Alfa Romeo na 81. medzinárodnom autosalóne v Ženeve
redaktor: j.čík, 08.03.2011;

Alfa Romeo Giulietta, mnohonásobne ocenená tlačou aj verejnosťou
Špičkové výkony, vynikajúci komfort, vysoká bezpečnosť a moderné technológie. To sú hlavné atribúty, ktoré robia Alfu Romeo Giulietta tak populárnou a doviedli ju k šestnástim prestížnym oceneniam medzinárodnej tlače, zahŕňajúcim: "Auto Europa 2011" (Italian Automotive Specialised Press Association), "Die besten Autos 2011" (Auto Motor und Sport, Nemecko ), "Greek Car of the Year 2011" (Automotive press, Grécko), "Volante d'oro 2010" (Auto Świat, Poľsko), "Design Award 2010" (Auto Bild, Nemecko), "Auto Trophy 2010" (AutoZeitung , Nemecko), "TROPHEE 2011" (Argus, France - v segmente kompakty pre Alfa Giulietta 1.6 JTDM 105), "Best Car in Class 2010" (Bilmagasinet, Dánsko) a "Women's car of the year 2010" (Zurna, Slovinsko).
Alfa Romeo Giulietta je zmesou najmodernejších technológií, o čom svedčí okrem iného aj brilantný preplňovaný zážihový motor 1.4 MultiAir - ocenený titulom Best New Engine of the Year 2010 udeľovaným medzinárodnou porotou International Engine of The Year - a tiež motor 2.0 JTDM-2 140 k. Giulietta však nie je len technicky vyspelým, ale aj vysoko funkčným a praktickým automobilom, ktorý ponúka priestranný interiér a skvelý komfort pre päť cestujúcich. Navyše, podľa hodnotenia EuroNCAP je aj najbezpečnejším kompaktným automobilom (5 hviezdičiek podľa kritérií 2010 s celkovým výsledkom 87/100).
Alfa Romeo Giulietta, ktorá bola navrhnutá tak, aby uspokojila rozdielne potreby vodičov je ponúkaná v troch úrovniach výbavy (Progression, Distinctive and Quadrifoglio Verde), ktoré môžu byť ďalej kombinované s výbavovým balíčkami pre individualizáciu vozidla. Ukážkou je vystavená Giulietta s motorom 1.4 MultiAir 170 k, ktorá je opatrená balíčkom Šport, ktorý rozširuje športového ducha tohto modelu ďalšími špecifickými doplnkami obsahujúcimi napríklad 18palcové zliatinové kolesá (alternatívne 17palcové), bočné prahové lišty, športové pedály, anatomické sedadlá s čalúnením v kombinácii koža -mikrovlákno, vložkou na prístrojovom paneli z lešteného hliníka, leštenými obrubami svetlometov či tmavým interiérom. Všetky zariadenia prispievajúce k aktívnej a pasívnej bezpečnosti sú tu prítomné v plnom rozsahu: od systému kontroly jazdnej dynamiky známeho ako Alfa DNA (vrátane elektronického diferenciálu Q2, DST a Pre-Fill) cez elektronickú stabilizáciu VDC (zahŕňa ASR i Hill Holder) až po šesticu airbagov a predné bezpečnostné pásy s dvojitými predpínačami či predné sedadlá s ochranou proti podkĺznutiu.
K dnešnému dňu je k dispozícii päť preplňovaných motorov, pričom všetky vyhovujú norme Euro 5 a už v štandarde sú kombinované so systémom Start&Stop, ktorý prispieva k redukcii spotreby paliva a emisií. Jedná sa o dva zážihové motory 1.4TB - 120 ka 1.4TB MultiAir - 170 k (Najlepší nový motor roka 2010) a trojicu dieselových pohonných jednotiek: 1.6 JTDM - 105 k, 2.0 JTDM - 170 k a nový 2.0 JTDM - 140 k (všetky so servisným intervalom až 35,000 km). Ponuku pohonných jednotiek uzatvára zážihový preplňovaný agregát 1750 TBi s výkonom 235 k, ktorý je kombinovaný s exkluzívnou výbavou Quadrifoglio Verde. Tento motor poskytuje špecifický krútiaci moment 195 Nm na liter zdvihového objemu motora, čo je najvyššia hodnota medzi všetkými zážihovými motormi tejto kategórie. Pritom vrchol krútiaceho momentu 340 Nm je dosahovaný len pri 1900 ot/min. Zážihový motor 1750 TBi sa môže pochváliť celým radom moderných technologických riešení vrátane priameho vstreku paliva, plynulo variabilného časovania všetkých ventilov a turbodúchadla s revolučným systémom riadenia odstraňujúcim turboefekt.
V závislosti na jednotlivých verziách možno naraziť aj na niektoré zaujímavé prvky vrátane dvojzónovej klimatizácie, bi-xenónových svetlometov s AFS funkciou, zadných parkovacích senzorov, Hi-Fi systému Bose, systému Blue&Me-TomTom či multimediálneho systému s navigáciou a vysúvacím displejom, vybavením TMC Pro a SD kartou s mapami európskych krajín.

Najbezpečnejšie kompaktné auto v Euro NCAP (hodnotenie 2010)
Alfa Romeo Giulietta dosiahla prestížne päťhviezdičkové hodnotenie Euro NCAP pri celkovom výsledku 87/100 (podľa kritérií 2010). Ide o mimoriadny výsledok, ktorý z Giulietty robí najbezpečnejší kompakt súčasnosti. Hodnotenie je o to zaujímavejšie, že prebiehalo už podľa nového predpisu. V roku 2009 Euro NCAP prijalo novú schému hodnotenia zloženú zo štyroch oblastí, a to hodnotenie ochrany dospelých pasažierov, detských cestujúcich, ochrany chodcov a navyše oblasti Safety Assist. Zohľadnené sú teda v hodnotení aj prvky, ktoré môžu samotným nehodám alebo zraneniam predchádzať, jedná sa teda o prvky akými sú ESP, obmedzovač rýchlosti či kontrolka nezapnutých bezpečnostných pásov. Z roka na rok sú kritériá pre dosiahnutie päťhviezdičkového hodnotenia prísnejšie. Hodnotenie dosiahnuté Giuliettou podľa nových kritérií (97% dospelý cestujúci, 85% deti, 63% ochrana chodcov a 86% asistenčné systémy) znamená, že štatút 5 hviezdičkovej bezpečnosti bude platný a porovnateľný aj s modelmi testovanými v roku 2012.
Tieto významné ocenenia potvrdzujú dôraz aký kladie Alfa Romeo na aktívnu a pasívnu bezpečnosť svojich modelov. Dôkazom toho je aj zavedenie najvyspelejších elektronických asistenčných systémov (od brzdenia až k trakcii): VDC (elektronická kontrola stability), ktorá obsahuje funkcie ako Hill Holder, kontrolu trakcie a asistenciu pri núdzovom brzdení, systém MSR, ktorý bráni šmyku pri náhlom ubratí výkonu motora, aktívny asistent riadenia DST (Dynamic Steering Torque), elektronicky diferenciál Q2, ktorý elektronicky simuluje zvýšenú svornosť diferenciálu a novú funkciu Pre-Fill, ktorá v prípade nastavenia systému DNA do režimu Dynamic zaisťuje maximálnu reakciu bŕzd.
Pätnásť tisíc hodín matematického modelovania, stovka testov najrôznejších súčiastok a podsystémov, 150 hodín testov na hydro-pneumatickej stolici a takmer sto crash testov (čelné, bočné, prevrátenie atď., vykonávaných naviac pri rôznych rýchlostiach, s rôznymi typmi prekážok, zohľadňujúcich potrebu ochrániť osoby rozdielnych postáv), to sú čísla, ktoré potvrdzujú, že Alfa Romeo si dala záväzok vyrábať jedny z najbezpečnejších automobilov v Európe. Vysoká miera pasívnej bezpečnosti je daná šesticou airbagov už v štandarde (dva z nich sú viacstupňové), bezpečnostnými pásmi s dvojitými predpínačami a obmedzovačami záťaže alebo systémom aktívnych hlavových opierok SAHR. Nová trojitá bezpečnostná zóna maximalizuje absorpčné schopnosti prednej časti vozidla a znižuje riziko deformácie kabíny, preto je zaručená optimálna ochrana pasažierov i pri silnejšom náraze.
Z preventívnych prvkov zaslúži zmienku LED svetlomety pre denné svietenie aktivované naštartovaním motora, alebo zadné LED svetlá, ktoré prinášajú predovšetkým jasnejšie a výraznejšie svetlo než bežné žiarovky.

Inovatívna prevodovka Alfa TCT
Po modelu MiTo sa stala Giulietta druhým modelom značky, ktorý ponúka voľbu automatickej prevodovky Alfa TCT. Kombinácia s motorom 1.4 MultiAir 170 k tak spája vysoký výkon s nízkou spotrebou a úrovňou emisií. Dôkazom môžu byť vynikajúce parametre: maximálna rýchlosť 218 km/h, zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy, spotreba 5,2 l/100 km v kombinovanej prevádzke alebo hodnota emisií CO2 121 g/km. Nová prevodovka bude k dispozícii tiež v kombinácii s motorom 2.0 JTD 170 k. Aj tomuto najnovšiemu motoru Giulietty pomáha prevodovka Alfa TCT zvýšiť výkonové parametre a súčasne znížiť spotrebu a produkciu emisií. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h klesne z 8 na 7,9 sekundy, spotreba v kombinovanej prevádzke zaznamená pokles zo 4,7 na 4.5 l/100 km, zatiaľ čo emisie CO2 dosiahnu doslova rekordnej hladiny pre motor tejto kategórie, a síce 119 g / km miesto skorších 124 g/km. Prevodovka Alfa TCT je ovládaná presným a ergonomickým voličom, môže byť ale kombinovaná aj páčkami za vencom volantu.
Aby bolo možné dosiahnuť najlepší výkon na trase (v závislosti na jazdných podmienkach a vodičových poveloch), spolupracuje prevodovka Alfa TCT s brzdami, riadiacou jednotkou motora, systémom voľby dynamiky DNA, funkciou Start&Stop aj elektronickou kontrolou stability VDC. Vďaka vysokej rýchlosti spracovania informácií dokáže prevodovka upraviť rýchlosť radenia alebo riadiť prenos krútiaceho momentu na trase s nižšou priľnavosťou, a pritom môže pracovať úplne samočinne alebo ako manuálna sekvenčná prevodovka. Prevodovka vyvinutá spoločnosťou FTP - Fiat Powertrain Technologies sa koncepčne skladá z dvoch paralelne usporiadaných prevodoviek, pričom každá pracuje s vlastnou spojkou. Táto koncepcia dovoľuje predovšetkým možnosť radenia prevodového stupňa, ktorý bude čoskoro potrebný, pričom predchádzajúci je ešte stále v zábere. K výmene týchto prevodových stupňov tak dôjde iba synchronizovaným odpojením jednej a zapojením druhej spojky, čo zaručuje kontinuálny prenos krútiaceho momentu a teda aj nepretržitú trakciu. V porovnaní s konvenčnými automatickými prevodovkami s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu táto koncepcia zvyšuje jazdný komfort a prispieva k výrazne športovejšiemu pocitu za volantom. Nejde pritom len o rýchlosť radenia, ale aj o možnosť voľby medzi samočinným alebo manuálnym režimom a takmer nulovú stratu výkonu počas radenia. Okrem toho, toto riešenie výrazne znižuje zriaďovacie i prevádzkové náklady a súčasne prispieva k redukcii spotreby paliva, na ktorej sa vo veľkej miere podieľa aj implementácia systému Start&Stop. Spotreba paliva je v porovnaní s konvenčnými hydraulickými prevodovkami až o 10% nižšia.
Zaujímavými črtami novej prevodovky Alfa TCT sú - vďaka jej kompaktným rozmerom - aj flexibilita použitia a skutočnosť, že pracuje s dvojicou suchých spojok (riešenie, ktoré zaručuje najvyššiu účinnosť z hľadiska spotreby). Ak porovnáme suchú spojku so spojkou pracujúcou v olejovej kúpeli, môžeme bezpečne povedať, že energiu pohlcuje iba počas kĺzajúcej fáze radenia, zatiaľ čo u „mokrých“ spojok dochádza ku stratám spôsobeným trením kvapaliny aj vo chvíli, keď nie sú v činnosti. Konvenčné automatické prevodovky navyše vyžadujú nútené chladenie olejom, čo predstavuje kontinuálny výdaj energie pre pohon olejového čerpadla. Automatická prevodovka konvenčnej konštrukcie súčasne vyžaduje približne 4,8 litra olejovej náplne naviac. Keď spočítame všetky tieto aspekty, zistíme, že suchá spojka má približne o 6% vyššiu účinnosť z hľadiska spotreby.

Alfa Romeo MiTo modelový rok 2011
Alfa Romeo MiTo slávi úspech najmä vďaka šikovnému spojeniu talianskeho štýlu a technickej dokonalosti, ktoré sa odrážajú v maximálnom potešení z jazdy a vysokej úrovni bezpečnosti. Na 81. medzinárodnom autosalóne v Ženeve 2011 sa predstavuje rad MiTo modelového roku 2011, ktorý bude na hlavných európskych trhoch k dispozícii už od apríla. K novinkám patrí napríklad zavedenie nových farieb karosérie napr. odtiene hliník - sľuda alebo bronz, ďalej dvojtónové prevedenie interiéru s novým čalúnením prístrojového panelu a dverí. Pre sedadlá bola vyvinutá nová hladká a pružná tkanina s hodvábnym leskom, ktorú zvýrazňuje vtláčaná grafika vo dvoch farebných tónoch - bronzovom a čiernom - oddelených lemom vo farbe titanu.
V rámci expozície na autosalóne v Ženeve bude predstavený model práve v tomto nesmierne elegantnom a štýlovom prevedení, navyše v kombinácii so zaujímavým motorom 1.4 MultiAir 135 k a automatickou prevodovkou Alfa TCT. Táto kombinácia poskytuje vynikajúce výkonové parametre (7,1 l/100 km v kombinovanej prevádzke, 126 g/km CO2 a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy), čo sú hodnoty dokonca lepšie ako v prípade použitia klasickej manuálnej prevodovky (7,4 l/100 km v kombinovanej prevádzke, 129 g/km CO2 a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,4 sekundy). Zmienku si zaslúži aj palubné vybavenie obsahujúce predovšetkým prenosnú navigáciu Blue&Me-TomTom, ktorá je plne integrovaná do prístrojového panela. Blue&Me-TomTom predstavuje oveľa viac než len prenosnú satelitnú navigáciu. Jedná sa o inteligentný infotelematický systém, v ktorom je praktickosť prenosnej navigácie skombinovaná s kompletným prepojením s existujúcimi systémami vo vozidle. Vďaka praktickej 4,5palcovej farebnej dotykovej obrazovke a jednoduchému intuitívnemu užívateľskému rozhraniu dovoľuje ovládať navigáciu, telefón a multi-mediálny prehrávač, pričom nezabúda ani na dôležité informácie, potrebné na dosiahnutie efektívneho štýlu jazdy. Prepojenie s ďalšími systémami vo vozidle znamená aj celkové zvýšenie bezpečnosti. Ide napríklad o možnosť ovládania funkcií Blue&Me-TomTom pomocou tlačidiel na volante alebo hlasom, optimálnu pozíciu obrazovky uprostred prístrojového panelu, kde je ľahko dosiahnuteľná a viditeľná, alebo aj pripojenie k elektrickej sieti vozidla prostredníctvom integrovaného bajonetu. Napriek rozsiahlej integrácii sa dá systém využívať ako klasické prenosné zariadenie, teda aj mimo vozidlo. V modeli MiTo je v rámci systému Blue&Me-TomTom ponúkaná aj technológia IQ route, ktorá pri hľadaní najlepšej trasy zohľadňuje dátum a čas jazdy, pričom pracuje s databázou obsahujúcou štatistické informácie o intenzite dopravy na cestách.
Internetová aplikácia TomTom Home zasa sprístupňuje rad ďalších informácií. Medzi ne patrí aj on-line aktualizácia mapových podkladov alebo prístup do MapShare, internetovej komunity s viac než 5 miliónmi registrovaných užívateľov.
V porovnaní s bežnou prenosnou navigáciou obsahuje Blue & Me-TomTom aj exkluzívnu funkciu Car Menu, ktorá prenáša na displej všetky informácie o automobile aj pripojených zariadeniach: - Účinnosť paliva: jedná sa o informácie o jazdnom štýle, vrátane návrhov na redukciu spotreby paliva v reálnom čase zmenou prevodových stupňov alebo akcelerácie tak, aby vyhovovali charakteru trasy;
- Všetky informácie o jazde na jednej obrazovke: prekonaná vzdialenosť, spotreba, dojazd; Varovanie o stave paliva a navigáciu k najbližšej čerpacej stanici;
- Body záujmu, servisné centrá Alfa Romeo alebo plniace stanice LPG;
- Manažment mobilného telefónu pripojeného k Blue&Me: vytáčanie čísla na dotykovej obrazovke, kontakty alebo evidencia posledných hovorov;
- Listovanie funkciami prehrávača pripojeného k USB rozhraniu, vďaka tomu sú s Blue&Me plne kompatibilné zariadenia ako iPhone alebo iPod.

Druhý exemplár vystavený v Ženeve zdôrazňuje športového ducha automobilu Alfa Romeo MiTo. Ide o MiTo vo verzii Quadrifoglio Verde, teda variantu označenú legendárnym štvorlístkom, ktorý sa po celú históriu značky identifikuje s najšportovejšími modelmi Alfa Romeo. Tento exkluzívny stupeň výbavy prináša na rok 2011 veľké množstvo zmien a vylepšení.
Originálna verzia vozidla sa dá rozpoznať predovšetkým podľa nanajvýš kvalitným logám Quadrifoglio Verde z lešteného hliníka so štvoricou lístkov v reliéfe, krytov vonkajších zrkadiel, rámov predných svetlometov a koncových svetiel a kľučiek dverí v exkluzívnom saténovom chróme. V interiéri ide najmä o nové športové sedadlá so stredovou časťou z mäkkej a na dotyk hebkej alcantary kombinovanej s vysoko odolnou tkaninou, agresívneho a športovo pôsobiaceho čierneho čalúnenia interiéru alebo zeleno-bielych švov na sedadlách, volante, páke ručnej brzdy, ktoré dokonale vyjadrujú duch tejto mimoriadnej výbavy.
Existuje tiež niekoľko nových voliteľných doplnkov: 18palcové kolesá z ľahkých zliatin so špecifickou povrchovou úpravou, športové sedadlá Sabelt so škrupinou z uhlíkového kompozitu a stredovou časťou z Alcantary, v ktorej vyniká reliéf originálne poňatého znaku Alfa Romeo. V neposlednom rade sa MiTo ponúka tiež s novými vstupnými zásuvkami USB a AUX pre pripojenie MP3 prehrávača k systému Blue&Me.
Táto exkluzívna verzia je spojená s najvýkonnejším motorom radu MiTo, mimochodom oceneným medzinárodnou porotou ako Najlepší nový motor roka 2010, a síce 1,4 MultiAir Turbo s výkonom 170 koní. Alfa Romeo sa rozhodla vynikajúce vlastnosti vozidla - priľnavosť k vozovke, obratnosť, bezpečnosť a skvelý subjektívny pocit z jazdy - zdôrazniť motorom, vynikajúcim špičkovými špecifickými hodnotami výkonu. Táto pohonná jednotka má skvelý pomer hmotnosti a výkonu, čo bol vždy jeden z kľúčových faktorov úspechu vozidiel Alfa Romeo na cestách aj na závodných tratiach. So 6,7 kg/k je na vrchole svojej kategórie a 124 k/liter zdvihového objemu je tiež jeden z najlepších pomerov na svete.
Tieto parametre ukazujú efektívnosť „downsizingu“, zameraného na produkciu technicky vyspelých motorov s vyšším výkonom pri prudkom znížení spotreby paliva a emisií CO2. Je to ďalšie hľadisko, ktoré naznačuje ohromnú technickú vyspelosť: 4,8 l/100 km a 139 g/km CO2 (v hustej mestskej premávke), to sú hodnoty, ktoré by sa dali očakávať skôr od ekonomického než od športového vozidla so zrýchlením 7 sekúnd.
Alfa Romeo MiTo Qadrifoglio Verde ponúka tiež inovatívny systém aktívneho odpruženia Dynamic Suspension, ktorý aktívne a priebežne riadi elektronické tlmiče pruženia. Ide o systém navrhnutý konštruktérmi a testovacími vodičmi Alfa Romeo s využitím najnovších technológií od Magneti Marelli. Systém vyvinutý na základe skúseností zo závodných tratí dáva pojmom, agilita, ovládateľnosť a bezpečnosť úplne iný rozmer. Tento aktívny systém odpruženia samozrejme spolupracuje s nastavením systému Alfa DNA v režimoch Normal, All Weather a Dynamic, čím ovláda aj podsystémy, akými sú kontrola stability VDC, elektronický diferenciál Q2 či riadiaca jednotka motora.
Stručne povedané, Alfa Romeo MiTo modelového roku 2011 výrazne posilnila svoj imidž technicky špičkového vozidla, ktoré si dokáže získať aj zákazníkov, kladúcich dôraz na detail a jazdný komfort. Nie je náhoda, že sú výkonné motory doplnené novými tlmičmi s premenlivou charakteristikou, ktoré zlepšujú komfort pri rázoch na nekvalitných cestách, zatiaľ čo si vozidlo zachováva dynamické schopnosti bez straty potešenia z jazdy. Iba štyri metre dlhý automobil Alfa Romeo MiTo doslova kypí štýlom, hybnosťou a technickou dokonalosťou, prinášajúcich vodičovi radosť a potešenie za volantom. Stroj nabitý energiou je symbolom súčasnej reklamnej kampane zdôrazňujúcej charakter a bojový duch modelu, dych vyrážajúcu energiu, vďaka ktorej sa hmota premieňa na vzrušenie a radosť. Rovnaký koncept explicitne vyjadruje aj hlavný slogan kampane "Vdýchnuť život hmote znamená premeniť ju na vzrušenie", v ktorej sa automobil objavuje na scéne spolu so slávnym francúzskym DJ a skladateľom Bobom Sinclairom. Alfa Romeo MiTo modelového roku 2011 ponúka dva turbo-dieselové motory (1.3 JTDM-2 95 k a 1.6 JTDM 120 k so servisnými intervalmi 35.000 km), štyri zážihové motory: 1.4 78 k a tri 3 motory radu MultiAir: 1.4 105 k a dva preplňované zážihové motory 135 k (s prevodovkou Alfa TCT) a 170 k.

Zdroj: FIAT SR, s.r.o.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=794