Nový Saab 9-4X (10/2010)
redaktor: o.mauer, 19.10.2010;

Svoju svetovú premiéru bude mať budúci mesiac na Auto Show v Los Angeles. Saab 9-4X rozšíri portfólio automobilky na tri modelové rady, a ponúkne tak alternatívnu voľbu pre nezávisle zmýšľajúcich zákazníkov.

Škandinávska voľba v segmente crossoverov
Saab 9-4X Nový Saab 9-4X prináša unikátny Saab design a inžinierske hodnoty do rastúceho segmentu crossoverov. Okrem výraznej inšpirácie škandinávskym designom a letectvom, ponúka jazdné vlastnosti, ktoré znesú porovnanie s najlepšími vozidlami vo svojej triede.

9-4X sa vzhľadom i veľkosťou radí medzi 9-3X a nový 9-5 sedan. Svoju jedinečnosť k automobilke Saab vyjadruje svojím čistým a priamočiarym designom a jedinečným podpisom, ako je čelné sklo so širokým výhľadom, svetlá s ľadovo modrým motívom, kabínou vozidla zameranou na vodiča a flexibilným systémom pre organizáciu batožinového priestoru.

Saab 9-4X prináša skutočnú športovú osobnosť. Všetko vychádza z unikátnej, účelne navrhnutej karosérie s cieľom dosiahnuť výnimočných jazdných vlastností. Jazdná dynamika je podporovaná moderným náhonom na všetky kolesá Saab XWD a adaptívnym riadením podvozku Saab DriveSense.

Pod kapotou sa ukrývajú kompaktné a výkonné šesťvalcové motory s prirodzeným satím alebo preplňovaným turbodúchadlom. Základný 3.0-litrový motor o výkone 265 k je vybavený priamym vstrekovaním paliva a variabilným časovaním ventilov, zatiaľ čo výkonnejší 300 k motor o objeme 2.8 litrov vymenil priame vstrekovanie za turbodúchadlo typu twin-scroll. Táto pohonná jednotka je tiež použitá v najvyššom rade Aero. Obidve motorizácie sú k dispozícii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou.

„9-4X významne rozširuje príťažlivosť značky Saab,“ hovorí generálny riaditeľ Saab Automobile Jan Åke Jonsson. „Vstupujeme do najrýchlejšie rastúceho segmentu SUV s vozidlom, ktoré odráža hodnoty našej značky v kľúčových oblastiach, ako je progresívny škandinávsky design a zodpovedný jazdný výkon. 9-4X je vzrušujúci a sme presvedčení, že osloví mnoho súčasných vlastníkov vozidla Saab, rovnako ako si získa nových zákazníkov.“

Predaj modelu 9-4X bude zahájený v severnej Amerike v máji 2011. V Európe a na ostatných trhoch bude predaj zahájený v auguste toho istého roku. Ceny budú oznámené krátko pred uvedením.


Tvorcom karosérie je Saab
Saab 9-4XŠiroký a silný postoj, rovnako ako čisté a jednoduché línie odrážajú škandinávsky designový étos. Výrazným rysom je hlboká, pre Saab typická trojdielna predná maska, ktorá je doplnená efektne tvarovanými ľadovo modrými svetlami.

Zasklené bočné plochy spoločne s bočnými stĺpikmi a predným sklom celé vozidlo akoby „obopínajú“ a prepožičiavajú vozidlu unikátny a pre Saab typický vzhľad kokpitu, v duchu tradície značky. Ďalším vonkajším znakom Saabu je tvarovanie predných svetlometov, okenná linka evokujúca tvar hokejky rovnako ako mohutný C stĺpik doplnený širokým zadným oknom.

Saab 9-4XStrecha je opticky znížená a rozšírená zadným spojlerom integrovaným do zadných dverí. Osvetlenie v zadnej časti nesie rukopis novej 9-5. Koncové svetlá so svetelnou LED lištou, ktoré finalizujú nezameniteľný vzhľad zadnej časti, vytvárajú opäť dojem „ľadového bloku“. Dve koncovky výfuku v tvare kosodĺžnika sú elegantne integrované do spodnej časti zadného nárazníka.

Celkove možno povedať, že 9-4X bola vytvorená bez zbytočných dekorácií. Tmavé ochranné aplikácie sú použité len na spodnej časti karosérie.

Základné verzie sú vybavené 18“ šesťramennými hliníkovými kolesami. Verzie Aero sa vyznačujú čiernou maskou chladiča a 20“ hliníkovými kolesami, ktorých deväť ramien vytvára dojem turbíny.


Kokpitom inšpirovaný interiér
Saab 9-4XPriestorná kabína poskytuje pohodlný priestor až piatim dospelým osobám. A i tu je zjavný jednoznačný rukopis Saabu – kokpit vozidla je orientovaný na vodiča. Stredná konzola i hlavný prístrojový panel používajú jednoduchú formu – všetko obklopuje vodiča. Interiér je ozdobený dreveným dekórom. V prípade výbavy Aero je použitý dekór imitujúci karbón.

Ďalším odkazom na históriu letectva je informačný displej, pri ktorého vývoji boli inžinieri inšpirovaní leteckými prístrojmi, rovnako tak ako zelené podsvietenie prístrojov alebo „joystick“ pre ovládanie výdychov ventilácie. Štartovacie tlačidlo je samozrejme umiestnené, ako inak u Saabu, medzi prednými sedadlami v blízkosti radiacej páky.

Pohodlné sedadlá poskytujú dostatočnú oporu. Sedadlo vodiča je navyše štandardne vybavené elektrickým ovládaním v ôsmich smeroch a pre ideálne nastavenie polohy za volantom voliteľne tiež elektrickým nastavením pedálov. Rovnako tak cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii dostatok priestoru a navyše môžu využiť nezávislého nastavenia sklonu operadiel, ktoré sú delené v pomere 60/40.

Vozidlo je vybavené dostatočným množstvom odkladacích plôch, či už sa jedná o kapsy vo dverách, prístrojovej doske alebo hlbokou priehradkou umiestnenou v stredovej lakťovej opierke, ktorá je vybavená aj 12V zásuvkou, AUX a USB konektorom. Cestujúci na zadných sedadlách majú k dispozícii ďalšie odkladacie priestory v zadnej časti stredovej konzoly a v strednej lakťovej opierke.

Základný audiosystém obsahuje sedem reproduktorov. Výkonnejšie audio zariadenie Bose je vybavené desiatimi reproduktormi s 5.1 priestorovým zvukom. Vozidlo môže byť samozrejme vybavené navigačným systémom s 8“ dotykovým displejom. Mapové podklady sú uložené na pevnom disku a obsahujú tak možnosť zvoliť pohľad z tzv. vtáčej perspektívy. Súčasťou je tiež pevný disk o kapacite 10 GB, ktorý slúži pre uloženie hudobných súborov. Komunikáciu na cestách zaisťuje integrovaná Bluetooth hands free sada, ktorú možno ovládať hlasom, prípadne tlačidlami na multifunkčnom volante, rovnako tak ako celý audiosystém.

Štandardne dodávaná dvojzónová klimatizácia môže byť rozšírená ešte o tretiu zónu, ktorú si cestujúci na zadných sedadlách môžu samostatne nastaviť. Rovnako tak si môžu nezávisle zvoliť počúvanie CD, rádia alebo sledovať DVD na dvoch 8“ obrazovkách, ktoré sú umiestnené na operadlách predných sedadiel. Pre cestujúcich vzadu je navyše k dispozícii tiež video AUX vstup, prostredníctvom ktorého možno celý systém ešte ďalej rozšíriť.


Flexibilný systém pre organizáciu batožinového priestoru
Kufor 9-4X je priestorovo optimalizovaný a ľahko prístupný. Operadlá zadných sedadiel sú rozdelené v pomere 60/40 a možno ich sklopiť jediným pohybom, bez toho, aby bolo nutné akokoľvek manipulovať so sedákmi alebo demontovať opierky hláv, čím vznikne celkom rovná ložná plocha.

Predná časť dna batožinového priestoru je odklápacia a možno ju otvoriť pomocou rukoväti v tvare lietadla. Tu je k dispozícii ďalší úložný priestor, ktorý môže byť „upravený na mieru“ pomocou flexibilnej teleskopickej priehradky. Tá je umiestnená v koľajnici v tvare písmena U a umožňuje náklad zaistiť tak, aby počas jazdy nedochádzalo k pohybu.

Pre väčšie pohodlie sú zadné dvere hydraulicky ovládané. Navyše ich možno podľa potreby otvoriť len čiastočne pre prípad, kedy nie je v garáži nad vozidlom dostatok miesta.

Na cestách
Saab 9-4XRozsiahle testovanie a ladenie jazdných vlastností s konkurenčnými vozidlami ukazuje, že Saab 9-4X dosahuje úrovne dynamického výkonu – jazdnou vytríbenosťou rovnako ako ovládateľnosťou – čo znesie porovnanie s najlepšími vozidlami vo svojej triede.

Kľúčom k tak vynikajúcim jazdným vlastnostiam je unikátna konštrukcia karosérie, ktorá bola účelne a bez kompromisov navrhnutá pre vozidlo segmentu SUV. Vďaka tomu sa konštruktéri mohli vyvarovať všetkých kompromisov, ktoré prináša adaptácia karosérie sedan alebo kombi.

Pokročilé technológie zahŕňajú mimo iného Saab XWD. Sofistikovaný náhon na všetky kolesá variabilne prenášajúci krútiaci moment medzi kolesá prednej a zadnej nápravy. Tento preventívny, ľahký a rýchle reagujúci systém ponúka optimalizovanú priľnavosť za všetkých podmienok. Nezávisí na tom, či je sucho alebo mokro, či je vozovka rovná alebo hrboľatá alebo či idete cestou necestou. Je doplnený eLSD, elektronickým diferenciálom s variabilným rozdelením krútiaceho momentu medzi kolesá zadnej nápravy, ktorý môže prenášať až 50 % výkonu medzi jednotlivými kolesami v závislosti na priľnavosti každého z nich.

Vodič i vozidlo sú vo výbave Aero ešte viac prepojení, a to vďaka Saab DriveSense. Jedná sa o adaptívny podvozok, ktorý mení svoje nastavenie v reálnom čase a pomáha 9-4X reagovať na spôsob jazdy i meniacu sa situáciu na ceste. Okrem východiskového nastavenia „Intelligent“ si vodič môže zvoliť tiež režim „Sport“ alebo „Comfort“. Režim „Eco“ sa aktivuje pomocou samostatného tlačidla. Výsledkom je mimo iného i upravená charakteristika plynového pedálu a prevodovky, zaisťujúca optimálnu spotrebu paliva.

Medzi ďalších pomocníkov patrí posilňovač riadenia s variabilným účinkom, štandardne dodávané bi-xenónové adaptívne svetlomety, ktoré poskytujú lepšie osvetlenie zákrut, kedy smer natočenia svetelného lúču závisí na uhle natočenia volantu.


Efektívny výkon
Motorový rad sa skladá z dvoch účinných celohliníkových šesťvalcových motorov, šesťstupňovej automatickej prevodovky a Saab XWD. Tieto ľahké, kompaktné 24-ventilové motory sú vybavené variabilným časovaním ventilov, ako na sacej tak i na výfukovej strane, vďaka tomu poskytujú výkon, ktorý sa vyrovná motorom o väčšom objeme.

3.0-litrový atmosférický motor o výkone 265 k (195 kW) je vybavený priamym vstrekovaním a je „základnou“ motorizáciou. S týmto motorom dokáže 9-4X akcelerovať z 0 na 100 km/h za jediných 9,0 sekúnd.

Výhradne vo výbave Aero je k dispozícii 2.8-litrový preplňovaný turbo motor s výkonom 300 k (221 kW), ktorý disponuje pôsobivým krútiacim momentom 400 Nm v rozmedzí 2.000 a 5.000 ot./min. Z 0 na 100 km/h akceleruje za 8,3 sekundy. Certifikácia údajov spotreby oboch motorov ešte nebola dokončená.


Vedúci na poli bezpečnosti
Silný výkon doplňuje excelentná bezpečnosť. 9-4X ťaží z viac ako 50 rokov skúseností práce Saab technikov, zaoberajúcich sa ochranou cestujúcich. Crash testy prevádzané automobilkou, rovnako ako počítačové simulácie, sú založené na skutočných nehodách, ktoré sa stali na skutočných cestách. Mnoho testov prevádza Saab nad rámec tých, ktoré sú povinné zo zákona alebo sú prevádzané špecializovanými spoločnosťami.

Úspech technikov Saabu sa odráža v prieskumoch skúmajúcich skutočné nehody, ktoré sú prevádzané US Highway Loss Data Institute (HLDI) a švédskou poisťovňou Folksam, kde Saab dosahuje dlhodobo výborných výsledkov a už niekoľkokrát bol vyhodnotený ako najlepší vo svojom segmente. Saab 9-3, vrátane modelu 9-3 Cabriolet, rovnako tak ako nový Saab 9-5 sedan dosiahli maximálneho ocenenia 5 hviezd v nárazových testoch prevádzaných EuroNCAP.

Zdroj: Polar Mobil Ltd., Marek Šafarčík, Business Development Manager, Česká a Slovenská republika





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=745