Kia Venga 1.6 CVVT EX (06/2010)
redaktor: j.cvopa, 11.06.2010;

testoval Juraj Cvopa Importér automobilov Kia Motors Sales Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Kia Venga s motorom 1.6 CVVT (92 kW) v druhom najvyššom výbavovom stupni EX. Ide o nový model v portfóliu automobilky Kia, ktorá týmto vyšla v ústrety užívateľom preferujúcim vozidlá s veľkými vnútornými rozmermi, použiteľnosťou, vyššou stavbou karosérie a energicky sviežim vzhľadom.





Šikovný rodinný van

zväčšiť obrázok Kia Venga je na prvý pohľad nápadný automobil. Parkujúc v pozdĺžnej rade na ulici vzbudzuje dojem nováčika, čo nepasuje do klasického stvárnenia hatchbackov. Je to vyššie, širšie, vzhľadovo občerstvujúce, celé iné. Vo vnútri bude konečne miesto ako sa patrí. Ale sme vonku. Venga vyzerá menšia, než je. Reflektory sú vytiahnuté až ku koreňom zdvojených A stĺpikov a nárazník ponaťahovaný po celej prednej časti zaberá dobrú tretinu blatníkov. Je to hra s optikou, ktorá zmenšuje rozmery Vengy.

Bočný pohľad pripomína trošku van, najmä kvôli zdvojenému A stĺpiku. Bočné línie však stúpajú smerom vzad k vyšvihnutému koncovému okienku, ktoré ukončuje celkovo vyššie posadenú oknovú časť. Bočnica Vengy sa zužuje od kľučiek smerom nahor aj vzad. Tým opäť zastiera šance oka ihneď odhadnúť jej pravé rozmery. Zozadu je dômyselnú stupňovitosť stavby Vengy vidno najlepšie. Zaujmú tu aj skupinové svetlá vkusne zasadené do splete krížiacich sa línii. Venga ako celok proste obsahuje gény vanov. Pôsobí ľahko, šikovne, mierne atleticky, neobvykle sviežo i rodinne. O vydarenom dizajne svedčia aj ocenenia iF product design award a Red Dot Design Award.

Interiér

zväčšiť obrázok Decentný zvuk zaklapnutia dverí a sedím konečne vo vnútri. No akosi vyššie. Letmý úchop páky nastavovania výšky sedadla to nevyrieši, je to najnižšia poloha. Hneď nastupuje pocit ako z niektorého mpv (multi purpose vehicle) a potvrdzuje to aj dobrý výhľad na okolie. Predná noha A stĺpika je síce trošku hrubšia a cloní, ale dá sa to vydržať. Multifunkčný kožený volant sa nechá potiahnuť hodný kus k telu, takže nohy na pedáloch sa netlačia a ruky v pohode dočiahnu na vrchol volantu aj pri miernom pokrčení. Veniec je príjemne hrubý, kožený poťah vcelku príjemný na dotyk, aj keď drsnejší. Podvolantové páčky v snahe neprekážať vyžadujú viac natiahnuté prsty.

Palubná doska aj výplne dverí sú z tvrdého, hodnotne pôsobiaceho plastu. Prístroje zapustené v tubusoch neobsahujú ručičku teploty motora, čo na pohľad niekomu chýba, ale v realite ho netreba. Displej pod tachometrom okrem rátania km upozorňuje na vhodný okamih preradenia a ekonomizuje jazdu. Palubný počítač treba hľadať na multifunkčnom displeji stredovej konzoly, kde má samostatné tlačidlo ovládania. Konzola s ovládačmi hudobného a vetracieho systému sa podarila veľmi intuitívne. Audio systém má možnosť samostatného nastavenia basov, výšok aj stredov. Hrá prirodzene a vyvážene.

zväčšiť obrázok Keby niekto hľadal vyhrievanie spätných zrkadiel, je združené s vyhrievaním predného okna. Elektricky ovládané okná dávajú možnosť impulzného ovládania len vodičovi. Na testovanom aute mali niektoré okná trošičku menej tichý prejav, za to však všetky štyri zmiznú vo dverách úplne. O prekvapenie na vnútornom spätnom zrkadle sa postará integrovaný displej cúvacej kamery. Výhľad v nej umožňuje pozorovať najvzdialenejšiu hranu zadného nárazníka a pri parkovaní sa priblížiť k prekážke s veľkou presnosťou. Displej ukazuje taktiež virtuálne obrysy auta, čiže je možné predvídať, kam karoséria smeruje. Adrenalínovejší vodiči by dokázali cúvať aj len podľa kamery a spätných zrkadiel. Zišlo by sa doplnenie o cúvacie senzory, ktoré by upozorňovali na vzdialenosť krajných rohov nárazníka. Tie v kamere nevidno. No a prečo sa nepozerať na displej aj pri jazde vpred, povedali si vývojári v Kii a využili displej aj na zobrazovanie navigačných informácii (naše vozidlo ho neobsahovalo, ale teraz sa už kamera bez navigácie nedá objednať).

zväčšiť obrázok Späť k posedom. Sedadlo vodiča má lakťovú opierku integrovanú blízko k telu, takže poslúži hlavne ako podpora pri držaní volantu. Spolujazdec si výšku sedadla nenastaví a potreba nižšej polohy sa občas objaví. Otázka zvyku. Obe predné sedadlá sú pohodlné a seriózne držia polohu tela pri bočných silách z jazdy. Na zadných sedadlách panuje priestor hlavne v priečnom smere a je veľmi silno podporený aj variabilitou nastavenia sedadiel. Tie sú delené v jednej tretine, takže obe sekcie možno nezávisle pozdĺžne posúvať. Všetky operadlá majú zároveň nastaviteľný sklon operadla. Jediný problém je, že jedinci s výškou okolo dvoch metrov a viac si za predné sedadlo nastavené na seba nesadnú s kolenami pri sebe. Rázvor predsa len nepustí. Ostatní sa vzadu cítia veľmi vzdušne, pohodlne, je tu skrátka miesta na rozdávanie. Nutno dodať, že túto vlastnosť majú všetky Vengy bez ohľadu na výbavový stupeň. Celkovo treba opäť vyzdvihnúť vonkajšie rozmery Vengy, ktoré umožňujú autu totálne vynikať v priestrannosti interiéru.

zväčšiť obrázok Odkladacích miest je vo vnútri mnoho. Pred radiacou pákou pod stredovou konzolou (tu sú vstupy USB a jack), pred pákou ručnej brzdy, vo dverách, ako aj pred spolujazdcom. Veko spolujazdcovej schránky zároveň tvorí držiak na pohár, vizitky a drobnosti. Všetky dvere majú miesto na fľašu. Najväčší úložný priestor je batožinový a aj tento je variabilný. Je možné ponechať ho hlboký, alebo dno zdvihnúť nahor a zarovnať ho s nakladacou hranou. Dá sa to spraviť usadením podlahy na extra koľajničky v bočných plastových obkladoch. V záujme ochrany podlahy na ňu netreba nakladať príliš ťažkú batožinu. Nie je dosť tuhá. Vo vyzdvihnutej polohe dna batožinového priestoru sa so sklopenými operadlami vytvorí takmer rovina. K olympu variability by dopomohlo už len do roviny vpred sklopiteľné operadlo spolujazdca.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Variabilné časovanie nasávacích aj výfukových ventilov robí svoje a mení charakter motora smerom k pružnejšiemu ideálu v celom otáčkovom pásme. Keby nebolo emisných limitov, dočkali by sme sa väčšej spontánnosti, ale takto aspoň máme čistejšie svedomie. Záťah je cítiť ihneď, nie nejaký dramatický, taký v pozadí, vždy prítomný. Na 1,6-ku akurát. Z čoho ostane rozum stáť, je ticho v interiéri, lebo bežne motor vôbec nepočuť. Vo vysokých otáčkach nastáva prienik športovo harmonického rykotu. Aj keď to nemení nič na tom, že o šport tu nejde. Na dvojke sa dá však dostať k 90 km/h, na trojke až k 130 km/h. Chvíľu to trvá, na predbiehanie však bohato stačí.

Prekvapí aj spotreba pri ustálenej jazde, ktorá sa nezriedka drží pod 6 litrov, pri nízkych rýchlostiach osciluje medzi 4 a 5 litrami. Kto rád kľudnú jazdu, spokojne spraví v kombinovanej prevádzke spotrebu pod 7 litrov. Spojka trošku potrápi, lebo ide totálne ľahko a má malý rozsah záberu. Takže na krátkom úseku záber začne aj skončí. Chce to zvyk. Inak sa dá povedať, že motor je podarený a prevodovka tiež. Tá má hladký chod radiacej páky, ktorej hlavica padne skvele do ruky. Istenie spiatočky tlačidlom pod hlavicou je trošku neobvyklé, ale taktiež ľahko ovládateľné.

Jazdné vlastnosti

zväčšiť obrázok Venga má v génoch aj dynamiku. Tvrdší podvozok s prehľadom podrží v zákrutách, ESP zasahuje decentne, človek si až myslí, že motor v zákrute stráca paru, ale odpúšťa ju práve stabilizačný systém. Posilovač vytuhne so zvyšujúcou sa rýchlosťou a dodáva dostatok spätnej väzby od kolies. Naopak, pri parkovaní sa nechá volant točiť jedným prstom. Rýchle prejazdy zákrutami si vodič užije spolu s pocitom dobrej kontroly nad dianím, dostatkom dynamiky a kdesi vzadu v hlave s istotou včasného zásahu ESP pre prípad preplavenia hlavy závodníckymi ambíciami. Zážitok z pomalej jazdy zas ukľudňuje, skvele izoluje od vonkajšieho hluku, vyšší posed prospieva dojmu jemnej prevahy a pridáva o kvapku väčší prehľad o premávke.

Bezpečnosť

otvoriť test No je to možné? 4 hviezdy. Prečo? Podľa komentára k nárazovému testu z EuroNCAP sú dôvody nasledovné: podľa odčítaných hodnôt z figuríny došlo pri čelnom náraze pravdepodobne k dotyku hrude s volantom, štruktúry palubnej dosky predstavujú riziko pre kolená a stehná oboch predných pasažierov, veľký zvislý pohyb nohy figuríny indikuje zvýšené riziko zranenia kolena. Špekulovať o tom, prečo došlo, alebo malo dôjsť k dotyku hrude figuríny s volantom nemožno. Odhliadnuc od celého testu, Venga má bohatú štandardnú bezpečnostnú výbavu už od 3. najnižšej výbavy LX. To znamená 6 airbagov, ABS, BAS, ESC, HAC a aktívne opierky hlavy na predných sedadlách.

Obstarávacia cena (spracované: 03.06.2010):

Najnižšia cena:
Venga 1.4 CVVT Base
10.490 € (316.021,74 Sk)
Základná cena modelu:
Venga 1.6 CVVT EX
14.490 € (436.525,74 Sk)
Cena testovanej verzie:
Venga 1.6 CVVT EX
17.390 € (523.891,14 Sk); cena po aktuálnej zľave 500,- €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV (el. rozdel. brzdnej sily); BAS (brzdový asistent); ESC (stabilizačný systém); ASR (protipreklzový systém); HAC (asistent rozjazdu do kopca); čelné, bočné predné a hlavové predné a zadné airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov; imobilizér; alarm; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním
Interiér:
čalúnenie sedadiel - látka; obklad dverí - plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo a hĺbkovo nastaviteľný; posilňovač riadenia s premenlivým silovým účinkom; volant a hlavica radiacej páky v koži; klimatizácia – manuálna; multifunkčný displej s palubným počítačom; indikátor radenia pre ekonomickú jazdu; ukazovateľ vonkajšej teploty; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; sedadlá zadné – posuvné, sklopné, delené v pomere 1/2; predná a zadná lakťová opierka; variabilné dvojité dno batož. priestoru; el. ovládané predné a zadné okná s ochranou proti privretiu pri vodičovi impulzné; autorádio CD, MP3, USB, AUX, 6xrepro, ovládanie na volante
Exteriér:
tónované zasklenie; hmlovky; nárazníky, kryty spätných zrkadiel a vonk. kľučky dverí vo farbe karosérie; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; hmlovky
Výbava za príplatok k základnej cene: • disky kolies z ľahkej zliatiny 16”, pneu 205/55 R 16 = 520,00 € (15.665,52 Sk)
• vyhrievané predné sedadlá a čelné sklo pod stieračmi = 390,00 € (11.749,14 Sk)
• automatická klimatizácia = 390,00 € (11.749,14 Sk)
• tempomat s obmedzovačom rýchlosti = 350,00 € (10.544,10 Sk)
• navig. systém*, elektrochrom. sp. zrkadlo, Bluetooth = 1320,00 € (39.766,32 Sk)
• lak – metalíza = 430,00 € (12.954,18 Sk)

* príplatok je aj s navigačným systémom, ktorý testovaný model neobsahoval, v súčasnosti sa však dá objednať už len modul elektrochromatického zrkadla s displejom cúvacej kamery a integrovaným navigačným systémom

Porovnanie s konkurenciou (spracované 03.05.2010):
¨
Značka a model Kia Venga Škoda Roomster Citroën C3 Picasso Honda Jazz Nissan Note
Motor 1.6 CVVT 1.2 TSI 1.6 VTi 1.4 i-VTEC 1.6
Výbavový stupeň EX Comfort Exclusive Exclusive Tekna
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie nie áno nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 92/6300 77/5000 88/5660 73/600081/6000
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) 156/4200 175/1550 160/4250 127/4600 153/4400
Prevodovka 5 stupňová
manuálna
5 stupňová
manuálna
5 stupňová
manuálna
5 stupňová
manuálna
5 stupňová
manuálna
Pohon predný predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 182 184 188 182 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,9 10,9 10,9 11,4 10,7
Dĺžka (mm) 4068 4214 4078 3900 4100
Šírka (mm) 1765 1684 1730 1695 1691
Výška (mm) 1600 1607 1672 1525 1550
Rázvor (mm) 2615 2608 2540 2500 2600
Celková hmotnosť (kg) 1710 1692 1753 1555 1560
Užitočná hmotnosť (kg) 430 530 463 484 395
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l) 314/422/1253* 450/1780 385/500/1506** 337/883*** 280/437
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,7 5,7 6,9 5,4 6,6
Cena modelu bez príplatkov (€/Sk) 14.490,00 /
436.525,74
13.779,00 /
415.106,15
17.700,00 /
533.230,20
17.900,00 /
539.255,40
16.850,00 /
507.623,10
Akčná cena (€/Sk) 13.990,00 /
421.462,74
- 14.590,00 /
439.538,34
- 14.500,00 /
436.827,00
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€/Sk) 17.390,00**** /
523.891,14
16.178,00 /
487.378,43
16.000,00 /
482.016,00
17.900,00 /
539.255,40
14.930,00 /
449.781,18

Konverzný kurz: 1 € = 30,126 Sk
* 314 litrov po kryt batož. priestoru pri zvýšenej podlahe, 422 litrov po kryt batož. priestoru pri zníženej podlahe; 1253 litrov po strechu pri sklopených operadlách zadných sedadiel;
** 385/500 litrov po kryt batožinového priestoru – zadné sedadlá úplne vzadu/vpredu, 1506 litrov po strechu, zadné operadlá sklopené, mobilné dno batož. priestoru vybraté;
*** 337/883 litrov po kryt batožinového priestoru / po hranu okien pri sklopených zadných operadlách;
**** cena je aj s navigačným systémom, ktorý testovaný model neobsahoval, v súčasnosti sa však dá objednať už len modul elektrochromatického zrkadla s displejom cúvacej kamery a integrovaným navigačným systémom, ktorý displej v zrkadle využíva


Rozdiely vo výbave:
(Pozn.: Kia a Škoda sú v druhom najvyššom stupni výbavy, ostatné vozidlá v najvyššom stupni)

Škoda
má navyše: MSR (protiblok. systém kolies pri brzd. motorom na šmyk. povrchu), 2 reproduktory (spolu 8), vyšší stupeň tónovania skiel od B-stĺpika, parkovacie senzory vzadu, sklopný stolík ako funkcia zadného stredného operadla, Tire Fit (oprav. sada pneu.), EDS (el. uzávierka difer.), dotykový displej navigačného systému, Maxi DOT (veľký displej medzi otáčkomerom a tachometrom), 2x delené zadné operadlá (3 samostatne posuvné a vyberateľné sedadlá), ovládanie telefónu na volante, odkladacia schránka pod pred. sedadlami
nemá: rezervné koleso (dojazdové), aktívne opierky hlavy, obmedzovač rýchlosti s ovládaním na volante, elektrochromatické spätné zrkadlo, parkovaciu kameru (Venga má v spätnom zrkadle), odkladacie kapsy na fľaše v zadných dverách, indikátor radenia

Citroën
má navyše: digitálny otáčkomer (Kia má analógový), zatmavené zadné sklá, strešný nosič, osviežovač vzduchu v kabíne, dvojzónovú automatickú klimatizáciu (Kia má jednozónovú), dažďový a svetelný senzor, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, parkovací asistent vzadu, impulzné otváranie okna spolujazdca, sklopné operadlo predného spolujazdca, poťahy látka+velúr, výškové nastavovanie lakťovej opierky
nemá: HAC (asistent pre rozjazd do kopca), parkovaciu kameru (Venga má v spätnom zrkadle), multifunkčný volant (funkcie má na základni pod volantom), aktívne opierky hlavy, alarm, vyhrievané predné sedadlá a predné sklo pod stieračmi, elektrochromatické spätné zrkadlo, navigačný systém, indikátor radenia, zadnú lakťovú opierku

Honda
má navyše: nahor vyklopiteľné sedacie časti zadných sedadiel s úložnými priestormi, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, smerové svetlá v spätných zrkadlách, panoramatickú strechu, dažďový senzor stieračov, športové čalúnenie sedadiel
nemá: HAC (asistent pre rozjazd do kopca), posuvné zadné sedadlá, parkovací asistent, vyhrievané predné sedadlá a predné sklo pod stieračmi, elektrochromatické spätné zrkadlo, Bluetooth, navigačný systém

Nissan
má navyše: el. sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá, stolík na nápoje na zadnej strane operadiel predných sedadiel, odkladaciu schránku v sedadle spolujazdca, čalúnenie sedadiel látka + koža, dažďový senzor stieračov, bezkľúčový prístup do vozidla a bezkľúčový štart, obojstrannú vložku batožinového priestoru s povrchmi čalúnenie/plast, dve predné lakťové opierky, parkovací senzor (Venga má kameru), dotykový displej navigácie
nemá: HAC (asistent pre rozjazd do kopca), vyhrievané predné sedadlá, elektrochromatické spätné zrkadlo, parkovaciu kameru, alarm


Záverečné hodnotenie

Venga napĺňa potreby každého, kto túži mať široký priestranný automobil s kultivovaným motorom, tichým, intuitívnym, prepracovaným interiérom, ktorý sa prispôsobuje potrebám posádky a nie naopak. Niekto, kto má rád vyššie sedenie, mierny nadhľad v premávke a pomerne kompaktné dĺžkové rozmery, ten s Vengou dôjde k veľkorysému uspokojeniu. Premysleným vzhľadom a tvrdším podvozkom dáva Kia prihrávku aj ľuďom s dynamikou, nadšením a potrebou cítiť trošku vzrušenia pri jazde.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Dňa: 11.06.2010
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=715