Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort (08/2013)
|
redaktor: j.čík, 14.08.2013;
Po deviatich mesiacoch od testovania malého kompaktného automobilu Hyundai i20 s benzínovým motorom 1.2i, sa nám vďaka importérovi vozidiel Hyundai, spoločnosti Hyundai Motor Czech s.r.o., organizačná zložka Slovakia, dostala i20-tka opäť do rúk, tentokrát s novým úsporným naftovým 3-valcom 1.1 CRDi v rovnakom výbavovom stupni Comfort.
Šetrný spoločník na každý deň
Aktuálna generácia modelu i20, ktorá je na našom trhu od roku 2009 a v priebehu minulého roku podstúpila facelift, sa pomaly ale iste dostáva do finále a vo vývojovom centre Hyundai už pracujú na jeho nástupcovi. i20-tka v 2009-tom nadviazala na úspešného predchodcu, model Getz, ktorý sa u nás predával v rokoch 2002 až 2009. Toľko krátky pohľad do histórie, poďme sa pozrieť ako si počínala i20-tka v kombinácii s nízkoobjemovým naftovým trojvalcom 1.1 CRDi.
Exteriér
Ako som už písal, faceliftom dostal Hyundai i20 modernejší a dospelejší vzhľad v aktuálnom štýle dizajnu značky fluidic sculpture. Aj keď na karosérii nechýbajú moderné dizajnové prvky ako napr. výrazný bočný prelis nesúci sa bokom karosérie ponad kľučky dverí, ktorý vzadu náhle klesá kopírujúc tvar zadných blatníkov, i20-ka aj vďaka vynovenej prednej časti patrí dizajnom k tým konzervatívnejším vozidlám v segmente. Vpredu nechýba tradičná šesťuholníková maska umiestnená medzi reflektormi s dizajnovými prvkami zakryté čírim sklom. Nové sú aj predné hmlovky, ktoré sú navyše od testovanej 1.2-ky vybavené efektnými LED-kami na denné svietenie. V štandardnej výbave sú síce až v najvyššom stupni Style, ale 300 Eur sa mi zdá ako prijateľný príplatok.
Karosériu tentokrát zdobil metalízovaný lak v tmavšom odtieni modrej s označením Twilight Blue, ktorý i20-ke veľmi svedčal. Celkovej elegancii prispeli aj viaclúčové disky z ľahkých zliatin, ktoré sa rovnako ako metalíza, dodávajú v rámci akcie od 1. júla zadarmo.
Interiér
Vzdušný a prehľadný. Tak by sa dal v skratke opísať interiér i20. V rámci triedy ponúka chvályhodný vnútorný priestor pre hlavu aj nohy priemerne vysokej posádky na predných a zadných sedadlách. Stredová konzola palubovky z tvrdých plastov zbytočne nezasahuje do priestoru a neobmedzuje tak kolená. Posádka vzadu naviac ocení len minimálne vyčnievajúci stredový tunel na podlahe. i20-tka sa môže pochváliť aj množstvom odkladacích priestorov, ktoré som už opísal v spomínanom teste s benzínovou motorizáciou.
Aj keď kvalita spracovania je na dobrej úrovni a spomínané tvrdé plasty nepôsobia veľmi lacno, oproti nemeckej konkurencii zaostáva. Mäkčené plasty na palubnej doske či čiastočne čalúnené obklady dverí ako napr. vo Fabii, prípadne VW Polo tu nenájdeme. Cena týchto modelov sa však pohybuje o niečo vyššie.
V hornej časti je v strede pod štítom elegantne umiestnený multifunkčný displej s modrým podsvietením. Ten zobrazuje vonkajšiu teplotu, digitálne hodiny a údaje palubného počítača, v prípade zapnutého rádia sa displej horizontálne rozdelí a pridá aj údaje z autorádia. To prehráva aj formát MP3 z CD nosičov alebo z USB portu, ktorý sa spolu s prípojkou Aux nachádza v spodnej časti stredovej konzoly. Audiosystém sa ovláda aj pomocou tlačidiel na volante, no na prepínanie funkcií palubného počítača treba zablúdiť na stredovú konzolu vľavo hore (tlačidlo TRIP), vedľa ukazovateľa obsadenia sedadiel. Medzi funkciami nechýba ukazovateľ aktuálnej spotreby, ktorý namiesto číslic zobrazuje neprehľadné dieliky na stupnici. Pri priemernej spotrebe 3,8 litra je stupnica do 30 litrov zbytočnosť. Ergonómia a chod tlačidiel je bezproblémová, všetko je poruke. Spoza volantu vykúkajú budíky s prehľadnou grafikou so strieborným orámovaním a namodro podsvietenou obručou. V pravom s rýchlomerom je dole digitálne počítadlo kilometrov, na ktorom sa zobrazuje aj indikátor vhodného preradenia rýchlostných stupňov. Medzi komfortnými funkciami nechýba funkcia smeroviek - trojblik. Za čo by som vedel priplatiť je tempomat, ktorý by mi spríjemnil cestovanie mimo mesta a naopak v meste by som prijal parkovacie senzory aspoň vzadu.
Priestrannosťou vyniká aj batožinový priestor. Jeho objem 295 litrov patrí k tým najväčším vo svojej triede, po sklopení delených operadiel pojme až 1060 litrov. Piate dvere sa otvárajú do dostatočnej výšky, takže som sa nemusel zbytočne skláňať. Ocenil som aj vnútorné madlá na zatváranie na každej strane.
Motor a prevodovka
Pod kapotou bol umiestnený moderný naftový 3-valcový agregát s malým objemom 1.1 CRDi so vstrekovaním Common-Rail. Disponuje maximálnym výkonom 55 kW (75 koní) a maximálny krútiaci moment 180 Nm dosahuje v rozsahu 1750 až 2500 ot./min. i20-tka je s týmto motorom prekvapivo živá a záťah plynulo nastupuje od spomínaného pásma 1750 ot./min. Na dieselový agregát je celkom pružný a dokáže sa pozviechať z nízkych otáčok aj bez podraďovania, ale chce to čas. Motor sa správa kultivovane a odhlučnenie patrí medzi lepší priemer v triede, pri plynulej jazde v ideálnych otáčkach nie je typický zvuk trojvalca počuť. Ten sa prejaví až vo vyšších otáčkach nad pásmom 3000 napr. pri predbiehaní, ale nie je to nič hrozné. Výkon motora je úplne dostatočný aj pri obsadenom aute dvomi dospelými pasažiermi, dvomi deťmi a plne naloženým batožinovým priestorom.
Počas týždňa som na jednu 45-litrovú nádrž prešiel takmer 700 km a pri odovzdávaní vozidla palubný počítač ukazoval ešte dojazd približne 100 km. Aby som vedel zistiť spotreby pri jednotlivých rýchlostiach, musel som palubný počítač resetovať (nezobrazuje dve spotreby) a tým pádom nemám konečný priemer. Predpokladám však, že pri 45 litrovej nádrži by bola okolo 5,5 litra na 100 km. Oproti udávanej tabuľkovej kombinovanej spotrebe 3,8 l/ 100 km je to o 1,7 litra viac, ale môže za to aj zopár okolností. Môj jazdný štýl nepatrí k tým defenzívnym, väčšiu polovicu kilometrov som odjazdil po diaľnici a skoro stále so zapnutou klimatizáciou.
Spomínanú spotrebu 3,8 l sa mi však podarilo dosiahnuť na 15 km trase do práce z Pezinka do okrajovej bratislavskej časti Nové Mesto, a to som sa ani veľmi nesnažil. Priemer počas týždňa pri jazdách v meste a presunoch "domov - práca - domov" sa pohyboval okolo 5,2 l / 100 km. Vo vyšších rýchlostiach to vyzeralo nasledovne. Pri jazde z Bratislavy do Trnavy po diaľnici, kde je znížená maximálna povolená rýchlosť na 110 km/h, mi pri tachometrovej 120-tke ukázal palubný počítač hodnotu 4,9 l/ 100 km. Úsek Trnava - Nitra - Banská Bystrica pri maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h som podľa palubného počítača prešiel so spotrebou 5,8 l/ 100 km. Pri porovnaní s benzínovou 1.2-kou bola spotreba o niečo nižšia, ale nie výrazne. Kto jazdí prevažne v meste, benzínová verzia bude vhodnejšou voľbou.
Chod 6-stupňovej manuálnej prevodovky radím k priemeru, je presný a s malou dávkou odporu. V meste som si pri rýchlosti 50 km/h musel vystačiť so štvrtým prevodovým stupňom a indikátor radenia prevodových stupňov odporúčal 4-ku dokonca aj pri 60-tke. Za to po prekročení rýchlosti 80 km/h mi indikátor odporúčal 6-tku, čo prispievalo k úspornej jazde. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
50 km/h |
4. stupeň |
1600 ot./min. |
60 km/h |
5. stupeň |
1550 ot./min. |
90 km/h |
5. stupeň |
2300 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
2000 ot./min. |
110 km/h |
6. stupeň |
2500 ot./min. |
130 km/h |
6. stupeň |
2950 ot./min. |
Podvozok
Tvorí ho rovnaké zoskupenie ako pri testovanej 1.2-ke, ale aj tak si to zopakujme. Vpredu je použité tradičné zavesenie kolies McPherson s trojuholníkovými spodnými ramenami, priečnym skrutným stabilizátorom a plynovokvapalinovými tlmičmi s vinutými pružinami. Zadná náprava je vybavená vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou, čo je v tejto triede štandard.
i20-tka aj pri športovej jazde na dobrom povrchu dobre drží stopu a zbytočne sa nenakláňa. Podvozok pri bežnej pohodovej jazde slušne filtruje väčšinu nerovností na vozovke. Horšie je to pri ostrejšej jazde vo vyšších rýchlostiach s nerovným povrchom. Vtedy i20-tka znervóznie a v zákrutách s nerovnosťami si rád odskočí zadok. Na takúto jazdu však nie je naladená ani určená a predpokladám, že väčšina majiteľov sa k takémuto stavu ani nedopracuje. A keby áno, na svoju úlohu je pripravený stabilizačný systém ESP, ktorý sa dodáva štandardne do všetkých verzií. Odhlučnenie od kolies tiež nie je ukážkové, ale v rámci triedy je to v norme. Rovnako tak riadenie s elektrickým posilňovačom a kotúčovými brzdami na oboch nápravách si dobre plnia svoju úlohu. Podvozok síce nepatrí k tým najlepším, ale ani nevybočuje z priemeru.
Bezpečnosť
Hyundai i20 prešiel úspešne testami bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP ešte vo verzii pred faceliftom v roku 2009. Dosiahol veľmi dobrý výsledok so ziskom plného počtu piatich hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získal 88%, za ochranu detí 83%, chodcov 64% a za bezpečnostné systémy 86%.
V štandardnej výbave nechýbajú systémy ako ABS s EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, manažment stability vozidla VSM. Vysokej miere bezpečnosti napomáhajú čelné airbagy, bočné a hlavové airbagy vpredu a vzadu. Pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách sú k dispozícii úchyty Isofix, pre umiestnenie sedačky vpredu je čelný airbag spolujazdca vypínateľný.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 06.08.2013)
Najnižšia cena: i20 1.2i Classic |
8.990 €
|
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: i20 1.1 CRDi Comfort |
11.390 €
|
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: i20 1.1 CRDi Comfort |
11.690 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu a vzadu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, volant s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD a MP3 prehrávačom, 6 reproduktorov, USB a AUX port, kryt batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe karosérie, hmlovky s funkciou denného svietenia, disky kolies z ľahkých zliatin + pneumatiky 185/60 R 15 (akcia zadarmo), lak metalíza (akcia zadarmo)
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
LED denné svetlá = 300 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 06.08.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka a model |
Hyundai i20 |
Chevrolet Aveo |
Citroën C3 |
Ford Fiesta |
Motor |
1.1 CRDi |
1.3 SDE |
1.4 HDi |
1.5 TDCi |
Stupeň výbavy |
Comfort |
LT |
Best Collection |
Trend X |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1120 |
1248 |
1399 |
1499 |
Uloženie / počet valcov |
R/3 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
55/4000 |
55/4000 |
50/4000 |
55/3750 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
180/1750-2500 |
190/1750 |
160/2000 |
185/1750 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
6-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
5-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
160 |
163 |
163 |
167 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
15,7 |
14,2 |
15,5 |
13,5 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
3,8 |
3,8 |
3,8 |
3,7 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1080 |
1172 |
995 |
1043 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
3995 |
4039 |
3941 |
3969 |
Šírka (mm) |
1710 |
1735 |
1728 |
1722 |
Výška (mm) |
1490 |
1517 |
1524 |
1495 |
Rázvor (mm) |
2525 |
2525 |
2466 |
2489 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Prevedenie |
hatchback |
hatchback |
hatchback |
hatchback |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
295/1060 |
290/653 |
300/? |
276/960 |
|
|
|
|
|
Záruka |
5 rokov bez obmedzenia km |
5 rokov / 120.000 km |
2 roky |
4 roky / 100.000 km |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
12.390 |
12.720 |
13.590 |
11.490 |
Akčná cena (€) |
11.390 |
11.160 |
12.590 |
- |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
11.690 |
11.550 |
13.330 |
11.985 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Chevrolet Aveo
má navyše: Bluetooth, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, asistent rozjazdu do kopca, systém Start&Stop
nemá: disky z ľahkých zliatin
Citroën C3
má navyše: automatickú klimatizácia, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, volant v koži, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, elektricky ovládané zadné okná, zadný parkovací asistent, prednú stredovú lakťovú opierku s úložným priestorom
nemá: USB port, alarm, disky z ľahkých zliatin
Ford Fiesta
má navyše: kolenný airbag vodiča, kožený volant a radiacu páku
nemá: denné LED svetlá, predné hmlové svetlomety, disky z ľahkých zliatin
Záverečné hodnotenie
Vynovený Hyundai i20 v kombinácii s úsporným naftovým agregátom 1.1 CRDi je dobrou alternatívou k benzínovým verziám, ktoré sú ideálne na kratšie trasy či jazdu po meste. Naftový motor je vhodnejší na dlhšie trasy a tak veľmi dobre poslúži napr. na každodenné dochádzanie do mesta za prácou. Moderný kultivovaný 3-valec sa odvďačí úspornou prevádzkou aj vďaka 6-stupňovej manuálnej prevodovke, ktorá nie je v tejto triede vôbec bežná. Jednoduchý interiér ponúka výbornú vzdušnosť a priestrannosť. Svojich zákazníkov si určite nájde aj vďaka priaznivej cene a predĺženej záruke 5 rokov bez obmedzenia kilometrov.
Fotogaléria
Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2
Dňa: 14.08.2013
Redaktor: Jaroslav Čík
Foto: Jaroslav Čík |