SUBARU - 40 rokov symetrického pohonu všetkých kolies
redaktor: p.mauer, 15.02.2012;

  • Subaru sa za štyri desaťročia stalo priekopníkom v produkcii osobných áut s pohonom všetkých kolies, vyrobilo ich už takmer 12 miliónov.
  • Prvým modelom so symetrickým AWD bol Leone v roku 1972.
  • Subaru využíva štyri typy symetrického AWD pre bezpečnú, ale aj športovú jazdu.

  • _______________________________________________________________________________________________

    Už 40 rokov využíva Subaru vo svojich modeloch unikátny symetrický pohon všetkých kolies (AWD). Prvým automobilom, ktorý bol uvedený na trh s touto technickou špecialitou Subaru, bol v roku 1972 model Leone 4WD v prevedení kombi. Za uplynulé štyri desiatky rokov sa Subaru stalo priekopníkom v produkcii osobných vozidiel s pohonom všetkých kolies. Celkovo ich vyrobilo 11.782 812 kusov (do 31. januára 2012), čo predstavuje 55,7 % z celkovej produkcie značky. Symetrický pohon 4x4 využíva celé modelové portfólio Subaru predávané na Slovensku s výnimkou najmenšieho modelu Trezia. Modely Subaru s pohonom predných kolies sa radia medzi miniautomobily a malé vozidlá a ich trhom je predovšetkým domáce Japonsko. Systém permanentného pohonu všetkých kolies od Subaru výrazne zlepšuje trakciu vozidla distribúciou sily motora na všetky kolesá, pričom ju rozdeľuje podľa aktuálnych jazdných podmienok. Kombináciou symetrického AWD (SAWD) a horizontálneho motora boxer dosiahlo Subaru symetrické umiestnenie pohonného reťazca v osi vozidla, pričom prevodovka je uložená za prednou nápravou. Takéto rozloženie optimalizuje ako pozdĺžne, tak priečne rozloženie hmotnosti. Výsledkom je vysoká stabilita a perfektná trakcia na akomkoľvek povrchu za každých mysliteľných jazdných podmienok. Systém SAWD zároveň dáva automobilu excelentnú stabilitu pri vysokých rýchlostiach, ale tiež agilitu v zákrutách a vynikajúce reakcie na pokyny riadenia.

    40 ROKOV VÝVOJA

    Technológia SAWD sa stala nielen základným stavebným kameňom automobilov Subaru, ale aj podstatou jeho filozofie bezpečnosti a radosti z jazdy. Sústavným zdokonaľovaním a vývojom počas 40 rokov Subaru vyladilo svoje symetrické AWD zo systému, ktorý umožňoval prekonávať zlé cesty a terén, smerom k unikátnej technológii, dodávajúcej vozidlám značky perfektnú stabilitu za dažďa, sneženia či iných komplikovaných poveternostných podmienok aj pri vysokej rýchlosti jazdy. Pohon všetkých kolies tak skvelo korešponduje s charakterom všetkých modelov Subaru. Najnovšia technológia obsahuje trakčný manažment pre všetky štyri kolesá, zaisťujúci po celý čas jazdy bezpečnú a zároveň primeranú priľnavosť pre každé jedno koleso osobitne. Toto riadenie trakcie všetkých štyroch kolies dokázali inžinieri Subaru adaptovať aj pre modely s predným alebo zadným náhonom, vďaka čomu si radosť z jazdy môže vychutnať širšia rodina zákazníkov značky. Koncern Fuji Heavy Industries, producent automobilov Subaru, pokračuje v ďalšom vývoji tejto unikátnej technológie.

    SYSTÉMY SYMETRICKÉHO AWD SUBARU

    VTD (Variable torque distribution) - AWD
    Elektronicky riadený športový pohon všetkých kolies pre zvýšenú ovládateľnosť v zákrutách.
    Kompaktný systém AWD kombinuje planétový medzinápravový diferenciál s elektronicky riadenou hydraulickou viaclamelovou spojkou. Viaclamelová hydraulická spojka kontinuálne rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá, pričom základné rozdelenie je nastavené v pomere 45:55. Distribúcia krútiaceho momentu sa automaticky mení až po 50:50 tak, aby sa zabezpečila vynikajúca stabilita podľa aktuálneho povrchu, po ktorom sa auto pohybuje. Základné nastavenie rozdelenia krútiaceho momentu viac na zadné kolesá umožňuje agresívnu a športovú jazdu.

    Dostupné modely: Legacy 2.5GT (AT), Outback 3.6R, Exiga 2.0GT, WRX STI

    MPT (Multi Plate Transfer clutch) - AWD
    Pohon všetkých kolies s aktívnou distribúciou krútiaceho momentu:
    Elektronicky riadené AWD pre lepšiu spotrebu paliva a vysokú stabilitu.
    Elektronicky riadený hydraulický lamelový diferenciál, vyvinutý Subaru, prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu medzi predné a zadné kolesá podľa aktuálnych jazdných podmienok. Základné nastavenie rozdelenia krútiaceho momentu je v pomere 60:40 medzi prednú a zadnú nápravu. Systém maximalizuje výhody AWD tým, že umožňuje bezpečnú a stabilnú jazdu za každých podmienok bez ohľadu na skúsenosti vodiča.

    Dostupné modely: Legacy / Outback 2.5i, Exiga 2.0i, Forester (AT), Impreza (Lineartronic)

    LSD (Limit-Slip Diferential) - AWD
    Pohon všetkých kolies s medinápravovým diferenciálom s viskóznou spojkou:
    Mechanické AWD pre manuálne prevodovky.
    Systém je kombináciou medzinápravového diferenciálu a viskóznej hydraulickej viaclamelovej spojky LSD. Za normálnych okolností je rozdelenie krútiaceho momentu nastavené v pomere 50:50 medzi prednou a zadnou nápravou. Systém umožňuje stabilnú a športovú jazdu, pričom vždy dodáva maximálnu trakciu.

    Dostupné modely: Legacy, Forester, Impreza

    DCCD (Driver´s Control Center Differential) - AWD
    Pohon všetkých kolies s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD:
    Výkonovo orientované AWD pre motoršport.
    Elektronicky riadený systém s aktívnym medzinápravovým diferenciálom DCCD*) využíva kombináciu mechanického diferenciálu s obmedzenou svornosťou a elektronicky riadenej viaclamelovej spojky LSD. Základné rozdelenie krútiaceho momentu (v automatickom móde) v pomere od 35:65 do 41:59 medzi prednou a zadnou nápravou je zárukou optimálnej kontroly dynamiky vozidla. Systém zvláda vysoký krútiaci moment, pričom zabezpečuje vyváženosť medzi agilitou a stabilitou. Obsahuje prednastavené automatické režimy a manuálny režim, v ktorom môže rozdelenie krútiaceho momentu nastaviť vodič.

    Dostupné modely: WRX STI (MT) *)DCCD = Driver’s Control Center Differential - vodičom riadený medzinápravový diferenciál (Dostupné modely v japonskej špecifikácii)

    Súvisiace články:
    Symetrický pohon 4x4 - legenda v dnešnej realite (12/2010)
    38 rokov symetrického pohonu všetkých kolies
    Subaru menilo dejiny motorizmu

    _______________________________________________________________________________________________

    Subaru je najväčším svetovým výrobcom osobných automobilov s pohonom všetkých kolies. Značka je automobilovou divíziou japonského koncernu Fuji Heavy Industries, vyrábajúceho produkty pre sféry dopravy, letectva, priemyslu, stavebníctva i poľnohospodárstva. Filozofiou koncernu, založeného v roku 1953, je vysoká kvalita produktov, používanie pokrokových technológií a zodpovednosť k životnému prostrediu. Automobily Subaru pre európsky trh sa vyrábajú v Japonsku. Subaru je priekopníkom pohonu 4x4 v osobných automobiloch, v roku 1972 prinieslo na trh prvé sériové osobné vozidlo s pohonom všetkých kolies. Odvtedy predalo viac ako 10,5 milióna automobilov s pohonom 4x4. Značka patrí k špičke v motoristickom sporte, kde získala šesť titulov majstra sveta v rely. Importérom Subaru v Slovenskej republike je od roku 2004 spoločnosť Mikona, s.r.o.

    Zdroj: Mikona, s.r.o / Subaru Press Service; TS: 15.02. 2012





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=917