Nový VW Touareg (4/2010)
redaktor: v.ptáček, 28.04.2010;

Touareg - to najlepšie z dvoch svetov
Okolo 500 000 vodičov sa rozhodlo pre kúpu prvej generácie SUV. Ide o terénny automobil najvyššej triedy poskytujúci veľké pohodlie, športové jazdné vlastnosti, avantgardný dizajn, vynikajúcu kvalitu a neobmedzené možnosti podnikania výprav, slovom: ide o syntézu toho najlepšieho zo sveta osobných a terénnych automobilov do jedného konceptu. Teraz sa v podobe nového Touarega dostáva na trh kvalitné univerzálne vozidlo perfektne spájajúce tieto dva svety.

Dizajn + rozmery
zväčšiť obrázok Nový Touareg je čo sa týka motorov aj podvozku ako aj výzoru oveľa dynamickejší. Výzor je samozrejme dielom nového dizajnu. Súbežne s ním boduje aj zvláštny pomer rozmerov. Touareg sa predĺžil o 4,3 cm, dosahuje dĺžku 4,80 m a pri výške 1,71 m je presne o 2,0 cm nižší. Primerane k dĺžke narástol aj rázvor náprav na terajších 2,90 m (plus 4 cm). Šírka Touarega zostáva konštantná 1,93 m. S výnimkou Porsche Cayenne nie je nižší ani jeden SUV tejto triedy. Výsledkom je vlastná dynamika proporcií.

Cieľom dizajnérskeho teamu Volkswagenu na čele s Klausom Bischoffom bolo dodať Touaregovi pôvab a eleganciu na báze nového firemného dizajnu. Platí to pre horizontálnu vyváženosť prednej časti vozidla s výraznými svetlometmi, pre zadnú časť vozidla takú typickú pre Touarega s jeho nezameniteľným dizajnom zadného osvetlenia, ako aj pre jeho štíhlejšiu atletickú karosériu. Vzniklo tak nadčasové SUV, ktoré stanovuje latku kvalitatívneho štandardu a moderných trendov, zároveň však zostáva zdržanlivo elegantné a štýlové.

Technické bonbóniky karosérie
zväčšiť obrázok Hoci Touareg zoštíhlel o 200 kg, ponúka pri statickej tuhosti 24 800 Nm/° (plus 5%) najkvalitnejšiu karosériu pri tomto druhu vozidiel. Profituje z toho aj pomer pohodlia a jej správania v prípade havárie. Veľkorysý prístup tímu firmy Volkswagen je zrejmý na príklade panoramatickej zasklenej strechy. Posuvná a výklopná strecha s rozmermi 990 x 1452 mm vypĺňa prakticky celú vrchnú plochu vozidla. Za normálnych okolností by takýto otvor, ktorý je o 350% väčší ako normálna posuvná strecha, viedol k zhoršeniu parametrov tuhosti karosérie. K tomuto však u Touarega vďaka jeho základnej tuhosti a vďaka prídavnému zosilňujúcemu rámu nedošlo. Zaujímavosťou je, že posuvná strecha sa dá zatvoriť ešte aj pri (teoretickej) rýchlosti 260 km/h a ani pri 300 km/h nevydáva aerodynamické hluky.

Novú koncepciu majú aj zadné výklopné dvere dodávané na želanie (pre Touareg Hybrid a V8 TDI sériovo), s elektrickým servoovládaním. Pohyb dverí sa teraz dá ovládať nielen ovládačom na samotných dverách a v interiéri vozidla, ale aj diaľkovým ovládaním. O bezpečnosť je postarané pomocou poistky proti zaseknutiu. Okrem toho sa v Touaregovi po prvý raz v rámci tejto triedy použila takzvaná viacvrstvová zvuková izolácia, ktorá má oveľa vyššiu účinnosť a oveľa nižšiu hmotnosť ako zvyčajné izolačné materiály.

Koncept interiéru – dizajn a inovácie
zväčšiť obrázok Interiér nového Touarega sa vyznačuje absolútnou dokonalosťou detailov. Základom je spojenie čistých línií nadčasovej elegancie, vysokej funkčnosti a vysokej kvality použitých materiálov. Zvlášť pritom vyniká súhra robustnosti, ktorá je typická pre SUV s prostredím príznačným pre vozidlá najvyššej triedy. Pri tvorbe interiéru stála v popredí požiadavka intuitívneho ovládania vozidla.

V Touaregu si sadáte na miesto vodiča vytvorené s ohľadom na ergonómiu. Pre Volkswagen je charakteristická nekompromisná ovládateľnosť polôh sedadla s ideálnym zosúladením rozhraní človek-stroj, čo nesporne prispelo k celosvetovému úspechu značky. V novom Touaregu s jeho komplexnou výbavou bolo zvláštnou výzvou zachovanie rovnakej neobmedzenej logiky ovládania, akou disponuje Polo alebo Golf. Výsledok vás presvedčí.

Prístrojová doska bez kompromisov
zväčšiť obrázok Vodič má k dispozícii prehľadne usporiadané kvalitné prístroje. V jeho zornom poli sa na precízne konštruovanom združenom prístroji nachádzajú všetky dôležité informácie. Ako novinku ponúkame okrem štyroch kruhových prístrojov (tachometer, otáčkomer, teplomer motora a ukazovateľ stavu paliva) aj multifunkčný displej so sedempalcovou obrazovkou vo formáte 15:9.

Sériovo sa dodáva s Touaregom Hybrid a v spojení s agregátmi V8. Vyhotovenie displeja Premium umožňuje veľké množstvo spôsobov zobrazenia, ale bez toho, aby bol vodič preťažený nadmerným množstvom informácií. Pomocou kontextovej ponuky („navigácia“, „médiá“, „telefón“, „vozidlo“, „asistencia“) si vodič môže sám vyvolať alebo odstrániť požadované informácie. Pri Touaregu Hybrid sa na farebnom displeji zobrazuje aj prietok energie. Verzie Touareg V6 FSI a V6 TDI majú displej s veľkosťou 5´´.

Vysokou kvalitou a precíznosťou sa vyznačujú aj klasické analógové kruhové prístroje. Majú galvanicky pochrómované ozdobné prstence a červeno podfarbené ručičky. Ciferníky v trojrozmernom vyhotovení sú podsvietené bielymi LED. Tieto okrasy ako aj spôsob zasklenia kruhových prístrojov, brániaci odrazu svetla vyvoláva dojem, že ide o dávne chronografy.

Stredová konzola s jasným dizajnom a ideálnou ergonómiou
Ďalšia generácia Touaregov dostala aj audio a navigačný systém novej generácie. Sériovo sa dodáva rádio a CD-systém „RCD 550“ s 8´´ dotykovou obrazovkou a CD-meničom na 6 CD. Na želanie je možné tento zábavno-informačný modul rozšíriť na navigačný systém „RNS 850“ s 8´´ dotykovou obrazovkou, ktorá okrem iného umožňuje aj trojrozmerné zobrazenie máp (zobrazenie budov a terénu pomocou „Digital Terrain Mode“), na pevnom disku s kapacitou 78 GB je miesto pre 18 GB hudby, filmov atď.) a je tu aj DVD-prehrávač, možnosť rečovej komunikácie a u európskych verzií aj digitálny príjem rozhlasových staníc (DAB). Okrem toho sa systém dá rozšíriť o rozhranie Bluetooth pre telefóny, o Media Device Interface slúžiace ako rozhranie pre prehrávače MP3 vrátane iPod/IPhone, TV a o Dynaudio Soundsystem.

Okrem intuitívnej možnosti ovládania ponuky pomocou dotykovej obrazovky ponúka „RCD 550“, respektíve „RCD 850“ aj hlavnú kontextovú lištu pod obrazovkou. Nachádza sa tu osem tlačidiel („rádio“, „médiá“, „navigácia“, „premávka“, „telefón“, „počasie“, „vozidlo“ a „nastavenie“), pomocou ktorých sa dá zmeniť základná ponuka ako aj dva otočné regulátory. Pomocou týchto dvoch hladín (dotykovej obrazovky a ovládacej lišty) sa dajú vyvolať všetky dôležité funkcie, vrátane prietoku energie a stavu nabitia batérií hybridnej verzie.

Priamo pod touto zábavno-informačnou zložkou nájdete optimálne viditeľné a logicky usporiadané základné ovládanie bezprievanovej dvojzónovej klimatizácie (na želanie je v závislosti od modelu možná aj štvorzónová klimatizácia vrátane zadných sedadiel). Radiaca páka osemstupňovej automatickej prevodovky padne perfektne do ruky. Za ňou smerom k dvojdielnej lakťovej opierke sa nachádzajú dva robustné otočné regulátory na ovládanie podvozku a predvolieb pohonu všetkých kolies. Vedľa radiacej páky sú umiestnené tlačidlá ovládania funkcie štart-stop a elektrickej parkovacej brzdy.

Zdokonalené sedadlá vodiča a spolujazdca
zväčšiť obrázok Novú koncepciu dostali predné aj zadné sedadlá, ktoré teraz ponúkajú oveľa väčšie pohodlie hlavne pri dlhých jazdách. Okrem základných sedadiel ponúka teraz Volkswagen pre svoje SUV sedadlá Komfort (séria Touareg Hybrid a V8 TDI) a po prvý raz aj športové sedadlá. Sedadlá Komfort aj športové sedadlá sa nastavujú elektricky. Ako novinku zavádzame nový vzduchový vankúš v bočnej časti operadiel. Sériovo dodávame nielen výškovo, ale aj pozdĺžne prestaviteľné opierky hlavy (vpredu). Keďže tesne priliehajú k hlave, minimalizujú v prípade nehody riziko úrazov spôsobených zotrvačnosťou. Sedadlá Komfort sú tu okrem toho vybavené aj klimatizáciou (prevzdušnenie sedacej plochy a operadla).

Nové zadné sedadlá a viac miesta vzadu
Napriek menšej výške vozidla sa vpredu aj vzadu zväčšil voľný priestor pre hlavu. zväčšiť obrázok Značný prírastok vykazuje aj voľné miesto pre kolená cestujúcich na zadných sedadlách, pretože o 40 mm väčší rázvor náprav sa prejavuje aj v interiéri vozidla. Priestor pre kolená sa zväčšil z doterajších 68 mm na terajších 104 mm, čo cestujúci okamžite zistia.

Interiér Touarega vykazuje teraz variabilitu veľkého vozidla kombi. Po prvý raz je tu možnosť posunutia zadných sedadiel o 160 mm v pozdĺžnom smere a prestavenia sklonu operadiel v troch stupňoch. Zadné sedadlá delené v pomere 40:60 sa dajú pohodlne elektricky odblokovať buď tlačidlom v batožinovom priestore alebo na boku sedadla vodiča. Podľa polohy a nastavenia zadných sedadiel má batožinový priestor objem od 580 do 1642 litrov.

Asisstenčné systémy a pohodlie – aktívna a pasívna bezpečnosť
zväčšiť obrázok Nový Touareg ponúka nezvyčajne široké spektrum najmodernejších technológií. Veľa z nich je úplne nových, iné prešli rozsiahlym zdokonalením. Parkovacia brzda sa aktivuje tlačidlom. Kamerový systém Area View vníma okolie vozidla, čím zvyšuje jeho bezpečnosť. Lane Assist sa postará o to, aby ste nezišli zo správnej cesty a Side Assist zas o to, aby ste vozidlám blížiacim sa zozadu neskrížili cestu. Automatická regulácia vzdialenosti ACC s integrovaným zariadením Front Assist zabrzdí vozidlo v prípade núdze až do úplného zastavenia a v predstihu napne bezpečnostné pásy. Bixenónové reflektory vybavené prvkom Dynamic Light Assist vyhodnocujú premávku v protismere a regulujú intenzitu diaľkových svetiel bez oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel, vyrovnávanie bočného sklonu sa postará o to, aby váš Touareg suverénne sedel na ceste tak, ako športové auto.

Prehľad asistenčných systémov:

Area View je systém pozorovania okolia a Volkswagen ho používa po prvý raz. Štyri kamery (v zadných výklopných dverách, vo vonkajších zrkadlách a v mriežke chladiča) prenášajú obraz celého okolia vozidla na centrálnu dotykovú obrazovku v stredovej konzole. Pri jazde v teréne prenáša systém Area View aktuálny obraz situácie priamo pred vozidlom a vedľa neho, čo je v extrémnych pasážach neoceniteľnou výhodou. Vďaka módu „pohľad na príves“ sa dá okrem toho zobraziť aj smer pohybu prívesu v závislosti od uhla natočenia predných kolies.

Automatická regulácia vzdialenosti ACC (Adaptive Cruise Control) najnovšej generácie s funkciou Stop-and-Go (automatická jazda / brzdenie v premávke Stop-and-Go), automatické núdzové brzdenie (ANB) ako aj senzormi ovládaná funkcia Pre-Crash, ktorá spôsobí, že pred možnou nebezpečnou situáciou elektromotory v predstihu napnú bezpečnostné pásy vodiča a spolujazdca. ACC je v ponuke ako súčasť nového balíka asistencie vodiča. V takomto prípade sa montujú vždy aj iné systémy ako napr. nový Area View.

Bixenónové svetlomety so systémom Dynamic Light Assist dynamická regulácia reflektorov vníma na základe obrazu z kamier vozidlá v protismere ako aj predbiehajúce vozidlá a prispôsobí svetelný kužeľ tak, aby nikto nebol oslnený (zacloní časť reflektora) ale zároveň tak, aby mal vodič čo najlepšie osvetlenú svoju jazdnú dráhu.

Elektrická parkovacia brzda reaguje na stlačenie tlačidla. Pri rozbiehaní dôjde k jej automatickému uvoľneniu.

Vzduchové odpruženie s adaptabilným vyrovnávaním kolísania vozidla v zdokonalenej verzii. Vzduchové odpruženie 4-Corner poskytuje cestujúcim najvyššie pohodlie s minimálnym kolísaním nástavby vozidla.

Lane Assist tiež pracuje na základe obrazu z kamery. Ak by malo vzniknúť nebezpečenstvo, že vozidlo bez znamenia o zmene smeru jazdy opustí jazdný pruh, systém varuje vodiča vibráciami volantu.

Side Assist sú radarové senzory v zadnej časti vozidla. Pri zmene jazdného pruhu varujú vodiča pred vozidlami približujúcimi sa zozadu.

Detaily výbavy – V6 FSI / V6 TDI + Hybrid / V8 TDI
Už aj Touareg V6 FSI a V6 TDI majú nadpriemernú sériovo dodávanú výbavu. Už z výroby sú súčasťou dodávky elektricky zaklápané, vyklápané a nastaviteľné vonkajšie spätné zrkadlá, dažďový senzor, kryt hrany batožinového priestoru vo farbe čalúnenia, multifunkčný kožou potiahnutý volant a tempomat (GRA), stredové lakťové opierky vpredu aj vzadu, štyri 12 V zásuvky, alternatívne aj diaľkovým ovládaním riadené otváranie a zatváranie okien, kryt batožinového priestoru s automatickým otváraním, automatická klimatizácia (individuálne nastaviteľné vpravo a vľavo), modulárne usporiadanie zadných sedadiel, multifunkčný displej, rádiový systém „RCD 550“ s ovládaním cez dotykovú obrazovku a integrovaným 6-násobným CD meničom, systém Servotronic pracujúci v závislosti od rýchlosti, 17´´ hliníkové disky („Sonora so siedmimi spicami) s pneumatikami 235, systém štart/stop a rekuperácia ako aj osvetlenie interiéru pri vnútorných otváračoch dverí.

Čo sa týka bezpečnosti, je k dispozícii stabilizačný program ESP, stabilizácia jazdnej súpravy, asistent pre jazdu hore a dolu svahom, súprava účinných airbagov, hmlové svetlomety vrátane statického odbočovacieho svetla, denné reflektory, adaptívne brzdové svetlá (automatické zapnutie blikania svetiel pri plnom brzdení) automatické zablokovanie dverí po rozbehnutí (s možnosťou vypnutia), vnútorné zrkadlo so samočinným clonením a k tomu varovné osvetlenie všetkých dverí pri nastupovaní (vrátane dverí batožinového priestoru).

Sériová výbava Touarega Hybrid a V8 TDI
Dve nové topverzie, Touareg Hybrid a V8 TDI disponujú ešte exkluzívnejšou výbavou interiéru aj exteriéru. Príklad z exteriéru: v sériovej výbave je chrómovanie vozidla (orámovanie bočných okien, spodná časť vstupu chladiaceho vzduchu, hrana batožinového priestoru, stupienok, okrasné lišty prahov a koncovky výfukov), bixenónové reflektory s dynamickým osvetlením nájazdu do zákrut, samočinné clonenie vonkajšieho zrkadla na strane vodiča, elektrické otváranie a zatváranie zadných výklopných dverí ako aj systém uzamknutia a štartu bez použitia kľúča „Keyless Acces“. Touareg Hybrid a V8 TDI opúšťajú výrobný podnik na 18´´ hliníkových diskoch s pneumatikami 255. Na tomto type sú použité disky typu „Tacora“ (desať spíc), na Hybride sú to špeciálne disky typu „Yukon“ s piatimi dvojitými spicami. Opticky sa dá Hybrid rozoznať podľa loga na bočných pochrómovaných lištách, na prednej aj zadnej časti vozidla ako aj na dekóre stredovej konzoly v interiéri vozidla.

Okrem toho sa interiér vozidiel Touareg Hybrid a V8 TDI odlišuje detailmi akými sú napr. výbava v koži (dizajn „Vienna“) so sedadlami Komfort vrátane 12-cestného nastavenia vpredu, krytmi pedálov s výzorom nerezovej ocele, s osvetlením priestoru pre nohy, s veľkým farebným multifunkčným displejom, odkladacími plochami pred prednými sedadlami, dekoratívnymi prvkami z vzácneho dreva (orech) a prahovými lištami z nerezovej ocele a v neposlednom rade aj poplašným zariadením. Toto všetko je súčasťou sériovej výbavy.

SUV na všetky cesty – pohon všetkých kolies v dvoch verziách
zväčšiť obrázok Vzhľadom na hodnoty spotreby bol modifikovaný aj sériovo dodávaný náhon na všetky kolesá. V základnej verzii („4MOTION“) majú všetky vozidlá Touareg novej generácie pohon všetkých štyroch kolies so samosvorným stredovým diferenciálom Torsen (4MOTION, stúpavosť 31 stupňov). Podobne ako Tiguan Track & Field má aj Touareg „jazdný program Offroad“, na ktorom sa dá jediným stlačením tlačidla preladiť činnosť ABS, EDS a ASR na použitie v teréne a zároveň dôjde aj k aktivovaniu programu na jazdu dolu svahom, čomu sa prispôsobia aj body radenia.

Na želanie môže byť V6 TDI namiesto samosvorného diferenciálu vybavený balíkom „Terrain-Tech“, ktorý je dimenzovaný na ťažší terén, je tu prevodovka s redukčným prevodovým stupňom a až 100% uzávierkou zadného a medzinápravového diferenciálu (4XMOTION; stúpavosť 45 stupňov). Verzia 4XMOTION je rovnako ako prvá generácia Touaregov vybavená päťstupňovým otočným spínačom, ktorým môže vodič ovplyvňovať správanie vozidla:

1. „Onroad“;
2. „Offroad“ (ako jazdný program „Offroad“ + automatická regulácia mechanických uzávierok);
3. „Low“ (ako jazdný program „Offroad“ + aktivácia redukcie, zdvihnutie bodov radenia, automatické radenie nahor nie je možné v ručnom režime);
4. Prídavné uzavretie medzinápravového diferenciálu;
5. Prídavné uzavretie diferenciálu zadnej nápravy.


SUV na každý deň – viac miesta, viac inovácií
Nový Touareg je nielen ľahší, úspornejší a tým aj živší ale je aj všestrannejší. Interiér vozidla je funkčnejší, sedadlá sú pohodlnejšie a vzadu je v ňom viac miesta. Zadné sedadlá sa dajú pozdĺžne prestaviť o 160 mm a dá sa meniť aj sklon operadiel. Na želanie môžete sedadlá pomocou tlačidla elektricky odblokovať, za pár sekúnd preklopiť a už máte k dispozícii 1626 l batožinového priestoru. Sériovo sa už pre základnú verziu dodáva rádio, CD a informačný systém ovládaný cez 8´´ dotykovú obrazovku.

Parkovacia brzda je elektricky ovládaná tlačidlom. Verzia V6 má k dispozícii aj automatické vypínanie motora na semaforoch. K automatickému štartu motora dôjde po uvoľnení nožnej brzdy (Start-Stop systém). Na želanie sa dodáva aj diaľkové ovládanie zadných výklopných dverí, ktoré je integrované do kľúča vozidla. Veľké posuvné strešné okno prepúšťa aj počas zamračených dní dostatok svetla. Nový systém „Area View“ sleduje okolie pomocou štyroch kamier, čo prispieva k zvýšenej bezpečnosti. Cestujúcich chráni až 9 airbagov. Lane Assist sa postará o to, aby ste nezišli zo správnej cesty a Side Assist zas o to, aby ste vozidlám blížiacim sa zozadu neskrížili cestu. Automatická regulácia vzdialenosti ACC s integrovaným zariadením Front Assist zabrzdí vozidlo v prípade núdze až do úplného zastavenia a v predstihu napne bezpečnostné pásy. Bixenónové reflektory vybavené prvkom Dynamic Light Assist vyhodnocujú premávku v protismere a regulujú intenzitu diaľkových svetiel bez oslnenia vodičov protiidúcich vozidiel, vyrovnávanie bočného sklonu sa postará o to, aby váš Touareg suverénne sedel na ceste. Po prvý raz sa vo výbave Touarega objavujú prvky výbavy s nálepkou „Exclusive“ z balíka Volkswagen Individual. Na želanie sú k dispozícii hliníkové disky 19´´ (typ „Girona“ a „Salamanca“), dekoratívne prvky zo vzácneho dreva (jaseň štíhly) a kožená výbava („Nappa“) v dvojfarebnej kombinácii „tmavá burgundská / titánová čierna“ alebo „béžová karí / titánová čierna“.

Koncepty pohonu - TSI + E / FSI / TDI
Nový Touareg je prvým Volkswagenom a prvým SUV v Európe, ktorý sa bude predávať v hybridnej verzii. S priemernou spotrebou 8,2 l stanovuje Touareg Hybrid nové normy medzi skutočnými terénnymi autami s benzínovým motorom. Tomu zodpovedajú aj emisie CO2 s hodnotou 193 g/km. Hybridný pohon ako najnovší top-agregát tým spája výkon klasického osemvalcového motora so spotrebou šesťvalca, respektíve štvorvalca. Preto nahradí v Európe aj v Amerike doterajší benzínový motor V8, čo predstavuje pokračovanie úspešnej stratégie Volkswagenu v zmenšovaní dimenzií vozidiel. V dôsledku tejto stratégie budú z ponuky vyradené motory V10 TDI a W12 z predchádzajúcich modelov.

zväčšiť obrázok Vysokonapäťovou batériou vybavená pohonná jednotka Touaregu Hybrid sa v princípe skladá z kompresorom preplňovaného V6 TSI (priame vstrekovanie benzínu s výkonom 245 kW / 333 k), z ideálne vyladenej osemstupňovej automatickej prevodovky a hybridného modulu integrovaného medzi spaľovací motor a prevodovku. Tento kompaktný modul váži vrátane oddeľovacej spojky 55 kg a obsahuje (v jedinej skrini) oddeľovaciu spojku zaradenú za motorom V6 TSI a elektromotor (34 kW / 47 k). Keď V6 TSI a elektromotor pracovali súčasne (boost), bol na skúšobnej stolici nameraný celkový výkon dosahujúci až 279 kW / 380 k a maximálny krútiaci moment 580 Nm.

Volkswagen zvolil pre Touareg paralelný hybridný pohon. V protiklade k iným možným hybridným systémom sa tým zaručujú dobré vlastnosti vozidla v teréne aj jeho neobmedzená stála stúpavosť. S maximálnou hmotnosťou prívesu 3,5 t vám môžeme Touarega v hybridnej verzii odporúčať aj ako ideálne ťažné vozidlo. Okrem toho vám paralelný hybrid ponúka pri jazde po diaľnici aj v teréne lepšiu účinnosť ako alternatívne hybridné koncepty. Touareg Hybrid dosahuje najvyššiu rýchlosť 240 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchľuje za 6,5 s.

V porovnaní s konvenčným SUV rovnakej veľkosti a výkonnosti vám hybridný koncept ponúka v meste úsporu paliva prekračujúcu 25%. Pri kombinovanej spotrebe mesto, bežné cesty a diaľnica bola nameraná priemerná úspora 17%. V podstate sa o ňu zaslúžili štyri parametre:

Elektromotor: Jazda na elektrinu bez emisií (až do 50 km/h) znižuje spotrebu benzínu. V6 TSI je v tomto prípade nielen vypnutý, ale je cez oddeľovaciu spojku úplne odpojený od osemstupňovej automatickej prevodovky vďaka čomu nedochádza k strate zotrvačnosti.

Voľnobeh: Akonáhle vodič uvoľní plynový pedál, dôjde k oddeleniu V6 TSI od prevodovky. Dochádza k tomu aj pri veľkých rýchlostiach (do 160 km/h), teda aj na diaľnici. Keďže pritom nedochádza k strate zotrvačnosti, Touareg sa dostane oveľa ďalej. Pri predvídavom spôsobe jazdy sa tým dosiahne zaujímavé zníženie spotreby paliva.

Rekuperácia: Pri brzdení pracuje elektromotor ako generátor a premieňa kinetickú energiu na elektrickú, ktorou potom nabíja vysokonapäťovú batériu (NiMH).

Systém štart – stop: Systém štart – stop je integrovaný do pohonného agregátu, znižuje spotrebu hlavne v meste a pri prevádzke s opakovaným zastavovaním a rozbiehaním.

Efektívna trojica – V6 FSI, V6 TDI a V8 TDI
Značné úspory paliva sa dosiahli aj pri konvenčných agregátoch Touarega, napríklad pri V6 FSI s priamym vstrekovaním benzínu s výkonom 206 kW / 280 k. Motor s objemom 3,6 l a s krútiacim momentom má spotrebu 9,9 l/100 km, čo je o pozoruhodných 2,5 l menej ako má jeho predchodca. Táto priemerná spotreba zodpovedá emisiám CO2 vo výške 236 g/km, čo je presne o 60 g/km menej ako doteraz.

Úspornejšie sú aj dieselové motory. Do sveta Touaregov vstupuje pokračovateľ úspešného V6 TDI vo vylepšenej európskej verzii s výkonom 176 kW / 240 k. Turbodiesel s krútiacim momentom 550 Nm dosahuje spotrebu 7,4 l paliva na 100 km (CO2 195 g/km) , čo je o 1,9 l menej ako predtým. Emisie CO2 klesli oproti doterajšiemu Touaregovi V6 TDI o 49 g/km a o úctyhodných 29 g/km oproti veľmi dobrému predchodcovi využívajúcemu technológiu Blue-Motion.

Úplným nováčikom pri Touaregovi je motor V8 TDI so zdvihovým objemom 4,2 l a výkonom 250 kW / 340 k. Priemerná spotreba v pomere k výkonu a k nevídanému krútiacemu momentu 800 Nm je neuveriteľne nízka, 9,1 l/100 km pri emisiách CO2 239 g/km. Tento TDI nebude v ponuke pre USA. Všeobecne možno povedať, že tak pri benzínových ako aj pri dieselových motoroch platí špecifická ponuka pre jednotlivé krajiny.

Zdroj: Ľubomír Beňovič, Porsche Slovakia spol. s. r. o



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=696