Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: VW Caravelle 2.0 TDI (mini-test pre Weltauto 11/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 21.11.2012;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Weltauto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy.

Tentokrát sme mali možnosť otestovať vozidlo zo skupiny T5, konkrétne model Caravelle v prevedení s 9 sedadlami s predĺženým rázvorom (voči klasickému je to o 400 mm viac), čím vzniklo viac priestoru pre cestujúcich, prípadne pre prepravu väčšieho nákladu. T5-ková Caravelle sa na Slovensku predáva od roku 2005 a v roku 2009 prešla faceliftom. Zmeny sú hlavne na prednej maske vozidla. Na prvý pohľad sú vidieť nové svetlomety, dvojlamelová mriežka a zmenený tvar spätných zrkadiel. Nárazníky, kľučky a spätné zrkadlá vo farbe dodávajú modelu eleganciu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Otváram dvere na strane vodiča a po schodíku vyskakujem hore. Sedenie je vysoké, čo je zo začiatku nezvyk, ale rýchlo si na to zvykám a pochvaľujem si to, lebo mám lepší prehľad čo sa deje predo mnou. Vedľa sedadla vodiča je dvojsedadlo pre spolujazdcov, kde sa dá operadlo sklopiť na sedák. Pracovisko vodiča je prehľadné a všetky ovládacie prvky sú poruke. Akurát sa musím načahovať na páku ručnej brzdy vedľa sedadla. Sedadlo vodiča je vyhrievané, má bedernú opierku, je výškovo nastaviteľné a spolu s nastaviteľným koženým volantom som si našiel rýchlo optimálnu polohu pre jazdu. Radiaca páka je prispôsobená pre vyššie sedenie, radenie prevodových stupňov je presné. Dielenské spracovanie interiéru môžem len pochváliť. Odkladacích priestorov je dostatok.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Variabilita vnútorného priestoru je bohatá. Nespočetné množstvo variácii podľa vlastnej predstavy nie je problém. Na zadné sedadlá sa nastupuje cez posuvné dvere na pravej strane, ktoré vytvoria dostatočne veľký otvor pre vstup. V 2.rade sú tri miesta na sedenie, kde krajné sedadlo je výklopné pre pohodlné nastúpenie na 3.rad sedadiel. Tu je trojsedadlo, kde sa dá sklopiť operadlo až na sedák do vodorovnej roviny. Taktiež sa dá sedadlo celé vyklopiť pre zväčšenie batožinového priestoru a aj celé vybrať z vozidla. Pokiaľ sa vybere z vozidla aj 2.rad sedadiel tak vznikne batožinový priestor s objemom 6,7 m3. Zadné dvere sú dvojkrídlové. Na 2. a taktiež 3.rade sedadiel sa pohodlne prevezú tri osoby bez obmedzení vo všetkých smeroch.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Testované vozidlo je vo vyššom výbavovom stupni Comfortline. Je vybavené napr. tempomatom, parkovacím asistentom vpredu a vzadu, hmlovkami s aktívnou funkciou pri odbočovaní. Prijemné prostredie zabezpečuje 3-zónová klimatizácia, stmavené sklá v priestore pre cestujúcich, stropný panel so svetlami na čítanie a výduchmi klimatizácie, bočné posuvné okno vľavo v 2. rade sedadiel.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Naftový 4-valcový motor 2.0 TDI s turbo prepĺňaním a priamym vstrekovaním systémov Common-Rail s výkonom 103 kW pri 3500 ot./min. a krútiacim momentom 340 Nm pri 1750 – 2500 ot./min. pracoval počas skúšobných jázd so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou spoľahlivo.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pri Caravelle sa myslelo na bezpečnosť a preto je vozidlo vybavené množstvom bezpečnostných prvkov: antiblokovací systém (ABS), elektronická uzávierka diferenciálu (EDS), protipreklzový systém (ASR), elektronická regulácia brzdného momentu (MSR), elektronický stabilizačný programom (ESP), airbag vodiča a spolujazdca, nastaviteľné opierky hlavy na všetkých sedadlách.

  • Ako prvá prišla na rad priečna odtrhová plošina. Nájazdová rýchlosť bola od 40 do 50 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme najprv absolvovali pri nastavení na základnú obtiažnosť bez vodnej steny. Neskôr aj so stenou.


  • Tento test vyžaduje rýchlu reakciu zo strany vodiča. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla trebalo volant natočiť do protismeru natáčania zadnej časti (bez brzdenia) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Elektronika pracovala spoľahlivo.

  • Druhým testom bolo núdzové brzdenie na šmyklavom povrchu v priamom smere z rýchlosti od 50 do 80 km/h. Brzdilo sa do úplného zastavenia, dôraz sa kládol na funkciu systému ABS.


  • Antiblokovací brzdový systém pracoval spoľahlivo. Prerušovaným brzdením vozidlo zakaždým zastavil v priamom smere. Vodič jeho činnosť vníma cez pravú nohu na brzdovom pedály.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

  • Z rovnakej rýchlosti na šmyklavom povrchu sme brzdili aj v treťom teste, ale tentoraz sme sa museli vyhnúť pomyselnej prekážke a točiť volantom, aby sme zistili, či zostane vozidlo ovládateľné.


  • ABS systém pracoval spoľahlivo a vozidlo si podržalo stopu, do ktorej ju vodič naviedol.

  • V ďalšom teste sme brzdili na rôznom povrchu, kedy ľavá časť vozidla bola na asfalte a pravá na šmyklavom povrchu. Zisťovalo sa, či vozidlo nebude mať tendenciu pri brzdení vybočiť do strany.


  • Elektronický stabilizačný systém ESP v spolupráci s antiblokovacím brzdovým systémom ABS pracovali spoľahlivo. Vozidlo napriek rôznym adhéznym vlastnostiam na asfaltovom a šmyklavom povrchu pre pravé a ľavé kolesá držalo stopu v priamom smere a bezpečne zastavilo.

  • Zaujímavý bol piaty test. Po nájazde do obrovskej kaluže sme sa snažili vyvolať aquaplaning. Tento nebezpečný jav vzniká, keď nie je dostatočne odvádzaná voda medzi pneumatikami a vozovkou. Vytvorený vodný film spôsobí, že sa vozidlo začne po vode kĺzať, vodič stratí nad ním kontrolu a môže to skončiť veľmi nepríjemne. V bezpečí areálu bola nájazdová rýchlosť 80 km/h.


  • Prvých pár metrov po nájazde do mláky vodič ešte vidí pred vozidlo, ale vzápätí na čelné sklo dopadne množstvo vody a výhľad je nulový. Mimo bezpečia areálu by to znamenalo vážnu situáciu. Aj pri nájazdovej rýchlosti cez 80 km/h sa nám nepodarilo dosiahnuť, aby sme stratili nad vozidlom kontrolu. Pneumatiky si robili svoju prácu svedomito, odvádzali vodu dokonale.

  • Následne sme sa presunuli na kopec. A z neho na šmyklavom povrchu do ľavotočivej zákruty sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti od 40 do 60 km/h.


  • Aj tu sa potvrdilo, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú spoľahlivo. Pri nájazdovej rýchlosti 40 km/h sa Caravelle s úlohou vyhnúť sa vodnej prekážke vysporiadala dobre. Stačila rýchla a správna reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

  • Posledným dynamickým testom sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme v oboch smeroch na šmyklavej kruhovej dráhe.


  • Vyskúšali sme jazdiť do oboch smerov. Hranica nedotáčavosti bola ľahko zistiteľná. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Vodič nemal v nijakej chvíli pocit, že situáciu nemá pod kontrolou. A to platí pre všetky testy.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť k predaju.


  • Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlo na strope pre cestujúcich a v batožinovom priestore, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov), nemali žiadnu závadu. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Takmer ako pri novom aute. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na špičkovej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ______________________________________________________________________________________________

    Pocit z jázd na všetkých dráhach v Centre bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ringu mám pozitívny, cítil som sa bezpečne. Aj pri vyššej výške a väčších rozmeroch vozidla zvládla Caravelle jednotlivé nástrahy s prehľadom. Bezpečnosť posádky nebola ohrozená, čo zabezpečili bezpečnostné systémy vozidla a rýchla (hlavne správna) reakcia vodiča. Z hľadiska vnútorného priestoru stojí vozidlo na zamyslenie. Pohodlne sa prevezie 9 osôb, alebo keď je osôb menej a treba previezť rozmerný tovar, tak sa stačí pohrať so sedadlami a vznikne priestoru habadej. Kúpou vozidla z portfólia Weltauto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.
    ______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube



    Výsledky ďalších našich testov:
    VW up! 1.0 MPI BlueMotion Technology high up!
    VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion Sport&Style

    Text: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Pavel Hron, Ing. Václav Ptáček, Karol Zechmeister

    Podobné články:
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]