Test: Hyundai i20 1.2i Comfort (10/2012)
|
redaktor: j.čík, 15.11.2012;
Importér vozidiel Hyundai, spoločnosť Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, nám na týždňový test poskytol malé mestské vozidlo Hyundai i20, ktoré prednedávnom podstúpilo omladzovaciu kúru.
Svieži mestský spoločník
Obľúbený model i20 v triede malých automobilov dostal vynovený vzhľad v priebehu tohto leta. Dočkal sa ho po troch rokoch od začiatku výroby pôvodnej verzie, ktorá sa na náš trh dostala začiatkom júla 2009. Vtedy nahradila úspešný model Getz, ktorý sa predával od roku 2002 do 2009. Výroba modelu nie je situovaná v českých Nošoviciach, ako je to u modelov i30, ix20 či ix35, ale v Turecku. Poďme sa na neho pozrieť bližšie.
Exteriér
Nový Hyundai i20 dostal modernejší, vyzretejší vzhľad v aktuálnom štýle dizajnu značky fluidic sculpture. Najvýraznejšie zmeny sa dotkli hlavne prednej časti, kde pôvodnú masku nahradila tradičná šesťuholníková. Nové sú aj predné reflektory s čírym sklom a dizajnovými prvkami vo vnútri, rovnako tak aj tvar predných hmlových svetiel, ktoré môžu byť za príplatok 300 Eur vybavené LED dennými svetlami (v najvyššej výbave Style v štandarde).
Pri pohľade na bočnú časť karosérie som nejaké zmeny nepostrehol, rovnako ako u predchodcu v hornej časti od predného blatníka ponad kľučky dverí prechádza výrazný dynamický prelis, ktorý vzadu klesá kopírujúc spodnú hranu koncových svetiel. Ďalší prelis sa nesie nad spodnou hranou predných a zadných dverí. Na zadnej časti sa zmenil zadný nárazník, ktorý dostal výraznejšiu hranu, pribudli na ňom zadné odrazové sklá a nový je aj dizajn koncových svetiel.
Zmenené nárazníky majú za následok nárast dĺžky o 55 mm (o 30 mm vpredu a o 25 mm vzadu) na 3.995 mm. Šírka, výška a rázvor zostali nezmenené.
Myslím si, že omladenie i20-ke veľmi prospelo a za svoj dizajn sa určite nemusí hanbiť.
Interiér
V kabíne sa prevratné zmeny neudiali, zmenila sa farba podsvietenia prístrojov z doterajšieho červeného na modré, pribudli nové poťahy a do základu sa dostala komfortná funkcia smeroviek trojblik. Na palubnej doske nenájdeme mäkčené plasty, ale nedá sa povedať, že by pôsobila lacným a nekvalitným dojmom. Za vynoveným volantom s dostatočným rozsahom nastavenia v oboch smeroch sa nachádzajú jednoduché a prehľadné prístroje s efektnou na modro podsvietenou obručou. V testovanom druhom stupni výbavy Comfort nechýba ovládanie autorádia na volante. Priemerný audiosystém prehráva CD a MP3 a je vybavený aj portom USB a AUX v spodnej časti stredovej konzoly. V hornej časti palubnej dosky v strede je umiestnený multifunkčný displej zobrazujúci údaje palubného počítača, vonkajšej teploty a autorádia. Pod ním sú na stredovej konzole so strieborným obkladom situované všetky výborne dostupné a prehľadné ovládače s dostatočne veľkými tlačidlami.
Pochváliť musím aj množstvo odkladacích priestorov. V spodnej časti stredovej konzoly sa nachádza veľký priečinok na odloženie peňaženky, telefónu a pod. Nad ním je k dispozícii zatvárací priečinok na uloženie drobností, nechýba dostatočne veľká klimatizovaná úložná schránka pred spolujazdcom vpredu, či konzola s priestorom na poháre alebo malé fľaše vedľa madla ručnej brzdy. Myslelo sa aj na posádku vzadu, v zadnej časti konzoly je okrúhla priehradka rovnako na fľašu či iné predmety.
Výborná priestrannosť v kabíne zostala zachovaná, nemal som problémy s miestom pre kolená ani hlavu. Pocit stiesnenosti sa tu rozhodne nekoná. Predné sedadlá poskytujú komfortný posed, vodičove disponuje aj výškovým nastavením s páčkovým ovládaním. Rovnako je to s priestorom aj vzadu, s mojou výškou 180 cm som sa zmestil na zadné sedadlá a v rámci triedy som mal dostatok miesta na hlavu a nohy. Plusom pre cestujúcich vzadu je aj nízko položený stredový podlahový tunel, ktorý len minimálne vyčnieva.
Objem batožinového priestoru tiež patrí k tým najväčším vo svojej triede. V základnom prevedení umožňuje previezť až 295 litrov batožiny, po sklopení zadných operadiel až 1060 litrov. Piate dvere sa otvárajú do dostatočnej výšky, takže som sa nemusel zbytočne skláňať. Ocenil som aj vnútorné madlá na zatváranie na každej strane.
Motor a prevodovka
O pohon sa starala základná benzínová motorizácia s objemom 1,2 litra a výkonom 63 kW. Ide o úsporný radový štvorvalec, ktorý disponuje maximálnym krútiacim momentom 120,7 Nm pri 4000 ot./min. To prezrádza, že agregát bude treba viac točiť. Pri každodennom presúvaní do práce cez mesto, ale aj pri jazde pohodovej jazde mimo mesta, však prekvapivo ani nie. Dostatočne dobre reaguje na plynový pedál aj v nízkych otáčkach pod pásmom 2000 ot./min. Pri dynamickejšej jazde je však pre rýchlejšiu akceleráciu nevyhnutné navštíviť vyššie pásmo otáčok, kde sa začína chytať po prekročení hranice 2500 ot./min. Zatlačenie do sedadla sa tu nedá očakávať a jazda vo vyšších otáčkach je sprevádzaná revom motora. Na to však 1.2-ka nie je určená a veľmi dobre jej sedí kľudná jazda.
Za týždeň som s novou i20-tkou prešiel celkovo 533 km. To som však neminul celú 45-litrovú nádrž a po vrátení mi palubný počítač ukazoval dojazd ešte 214 km. Takže výsledok je viac než pozitívny. S benzínovou 1.2-kou sa dá jazdiť veľmi úsporne a priznám sa, že som sa ani veľmi nesnažil. Presnú priemernú spotrebu neviem uviesť, nakoľko som nuloval údaje o spotrebe, ale predpokladám, že bola pod hranicou 6 litrov na 100 km. Pri rannej ceste do práce cez mesto ešte pred rannou špičkou palubný počítač ukázal výbornú spotrebu 5,2 l/ 100 km. Pri jazde z Bratislavy do Trnavy po diaľnici, kde je znížená maximálna povolená rýchlosť na 110 km/h, mi pri tachometrovej 120-tke ukázal palubný počítač hodnotu 5,5 l/ 100 km a následne ceste späť už mimo diaľnice klesla spotreba na hodnotu 5,1 l/ 100 km. Vyskúšal som aj maximálnu povolenú diaľničnú rýchlosť 130 km/h na úseku z Malaciek do Bratislavy, kde vyšla spotreba 6,7 litra na 100 km. Pri tejto rýchlosti bol hluk v kabíne vzhľadom na triedu vozidla prijateľný.
Príjemne ma prekvapil chod 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Radenie je na slušnej úrovni, určite pred francúzskou a talianskou konkurenciou v tejto triede. Občas sa mi horšie radila spiatočka a dosť lacno pôsobila hlavica radiacej páky, ale aj tak ju hodnotím veľmi kladne. V meste si pri rýchlosti 50 km/h bez problémov poradila s piatym prevodovým stupňom a prijateľné otáčky mala aj pri 130-tke na diaľnici. Pozrime sa spomínané otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
50 km/h |
5. stupeň |
1450 ot./min. |
90 km/h |
5. stupeň |
2550 ot./min. |
120 km/h |
5. stupeň |
3450 ot./min. |
130 km/h |
5. stupeň |
3750 ot./min. |
Podvozok
Prednú nápravu tvorí často používané zavesenie kolies McPherson s trojuholníkovými spodnými ramenami, priečnym skrutným stabilizátorom a plynovokvapalinovými tlmičmi s vinutými pružinami. Vzadu je použitá jednoduchá náprava s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou, ktorá je v tejto triede úplne bežná.
Naladenie podvozku je celkom komfortné. Bežné nerovnosti na vozovke filtruje celkom slušne, dobrý dojem kazí akurát mierne zvýšený hluk od odvaľujúcich sa kolies vo vyšších rýchlostiach. Aj pri športovej jazde sa správa sebaisto, pri rýchlejších prejazdoch zákrutami dobre drží stopu a príliš sa nenakláňa. V extréme je nedotáčavé a v kombinácii s horším povrchom vozovky si zadok aj rád odskočí. Na takúto jazdu však nie je i20-ka určená a v prípade potreby je pripravený zasiahnuť stabilizačný systém ESP.
Riadenie s elektrickým posilňovačom je vzhľadom na svoju triedu primerane presné, rovnako tak brzdám s kotúčmi vpredu a vzadu nemám čo vytknúť. Podvozok i20-tky radím k lepšiemu priemeru.
Bezpečnosť
Hyundai i20 prešiel úspešne testami bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP ešte vo verzii pred faceliftom v roku 2009. Dosiahol veľmi dobrý výsledok so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 88%, za ochranu detí 83%, chodcov 64% a za bezpečnostné systémy 86%.
V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, manažment stability vozidla VSM. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné airbagy, bočné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix, pre umiestnenie sedačky vpredu je čelný airbag spolujazdca vypínateľný.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 02.10.2012)
Najnižšia cena: i20 1.2i Classic |
8.990 €
|
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: i20 1.2i Comfort |
9.990 €
|
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: i20 1.2i Comfort |
10.320 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, kryt batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky s funkciou denného svietenia, celoplošné kryty kolies, pneumatiky 175/70 R 14
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
lak - metalíza = 330 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 02.10.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka a model |
Hyundai i20 |
Chevrolet Aveo |
Suzuki Swift |
Škoda Fabia |
Motor |
1.2i |
1.2 16V |
1.2 VVT |
1.2 HTP |
Stupeň výbavy |
Comfort |
LT |
GLX |
Family |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1248 |
1229 |
1242 |
1198 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/3 |
Preplňovanie |
nie |
nie |
nie |
nie |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
62,5/6000 |
63/5600 |
69/6000 |
51/5400 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
120,7/400 |
115/4000 |
118/4800 |
112/3000 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
168 |
171 |
165 |
163 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
12,7 |
13,4 |
12,3 |
14,9 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,9 |
5,5 |
5,0 |
5,5 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
970 |
1070 |
960 |
1020 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
3995 |
4039 |
3850 |
4000 |
Šírka (mm) |
1710 |
1735 |
1695 |
1642 |
Výška (mm) |
1490 |
1517 |
1510 |
1498 |
Rázvor (mm) |
2525 |
2525 |
2430 |
2462 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Prevedenie |
hatchback |
hatchback |
hatchback |
hatchback |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
295/1060 |
290/653 |
211/902 |
315/1180 |
|
|
|
|
|
Záruka |
5 rokov bez obmedzenia km |
5 rokov / 120.000 km |
3 roky / 100.000 km |
2 roky |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
10.990 |
10.740 |
9.250 |
9.867 |
Akčná cena (€) |
9.990 |
9.840 |
- |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
10.320 |
10.230 |
9.600 |
11.071 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Chevrolet Aveo
má navyše:Bluetooth, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca, väčšie pneumatiky 195/65 R 15 (i20 má 175/70 R 14)
nemá: -
Suzuki Swift
má navyše: kožený volant, obloženie dverí plast/textil (i20 má iba plast), kolenný airbag vodiča
nemá: alarm, pozdĺžne nastaviteľný volant, predné čítacie lampy, predné hmlové svetlá
Škoda Fabia
má navyše: sklá s vyšším stupňom tónovania od B stĺpika SUNSET, disky z ľahkých zliatin, odkladacia sieť pod zadným platom, vkladané tkané koberce
nemá: hlavové airbagy vpredu a vzadu, USB vstup, ovládanie rádia na volante
Záverečné hodnotenie
Nový Hyundai i20 hodnotím ako veľmi vydarené malé auto do mesta na každodenné účely bez výraznejších slabín. Omladenie mu veľmi prospelo, vďaka novej maske je dizajn modernejší a vyzretejší. Plusom je aj priestranný a kvalitne spracovaný interiér s bohatou výbavou, dostatočne výkonný a úsporný benzínový motor s presnou prevodovkou, či dobre vyladený podvozok. Pri cenovom porovnaní sa už neradí k najlacnejším ako to bolo u vozidiel Hyundai zvykom v minulosti, ale okrem ceny sa zdvihla aj úroveň vozidla. Zavážiť môže predĺžená záruka na 5 rokov bez obmedzenia kilometrov.
Fotogaléria
Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2
Dňa: 15.11.2012
Redaktor: Jaroslav Čík
Foto: Jaroslav Čík |