Hyundai i30 1.6 MPI Comfort (06/2012)
redaktor: j.čík, 02.07.2012;

Importér vozidiel Hyundai, spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, nám na týždňový test poskytol novinku Hyundai i30 s benzínovým motorom 1.6 MPI vo výbave Comfort.
testoval Jaroslav Čík





Neporovnateľne lepší

Nová generácia modelu i30 s typovým označením GD absolvovala svoju výstavnú premiéru na minuloročnom frankfurtskom autosalóne a na náš trh dorazila začiatkom tohto roka. Nahradila tak veľmi úspešnú prvú generáciu s typovým označením FD, ktorá dobíjala trhy hlavne svojim výhodným pomerom cena/výkon od roku 2007 až doteraz. V roku 2011 zasiahol i30-tku facelift hlavne v prednej časti, keď dostal pre Hyundai typickú šesťuholníkovú prednú masku. Okrem 5-dverového hatchbacku sa vyrábala aj verzia kombi s označením CW. Táto karosárska varianta novej generácie sa na výrobných linkách v susedných českých Nošoviciach spustila v priebehu júna. Model i30 je navrhnutý a vyvinutý špeciálne pre európskych zákazníkov priamo v Nemecku vo vývojovom centre Hyundai, čo sa pozitívne odrazilo na výslednom produkte. Poďme sa na neho pozrieť bližšie.

Exteriér
zväčšiť obrázok Nová generácia i30 sa posunula dopredu aj po stránke dizajnu. Rovnako ako na posledných modeloch značky Hyundai, ani tu nechýba dizajnový štýl "fluidic sculpture". Vďaka výrazným plynúcim líniám vyzerá nová i30 veľmi dynamicky a moderne.

Na prednej časti nechýba charakteristická šesťuholníková maska chladiča, ktorá môže byť v dvoch vyhotoveniach podľa stupňa výbavy. Mne sa osobne páči viac táto verzia s lakovanou strednou časťou nárazníka vo farbe vozidla s jednoduchou čiernou lištou prechádzajúcou logom značky, ako tá s dvoma horizontálnymi chrómovanými lištami a čiernou stredovou časťou nárazníka pre najvyššiu výbavu Style. Výborný vizuálny dojem umocňujú denné LED svetlá zakomponované do predných hmloviek, ktoré sa dodávajú štandardne už v základnej výbave, a rovnako tak efektné predné reflektory s funkciou statického prisvecovania do zákrut.

zväčšiť obrázok Spomínané výrazné línie prechádzajú zhora cez prednú kapotu do A stĺpikov. Bočný vzhľad ozvláštňuje ďalší dizajnový ťah od nárazníka cez predné blatníky, ktorý kopíruje tvar lemov blatníkov a stúpa cez stredy kľučiek predných a zadných dverí, aby na konci podsekol zadné skupinové svetlá. Kryty vonkajších spätných zrkadiel sú lakované vo farbe a podľa stupňa výbavy môžu mať integrované smerové svetlá. Testovaná i30-tka ich však mala umiestnené v predných blatníkoch.

Na zadnej časti zaujme zaoblené okno piatych dverí so strešným spojlerom s integrovaným tretím brzdovým svetlom či pretiahnuté koncové svetlá hlboko do zadných blatníkov. Za zmienku stoja určite aj zadné hmlové svetlá, ktoré sú umiestnené v spodnej časti v rohoch nárazníka ako samostatné reflektory. Karoséria bola nalakovaná vo farbe Blue Berry, ktorá jej podľa môjho názoru veľmi pristane.

Nový Hyundai i30 oproti svojmu predchodcovi narástol do dĺžky a šírky, naopak výška sa znížila. Jeho dĺžka je 4,3 m (+20 mm), šírka 1,78 m (+ 5 mm) a výška 1,47 m (-10 mm) pri znížení svetlej výšky o 10 mm na 140 mm. Dĺžka rázvoru 2,65 m zostala nezmenená. Za sebavedomejší postoj vďačí aj zväčšenému rozchodu kolies, ktorý sa zväčšil vpredu o 17 mm a vzadu až o 24 mm, napriek tomu, že šírka karosérie narástla iba o 5 mm.

Interiér
zväčšiť obrázok Pri porovnaní s predchádzajúcou generáciou nezostalo v kabíne nič pôvodné. Interiér je kompletne prepracovaný a vyzerá moderne a hlavne prehľadne. Palubnú dosku tvorí kombinácia mäkčených a tvrdých plastov doplnená o lakované plasty v striebornej a lesklej čiernej farbe na stredovej konzole. K tým posledne menovaným mali niektorí kolegovia výhrady, nakoľko na nich ostávali odtlačky prstov. Rovnako tak úspech nezožali matné čierne plasty na vnútorných madlách dverí, mne však vôbec neprekážali. Pochváliť musím dielenské spracovanie, nikde som nenašiel nepresnosti a plasty v kabíne nevydávali žiadne pazvuky ani pri prejazde nerovnosťami.

Pred 4-ramenným koženým volantom s ovládaním rádia a tempomatu na pravej strane a rádia s CD a MP3 prehrávačom na ľavej strane, ktorý podľa mňa nepatrí k tým najkrajším, sú umiestnené prehľadné "budíky" s tradičným modrým podsvietením. Medzi nimi sú umiestnené dva menšie displeje: jeden hore s údajmi palubného počítača a jeden nižšie s digitálnym ukazovateľom teploty motora a stavu palivovej nádrže. Pod nimi je priestor pre výstražné kontrolky. Ukážkovo vyriešená stredová konzola zúžená v spodnej časti nezavadzia kolenám vodiča ani spolujazdca a prispieva tak k citeľnej priestrannosti v kabíne. Na odkladanie dokladov, peňaženky či mobilu sú k dispozícii dva samostatné priečinky v spodnej časti stredovej konzoly. V hornej časti konzoly je umiestnený panel autorádia, pod ním panel ovládania manuálnej klimatizácie a ešte nižšie je panel so vstupmi USB, Aux In a IPhone medzi dvomi zásuvkami na 12V.

zväčšiť obrázok Medzi prednými sedadlami sa nachádza lakťová opierka bez možnosti posuvu s úložným priestorom. Menšie fľaše, poháre či iné drobnosti sa dajú odložiť do priestoru pred ňou. Odkladacia schránka pred spolujazdcom vpredu je dostatočne veľká a je naviac aj klimatizovaná. V strope nechýba čalúnená odkladacia schránka na okuliare bežnej veľkosti. Oproti predchádzajúcej generácii i30 nastal posun v čalúnení stropu, a ako je v tomto segmente bežné, objavil sa tu textil.

S funkcií ma potešila komfortná funkcia smeroviek - trojblik, ktorá je už v štandardnej výbave a nie je nutné si ju dorábať dodatočne, ako to bolo u predchodcu. Testovaná i30-tka bola vybavená zadným parkovací senzorom, ktorý okrem zvukovej signalizácie disponoval aj vizuálnou na palubnom displeji. Za príplatok môže byť i30-tka dovybavená parkovacou kamerou zabudovanou vo výklopnom logu značky na piatych dverách s obrazom v spätnom zrkadle alebo na displeji navigácie - podľa výbavy.

zväčšiť obrázok Predné sedadlá poskytujú dostatok pohodlia a bez problémov som si našiel ideálnu polohu za volantom. Vodičove sedadlo je naviac výškovo nastaviteľné. Kabína je vzdušná a priestranná, rozhodne nepôsobí nejako obstavane alebo stiesnene. Rovnako tak pasažieri vzadu majú dostatok miesta na hlavu aj nohy. Sedenie na zadných sedadlách je pohodlné a v rámci segmentu ponúka i30-tka veľkorysý priestor. Nastupovanie a vystupovanie je bezproblémové vďaka veľkému uhlu otvárania dverí. Zlepšil sa prístup na stredné sedadlo vďaka výrazne zníženému stredovému tunelu, ktorý je oproti starej i30 nižší viac ako o polovicu (zo 133 mm na iba 54 mm). Štandardom sú asymetricky delené a sklopné zadné sedadlá.

Nová i30 disponuje aj slušným batožinovým priestorom. V základnom prevedení pojme 378 litrov batožiny, čo je nárast oproti predchodcovi o 38 litrov, a po vyklopení zadných sedákov a sklopení operadiel až 1316 litrov. Tak vznikne veľká ložná plocha s menším odskokom. Rovná podlaha sa dosiahne iba vo verzii s dvojitou podlahou. Na spodnej časti krytu batožinového priestoru sa nachádza šikovný háčik na prichytenie zdvihnutého krytu podlahy. Po stranách nechýba osvetlenie, zásuvka na 12V či háčiky napr. na tašky.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou bola ukrytá slabšia verzia benzínovej pohonnej jednotky s objemom 1.6 litra. Na rozdiel od silnejšieho agregátu so vstrekovaním GDI, ide o atmosférický radový štvorvalec MPI s variabilným časovaním D-CVVT a výkonom 88 kW (120 koní). Maximálny krútiaci moment 156 Nm dosahuje pri 4850 ot./min.

Agregát ma prekvapil kvalitným odhlučnením. Pri voľnobehu na križovatke som rozpoznal, že je naštartovaný iba pri pohľade na ručičku otáčkomera. Podľa môjho názoru si tento agregát s novou i30-tkou celkom dobre rozumie a je pre ňu na bežné jazdenie úplne dostačujúci. Má síce pomalšiu odozvu na razantnejšie zatlačenie plynového pedála, ktorý má uchytenie na podlahe ako napr. u BMW, ale vtedy stačí podradiť o jeden alebo rovno o dva rýchlostné stupne a očakávaný výsledok sa dostaví. Agregát citeľne ožíva nad hranicou 3500 ot./min. a plynulo pridáva až ku hranici 6000 ot./min. To však neznamená, že nie je dostatočne pružný, bez problémov sa pohybuje napr. na treťom prevodom stupni v rozmedzí 30-140 km/h. Ale ako som písal, pri bežnej jazde po meste, alebo kľudnej jazde mimo mesta, ho do vysokých otáčok netreba tlačiť a veľmi dobre pracuje aj v nižšom pásme. Za to sa odmení veľmi úspornou prevádzkou.

zväčšiť obrázok Počas týždňa som s novou i30-tkou prešiel 658 km s celkovou priemernou spotrebou 6,5 litra na 100 km podľa údajov z palubného počítača. Výrobca udáva tabuľkovú spotrebu 6,4 l/100 km, takže som sa celkom priblížil. Už prvý deň ma prekvapila výborná spotreba 5,9 l / 100 km na 17 km dlhej trase cestou z práce domov cez mestský diaľničný obchvat. Pri jazde v meste si vypýtala niečo cez 7 litrov na 100 km a po diaľnici rýchlosťou 130 km/h mi palubný počítač ukázal spotrebu 7,4 l / 100 km.

Pochváliť musím aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku za bezproblémové radenie s primerane dlhými dráhami a vhodné sprevodovanie do mesta. Mestskú rýchlosť 50 km/h bez problémov zvláda na piatom prevodovom stupni a nie je nutné podraďovať na "štvorku". Naopak pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h "točí" na šiestom prevodom stupni 3600 ot./min., čo nie je úplne zlé, ale prijal by som aj o niečo nižšie otáčky. Ako je to s otáčkami motora pri ďalších rýchlostiach a prevodových stupňoch prezrádza nasledujúca tabuľka.

50 km/h 4. stupeň 1750 ot./min.
50 km/h 5. stupeň 1500 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2900 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 2500 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 3000 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 3600 ot./min.


Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Ďalšia významná a citeľná zmena k lepšiemu oproti predchádzajúcej generácii je podvozok. Vpredu ostalo nezávislé zavesenie MacPherson s priečnym stabilizátorom, ale hlavná zmena nastala vzadu. Napriek tomu, že predchodca nemal vzadu použité ramená spojené torznou priečkou, ale 3-prvkové zavesenie kolies, nebola to jeho silná stránka. Bol dosť tvrdo naladený a veľmi si nerozumel s nerovnosťami na vozovke. Slabinou bol aj zvýšený hluk od kolies, ktorý sa prenášal do interiéru. Nová i30-tka dostala na zadnú nápravu nové 4-prvkové zavesenie kolies prevzaté z vyššej rady i40 a je to cítiť. Podvozok vynikajúco filtruje bežné nerovnosti na vozovke a do interiéru prenáša nárazy len minimálne. Navyše sa správa veľmi sebaisto a výborne sedí aj pri rýchlejších prejazdoch zákrutami. Hluk od kolies sa takisto zlepšil, ale musím povedať, že stále sú tu ešte rezervy. Možno by pomohlo vymeniť sériové pneumatiky Hankook za nejaké iné. Celkovo si podvozok zaslúži pochvalu a rozhodne sa zaraďuje k tým najlepším vo svojej triede.

Kotúčové brzdy na oboch nápravách podávajú slušný výkon s plynulým nástupom. Pochváliť musím aj celkom presné riadenie s dobrou spätnou väzbou od vozovky. Novinkou je aj variabilný posiľňovač riadenia Flex Steer, ktorý umožňuje zvoliť tri rôzne režimy Normal, Comfort a Sport tlačidlom na volante. Prvý režim Normal je určený na bežnú jazdu v meste alebo mimo neho, režim Comfort uľahčí parkovanie, kedy je točiť volantom doslova hračka a posledný režim Sport zrýchľuje reakciu pri športovej jazde a zvýši odpor pri natáčaní volantu. Vedel by som si však kľudne predstaviť ešte citeľnejší rozdiel medzi režimami Sport a Normal.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Nový Hyundai i30 sa podrobil testom bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP len pred pár týždňami a obstál vynikajúco s plným počtom päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal vysoké hodnotenie 90%, za ochranu detí rovnako 90%, za ochranu chodcov 67% a za bezpečnostné systémy 86%.

V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, manažment stability vozidla VSM či asistent rozjazdu do kopca HAC. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné a bočné airbagy vpredu, hlavové vpredu aj vzadu a kolenný airbag vodiča. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix. Štandardom je aj funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení.


Obstarávacia cena (spracované dňa 05.06.2012)

Najnižšia cena:
i30 1.4 MPI Classic
11.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 1.6 MPI Comfort
13.690 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 1.6 MPI Comfort
14.920 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, funkcia varovných svetiel pri núdzovom brzdení, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky, LED denné svetlá, statické osvetľovanie zákrut, celoplošné kryty kolies, pneumatiky 195/65 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 430 €
disky kolies z ľahkých zliatin s pneumatikami 195/65 R 15 = 300 €
Comfort Pack (vyhrievané predné sedadlá, zadné parkovacie senzory) = 500 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 05.06.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Chevrolet Cruze Ford Focus Renault Megane
Značka a model Hyundai i30 Chevrolet Cruze Ford Focus Renault Megane
Motor 1.6 MPI 1.6 16V 1.6 Duratec Ti-VCT 1.6 16V
Stupeň výbavy Comfort LT Plus Collection X Dynamique
Zdvihový objem motora 1591 1598 1596 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 88/6300 91/6200 77/6000 81/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 156/4850 154/4200 150/4000 151/4250
Prevodovka 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 192 200 187 190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,9 10,1 12,3 10,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,4 6,6 5,9 6,9
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1187 1305 1270 1215
Dĺžka (mm) 4300 4510 4358 4302
Šírka (mm) 1780 1797 1823 1808
Výška (mm) 1470 1477 1484 1471
Rázvor (mm) 2650 2685 2648 2641
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 378/1316 413/883 316/1101 372/1129
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.190 16.080 14.790 15.390
Akčná cena (€) 13.690 13.550 13.990 13.390
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 14.920 14.040 14.485 15.259

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Chevrolet Cruze
  • má navyše: výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, 16"disky z ľahkých zliatin (Hyundai má 15")
    nemá: asistent rozjazdu do kopca, kolenný airbag vodiča, vyhrievané predné sedadlá, statické osvetľovanie zákrut, denné LED svetlá, USB port, 6 reproduktorov (Cruze má 4)

  • Ford Focus
  • má navyše: systém stranového presmerovania krútiaceho momentu TVC, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, dažďový senzor, monochromatické vnútorné spätné zrkadlo, 16"disky z ľahkých zliatin (Hyundai má 15"), bedernú opierku sedadla vodiča
    nemá: asistent rozjazdu do kopca, kolenný airbag vodiča, vyhrievané predné sedadlá, parkovacie senzory vzadu, statické osvetľovanie zákrut

  • Renault Megane
  • má navyše: 16"disky z ľahkých zliatin (Hyundai má 15"), kartu Renault Keyless Drive, Bluetooth, poloautomatickú ručnú brzdu, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, dažďový senzor, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, bedernú opierku sedadla vodiča
    nemá: kolenný airbag vodiča, statické osvetľovanie zákrut


    Záverečné hodnotenie

    Nová generácia Hyundai i30 je vyspelé auto bez výraznejších slabín, ktoré si môže bez problémov porovnať sily s ostrieľanou konkurenciou v segmente. Plusom, ale naopak aj mínusom môže byť pre niekoho výrazný dynamický dizajn. Silnými stránkami sú mimoriadna priestrannosť v kabíne, slušné dielenské spracovanie, kvalitný podvozok či úsporný benzínový agregát dobre zladený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Zaskočiť však môže cena, ktorá už natoľko nepodlieza konkurenciu, ako to bolo zvykom u predchádzajúcej generácie. Tá je však aj naďalej, vzhľadom na bohatú výbavu a 5-ročnú záruku bez obmedzenia kilometrov výhodná.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Prezentácia noviniek: Nový Hyundai i30 v Nošoviciach

    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 02.07.2012
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík





    Tento článok nájdete na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
    http://www.aad.sk

    Adresa tohoto článku je:
    http://www.aad.sk/sections.php?op=viewarticle&artid=987