V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto
redaktor: p.hron, 16.06.2010;

logo Weltauto Spoločnosť Porsche Slovakia usporiadala pre predajcov jazdených automobilov siete Weltauto dňa 10. júna 2010 v rakúskom Pachfurthe dvojdňové školenie. Tréningový program bol zameraný na to, aby sa predajcovia presvedčili o pozitívnych jazdných vlastnostiach jazdených vozidiel v extrémnych situáciách na testovacej dráhe a tieto skúsenosti neskôr tlmočili aj pri ich predaji.

Ako automobilový redaktor som využil túto akciu na to, aby som predajcom autobazárov Weltauto z rôznych kútov Slovenska položil niekoľko otázok ohľadom predaja jazdených automobilov ovplyvneného hospodárskou krízou. Niektoré odpovede budú uverejnené na pripravovanom video zázname.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok V stredu absolvovali predajcovia odborné školenie na predpredajnú prípravu jazdených automobilov pod hlavičkou Weltauto. Štvrtok patril testovacím jazdám pod odborným dohľadom inštruktorov spoločnosti SuperDrive. Vodičský preukaz vlastním už 13 rokov, som aktívny vodič a ako automobilový redaktor som testoval automobily aj na tejto dráhe. Napriek tomu som neodolal a opäť som si vyskúšal simulované šmyky. Každý vodič by si ich mal aspoň raz vyskúšať na bezpečnej dráhe a pod odborným dohľadom, ľahšie ich potom zvládne v skutočnej prevádzke.

Dôležité je správne a pohodlne sa posadiť do sedadla a za volant, nakoľko cez sedadlo vodič ucíti, čo sa s vozidlom deje skôr, ako to uvidí očami, a to už spravidla býva neskoro. K dispozícii mali predajcovia vozidlá VW Golf Variant, VW Golf Plus, VW Scirocco, Audi A4 a Mercedes-Benz triedy C sedan. Niektoré boli vybavené systémom ESP, iné ho nemali. Väčšina vozidiel mala poháňanú prednú nápravu, iba Mercedes mal poháňanú zadnú nápravu.

Jazdy sa začali testom brzdenia na klzkom povrchu, ktorý simuloval ujazdený sneh alebo ľad. Prvá zaujímavosť, ktorú sa vodiči dozvedeli bola, že dvojnásobná rýchlosť má za následok až štvornásobnú brzdnú dráhu! Všetci vodiči brzdenie na rôznych povrchoch zvládli výborne aj vďaka kvalitným brzdovým systém. Potom sa pridal aj vyhýbací manéver (náhla prekážka v jazdnom pruhu). Aj túto situáciu zvládli testované vozidlá na výbornú.

zväčšiť obrázok Ďalším testom bola situácia opäť na klzkom povrchu, vo vysokej rýchlosti s ostrou zákrutou. Postupne k tomu pribudol ešte aj vyhýbací manéver nacvičený z predošlého testu. Tu už bolo zaujímavejšie pozorovať, ako sa vozidlo správa v pretáčavom, alebo častejšie nedotáčavom šmyku. Táto situácia bola navyše skomplikovaná tým, že nájazd do zákruty bol z kopca. Pred zákrutou bolo treba intenzívne brzdiť a tesne pred ňou uvolniť brzdu a zákrutu prejsť bez brzdenia. Väčšina vodičov pri nedotáčavom šmyku ešte viac zatočila volant, ale to bola chyba. Len niektorí pochopili, že šmyk vyrovnajú len ak predné kolesá natočia do smeru kam sa šmýka vozidlo. Najčastejšou chybu vodičov bolo, že tvrdohlavo natáčali predné kolesá do zákruty aj vtedy, keď sa vozidlo už šmýkalo v priamom smere a takmer zakaždým sa dostalo najprv do protismeru a neskôr úplne von zo zákruty. Tu už nepomohla žiadna asistenčná technika. Pokiaľ vodič včas spozoruje, že sa v zákrute vozidlo začalo vynášť do priameho smeru, musí reagovať tak, že do priameho smeru na chvíľu vytočí predné kolesá. Obvykle po takomto manévri sa kolesá „chytia“ a prejazd zákrutou je možné bezpečne dokončiť.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Posledná testovacia dráha, ktorú si účastníci školenia vyskúšali má otočnú odtrhovú plošinu a za ňou plochu cca 12 m širokú a cca 60 m dlhú s klzkým povrchom a vodnými stenami. Na plochu vchádzali vodiči nájazdovou rýchlosťou 30 až 50 km/hod. V okamihu, keď predná náprava automobilu opustila odtrhovú plošinu, plošina sa veľmi rýchlo pootočila nepredvídateľným smerom (doľava alebo doprava) a odhodila zadnú nápravu vozidla do boku. Tým umelo vyvolala šmyk vozidla. Úlohou vodiča bolo čo najrýchlejšie zareagovať a šmyk vozidla vyrovnať. Tí vodiči, ktorí pochopili, že kúzlo vyrovnania šmyku je ukryté v sedačke, cez ktorú prichádza prvá informácia o zmene smeru zadnej časti, mali dostatok času na to, aby natočili volant do opačného smeru a šmyk vyrovnali. Ostatní sa ešte dlho trápili a dostávali do „hodín“. V takýchto situáciách žiadna technika nepomôže. Naopak pri teste brzdenia na rozdielnych povrchoch, kde jedna strana vozidla brzdila na hladkom a druhá na zdrsnenom povrchu, fungovali podvozky aj elektronika na výbornú. Rovnako vozidlá s ESP ako aj bez asistenta ESP sa udržali na tejto dráhe v priamom smere, čo svedčí o kvalitnom podvozku testovaných jazdených automobilov.

Páči sa mi prístup spoločnosti Weltauto Slovakia, ktorá investuje prostriedky aj do vzdelávania predajcov jazdených vozidiel takouto užitočnou a zábavnou formou. Okrem štandardných výhod, ktoré Weltauto ponúka (pôvod vozidiel zo slovenského trhu, vysoká technická kvalita jazdených vozidiel, adekvátna záruka, zvýhodnené asistenčné služby, atď.), k dobrým predajným výsledkom určite prispeje aj kvalitne preškolený personál, ktorý dobre pozná aj jazdné vlastnosti vozidiel, ktoré predáva.



Video záznam z testovania jazdených vozidiel na polygóne v rakúskom Pachfurthe.







Redaktor: Pavel Hron
Foto+video: Pavel Hron



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=718