Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2 (05/2011)
redaktor: j.čík, 06.06.2011;

Spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, importér vozidiel Hyundai, nám na týždňový test zapožičal mestský crossover Hyundai ix35 so základným benzínovým motorom 1.6 GDI, s pohonom predných kolies a výbave Style.

testoval Jaroslav Čík




Kórejský základ zo Žiliny

Hyundai ix35 je úplne nový model, ktorý na náš trh dorazil začiatkom minulého roka. Nadväzuje však na svojho predchodcu Hyundai Tucson, ktorý sa predával v rokoch 2004-2009. Modely s robustným vzhľadom v triede SUV sa v našich končinách tešia čoraz väčšej popularite, ix35 nevynímajúc. Na úspešných predajných číslach sa podiela aj fakt, že ix35 sa vyrába na Slovensku vo výrobnom závode Kia pri Žiline. Nami testovaná verzia síce nie je čistokrvné SUV, nakoľko jej chýba pohon všetkých kolies 4x4. So základnou benzínovou motorizáciou 1.6 GDI a predným pohonom však bude doma hlavne v meste, ale aj mimo neho na našich "kvalitných" cestách.

Exteriér
Nový Hyundai ix35 ihneď zaujme moderným a dynamickým dizajnom, ktorý v porovnaní so svojim predchodcom zdvihol latku zasa o kus vyššie a hlavne bližšie k náročným európskym zákazníkom. Aj keď sa vývojové centrum Hyundai nachádza v Nemecku, neodpustím si, že ix35 na mňa pôsobí viac "kórejsky" ako Sportage od sesterskej Kie. To však vôbec neznamená, že by mu to ubralo na obľúbenosti. Nepochybným dôkazom je stále väčší počet týchto áut na našich cestách.

Napriek tomu, že ix35 je nižší (výška 1670 mm) ako jeho predchodca Tucson, má dlhšiu (4410 mm) a širšiu (1820 mm) karosériu. Rázvor taktiež narástol na hodnotu 2640 mm.

Prednej časti ix35 dominuje nová charakteristická šesťuholníková maska chladiča, ktorá sa postupne objavuje aj v ostatných modeloch značky Hyundai. Pri bočnom pohľade zaujmú výrazné línie prechádzajúce cez blatníky a predné dvere, ktoré akoby písmenom Z plynulo prechádzajú na zadné dvere, kde opäť Z-kom prechádzajú do zadnej časti. Moderným prvkom sú LED smerovky v spätných zrkadlách. Aj keď sa ix35 dostala na trh v približne rovnakom čase ako Kia Sportage, predné svetlomety s technológiou LED na denné svietenie u ix35 nenájdeme. Prítomnosť v segmente SUV dokazujú čierne plastové obklady prahov a spodnej časti dverí. Celkovo hodnotím sebavedomý dizajn ix35 ako veľmi vydarený.

Interiér a výbava
zväčšiť obrázok Palubná doska je poskladaná z rôznych druhov plastov, prevažne tvrdých. Mäkčený plast je použitý iba na paneli airbagu pred spolujazdcom vpredu. To však nič neuberá na kvalitnom dielenskom spracovaní. Palubná doska nevydáva ani pri jazde na zhoršenom povrchu žiadne pazvuky.

zväčšiť obrázok Panely s ovládačmi a výduchmi na stredovej konzole sú orientované v tvare X. V hornej časti je umiestnený panel rádia s CD a MP3 prehrávačom s prehľadným displejom s modrým podsvietením. Ten je schovaný pod "strieškou" z hladkého čierneho plastu, ktorý neladí s ostatnými plastami a viem si predstaviť, že by mohol slúžiť napr. aj ako výklopná úložná schránka. Modrým podsvietením je vybavený aj displej výkonnej, dvojzónovej automatickej klimatizácie, ktorý za určitých svetelných podmienok dáva trochu odlišný odtieň. Klimatizácia sa ovláda drobnými tlačítkami, osobne preferujem skôr väčšie otočné ovládače nastavenia teploty a intenzity. Rovnako aj v spodnej časti stredovej konzoly dominuje nie príliš estetický hladký čierny plast. Nachádzajú sa tu ovládače vyhrievania sedadiel a parkovacieho asistenta so zvukovou signalizáciou. Pod nimi je medzi dvomi 12V zásuvkami prípojka USB, Aux a IPod.

zväčšiť obrázok Kožený 4-ramenný volant ideálneho priemeru má integrované ovládače rádia, tempomatu a handsfree systému s Bluetooth. Ich chod je bezproblémový, nemajú prílišnú vôlu od používania a všetky funkcie sa dajú jednoducho ovládať palcami. Je doplnený o lakovaný plastový dekor striebornej farby, ktorý ma osobne až tak nenadchol, za to pri používaní nijako nevadil.
Veľmi rýchlo som si zvykol na bezkľúčový systém odomykania a štartovania cez tlačítko Start/Stop na palubnej doske napravo od volantu. Pri odomykaní nestačí byť v blízkosti auta, ale je nutné stlačiť malé čierne tlačítko na vonkajšej chrómovanej kľučke dverí. Rovnako je to aj so zatváraním, kľúč nie je nutné vyťahovať z vrecka, stačí ho mať niekde pri sebe, ale v tesnej blízkosti auta.
Pri ceste na diaľnici som ocenil hlavne tempomat s jednoduchým ovládaním na volante. V poslednej dobe som si uvedomil, že ho využívam čoraz viac a na dlhšej ceste je naozaj veľkým pomocníkom. Údaje z palubného počítača o spotrebe, dojazde a prejdených kilometrov sa prehľadne zobrazujú na displeji v strede prístrojového panelu. Škoda, že sa prepínacie tlačítko TRIP nezmestilo napr. na volant, ale dostalo miesto na palubnej doske naľavo od volantu.

zväčšiť obrázok Priestranný interiér zvýrazňuje dvojdielne panoramatické strešné okno nad celou kabínou, predná časť je elektricky otvárateľná a vysúvateľná.

zväčšiť obrázok Sedadlá sú čalúnené kombináciou umelej čiernej kože a látky v stredovej časti. Vodičove sedadlo je výškovo nastaviteľné a ponúka aj možnosť nastavenia bedernej opierky s páčkovým mechanizmom na boku operadla. V bohatej výbave Style nechýbajú vyhrievané sedadlá vpredu a taktiež vzadu. Sedadlo vodiča ponúka dostatočne široký rozsah výškového a pozdĺžneho nastavenia. Pri vypnutom rádiu sa nedá nepočuť jemné vŕzganie sedáku pri stláčaní spojkového pedálu. Na svedomí to má dotyk kože a plastu v spodnej časti sedadla. So sedadlami som bol však spokojný a nevadili mi ani pri dlhšej ceste. Rovnako pozitívne hodnotím aj zadné sedadlá, sú delené v pomere 40/60 a operadlá sú sklopné. Miesta pre nohy a hlavu je dostatok. Pri cestovaní výborne padne široká výklopná lakťová opierka s držiakmi na poháre.

Batožinový priestor disponuje veľmi slušným objemom 465 litrov, ktorý patrí k tým najväčším vo svojej triede. S o niečo väčším kufrom sa môže pochváliť asi len nedávno testovaný SsangYong Korando. Trochu ma však sklamala variabilita. Pod krytom podlahy nenájdeme dvojité dno a veľmi ma nepresvedčilo ani miesto na odloženie krytu batožinového priestoru - rolety, ktoré je tesne nad krytom podlahy pri hrane kufra. Po jeho odložení sa znemožní prístup k úložnému priestoru okolo rezervy. Tú tvorí plnohodnotná pneumatika obutá na zliatinovom disku čo hodnotím ako zbytočný luxus. Pri sklopení zadných operadiel naviac nevznikne ideálna rovina s podlahou kufra.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou je uložená moderná benzínová jednotka 1.6 GDI s nadpriemerným výkonom 99 kW (135 koní), ktorý dosahuje pri 6300 ot./min. Označenie GDI (Gasoline Direct Injection) prezrádza, že ide o vstrekovanie paliva priamo do spaľovacieho priestoru. Podľa údajov výrobcu v porovnaní s konvenčným motorom rovnakého zdvihového objemu ponúka GDI o 7 % väčší krútiaci moment pri nízkych otáčkach, o 12 % väčší krútiaci moment pri vysokých otáčkach a o 10 % nižšiu spotrebu paliva. Okrem toho je tento agregát vybavený premenlivým časovaním ventilov D-CVVT, ktorý zvyšuje výkon, zrýchluje reakciu motora na zošliapnutie plynového pedálu a znižuje spotrebu paliva a emisie v oblasti nízkych a stredných otáčok.

Maximálny krútiaci moment 165 Nm je položený dosť vysoko až pri 4850 ot./min.. Pokiaľ však nepotrebujete vyťažiť z motora maximum a počúvať zvýšený hluk od vysokých otáčok motora, bežnú jazdu v meste aj mimo neho zvládne bez akýchkoľvek problémov aj pri nízkych otáčkach v rozmedzí 2000-2500. Odmenou je veľmi tichý chod motora a nízka spotreba. Síce od motora nemožno čakať žiadne zázraky, ale na normálnu jazdu je viac než dostačujúci. Pripomínam, že sa jedná o základnú pohonnú jednotku, takže kto preferuje razantnejšiu jazdu musí siahnuť po niektorom z výkonnejších agregátov z ponuky.

Počas týždňového testovania som na ix35 najazdil vyše 1400 km po slovenských, rakúskych a talianskych cestách v meste aj mimo neho. Palubný počítač na záver ukázal celkovú priemernú spotrebu 7,1 litra / 100 km, čo je veľmi slušný údaj vzhľadom na robustnosť karosérie či širšie pneumatiky. Na ceste do talianskych Dolomitov po diaľnici pri neprekročení rýchlosti 120 km/h palubný počítač ukázal spotrebu 6,7 litra/ 100 km, pri ceste späť s maximálkou 130 km/h 7,4 l/100 km (v priemernej spotrebe sú zahrnuté aj úseky s obmedzenou rýchlosťou 80 alebo 100 km/h). V meste sa pri plynulej jazde nie je problém dostať pod 8 litrov na 100 km. Všetko však závisí od hustoty premávky a štýlu jazdy, pri vytáčaní motora si ix35 vypýta omnoho viac. Priznám sa, že som sa na začiatku obával vyššej spotreby, ale nakoniec som zostal veľmi milo prekvapený. Motor spĺňa emisnú normu Euro 5 a k úspornejšej jazde napomáha aj sériovo montovaný ukazovateľ vhodného radenia prevodových stupňov na prístrojovom paneli.

zväčšiť obrázok S agregátom výborne spolupracuje manuálna 6-stupňová prevodovka. Radenie prevodových stupňov je celkom presné a ľahké, nedá mi však nespomenúť trochu mäkký "gumený" doraz. Pochváliť musím sprevodovanie. 6-ty stupeň je pri benzínových motoroch výbornou voľbou, vďaka čomu sa pri diaľničnej 130-tke motor pohybuje v nižších otáčkach. To sa odrazí na lepšej hospodárnosti a zároveň minimálnom hluku v kabíne. Taktiež pri mestskej 50-tke motor bez problémov zvládne 5-ty prevodový stupeň. Pozrime sa na tabuľku otáčok motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa rýchlomera.

50 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2800 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2500 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 3000 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 3350 ot./min.


Podvozok a pohon
zväčšiť obrázok Na prednej náprave je použité klasické zavesenie McPherson s priečnym stablizátorom, vinutými pružinami a plynovými tlmičmi. Vzadu je použité viacprvkové nezávislé zavesenie s priečnym stabilizátorom. O komfortné tlmenie sa starajú tlmiče ASD s variabilnou charakteristikou v závislosti na rýchlosti a pružení kolesa. Pri pomalej jazde v meste reagujú na menšie nerovnosti mäkším tlmením, zatiaľčo na hrbolatých cestách a pri rýchlejšej jazde poskytuje tuhšia charakteristika vyššiu mieru kontroly.
Napriek tomu, že ix35 je čistý crossover, mnou testovaná verzia nebola vybavená pohonom 4x4, ale iba pohonom predných kolies. So základnou benzínovou motorizáciou 1.6 GDI sa pohon 4x4 ani neponúka.

zväčšiť obrázok S podvozkom skvele spolupracujú široké pneumatiky s rozmerom 225/60 R17 obuté na 17" diskoch z ľahkých zliatin s dizajnom s 5-timi dvojitými lúčmi. Odhlučnenie je výborné, do kabíny sa neprenášajú žiadne tupé nárazy. Pri prejazde nerovnosťami vozidlo spokojne "pláva" po vozovke a posádka ich pociťuje len okrajovo. Hrozný stav cesty naznačuje len veľmi mäkkým a miernym rozkolísaním. Pri rýchlej a bezohľadnej jazde po takejto vozovke nastupuje pozdĺžne aj priečne rozkolísanie. To však po zlepšení povrchu vozovky rýchlo ustáva. Presnému riadeniu napomáha elektrický posilovač, ktorý však pôsobí trochu preposilovane. Mäkké odpruženie naviac zhoršuje spätnú väzbu od vozovky. Pri rýchlejšom prejazde zákrutami sa ix35 príliš nenakláňa, čomu napomáha aj včasná aktivácia stabilizačného systému ESP. Milovníkom športovejšej jazdy by som ale doporučil skôr model od sesterskej značky. Na oboch nápravách sú použité kotúčové brzdy. Ich nástup je okamžitý a brzdný výkon výborný. Celkovo hodnotím podvozok pozitívne a na naše cesty priam ideálny.

Bezpečnosť
otvoriť test Hyundai ix35 dosiahol minulý rok v testoch bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP výborný výsledok ked získal celkovo 5 hviezdičiek s celkovým výsledkom 80/100. Za ochranu pasažierov ix35 získal 90%, za ochranu detí 88%, chodcov 54% a za bezpečnostné systémy 71%.

zväčšiť obrázok Vysokú mieru bezpečnosti má na svedomí pevná a robustná karoséria v spolupráci s bezpečnostnými prvkami. Už v prvom stupni výbavy nechýbajú čelné a bočné airbagy pre vodiča a spolujazdca vpredu, hlavové airbagy pre posádku vpredu aj vzadu, aktívne opierky hlavy či úchyty pre detskú sedačku ISOFIX. V štandarde nájdeme aj bezpečnostné systémy ako ABS s rozdeľovačom brzdnej sily EBD, brzdový asistent HBA, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, systém zabraňujúci prevráteniu vozidla ROP či funkciu varovných svetiel pri núdzovom brzdení. Pri rozbiehaní napomáha asistent pre rozjazd do kopca HAC a pre zjazd z kopca zasa asistent DBC, ktorý udržuje konštantnú rýchlosť 8 km/h pri zjazde bez nutnosti brzdenia. Aktivuje sa tlačidlom na prístrojovej doske na ľavej strane od volantu a potvrdzuje to aj rozsvietená kontrolka na prístrojovom paneli. Tá v prípade zásahu systému začne blikať. Oceňujem, že sa tento systém dodáva štandardne aj do verzií s pohonom predných kolies. Pri zdolávaní strmých zjazdov mi umožnil plné sústredenie na vozovku bez nutnosti stláčať brzdový pedál.


Obstarávacia cena (spracované dňa 10.05.2011)

Najnižšia cena:
ix35 1.6 GDI Classic
23.010 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
ix35 1.6 GDI Style
26.190 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
ix35 1.6 GDI Style
20.752 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, systém zabraňujúci prevráteniu ROP, asistent pre rozjazd do kopca HAC a zjazd z kopca DBC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, aktívne predné opierky hlavy, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, monitorovanie tlaku v pneumatikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka+koža, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s bedernou opierkou, vyhrievané predné a zadné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené zadné sedadlá, sklopná lakťová opierka vzadu, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, Bluetooth, USB a AUX port, roleta a sieť batožinového priestoru, vyhrievané čelné sklo pod stieračmi, samozatmavovacie vnútorné spätné zrkadlo s kompasom, daždový senzor
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, chromované kľučky dverí, hmlovky, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/60 R 17, strešné lyžiny, parkovací asistent vzadu, zatmavené zadné okná
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 490 €
panoramatické strešné okno = 700 €
inteligentný kľúč a štartovanie tlačidlom = zdarma


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.05.2011 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

HYUNDAI ix35 KIA Sportage NISSAN Qashqai MITSUBISHI ASX
Značka / model Hyundai ix35 Kia Sportage Nissan Qashqai Mitsubishi ASX
Motor 1.6 GDI 1.6 GDI 1.6 1.6 MIVEC
Stupeň výbavy Style EX I-Way Intense
Zdvihový objem motora 1591 1591 1598 1590
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 99/6300 99/6300 86/6000 86/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 165/4850 165/4850 158/4400 154/4000
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 5-stupňová 5-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 178 178 181 183
Zrýchlenie (s) 11,1 11,1 11.9 11,4
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,8 6,8 6,2 5,9
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1305 1305 1297 1270
Dĺžka (mm) 4410 4410 4330 4295
Šírka (mm) 1820 1855 1780 1770
Výška (mm) 1670 1645 1615 1625
Rázvor (mm) 2640 2640 2630 2670
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 465 465 410 442
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 7 rokov /150.000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia) 3 roky / 100.000 km 3 roky záruka
Cena modelu bez príplatkov (€) 19.562 20.810 21.600 22.000
Akčná cena (€) - - 19.600 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 20.752 23.115 20.100 22.550

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Kia Sportage 1.6 GDI
    nemá (výrobca neponúka)
    -
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    predné svetlomety s denným LED svietením, i-Pod kábel

  • Nissan Qashqai
    nemá (výrobca neponúka)
    systém zabraňujúci prevráteniu ROP, asistent pre rozjazd do kopca HAC a zjazd z kopca DBC, inteligentný kľúč a štartovanie tlačidlom, sedadlá poťah látka+koža, vyhrievané predné a zadné sedadlá
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    navigačný systém s parkovacou kamerou, 18" kolesá (ix35 má 17")

  • Mitsubishi ASX
    nemá (výrobca neponúka)
    bezkľúčový systém so štartovacím tlačítkom, sedadlá poťah látka+koža, panoramatickú strechu, vyhrievané predné a zadné sedadlá
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    xenónové svetlomety Super-HID so 160st. osvetlením vozovky s automatickou korekciou sklonu a ostrekovačmi, kolenný airbag vodiča

    Záverečné hodnotenie

    Hyundai ix35 vo verzii so základným benzínovým motorom 1.6 GDI je určený pre ľudí, ktorí túžia mať SUV s vyšším posedom a zvýšeným pocitom bezpečia za menej peňazí. Doma bude hlavne v meste, kde perfektne odfiltruje skoro každú nerovnosť na vozovke. K jazde v ľahšom teréne či na zasnežených cestách v zime mu však chýba pohon všetkých kolies 4x4. Pri rýchlejších presunoch s dostatočnou rezervou výkonu by sa zasa hodil skôr niektorý zo silnejších agregátov z ponuky. Za to kľudnou jazdou v meste, ale aj mimo neho sa odvďačí primerane nízkou spotrebou a tichým prejavom. Poteší aj priestranný interiér s kvalitným dielenským spracovaním, horšia je variabilita zadných sedadiel a batožinového priestoru. Nepochybným ťahákom by mohla byť nižšia cena oproti konkurencii, komplexná 5-ročná záruka bez obmedzenia kilometrov či servisný interval 30.000 km alebo 1 rok.



    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Prezentácia noviniek: Hyundai ix35 (02/2010)
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2

    Dňa: 06.06.2011
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





  • Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=822