Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid Synergy Drive Active (01/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 29.01.2013;

Ako prvé vozidlo v novom roku sme, vďaka spoločnosti TOYOTA MOTOR SLOVAKIA, s r.o., otestovali model Yaris s hybridným pohonom Hybrid Sybergy Drive vo výbave Active. testoval Karol Zechmeister





Najlacnejší hybrid

Kto iný by mal ponúknuť najlacnejší hybrid, ak nie značka Toyota? Má s hybridmi dlhoročné skúsenosti a ponúka najviac modelov s týmto pokrokovým pohonom. Tak ho jednoducho namontovala do malého Yarisa tretej generácie a výsledkom je najdostupnejšia hybridná technológia na našom trhu. Do predaja vstúpila na minuloročnom bratislavskom autosalóne, kedy Toyota oznámila hybridnú revolúciu. Čím sa odlišuje od bežného Yarisa? Oplatí sa priplatiť si za hybridný pohon? Odpovede na tieto otázky som sa snažil zistiť počas testovacieho týždňa.

Exteriér
Nakoľko model Yaris s konvenčným pohonom som už testoval, zameriam sa na odlišnosti hybridnej verzie. Najmarkantnejší rozdiel badám pri pohľade na predok. Je tu inak tvarovaný nárazník s lichobežníkom uprostred, maska chladiča nemá chrómovú lištu a je užšia, v rohoch nenachádzam hmlové svetlomety. Hlavné svetlomety majú iné vnútorné usporiadanie s LED dennými svetlami. Nápis HYBRID na blatníkoch podáva informáciu o pohone pri pohľade zboku. Vzadu ma prekvapuje takmer „tuningové“ prevedenie skupinových svetiel s LED pásom do oblúka. Je to celkom efektné. Ešte plaketka s nápisom HYBRID SYNERGY DRIVE a to je všetko. Pardon, nie je. Takmer som zabudol na jeden z hlavných prvkov hybridných verzií Toyota – obe logá značky majú modré podfarbenie. Teraz to je všetko. Hybridu by sa hodila iná farba ako čierna, inak sa mi dizajn pozdáva. Najmä vďaka svetlám sa dá hybridná verzia rozoznať aj z diaľky.

Interiér
Vnútri ma víta samozrejme rovnaký dizajn ako pri „bežnom“ Yarise, len farebné prevedenie je iné. Horný obklad na dverách je biely, rovnako ako diel, do ktorého je vsadený dotykový displej s okrúhlym výduchom ventilácie. A jeho štruktúra, pripomínajúca odfúknuté listy zo stromu, dáva pravdepodobne najavo spriaznenosť vozidla s prírodou.

Symbolom pohonu je aj v interiéri modrá farba. Ručičky analógových ukazovateľov, podsvietenie združeného displeja, aj dotykového v strede, je ladené do modra. Rovnako aj hlavica radiacej páky je koženo-modrá a pripomína mi golfovú palicu. Pred ňou je dostatočne veľký odkladací priestor s vyberateľným členom vytvárajúcim držiak nápojov. Menšie odkladacie priestory sú aj v okolí páky ručnej brzdy. Tu si našli svoje miesto aj tlačidlá voľby jazdných režimov ECO MODE a EV MODE. Samozrejmosťou je schránka pred spolujazdcom s veľmi dobre ukrytým USB a AUX vstupom. Do predných dverí sa toho veľa nezmestí a do zadných vôbec nič, tam totiž táto možnosť nie je vôbec.

Aj napriek malému rozsahu nastavenia volantu si nachádzam vyhovujúcu polohu. Sedím pomerne vysoko, ale pocit stiesnenosti sa nedostavuje. Za mojou 195 cm dlhou postavou to „za mnou“ nie je ideálne, ale chodidlá si pod predné sedadlo zasuniem bez problémov. Za menším vodičom tu bude, na túto triedu, miesta akurát. NiMH (nikel-metalhydridové) batérie hybridného pohonu sú uložené pod zadnými sedákmi, dôkazom toho je odvetrávací otvor vľavo.

Práve vďaka tomuto umiestneniu je batožinový priestor rovnako veľký ako pri „normálnom“ pohone. A tak sa po otvorení piatych dverí pozerám na 286 litrov. Pod dnom si našla miesto opravná sada.

Motor, prevodovka a jazda
Pohonnú sústavu tvorí benzínový štvorvalcový motor o objeme 1497 ccm s variabilným časovaním sacích ventilov VVT-i. Jeho maximálny výkon je 55 kW pri 4800 ot./min. Maximálny krútiaci moment 111 Nm dosahuje v pásme 3600 – 4400 ot./min. Dopĺňa ho elektromotor s výkonom 45 kW a s krútiacim momentom 169 Nm. Yaris je Full Hybrid, čo znamená, že elektromotor môže poháňať vozidlo samostatne. Celkový výkon sústavy je 74 kW, rovných 100 koní.

Prevodovka má označenie e-CVT. Jedná sa o elektronicky riadenú prevodovku s plynulou zmenou prevodu, čiže variátor s nekonečným počtom prevodov. Rovnaký typ pohonu má Prius, len tu je to všetko v menšom balení.

Na hybridoch sa mi najviac páči to ticho. Ako keď vystúpite v lese po ceste z mesta. Iný svet. Jednoducho otočíte kľúčom do štartovacej polohy a nič. Len nápis READY v prístrojoch ma informuje, že systém je pripravený a môžem zaradiť D. Nakoľko v testovacom týždni vládol svojim mrazivým žezlom ujo Mrázik, prebiehalo každé jedno naštartovanie pri mínusovej teplote. A to sa prejavilo na výslednej priemernej spotrebe.

Asi len dvakrát sa stalo, že som prešiel cca 200 metrov len na „elektrinu“. Spaľovací motor sa zapol zvyčajne hneď po zaradení páky do polohy D. Ak som aj zvolil EV MODE systém mi ho buď nedovolil aktivovať, aj keď bola batéria dostatočne nabitá, alebo sa po cca 100 – 300 metroch vypol. Väčšinou som jazdil v režime ECO MODE. Rozdiel medzi ním a normálnym režimom je totiž minimálny. V ECO MODE je síce krútiaci moment dávkovaní pozvoľnejšie a práca klimatizácie je optimalizovaná s ohľadom dosiahnutia čo najmenšej spotreby, ale v praxi to vodič príliš nepocíti.

Klimatizáciu som pri mrazivom počasí využíval prakticky stále. Ranné odhmlievanie čelného skla, ako aj vykúrenie kabíny, fungovalo vyhovujúco aj v režime ECO MODE. Najlepšiu spotrebu pri krátkej 5 km jazde do práce som zaznamenal 5,9 l / 100 km. Väčšinou som sa mestom preplietal so spotrebou od 6,2 do 6,8 l / 100 km.

Po jazde okresnými cestami mi displej ukázal nasledovné: prejdená vzdialenosť 204 km a priemerná spotreba 5,1 l / 100 km. Počasie bolo mrazivé, klimatizácia kúrila a na palube sme boli traja. Naša rýchlosť bola mimo obce tachometrových 100 km/h a v obci do 60 km/h.

Najmenšiu spotrebu som zaznamenal na diaľničnom obchvate. Vynuloval som ju a konštantnou tachometrovou rýchlosťou 90 km/h som prešiel 13 km, vtedy ukázal displej číslo 4,7 l/ 100 km. A pokračoval som až k tabuľe oznamujúcej koniec obce BRATISLAVA, kde som spotrebu vynuloval znovu. Vonkajšia teplota bola -3 °C, klimatizácia nastavená na príjemných 22 °C, na palube som bol sám. Pri tachometrovej rýchlosti 130 km/h som na trase BA – Kúty – BA zaznamenal spotrebu rovných 7,0 l/ 100 km. Zdá sa vám to veľa? Aj mne. Najväčšia papierová hodnota je totiž rozprávkových 3,7 l/ 100 km.

A to som neustále sledoval indikátor hybridného systému, ktorý je rozdelený na štyri oblasti a snažil sa byť v tej úspornej. Prvá je oblasť dobíjania CHG – Charging (nabíjanie). Po uvoľnený plynového pedála nastala rekuperácia brzdnej energie, čiže sa začalo dobíjanie batérie. Túto činnosť ide podporiť zaradením prevodovej páky do polohy B, ktorá funguje ako poloha D, len brzdenie motorom resp. rekuperácia je intenzívnejšia. Po jemnom pridaní plynu sa ručička dostala do hybridnej ECO oblasti. V tejto oblasti, ak som šiel ustálenou rýchlosťou v meste (cca od 40 do 60 km/h) a nabitie batérie to dovolovalo, sa často vypínal spaľovací motor a pohon vtedy zabezpečoval len elektromotor. Akonáhle som pridal plyn, hneď sa pridal spaľovací motor. Jazdu na elektrický pohon oznamovala len kontrolka EV v prístrojoch. Opätovné naštartovanie bolo ľahko spozorovateľné. Či už sluchom alebo vibráciami, ale nie je to samozrejme nič otravné. Len o tom proste viete. Elektrický pohon sa často aktivoval aj napr. pri jazde v kolóne alebo na parkovisku.

Pri potrebe náhleho zrýchľenia nastalo to, čo som už zažil pri Priuse. Ručička indikátora vybehla do oblasti výkonu – POWER a v kabíne sa rozoznel uchu nelahodiaci monotónny zvuk, ktorý klamlivo dával najavo, že vozidlo nezrýchľuje, ale ono zrýchľovalo. A celkom svižne, len pocit z počutého zvuku naznačuje vodičovi, aby toto nerobil príliš často. Vtedy totiž spotreba rapídne stúpa a to predsa nikto nechce. Zaujímavo sa systém správal napr. pri zrýchľení z 90 km/h na 130 km/h. Po stlačení plynu nastal opísaný jav s monotónnym zvukom, ale po ustálení rýchlosti na 130 km/h sa ručička inidkátora posunula z oblasti POWER do hornej časti ECO oblasti a na palube bolo počuť len aerodynamické obtekanie vzduchu okolo karosérie. Podľa indikátora je rovnomerná jazda akoukoľvek ustálenou rýchlosťou ECO.

Pochváliť musím prevodovku. Funguje bezchybne, hlavne v meste je to veľmi komfortný pomocník. Pri zastavení na križovatke, ak vodič nechce stáť na brzdovom pedále, môže zaradiť páku do polohy N, ale vtedy sa prestane dobíjať batéria. Po zaradení spätného chodu sa zobrazil obraz z cúvacej kamery s pevnými pomocnými čiarami. Avšak „vďaka“ počasiu bola neustále znečistená, vtedy bol obraz takmer nepoužiteľný. Pri suchom počasí to však bude skvelá pomoc pri parkovaní. Ako som už spomínal, prostredie dotykového displeja Toyota Touch je ladené do modra, a to sa mi páči. Dá sa tu pozrieť priebeh spotrieb alebo sledovať tok energie. Potešilo ma aj prehrávanie hudby zo smartfónu cez Bluetooth s ovládaním na volante.

Nakoľko si to počasie vyžadovalo, som tentoraz častejšie ako inokedy používal stierače. No, vlastne stierač, lebo ten na čelnom skle je tvorený dvomi súbežnými ramenami, ale len jednou lištou. A dýza ostrekovača je vyvedená priamo tak, že ostrekuje lištu po jej dĺžke, fungovalo to spoľahlivo. Ale ovládanie je japonské. Jedno zotretie sa neaktivuje jedným krátkym posunutím pravej páčky nadol, ale nahor. Čo mi príde nelogické. Takto sa stávalo, že som neustále spúšťal cyklovač, niekedy až na tretí stupeň. Rovnako tak aj ovládanie zadného stierača sa nespúšťa odsunutím páčky od seba, ale otočením člena na nej smerom dopredu. Áno, dá sa na to určite zvyknúť. Mne na to však týždeň nestačil.

Chýbajúci trojblik a ovládanie palubného počítača kolíkom som tu očakával. Strkať ruku cez volant na diaľnici, aby som si pozrel napr. dojazd, nie je nič bezpečné veru. Do vozidla sa v úzkom priestore sídliskových parkovísk vďaka vyššiemu posedu dobre nastupuje a ľahko sa s ním manévruje. Jeho rozmery a prevodovka ho predurčujú pre používanie nežnejším pohlavím. Rovnako sa týmto prednostiam však poteší aj ktorýkoľvek muž. Najmä v meste.

Podvozok
Testované vozidlo bolo obuté na zimných pneumatikách s 15-palcovými oceľovými diskami. Tlmenie nerovností je s týmto obutím uspokojujúce, s mestskými výmoľmi bojuje statočne. Riadenie nie je také umelé ako v Priuse, tu mi vyhovovalo viac. Na brzdy si treba trochu zvyknúť, ich nástup je špecifický. Na začiatku dráhy pedálu akoby nič a zrazu silnejšia reakcia akú by ste čakali. Kotúčové brzdy sú aj vzadu. A ak sa zohnete, uvidíte pod podlahou oranžové elektrické vedenie systému Hybrid Synergy Drive.

Bezpečnosť
Bezpečnosť hybridnej verzie je na úrovni modelu s bežným pohonom. Za ochranu dospelých cestujúcich získal Yaris 89 %, za ochranu detí 81 % a chodcov 60 %. Bezpečnostné systémy boli ohodnotené na 86 %. Celkové hodnotenie tak nemohlo dopadnúť inak, ako na plný počet piatich hviezdičiek. Aj tu musím vyzdvihnúť kolenný airbag vodiča v základnej výbave. Okrem štandardných systémov ako ABS, EBD, BA, TRC, VSC tu nechýba ani asistent rozjazdu do kopca. Sklopná konštrukcia stĺpika volantu a pedálov zníži riziko zranenia vodiča pri náraze. Krčné chrbtice predných cestujúcich sú chránené aktívnou hlavovou opierkou. Na túto triedu sa jedná o chválitebnú ochranu pasažierov.

Obstarávacia cena (spracované dňa 10.01.2013 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Yaris Hybrid Synergy Drive Active
15.500 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Yaris Hybrid Synergy Drive Active
15.950 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
protiblokovací brzdový systém ABS, elektronická distribúcia brzdnej sily EBD, brzdový asistent BA, systém riadenia stability vozidla VSC, systém riadenia trakčnej sily TRC, asistent rozjazdu do kopca HAC, štruktúra karosérie odolná proti nárazu, MICS kabína maximálne odolná voči deformácii, konštrukcia s prvkami z vysokopevnej ocele, koštrukcia a prvky absorbujúce nárazovú energiu, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, signalizácia nezapnutých bezpečnostných pásov (predné aj zadné sedadlá), predné bezpečnostné pásy: trojbodové so samonavíjacím blokovacím mechanizmom ELR a predpínačmi, ochrana krčnej chrbtice pred poranením WIL sedadlo vodiča a spolujazdca vpredu, zámok s detskou poistkou, uchytenie detskej sedačky ISOFIX (vonkajšie sedadlá v druhom rade), sklopná konštrukcia stĺpika volantu a pedálov v prípade nárazu, centrálne zamykanie dverí s diaľkovým ovládaním, imobilizér
Interiér:
elektrický posilňovač riadenia EPS, kožený volant a hlavica radiacej páky, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, automatická duálna klimatizácia, chrómované prvky interiéru, mäkčené plasty na prístrojovej doske a dverách, elektricky ovládané predné okná s automatickým vytiahnutím (vodič), osvetlenie interiéru, 12V elektrická zásuvka, kozmetické zrkadlo (vodič a spolujazdec), Multimediálny systém Toyota Touch (rádio a CD prehrávač s podporou MP3/WMA, 6,1˝ dotykový displej, 6 reproduktorov, plná podpora ovládania pre iPod a MP3 prehrávač prostredníctvom dotykového displeja, Bluetooth® podpora hands-free aj streaming hudby, informácie o jazde a nastaveniach vozidla, ovládanie audio systému a Bluetooth® na volante), obraz zo spätnej parkovacej kamery na Toyota Touch, ovládanie audio systému aj Bluetooth hands-free na volante, Aux-In a USB vstup aj pre iPod a MP3 prehrávače, odkladacia priehradka pri spolujazdcovi, držadlá na nápoje, odkladací priestor v predných a zadných dverách, kryt batožinového priestoru, sedadlo vodiča výškovo nastaviteľné, odkladacie vrecko na zadnej strane predných sedadiel (spolujazdec), zadné sedadlá delené v pomere 60:40 s možnosťou sklopenia, čalúnenie Active Hybrid, súprava na opravu pneumatík
Exteriér:
oceľové disky, pneumatiky 175/65 R 15, aerodynamická maska chladiča, elektricky ovládané vonkajšie spätné zrkadlá, vonkajšie kľučky dverí a spätné zrkadlá s integrovanými ukazovateľmi smeru vo farbe karosérie, svetlá pre denné svietenie (LED - integrované), zadné svetlá LED, zadná parkovacia kamera
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 450 €

K výbave Active je možné dokúpiť napr. za 490 € zliatinové disky kolies a hmlové svetlomety. Navigácia je za 600 €. Potešil by ma aj bezkľúčový vstup a štartovanie z balíka Senso za 400 €. Ale v zimných ránach by som najviac ocenil vyhrievanie sedadiel, to sa bohužiaľ priplatiť nedá.

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 11.01.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

V tejto triede sú v ponuke len dva modely s hybridným pohonom. Testovaný Yaris a japonský konkurent Honda Jazz. Ale opodstatnenie má aj porovnanie s naftovým Yarisom s výbavou Active, ktorý sa hybridu udávanou spotrebou takmer vyrovná. Všimnime si hlavne cenu a ponúkanú výbavu hybridnej verzie. Hybrid je drahší o 620 €, ale za tento príplatok ponúka bohatšiu výbavu, variátorovú prevodovku, nižšiu papierovú spotrebu, menej vypusteného CO2 do ovzdušia, rovnako veľký batožinový priestor a nižšie servisné náklady. Avšak v tejto triede sa predávajú hlavne benzínové motory a s nimi už cenovo hybrid nedokáže držať krok. Benzínová verzia s motorom 1.33 Dual VVT-i (73 kW) s automatickou prevodovkou Multidrive S (spotreba udávaná výrobcom mesto 6,2 - mimo mesto 4,5 - kombinovaná 5,1) vo výbave Active stojí 13 240 €. Ak si prirátate 290 € za automatickú duálnu klimatizáciu ste na sume 13 530 € vs. 15 500 € za porovnateľne vybavený hybrid. Hybrid bude určite tichší a v lete aj úspornejší. Dovolím si tvrdiť, že s motorom 1.33 Dual VVT-i by bola spotreba v rovnakých zimných podmienkach porovnateľná s hybridom. V zime sa výhoda nižšej spotreby pri hybride niekam stratila. Okrem toho vo väčšom a výkonnejšom Priuse som dosahoval nižšiu spotrebu, ale ten bol testovaný v júni.

Značka a model Toyota Yaris Toyota Yaris Honda Jazz Hybrid
Motor 1.5 VVT-i 1.4 D-4D 1.3 i-VTEC
Palivo benzín nafta benzín
Hybridný pohon Hybrid Synergy Drive - IMA
Stupeň výbavy Active Active Comfort
Zdvihový objem motora 1497 1364 1339
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie áno nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 55/4800 66/3800 65/5800
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 111/3600 205/1800 121/4500
El. motor - Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 45/- - 10/1500
El. motor - Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 169/- - 78/1000
Celkový výkon sústavy (kW) pri ot. (min-1) 74/- - 75/-
Prevodovka automatická bezstupňová
e-CVT
manuálna 6-stupňová automatická bezstupňová
CVT
Pohon predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 165 175 175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,8 10,8 12,2
Priemerná spotreba (l/100 km) 3,5 3,9 4,5
Emisie CO2 (g/km) 79 104 104
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1160 1140 1159
Dĺžka (mm) 3905 3885 3900
Šírka (mm) 1695 1695 1695
Výška (mm) 1510 1510 1525
Rázvor (mm) 2510 2510 2500
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 286 286 300
Záruka 3 roky / 100 000 km + ďalšie 2 roky na hybridný systém 3 roky / 100 000 km 3 roky / 100 000 km + ďalšie 2 roky na hybridný systém
Cena modelu bez príplatkov (€) 15.990 14.590 16.990
Akčná cena (€) 15.500 - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 15.950 15.330 16.990

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Toyota Yaris 1.4 D-4D
  • má naviac: -
    nemá: hybridný pohon, variátorová prevodovka, asistent rozjazdu do kopca, ovládanie Bluetooth na volante

  • Honda Jazz Hybrid
  • má naviac: alarm, vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá
    nemá: kolenný airbag vodiča, dotykový LCD displej, parkovacia kamera, 6 reproduktorov (má 2), Bluetooth


    Záverečné hodnotenie

    Ako v každom hybride, aj tu som sa presvedčil, že vodič v ňom akosi podvedome chce dosiahnuť nízku spotrebu. To je veľké nezanedbateľné plus všetkých hybridov, že majú takýto vplyv na vodiča. Bohužiaľ, mne sa nepodarilo dosiahnuť spotrebu, akú som očakával. Jazdný štýl som zo dňa na deň nezmenil. Jediným vysvetlením môžu byť len poveternostné podmienky. Krátke jazdy v mrazivých zimných dňoch si vypýtali svoju daň. Moja najnižšia spotreba bola presne o liter vyššia ako papierová najvyššia.

    Okrem spotreby však hodnotím vozidlo pozitívne. Dizajnovo je podarené, je ľahko ovládateľné, priestranné, dobre vybavené a tiché. Do mesta ideálne. Stále je tu však nezodpovedaná otázka. Oplatí sa priplatiť si za hybridný pohon? Verím, že odpoveď nájdete v odseku porovnanie s konkurenciou.


    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Toyota:
    Test Toyota GT86 2.0 Boxer D-4S (12/2012)
    Test Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Synergy Drive (06/2012)
    Test Toyota Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol (05/2012)
    Test Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style (03/2012)

    Dňa: 29.01.2013
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]