20. výročie AUTO-IMPEX, Iveco Daily a Nissan LEAF (10/2011)
redaktor: j.kvál, 10.10.2011;

Spoločnosť AUTO-IMPEX, jeden z najväčších predajcov áut a poskytovateľov servisných služieb na Slovensku, oslávila svoje 20. narodeniny v dňoch 6. až 8. októbra 2011. Oslava významného výročia tejto úspešnej a dynamickej spoločnosti sa konala na Slovakia Ringu v Orechovej Potôni. Pre svojich zákazníkov a fanúšikov áut tu AUTO-IMPEX pripravil trojdňovú, veľkolepú akciu kde bolo vystavených až 221 vozidiel, z ktorých 85 (osobných áut, ľahkých úžitkových aj nákladných) bolo k dispozícii aj na skúšobné jazdy. Prijali sme pozvanie a radi sa zúčastnili tejto akcie aj my.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Organizátor očakával vyše 7 000 hostí, ktorí sa mohli zoznámiť s históriou spoločnosti, aj so širokou paletou automobilov, ktoré v súčasnosti AUTO-IMPEX predáva. Veľkému záujmu sa tešili najmä skušobné jazdy na okruhu na ľahkých úžitkových aj nákladných vozidlách, škola šmyku, off-road jazdy aj jazdy na okruhu v roli spolujazdca so športovými vozidlami Nissan GT-R a 370Z. V slovenskej premiére tu boli predstavené plne elektrický automobil Nissan LEAF, ktorý získal titul Svetové auto roka 2011 a nový najpredávanejší model značky Iveco - Iveco Daily.

Program pre novinárov pripravený na prvý deň tejto akcie bol naozaj bohatý. Po privítaní bola prvá tlačová konferencia „Slovenská premiéra nového modelu Iveco Daily“ ktorú odprezentoval Vladimír Penxa, Iveco Sales Manager CZ & SK. Ďalej nás pán Július Hron, konateľ spoločnosti AUTO-IMPEX v tlačovej konferencii „20. výročie spoločnosti AUTO-IMPEX“ oboznámil s úspechmi tejto spoločnosti. Potom sme sa presunuli na okruh, kde nám adrenalín dvihla jazda v roli spolujazdca so športovými vozidlami Nissan GT-R a 370Z. Ďalší program bol už v réžii dovozcu vozidiel značky Nissan - spoločnosti Nissan Sales Central & Eastern Europe. Pán Krzysztof Kowalski, PR Director Nissan Sales Central & Eastern Europe nám v slovenskej premiére predstavil plne elektrický automobil Nissan LEAF. Po tlačovej konferencii sme využili možnosť oboznámiť sa s týmto elektromobilom a jeho „čerpacou stanicou“. Nezvyčajným zážitkom bola krátka jazda za volantom. LEAF sa naozaj ľahko riadi, je úžasne tichý, ochotne akceleruje, je pohodlný aj primerane priestranný. Limitujúcim faktorom Nissanu LEAF, podobne ako konkurenčných elektromobilov, je však jeho cena a dojazd. A to sa tak skoro asi nezmení. Dojazd naviac bude postupne klesať úmerne s intenzitou užívania elektromobilu (až raz bude treba batérie vymeniť za nové, čo určite nebude lacná záležitosť) a nemalý vplyv na výdrž batérii má aj nízka teplota okolia. Otázna je aj „čistota“ zdroja elektrickej energie pre elektromobily. Majiteľov ale poteší lacnejšia prevádzka oproti konvenčným automobilom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Naším cieľom je spokojný zákazník ... už 20 rokov
AUTO-IMPEX dnes ponúka kompletný sortiment vozidiel značiek NISSAN, FIAT, IVECO, IVECO IRISBUS. Vlani predal 850 Nissanov, 500 Fiatov, 610 nákladných áut značky Iveco, 30 autobusov a významný bol aj o predaj jazdených áut. Počas uplynulých 20 rokov si spokojní zákazníci z AUTO-IMPEXu odviezli viac ako 17 000 osobných, úžitkových a nákladných automobilov. Hlavnou devízou AUTO-IMPEXu je predovšetkým špičkový predajný a popredajný servis v zmysle myšlienky: „Sme klientom k dispozícii 7 dní v týždni, 24 hodín denne.“

AUTO-IMPEX má v databáze vyše 28-tisíc klientov. Pritom sa nestará iba o technický stav predaných áut. Odberateľom ponúka napríklad aj školenia pre vodičov nákladných vozidiel s cieľom odstrániť ich nesprávne jazdné návyky. Mnohí jeho terajší i budúci zákazníci z oblasti stavebníctva, energetiky, autobusovej dopravy, vnútroštátnej rozvážky, a najvýznamnejších spoločností sú zapojení do workshopov pod názvom "Mať náklady na prevádzku automobilového parku pod kontrolou" aj v rámci osláv 20. výročia.

Okrem rôznych benefitov pri kúpe auta im AUTO-IMPEX vie zabezpečiť zvýhodnené financovanie. Zákazník dostane predbežnú kalkuláciu, zvolí si formu financovania (vlastné zdroje/úver/leasing), uzatvorí zmluvu o kúpe, zaplatí zálohu a môže uzatvoriť aj poistnú zmluvu na zákonné/havarijné poistenie priamo v predajni pri kúpe (Allianz, UNIQA). V dohodnutom termíne si prevezme vozidlo, alebo ho prinesú priamo k zákazníkovi - samozrejme už prihlásené na Dopravnom inšpektoráte. V prípade kúpy nákladných vozidiel AUTO-IMPEX poskytne niekedy za zákazníka záruku finančnému domu, ktorý poskytuje lízing. O tieto služby rastie záujem predovšetkým v sektore fleetového predaja.

AUTO-IMPEX ponúka pravidelné servisné prehliadky a výmeny olejov, mechanické a elektrikárske opravy, komplexné klampiarske a lakovnícke práce, pneuservis, umyvárku, rovnaciu stolicu na rovnanie rámov bez odstrojenia POWER CAGE, predaj náhradných dielov pre všetky značky ponúkané AUTO-IMPEXom. V prípade poistnej udalosti môže zákazník využiť obhliadku havarovaného vozidla v AUTO-IMPEXe. K dispozícii je aj odťahová služba nákladných vozidiel z celej Európy.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

V prípade, že oprava vozidla trvá dlhšie ako 24 hodín, má zákazník možnosť zapožičať si po dobu opravy náhradné vozidlo za poplatok. Ak servis zákazníkovi nemôže vykonať opravu vozidla v záruke z dôvodu nedodaných náhradných dielov, AUTO-IMPEX mu náhradné vozidlo zapožičia bezplatne.

Ďalšie informácie o spoločnosti AUTO-IMPEX a ich komplexných službách môžete získať na www.auto-impex.sk


Nové Iveco Daily
Prvé Iveco Daily bolo predstavené v roku 1978 a odvtedy prináša nové riešenia a neustále si udržiava vedúcu pozíciu na trhu. Jednoducho stalo sa meradlom pre inovácie v segmente ľahkých úžitkových vozidiel. Pozrime sa na charakteristické prvky v evolúcii tohto nesporného šampióna medzi ľahkými úžitkovými vozidlami, ktorého sa predalo cez dva milióny exemplárov: Klasická robustná rámová konštrukcia šasi, pohon zadných kolies, prepĺňaný vznetový motor s priamym vstrekovaním, medzichladič stláčaného vzduchu, motory na zemný plyn, off-roadové verzie 4x4, objem nákladného priestoru až do 17 m3 s vnútornou výškou 210 cm, vstrekovanie paliva Common Rail, 6-stupňové prevodovky a verzie s celkovou hmotnosťou až 7 ton.

Tajomstvo úspechu Daily spočíva v jeho schopnosti vyvíjať sa, ale súčasne ostáva samo sebou a neustále potvrdzuje kvality, ktoré sú typické pre jeho DNA (spoľahlivosť, výkonnosť, všestrannosť). Pritom nezabúda na ohľaduplnosť voči životnému prostrediu a udržuje si skvelé výsledky pokiaľ ide o špičkový výkon, spoľahlivosť a robustnosť. Táto niť sa tiahne celou históriou vozidla až dodnes k zrodu nového Daily, ktoré je opäť tou najlepšiu odpoveďou na potreby profesionálov v doprave.

Nové Daily prichádza s inovovaným sortimentom motorov a množstvom ďalších prvkov. Vozidlo, ktoré vždy uznávali ako „šampióna v mobilite“ zásluhou jeho schopnosti ponúknuť nízku spotrebu i nízke prevádzkové náklady. Dnes nové Daily znova exceluje, keď rad motorov FPT Industrial obohacuje o tri nové verzie:

  • najvýkonnejší vznetový motor v tomto segmente na trhu – trojliter Euro 5 s technológiou prepĺňania Twin Turbo s dvoma medzichladičmi stláčaného vzduchu – poskytuje výkon 205 k (150 kW) a maximálny krútiaci moment 470 Nm. Je to prvý štvorvalcový dieselový motor, ktorý prekročil hranicu 200 k vďaka využitiu technológie dvojstupňového prepĺňania s medzichladičom,
  • 2,3-litrový dieselový motor Euro 5 s výkonom 146 k (107 kW) s novým turbodúchadlom s variabilnou geometriou a s novým systémom vstrekovania paliva Multijet II, optimalizovaný pre maximálnu efektívnosť prevádzky,
  • nový 3,0-litrový dieselový motor EEV s výkonom 146 k prepĺňaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou a s krútiacim momentom 370 Nm. Dopĺňa ponuku vozidiel obzvlášť ohľaduplných k životnému prostrediu s úrovňou emisií výrazne nižšou, než vyžadujú súčasné normy.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Nové Daily má tiež verziu Natural Power Bi-fuel, ktorá využíva metán, teda zemný plyn a vedie v kategórii spaľovacích motorov výkonom 136 k a krútiacim momentom 350 Nm. Tento super ekologický motor EEV dosahuje jedny z najlepších hodnôt v spotrebe a emisiách vo svojej triede. Vozidlo je upravené pre prevádzku na zemný plyn a doplnené malou benzínovou nádržou pre použitie v „núdzovom režime“. K dispozícii je tiež verzia s elektrickým motorom s nulovými emisiami, ktorú navrhla, vyrobila a uviedla na trh priamo spoločnosť Iveco. A to nie je všetko. Vodič môže využívať prednosti nového Daily, ale má tiež možnosť aj sám zlepšiť a optimalizovať spôsob jazdy. Umožňujú mu to nové technológie, predovšetkým systémy Start&Stop a GSI (Gear Shift Indicator – indikátor preradenia prevodového stupňa). Keď k týmto funkciám pridáme ešte 6-stupňovú prevodovku v kombinácii s 2,3-litrovým motorom, potom spotrebu paliva a emisie CO2 možno zredukovať až o 10 % v porovnaní s predchádzajúcim modelom.

    Nové Daily sa vyznačuje originálnymi tvarmi a vyváženosťou proporcií. Jeho dizajn evokuje dynamiku, silu a osobitosť. Nachádza dokonalú rovnováhu medzi estetikou a funkčnosťou. Je okamžite identifikovateľné podľa nového podmanivého dizajnu. Preštylizovaná predná časť dostala novú čelnú masku ukrývajúcu nový chladiaci systém, nové predné reflektory zahŕňajú denné svetlá a predné svetlá do hmly s funkciou osvetľovania zákrut podľa uhla natočenia kolies a do rýchlosti 40 km/h.

    Nové Daily je i synonymom komfortu a potešenia z jazdy – aj tieto aspekty boli zdokonalené a interiér kabíny prepracovaný. K vylepšeniam patrí nastaviteľná výška volantu, väčší rozsah nastavenia sedadla a operadla, prepracovaná pozícia páky prevodovky zase uľahčuje prechádzanie naprieč kabínou. Ďalšou novinkou je tzv. desmodromický typ kľúča od dverí a zapaľovania, ktorý ponúka viac ako 10 000 kombinácií a poskytuje lepšiu ochranu proti zlodejom. V kabíne sa dá vytvoriť niekoľko odkladacích priestorov na uloženie osobných vecí: polica nad čelným sklom, veľká 6-litrová zásuvka pod dvojsedadlom spolujazdca a vyberateľný stolík, priestor na notebook v operadle a písacia podložka, ktorá sa dá pripevniť na volant. Počas celej svojej histórie Iveco vynikalo vďaka dôrazu na maximálnu bezpečnosť na ceste. Nový model pokračuje v tejto tradícii a robí značke naozaj česť. K dispozícii má systém ESP9 poslednej generácie vrátane ABS, EBD, ASR (systém regulácie prešmykovania kolies), MSR (regulácia brzdného účinku motora) a LAC (adaptívne regulovanie brzdenia v závislosti od nákladu). Novými funkciami sú: HFC (hydraulická kompenzácia „vädnutia“ bŕzd), RMI & ROM (korekcia klopného momentu a zníženie rizika prevrátenia) a TSM (selektívne brzdenie na zlepšenie stability vozidla s prívesom).

    Nové Daily prináša tiež najnovšie technologické inovácie v oblasti informačnej a telekomunikačnej techniky. K dispozícii je systém Blue&MeTM – hardvérové riešenie, ktoré vytvoril Fiat v spolupráci s Microsoftom s cieľom ponúknuť vodičom čo najlepšie komunikačné služby. Okrem toho je k dispozícii Blue&Me Fleet, zostava pre diaľkovú elektronickú komunikáciu, ktorá vznikla v spolupráci s Qualcommom a jej poslaním je spravovanie vozidlových parkov. A nezabudnime ani na navigačné zariadenie GPS TomTom Go Live 1000 novej generácie, ktoré má dotykový displej vysokej kvality a vďaka technológii HD Traffic a IQ Routes vypočítava a navrhuje najefektívnejšiu trasu do cieľa.

    Nové Daily sa teda prezentuje s ponukou, ktorá je veľmi rozmanitá, inovatívna a variabilná. Možné kombinácie verzií, motorov, rázvorov a kabín umožňujú vytvoriť vyše 7 000 rôznych konfigurácií. Veď len sortiment vanov ponúka profesionálnym dopravcom 6 verzií užitočného zaťaženia, 3 výšky interiéru a 4 dĺžky karosérie, z ktorých sa odvíja celkove 8 objemov nákladného priestoru (od 7 do 17,2 m3) a užitočná hmotnosť vyše 4 tony, vo verzii šasi s kabínou dokonca až 4,7 tony.

    Nové Daily znamená ďalší významný medzník v histórii tohto modelu, ktorý vyše tridsať rokov predstavuje špičku vo svojej kategórii a dnes jazdí po cestách vo viac ako 160 krajinách na celom svete.


    Nissan LEAF
    nie je prototyp ani koncept, ale skutočne prvý účelovo skonštruovaný sériovo vyrábaný rodinný elektromobil na svete. Je praktický, pohodlný a ľahko sa riadi. Teoretický dojazd na jedno nabitie predstavuje 175 km (NEDC), čo s rezervou pokrýva potreby každodenného jazdenia väčšiny vodičov na svete.

    LEAF je postavený na úplne novej špičkovej platforme EV s veľkorysým rázvorom náprav 2 700 mm. Meria 4 445 mm na dĺžku, 1 770 mm na šírku a 1 550 mm na výšku. Keďže vozidlo je poháňané malým elektromotorom, ktorý je napájaný kompaktnými súpravami batérií, nie je konštrukcia Nissanu LEAF limitovaná nutnosťou umiestniť dopredu pod kapotu tradičný motor. Výsledkom je skrátená nízka predná časť, ktorej na dramatickosti dodávajú zvislo orientované modré svetlomety s technológiou LED. Karoséria bola navrhnutá podľa princípu „smart fluidity“ automobilky Nissan, ktorý spája vizuálne príťažlivé hladké línie s aerodynamickou účinnosťou. Zalomená strešná línia prechádza do rozmerného spojlera a aerodynamickým tvarom Nissanu LEAF pomáha aj ploché zakrytie podvozka. Zadnej časti dominujú tenké zľahka zakrivené zadné svetlá, ale najpozoruhodnejším prvkom je určite absencia výfuku.

    Vo vnútri nájde dostatok miesta päť dospelých. Vo vzdušnom interiéri nechýba moderná elektronika vrátane plochej stredovej konzoly a úhľadného ľahko ovládateľného voliča radenia, ktorý našiel inšpiráciu v počítačovej myši.

    Srdcom je moderná vrstvená kompaktná lítiovo-iónová batéria vyvinutá automobilkou Nissan, ktorá v porovnaní s predchádzajúcou generáciou (Nissan prvýkrát použila lítiovo-iónové batérie v prototype elektromobilu Prairie Joy v roku 1996) dokáže pojať až dvakrát viac energie. Nissan LEAF uchováva potrebnú energiu v 48 moduloch lítiovo-iónových batérií. Každý takýto modul sa pritom skladá zo štyroch článkov. Moderná vrstvená konštrukcia batérie umožňuje umiestniť moduly tesne pod podlahu automobilu, čím sa optimalizuje priestor v kabíne a zároveň to Nissanu LEAF dáva výhodu nízkeho ťažiska, čo sa prejavuje v plynulej a stabilnej jazde.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    O dostatok výkonu a živé reakcie sa stará 80 kW (108 k) elektromotor, ktorý okamžite po rozbehnutí generuje najvyšší krútiaci moment 280 Nm – čo je hodnota porovnateľná s bežným šesťvalcovým zážihovým motorom s objemom 2,5 litra. Výsledkom je ostré zrýchlenie, ktoré sa dokonale hodí do premávky v mestskom a prímestskom prostredí.

    Dojazd
    Plné nabitie batérií zabezpečí teoretický dojazd 175 km (NEDC), čo je vzdialenosť, ktorá vystačí každodenným potrebám prevažnej väčšiny zákazníkov. Globálny výskum ukázal, že 80 percent svetovej populácie priemerne denne najazdí menej ako 100 kilometrov: v Japonsku a Veľkej Británii dokonca 80 percent obyvateľov prejde denne menej ako 50 kilometrov.

    Dojazd závisí hneď od niekoľkých faktorov. Patrí medzi ne okolitá teplota, používanie klimatizácie, vek batérií a spôsob jazdy. Všeobecne platí: čím ekologickejšia jazda, tým väčší dojazd. Najdôležitejšie údaje o batériách vrátane maximálneho dojazdu, výkonu a regenerovanej energie sa zobrazujú na používateľsky prívetivej palubnej obrazovke. Stav spotreby elektriny indikuje ekonomer, ktorý poskytuje vodičovi okamžitú spätnú väzbu o efektivite jazdy. Dojazd vozidla zvyšuje aj regeneratívny brzdný systém Nissanu LEAF. Pri zošliapnutí brzdy alebo uvoľnení pedála akcelerátora začne elektromotor fungovať ako elektrický generátor, ktorý premieňa energiu, ktorá by inak bola vyplytvaná, na užitočnú energiu a ukladá ju do batérií. Regeneratívne brzdenie môže vodič ďalej zefektívniť nastavením voliteľného režimu Eco, ktorý zároveň zníži výkon klimatizácie, a tým predĺži dojazd v mestských oblastiach o 10 percent.

    Nabíjanie Nissanu LEAF
    Vďaka úzkej spolupráci s vládami a miestnymi úradmi v Európe sa automobilke Nissan darí urýchľovať výstavbu verejnej infraštruktúry na nabíjanie batérií elektromobilov a zavádzanie daňových stimulov a subvencií, ktoré sú nevyhnutným predpokladom širokého prijatia elektromobilov. Výber prvých štyroch európskych trhov na dodávky Nissanu LEAF – Portugalska, Írska, Veľkej Británie a Holandska – odráža progresívny prístup vlád týchto krajín, pokiaľ ide o poskytovanie podpory v tomto smere.

    Nissan LEAF sa dá verejnou rýchlonabíjačkou nabiť až na 80 % plnej kapacity už za menej ako 30 minút. Doma – prostredníctvom zásuvky na 240 V/16 A – trvá nabitie na plnú kapacitu približne sedem až osem hodín a spravidla sa bude realizovať v noci kvôli možnosti využitia lacnejšej nočnej tarify. Domáce nabíjanie sa nezaobíde bez špeciálnej zásuvky a kábla: s inštaláciou domácich systémov nabíjania však budú zákazníkom pomáhať díleri Nissan a ďalší vybraní špecialisti. Nabíjací port Nissanu LEAF pod krytom v prednej časti vozidla má dve zásuvky – jednu na normálne nabíjanie a druhú na rýchlonabíjanie.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Pokročilá telematika
    Vyspelej technológii elektrického pohonu Nissanu LEAF zdarne sekunduje pokročilý palubný IT a telematický systém nazývaný CARWINGS. Tento systém poskytuje vodičovi nepretržitú informačnú spätnú väzbu, okrem iného o zostávajúcej kapacite batérií a dojazde, a zároveň podáva informácie o polohe najbližšej nabíjacej stanice. Navigačné informácie sa priebežne aktualizujú, takže vodič má vždy dokonalý prehľad o aktuálnych podmienkach na trase.

    Ďalším vyspelým prvkom je možnosť nastavenia nabíjacích funkcií a monitorovanie aktuálneho stavu a zostávajúcej kapacity batérií pomocou počítača alebo smartphonu. Počas nabíjania môže vodič diaľkovo nastaviť klimatizáciu Nissanu LEAF, takže ihneď po nasadnutí bude vnútri vozidla panovať príjemná teplota. Nissan LEAF disponuje aj palubným časovým spínačom, ktorý umožňuje prednastaviť nočné nabíjanie batérií v záujme využitia lacnejšej nočnej tarify. Nissan LEAF sa dodáva s päťročným predplatným služby Nissan CARWINGS.

    Bezpečnosť pre všetkých
    V rámci vývoja Nissanu LEAF nebol zanedbaný žiadny aspekt bezpečnosti vozidla. Napríklad ak práve neprebieha nabíjanie batérií, elektrické relé vo vozidle vypne napájanie s cieľom izolovať nabíjací port. I keď je nabíjací port vodotesný a disponuje odvodnením pre prípad nabíjania v daždi, ak dôjde ku skratu, okamžite sa preruší prívod elektriny. Celá platforma bola konštruovaná s cieľom ochrániť batérie a zabrániť skratu v prípade nehody.

    Podobne ako konvenčné vozidlá aj Nissan LEAF ponúka v štandardnej výbave systém airbagov, ABS, brzdového asistenta, systém stability Vehicle Dynamics Control a predpínače bezpečnostných pásov, spolu s parkovacou kamerou na jednoduché a bezpečné parkovanie. Európsky program hodnotenia nových vozidiel (Euro NCAP) priznal elektromobilu Nissan LEAF najvyššiu úroveň bezpečnosti na základe jeho výsledkov v prísnych nárazových testoch vykonaných nezávislou organizáciou. Vozidlo bez emisií získalo päť hviezdičiek a je prvým elektromobilom, ktorý takéto hodnotenie dosiahol.

    Konštruktéri nezabudli ani na bezpečnosť chodcov. V reakcii na obavy verejnosti z toho, že elektromobily a hybridy môžu vinou tichej jazdy prekvapiť chodcov, vyvinula automobilka Nissan skupinu veľmi špecifických zvukov, ktoré bude Nissan LEAF štandardne vydávať, čím bude prispievať k bezpečnému prostrediu pre posádku i chodcov. Tón sa mení v závislosti od rýchlosti jazdy a od toho, či Nissan LEAF zrýchľuje alebo spomaľuje. Napríklad pri „naštartovaní“ bude Nissan LEAF vydávať hlasnejší zvuk, aby osoby zaznamenali, že sa v ich blízkosti chystá vozidlo na jazdu. Pri cúvaní bude systém generovať prerušovaný tón. Zvukový systém prestáva pracovať pri rýchlosti 30 km/h, keď je už bežný jazdný hluk dostatočne intenzívny. Pri spomalení na rýchlosť 25 km/h sa však znova aktivuje. Zvuk vychádza z reproduktora v motorovom priestore. Zvuky sa dajú dočasne deaktivovať vypínačom vnútri vozidla. Pri ďalšom „naštartovaní“ sa však systém automaticky vráti do stavu „zapnuté“.

    Úplný zoznam štandardného príslušenstva vrátane parkovacej kamery, satelitnej navigácie a komplexných počítačových systémov znamená, že v ponuke bude iba jediný prvok príplatkovej výbavy: solárny panel zabudovaný do strešného spojlera. Ten pomáha nabíjať 12 V batériu vozidla, ktorá slúži na napájanie príslušenstva.

    Recyklovaný a recyklovateľný
    Vďaka pokroku v technológii recyklácie dielov a komponentov elektromobilov, ako sú batérie, motor alebo menič, bude možné recyklovať takmer 100 percent hmotnosti vozidla. Pri vývoji vozidla automobilka Nissan aktívne pracovala na uplatnení recyklovateľných materiálov vo výrobe.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    V Japonsku založila firma Nissan so spoločnosťou Sumimoto Corporation spoločný podnik na „ďalšie použitie, predaj, výrobu a recykláciu“ lítiovo-iónových batérií z elektromobilov. V Európe Nissan so svojím aliančným partnerom, automobilkou Renault, skúmajú možnosti založenia podobného podniku s miestnym partnerom.

    Elektromobily: budúcnosť
    Automobilka Nissan uzavrela viac ako 80 partnerstiev so štátmi, mestami, organizáciami a ďalšími kľúčovými zainteresovanými stranami na podporu širokého prijatia elektromobilov. Mnoho vlád elektromobily podporuje a poskytuje daňové stimuly a subvencie zákazníkom, ktorí si ich kúpia, a podporuje investície do infraštruktúry na nabíjanie elektromobilov. Rast počtu verejných nabíjacích staníc posilňuje praktickosť a použiteľnosť elektromobilov.

    I keď sa energia na nabíjanie batérií elektromobilov väčšinou vyrába v uhoľných elektrárňach, zachytávaním CO2 je možné tieto emisie obmedziť. K tomu môže pomôcť aj využívanie veterných a solárnych elektrární.

    Záruka
    Štandardné komponenty Nissanu LEAF kryje trojročná záruka (obmedzená najazdením 100 000 km), na určité komponenty, ako sú lítiovo-iónové batérie, sa vzťahuje päťročná záruka (opäť obmedzená najazdením 100 000 km). Nepravdepodobné prípady vyčerpania batérií budú v prvom roku riešené bezplatne v rámci asistenčnej služby Nissan.

    Ocenenia, dostupnosť a výroba
    Nissan LEAF získal titul Európske auto roku 2011 aj Svetové auto roku 2011. Je dostupný v Japonsku, Spojených štátoch a na vybraných európskych trhoch. Na ostatné trhy bude uvedený v horizonte niekoľkých rokov. Vozidlo sa v súčasnosti vyrába v závode Nissan v japonskom meste Oppama. Na konci roku 2012 sa začne vyrábať aj vo firemnom závode v Smyrne, štáte Tennessee (USA) a na počiatku roku 2013 v závode Nissan v Sunderlande vo Veľkej Británii. Na slovenský trh by toto auto malo prísť v roku 2013.

    Foto: Bc. Juraj Kvál, Nissan





  • Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=867