Test: Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition (03/2013)
|
redaktor: v.ptáček, 22.3.2013;
Tentoraz sme dostali na test od spoločnosti Porsche Slovakia model A3 Sportback, a tak plynule nadväzujeme na nedávno testovanú 3-dverovú A3-ku. Táto praktickejšia 5-dverová verzia bola tiež v akčnom výbavovom stupni Style Ambition. Výkonný benzínový motor 1.8 TFSI (132 kW) poháňal prednú nápravu a spolupracoval s prevodovkou S tronic.
Svižné zvezenie
Model A3 v 5-dverovej verzii s označením A3 Sportback začal písať svoju históriu v roku 2004. Rozsiahlejší facelift bol v roku 2008 a drobnými úpravami prešiel model aj v roku 2010. Novú generáciu tohto modelu predstavila automobilka z Ingolstadtu minulý rok na autosalóne v Paríži. Predaj na Slovensku začal koncom roku 2012.
Aby som sa neopakoval a neopisoval to, čo som napísal v teste modelu A3, tak sa viac zameriam na prvky, ktoré v A3-ke neboli, prípadne na detaily, ktoré som opomenul.
Exteriér
Nový model A3 Sportback má voči predchádzajúcej generácii ostrejšie tvary a športovejší "kukuč". Veľká predná maska s vodorovnými lamelami má horné rohy zrezané a ohraničená je chrómovým rámikom. Predné xenónové svetlomety sú užšie s pásom LED denného svietenia, ktoré neodmysliteľne k Audi patrí. Hmlovky majú približne kosoštvorcový tvar. Výraznými úpravami prešli spätné zrkadlá, čím sa zmenšila šírka vozidla so zrkadlami. Na streche sú elegantné hliníkové strešné nosiče a línia strechy je vzadu ukončená spojlerom. Lesklé čierne lišty na predných a zadných dverách v oblasti B-stĺpika pôsobia elegantne, ale nevýhodou je, že môže nastať ich ucapkanie, ktoré potom kazí dojem. Zadné skupinové svetlá sú delené piatymi dverami a skladajú sa z LED diód. Výfuková sústava je ukončená dvojitou koncovkou výfuku.
Predný a zadný previs vozidla sa skrátil. Zmeny rozmerov oproti predchodcovi: dĺžka 4310 mm (+18), šírka 1785 mm (+20), výška 1425 mm (+2), rázvor 2636 mm (+58). V porovnaní s aktuálnou 3-dverovou A3-kou je o 73 mm dlhší a rázvor je väčší o 35 mm.
Oproti predchádzajúcej generácii sa na častiach karosérie znižovala hmotnosť, napr. pri kabíne posádky sa vďaka dielom high-tech vyrobených z tvarovo vytvrdzovanej ocele znížila o 37 kg. Z hliníka sú vyrobené predné blatníky, kapota motora, priečny profil za predným nárazníkom a pomocný rám prednej nápravy.
Na vozidle upútajú pekné 5-lúčové, 18-palcové disky, len treba dávať pozor na samé jamy na našich cestách.
Interiér
Pri nastupovaní zaujmú okrasné lišty na prahoch vpredu a vzadu. Variabilita nastavenia správnej polohy sedadla a volantu je bohatá. Sedadlá sú športové s látkovým poťahom a nastaviteľné výškovo, majú sklon sedáka, predĺženie podpory stehien a elektrické nastavovanie bedernej opierky. Nie je problém si nájsť pohodlné miesto za volantom. Sedenie je príjemné a pri prudkých prejazdoch zákrutami bočné vedenie sedadla drží telo dobre. Trojramenný volant je športový, kožený s multifunkčným ovládaním s možnosťou radenia prevodových stupňov pomocou pádiel na ňom. Na ľavej strane volantu sa nastavuje zobrazovanie funkcií palubného počítača, na pravej strane sa nastavuje hlasitosť audiozdroja, individuálne uložené funkcie a hlasové ovládanie. V strede medzi kruhovými displejmi sa nachádza už známy farebný displej palubného počítača s kvalitnou grafikou zobrazovaných údajov. Systému odporúčania prestávky som nedal možnosť, aby ma upozornil a zobrazil obrázok šálky.
Pod predným oknom lemuje palubnú dosku odsadený oblúk (Wrap-around) , ktorý plynule nadväzuje na tvarovanie predných dverí. Ozdobná lišta, ktorá sa ťahá cez palubnú dosku dodáva elegantný nádych. Z palubnej dosky vykúkajú štyri prívody vzduchu. V strede palubnej dosky sa nachádza rovnaký výsuvný displej ako v minule testovanej A3-ke. Pri otočení kľúča sa vysunie a pri vytiahnutí kľúča zo zapaľovania sa zase zasunie. Pod ním je rad tlačidiel (ovládanie systému drive select, režimu Start-Stop, výstražných svetiel, parkovacieho asistenta, vypnutie ESC a vysúvanie/zasúvanie displeja). Parkovací asistent sleduje prekážky v okolí vozidla a informuje o nich zvukovou výstrahou, taktiež sa opticky zobrazujú na výsuvnom displeji. Pod radom tlačidiel je ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie a kúrenia resp. ventilácie. Na stredovom tuneli sa za voliacou pákou nachádza skupina tlačidiel ovládania MMI systému a tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy. Voliaca páka je v kombinácii koža s hliníkovými prvkami. Je príjemná na dotyk a vyzerá pekne.
Audiosústava vo vozidle má kvalitný zvuk, ktorý hrá prostredníctvom 8 reproduktorov. V schránke spolujazdca sa nachádza CD-mechanika a čítačka kariet. Stredová lakťová opierka vpredu je nastaviteľná pozdĺžne aj výškovo. USB vstup je výbava, ktorá by už nemala chýbať sériovo vo vozidle prémiovej triedy a tak by v tomto smere už mohlo Audi ustúpiť od prepojenia pomocou kábla.
A3 Sportback má príplatkový balík osvetlenia, ktorý osvetľuje priestor pod otvorenými dverami a nohami v interiéri. Sú tu svetlá na čítanie vpredu aj vzadu, osvetlenie kľučiek a odkladacích priestorov na nápoj vpredu.
Nastupovanie na zadné sedadlá je samozrejme praktickejšie ako v 3-dverovej A3-ke. Sedenie na zadných sedadlách je pohodlné, krajné sedadlá sú tvarované a majú bočné držanie tela. Priestoru je tu dostatok, akurát osoby vysokého vzrastu majú problémy s miestom pre nohy. Ešte sú k tomu operadlá predných sedadiel zozadu obložené tvrdým plastom, ktorý ich tlačí do kolien. Zadné operadlá sedadiel sú sklopné a delené v pomere 40:60. Pod stredným sedadlom je odkladacia schránka na vestu. Na B-stĺpikoch sú háčiky.
Batožinový priestor má objem 380 litrov, po sklopení zadných sedadiel vyskočí objem na 1220 litrov . Podlaha v batožinovom priestore je nastaviteľná v dvoch polohách. V hornej polohe zabezpečí takmer rovinu so sklopenými zadnými operadlami bez odskoku a vytvorí priestor pod podlahou. Pri dolnej polohe sa dosiahne najväčší možný priestor. Na túto kategóriu vozidiel je objem batožinového priestoru dostatočný, tvar je pravidelný bez prekážok s dobrým prístupom. Po bokoch sú háčiky, na ľavej strane je za sieťkou odkladací priestor a je tu aj možnosť upevnenia prevážaného nákladu pomocou sieťky s háčikmi. Na zadržanie vyklopenej podlahy sú po bokoch pružné úchytky, v ktorých je zabudované osvetlenie priestoru.
Motor a prevodovka
Testované vozidlo poháňa nový benzínový motor 1.8 TFSI, čo je vrchol ponuky. Radový štvorvalec má objem 1798 cm3, priame vstrekovanie a prepĺňanie turbodúchadlom. Inováciou je prídavné nepriame vstrekovanie paliva pri čiastočnom zaťažení, kedy sa palivo vstrekuje na koniec nasávacieho potrubia do oblasti klapiek, spôsobujúcich intenzívne vírenie nasávaného vzduchu. Viac informácií o motore tu. Jeho výkon je 132 kW (180 koní) pri 5100 - 6200 ot./min. a max. krútiaci moment 250 Nm pri 1250 - 5000 ot./min. Výrobca udáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,3 s a maximálnu rýchlosť 232 km/h.
Motor je pružný a pri zošliapnutí pedálu akcelerátora zrýchlenie vozidla posádku zatláča do sedadla. So zvyšovaním otáčok nestráca dych a stále tlačí razantne vozidlo vpred. Je cítiť nárast výkonu a pri nízkych otáčkach sa prejaví strmá krivka krútiaceho momentu, ktorá dosiahne skoré maximum. Zvukový prejav motora dodáva tiež dobrý zážitok z jazdy. Citlivosť na pedál je už pri menšom ráznejšom šliapnutí, kedy prichádza trhnutie vpred. Keď to pri zošliapnutí vyzerá, že je pedál na doraz, tak ho treba ešte pretlačiť cez pružný doraz aby sa dosiahla “podlaha“.
Automatická 7-stupňová prevodovka S tronic s dvoma spojkami pracuje spoľahlivo. V režime D a S sa vodič o nič nestará. Režim D je zameraný na jazdu s nízkymi otáčkami a tým prispieva k optimálnej spotrebe paliva. Režim S je zameraný na športovú jazdu, kedy sa otáčky šplhajú až takmer k začiatku červeného pola otáčkomera (k 6000 ot./min.), kým sa preradí na vyšší prevodový stupeň. Ak som sa chcel aktívne zapájať do radenia, tak som si prepol voliacu páku do manuálneho režimu, kde som preraďoval buď voliacou pákou alebo pádlami na volante, čo je praktickejšie, keďže som mohol stále držať volant.
Pri bežnej jazde sa preraďovanie prevodových stupňov takmer nepostrehne. Pri dynamickej jazde už dochádza k nepatrných premlkám pri preraďovaní, čomu sa dá predísť pri zaradenom režime dynamic v systéme drive select, kedy sa prepne prevodovka do športového režimu alebo manuálnym radením.
K znižovaniu spotreby paliva prispieva funkcia voľnobehu prevodovky, keď je nastavený v systéme regulácie jazdnej dynamiky režim efficiency. Spotrebu paliva sa taktiež snaží znižovať sériovo zabudovaný Start-Stop systém.
Automatická prevodovka je z hľadiska komfortu veľmi dobrá voľba, človek si veľmi rýchlo zvykne na takýto komfort. Hodil by sa sem asistent rozjazdu ako bol v minule testovanej A3-ke. Pri zastavení sa aktivuje a tým pádom netreba stáť na brzde napr. na križovatke a neoslňovať zbytočne vodičov stojacich za mnou.
Počas testovania som najazdil 493 km (orientačne: v meste 250 km, mimo mesta 215 km a po diaľnici 25 km), s priemernou spotrebou 8,7 l/100 km. Pri jazde na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h bola priemerná spotreba 7,4 l/100 km. Po najazdených 220 km v meste bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote rovných 10,0 l/100 km. Pravdou je, že jazdy neboli príliš smerované na šetrenie paliva a preto je aj nameraná spotreba v meste uletená smerom nahor. Pri bežnej jazde v meste je spotreba cez 8,0 l/100 km. Jazda po okresných cestách cez dediny mi ukázala spotrebu 6,5 l/100 km. Výrobca udáva hodnoty spotreby: mesto 7,0 l/100 km, mimo 4,8 l/100 km a kombinovaná 5,6 l/100 km.
Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1450 ot./min. (5-prev. stupeň), 70 km/h - 1450 ot./min. (7-prev. stupeň), 90 km/h - 1950 ot./min. (7-prev. stupeň), 110 km/h - 2250 ot./min. (7-prev. stupeň), 130 km/h - 2650 ot./min. (7-prev. stupeň).
Podvozok
A3 Sportback využíva modulárnu podvozkovú platformu MQB (Modular Querbaukasten), ktorú ako prvý model dostala 3-dverová A3-ka.
Prednú nápravu tvoria tlmičové vzpery McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečny skrutný stabilizátor. Zadná náprava je štvorprvková, doplnená priečnym skrutným stabilizátorom. Vinuté pružiny a tlmiče sú namontované oddelene.
Model je vybavený systémom jazdnej regulácie Audi drive select. Systém ovplyvňuje posilovač riadenia, charakteristiku pedála akcelerátora a reakcie preraďovania prevodových stupňov automatickej prevodovky v závislosti od zvoleného režimu.
Ovláda sa tlačidlom na stredovej konzole a na výber je päť režimov: comfort (komfortné nastavenie – dlhé jazdy na diaľnici), auto (bežné jazdenie), dynamic (športový spôsob jazdy), individual (samostatný výber nastavenia) a efficiency (zameraný na spotrebu paliva).
Riadenie je presné a pri režime dynamic citeľne stuhne. Vozidlo má športový podvozok, ktorý je voči klasickému tuhší, ale na nerovnostiach pomerne komfortný a filtruje ich v rámci možností, aj keď v tomto smere sú slabším prvkom nízkoprofilové 18-palcové pneumatiky. Je stabilný, kompromisne naladený a zadok neodskakuje.
Bezpečnosť
Testy Euro NCAP absolvovala A3-ka v 3-dverovej verzii, kde získala plný počet hviezdičiek (95% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 74% - chodci, 84% - bezpečnostné asistenčné systémy) a tak je predpoklad, že A3 Sportback by získal podobné výsledky, čiže 5 hviezdičiek. Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, brzdový asistent, airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag na strane vodiča, Audi pre sense basic - preventívne opatrenie pred hroziacim nebezpečenstvom, monitorovací systém - odporúčanie prestávky v jazde, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX vpredu s deaktivátorom airbagu a so systémom Top Tether vzadu.
K bezpečnosti chodcov prispieva systém, ktorý pri kolízii pyrotechnicky zdvihne kapotu motora v zadnej časti, čím sa zväčší deformačná zóna a stlmí náraz.
Obstarávacia cena (spracované dňa 5.3.2013 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)
Najnižšia cena:
A3 Sportback 1.4 TFSI Style Attraction (90 kW, 6-st. man.) |
18.990 €
|
Základná cena modelu:
A3 Sportback 1.8 TFSI Ambition (132 kW, S tronic) |
29.220 € |
Cena testovanej verzie:
A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition |
35.186 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; brzdový asistent; Audi pre sense basic; airbag na strane vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; kolenný airbag na strane vodiča; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; kontrola tlaku v pneumatikách; monitorovací systém - odporúčanie prestávky v jazde
Interiér: elektrické ovládanie okien; stĺpik volantu nastaviteľný vo dvoch smeroch; elektromechanická parkovacia brzda; elektromechanické servoriadenia; palubný počítač s farebným displejom; MMI rádio a 8 reproduktorov; športové sedadlá vpredu, manuálne výškovo nastaviteľné; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné; stredová opierka rúk vpredu; látkové poťahy sedadiel Marathon; Start-Stop systém
Exteriér: spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; hmlové svetlá; svetelný a dažďový senzor, športový podvozok |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• alarm s funkciou proti odtiahnutiu = 450,00 €
• disky z ľahkých zliatin 7,5J x 18, 5-ramenné, Dynamik-dizajn, pneu 225/40 R18 = 1125,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1091,00 €
• Connectivity paket = 642,00 €
• elektricky nastaviteľné bederné opierky vpredu = 276,00 €
• Lichtpaket - prídavné osvetlenie interiéru = 236,00 €
• obklad interiéru hliníkový - Mistral = 225,00 €
• hliníkové lišty okolo okien = 181,00 €
• parkovací systém plus se selektívnym zobrazením = 878,00 €
• strešné nosiče strieborné = 298,00 €
• sústava úložných prvkov v interiéri a batožinovom priestore = 192,00 €
• multifunkčný športový kožený volant 3-ramenný s funkciou radenia = 315,00 €
• Komfort = 795,00 €
• lak - červená misano perleťová = 732,00 €
|
Aktuálne je v ponuke akciový cenník Style. Výbava Style Ambition obsahuje MMI rádio a 8 reproduktorov, stredovú opierku rúk vpredu. Konkrétne testované vozidlo vo výbavovom stupni Style Ambition je lacnejšie voči klasickej cenníkovej cene o 1470 €. Zákazník dostane za menej peňazí viac výbavy. Akciový balík Komfort (len pre Style) obsahuje: komfortnú automatickú klimatizáciu, akustický parkovací systém vzadu, vyhrievanie predných sedadiel a tempomat.
Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 5.3.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Do porovnávacej tabuľky bol výber jednoznačný. Vybral som prémiových konkurentov BMW rad 1 a Mercedes A triedy. Hľadal som výkonovo najbližšie motorizácie a tak výber padol na 125 kW a 115 kW s objemom motora 1,6.
|
|
|
|
|
|
|
|
Značka a model |
Audi A3 Sportback |
BMW rad 1 |
Mercedes A trieda |
Motor |
1.8 TFSI |
118i |
200 BlueEFFICIENCY |
Palivo |
benzín |
benzín |
benzín |
Stupeň výbavy |
Style Ambition |
- |
- |
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1798 |
1598 |
1595 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
132/5100-6200 |
125/4800 |
115/5300 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
250/1250-5000 |
250/1500-4500 |
250/1250-4000 |
|
|
|
|
Prevodovka |
7-stupňová dvojspojková |
8-stupňová automatická * |
7-stupňová dvojspojková * |
|
|
|
|
Pohon |
predný |
zadný |
predný |
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
232 |
222 |
224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
7,3 |
7,5 |
8,3 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,6 |
5,6 |
5,7 |
Emisie CO2 (g/km) |
130 |
131 |
133 |
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1280 |
1315 |
1395 |
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4310 |
4324 |
4292 |
Šírka (mm) |
1785 |
1765 |
1780 |
Výška (mm) |
1425 |
1421 |
1433 |
Rázvor (mm) |
2636 |
2690 |
2699 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
380 |
360 |
341 |
|
|
|
|
Záruka |
2 roky / bez obmedzenia km |
2 roky / bez obmedzenia km |
2 roky / bez obmedzenia km |
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
29.220 |
27.200 |
27.000 |
Akčná cena (€) |
27.750 |
- |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
35.186 |
38.036 |
36.048 |
* - za príplatok (BMW - 2118 €, Mercedes - 2184 €)
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):
BMW rad 1
má naviac: Start/Stop tlačidlo, systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia
nemá: kolenný airbag, elektromechanická parkovacia brzda, výsuvný displej, lak - perleť (má metalízu), strešný nosič, 8 reproduktorov (má 6)
Mercedes A trieda
má naviac: aktívny asistent parkovania vrátane PARKTRONIC
nemá: športový volant, výsuvný displej, lak - perleť (má metalízu), strešný nosič, 8 reproduktorov (má 6)
Záverečné hodnotenie
Cena vozidla nie je vôbec nízka, ale neplatí sa len za image značky. Ak si sadnem do vozidla, tak vidím a cítim na dotyk, že sedím v prémiovom segmente, čomu zodpovedá jeho dielenské spracovanie a precízny presný chod ovládačov. Po teste A3 a A3 Sportback som sa presvedčil, že značka Audi dala v tejto triede latku kvality spracovania a prevedenia interiéru veľmi vysoko a prémioví konkurenti majú čo robiť, aby sa jej vyrovnali. V orientačnej porovnávačke s konkurentmi vyšiel A3 Sportback cenovo tiež zaujímavo.
Pri výbere medzi A3 a A3 Sportback sa prikláňam k praktickejšej 5-dverovej verzii. Predsa len prístup k zadným sedadlám je pohodlný, väčší priestor vzadu a v batožinovom priestore je lepšou voľbou.
Model A3 Sportback na mňa spravil dobrý dojem a jeho červená perleť sa mu hodí, dalo by sa povedať, že je pastvou pre oči. Ak si chce vodič užiť športovú jazdu a využiť to, čo ponúka vozidlo s motorom 1.8 TFSI, tak ho tento výber nesklame. Samozrejme dynamická jazda sa odzrkadlí na spotrebe, o čom som sa presvedčil počas testu.
Fotogaléria
Ďalšie testy AUDI:
Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition
Dňa: 22.3.2013
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček
|