Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
motoršport: O. Fekete sezónu 2013 nezačal najlepšie, ale...  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 22.08.2013;

Tohoročná sezóna pretekov automobilov na okruhu sa začala 27. apríla 2013 podujatím Hungaroring 2013 v Maďarsku. Organizátorom pretekov cestných vozidiel kategórie D4-2000, D4+2000 a Junior bol maďarský Fönix SE z Dunakeszi. Toto podujatie je zapísané aj v kalendári Slovenskej asociácie motoristického športu (SAMŠ). Ondrej Fekete junior, minuloročný držiteľ titulu Majster Slovenskej republiky na rok 2012, na úvodných pretekoch sezóny nemohol chýbať.
______________________________________________________________________________________________

Hungaroring 2013 (25.-28. apríl 2013, Maďarsko)

S akými vyhliadkami odcestoval AST Presskam na prvé podujatie sezóny, nám prezradil Ondrej Fekete, otec a manažér minuloročného víťaza Medzinárodných majstrovstiev Slovenskej republiky (MMSR) Ondreja Feketeho v kategórii D-2000.

zväčšiť obrázok "Kamión z ATS Presskamu so sprievodnými vozidlami vyrazili na cestu do Maďarska už vo štvrtok 25. apríla. Netajím sa tým, že na Hungaroring 2013 sme išli s určitými obavami. Od medzinárodného majstra SR sa automaticky očakáva dobrý výkon, pričom sme pre dlhú zimu nemali možnosť upravený Seat Leon Super Copa 1,1 turbo otestovať na trati. A tak prvú tréningovú jazdu Ondrej absolvoval až na Hungaroringu v piatok podvečer. Aj keď trať poznal z minulého roku, jazdil opatrne, aby šetril motor a novú sekvenčnú prevodovku a aby sa oboznámil s jazdnými vlastnosťami upraveného automobilu. V prvej kvalifikačnej jazde zvolil tiež pozvoľnejšie tempo. Kvalifikoval sa na dvadsiatom mieste, čo mu umožňovalo štartovať až z desiateho radu. Na štartovací rošt preteku MMSR sa postavilo celkom 26 pretekárov. Taktickou a opatrnou jazdou sa umiestnil na dobrom, treťom mieste za O. Szilagyim a M. Hôlkom. V súbežnom hodnotení v kategórii JUNIOR si za druhé miesto odniesol ďalší pohár novej sezóny".

Boli ste spokojní s takýmto začiatkom? "Ako som už spomenul, dlhá zima pred novou sezónou nám neumožnila rozjazdiť modernizovaný automobil, a tak považujeme dosiahnutý výsledok v prvom kole za malý úspech.

V kvalifikácii na nedeľný pretek sa Ondrej umiestnil na výhodnejšom 14. mieste. Štart zo siedmej rady sa mu vydaril. Vyzeralo to nádejne, už v druhom kole sa začal predierať dopredu. Prišlo však siedme kolo, keď sme v slúchadlách počuli hlásenie o tom, že z motorového priestoru sa ozvala silná rana a začal sa z neho valiť hustý dym. Krátko nato, motor zhasol a Ondrej musel trať opustiť. Netrpezlivo sme čakali na odťahovú službu, ktorá nám vozidlo doviezla do depa. Mechanici okamžite zistili príčinu. Vysoký tlak roztrhol gumové koleno pre prívod vzduchu z intercoolera do turba. Olej, ktorý pri tom vystrekol na horúci blok motora spôsobil zadymenie priestoru. Bolo to šťastie v nešťastí, pretože motor tým nijako neutrpel, ale pre nás sa pretek predčasne skončil. Mechanikom sa vypomstilo, že pri rozsiahlej prestavbe, ponechali na motore pôvodné hadice. No napriek tomuto neúspechu sa Ondrej tváril spokojne. Zistil, že automobil Seat Leon Super Copa 1,1 turbo, má o niečo lepšie jazdné vlastnosti ako predošlý stroj, na ktorom začínal."

Ondrej Fekete si za tretie miesto v súťaži MMSR na konto zapísal 15 bodov a v kategórii JUNIOR 18 bodov.

Red Bull Ring 2013 (10.- 12. apríl 2013, Rakúsko)

Druhý pretek automobilov na okruhu, zapísaný v kalendári SAMŠ sa jazdil na Red Bull Ringu v Rakúsku.
Prečo Ondrej na druhom podujatí sezóny nebodoval vôbec? "Žiaľ v Rakúsku sa nám nedarilo vôbec. Tentokrát zlyhala technika. Poučení z udalostí na Hungaroringu, mechanici vymenili všetky tlakové hadice a riadiacu jednotku preprogramovali. V piatok, počas tréningu sa zdalo byť všetko v naprostom poriadku. Ale v noci z piatka na sobotu sa poriadne ochladilo. Teplota dosahovala len 4 stupne Celzia. Prvé problémy sa objavili už ráno. Studený motor odmietal naštartovať. Po hodine ladenia sa konečne chytil, ale veľmi dymil. Stúpajúci dym aktivoval hlásič požiaru a ten zas hasičov. Bol to samozrejme len planý poplach, ale pohotovosť rakúskych hasičov sme ocenili. Tlačil nás čas nástupu na kvalifikáciu a tak mechanici pustili Ondreja na trať s nie úplne vyladeným motorom. Po prvom kole motor prestal dymiť. Potešila nás správa, že kolo od kola sa výkon motora zlepšuje. Radosť však netrvala dlho. V štvrtom kole sa Ondrej stratil. Cez vysielačku sme dostali správu, že motor vybuchol a musel zastaviť vedľa trate. Kvalifikačné jazdy boli prerušené. Auto do boxu priviezla odťahovacia služba. Motor už nedymil, ale chýbalo mu veko ventilov, ktoré zároveň plní aj funkciu pretlakového ventilu. Spolu s vekom sme stratili aj väčšie množstvo oleja. Zvedaví ako sú na tom samotné valce, miniatúrnou kamerou sme cez otvory pre zapaľovacie sviečky nazreli pod veko. To čo sme uvideli, nám nedalo žiadnu šancu pokračovať v pretekoch. Piest prvého valca bol roztavený a valec poškodený. Mechanici konštatovali, že prehriaty piest sa roztavil horením príliš bohatej zmesi. Vinu zvalili na riadiacu jednotku. Takýto rozsah opravy vo výjazdových podmienkach je neuskutočniteľný, a tak nám nezostalo nič iné, ako sa zbaliť a na tretie podujatie pretekov sa lepšie pripraviť."

Znamená to, že z Rakúska ste odišli bez bodu?
"Áno, na Red Bull Ringu sme nebodovali, nakoľko sme sa vôbec nekvalifikovali a tak sme sa museli uspokojiť len s 15 bodmi, ktoré sme získali na Hungaroringu."


Poznaň 2013 (22.-23. jún 2013, Poľsko)

Ďalším podujatím sezóny bola poľská Poznaň 2013.
Prečo ste sa nezúčastnili týchto pretekov? "Po totálnej smole v Rakúsku sme podrobne rozobrali príčinu nášho neúspechu a dohodli si plán na opravu poškodeného motora. Pôvodný motor bol pre Seat Super Copa vyvinutý a vyrobený ako prototyp v troj kusovej sérii v nemeckej firme Johann Abt. AST Presskam aktuálne vlastní všetky 3 prototypy. Je to vlastne upravený motor z Audi 1,8 Turbo. Aj keď veľa jeho komponentov pochádza zo sériovej výroby, sami sme neboli schopní pustiť sa do jeho opravy. Poškodený motor sme zaniesli do firmy Auto Fellner Racing, ktorá sa zaoberá úpravou turbo motorov vrátane stavby celých závodných automobilov. Pán Fellner Roland, známy ladič turbo motorov do pretekárskych automobilov sa podujal motor kompletne zrepasovať vrátane naladenia riadiacej jednotky. Okrem toho sme investovali aj do prestavby chladenia, piestnych ventilov, tlakových ventilov turba, čerpadla a bezpečnostnej palivovej nádrže. Vo firme Profi Tuning sme doladili výkon plniacim tlakom turba a motor odskúšali a odbrzdili. Nakoľko termín ukončenia prác, kolidoval s termínom pretekov v Poznani, podujatie sme vynechali."

Hovorili ste len o príprave automobilu, ale ako sa pripravoval jeho pilot? "Ondrej si zatiaľ udržiaval kondíciu jazdením na motokárových okruhoch v rakúskom Brucku a v Trebaticiach pri Piešťanoch. Pre tréningové a súťažné jazdy používal vlastnú motokáru typ Praga s motorom Rotax Max 125 ccm. Venovalk sa aj kondičnej príprave posilňovaním. Na okruh do českého Mostu bol fyzicky dobre pripravený.

Most 2013 (9.-11. august 2013, Česká republika)

Dúfali ste, že výpadok doženiete na českom okruhu v Moste? "Nakoľko sme nechceli našich fanúšikov sklamať, urobili sme maximum preto, aby sme sa z Mostu vrátili s trofejami. Motor poškodený na Hungaroringu sme opravili, odladili a odbrzdili na motorovej brzde. Aj Ondrej trénoval jazdením na motokárach. Do Mostu sme preto odchádzali v presvedčení, že tento raz to už musí vyjsť! Ondrej bol s novým motorom spokojný. Vo voľnom tréningu ho však musel ešte šetriť, nebol ešte dostatočne zabehnutý. Ako to už býva smola sa lepí, keď ju najmenej potrebujete. Tentoraz si to neodniesol motor, ale vodičove dvere, ktoré Ondrej stratil počas tréningovej jazdy. A tak nasledovalo dlhé čakanie na mechanika, ktorý musel pre náhradné dvere až na Slovensko. V sobotu ráno pred kvalifikáciou na prvý pretek boli náhradné dvere už na aute. V prvej kvalifikácii sme museli taktizovať. Ondrej mohol s nezabehnutým motorom jazdiť len na 80% výkonu. V kvalifikácii získal na štartovom rošte ľavú pozíciu v treťom rade. O 10.00 hodine bol pretek odštartovaný letmým štartom. Ondrej počas pretekov ani raz nepochybil a nezlyhala ani technika. Cieľom prešiel ako šiesty, čo mu vynieslo 6. miesto v Zóne strednej Európy, 3. miesto v Medzinárodných majstrovstvách Slovenskej republiky a 1. miesto v hodnotení Junior. Bolo isté, že domov bez pohára pre víťazov už nepôjdeme.

V druhej kvalifikačnej jazde si štartovaciu pozíciu udržal, ale bolo mu pridelené miesto na pravej strane. Z pohľadu prvej pravotočivej zákruty po štarte to bola výhodnejšia pozícia pre nedeľňajší pretek. Počasie nám prialo, konečne neboli horúčavy, ktoré naše turbo neobľubuje. Keď sa Ondrej po piatich kolách prepracoval na tretie miesto, dali sme mu pokyn, aby sa zbytočne nepokúšal prepracovať sa pred dva Lotusy, pretože na ne motoricky aj tak nemáme. Tretie miesto si udržal a do cieľa došiel s plným počtom kôl. V depe sme mali veľkú radosť, pretože bolo isté, že Ondrej sa po prvý raz postaví v Zóne strednej Európy na stupeň pre víťazov, aj keď len na ten najnižší. Tretie miesto získal aj v súťaži ESET Cup a v súťaži Medzinárodných majstrovstvách Slovenskej republiky ako aj v kategórii Junior sa postavil na stupeň najvyšší."

Z okruhu v Moste (Česká republika) si nakoniec Ondrej Fekete junior odniesol 6 pohárov. V bodovacej súťaži o MMSR v kategórii D4 - 2000 si pripísal ďalších 43 bodov. V priebežnom poradí MMSR je aktuálne na druhom mieste s celkovým počtom 58 bodov za Marekom Hôlkom s počtom 66 bodov. V kategórii JUNIOR je v priebežnom poradí taktiež na druhom mieste s počtom bodov 68. V čase písania tohto článku sa STA Presskam pripravoval na cestu do Orechovej Potôni na Slovakia Ring, kde sa 24. - 25. augusta budú konať v poradí piate okruhové preteky sezóny.

Staršie články:
Večer majstrov volantu
Z Autodromu v Moste si O. Fekete doniesol 4 poháre
O. Feketemu zlyhala technika automobilu, aj tak je tretí
O. Fekete zbieral poháre aj na maďarskom Hungaroringu
Testovacie jazdy Ondreja Feketeho
Ďalšie úspechy začínajúceho pretekára Ondreja Fekete
Objavil AutoSportTeam PRESSKAM nový talent?

  

[ Späť na motoršport | Zoznam sekcií ]