Dacia Duster 1.6 16V 4x4 Arctica (11/2010)
redaktor: j.cvopa, 23.11.2010;
Importér automobilov Renault Slovensko, s.r.o. nám na týždňové testovanie zapožičal vozidlo Dacia Duster s benzínovým motorom 1.6 (77 kW) v druhom najvyššom výbavovom stupni Arctica. Ide o úplne nový model, ktorým značka expanduje na populárnu pôdu CUV-čiek.
Všestrannosť na dosah
Crossover v portfóliu Dacie je novodobý počin, ktorý predstavuje ďalší rozumný ťah na parkovací priestor kúpychtivcov. Rozumný najmä preto, lebo segment áut s mimocestnými schopnosťami je známy tolerantnosťou voči sparťanskému prístupu a prepáči takmer všetko nepohodlie a strohý výzor. A keďže Dacia stavia výlučne autá, ktoré dávajú zmysel v oblasti úžitkovej hodnoty (nehľadiac priveľmi na optiku), bol vstup do tejto živej, rozrastajúcej sa crossover arény len logický. A úspešný. Duster je jedným zo siedmich finalistov na auto roka 2011.
Exteriér
Učesaná a zaoblená predná časť pôsobí dôveryhodne v zmysle pohľadu na prvopočin Dacie v tomto segmente. Široko rozkročené lemy kolies vyššie stavanú karosériu klincujú k zemi. Detektívny prístup spoznáva v bočnom pohľade dvere zo Sandera. Usvedčenie prichádza z chvatne zakončeného lemu predného kolesa. Ďalšiu pozornosť si zaslúži koncová partia, teda lichobežníkové tretie okno s vystúpeným prelisom koncového svetla a masív lemu kolesa. Toto trio mení otvorenú náladu bočného dvojdveria a pôsobí v tomto mieste ako vytesané z kameňa. Pohľad prejde po zadnom čele. A keď konečne demaskujem tú náladu, pozerám do očí stresovaného mimozemšťana, čo musel nečakane vyliezť zo svojho biotechnického ochranného skeletu. Dojem to úderný, podobne ako myšlienka na terénnu Daciu v čase uvedenia Logana.
Interiér
Za hlavný tromf vo vzťahu k zákazníkovi Dacia považuje kombináciu hodnoty a priaznivých cien. Preto sa na Dustra treba pozerať najmä cez optiku plnenia účelu a primeranej estetiky. Pre očakávania luxusu tu nie je miesto. Sedím za volantom. Sedadlo má výškové nastavovanie. Vyhotovenie tejto funkcionality napríklad pôsobí starožitne. Súčasná automobilka by mohla zaistiť posun sedadla nahor bez nutnosti jeho odľahčenia. Pre starších to značí väčšinou nutnosť vystúpiť. Na druhej strane, koľkokrát si to človek bude nastavovať, sedí sa tu dobre a keď, tak sa dá nastaviť volant. Ale len výškovo. Spätné zrkadlá sa polohujú elektricky, ovládač dostal miesto pod pákou ručnej brzdy. Tá poloha vyzerá na pohľad úplne bez vzťahu k prirodzenosti, ale ruka na madle ručnej brzdy prstami akurát dočiahne na ovládač. Primerane použiteľné.
Prehliadam prístrojovú dosku. Elegantné, jednoduché riešenie prevzaté zo Sandera, len inovované. Ručičky sú v takýchto autách na ústupe, ostali len dve hlavné v oblo podseknutých rámoch, zvyšok informácií projektuje displej a kontrolky, z ktorých cez deň zopár takmer nevidno. Testovaný kus má aj palubný počítač, no obľúbenú hračku vodičov - okamžitú spotrebu – nahrádza nekomunikatívny údaj priemernej spotreby. Psychologický ťah. Keď sme pri tom, každý z 10 segmentov digitálneho palivomeru predstavuje 5 litrov paliva. Rezerva zasvieti pri poslednej 5 litrovke a tak je dobrý nápad prepnúť na mód ukazovania zostávajúcej autonómie. Pod 80 km dojazdu však počítač nespolupracuje, takže ostáva len odhadovať, kedy bude nádrž prázdna. Pokušitelia si prídu na svoje a zažijú jazdu rezervných kilometrov v slušnej dávke neistoty.
Hovorme ďalej o výbave. Ovládacie prvky komfortných vymožeností nesie stredová Sandero konzola. A nielenže nesie, ale kúrenie, klimatizáciu a vetranie aj skrýva. Pátranie po ikonkách smerovania prúdu vzduchu počas jazdy je náramná zábava. Niekedy adrenalínová. K tomu ovládanie sklonu svetiel takmer pri ľavom chodidle. V skratke - zrezávanie ceny vodič cíti najmä na rozmiestnení a spracovaní ovládačov. Pohľad na cenník uvádza všetko opäť do normálu. Príkladný dosah na rádio to podčiarkuje.
Zadní pasažieri môžu byť spokojní. Miesta dostatok, výhľad dobrý, zatmavené zadné okná zlepšujú súkromie, sedadlá plnia svoje poslanie a nikoho nevyhodia z kľudu. Sklopené operadlá vytvárajú s podlahou batožinového priestoru plochu blížiacu sa rovnej podlahe, alebo zjazdovku pre detské angličáky. Kufor ako taký je plytký s podlahou zarovnanou k nakladacej hrane. Pod ňou drží miesto plnohodnotná rezerva a okolo nej môžu v miesto vyplňujúcom polystyréne poletovať drobnosti. Za kuriozitu dňa možno považovať kryciu tkaninu batožinového priestoru. Roletka by určite nič nepokazila. Postavy približujúce sa 2 metrom telesnej výšky by si mali dať pozor na hlavu a vztýčené piate dvere.
Motor a prevodovka
Známy benzínový 4-valcový 16-ventil od riaditeľa zmeny – Renaultu – umožňuje využiť najviac 77 kW a 148 Nm. Pod slovkom využiť si treba predstaviť pozvoľné zrýchľovanie, plavbu mestom, s pozvoľnou zmenou rýchlosti. Plynulé rozhýbanie ostáva vždy prítomným dojmom a dynamika jazdy neprináša vôbec nič napínavé. Po riadnom zošliapnutí pedála zrýchľovania cítiť jasný nárast ťažnej sily. Hladina nápoja vo fľaške pred radiacou pákou sa však určite nezblázni. Zvoliť tento motor znamená tiché víťazstvo pre jeho decentný zvukový sprievod. Spotreba po zhruba 700 diaľničných km rýchlosťou okolo 120 km/h vychádzala na 8.4l/100km. Medzitým pár desiatok km mestského pohybu a testovania dynamických vlastností. Pri rýchlosti 130 km/h motor točí zhruba 4000 ot./min. na 6. prevodovom stupni. Servisný interval stanovili na 30.000km / 2 roky.
Prevodovka je takmer unikát. Radiaca páka prihnutá smerom od vodiča ukazuje 6 rýchlostných stupňov, no treba si všimnúť, že je tu len v spojitosti s pohonom 4x4. To nie je náhoda. Efektívne využiteľných je pri bežnom cestovaní len 5 stupňov, začínajúc druhým. Áno, znamená to, že bežne sa Duster rozbehne z dvojky, žiadny problém. Je to plynulejšie a vodič sa toľko nenarobí. Ukážka in medias res: Dvojka za mnou a stupňujem, čo to dá, nech som na 6-ke. A čo sa nestalo. Už pri 50 km/h som dosiahol svoj cieľ. Toľko k ukážke. Poučenie znie - komu sa nelení, ten si ľavou nohou zacvičí kalanetiku. Ešte že pedál spojky pracuje ľahúčko, chválim chválim. No a komu sa lení, môže radiť 2 – 4 – 6 a zvyšok považovať za občasné medzistupne. Vážne. A jednotka, tá rozuzluje logo 4x4, pretože to je s rýchlosťou 5,79 km/h pri 1 000 ot/min. vyslovene terénny stupeň. Radenie je presné a plynulé.
Podvozok a jazda
Pohon 4x4 daroval Nissan. Vďaka patrí modelu Qashqai. Nápravy vpredu McPherson so stabilizátorom, vzadu to isté, len s viacerými tyčovými ramenami. Viacprvkové zavesenie pre Daciu, veď to je malá revolúcia. Rozdiely v hnacích otáčkach medzi nápravami pri prejazde zákrut vyrovnáva medzinápravová spojka (diferenciál). Stará sa aj o presúvanie hnacieho momentu medzi nápravami a rôzne hnacie módy:
- 4x2 - hnaná len predná náprava - pre bežné cestné presuny, znižuje spotrebu,
- 4x4 - hnaná jedna alebo dve nápravy - za normálnych podmienok sa krútiaci moment prenáša len cez predné kolesá, ak sa znižuje trakcia alebo je obmedzená priľnavosť, časť krútiaceho momentu je prenášaná na zadnú nápravu hnací moment rozdeľovaný na nápravy podľa adhézie (rýchle rozjazdy, prípadne jazda v teréne),
- 4x4 Lock - hnané obe nápravy symetricky - funkcia medzinápravového diferenciálu vyradená, režimu je prispôsobené ovládanie škrtiacej klapky aj brzdenia, odporúča sa len pri nízkych rýchlostiach a priľnavosti (jazda len na nespevnenom povrchu ako sneh, blato, hlina, piesok).
Duster je ako stvorený pre ľahký terén, čiže na naše cesty. Nedá mi a rypnem si, pretože naše mestské "cesty" sú vhodné asi len pre autobusy MHD z nedávnej minulosti a samozrejme pre osobné vozidlá atakujúce vek 15 rokov a vyše. No nechajme to. Principiálne sa posádka potrebuje previezť s tým, aby auto vyžehlilo realitu ciest a galeje, čo zažívajú tlmiče, tyčky stabilizátorov, čapy aj silentbloky náprav si nechalo pre seba. Tu Duster naplno ukazuje svoju silu.
Mesto a diaľnica
Prejazd výmolov, križovatkových roliet, utrmácaných prechodov cez koľaje, vydrolených cestných prepadlísk, utopených kanálových poklopov sa akoby posádky netýkalo. Prejavuje sa len mäkké pohupovanie a vo vnútri je ticho. (Pri nízkych mestských rýchlostiach.) Akoby toto auto oddelilo podvozok od kabíny. V skutku veľmi ohľaduplné. Osoby na palube sa môžu uvoľniť a užívať si pohyb. Plavnosť a nadhľad tejto „káry“ automaticky prideľujú Dusteru body k dobru.
Posilovač riadenia je na steroidoch, no k účelu auta sa hodí. Spätnou väzbou od kolies a dobrým dojmom z kontroly nad situáciou sa volant pasuje za poslušný komunikačný prostriedok. Preháňať túto Daciu v zákrutách nesie vo výsledku veľké bočné náklony. Stále však cítiť predvídateľnosť a značnú dávku istoty, ako aj hlavné výhody crossoveru v porovnaní so skutočným ťažkým off-roadom - nižšiu hmotnosť aj ťažisko.
Okolo rýchlosti 110 km/h sa objavuje rezonancia vzdialene podobná vytočenému štvorvalcu, ktorá pri 115 km/h zmizne. Náznaky týchto vibrácií sa objavujú aj v nižších rýchlostiach, no tam sú takmer úplne nebadateľné.
Mimo cesty
Máme tu pohon 4x4 a medzinápravový diferenciál s uzávierkou a deličom hnacieho momentu medzi nápravy v jednom. Na otázku čo s tým nasledujú krátke postrehy.
Za prvé: Na nespevnenom povrchu je lepšie uzávierku aktivovať. Skúšobne som vyrazil na lesnú cestu a dal zastávku v kopci uprostred prvej hlbšej ryhy vymletej od vody. Len tak zo zvedavosti. Pri rozbehu predná náprava prešmykla, následne to zopakovala zadná. Síce som sa pohol, ale celé to bolo gumové a oneskorené. Po aktivovaní uzávierky („4x4 Lock“ mód) sa rozbieham z identickej situácie ihneď, bez prešmyknutí. Či stúpanie, či mokrá tráva v kopci, mierne bahno, všade to ide. Pri potulkách len treba dať na dojem, čo je reálne prejsť a čo nie.
Za druhé: Cestné pneumatiky a absencia nápravovej uzávierky limitujú všetko, takže kríženie náprav je možné len do straty priľnavosti. Dá sa všetko trošku vylepšiť použitím hrubého dezénu pneumatík, no ale tam je zrejme aj konečná. Pre elimináciu tejto nepriazne treba pozerať v regáloch druhovýroby po samosvorných komponentoch montovateľných do nápravového diferenciálu (napr. autoaxlelock).
Za tretie: Slušná svetlá výška (210 mm) robí rovnako dobrý dojem ako službu. Umožňuje bezpečný prechod z lesnej cesty na úplne nespevnený terén ako aj pohyb po ňom. Zvláda prejazdy priehlbní, dún, svahových hrán a iných mierne rozskočených reliéfov. Nájazdové uhly previsov stačia na prekonanie výjazdov a zjazdov svahov nedostupných bežným osobným autám (30° pre nájazd, 36° pre zjazd). Pri silnejšom krížení náprav a skrúcaní karosérie interiérové plasty vŕzgajú ako paluba drevenej plachetnice.
Záver: Limitácia Dustra v teréne je pomerne slušná a je dobrý nápad mať ju na mysli spolu s aktivovaným módom 4x4 Lock. Potom bezcestná jazda pripraví príjemný zážitok sprevádzaný postupom, nie hrabaním na mieste. Celkovo terénne schopnosti úplne postačia potrebám lesníkov, chatárov a podobne orientovaným adventuristom.
Bezpečnosť
Vyjdime z faktov. Renault už postavil vyše 9 modelov s najvyšším hodnotením v nárazových testoch EuroNCAP, Dacia je jeho 100% dcérskou spoločnosťou, model Sandero dosiahol na 3-hviezdové hodnotenie v čelnom náraze. Takže možno predpokladať, že s posádkou sa pri náraze bude zaobchádzať aspoň na 3-hviezdovej úrovni.
Z výbavovej stránky Duster disponuje štandardne systémom ABS Bosch 8.1, elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily, asistentom pri núdzovom brzdení, dvoma airbagmi a trojbodovými bezpečnostnými pásmi s obmedzovačmi sily na predných sedadlách. K nim sa môžu za príplatok pridať pyrotechnické predpínače, dva bočné kombinované hlavovo-hrudné airbagy, alebo pri niektorých verziách elektronický stabilizačný systém ESP, spolu s kontrolou nedotáčavosti (CSV) a protišmykovým systémom (ASR). Záleží od výbavového stupňa.
Záverečné hodnotenie
Vzhľad, schopnosti a cena obvykle totálne zamiešajú karty pri výbere auta. Duster ponúka primeranú porciu autentického vzhľadu, jednoduchej techniky, prejazdnosti terénom, pohodlia jazdy po meste, posedu so skvelým výhľadom, priestrannosti a záruky (3 roky / 100.000 km). Tú trochu hrubosti vo vyhotovení s prehľadom vyžehlí potešenie z úspory pri nákupe a svojbytnosti jeho prezencie.
Obstarávacia cena (spracované: 02.11.2010)
Najnižšia cena: Duster 1.6 16V Access |
9.990 € |
Základná cena modelu: Duster 1.6 16V Arctica | 13.290 € |
Cena testovanej verzie: Duster 1.6 16V Arctica | 14.390 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; brzdový asistent; čelné a bočné airbagy; predpínače bezpečnostných pásov; obmedzovače napnutia bezp. pásov; imobilizér; ISOFIX na bočných zadných sedadlách; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním;
Interiér: čalúnenie sedadiel - látka; obklad dverí - plast; obklad palubnej dosky – plast; volant výškovo nastaviteľný; posilňovač riadenia; klimatizácia – manuálna; multifunkčný displej s palubným počítačom; výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča; sedadlá zadné - sklopné, delené v pomere 1/2; el. ovládané predné okná; príprava na autorádio; čítacia lampička;
Exteriér: nárazníky a kľučky vo farbe karosérie; tónované zasklenie; hmlovky; el. ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá; kryty kolies 16”, pneumatiky 215/65 R 16 M+S; |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• lak – metalíza = 300,00 €
• autorádio 4x15W, CD, MP3, s ovládaním pod volantom = 250,00 €
• disky kolies z ľahkej zliatiny 16”, spätné zrkadlá, pozdĺžne strešné lišty, predný a zadný kryt podvozku a chrániče prahov dverí vo farbe matného chrómu, zatmavené zadné okná = 550,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.11.2010)
Značka a model |
Dacia Duster |
Suzuki SX4 |
Fiat Sedici |
Škoda Yeti |
Gonow GX6 |
Motor |
1.6 16V |
1.6 |
1.6 16V |
1.8 TSI |
2.0 |
Výbavový stupeň |
Arctica |
GLX Outdoor Line |
Dynamic Plus |
Yeti |
- |
Uloženie / počet valcov |
R / 4 |
R / 4 |
R / 4 |
R / 4 |
R / 4 |
Preplňovanie |
nie |
nie |
nie |
áno |
nie |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
77/5750 |
88/6000 |
88/6000 |
118/4500 | ¨
93/6000 |
Krút. moment (Nm) pri ot. (min-1) |
148/3750 |
156/4000 |
156/4000 |
250/1500 |
175/4500 |
Prevodovka |
6 stupňová manuálna |
5 stupňová manuálna |
5 stupňová manuálna |
6 stupňová manuálna |
5 stupňová manuálna |
Pohon |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
4x4 |
Max. rýchlosť (km/hod) |
160 |
175 |
175 |
200 |
160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
12,8 |
11,5 |
11,5 |
8,4 |
14,0 |
Dĺžka (mm) |
4315 |
4150 |
4110 |
4223 |
4970 |
Šírka (mm) |
1822 |
1755 |
1750 |
1793 |
1780 |
Výška (mm) |
1625 |
1620 |
1620 |
1691 |
1840 |
Rázvor (mm) |
2673 |
2500 |
2500 |
2578 |
2740 |
Svetlá výška (mm) |
210 |
190 |
190 |
180 |
250 |
Predný previs (mm) |
822 |
920 |
- |
877 |
- |
Zadný previs (mm) |
820 |
720 |
- |
768 |
- |
Celková hmotnosť (kg) |
1800 |
1685 |
1650 |
2050 |
2510 |
Užitočná hmotnosť (kg) |
550 |
485 |
440 |
545 |
730 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batož. priestoru (l) |
408/1570* |
270/625/1045* |
370/670 |
416/1760* |
- |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
7,0 |
6,5 |
6,5 |
8,0 |
11,0 |
Cena modelu bez príplatkov (€) |
13.290 |
15.890 |
16.800 |
17.500 |
19.456,5 |
Akčná cena (€) |
- |
14.301 |
14.950 |
- |
- |
Cena porovnateľne vybaveného modelu (€) | 14.390 |
14.651 |
15.880 |
20.462 |
19.456,5 |
*maximálny objem úložného priestoru
Rozdiely vo výbave:
• Suzuki
má navyše: ovládanie audiosústavy na volante (Duster má pod volantom), volant a radiacu páku v koži, vyhrievanie sedadla vodiča a spolujazdca, lakované kryty spätných zrkadiel (Duster má strieborné), bočné ochranné lišty, plastové lemy blatníkov
nemá: strešný nosič vo farbe matného chrómu (má tmavý), zatmavené zadné okná
• Fiat
má navyše: vyhrievané predné sedadlá, vývody ventilácie pre zadné sedadlá
nemá: výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, nárazníky a kľučky vo farbe karosérie
• Škoda
má navyše: EBV (el. rozdel. brzdnej sily), MSR (obmedzenie brzdného účinku motora na klzkom povrchu), ASR (protipreklz), EDS (el. uzávierka diferenciálu), HBA (podpora rozjazdu do kopca), DSR (mierne natočenia volantu do odporúč. smeru v kríz. situácii), OFF ROAD systém (podpora zjazdu prudkých svahov), pozdĺžne nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, 3 samostatné zadné sedadlá VarioFlex, 2 čítacie lampičky vpredu, denné svietenie, bočné smerovky integrované v spätných zrkadlách, kotúčové zadné brzdy
nemá: vonkajšie kľučky vo farbe karosérie (má čierne), strešný nosič vo farbe matného chrómu (má čierny), prahy a kryty spätných zrkadiel vo farbe matného chrómu, uzatváraciu schránku spolujazdca (má otvorenú), zatmavené zadné okná
• Gonow
má navyše: el. sklopné spätné zrkadlá, kožený poťah volantu a hlavice radiacej páky, kožené čalúnenie sedadiel, prehrávač DVD a DVX s dotykovm displejom, el. ovládané zadné okná, stredovú lakťovú opierku, parkovacie senzory, kotúčové brzdy vzadu
nemá: disky kolies priemeru 16’’, brzdový asistent, airbagy, predpínače bezpečnostných pásov, obmedzovače napnutia bezp. pásov, ISOFIX na bočných zadných sedadlách
Fotogaléria
Dňa: 23.11.2010
Redaktor: Juraj Cvopa
Foto: Juraj Cvopa
|
|
Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk
Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=754
|