Fiat 500 1.2 SS by Diesel (05/2010)
redaktor: k.zechmeister, 27.05.2010;
Spoločnosť FIAT SR spol. s r.o., importér vozidiel Fiat pre Slovenskú republiku, nám požičal na redakčný test model 500 SS by Diesel s benzínovým motorom. Nie, nie je to chyba v texte. Tento „Diesel“ naozaj spaľoval benzín.
Prvý model 500 uzrel svetlo sveta v roku 1936 a volali ho Topolino (Myšička). Na jeho úspech nadviazal nový Fiat 500 vyrábaný od roku 1957 do roku 1975. V roku 1972 sa v Poľsku začal vyrábať jeho nástupca, Fiat 126p u nás známy ako „maluch“, ktorý na cestách behá ešte aj dnes.
Dokonalá reinkarnácia
Presne 50 rokov po predstavení pôvodnej päťstovky, 4. júla 2007, sa rozhodla automobilka Fiat odprezentovať v Turíne jej reinkarnovanú podobu. Musím sa priznať, že som veľký fanúšik retro štýlu. Vždy sa poteším, keď na cestách stretnem nejakého znovuzrodeného Beetla, Mini alebo Mustanga. Pri pohľade na tieto modely sa ma zmocňuje akási nostalgia za časmi, ktoré som vlastne nikdy nezažil. Poznám ich len z dobových filmov a fotografií. Len technika pod kapotou je o pár rokov modernejšia. A nová päťstovka, predávaná na Slovensku od roku 2007, je presne takýmto modelom.
Nová 500-ka schádza z výrobnej linky v poľskom mestečku Tychy spolu s modelom
Ford Ka, s ktorým zdieľa všetky hlavné komponenty. Avšak zatiaľ čo vo Forde vsadili na „kinetický“ dizajn, tak vo Fiate dali prednosť retro štýlu. A predaje jasne dokazujú, že lepšie urobil Fiat.
A tak som týždeň nasával automobilovú nostalgiu vo vozidle, ktoré svojho času pobláznilo celé Taliansko a viac než polovicu Európy.
Exteriér
Už pri prvom pohľade je zjavné, že nemám dočinenia s obyčajnou 500-kou. Fiat sa totiž spojil s talianskou textilnou značkou Diesel, aby vytvoril akčnú sériu „by Diesel“. Tá sa odlišuje od ostatných 500-viek matnošedými lištami na oboch nárazníkoch, B-stĺpikoch, piatych dverách. Zelená metalíza je tiež špeciálne určená pre tento akčný model. V stredoch pekných diskov nachádzam logo firmy Diesel.
Pri pohľade na vozidlo sa musím usmievať. Je roztomilé a dáva svojim zjavom jasný odkaz na svojho staršieho predchodcu. Samozrejme narástlo do všetkých strán. Karoséria je oblá a nedá sa na nej nájsť nič agresívne. Vprednej časti zaujme dvojica okrúhlych svetlometov, kde ten väčší obstaráva stretávacie svetlo a jeho „obočie“ tvorí smerovka. Menší združuje denné svietenie a diaľkové svetlá. V spodnej časti nárazníka sa nachádzajú malé hmlové svetlomety.
Na piatych dverách nachádzam takisto matnošedú lištu s logom firmy Diesel. Zadné svetlá sú zvislo, graficky rozdelené. Zo spodu nárazníka vykúka chrómová koncovka výfuku. Celé vozidlo pôsobí veľmi kompaktne a štýlovo. Len tá farba mi k tomuto retro modelu akosi nesedí. Počas testu som videl minimálne dve iné 500-vky. Jedna bola biela a druhá červená. A musím podotknúť, že obe boli krajšie ako moja testovaná. Ak retro, tak aj s farbou. A tá biela je na to jednoznačne najlepšia. Avšak aj s touto farbou som vzbudzoval pozornosť všade, kde som sa ukázal. Ľudia sa pozerajú, usmievajú a dokonca prihovárajú. Vďaka širokým možnostiam individualizácie si môže budúci majiteľ stvoriť jedinečný kus vozidla. Patria sem rôzne polepy strechy, bokov a prednej kapoty od talianskej trikolóry až po kvetinky.
Interiér
Nadviazať na predchodcu sa snažili dizajnéri aj v interiéri. Už pri prvom pohľade je jasné, že sa im to podarilo. Usadám za kožený volant a snažím si urobiť pohodlie. To sa mi však úplne nedarí. Volant je nastaviteľný len výškovo a najnižšia poloha sedadla je dosť vysoko. Navyše sa zdvíha len zadná časť sedáku a nie celé sedadlo. Čalúnenie a prešitie sedadiel je však veľmi podarené. Nápis Diesel na operadle, podarené prešitie a kapsička evokujúca vrecko na rifliach mi pripomína, že sedím v modeli, do ktorého návrhu sa zapojila textilná firma. Hlavové opierky majú okrúhly tvar. Na dotyk s hlavou sú dosť tvrdé a nie sú nastaviteľné v pozdĺžnom smere. Nad hlavou mám dostatok miesta a strešné okno. Okno nie je otvárateľné a zacloniť sa dá roletkou, ktorá na môj vkus prepúšťa dosť svetla. Keby nebolo okna, cítil by som sa však v aute dosť klaustrofobicky. Takto som okno využíval aj na križovatkách. Sledoval som cez neho semafór.
Prístrojová doska obsahuje lakovaný pás striebornej farby s logom 500 pred spolujazdcom. Zhotovenie plastov zodpovedá triede, do ktorej vozidlo patrí. Veľký okrúhly ukazovateľ pred vodičom združuje analógový tachometer, v ňom je otáčkomer a v strede displej palubného počítača s digitálnym ukazovateľom stavu paliva a teploty chladiacej kvapaliny. Palubný počítač sa ovláda na pravej páčke pri volante. Nastavenia denného svietenia, uzamknutie vozidla po rozbehu, komunikačný jazyk je možné nastaviť v menu palubného počítača. Toto sa však ovláda cez tlačidlá vpravo pri zduženom ukazovateli. Vozidlo bolo vybavené aj systémom Blue&Me, ktorý umožňuje prepojenie mobilného telefónu cez Bluetooth. Následne sa dá telefón ovládať pomocou tlačidiel na multifunkčnom volante. Ovládanie je jednoduché a systém dokáže aj napr. listovať v telefónnom zozname alebo prečítať smsku. Takisto ponúka aj hlasové ovládanie. V tejto triede je to unikát. Dole pri madle ručnej brzdy sa nachádza USB vstup. Z tohto hľadiska vozidlo splnilo moje požiadavky na jednotku.
Na ovládaní rádia aj klimatizácie márne hľadám otočné ovládače. Všetko je riešené tlačidlami. O hudobnú zábavu sa stará Hi-Fi systém Interscope o výkone 4x30 W so šiestimi reproduktormi. Tlačidlo s volantom pod rádiom aktivuje City Servo, čo znamená, že posilňovač riadenia zvýši svoju účinnosť a volantom otočí aj batoľa. Tento systém spolu s parkovacími senzormi pomáha ľahšie zaparkovať. Áno, čítate správne. Toto miniauto bolo vybavené zadnými senzormi čo mi pripadalo až smiešne, keď si uvedomím, že pri otočení sa dozadu som takmer pozeral z okna.
Miesto na odloženie ľavej nohy je určené pre užšiu nohu, pravdepodobne ženskú. Pravou nohou sa dotýkam stredovej konzoly, ale to je tým, že radiaca páka je umiestnená na skvelom ergonomickom mieste. Jej hlavica pôsobí kovovým dojmom, ale je z plastu. Pri páke sú tlačidlá ovládania okien. Na vodičových dverách sa ovládajú len elektricky nastaviteľné zrkadlá. Dá sa na to rýchlo zvyknúť. Odkladacích miest tu veľa nie je. Vo dverách je len úzka štrbina, pred spolujazdcom priemerne veľká polička, do ktorej všetci vidia, medzi sedadlami pár držiakov na nápoje s menším miestom tak akurát na peňaženku. V konzole s radiacou pákou nachádzam malú výklopnú schránku.
Na zadných sedadlách sa samozrejme veľký priestor nedá očakávať. Dospelé osoby priemerného vzrastu sa tu hlavou dotýkajú stropu a pri jazde občas aj C-stĺpika. Je to miesto určené skôr pre deti alebo batožinu. Vozidlo je štvormiestne. Pri mojej výške a nastavení sedadla je však skôr len trojmiestne. Za mňa si nesadne nikto. Okrem toho nemajú predné sedadlá mechanickú pamäť. Pod spolujazdcovým sedadlom našiel svoje miesto subwoofer. Za naj retro prvok v interiéri považujem kľučky dverí. Celkové spracovanie interiéru je na dobrej úrovni.
Batožinový priestor má objem 185 litrov a postačuje na týždňový nákup pre dve osoby. Dá sa zväčšiť sklopením zadných operadiel, ktoré sú delené v pomere 50:50. Pod dnom nachádzam opravnú sadu pneumatík. Najmenší kryt batožinového priestoru aký som kedy videl je práve v tomto aute.
Motor, prevodovka a jazda
Pod krátkou prednou kapotou je umiestnená základná motorizácia. Štvorvalec s objemom 1242 ccm o výkone 51 kW, ktorý dosahuje pri otáčkach 5 500 ot./min. Krútiaci moment vrcholí na hodnote 102 Nm pri otáčkach 3000 ot./min. Na pohotovostnú hmotnosť vozidla sa javia papierové hodnoty ako dostatočné. Avšak pri potrebe náhleho zrýchlenia reaguje motor veľmi letargicky. Akoby bol priškrtený emisnými normami. Na svižnú jazdu je potrebné nechať motor pracovať vo vyšších otáčkach. Vtedy je smädnejší a najväčšiu spotrebu v meste som zaznamenal 7,4 l/100 km. Pri mestských 50 km/h na 4. prevodový stupeň točí motor 1 800 ot./min. Najmenšiu spotrebu som dosiahol v meste 6,4 l/100 km. Pri stokilometrovej jazde po okresných cestách mi palubný počítač ukázal priemernú rýchlosť 61 km/h a spotrebu 5,4 l/100 km. Pri 90 km/h točí motor 2 500 ot./min.
Na diaľnici sa tento „prcek“ nestratí. Je evidentné, že toto nemôže byť jeho obľúbený rajón, ale držal sa skvele. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor 3 600 ot./min. a spotrebuje 7,4 l/ 100 km. Hluk v kabíne pri tejto rýchlosti bol primeraný a dalo sa normálne rozprávať. Viac ako hluk motora bolo rušivé odvalovanie pneumatík. Mohlo by byť zábavné sledovať reakcie vodičov väčších vozidiel, keď ich predbehne na diaľnici takéto malé, nasrdené autíčko. Nakoľko predbiehať sa s ním dá bez problémov. Veď maximálna rýchlosť je 160 km/h. Avšak pri dlhšej jazde sa ukáže sedenie ako nekomfortné. Pohodlné sedadlá na dlhšie cestovanie nájdete v iných autách.
Prevodovka je 5-stupňová manuálna. Hlavica s logom firmy Diesel vyzerá dobre, radí sa s ňou presne a dráhy sú celkom krátke.
Výkon motora je do mesta postačujúci a ponúkne aj dynamické zvezenie. Komu by sa málil výkon, tomu výrobca samozrejme ponúka aj silnejšie motorizácie. Či už benzínovú 1.4 16V s výkonom 74 kW alebo dieslovú 1.3 MultiJet o výkone 55 a 70 kW. V meste je auto ako ryba vo vode. Vo svojom živle sa prediera zápchami a parkuje tam, kde sa ostatní o to ani nepokúsia. Na združený prístroj si treba však zvyknúť. Tachometer má totiž žltý podklad a na ňom sa pohybuje oranžová ručička, čo je málo kontrastné. A ručička otáčkomeru sa pohybuje v tachometri. Pri letmom pozretí na prístroj sa mi v začiatkoch testu podarilo väčšinou odčítať len jednu infomáciu. Buď o rýchlosti alebo o otáčkach.
Podvozok
Naladenie podvozku je pre mňa prekvapením. Je totiž dosť tvrdý a prejazd nerovností je spojený s hlučným prejavom do interiéru. Prispievajú k tomu aj 16-palcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami o rozmere 195/45 R 16. Kombinácia krátkeho rázvoru a tvrdého podvozku mi párkrát spôsobila odskočenie zadnej časti. Vzhľadom na zameranie auta by som čakal komfortnejšie naladenie. Zato pri razantnej jazde v zákrutách sa správa vozidlo stabilne, nenakláňa sa a drží stopu. Vpredu k tomu prispieva nezávislé zavesenie McPherson s priečnymi ramenami a vzadu kľuková náprava s priečnou torznou priečkou. Brzdy majú rýchly nástup a vyhovujú aj dynamickej jazde. Vpredu sú kotúčové a vzadu bubnové.
Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP dosiahol tento model 5-hviezdičiek. Systém ESP je za príplatok, ale v základe nachádzam ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily EBD, predné, bočné aj hlavové airbagy. Takisto je tu aj kolenný airbag vodiča. Napriek tomuto všetkému si nechcem predstaviť stret tohto mini vozítka s nejakým obrovským SUV-ičkom.
Obstarávacia cena (spracované dňa 05.05.2010; ceny vrátane 19% DPH)
Základná cena modelu: 1.2 Pop |
11.000 € (331.386,00 Sk) |
Základná cena testovaného vozidla: 1.2 SS by Diesel |
15.000 € (451.890,00 Sk) |
Cena testovaného vozidla vrátane príplatkov: |
15.535 € (468.007,41 Sk) |
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, airbag vodiča a spolujazdca, bočné predné airbagy, hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča, 4x hlavová opierka, 4x trojbodový bezpečnostný pás, posilňovač riadenia s premenlivým účinkom Dualdrive, imobilizér, diaľkové centrálne uzamykanie
Interiér:
elektricky ovládané predné okná, automatická klimatizácia, Hi-fi systém Interscope (zosilňovač 4x30 W, subwoofer pod sedadlom spolujazdca, 6 reproduktorov), autorádio s CD/MP3 prehrávačom, palubný počítač, Blue and Me (hands free Bluetooth, hlasové ovládanie), USB vstup, výškovo nastaviteľný športový volant s integrovanými ovládačmi autorádia, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, zapaľovač, popolník a 12V zásuvka na stredovom tuneli, vrecko na zadnej strane operadla spolujazdca, zadné operadlo delené 50/50, kryt batožinového priestoru, pevné strešné okno s roletkou, Kit Fix&Go (sada na opravu defektu)
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, kľučky a kryty spätných zrkadiel v striebornej farbe, predné hmlové svetlomety, zadné parkovacie senzory, automatické zapínanie svetlometov, elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, determálne sklá, stmavené okná zadných a piatych dverí, vyhrievané zadné okno so stieračom, 16" disky kolies z ľahkých zliatin "Diesel Diamante", pneumatiky 195/45 R16 84V |
Príplatková výbava |
automatická klimatizácia s protipeľovým filtrom = 460 € (13.857,96 Sk)
radiaca páka potiahnutá kožou = 75 € (2.259,45 Sk) |
Porovnanie s konkurenciou (údaje spracované dňa 05.05.2010)
Značka a model |
Fiat 500 |
Ford Ka |
Toyota Aygo |
Renault Twingo |
Motor |
1.2 |
1.2 |
1.0 VVTi |
1.2 16V |
Výbavový stupeň |
Pop |
Titanium X |
Base Cool |
Rip Curl |
Prevodovka mechanická |
5-stupňová |
5-stupňová |
5-stupňová |
5-stupňová |
Max.výkon (kW) pri ot./min-1 |
51/5500 |
51/5500 |
50/6000 |
55/5500 |
Krút.moment (Nm) pri ot./min-1 |
102/3000 |
102/3000 |
93/3600 |
107/4250 |
Max.rýchlosť (km/hod.) |
160 |
160 |
157 |
170 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) |
12,9 |
12,7 |
14,2 |
12,0 |
Dĺžka (mm) |
3546 |
3620 |
3405 |
3600 |
Šírka (mm) |
1627 |
1658 |
1615 |
1654 |
Výška (mm) |
1488 |
1505 |
1465 |
1470 |
Rázvor (mm) |
2300 |
2300 |
2340 |
2367 |
Objem batož. priestoru (l) |
185 |
224 |
139 |
230 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,1 |
5,2 |
4,5 |
5,7 |
Cena modelu (€/Sk) |
11.000 (331.386,00 Sk) |
8.790 (264.807,54 Sk) |
8.190 (246.731,94 Sk) |
9.790 (294.933,54 Sk) |
Akciová cena modelu (€/Sk) |
- |
- |
- |
9.390 (282.883,14 Sk) |
Cena modelu s príplatkami (€/Sk) |
11.000 (331.386,00 Sk) |
8.790 (264.807,54 Sk) |
8.490 (255.769,74 Sk) |
9.390 (282.883,14 Sk) |
Pre lepšie porovnanie je v tabuľke zvolený základný model Fiat 500 Pop.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 SKK
Rozdiely vo výbave:
Ford Ka
má navyše: klimatizácia, delené zadné sedadlo, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 6 reproduktorov (Fiat 500 má 4), volant potiahnutý kožou
nemá: -
Toyota Aygo
má navyše: klimatizácia
nemá: bočné airbagy, diaľkovo ovládané centrálne uzamykanie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, el. ovládané predné okná, palubný počítač
Renault Twingo
má navyše: klimatizácia, brzdový asistent, delené a posuvné zadné sedadlo, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča
nemá: el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, palubný počítač
Záverečné hodnotenie
Napriek všetkým mínusom, čo som vymenoval, som si toto auto obľúbil a šoféroval som ho rád. Jednoducho napísané, je určené pre ženu do mesta. Snáď pre mladý, bezdetný pár. V každom prípade pre ľudí, ktorí sa neuspokoja byť priemerní a nechcú splynúť v šedi každodennej reality. Auto ponúka výnimočnosť, za ktorú si treba však priplatiť. Ale keď si predstavím, že každé ráno som sa vlastne tešil na cestu do roboty a k autu som pristupoval s úsmevom na tvári, tak moja voľba v tejto triede áut by bola jasná. Pretože tomuto autu prepáčite všetky nedostatky hneď, ako na vás vybalí svoj roztomilý kukuč. Je to proste Piccolo Amore na prvý pohľad.
Fotogaléria
Dňa: 27.05.2010
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Karol Zechmeister
|
|
Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk
Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=707
|