Nissan NV200 – pred zahájením predaja (12/2009)
redaktor: p.mauer, foto: j.kvál, 15.12.2009;

Spoločnosť Nissan Sales Central and Eastern Europe Kft., 1117 Budapest, pobočka Praha dňa 15.12.2009 usporiadala tlačovú konferenciu na ktorej oficiálne zahájila predaj nového úžitkového vozidla Nissan NV200 na slovenskom trhu. Na prezentáciu, statickú prehliadku modelov a testovacie jazdy si tentokrát zvolila skladové priestory v Bratislave na Starej Vajnorskej ceste, kde sa Nissan NV200 cítil ako doma.

Aj keď na Slovensku je tento automobil v ponuke už od začiatku decembra 2009, príležitosť zoznámiť sa s týmto novým modelom od Nissanu sme si nenechali ujsť.

Úplne nové úžitkové vozidlo Nissan NV200 s titulom „Medzinárodná dodávka roka (IVoY) 2010“, definuje nové štandardy veľkosti nákladného priestoru pri zachovaní mimoriadne kompaktných vonkajších rozmerov. K dispozícii bude v troch rôznych verziách – ako dodávka a v dvoch sedemmiestnych variantoch – Combi a osobná rodinná verzia Family. Veľký nákladový priestor je pre dodávku samozrejme kľúčovou vlastnosťou, ale interiér modelu NV200 je možné rovnako jednoducho premeniť na pohodlný priestor pre cestujúcich vo verzii Combi a Family.
Obe osobné verzie ponúkajú štandardne sedem sedadiel v troch radoch: v strednom rade je miesto pre tri a v zadnej pre dve osoby. Sklon každého sedadla je možné pre väčšie pohodlie nastavovať a všetkých sedem miest je vybavených trojbodovými bezpečnostnými pásmi.

Model NV200 je postavený na upravenej verzii platformy B spoločnosti Nissan s nezávislým zavesením prednej nápravy so vzperou McPherson uchytenou v pomocnom ráme, zadná náprava je vybavená listovými perami. NV200 poháňa výkonný zážihový 1,6litrový motor s výkonom 79 kW (108 k) a točivým momentom 153 Nm, prípadne vznetový motor s objemom 1,5 l, ktorý dosahuje výkon 63 kW (86 k) a točivý moment 200 Nm. Oba varianty sú štandardne kombinované s päťrýchlostnou manuálnou prevodovkou. Vznetový motor s vyšším výkonom bude predstavený na budúci rok.

V súčasnej dobe je k dispozícii v dvoch verziách – ako dodávka s najväčším nákladným priestorom vo svojej triede alebo Combi, sedemmiestny variant určený pre prevoz nákladu aj cestujúcich. Komfortnejšia osobná verzia Family bude uvedená na trh v roku 2010.

Prvý dojem

Nakoľko vonku bolo chladno, na statickú prehliadku modelov NV200 sme uprednostnili krytú halu. Postupne sme si prehliadli 2-miestnu dodávku, 5-miestne kombi ale aj 7-miestnu verziu Family. Nemienime podrobne opisovať rozdiely vo vybavení jednotlivých modelov, chceme sa len podeliť s naším prvým dojmom, ktorý u nás tieto novinky zanechali. Ako zvyčajne, začneme dizajnom. Na kompaktnej karosérii zaujme najmä tvar predných dverí s klinovitým oknom, ktoré plynulo nadväzuje na menšie okno v „A“ stĺpiku. Klinovitý tvar tomuto vozidlu svedčí, ale nie je žiadnou novinkou. Výrazné prelisy na bočných posuvných dverách (štandardne na oboch stranách karosérie), nad zadným kolesom a nad prahom dverí dodávajú vozidlu zvláštnu eleganciu. Pri pohľade na presklennú karosériu zvonku sa takmer nedá rozpoznať, či sa jedná o úžitkové kombi alebo osobnú verziu Family. Predná časť s krátkou kapotou, jemne prehnutou maskou s veľkým znakom uprostred, so svetlometmi tvarovanými do oblúka a s mohutným nárazníkom pôsobí robustne, obzvlášť ak je aj nárazník vo farbe karosérie. Pokiaľ sme sa na vozidlo zahľadeli zozadu, ničím nás nezaujalo. Úzky nárazník, asymetricky delené krídlové dvere majú dnes mnohé úžitkové automobily. Na druhej strane oceňujeme nízku nakladaciu hranu, a otváranie obidvoch krídlových dverí o 180 stupňov. To sa udeje po odistení zámku obmedzovača cez kľučku na vnútornej strane dverí. Všetky dvere sú dostatočne široké, dobre sa ovládajú vrátane posuvných, dobre sa cez ne nastupuje a tak sme sa nechali zlákať a nastúpili. Posadili sme sa najprv za volant a postupne aj na všetky sedadlá (podľa variantu). Vzhľadom na čas strávený za volantom, by najmä profesionálny vodiči ocenili, aby si sedadlo mohli prispôsobiť nie len pozdĺžne ale aj výškovo. Dobre by padlo aj osové nastavenie tyče riadenia (má len horizontálne nastavenie volantu). Všetky dôležité ovládacie prvky sú v dosahu z miesta vodiča. Obzvlášť dobre je umiestnená radiaca páka prevodových stupňov na vysunutej stredovej konzole. Spokojní sme boli aj s výhľadom z vozidla vďaka dobre riešenému zaskleniu kabíny vodiča. Nemohli sme si nevšimnúť veľkú odkladaciu schránku v strede prístrojového panela a kruhové otvory po stranách spodnej časti prístrojového panelu. Majú slúžiť zrejme ako držiaky na fľaše alebo poháre. Do akej miery však budú praktické vzhľadom na ich umiestnenie tesne pod ovládaním prívodu vzduchu, posúdiť v tejto chvíli nedokážeme. S určitosťou však môžeme tvrdiť, že ovládanie multifunkčného displeja v združenom prístroji je nepraktické, nakoľko sa ovláda pomedzi veniec volantu. Nenadchol nás ani pomerne veľký okrúhly tachometer voči príliš malému multifunkčnému displeju po jeho pravej strane. Mnoho dôležitých informácií sa tak stráca na úkor tachometra. Hrdlo palivovej nádrže za krytom pod prednými dverami je umiestnené neobvykle nízko. Zaujímavé riešenie sme objavili pri manipulácii so sedadlami v treťom rade. Šieste alebo siedme sedadlo, ktoré sa práve nepoužíva, sa jednoducho „vyvesí“ nabok, čím sa uvoľní priestor pre batožinu. Odpadá vyberanie a uskladňovanie nepotrebných sedadiel, pričom sú stále k dispozícii.

Skúšobné jazdy

Na jazdu, po vytýčenom mestskom okruhu, sme si najprv vybrali dvojmiestnou dodávku, ktorej nákladný priestor je od pracoviska vodiča oddelený plechovou deliacou stenou. Boli sme zvedaví, či sa hluk od kolies z prázdneho nákladového priestoru prenesie do kabíny. Na zoznámenie sa s ovládaním tohto modelu sme nepotrebovali veľa času, žiadne mimoriadne funkcie sme v ňom neobjavili a tak sme si nastavili volant, podľa poskytovaných možností prispôsobili sedenie a v spínacej skrinke otočili zabudovaným kľúčom. Mestské cesty boli suché a preplnené. S rozjazdom sme mali zo začiatku trochu problém spôsobený nezvyklo vysoko nastaveným záberom pedálu spojky, až z toho bolela noha a nebola to len naša skúsenosť. Pomalé posúvanie sa medzi mestskými križovatkami s 2-miestnou dodávkou sme vymenili za plynulú jazdu po bratislavskom diaľničnom okruhu s 5-miestným kombi. Spolujazdci by určite ocenili madlo, za ktoré by sa najmä v zatáčkach mohli chytiť a to nielen na prednom sedadle. Dodávka bola vybavená kamerou a tak sme ju vyskúšali pri cúvaní medzi dve zaparkované vozidlá. Je to skutočne dobrá vec, hlavne keď za sebou máte veľkú skriňu, no ako sme už naznačili, displej na sledovanie obrazu nám občas prekrylo rameno volantu. Za volantom sme sa s kolegom vystriedali, aby sme zhrnuli subjektívne pocity.

Naše hodnotenie

Zhodli sme sa na tom, že NV200-ka má v celku dobré ovládanie, na krátkej trati sa nám s ňou jazdilo príjemne. Dvojmiestna dodávka bola menej hlučná ako sme očakávali. Vďaka dobrej manévrovateľnosti, pomerne tichej prevádzke, variabilite využitia a dobrému prístupu k úložnému priestoru, bude NV200-ka vyrovnaným súperom v bohatej konkurencii vozidiel pre mestskú aj mimo mestskú prepravu. Kvôli lepšej stabilite by sme NV200-ke odporúčali obutie na väčších kolesách (štandardne má 14"), ktoré by jej určite aj lepšie pristalo. K dispozícii sme mali len verzie s naftovým agregátom, takže benzínovú si vyskúšame možno nabudúce.

Súvisiace články:
Nissan NV200 - medzinárodná dodávka roka 2010
Nissan NV200 - nové viacúčelové vozidlo (novinka 3/2009)





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=672