Dacia Duster (04/2010)
redaktor: j.cvopa, 08.04.2010;

Dovozca automobilov značky Dacia na Slovensku, spoločnosť Renault Slovensko, s.r.o., zvolal na 8.4.2010 tlačovú konferenciu, na ktorej predstavil v poradí 6. model značky Dacia - Duster. Týmto dátumom zároveň spustil oficiálny predaj tohto SUV.

zväčšiť obrázok Tlačová konferencia sa konala v blízkosti lesného prostredia v reštaurácii na Kolibe. Aj samotné prostredie jemne napovedalo z akého súdka bude predstavovaný model. Na stoloch reštaurácie stáli mrkvy vo vázach, po stenách viseli ponožky na trakoch... hm, hm, čo to len bude za auto? V duchu naznačených prekvapení, ktoré dá sa povedať tradične prináša značka Dacia na slovenský trh, začala prezentáciu PR manažérka a hovorkyňa Renaultu Jana Rajcová, samotné predstavenie modelu predniesol marketingový manažér Martin Horeličan.


S čím máme do činenia? Má to svetlú výšku vyše 20 cm, 6-stupňovú manuálnu prevodovku a pripojiteľný náhon 4x4 s uzávierkou medzinápravového diferenciálu. Nový ľahký offroad Duster. Alebo radšej čistokrvné SUV? Rozhodnutie ostáva visieť vo vzduchu.

Nový Duster s vonkajšími rozmermi 4,3m/1,82m/1,62m/2,67m (dĺžka/šírka/výška/rázvor) je veľmi podobný modelu Nissan Qashqai, z ktorého prevzal komplet náhon 4x4 vrátane zadnej nápravy. Celkovo je Duster z vyše 50% zložený z už existujúcich dielov iných vozidiel.

Schopnosti Dustra v teréne reprezentujú nájazdový, prejazdový a zjazdový uhol 30°, 23° a 36°. Redukčná prevodovka chýba, no zato je prvý prevodový stupeň navrhnutý viac do sily. Pri otáčkach motora 1000 min-1 sa Duster pohybuje rýchlosťou len 5,79 km/h (1 m/s = 3,6 km/h - toto je zhruba rýchlosť chôdze). Táto konštrukcia uľahčuje výjazdy a zjazdy strmých kopcov. Motor a predná náprava dostali ochranný kryt.

V ponuke prevažujú pohony 4x4. Jedná sa o pripojiteľný pohon cez elektromagnetickú spojku, ktorá slúži ako medzinápravový diferenciál a má aj funkciu pevného rozdelenia hnacej sily na prednú a zadnú nápravu. Ovláda sa otočným prepínačom s módmi 4x2 (zadná náprava odpojená), 4x4 AUTO (na zadnú nápravu sa prenáša moment len keď je to potrebné) a 4x4 LOCK (pevne rozdelená distribúcia krútiaceho momentu na nápravy).

Motorizácie sú v ponuke tri: 1,6 16V (77kW), 1,5 dCi (63kW) a 1.5 dCi (80kW). Premiérou pre Daciu je uvedenie kontroly kvality motorového oleja na palube Duster-a. Využíva ho len najsilnejšia vznetová verzia. Servisný interval pre ostatné motorizácie je 30000 km/ 2 roky pri štandardnom používaní vozidla. Priemerná spotreba zážihového motora je 7,5 l/100km, slabšej vznetovej verzie 5,1 l/100km, silnejšej 5,6 l/100km. Vznetové motory sa týmto podieľajú na plnení kritérií Renault eco2 (továreň certifikovaná ISO 14001, 5% použitých plastov recyklovaných, 95% recyklovateľných, emisie CO2 menšie alebo rovné 140 g/km).

zväčšiť obrázok Začiatok ponuky: v štandardnej výbave najnižšieho výbavového stupňa sa nachádza dvojica čelných airbagov, ABS, imobilizér, posilovač riadenia, nedelené vyklopiteľné zadné operadlo, príprava na autorádio, plnohodnotné rezervné koleso. Technika: pohon 4x2 (predná náprava), zážihový motor 1,6 16V 77kW. Všetko za cenu 9990,- EUR s DPH. Záruka štandardne 3 roky / 100.000 km. Možné je časové rozšírenie záruky na 5 rokov (+219 EUR) alebo 6 rokov (+279 EUR). Priemerná spotreba 7,5 l/100km, pohotovostná hmotnosť 1160 kg (Fabia začína na 1040 kg), batožinový priestor 475 litrov po sklopení zväčšený na 1636 litrov.

Vyššie výbavové stupne ponúkajú mimo iné systém ESP (stabilizačný systém), ASR (protipreklzový systém kolies), CSV (kontrola nedotáčavosti), klimatizáciu, palubný počítač, elektricky ovládané okná a zrkadlá. Konkrétne v cenníku na stránke www.dacia.sk. Čo sa bezpečnosti týka, Duster ešte neabsolvoval nárazové skúšky organizácie Euro NCAP, ale úroveň ochrany sa očakáva podobná akú dosiahlo Sandero. Čo sa ochrany pred koróziou týka, ani tento model nemá pozinkované plechy karosérie. Importér však uisťuje, že problémy s koróziou nenastanú, nakoľko bezzinkový druh ochrany dosahuje vďaka skúsenostiam a rôznym zdokonaleniam vysokú úroveň.

Výroba prebieha v rumunskej továrni v Pitesti s maximálnou frekvenciu 25 vozidiel za hodinu. Všeobecná informácia ohľadne továrenských LPG vozidiel prišla od generálneho riaditeľa Renault Slovensko, Richarda Evansona. Výrobca má v ponuke aj LPG verzie svojich vozidiel. Tieto sa však importér na slovenský trh uviesť nechystá.


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa a Ing. Ladislav Kiss





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=689