Subaru Impreza 2.0D XV (11/2010)
redaktor: p.mauer, 07.11.2010;

Nová Impreza XV bola po prvýkrát verejnosti predstavená v júli tohto roku na ženevskom autosalóne ako crossover a následne bola uvedená aj na slovenský trh. Tento nový model je zoskupenie športového charakteru s jazdným komfortom Imprezy. Pokúsim sa predstaviť túto štvorkolku poháňanú novým plochým dieselovým štvorvalcom podrobnejšie. So súhlasom importéra sme Imprezu 2.0D XV podrobili týždňovému testovaniu v bežnej premávke. V čase zapožičania mala odjazdených len niečo cez 6000 kilometrov.

Trochu histórie

testoval šéfredaktor Peter Mauer Fuji Heavy Industries, Ltd (FHI) je materskou spoločnosťou Subaru. Subaru je japonský názov pre zoskupenie hviezd, ktoré sú súčasťou firemného loga. Automobilka v meste Gunma (ostrov Honshu, Japonsko) vyrába automobily od roku 1954. Prvý sériový automobil dostal pomenovanie Subaru 1500 (40,5 kW /55 PS). Subaru Rex 4WD z roku 1983 bol zas prvý automobil vyrobený s pernamentným pohonom všetkých kolies. O desať rokov neskôr (1993) sa zrodil prvý model s názvom Impreza. Tento názov dostal podľa talianskeho slova "Impresa", čo vyjadruje úspešný podnik. Prvá generácia Imprezy sa vyrábala v troch variantoch: 2-dverové coupé (typové označenie GM), 4-dverový sedan (GC) a 5-dverové kombi (GF). 4 a 5-dverové verzie sa na slovenskom trhu predávali od roku 1996. V roku 2000 Subaru prišiel na trh s druhou generáciou Imprezy. Sedan dostal typové označenie "GD" a kombi "GG".
Od roku 2007 sa na Slovensku predáva Impreza tretej generácie s typovým označením "GH", tentokrát však ako 5-dverový hatchback. Do všetkých generácií Imprezy sa donedávna montovali len benzínové ploché motory BOXER. Od minulého roku sa do Imprezy montuje už aj nový dieselový plochý motor "BOXER DIESEL", ktorý sme v modeli "XV" podrobili testovaniu.
______________________________________________________________________________________________





zväčšiť obrázok Nová Impreza XV (2010) sa od Imprezy WRX, R a R Sport (2007) líši prepracovaným vzhľadom karosérie, podvozkom a interiérom. Pohyb jej zabezpečuje nový kvapalinou chladený dieselový preplňovaný plochý štvorvalec "BOXER DIESEL" a osvedčený permanentný pohon všetkých kolies „symmetrical AWD“. Koncepcia plochého motora a prevodovky symetricky uloženej v jednej osi so spojovacím hriadeľom a zadnou rozvodovkou má proti iným koncepciám hneď niekoľko výhod. Takýto systém pohonu je vyvážený. Vibrácie motora eliminuje samotný pohyb piestov vo vodorovne uložených valcoch na protiľahlých stranách s jedným kľukovým hriadeľom. Vďaka pomerne malej konštrukčnej výške agregátu sa ťažisko presunulo nižšie k vozovke, čím sú náklony karosérie menšie a jazda stabilnejšia. S takýmito očakávaniami som si sadal za volant tejto štvorkolky.

Exteriér

Zrejme malá konštrukčná výška motora sa podiela na ideálnom aerodynamickom tvare prednej časti. Pohľad na nízky predok a kapotu s výrazným otvorom nasávania vzduchu je nezameniteľný. Každemu musí byť jasné, že pod kapotou sa ukrýva silnejší motor. Rozšírené blatníky a športové sedadlá nenechajú nikoho na pochybách, že Impreza XV čerpá zo športovej minulosti. Veľký strešný spojler nahradili tri menšie, strešný a dva postranné okolo okna piatych dverí. Nárazníky pôsobia agresívne. Skrátka dieselová Impreza XV 110 kW (150 k) /3600 ot/min. je civilná a o polovicu slabšia sestra športovej benzínovej Imprezy WRX STi 221 kW (300 k) /6000 ot/min. Aj keď títo súrodenci majú veľa spoločných čŕt, predsa len sú rozpoznateľní na prvý pohľad. Posúďte to sami.

Impreza WRX STi (221 kW /300 k /6,000 ot/min.)
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Impreza 2.0D XV (110 kW /150 k /3600 ot/min.)
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Predok sa páči, je štíhly, elegantný a vďaka dokonale vytvarovanému otvoru v prednej kapote aj športovo príťažlivý, akoby ani k zvyšku karosérie nepatril. Z boku - bežná 5-dverová karoséria s plynule sa zvažujúcou zadnou časťou s piatymi dverami (hatchback). Zvláštny je len jemne vykrojený zadný stĺpik do ktorého dokonale zapadá spojler okolo okna piatych dverí. Pre Imprezu je takéto vyhotovenie karosérie netradičné a možno práve preto, ma jej zadná časť neoslovila. Dohora otváravé dvere sú na môj vkus preplnené plastovými obkladmi, svetlami, nápismi a znakmi. Aby som sa s celkovým dizajnom stotožnil, musel som mu venovať omnoho viac pohľadov ako obyčajne, a pritom si ešte odmyslieť všetky tie reklamné nálepky. Prahy a rozšírenia blatníkov v tmavom matnom vyhotovení Impreze XV pristanú viac ako vo farbe karosérie, nakoľko zvýraznia jej športový charakter.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Interiér

Jednoduchý bez zbytočných odkladacích schránok, priehradok a poličiek. Prístrojový panel, stredová konzola a obklady dverí sú kombináciou matného a lakovaného tvrdého, na hmat príjemného, vkusne tvarovaného plastu. Textilné čalúnenie s farebným preštepovaním na lakťových opierkach robia priestor útulným a v kombinácii s chromovými kľučkami aj elegantným. Dvojfarebné hnedo-čierne textilné poťahy škrupinových sedadiel s mohutným bočným vedením, predĺženou opierkou hlavy a výrazným preštepovaním, zdôrazňujú ich športový charakter. Takéto vyhotovenie priam láka nasadnúť a pripútať sa. Nastupovanie je pohodlné a sedenie ešte pohodlnejšie. Čalúnenie sedákov z uretánu jemne odpruží vibrácie z tvrdšie vyladeného podvozku. Pred prvou jazdou som si mechanicky nastavil pozdĺžnu polohu sedadla, výšku sedáku a polohu operadla tak, aby som dočiahol na všetky ovládacie prvky.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ešte som si doladil (mechanicky) výšku a vzdialenosť stĺpika riadenia tak, aby mi kožený multifunkčný volantom dobre padol do rúk. Spínacia skrinka sa nedá prehliadnuť, nakoľko jej obruč sa po otvorení vodičových dverí automaticky farebne podsvieti. Škoda, že čepel kľúča s tromi diaľkovými ovládačmi nie je sklopná alebo zasúvacia. Pri dotyku so spínacou skrinkou sa rozsvietia kontrolky na všetkých ovládačoch. Na prístrojovom paneli nehľadajte viac informácií ako je nevyhnutné pre vedenie tohto auta. Sú tam len kruhový otáčkomer, palivomer a rýchlomer s digitálnym displejom, ktorý ukazuje odjazdené kilometre, z toho zvlášť pre A a zvlášť pre B trasu. Synchrónne ukazuje informáciu o priemernej spotrebe, vonkajšej teplote a čase aj na úzkom displeji v strede prístrojovej dosky. Pri otočení kľúča do prvej polohy ručičky kruhových prístrojov obehnú celú dráhu a na krátko sa rozsvietia takmer všetky kontrolné symboly. Po naštartovaní zostane svietiť už len modrá kontrolka teploty chladiacej kvapaliny (studený štart).

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

V ideálnom zornom poli vodiča sa okrem už spomenutého úzkeho displeja nachádza aj panel audiosystému s rádiom a CD prehrávačom. Tento audiosystém by mal komunikovať s mobilným telefónom prostredníctvom technológie Bluetooth. Preto má audiosystém ovládanie aj na ľavom ramene volantu (rádio) a trojklávesové pod ním (telefón). Žiaľ môj telefón komunikáciu cez Bluetooth odmietal a nenadviazal ju ani po opakovaných pokusoch. Nastavenie komunikácie nie je intuitívne, a tak som sa ďalších pokusov vzdal a radšej pri riadení auta netelefonoval.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Výduchy vetrania a kúrenia sú umiestnené hneď pod audiosystémom. Pod nimi, už mimo zorného poľa vodiča, sú tri kruhové ovládače pre nastavenie intenzity kúrenia a automatickej klimatizácie. Intenzita vetrania alebo kúrenia sa ovláda pomocou prstencových obručí, ktorých rysky označujúce navolenú polohu sú málo výrazné. Doladenie počas jazdy vyžaduje odvrátenie pozornosti od sledovania vozovky. Opačné poradie týchto zariadení by mi vyhovovalo viac aj preto, že audiosystém sa dá ovládať aj na volante, ale kúrenie a klíma nie. Odkladacia schránka medzi sedadlami, v ktorej sa ukrývajú USB a AUX konektory a 12-voltová zásuvka je príliš vzadu. Jej výklopný čalúnený kryt stráca význam lakťovej opierky, nakoľko nie je pozdĺžne posúvateľný. Nahmatať, ktorý z dvojice kolískových prepínačov vyhrieva sedadlo vodiča si vyžaduje trochu zručnosti a fantázie. Nachádzajú sa totiž vedľa seba na stredovom tuneli (bližšie k sedadlu vodiča). Lepším riešením by bola druhá strana, alebo každý z prepínačov na svojej strane. Určite je to len otázka zvyku, ale nechtiac som podkúril pod zadkom spolujazdcovi. Uloženie a dráha páky ručnej brzdy je dobrá.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Skôr ako som sa vydal na prvú cestu, vyskúšal som si nastupovanie aj na zadné sedadlá a nahliadol som aj do kufra. Všetky dvere sa dobre otvárajú a ľahko zatvárajú, vôbec netreba s nimi búchať. Za sedadlom vodiča a spolujazdca je miesta nad hlavou aj pre nohy dostatok. U väčšiny automobilov v nižšej strednej triede je sedenie uprostred viac núdzové ako komfortné. Ani Impreza XV nepatrí medzi výnimky, pretože stredový tunel obmedzuje voľný pohyb nohám a obličky občas pomasíruje zámkom bezpečnostného pása.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Operadlo zadnej lavice je delené v pomere 40:60 (z ľavej strany). Každá strana operadla sa dá sklopiť samostatne. Po sklopení oboch operadiel sa vytvorí takmer rovná plocha, ktorá plynule nadväzuje na dosku batožinového priestoru. Jeho objem sa tak z 301 litrov zväšší na 1.216 litrov (údaje výrobcu). Navíjacia roleta batožinového priestoru sa dá veľmi rýchlo odložiť. Jedinou dočasnou prekážkou po sklopení operadiel zostáva bezpečnostný pás ukotvený na pravom zadnom stĺpiku, nakoľko je prevlečený cez vodiace oko na sklopenom operadle. Ak pás pred sklopením operadla odopnete a vyvlečiete z oka, zavadzať nebude. Na uchytenie alebo zavesenie batožiny dobre poslúžia vyklápacie oká a vešiaky po stranách. Lekárničku, výstražný trojuholník, zdvihák, ťažné oko s lanom alebo sadu na opravu defektu som našiel v penovom lôžku pod odnímateľnou čalúnenou doskou plytkého kufra. Obmedzenú hĺbku má zrejme na svedomí rozvodovka uložená tesne pod podlahou. Keď som vo vrecku na zadnej strane operadla pravého predného sedadla (vodičove je bez vrecka) našiel aj výstražné vesty, nič mi už nebránilo, aby som si vyskúšal silu a jazdné vlastnosti vozidla.

Jazdné vlastnosti

150-koňový "BOXER DIESEL" som naštartoval s vedomím, že sedím v oceľovej karosérii s integrovanými prstencovými rámovými prvkami, vytvárajúcimi bezpečnostnú klietku, ktorá je sériovo vybavená prvkami aktívnej bezpečnosti: airbagom vodiča a spolujazdca, bočnými a hlavovými airbagmy, výkonnými kotúčovými brzdami vpredu aj vzadu doplnenými o ABS a brzdovým asistentom generujúcim maximálny brzdný tlak pre spontánne brzdenie.
Motor v kabíne takmer nepočuť a čo je pozoruhodné necítiť ani žiadne vibrácie. Občas som ho preto skontroloval zošliapnutím akcelerátora a ten zvuk som si hneď zamiloval. Počkal som, pokiaľ zhasne modrá kontrolka sledujúca prevádzkovú teplotu a potom som ho už zaťažil naplno.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Špeciálne pre tento dieselový boxer výrobca vyvinul aj úplne novú 6-stupňovú prevodovku. Či ju aj optimálne vyladil pre rôzne jazdné podmienky, som hneď preveril. Striedavo som jazdil po meste, po diaľničnom obchvate, po okreskách, ale aj serpentínami do a z kopca. Tempo som volil pozvoľné, ale aj športové. Boxer Diesel v rozsahu otáčok medzi 1800 a 2400 za minútu skutočne ponúka vysoký krútiaci moment. Zrýchlenie bolo rovnomerné v celom pásme otáčok bez ohľadu na zaradený prevodový stupeň. Zásluhu na tom má samozrejme aj preplňovanie valcov motora turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Hluchú dieru som vo výkone hľadal márne. Tento motor vďaka kultivovanému chodu posunul latku zas o niečo vyššie. Dovolím si tvrdiť, že vo svojej triede momentálne nemá konkurenciu. Je dostatočne dynamický a výkonný. Milovníci naftových motorov majú Impreze XV skutočne čo závidieť.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Podľa očakávania je podvozok Imprezy XV tuhšie naladený. V zákrutách som si mohol dovoliť oveľa viac ako je pre bežný cestný automobil v tejto triede dovolené. Postaral sa o to permanentný pohon všetkých kolies „symmetrical AWD“ a nízke ťažisko vozidla. Náklony karosérie boli citeľne menšie. Symmetrical AWD distribuuje silu motora prostredníctvom stredového diferenciálu so samosvornou viskóznou spojkou symetricky na všetky štyri kolesá. Stará sa o stabilitu a trakciu aj na nespevnenom povrchu. S rozjazdom na rozdielnych povrchoch (ľavé kolesá na pevnom, pravé na štrku), sa vysporiada bravúrne. K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva aj nezávislé zavesenie predných kolies na trojuholníkových priečnych ramenách s priečnym skrutným stabilizátorom. Vzadu má Impreza XV nezávislé viacprvkové zavesenie (dve priečne ramená a jedno pozdĺžne) so skrutným stabilizátorom.
Spontánne brzdenie zvládla Impreza XV veľmi dobre vďaka diagonálne rozdelenému dvojokruhovému brzdovému systému s dvojkomorovým posilňovačom a 4-kanálovému protiblokovaciemu systému ABS riadeného mikroprocesorom s funkciou samodiagnostiky. Keď zastaviť, tak zastaviť a nielen na rovine, ale aj v kopci. Elektronický asistent rozjazdu do kopca v spojení s kontrolou dynamiky jazdy VDC (Vehicle Dynamics Control) to zvláda dobre. Pár sekúnd postačuje na zaradenie rýchlostného stupňa a bezpečný rozjazd vpred.
Hrebeňové riadenie s elektrickým posilňovačom je citlivé niekedy až príliš. Hodnota polomeru otáčania (5,3 m) je pre manévrovateľnosť tohto auta dobrá.
Tomuto z polovice športovému autu tuhšie naladený podvozok svedčí. Menšie nerovnosti spoľahlivo odchytajú pružiace jednotky s progresívnou charakteristikou a uretánové vankúše sedadiel.

Porovnanie s konkurenciou

V súčasnej ponuke automobilov nemá Impreza 2.0D XV porovnateľného konkurenta, ktorý by spĺňal všetky jej parametre. Porovnateľné autá nespĺňajú buď výkonnostné parametre alebo spôsob pohonu na všetky kolesá. Do tabuľky som zaradil modely, ktorých parametre sa najviac približujú parametrom Imprezy 2.0D XV.

Ilustračný obrázok
Model SUBARU Impreza 2.0 D XV AUDI A3 Sportback 2.0 TDI Quattro Attraction SEAT Altea freetrack 2.0 TDI Style MITSUBISHI Lancer Sportback 1.8 DI-D Intense VOLKSWAGEN Golf 2.0 TDI 4Motion Comfortline
Vyhotovenie hatchback hatchback hatchback hatchback hatchback
Počet dverí/počet miest 5/5 5/5 5/5 5/5 5/5
Palivo nafta nafta nafta nafta nafta
Motor 2.0D Boxer 2.0 TDI 2.0 TDI 1.8 DI-D 2.0 TDI
Zdvihový objem motora (ccm) 1998 1968 1968 1798 1968
Max. výkon kW(k)/ pri ot./min-1 110(150)/3600 103(140)/4200 103(140)/4200 110(150)/4000 103(140)/4200
Krút.moment v Nm pri ot./min-1 350/1800 320/1750 320/1750 300/2000 320/1750
Prevodovka/počet prevod.st. mechanická/6 mechanická/6 mechanická/6 mechanická/6 mechanická/6
Pohon 4x4 4x4 4x4 predný 4x4
Dĺžka (mm) 4430 4292 4493 4585 4199
Šírka (mm) 1770 1765 1788 1760 1786
Výška (mm) 1515 1423 1622 1515 1479
Rázvor (mm) 2620 2578 2576 2635 2575
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,8 5,6 5,9 5,8 5,5
Objem batož. priestoru (l/VDA) 301 370 490 330 350
Celková hmotnosť (kg) 1920 2025 2159 1990 2000
Max.rýchlosť (km/hod.) 203 205 193 204 206
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod. (s) 9,0 9,5 10,2 10,1 9,4
Rozdiely v štandardnej výbave (+ áno, - nie), zhodnú štandardnú výbavu zoznam neobsahuje.
uzávierka diferenciálu (elektr., mech.) - + + - +
športová úprava podvozku - - - + -
kontrola dynamiky vozidla (VDC) + - - - -
elektron. stabilizačný program (ESP, ACS, DSC...) - + + + +
dažďový senzor - - - + -
senzor automatického rozsvecovania svetlometov - - - + -
airbag - kolenný vodiča - - - + +
airbag - hlavové predné + zadné + - + + +
alarm - + - - +
parkovací asistent (PTS, PDC...) - - - + +
systém kontroly tlaku v pneumatikách (SSPP) - - + - -
posuvné zadné sedadlá - - + - -
športové sedadlá + - + - -
výškovo nastaviteľné sedadlá 1x 2x 2x 1x 2x
vyhrievané predné sedadlá + - - - -
lakťová opierka vzadu - - + + +
radiaca páka potiahnutá kožou + - + + -
páka ručnej brzdy potiahnutá kožou + - - + -
bederná opierka sedadla vodiča a spolujazdca - - + - +
tónované /determálne zasklenie +/- -/+ +/+ +/- -/+
pošet reproduktorov 10 4 6 8 9
Bluetooth rozhranie + - - + -
roletka /kryt batožinového priestoru + + + - +
ochranná sieť, mriežka batožinového priestoru - - + - -
vak, otvor na lyže - - - - +
disky kolies z ľahkých zliatin + - + + +
off-road úprava + - - - -
rozšírené blatníky + - + - -
strešný nosič + - + - -
LCD monitor - vzadu - - + - -
výbojkové svetlomety (xenónové/bi-xenónové) + - - - -
ostrekovače reflektorov + - + - -
hmlovky + - + + -
vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla - + - - -
el. sklopné /vyhrievané spätné zrkadlá +/+ - /+ +/+ -/+ -/+
klimatizácia mech. /automatická -/+ -/+ -/+ -/+ +/-
peľový filter privádzaného vzduchu + - + + +
nárazníky /kryty zrkadiel /kľučky vo farbe karosérie +/+/+ +/+/- -/-/+ +/+/+ +/+/+
ukazovateľ vonkajšej teploty + - + - +
tempomat + - + + +
kontrolný display (Check panel) + - - - -
volant potiahnutý kožou + - + + -
multifunkčný volant + - + + -
Cena modelu v štandardnej výbave vrátane DPH (v čase testu) 22.681 € 26.820 € 24.018 € 22.200 € 22.600 €

Hodnotenie

testoval šéfredaktor Peter Mauer Imprezu XV nemôžem priradiť k automobilom s ľúbivým ani s výnimočným dizajnom. Nasávanie vzduchu do turbodúchadla cez prednú kapotu, rozšírené blatníky, obložené prahy a veľký otvor v nárazníku prezrádzajú, že patrí k automobilom so športovou krvou. Impreza XV 2.0D je cestovný automobil s dlhším predkom a plytkým kufrom, s veľmi dobrými jazdnými a dynamickými vlastnosťami. Doma sa cíti na spevnenej ceste, ale hravo zvláda aj lahší nespevnený povrch. Tomu zodpovedá aj priemerná spotreba, ktorá v našom krátkom teste prekročila výrobcom udávanú hodnotu len o 1,6 litra a to som ju nešetril. Jazda v Impreze 2.0D XV je napriek tvrdšiemu podvozku príjemná a tichá. Chod naftového dvojlitra, odvaľovanie kolies a aerodynamické obtekanie vzduchu okolo karosérie v kabíne takmer nepočuť. V súčasnej ponuke automobilov som pre túto civilnú športovo vyladenú štvorkolku nenašiel priameho konkurenta, čo môže byť jej veľká výhoda. Ako som spomenul, Impreza 2.0D XV nie je automobil pre oči, skôr pre radosť zo svižnej a bezpečnej jazdy.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Výrobcom udávané technické parametre a výbava pre Subaru Impreza 2.0D XV - formát
Otvoriť stránku importéra vozidiel Subaru.

Dňa: 07.11.2010
Redaktor: Peter Mauer
Foto: Oliver Mauer



Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=744