Citroën C3 Picasso 1.6 VTi Seduction (02/2011)
redaktor: k.zechmeister, 25.02.2011;

Importér vozidiel Citroën pre Slovenskú republiku, spoločnosť CITROËN SLOVAKIA, s.r.o., nám požičal na redakčný test model C3 Picasso s motorom 1.6 VTi vo výbave Seduction. testoval Karol Zechmeister





Made in Slovakia

Áno, tento Citroën je vyrábaný len na Slovensku v závode PSA pri Trnave. Práve tu u nás, na malom Slovensku, schádza z výrobných liniek a je exportovaný do veľkého sveta. Prvé zoznámenie prebehlo v marci 2009 na predstavení modelu v Trnave. Už tam ma model počas krátkej prezentácie zaujal svojou inakosťou. Kategória MPV je u tejto francúzskej značky určitú dobu spojená s menom významného maliara Pabla Picassa. Prvý model, ktorý niesol jeho meno, bol vajcovitý Xsara Picasso. Neskôr pribudli C4 Picasso a C4 Grand Picasso. Posledný a zároveň najmenší prírastok je C3 Picasso. Tohto Francúza so slovenským rodným listom a španielskym maliarom v mene som mal možnosť spoznať o niečo bližšie.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Krátka predná časť svojou výškou nakúka do triedy SUV. Svetlomety sú vysoko a zasahujú hlboko do blatníkov. Zaujmú čierne lesklé dotykové lišty so zapustenými hmlovými svetlometmi a chrómované rámiky mriežok v spodnej časti nárazníka. Celý predok svojou mohutnosťou pekne pasuje k vysokej karosérii. Stĺpikov je tu akosi veľa. A-stĺpik je totiž rozdvojený. Zadné svetlomety sú akoby vložené do okna piatych dverí a tvoria s ním jeden optický celok. V rohoch čiernej dotykovej časti nárazníka sa nachádzajú vľavo hmlové svetlo a vpravo svetlo spiatočky. Luxusne pôsobí chrómová lišta nad EČV. Previsy sú minimálne a kryty kolies navodzujú efekt zliatinových diskov.

Exteriér pôsobí krabicoidne. Len hrany sú zaoblené. Akoby som mal pred sebou hračkárske auto v mierke 1:1. Tu musím podotknúť, že som dosť ovplyvnený modelom, ktorý mi parkuje na pracovnom stole. Ešte aj farbu má rovnakú. V každom prípade, v kategórii MPV je tento zjav výnimočný, extravagantný a nezameniteľný. Obzvlášť v testovanej modrej metalíze.

Interiér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Dvere sa otvárajú do veľkého uhla, vďaka čomu sa nastupuje jedna radosť. Pri zabuchnutí však nevydajú práve uchu lahodiaci zvuk. Interiér ma víta podobným tónom v akom som opustil exteriér. Iba neznalec by tu čakal klasické prístroje. Žiadne analógové ukazovatele a všetko sústredené do stredu. Jemne vrúbkovaná horná časť palubnej dosky je mäkčená. Na jej vrchu kraľuje kaplička, ktorá pôsobí akoby ju tam len niekto položil a zabudol uchytiť. Najväčší displej je zároveň najbližšie v zornom poli vodiča a zobrazuje rýchlomer, otáčkomer, palivomer, stav kilometrov a údaje nastavenia tempomatu/obmedzovača. Tento displej je presvetlený aj prirodzeným svetlom spred auta. Aj pri priamom žiarení slnka na displej ostáva stále bezchybne čitateľný. V noci spoznáte spredu C3 Picasso práve podľa tohto displeja, svieti cez čelné sklo na oranžovo.

Na strednom displeji sa zobrazujú údaje rádia a palubného počítača. Tento displej je však menší a má inú grafiku. Úplne vpravo ostalo miesto na kontrolky a zobrazenie šípok pri spustení smerových svetiel. Toto bolo zvláštne. Pri odbáčaní do ľava sa šípka zobrazuje niekde ďaleko vpravo. Tak, že ju vodič vlastne očami nevníma. Za to akusticky ju vníma dokonale. Zvuk spustených smerových svetiel je celkom špecifický. Čo sa zvukov týka, vozidlo vás dokáže akusticky upozorniť na nevypnuté svetlomety, kľúč v zapaľovaní aj nezapnutý bezpečnostný pás. A vždy iným cvrlikaním.

zväčšiť obrázok S rukou na prevodovej páke je to kúsok k ovládaniu klimatizácie a rádia. Zaujali ma pekne tvarované výduchy vetrania a štrbinka na odloženie napr. parkovacej karty alebo lístka. Pod rádiom je odkladacia schránka. Najväčší odkladací priestor je tradične v schránke pred spolujazdcom. Do dverí sa 1,5 l fľaša zmestila len tak-tak. Pred madlom ručnej brzdy nachádzam audio vstup typu jack na pripojenie externého zdroja hudby a 12 V zásuvku spolu s ďalším odkladacím miestom. Žliabok nad schránkou spolujazdca, deklarovaný na odloženie drobností som nevedel využiť. Je dosť plytký a akýkoľvek predmet (napr. mince, pero, okuliare) v ňom počas jazdy lietal.

Volant má jednoduchý trojramenný tvar a je nastaviteľný v dvoch osiach. Pod volantom nachádzam okrem klasických páčiek na ovládanie svetiel a stieračov aj bonusové ovládanie tempomatu a rádia. Cez ramená volantu na tlačidlá však nie je vidno a nakoľko ich tam je dosť, zvyknúť si trvá dlhšie. Určite by som radšej prijal ovládanie priamo na volante.

zväčšiť obrázok Sedadlo vodiča je výškovo nastaviteľné a pozdĺžny posun je dostatočný. Pravá noha od kolena nižšie sa mi síce celá opierala o stred palubnej dosky, ale nevadilo mi to, pohodlie som mal dostatočné. Sedí sa vysoko, priam by som povedal, že je tu autobusový posed. To zaručuje dobrý prehľad o dianí pred vozidlom. Ale tým pádom je zámok bezpečnostného pásu, držiaky na poháre aj madlo ručnej brzdy nižšie ako u iných vozidiel. Treba sa viac načiahnuť. Za to výhľad z vozidla do šikma vpred je veľmi dobrý. Prispievajú k tomu najmä rozdvojené A-stĺpiky. Namiesto jedného širokého sú tu dva užšie a cez vzniknutý trojuholník je toho vidieť naozaj dosť. Sedadlá sú dostatočne pohodlné a k úplnej spokojnosti mi tu chýbala len lakťová opierka.


Pod sedadlom vodiča nachádzam krabičku, akú ponúka v tejto triede jedine Citroën. Jedná sa o modem systému WiFi On Board a umožňuje členom posádky bezdrôtové pripojenie na internet. Bohužiaľ v testovanom vozidle nebolo toto zariadenie "spojazdnené", takže moje dojmy z jeho vyskúšania vám nemôžem sprostredkovať. Spomeniem len, že systém je v ponuke za 320 € a momentálne ho neponúka v tejto triede žiadna iná značka. Tu jednoznačne Citroën boduje. Cesta s týmto zariadením bude ubiehať cestujúcim rýchlejšie a príjemnejšie. Takéto novinky určite v moderných vozidlách vítam.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Zadné sedáky sú uložené vyššie ako predné a preto aj napr. deti vzadu majú dobrý výhľad vpred. Sedadlá sú delené v pomere 1/3 ku 2/3. Sedáky sú posuvné o cca 15 cm a operadlá majú nastaviteľný sklon o cca 5 cm. Variabilita je tým pádom veľmi dobrá. Pri sadaní dozadu treba ihneď zdvihnúť opierku hlavy, ktorá inak tlačí do chrbta. Podlaha je tu rovná, nezavadzia žiadny stredový tunel. Tri detské postavy tu budú mať dostatok miesta. Určite by však využili prvky, ktoré obsahuje až vyššia výbava, ide hlavne o úložné schránky v podlahe a stolíky na zadnej strane predných operadiel. K dispozícii je tu však držiak na nápoj ako ukončenie stredového tunela. A omaľovánky si môžu odložiť do operadiel predných sedadiel.

Batožinový priestor je dostupný po otvorení rozmerných piatych dverí. Jeho základný objem je 385 litrov. Po posunutí zadných sedadiel maximálne dopredu môžete previezť 500 litrov nákladu. Dno je dvojpolohové. Ak je dno v hornej polohe vznikne rovná plocha so zloženými operadlami a prahom. Zároveň je pod dnom skrytý odkladací priestor a až pod ním náradie a náhradné koleso. Pri takomto usporiadaní sa Picasso mení na malého sťahováka a ponúka 1506 litrov na prevoz čohokoľvek.

Motor, prevodovka a jazda

zväčšiť obrázok Benzínový štvorvalec o objeme 1598 ccm bol vyvinutý v spolupráci s istou nemeckou značkou BMW. To by mala byť dostatočná známka kvality. Hlavnou devízou motora je premenlivý zdvih sacích ventilov a plynulo variabilné časovanie sacích aj výfukových ventilov. Maximálny výkon je 88 kW a dosahuje ho pri otáčkach 5 660 ot./min. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 160 Nm pri otáčkach 4 250 ot./min. Po naštartovaní ho takmer nepočuť. Ani počas jazdy nie je jeho zvukový prejav nijak zvlášť hlučný. Po mestských cestách sa s ním vozidlo pohybuje svižne a výkon je dostatočný. Pri mestskej 50-ke na 4-prevodový stupeň sú jeho otáčky 1 750 ot./min. Krátke jazdy, mínusové teploty a spustená klíma sa podpísali pod spotrebu v meste 9,5 l / 100 km. Hodnota je v poriadku, výrobca deklaruje v mestskom cykle spotrebu 9,4 l / 100 km.


zväčšiť obrázok Mimo mesta začal motor ožívať okolo 3 000 ot./min. Obmedzovač zasiahol pri 6000 ot./min. Náklony vysokej karosérie sú tu o niečo viac citeľné ako pri nižších vozidlách, ale nie je to nič dramatické. Pri rýchlosti 90 km/h na 5-prevodový stupeň sú otáčky motora 2500 ot./min. Spotreba pri 83-kilometrovej mimomestskej jazde po okresných cestách bola pri priemernej rýchlosti 56 km/h 6,5 l/ 100 km.

Na diaľnici pri tempomatovej rýchlosti 130 km/h bol výrazne počuť len aerodynamický hluk obtekajúceho vzduchu okolo vozidla. Motor vtedy „točí“ 3 750 ot./min a je utlmený aj v týchto rýchlostiach dobre. Na palube je možné viesť konverzáciu bez zvyšovania hlasu. Aj napriek tomu by tu bol vhodný šiesty prevodový stupeň. Na trase BA – Kúty – BA maximálnou povolenou rýchlosťou a jedným krátkym úsekom, keď som neodolal a priblížil som sa k maximálnej rýchlosti vozidla, palubný počítač ukázal nasledovné: prejdená vzdialenosť 142 km, priemerná rýchlosť 104 km/h a priemerná spotreba 8,1 l / 100 km.

Mimochodom, hodnoty otáčok sú veľmi orientačné, nakoľko digitálny otáčkomer bol viacmenej presný na 250 ot./min, túto hodnotu totiž predstavuje jeden diel na jeho stupnici. Na odčítanie hodnôt počas jazdy si bolo zo začiatku treba zvyknúť.

zväčšiť obrázok Prevodovka je manuálna 5-stupňová. Dráhy páky sú dlhé, dorazy gumové a presnosťou tiež zrovna veľmi neovplýva. Toto považujem za najväčšie mínus tohto, inak podareného, vozidla.

Tlačidlom DARK na autorádiu sa dá pri nočnej jazde ovplyvniť svetelná pohoda na palube. Prvým stlačením sa vypnú údaje palubného počítača, druhým údaje rádia spolu so zobrazením otáčkomera a ukazovateľom stavu nádrže. Tým pádom sa zobrazujú len číslice rýchlomeru a nastavenie tempomatu resp. obmedzovača. Pre oči je to v noci veľmi príjemné. Vozidlo sa po rozjazde nad 10 km/h samé uzamkne. Táto funkcia ide deaktivovať podržaním tlačidla uzamknutia na palubnej doske po dobu dlhšiu ako 2 s.

Stierače je možné nastaviť po odparkovaní vozidla do vertikálnej polohy ľubovoľným povelom ich ovládačom do minúty po vypnutí zapaľovania. Táto poloha je určená pre zimné obdobie alebo na čistenie či výmenu stieracích líšt. Primrznutý stierač pred spolujazdcom totiž nejde zdvihnúť od okna, zavadzia predná kapota. Samozrejme v horizontálnej polohe vzniká možnosť poškodenia kapoty aj keď nie je primrznutý. V mrazivých ránach je dôležité nezabudnúť oškrabať aj trojhuholníkové okná rozdvojených A-stĺpikov. Môže sa vám tam schovať aj kamión. Vykúrenie kabíny na príjemnú teplotu v mrazivom ráne a odhmlievanie čelného okna netrvá dlhšie ako cca 2 min.

Podvozok

zväčšiť obrázok Nastavenie podvozku je komfortné, čo tomuto vozidlu jednoducho pasuje a nárokom majiteľa bude určite vyhovovať. Rodič s dvomi deťmi vzadu nebude asi jazdiť ako Loeb na Rally Korzike. Tlmenie menších, väčších aj priečnych nerovností je dobré. Nepostrehol som žiadne veľké rany od kolies. Riadenie bude vyhovovať viac ženám ako mužom. Točiť volantom ide ľahúčko, ale to, čo sa deje pod kolesami môže vodič len tušiť. A každý muž určite privíta aj menší odpor vo volante, ktorý tu prichádzal až pri vyšších rýchlostiach. Vozidlo je však veľmi obratné, má veľký rajd. Vďaka tomu sa s ním aj v úzkych priestoroch parkuje veľmi dobre.

Ešte niečo k technike. Predná náprava je tvorená nezávislým zavesením typu McPherson s trojuholníkovými ramenami, vinutými pružinami, hydraulickými teleskopickými tlmičmi a stabilizátorom. Zadnú tvoria pozdĺžne ramená kotvené do karosérie a spojené torzne deformovateľnou priečkou. Aj tu sú vinuté pružiny, hydraulické teleskopické tlmiče a stabilizátor. Brzdy sú vpredu aj vzadu kotúčové.

Bezpečnosť

Airbagov je tu celkovo šesť. Čelný vodičov a spolujazdcov, predné bočné a "záclonové" hlavové chrániace aj zadných cestujúcich. ABS systém s brzdovým asistentom, rozdeľovačom brzdného účinku a automatickou aktiváciou výstražných svetiel pri prudkom brzdení sú tu tiež. Systém ESP tu však nie je. Ten je v sérii len pri najsilnejšom naftovom motore. K ostatným si treba zaňho priplatiť 660 €. Detské sedačky pôjdu bezproblémov prichytiť do úchytov ISOFIX na zadných bočných sedadlách.

V testoch Euro NCAP získal model v roku 2009 štyri hviezdičky z piatich možných. Za ochranu dospelých cestujúcich získal 81 % a za deti 76 %. Ochrana chodcov bola ohodnotená na 43 % a bezpečnostné systémy na 40 %. Ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu však nedopadla vôbec dobre. Za tento test získal model len 0,3 bodu, pričom najlepší v tomto hodnotení má 3,7 bodov.

Obstarávacia cena (spracované dňa 02.02.2011; ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
1.4 VTi Attraction
9.990 €
Cena testovaného vozidla:
1.6 VTi Seduction
11.999 €
Cena testovaného vozidla vrátane príplatkov:
1.6 VTi Seduction
12.959 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
systém ABS s brzdovým asistentom, rozdeľovačom brzdného účinku a automatickou aktiváciou výstražných svetiel pri prudkom brzdení, airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnoťou deaktivácie, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, výškovo nastaviteľné opierky hlavy na všetkých sedadlách, trojbodové bezpečnostné pásy na všetkých sedadlách vpredu výškovo nastaviteľné s pyrotechnickým predpínačom a obmedzovačom ťahu, akustická a vizuálna signalizácia nezapnutého pásu vodiča a spolujazdca, bezpečnostné úchyty ISOFIX na upevnenie detskej sedačky na zadných bočných sedadlách, automatické uzamknutie vozidla po rozjazde (pri náraze automatická deaktivácia)
Interiér:
palubný počítač, digitálny tachometer a otáčkomer, tempomat s obmedzovačom rýchlosti ovládaný pod volantom, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, elektricky ovládané predné okná (na strane vodiča impulzné), elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, delené a posuvné zadné sedadlá 1/3 ku 2/3 s možnosťou nastavenia sklonu operadla, manuálna klimatizácia, klimatizovaná schránka pred spolujazdcom, peľový filter, rádio s CD/MP3 prehrávačom, ovládanie rádia pod volantom, 6 reproduktorov, audio zásuvka typu jack, posilňovač riadenia s variabilným účinkom, svetlá na čítanie vpredu aj vzadu, 12V zásuvka medzi prednými sedadlami, látkové čalúnenie, kryt batožinového priestoru, výškovo nastaviteľné dno batožinového priestoru, náhradné dojazdové koleso
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, dotykové lišty nárazníkov v čiernej farbe Obsidian, chrómovaný dekor spodnej časti predného nárazníka, bočné ochranné lišty a kľučky dverí v čiernej farbe, kryty vonkajších spätných zrkadiel v čiernej farbe a vo farbe karosérie, ozdobná lišta zadného EČV vo farbe karosérie s chrómovaným dekorom, hmlové svetlomety, stierač zadného okna, 16-palcové oceľové disky kolies, okrasné kryty kolies Como, pneumatiky 195/55 R 16
Príplatková výbava
  • metalická farba = 460 €
  • pozdĺžny strešný nosič = 180 €
  • Wifi On Board = 320 €


  • Porovnanie s konkurenciou (spracované: 09.02.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

     Citroën C3 Picasso Škoda Roomster Hyundai ix20 Nissan Note
    Značka a model Citroën C3 Picasso Škoda Roomster Hyundai ix20 Nissan Note
    Motor 1.6 VTi 1.2 TSI 1.6i CVVT 1.6
    Stupeň výbavy Seduction Style Comfort I-Way
    Zdvihový objem motora 1598 1197 1591 1598
    Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
    Preplňovanie nie áno nie nie
    Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 88/5660 77/5000 92/6300 81/6000
    Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 160/4250 175/1550 156/4200 153/4400
    Prevodovka 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
    Pohon predný predný predný predný
    Max. rýchlosť (km/hod) 188 184 184 183
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,9 10,9 10,9 10,7
    Priemerná spotreba (l/100 km) 6,9 5,7 6,4 6,6
    Pohotovostná hmotnosť (kg) 1290 1162 1180 1165
    Dĺžka (mm) 4078 4214 4100 4100
    Šírka (mm) 1730 1684 1765 1690
    Výška (mm) 1672 1607 1600 1550
    Rázvor (mm) 2540 2617 2615 2600
    Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5 4/5
    Objem batožinového priestoru (l/VDA) 385 450 440 280
    Cena modelu bez príplatkov (€) 16.250 12.599 13.411 15.700
    Akčná cena (€) 11.999 11.899 - 13.800
    Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 12.959 13.338 13.791 14.230

    Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Škoda Roomster
  • má navyše: Sun Set - vyšší stupeň tónovania skiel od B-stĺpika, Vario Flex - tri samostatne vyberateľné zadné sedadlá, vyhrievané spätné zrkadlá, kľučky dverí vo farbe karosérie
    nemá: Wifi On Board, 16-palcové disky kolies (má 15-palcové), ovládanie rádia pod volantom, 6 reproduktorov (má 4)

  • Hyundai ix20
  • má navyše: kľučky dverí vo farbe karosérie, USB vstup, alarm, lakťová opierka vpredu aj vzadu, volant a radiaca páka potiahnutá kožou, vyhrievané spätné zrkadlá, el. ovládané zadné okná
    nemá: Wifi On Board, 16-palcové disky kolies (má 15-palcové), bočné ochranné lišty, strešný nosič, tempomat

  • Nissan Note
  • má navyše: ESP stabilizačný systém, ASR protipreklzový systém, dažďový senzor, senzor automatického rozsvietenia svetlometov, lakťová opierka vpredu aj vzadu, USB vstup, Bluetooth rozhranie, vyhrievané spätné zrkadlá, el. ovládané zadné okná, automatická klimatizácia, kľučky dverí vo farbe karosérie, navigačný systém, LCD monitor vpredu, disky kolies z ľahkých zliatin
    nemá: Wifi On Board


    Záverečné hodnotenie

    Španielsky maliar Picasso by sa určite divil, aký výrobok to nesie jeho meno. Hnevať by sa však určite nemohol. C3 Picasso na malom pôdoryse poskytuje skvelý priestor a variabilitu. Táto zaoblená krabica odvezie veľa menších krabíc. Ponúka iný pohľad na MPV triedu, ktorej doménou je rodina. Rodičia s dvomi deťmi, kde viac šoféruje ona, budú s týmto vozidlom spokojní. Okrem toho nebudú na cestách tak ľahko prehliadnuteľní, o to sa postará dizajn vozidla. Uľahčiť rozhodovanie môže aj fakt, že je model vyrábaný na Slovensku a treba podotknúť, že iba na Slovensku.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Dňa: 25.02.2011
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister, Jaroslav Čík



    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=783