Scania rozširuje možnosti pre stavebné vozidlá (11/2011)
redaktor: j.cvopa, 09.11.2011;

zväčšiť obrázok Spoločnosť Scania neustále rozširuje svoju ponuku stavebných vozidiel, aby uspokojila požiadavky nových aplikácií a nové potreby zákazníkov. Nové riešenia sa často nájdu pri hlbšom preskúmaní možností modulárneho systému produktov spoločnosti Scania.

Stále prebieha vývoj nových systémov a komponentov, ktoré vďaka svojej modulárnej povahe často nachádzajú široké pole použitia. Pri vývoji nových stavebných vozidiel má zvyčajne najvyššiu prioritu ich maximálna životnosť a robustnosť. Okrem nových terénnych nákladných vozidiel a nového vzhľadu vozidiel série P bol špeciálne pre stavebné aplikácie vyvinutý celý rad nových prvkov a variantov nadstavieb.

Nové prvky pre stavebné vozidlá

Pneumatické pruženie
• Pneumaticky odpružená 9-tonová predná náprava je zaradená do ponuky ako príplatkový prvok.
• Zavesenie kolies s plne pneumatickým pružením v kombinácii s bubnovými brzdami je teraz k dispozícii pre varianty 6x4, 8x4 a 8x4 s riadenou zadnou nápravou s vysoko zaťažiteľným 19- /21-/26-tonovým podvozkom s redukciou v náboji.
• Zavesenie zadných kolies s pneumatickým pružením v kombinácii s EBS a kotúčovými brzdami je teraz k dispozícii pre varianty 6x4, 8x4 a 8x4 s riadenou zadnou nápravou s ľahším 19-/21- tonovým podvozkom s redukciou v náboji. Možno kombinovať s funkciou hill-hold.
• Dvojpružinové pneumatické pruženie ako nová možnosť pre ťahače 4x2, 6x2 a 6x4 a pre podvozky na dostavbu 4x2, 6x2, 6x4, 8x2 a 8x4 s vysokým podvozkom, ľahšia o 50 až 120 kg podľa konfigurácie kolies. Vyšší odpor voči pretáčaniu prispieva k lepšej ovládateľnosti. Svetlá výška je väčšia, pričom toto usporiadanie ponecháva viac voľného priestoru na palivové nádrže a pod. na bokoch rámu podvozka.

Valcové palivové nádrže
• Do ponuky boli zaradené továrenské hliníkové valcové palivové nádrže s objemom 330, 400 a 440 litrov pre dvoj- a trojnápravové ťahače a pre podvozky na dostavbu.
• Valcové nádrže sú pevnejšie, odolnejšie a vhodnejšie do náročných prevádzkových podmienok.

Moderné parabolické pružiny zaručujú komfort a trakčnú schopnosť
• Nové parabolické pružiny na 19t/21t dvojnáprave (6x4, 8x4)
* Ako alternatíva k pružinám 4x41 a 4x30 sa zavádzajú nové pružiny 2x38 + 2x45 mm zlepšujúce komfort a trakciu pri jazde s nezaťaženým vozidlom. Pružina má podobné parametre ako verzia 4x41 pri zaťaženom vozidle a ako verzia 4x30 pri nenaloženom alebo ľahko naloženom vozidle.
• K dispozícii je aj 26-tonový podvozok s modernými parabolickými pružinami 2x41 + 2x48 mm.
• Nové nápravy s parabolickými pružinami 5x48 mm sú vhodné pre dvojnápravy so zaťažiteľnosťou až do 30 alebo 32 ton.


Tuhšie polosi pre lepšiu trakciu
• Nápravy s redukciou v náboji teraz obsahujú pevnejšie polosi, ktoré eliminujú prípadné tendencie k zvislému kmitaniu kolies pri akcelerácii, čiže prispievajú k lepšej trakcii.

Náboje s novými redukčnými pomermi
• Tuhšie náboje s redukčným pomerom 4,21 namiesto 3,81.
• Vyššia tuhosť prispieva k lepšej trakcii a minimalizuje zvislé kmitanie kolies pri akcelerácii.
• Rozsah prevodových pomerov je teraz od 3,96 do 7,18 (predtým do 6,50) v prípade 19-/21-/26-/30-/32-tonových podvozkov a od 3,67 do 4,66 v prípade ľahších 19-/21-tonových podvozkov.

Vyššie užitočné zaťaženie a nižšia hmotnosť
• Do ponuky bola zaradená 10-tonová predná náprava ako voliteľný prvok pre štvornápravové vozidlá prevádzkované na kvalitných povrchoch. Hmotnosť je rovnaká ako v prípade 9-tonovej prednej nápravy.
• Vďaka ľahšiemu, zváranému, a nie odlievanému puzdru nápravy v prípade ľahkej 11-/13- tonovej nápravy s redukciou v náboji sa ušetrí 20 kg na nápravu pri zachovaní rovnakej pevnosti. Je k dispozícii pre podvozky do 26 ton. Elektronicky riadené kotúčové brzdy, ktoré možno kombinovať s funkciou hill-hold, prinášajú úsporu ďalších 35 kg na nápravu.


Kompletné vozidlá

Možnosti pre rýchlu a jednoduchú montáž nadstavby
Spoločnosť Scania neustále rozširuje rozsah továrenských príprav, zjednodušujúcich montáž nadstavieb. Prípravy vykonané priamo vo výrobe prinášajú vyššiu kvalitu a skracujú čas potrebný na zhotovenie nadstavby, čo znamená, že vozidlo možno nasadiť do prevádzky o 1 až 2 mesiace skôr než zvyčajne.

Príklady továrenských príprav, ktoré si možno objednať:
zväčšiť obrázok • Predvŕtané otvory na montáž nadstavby – základné alebo špeciálne, napr. v zadnej časti rámu podvozka.
• Špeciálna zadná časť pre sklápače.
• Normálne, čiastočne podvesené alebo podvesené ťažné zariadenie.
• Torzne tuhý rúrkový zadný priečny nosník, taktiež k dispozícii s ťažným zariadením v normálnej alebo podvesenej pozícii.
• Držiaky na elektrické a pneumatické prípojky prívesov.
• Analógové elektrické konektory pre karosériu.
• Konektory zbernice CAN pre karosériu.
• Chrániče zadných svetiel, reflektory.
• Rotačné majáky, bočné obrysové svetlá, pracovné svetlá, zadné výstražné svetlá, prídavné prevádzkové svetlá.
• Vzduchové prípojky pre karosériu.
• Kompletná modulárna súprava hydraulických doplnkov (pomocné hriadele a široká ponuka rôznych hydraulických čerpadiel, nádržiek a spojok).
• Znížené bočné prahy, bočné chrániče proti podbehnutiu iného vozidla.
• Blatníky na všetky nápravy vrátane druhej prednej nápravy na štvornápravových vozidlách.
• Úložný box (620 alebo 1 000 mm).
• Kompletný sortiment originálneho príslušenstva Scania.


Kompletné vozidlá
Príklady vozidiel kompletne dodávaných spoločnosťou Scania:
• Sklápače: jedno-, dvoj- alebo trojstranné, od 10,5 do 20 m3, s konfiguráciou kolies 6x2, 6x4, 6x6 a 8x4.
• Domiešavače: 8 alebo 9 m3, 8x4.
• Široká paleta nákladných vozidiel so skriňovou nadstavbou, 4x2, 6x2 a 6x2 s riadenou zadnou nápravou.
• Výmenné nadstavby, 6x2
• Hákové nakladače,
• Kontajnerové nakladače.


V súčasnosti sa kompletné vozidlá predávajú v Nemecku, Veľkej Británii, Švédsku, Nórsku, Dánsku, Fínsku, Rusku, v krajinách Beneluxu, vo Francúzsku, Južnej Kórei a v niektorých krajinách Stredného východu.

Tri veľkostné kategórie kabín

Vďaka dobrému prístupu do kabíny a výbornej ovládateľnosti je séria G vhodná najmä pre stavebné aplikácie. Kompaktné rozmery kabín série P poskytujú viac priestoru pre nadstavbu a umožňujú výnimočne ľahké nastupovanie a vystupovanie, kým v kabíne série R je dostatok priestoru na legendárne motory Scania V8.

Pri požiadavke na maximálny nákladový priestor je ideálna krátka kabína, pretože je najmenšia. K dispozícii je tiež mierne predĺžená denná kabína s väčším priestorom za sedadlami a príplatkovým sklápacím oddychovým lôžkom. Zákazníci si môžu objednať aj spacie kabíny s rôznymi výškami stropu vrátane verzie so zníženým stropom, ktorá poskytuje väčší priestor pre nadstavbu nad kabínou. Pre iné aplikácie sú k dispozícii kabíny posádkové a nízkopodlažné kabíny.

Možnosti pohonu

Motory zaručujúce vysokú produktivitu a skvelé jazdné parametre
K dispozícii je široká ponuka motorov spĺňajúcich emisné normy Euro 5, EEV a Euro 6, z ktorých všetky okrem motorov Euro 6 môžu spaľovať 100-percentnú bionaftu (špeciálne požiadavky na údržbu). Motory spĺňajúce emisné normy Euro 3 a Euro 4 nie sú určené pre európske trhy. Pre sériu P je k dispozícii aj etanolový motor z produkcie spoločnosti Scania (270 k, 1 200 Nm).


Všestranné prevodovky
Prevodovky Scania vychádzajú z modulárnej konštrukcie, kde jednotlivé sekcie možno rôznymi spôsobmi kombinovať s cieľom vytvoriť najvhodnejšiu prevodovku pre konkrétnu aplikáciu. Prevodovky 8+1 a 12+2 sú vybavené plazivými prevodmi. Objednať si možno aj prevodovku s rýchlobehom, s ktorou môže motor pri jazde stálou rýchlosťou na cestách pracovať pri nižších otáčkach, čím sa šetrí palivo. Táto prevodovka zvláda aj vysoký krútiaci moment, aký dokážu vyvinúť najsilnejšie motory V8 z produkcie značky Scania. Modulárna konštrukcia uľahčuje opravy a dostupnosť náhradných dielov.

Prevodovka Max krútiaci moment Možnosť voľby
8+1 2350 Nm Scania Retarder
12 2150 Nm Scania Retarder, Scania Opticruise
12+2 2700 Nm Scania Retarder, Scania Opticruise
12+2, rýchlobeh 3500 Nm Scania Retarder, Scania Opticruise1

1) Nutné s motorom 730k.
Automatické prevodovky sú k dispozícii pre motory s výkonom 230 až 480 k a na zvláštnu žiadosť aj pre vyššie výkony.


Pomocné náhony (PTO)
Vozidlá môžu byť vybavené pomocnými náhonmi umožňujúcimi odoberať z prevodovky energiu na pohon prídavných zariadení, a to na rôznych miestach a s rôznymi prevodovými pomermi. Môžu to byť PTO bočné v prípade sklápačov, vzadu umiestnené PTO s vysokým prevodovým pomerom pre drevospracujúci priemysel, prípadne kombinácie zadných a bočných PTO, napríklad v prípade veľkých žeriavov využívajúcich dva hydraulické okruhy. Na zvláštnu žiadosť sú k dispozícii aj iné konfigurácie. PTO, používané napríklad na hákových nakladačoch a domiešavačoch, môžu byť umiestnené aj motore alebo na zotrvačníku.

Znaky náprav, poháňané nápravy, tandemové nápravy

Konfigurácie Nesené nápravy
Ťahače 2 nápravy - 4x2, 4x4 -
3 nápravy - 6x2, 6x4, 6x6 dve riadené, zadná riadená
Nákladné 2 nápravy - 4x2, 4x4 -
3 nápravy - 6x2, 6x4, 6x6 dve riadené, zadná riadená
4 nápravy - 8x2, 8x4 zadná riadená
4 nápravy - 8x62, 8x8 (zákazková) zadná riadená
5 náprav - 10x43 (zákazková) zadná riadená
6 náprav - 12x4 (zákazková) zadná riadená

2) Nápravy 1, 3 a 4 poháňané; 3) Nápravy 1, 2 a 5 riadené

K vozidlám s pohonom všetkých kolies (4x4, 6x6, 8x8, ale i 8x6) je k dispozícii stály alebo pripojiteľný pohon kolies prednej nápravy, ďalšia príležitosť k zníženiu spotreby paliva.

Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.





Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
http://www.aad.sk

Adresa tohoto článku je:
http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=883