redaktor: j.cvopa, 09.11.2011;
Spoločnosť Scania neustále rozširuje svoju ponuku stavebných vozidiel, aby uspokojila požiadavky nových aplikácií a nové potreby zákazníkov. Nové riešenia sa často nájdu pri hlbšom preskúmaní možností modulárneho systému produktov spoločnosti Scania.
Stále prebieha vývoj nových systémov a komponentov, ktoré vďaka svojej modulárnej povahe
často nachádzajú široké pole použitia. Pri vývoji nových stavebných vozidiel má zvyčajne
najvyššiu prioritu ich maximálna životnosť a robustnosť. Okrem nových terénnych
nákladných vozidiel a nového vzhľadu vozidiel série P bol špeciálne pre stavebné aplikácie
vyvinutý celý rad nových prvkov a variantov nadstavieb.
Nové prvky pre stavebné vozidlá
Pneumatické pruženie
• Pneumaticky odpružená 9-tonová predná náprava je zaradená do ponuky ako príplatkový prvok.
• Zavesenie kolies s plne pneumatickým pružením v kombinácii s bubnovými brzdami je teraz
k dispozícii pre varianty 6x4, 8x4 a 8x4 s riadenou zadnou nápravou s vysoko zaťažiteľným 19-
/21-/26-tonovým podvozkom s redukciou v náboji.
• Zavesenie zadných kolies s pneumatickým pružením v kombinácii s EBS a kotúčovými brzdami
je teraz k dispozícii pre varianty 6x4, 8x4 a 8x4 s riadenou zadnou nápravou s ľahším 19-/21-
tonovým podvozkom s redukciou v náboji. Možno kombinovať s funkciou hill-hold.
• Dvojpružinové pneumatické pruženie ako nová možnosť pre ťahače 4x2, 6x2 a 6x4 a pre
podvozky na dostavbu 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 a 8x4 s vysokým podvozkom, ľahšia o 50 až 120 kg
podľa konfigurácie kolies. Vyšší odpor voči pretáčaniu prispieva k lepšej ovládateľnosti. Svetlá
výška je väčšia, pričom toto usporiadanie ponecháva viac voľného priestoru na palivové nádrže a pod. na bokoch rámu podvozka.
Valcové palivové nádrže
• Do ponuky boli zaradené továrenské hliníkové valcové palivové nádrže s objemom 330, 400 a 440 litrov pre dvoj- a trojnápravové ťahače a pre podvozky na dostavbu.
• Valcové nádrže sú pevnejšie, odolnejšie a vhodnejšie do náročných prevádzkových podmienok.
Moderné parabolické pružiny zaručujú komfort a trakčnú schopnosť
• Nové parabolické pružiny na 19t/21t dvojnáprave (6x4, 8x4)
* Ako alternatíva k pružinám 4x41 a 4x30 sa zavádzajú nové pružiny 2x38 + 2x45 mm zlepšujúce komfort a trakciu pri jazde s nezaťaženým vozidlom. Pružina má podobné parametre ako verzia 4x41 pri zaťaženom vozidle a ako verzia 4x30 pri
nenaloženom alebo ľahko naloženom vozidle.
• K dispozícii je aj 26-tonový podvozok s modernými parabolickými pružinami 2x41 + 2x48 mm.
• Nové nápravy s parabolickými pružinami 5x48 mm sú vhodné pre dvojnápravy so zaťažiteľnosťou až do 30 alebo 32 ton.
Tuhšie polosi pre lepšiu trakciu
• Nápravy s redukciou v náboji teraz obsahujú pevnejšie polosi, ktoré eliminujú prípadné tendencie k zvislému kmitaniu kolies pri akcelerácii, čiže prispievajú k lepšej trakcii.
Náboje s novými redukčnými pomermi
• Tuhšie náboje s redukčným pomerom 4,21 namiesto 3,81.
• Vyššia tuhosť prispieva k lepšej trakcii a minimalizuje zvislé kmitanie kolies pri akcelerácii.
• Rozsah prevodových pomerov je teraz od 3,96 do 7,18 (predtým do 6,50) v prípade 19-/21-/26-/30-/32-tonových podvozkov a od 3,67 do 4,66 v prípade ľahších 19-/21-tonových podvozkov.
Vyššie užitočné zaťaženie a nižšia hmotnosť
• Do ponuky bola zaradená 10-tonová predná náprava ako voliteľný prvok pre štvornápravové
vozidlá prevádzkované na kvalitných povrchoch. Hmotnosť je rovnaká ako v prípade 9-tonovej
prednej nápravy.
• Vďaka ľahšiemu, zváranému, a nie odlievanému puzdru nápravy v prípade ľahkej 11-/13-
tonovej nápravy s redukciou v náboji sa ušetrí 20 kg na nápravu pri zachovaní rovnakej
pevnosti. Je k dispozícii pre podvozky do 26 ton. Elektronicky riadené kotúčové brzdy, ktoré
možno kombinovať s funkciou hill-hold, prinášajú úsporu ďalších 35 kg na nápravu.
Kompletné vozidlá
Možnosti pre rýchlu a jednoduchú montáž nadstavby
Spoločnosť Scania neustále rozširuje rozsah továrenských príprav, zjednodušujúcich montáž
nadstavieb. Prípravy vykonané priamo vo výrobe prinášajú vyššiu kvalitu a skracujú čas potrebný na zhotovenie nadstavby, čo znamená, že vozidlo možno nasadiť do prevádzky o 1 až 2 mesiace skôr než zvyčajne.
Príklady továrenských príprav, ktoré si možno objednať:
• Predvŕtané otvory na montáž nadstavby – základné alebo špeciálne, napr. v zadnej časti rámu podvozka.
• Špeciálna zadná časť pre sklápače.
• Normálne, čiastočne podvesené alebo podvesené ťažné zariadenie.
• Torzne tuhý rúrkový zadný priečny nosník, taktiež k dispozícii s ťažným zariadením v normálnej alebo podvesenej pozícii.
• Držiaky na elektrické a pneumatické prípojky prívesov.
• Analógové elektrické konektory pre karosériu.
• Konektory zbernice CAN pre karosériu.
• Chrániče zadných svetiel, reflektory.
• Rotačné majáky, bočné obrysové svetlá, pracovné svetlá, zadné výstražné svetlá, prídavné
prevádzkové svetlá.
• Vzduchové prípojky pre karosériu.
• Kompletná modulárna súprava hydraulických doplnkov (pomocné hriadele a široká ponuka
rôznych hydraulických čerpadiel, nádržiek a spojok).
• Znížené bočné prahy, bočné chrániče proti podbehnutiu iného vozidla.
• Blatníky na všetky nápravy vrátane druhej prednej nápravy na štvornápravových vozidlách.
• Úložný box (620 alebo 1 000 mm).
• Kompletný sortiment originálneho príslušenstva Scania.
Kompletné vozidlá
Príklady vozidiel kompletne dodávaných spoločnosťou Scania:
• Sklápače: jedno-, dvoj- alebo trojstranné, od 10,5 do 20 m3, s konfiguráciou kolies 6x2, 6x4, 6x6 a 8x4.
• Domiešavače: 8 alebo 9 m3, 8x4.
• Široká paleta nákladných vozidiel so skriňovou nadstavbou, 4x2, 6x2 a 6x2 s riadenou zadnou nápravou.
• Výmenné nadstavby, 6x2
• Hákové nakladače,
• Kontajnerové nakladače.
V súčasnosti sa kompletné vozidlá predávajú v Nemecku, Veľkej Británii, Švédsku, Nórsku, Dánsku, Fínsku, Rusku, v krajinách Beneluxu, vo Francúzsku, Južnej Kórei a v niektorých krajinách Stredného východu.
Tri veľkostné kategórie kabín
Vďaka dobrému prístupu do kabíny a výbornej ovládateľnosti je séria G vhodná najmä pre stavebné aplikácie. Kompaktné rozmery kabín série P poskytujú viac priestoru pre nadstavbu a umožňujú výnimočne ľahké nastupovanie a vystupovanie, kým v kabíne série R je dostatok priestoru na legendárne motory Scania V8.
Pri požiadavke na maximálny nákladový priestor je ideálna krátka kabína, pretože je najmenšia. K dispozícii je tiež mierne predĺžená denná kabína s väčším priestorom za sedadlami a príplatkovým sklápacím oddychovým lôžkom. Zákazníci si môžu objednať aj spacie kabíny s rôznymi výškami stropu vrátane verzie so zníženým stropom, ktorá poskytuje väčší priestor pre nadstavbu nad kabínou. Pre iné aplikácie sú k dispozícii kabíny posádkové a nízkopodlažné kabíny.
Možnosti pohonu
Motory zaručujúce vysokú produktivitu a skvelé jazdné parametre
K dispozícii je široká ponuka motorov spĺňajúcich emisné normy Euro 5, EEV a Euro 6, z ktorých
všetky okrem motorov Euro 6 môžu spaľovať 100-percentnú bionaftu (špeciálne požiadavky na údržbu). Motory spĺňajúce emisné normy Euro 3 a Euro 4 nie sú určené pre európske trhy. Pre sériu P je k dispozícii aj etanolový motor z produkcie spoločnosti Scania (270 k, 1 200 Nm).
Všestranné prevodovky
Prevodovky Scania vychádzajú z modulárnej konštrukcie, kde jednotlivé sekcie možno rôznymi
spôsobmi kombinovať s cieľom vytvoriť najvhodnejšiu prevodovku pre konkrétnu aplikáciu.
Prevodovky 8+1 a 12+2 sú vybavené plazivými prevodmi. Objednať si možno aj prevodovku
s rýchlobehom, s ktorou môže motor pri jazde stálou rýchlosťou na cestách pracovať pri nižších
otáčkach, čím sa šetrí palivo. Táto prevodovka zvláda aj vysoký krútiaci moment, aký dokážu
vyvinúť najsilnejšie motory V8 z produkcie značky Scania. Modulárna konštrukcia uľahčuje opravy a dostupnosť náhradných dielov.
Prevodovka |
Max krútiaci moment |
Možnosť voľby |
8+1 |
2350 Nm |
Scania Retarder |
12 |
2150 Nm |
Scania Retarder, Scania Opticruise |
12+2 |
2700 Nm |
Scania Retarder, Scania Opticruise |
12+2, rýchlobeh |
3500 Nm |
Scania Retarder, Scania Opticruise1 |
1) Nutné s motorom 730k.
Automatické prevodovky sú k dispozícii pre motory s výkonom 230 až 480 k a na zvláštnu žiadosť aj pre vyššie výkony.
Pomocné náhony (PTO)
Vozidlá môžu byť vybavené pomocnými náhonmi umožňujúcimi odoberať z prevodovky energiu na pohon prídavných zariadení, a to na rôznych miestach a s rôznymi prevodovými pomermi. Môžu to byť PTO bočné v prípade sklápačov, vzadu umiestnené PTO s vysokým prevodovým pomerom pre drevospracujúci priemysel, prípadne kombinácie zadných a bočných PTO, napríklad v prípade veľkých žeriavov využívajúcich dva hydraulické okruhy. Na zvláštnu žiadosť sú k dispozícii aj iné konfigurácie. PTO, používané napríklad na hákových nakladačoch a domiešavačoch, môžu byť umiestnené aj motore alebo na zotrvačníku.
Znaky náprav, poháňané nápravy, tandemové nápravy
|
Konfigurácie |
Nesené nápravy |
Ťahače |
2 nápravy - 4x2, 4x4 |
- |
3 nápravy - 6x2, 6x4, 6x6 |
dve riadené, zadná riadená |
Nákladné |
2 nápravy - 4x2, 4x4 |
- |
3 nápravy - 6x2, 6x4, 6x6 |
dve riadené, zadná riadená |
4 nápravy - 8x2, 8x4 |
zadná riadená |
4 nápravy - 8x62, 8x8 (zákazková) |
zadná riadená |
5 náprav - 10x43 (zákazková) |
zadná riadená |
6 náprav - 12x4 (zákazková) |
zadná riadená |
2) Nápravy 1, 3 a 4 poháňané; 3) Nápravy 1, 2 a 5 riadené
K vozidlám s pohonom všetkých kolies (4x4, 6x6, 8x8, ale i 8x6) je k dispozícii stály alebo
pripojiteľný pohon kolies prednej nápravy, ďalšia príležitosť k zníženiu spotreby paliva.
Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.