Subaru Impreza 2.0D XV - motor Boxer Diesel (07/2010)
redaktor: p.mauer, 15.10.2010;

Subaru Impreza XV

Od júla 2010 rozšíri modelový rad vozidiel Subaru Impreza nový model: Impreza XV, predstavená na ženevskom autosalóne, doplní ponuku Subaru v triede kompaktov. Nový je dizajn, podvozok a výbava, zachovaný naproti tomu zostal osvedčený koncept pohonu, kombinácia motora boxer a permanentného pohonu všetkých kolies.

Subaru Impreza XV (2010)

Crossover Impreza XV vychádza z koncepcie modelov Impreza. Predstavuje novú formuláciu princípov crossoverového vozidla, spájajúceho športový charakter s typickým jazdným komfortom Imprezy. Vývoj aktuálneho modelu Impreza spočíval v troch kľúčových oblastiach: dizajn, funkčnosť a jazdný komfort. Úplne prepracovaný podvozok vyniká v tejto triede nevídanými jazdnými vlastnosťami. V modeli Impreza XV bol použitý tuhšie naladený podvozok, jazdný komfort však zostal zachovaný. Za každého počasia a v každých jazdných podmienkach zaručuje Impreza XV vďaka permanentnému pohonu všetkých kolies („symmetrical AWD“) dokonalé a spoľahlivé jazdné vlastnosti. Spája ich s novým výzorom crossoveru, ktorý svoje ambície poskytovať radosť z jazdy aj mimo spevnených ciest naznačuje ešte pred naštartovaním.

Exteriér

Nápadnú prednú časť zdôrazňuje výnimočne tvarovaná mriežka chladiča a nárazník. Obloženie blatníkov vyjadruje silu, špeciálne vyvinutý širší zadný spojler a strešný reling zvýrazňujú športový charakter. Všetky tieto prvky podčiarkujú stabilitu AWD a sú názornou ukážkou koncepcie kompaktného crossoveru Subaru.

Vďaka pôsobivým obloženiam blatníkov pôsobí Impreza XV na ceste dôveryhodne. Matne čierne prvky v spodnej časti karosérie plynulo prechádzajú od spodnej časti predného nárazníka k bočným obloženiam a prahom dverí a posilňujú solídny vzhľad exteriéru. Strešný reling a zadný spojler zdôrazňujú univerzálnosť a unikátnu siluetu. Trojrozmerný lúčovitý dizajn diskov z ľahkej zliatiny stelesňuje charakteristický športový duch.

Veľký strešný spojler, ktorý siaha pozdĺž celej presklenej časti piatych dverí a je integrovaný v D - stĺpiku, podčiarkuje celkový výraz a športový charakter vozidla.
Čierne prvky v spodnej časti zadného nárazníka potvrdzujú ambície tohto crossoveru. V zadných kombinovaných svetlometoch sú v brzdových svetlách použité LED diódy. Nielenže prepožičiavajú vozidlu futuristický vzhľad, ale zlepšujú aj rýchlosť rozsvietenia a viditeľnosť z pohľadu vozidiel idúcich za ním.

Interiér

Sériové škrupinové sedadlá zaručujú vodičovi a spolujazdcom dobrú oporu a doslova vyžarujú aktívny a športový charakter. K sériovej výbave patria dvojfarebné textilné poťahy v čiernej a hnedej farbe. Hnedé stehy umocňujú pocit vysokokvalitného interiéru. Len mierne pružiaci uretán čalúnenia predných sedadiel zlepšuje absorpciu vibrácií počas jazdy, a tým i jazdný komfort. Na želanie je k dispozícii kožené čalúnenie sedadiel.
Novinkou v Impreze XV je audiosystém zahŕňajúci rádio, CD prehrávač a 10 reproduktorov. Okrem toho komunikuje s mobilnými telefónmi prostredníctvom technológie Bluetooth. Ovládacie prvky audiosystému na volante a systém Bluetooth zvyšujú pohodlie počas jazdy. USB vstup, napríklad pre iPod, je tiež poruke. Hlasitosť a farbu zvuku možno ovládať prostredníctvom audiosystému.

Pohon

Na Slovensku sa nová Impreza XV bude predávať vybavená športovým 2,0-litrovým dieselovým motorom boxer s výkonom 150 k. Tento 4-valcový vznetový motor sa vo všetkých jazdných situáciách postará o plný výkon a bez ťažkostí si vďaka silnému krútiacemu momentu 350 Nm a svetlej výške 150 mm v spojení s robustným XV exteriérom poradí aj v ľahkom teréne.
Dieselový motor boxer v novej Impreze XV sa vyznačuje nielen hodvábne hladkým chodom a veľkou výkonovou rezervou, ale zaujme tiež vzorovou spotrebou od 5,8 l/ 100 km a produkciou emisií CO2 152 g/km. Na jedno natankovanie 64-litrovej nádrže je možné prejsť vzdialenosť viac ako 1 000 kilometrov.

Špeciálne pre dieselový motor boxer bola vyvinutá nová šesťstupňová prevodovka, optimálne vyladená pre rôzne jazdné podmienky.

Symetrický pohon všetkých kolies „symmetrical AWD“, uložený za ľahkým, kompaktným motorom boxer s nízkym ťažiskom, sa stará o rovnováhu a ideálne rozloženie hmotnosti v každej situácii – o stabilitu a trakciu na spevnených cestách, ako aj mimo nich. „Symmetrical AWD“ permanentne distribuuje silu motora prostredníctvom stredového diferenciálu so samosvornou viskóznou spojkou na všetky štyri kolesá.

Bezpečnostná výbava

Základným prvkom pasívnej bezpečnosti Imprezy XV je karoséria s integrovanými prstencovými rámovými prvkami, vytvárajúcimi bezpečnostnú klietku. Táto jedinečná štruktúra mimoriadne efektívne absorbuje nárazovú energiu a chráni vnútorný priestor kabíny pred deformáciami. V prípade čelného nárazu sa energia z nárazníkov odvedie do strán. Motor boxer skĺzne vďaka svojej plochej konštrukcii a nízkemu zabudovaniu pod stredový tunel. Airbag vodiča, spolujazdca, bočné airbagy, rovnako ako okenné airbagy zabezpečia cestujúcim ďalší stupeň ochrany.

Do balíka sériovo dodávaných prvkov aktívnej bezpečnosti patrí ABS, elektronické rozdeľovanie brzdnej sily, výkonné veľké kotúčové brzdy a brzdový asistent, určený pre spontánne brzdné manévre a generujúci maximálny brzdný tlak. Ďalším prvkom aktívnej bezpečnosti je kontrola dynamiky jazdy VDC (Vehicle Dynamics Control) v spojení s elektronickým asistentom rozjazdu do kopca.

Subaru Impreza XV (2010)

Motor a prevodovka

Motor - kvapalinou chladený plochý štvorvalcový diesel, prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek, štyri ventily na valec, recirkulácia výfukových plynov (EGR) chladených kvapalinou, palivový filter s predohrevom, snímačom znečistenia paliva vodou. Vysokopevnostný kľukový hriadeľ uložený v piatich ložiskách, ventilový rozvod 2x DOHC poháňaný reťazou s bezúdržbovou napínacou kladkou, elektrický ventilátor chladiča, mikroprocesorom riadený manažment motora s núdzovým režimom a rozpoznávaním a zaznamenávaním porúch, vstrekovací systém DENSO s priamovstrekovou technológiou common-rail, oxidačný katalyzátor s riadeným filtrom pevných častíc (DPF), emisná norma EURO 5. Maximálny výkon 110 kW (150 k) /3600 ot/min.-1.

zväčšiť obrázok

Dieselový motor

Prevodové pomery 6-stupňovej manuálnej prevodovky (MT)

Objem

1998 cm3

1. stupeň

3,454

Vŕtanie /zdvih

86 x 86 mm

2. stupeň

1,750

Kompresný pomer

16,3 : 1

3. stupeň

1,062

Max. krútiaci moment

350 Nm (35,7 kgfm) /1800-2400 ot/min.-1

4. stupeň

0,785

Batéria

12 V 64 Ah

5. stupeň

0,634

Alternátor

12 V 170 A

6. stupeň

0,557

Hluk počas jazdy

70,5 dB (A)

Spätný chod

3,636

Hluk počas státia

74,0 dB (A)

Stály prevod

3,900

Jazdné výkony

  • Maximálna rýchlosť: 203 km/h; zrýchlenie 0 - 100 km/h za 8,6 s.
  • Spotreba (podľa RREG 1999/ 100 v litroch na 100 lm): v meste - 7,1 l; mimo mesta - 5,0 l; kombinovane - 5,8 l
  • Emisie (CO2 152 g/km): NOx - 0,162 g/km; Pevné častice - 0,001 g/km;
  • Palivo: motorová nafta EN590
  • Údržba: výmena oleja po 12 mesiacoch alebo 15 000 km, kontrola každých 30 000 km
  • Objem náplní: motorový olej - 5,5 l; chladiaci systém - 8,6 l; palivo - 64 l


  • Prenos síl

    Permanentný pohon všetkých štyroch kolies, pozdĺžne uložená prevodovka s rozdeľovaním krútiaceho momentu na diferenciál prednej a zadnej nápravy, šesťstupňová manuálna prevodovka s hydraulicky ovládanou jednokotúčovou suchou spojkou s dvojhmotovým zotrvačníkom, stredový samosvorný diferenciál s obmedzeným preklzom (LSD – Limited Slip Differential), elektronický stabilizačný systém VDC (Vehicle Dynamics Control) a systém kontroly trakcie TCS (Traction Control System).

    Podvozok

    Vpredu nezávislé zavesenie kolies pomocou trojuholníkových priečnych ramien, pružiaca jednotka s progresívnou charakteristikou, priečny skrutný stabilizátor, vzadu nezávislé viacprvkové zavesenie (dve priečne ramená a jedno pozdĺžne), so skrutným stabilizátorom, hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom.
    Diagonálne rozdelený dvojokruhový brzdový systém s dvojkomorovým brzdovým posilňovačom, elektronická regulácia brzdnej sily pôsobiacej na zadné kolesá, brzdové kotúče s vnútorným chladením vpredu aj vzadu, parkovacia brzda pôsobiaca na zadné kolesá, 4-kanálový protiblokovací systém ABS riadený mikroprocesorom s funkciou samodiagnostiky.
    Štandardne sú plášte pneumatík rozmeru 205/55 R16 89V obuté na diskoch kolies 61 Jx16ET 48. Namiesto rezervného kolesa sa dodáva súprava na opravu pneumatík.

    Karoséria

    Samonosná pozinkovaná oceľová karoséria, ochranné prvky proti nárazu, predpínače bezpečnostných pásov s obmedzovačmi sily na predných sedadlách, airbagy vodiča, spolujazdca, bočné a hlavové (okenné) airbagy, 5 dverí, 5 miest na sedenie, objem batožinového priestoru 301 litrov, po sklopení operadiel sedadiel zadného radu 1216 litrov.

    Rozmery

    (mm)

    Rázvor

    2620

    Rozchod kolies vpredu

    1510

    Rozchod kolies vzadu

    1515

    Dĺžka

    4430

    Šírka

    1770

    Výška

    1515

    Svetlá výška

    150

    Polomer otáčania

    10,6 m

    Hmotnosti

    (kg)

    Pohotovostná hmotnosť (bez vodiča)

    1475

    Prípustná celková hmotnosť

    1920

    Užitočná hmotnosť

    445

    Max. zaťaženie prednej nápravy

    1040

    Max. zaťaženie zadnej nápravy

    1040

    Prípustná hmotnosť nebrzdeného prívesu

    650

    Prípustná hmotnosť brzdeného prívesu

    1600

    Zaťaženie spájacieho zariadenia ťažného vozidla prívesom

    75

    Zaťaženie strechy

    80

    Zaťaženie strechy

    80




















    Ceny a dostupnosť (na Slovensku v predaji od júla 2010)

    Subaru Impreza 2.0D XV so 6-st. manuálnou prevodovkou (MT)
    (uvádzacia cena modelu)

    26 990,- € (vrátane 19% DPH)

    Voliteľná výbava:

  • Metalický lak,
  • kožené čalúnenie

  • 527,- € (vrátane 19% DPH)
    2 984,- € (vrátane 19% DPH)

    Spolu cena nového Subaru Impreza 2.0D XV (vrátane voliteľnej výbavy)

    30 501,- € (vrátane 19% DPH)

    Zdroj: Mikona, s.r.o / Subaru Press Service; Tlačová správa z 13.07.2010



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=743