Audi A2 concept (09/2011)
redaktor: v.ptáček, 7.9.2011;

Technickou štúdiou A2 concept poskytuje Audi výhľad na elektrickú mobilitu vo veľkomestách budúcnosti. A2 concept s rýdzo elektrickým pohonom predstavuje klasickú koncepciu veľkopriestorového vozidla. Automobil premium pre mestské aglomerácie s veľkorysou priestorovou ponukou a elegantným vzhľadom.

Technická štúdia je plná atraktívnych, inteligentných technológií. Inovatívna konštrukcia päťdverovej karosérie (evolúcia ľahkej konštrukcie ultra od Audi) znižuje pohotovostnú hmotnosť na iba 1.150 kilogramov. Technológie Audi connect zabezpečujú pripojenie na internet, riadenie a brzdy sa ovládajú rýdzo elektricky (by-wire).

Vonkajší dizajn

Audi A2 concept demonštruje celý potenciál dizajnérov Audi na kompaktnom priestore. Má dĺžku iba 3.804 milimetrov, šírku 1.693 milimetrov a výšku 1.494 milimetrov, napriek tomu pôsobí na ceste elegantne, energicky a športovo. Jeho čistý tvar sa suverénne obmedzuje na to najdôležitejšie, čo je typické pre značku.

Výstavný exemplár je nalakovaný v matnom bielom odtieni Electroweiß, nepriesvitná sklenená strecha sa dá stlačením gombíka prepnúť na priehľadnú. Po privedení elektrického prúdu sa drobné čiastočky integrované v skle usporiadajú jedným smerom, takže svetlo môže nerušene prenikať cez sklo. Keď je sklenená strecha stmavená, takmer úplne blokuje prechod infračervených lúčov zo slnečného žiarenia. Tým sa interiér kabíny účinne zatieni, čo je dôležitý príspevok k efektívnej regulácii teploty v štúdii Audi A2 concept s elektrickým pohonom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Na prednej časti karosérie štúdie dominuje, rovnako ako pri každom Audi, veľká, jednodielna maska chladiča vo verzii špeciálne prispôsobenej pre elektrický pohon. Horné dve tretiny masky sú vytvorené ako uzavretá, odklopná plocha za ktorou je prípojka na nabíjanie a uzáver na dopĺňanie chladiacej kvapaliny. Štyri kruhy loga Audi sú výrazne plasticky vymodelované, kapota motora je pevne priskrutkovaná ku karosérii.

V spodnej časti jednodielnej masky chladiča, ktorá slúži na prívod vzduchu do motorového priestoru, sú umiestnené vysoko účinné chladiace prvky z grafitovej peny, tento ľahký minerál vynikajúco odovzdáva teplo z vody do okolitého vzduchu. V centrálnom otvore pre vstup vzduchu je umiestnených osem blokov, každý so šiestimi grafitovými elementmi.

Ďalšou technickou lahôdkou štúdie A2 concept sú reflektory vytvorené kompletne zo svietiacich diód LED technológiou Matrix Beam. Zväzok malých, nad sebou umiestnených diód vytvára tlmené a diaľkové svetlo, mikroreflektory umožňujú presné rozdelenie svetelného lúča. Diódy LED sa dajú jednotlivo zapínať a vypínať aby sa v každej situácii dosiahlo optimálne osvetlenie cesty. Skupina miniatúrnych LED, uložených ako perlový náhrdelník v spodnej časti reflektora, vytvára denné svetlo.

Aj pri pohľade zboku je technická štúdia typické Audi s energickými blatníkmi, nízkou zasklenou plochou kabíny a zvažujúcou sa líniou strechy, vybiehajúcou do dlhého zadného spojlera. Ostré línie ohraničujú napäté, klenuté plochy. Hrana Dynamic Line nad prahmi karosérie sa markantne zdvíha, Tornadolinie pod bočnými oknami smerom dozadu zľahka stúpa. Bezprostredne pod ňou leží charakteristický prvok štúdie Audi A2 concept – Audi dynamic light, svietiaci pás, spájajúci predné reflektory so zadnými skupinovými svetlami.

Audi dynamic light vytvárajú svietiace diódy LED a vodiče svetla. Keď je vozidlo v pokoji, pás široký niekoľko centimetrov je čierny. Keď sa približuje majiteľ Audi A2 concept, pás sa na privítanie rozsvieti modrou farbou a sústredí sa na vonkajšie kľučky dverí, zapustené v páse. Kľučky sa automaticky vysunú keď vodič prejde po nich rukou.

Počas jazdy Audi dynamic light svieti jasne oranžovou farbou. Pri zapnutých smerových svetlách na príslušnej strane svetelný pás pulzuje a pri brzdení prebieha po páse červený svetelný impulz, výstraha pre iných účastníkov cestnej premávky.

Aj zadné skupinové svetlá sú vytvorené technológiou Matrix Beam. Svetlá fungujú adaptívne, pomocou senzora systém monitoruje intenzitu vonkajšieho osvetlenia a podľa toho prispôsobuje svetelný výkon.

Päť laserových svetiel vytvára koncové svetlo do hmly. Pri dobrej viditeľnosti nie je jeho svetlo vidieť, v hmle alebo daždi sa laserové lúče odrážajú od vodných čiastočiek vo vzduchu a tým sa koncové svetlo do hmly zreteľne zjavuje ako trojuholník vznášajúci sa v priestore.

Interiér

Aj interiér odráža filozofiu koncepcie štúdie Audi A2 concept, pôsobí ľahko, vzdušne, čisto a priestranne. Všetky prvky sa dajú intuitívne ovládať. Prístrojový panel je delený na dve časti, ľavá časť polkruhom uzatvára pracovisko vodiča. Pozdĺž hrán prebieha svetlo Audi dynamic light v dvoch samostatných oblúkoch od dverí po oblasť kokpitu. Podobne ako svetelný pás na karosérii svetlo uvíta pasažierov pri nastúpení do vozidla.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Architektúra interiéru využíva možnosti, ktoré poskytuje elektrický pohon. Na podlahe kabíny nie je stredový tunel, konzola medzi prednými sedadlami sa dá spustiť dolu, čo umožňuje prechod do zadnej časti kabíny. Zohriaty alebo schladený vzduch na temperovanie kabíny prúdi nepriamo a bez prievanu z perforovanej plochy pod predným oknom.

Volant štúdie des Audi A2 concept je v hornej a dolnej časti sploštený, jediná priečka spája veniec s čalúneným nábojom. Na venci sú dva veľké, dohora smerujúce výstupky s dotykovými plochami, umožňujúce ovládanie najdôležitejších funkcií, iba smerové svetlá a funkcie stieračov sa ovládajú ešte tradičnými páčkami na stĺpiku riadenia.

Keď sa vodič súčasne dotkne obidvoch dotykových plôch Audi A2 concept prejde do čiastočne autonómneho režimu jazdy - komfortnej funkcie, ktorá predstavuje veľké uľahčenie napríklad v hustej premávke. Vodič má pritom naďalej plnú kontrolu nad vozidlom, rovnako ako pri radarovom tempomate ACC Stop & Go v sériových modeloch Audi, ktorý je základom novej technológie.

Otvorený profil v tvare žľabu slúži ako stĺpik riadenia, prebieha horizontálne ku kokpitu. Na konci nesie monitor s uhlopriečkou 7 palcov (17,8 cm), orámovaný dvoma sekundárnymi displejmi rýchlomera a indikátora momentálneho výkonu (tzv. powermeter).

Keď vodič tlačidlom aktivuje elektrický pohon, animovaný svetelný pás objíme vodiča a spolujazdca, vpravo vedľa volantu sa vyklopia dve dotykové plochy. Malá ľavá plocha slúži na voľbu jazdných režimov (shift by wire), väčšia pravá je vyhradená na ovládanie klimatizácie a funkcií infotainmentu. Zasúvateľná konzola medzi sedadlami obsahuje ďalší touchpad na zadávanie alfanumerických znakov a ovládanie sekundárnych funkcií – evolúcia dnešného systému MMI touch. Koncepciu ovládacích prvkov dopĺňa základňa pre iPhone.

Štúdia má na palube všetky technológie Audi connect. Bluetooth Autotelefon online vytvára cez modul UMTS mobilné pripojenie na internet, Hotspot WLAN umožňuje spolujazdcom neobmedzené surfovanie a mailovanie s ich mobilnými koncovými zariadeniami. Pomocou rýchleho dátového spojenia do vozidla prichádzajú špeciálne spracované správy a informácie. Navigačný systém umožňuje využívanie aktuálnych služieb od Audi, mapu s obrázkami Google Earth, dopravné informácie Audi Verkehrs-information online, vyhľadávanie zvláštnych cieľov cez Google pomocou hlasového ovládania a Google Street View.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Štyri samostatné sedadlá v kabíne Audi A2 concept so svojimi prelomenými operadlami pôsobia športovo a sú nezvyčajne ľahké. Rámy sedadiel sú vyrobené z hliníka, pri výrobe škrupín sedadiel bola využitá technológia vyfukovania plastov. Každé sedadlo je spojené s podlahou troma konzolami, čo zväčšuje priestor na nohy pasažierov sediacich vzadu. Pod výklopnými sedákmi sú odkladacie schránky.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Medzi zadnými sedadlami je umiestnená konzola s odkladacími priestormi. Keď sa odklopí dopredu, sprístupní sa úchyt, do ktorého sa dá zachytiť predné zadné koleso špeciálneho mestského bicykla. Batožinový priestor Audi A2 concept má dvojitú podlahu. Výklopný rám s dvoma solídnymi sieťami s veľkou nosnosťou slúži ako spodná nákladná plocha.

Farby a materiály v interiéri umocňujú dojem ľahkosti a funkčnosti. Veľké plochy pod spodnými okrajmi bočných okien až po podlahu majú odolné poťahy s neoprénovou haptikou. Na strednej časti podlahy je drážkovaný materiál z recyklovaného polyestru. Kokpitu dodávajú akcenty hliníkové prvky.

Technika

Audi A2 concept má výlučne elektrický pohon. Jeho lítiovo-iónová akumulátorová batéria, uložená v dvojitej podlahe karosérie, má celkovú kapacitu 31 kWh elektrickej energie, z čoho 24 kWh sa dá využiť na pohon vozidla. Elektromotor so špičkovým výkonom 85 kW (v prepočte 116 k) a maximálnym krútiacim momentom 270 Nm je uložený vpredu naprieč a poháňa predné kolesá prostredníctvom jednostupňovej prevodovky. Elektromotor dosahuje trvalý výkon 60 kW (v prepočte 82 k), krútiaci moment pri trvalom výkone má hodnotu 160 Nm.

Technická štúdia Audi má v európskom jazdnom cykle dojazd 200 km. Pri využití trojfázového napätia 400 Voltov trvá úplne nabitie akumulátorovej batérie približne 1,5 hodiny, z bežnej zásuvky 230 Voltov približne 4 hodiny. Aj štúdia Audi A2 concept je konštruovaná pre novú techniku bezkontaktného indukčného nabíjania Audi Wireless Charging.

Štúdia má pohotovostnú hmotnosť iba 1.150 kilogramov. Najdôležitejším faktorom pre to je jeho karoséria, prezentujúca najnovší stav technológie ľahkej konštrukcie Audi ultra. A2 concept po prvý raz kombinuje technológiu ASF (Audi Space Frame) so zmiešanou multimateriálovou stavbou, kombinujúcou navzájom rozličné materiály. V tomto prípade je karoséria vytvorená prevažne z hliníkových komponentov, povrchové diely sú vyrobené z kompozitového plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFK).

Audi A2 concept je agilný automobil. Akceleruje za 9,3 sekundy z pokoja na tempo 100 km/h, maximálna rýchlosť je kvôli dojazdu obmedzená na 150 km/h. Tlmičové vzpery McPherson vpredu a zadná náprava s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou dodávajú kompaktnému automobilu dynamické jazdné vlastnosti. Riadenie a brzdy pracujú rýdzo elektricky (steer-by-wire a brake-by-wire), preto nemajú nijaké mechanické alebo hydraulické spojenie s volantom, respektíve pedálom.

Kolesá priemeru 18 palcov sú vyrobené z viacerých dielov a navzájom spojené lepením, čo výrazne znižuje spotrebu materiálu. Nová technológia, ktorú Audi pri niektorých modeloch ponúka už aj v sériovej výrobe, ušetrí približne 2 kilogramy hmotnosti na jednom kolese. Kolesá štúdie A2 concept spájajú špeciálny lamelový dizajn modelov e-tron s klasickými lúčovým dizajnom kolies Audi.

Zdroj: Andrej Gerstner, Marketing & PR Manager, PORSCHE SLOVAKIA, s.r.o.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=854