Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic Active (09/2013)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 25.09.2013;

Redakčnému testu sme podrobili sedan nižšej strednej triedy japonského výrobcu Toyota. Model Corolla s benzínovým motorom 1.6 Valvematic s výbavou Active. testoval Karol Zechmeister





Žijúca legenda

Kam sa hrabe VW Golf so svojou siedmou generáciou? Alebo Honda Civic so svojou deviatou? Na náš trh prišla tento rok jedenásta (!) generácia modelu Toyota Corolla. Prvá bola vyrobená v roku 1966. Existuje ako troj- a päťdverový hatchback, a samozrejme aj ako sedan. Každoročne sa v štatistikách bije s Fordovým Focusom o najpredávanejší model na svete. Po celej planéte jazdí cez 40 miliónov kusov modelu Corolla. A číslo stále stúpa.

V roku 1994 prišla u nás do predaja Corolla E10. Nasledovala verzia E11 v roku 1997, E12 v roku 2002 a E15 v roku 2007. Posledne menovaná bola u nás v predaji už len ako trojpriestorový sedan. A najnovšia generácia na tom nič nemení. Do predaja prišla tento rok v auguste.

Exteriér
Najnovšie Toyoty sa vyznačujú oveľa dynamickejším dizajnom ako v minulosti. Už na Aurise sa mi páčili moderne strihnuté tvary. Tu tomu nie je inak. Prednej časti dominuje optické prepojenie masky so svetlometmi, v ktorých sú po každej strane štyri LED-ky denného svietenia. Maska je tvorená tromi chrómovými lištami zasahujúcimi do svetlometov, a vďaka prelisom a spodnému otvoru v nárazníku vytvára takmer dokonalý lichobežník. V rohoch nesmú chýbať okrúhle hmlovky vsadené do čierneho plastu s chrómovou lištou.

Zboku je to klasická trojpriestorová karoséria bez zbytočných prelisov. Spodná hrana okien sa vzadu dvíha, nie tak extrémne ako pri nedávno testovanej Octavii, ale len tak decentne. Na zadnej kapote zaujme chrómová lišta nadväzujúca na bielu časť združených svetlometov. Páčia sa mi takéto dotiahnuté detaily. Na vozidle nachádzam aj výstupky, ktoré optimalizujú obtekanie vzduchu okolo karosérie s ohľadom na čo najmenší aerodynamický odpor. Sú pri spätných zrkadlách a na zadných svetlách.

Trojpriestorová karoséria pôsobí elegantne. Je to taká malá limuzína, dizajn chválim. Nie je to Auris s „prilepeným“ kufrom, ale plnohodnotný samostatný model, ktorý osobne radím medzi pekné sedany.

Interiér
Ani vnútro nezaprie podobnosť s modelom Auris. Na prvý pohľad je prístrojovka rovnaká, keď sa však zameriam na detaily, nachádzam rozdiely. Multifunkčný volant je rovnaký, aj so svojimi malými dráhami nastavenia. Prístrojom tu kraľuje rýchlomer s multifunkčným displejom. Pri mojom nastavení sedadla a volantu však nevidím spodný riadok, ktorý zobrazuje to najdôležitejšie – priemernú spotrebu, prejdenú vzdialenosť a dojazd. Nižšie postavy tento problém nemajú. Spomenuté údaje sa prepínajú na volante, preto nechápem prítomnosť kolíka, ktorý ma tú istú funkciu. Zaujímavé je zobrazenie teploty chladiacej kvapaliny - dielik sa pohybuje od písmena C k písmenu H.

Strieborná lišta tiahnuca sa celou šírkou prístrojovej dosky oddeľuje jej vrchnú časť z mäkčeného plastu s výduchmi a digitálnymi hodinami od spodnej. Digitálne hodiny tu nemôžu chýbať, ale oproti Aurisu majú opačné podsvietenie, ktoré je pre oči príjemnejšie – modré číslice na čiernom podklade. Do lesklého čierneho plastu je vsadený dotykový displej a ukazovateľ nezapnutých predných pásov. Ak sa vzadu pripútala osoba, tak ma ukazovateľ o tom informoval. Varovanie tu chýba. Pod štandardným ovládaním klimatizácie sa nachádza malý odkladací priestor, 12V zásuvka a hlavne USB vstup. Bohužiaľ, ak je v ňom USB kľúč, dvierka sa nedajú zavrieť. K dotykovému displeju len toľko, že ponúka nové (oproti tomu v Aurise), celkom prehľadné a intuitívne menu, na dotyky by však mohol reagovať lepšie. Obraz z kamery ponúka pevné pomocné čiary, v daždivom počasí sa môže šošovka ľahko znečistiť. Vtedy by pomohla kombinácia so senzormi.

Spárovanie so smartfónom cez Bluetooth je jednoduché, ale prekvapilo ma, že systém nezobrazuje mená kontaktov, len čísla. Ak vám niekto volá, vidíte len číslo volajúceho, a kto už dnes vie čísla naspamäť? Pri prehrávaní hudby z USB kľúča, aj cez Bluetooth, sa nezobrazí na displeji cover obrázok k albumu. Páči sa mi nočná atmosféra v podaní modrého podsvietenia prístrojov.

Voči lakťovej opierke je výška prevodovej páky ideálna. Sú tu aj dva držiaky na nápoje. Maličkosti sa dajú odložiť pod lakťovú opierku, do schránky pred spolujazdcom, do dverí, a okuliare do stropnej schránky. Osvetlenie pri slnečných clonách treba zapínať resp. vypínať posuvným ovládačom. Po zaklopení sa svetlo nevypne, stačilo by sem dať kolíkový vypínač. Strieborné prvky sú aj na volante a na dverách. Práve na nich nelícujú plasty úplne ideálne, ale zato je tu najlepší otvor pre 1,5 l fľašu s akým som sa stretol. Celkovo z pracoviska vodiča vnímam, že model je orientovaný na viaceré trhy mimo nášho kontinentu. Svedčí o tom aj fakt, že sa Corolla vo viacerých krajinách západnej Európy vôbec neponúka. Auris pôsobil na mňa viac európsky.

Rázvor je o 10 cm dlhší ako pri Aurise a na zadných sedadlách je to krásne cítiť. Za mojou 195 cm dlhou postavou je miesta viac než dostatok. Hlavou sa síce trochu po opretí o opierku dotýkam stropu, ale na nohy mám miesta naozaj dosť. Lakťová opierka s dvomi držiakmi na nápoje po vyklopení padne na sedák, jej poloha nie je však nevhodná. Podlahový tunel tu takmer žiadny nie je. Aj do zadných dverí sa zmestí 1,5 l fľaša, ale trochu silene. Poistky pre uvoľnenie zadných operadiel sú v strede a nie pri C-stĺpikoch, ako je to bežné. Pri sklápaní to nie je veľmi praktické. Priestor vzadu hodnotím ako veľmi dobrý, na úrovni Avensisu.

A prichádam k tomu prečo je sedan sedanom – k tretiemu priestoru o objeme 452 litrov. Zadné veko sa dá otvoriť páčkou na podlahe pri vodičovi alebo diaľkovým ovládačom. V oboch prípadoch sa veko otvorí dostatočne vysoko na pohodlné otvorenie. To chválim, menej sa mi už páči plechový „strop“ tohto priestoru, z ktorého vytŕčajú reproduktory, skrutky a mechanizmus zavesenia veka. Tenký koberec podlahy pôsobí lacno a priestor ponúka len jeden háčik. Vstupný otvor je však celkom rozmerný, trochu z neho uberajú samozrejme pánty veka, na to treba pri nakladaní myslieť.

V našich končinách sedany nie sú príliš obľúbené. To napr. v takom Turecku, kde sa Corolla vyrába, a krajinách na východ od neho je to inak. Tam sú radi, že im sliepky a kozy prevážané v kufri nesmrdia v interiéri. Výhody sedanu sú jasné. Pri otvorení zadnej kapoty v zime nebude fúkať na krk zadným cestujúcim resp. teplo z interiéru nebude unikať von, a je tu väčšia deformačná zóna pri náraze zozadu. To je tak asi všetko. Plocha podlahy je celkom veľká, aj samotný objem by stačil, len ten vstupný otvor všetko kazí. Čiže tá krabica by sa tam aj zmestila, len ako ju tam dostať? To je problém všetkých sedanov. Lenže napr. hlboký kočík pohltí priestor úplne bez problémov, naloženie je jednoduché, a ešte tu zostane aj miesto na nejakú tú batožinu. Takže tatkovia, nevidel by som to až tak pesimisticky.

Po otvorení veka diaľkovým ovládačom ostanú všetky ostatné dvere uzamknuté. A zase pri otvorenom veku a uzamknutí ostatných dverí, stačí veko zatvoriť a je automaticky zamknuté. Praktické. Musím pochváliť aj samotný diaľkový ovládač k vozidlu. Je to prvý pekný, dizajnovo podarený „kľúč“ k Toyote. Ani nový Lexus GS takýto oku lahodiaci ovládač nemal.

Motor a prevodovka
Benzínový atmosférický motor 1.6 Valvematic som už otestoval v Aurise. Tu má tie isté parametre. Maximálny výkon 97 kW dosahuje pri 6400 ot./min. a maximálny krútiaci moment 160 Nm pri 4400 ot./min. Motor disponuje variabilným zdvihom a časovaním ventilov. Sacie potrubie má premenlivú dĺžku.

Nie je hlučný, má kultivovaný prejav. Len pri vyšších otáčkach sa treba pripraviť na zvuk vytočenej atmosféry, ten zvuk je dosť odlišný od vytočeného prepĺňaného motora.

Pri rýchlosti 50 km/h na 4. prevodový stupeň sú otáčky 1600 ot./min. Túto rýchlosť zvláda aj „päťka“, vtedy sú otáčky len o 100 ot./min. menšie. Na mojej krátkej cca 5 km jazde do práce som dosiahol najnižšiu spotrebu 7,9 l/ 100 km. Čiže v meste sa dá jazdiť za 8 litrov ako sľubuje výrobca. Ak však zabudnete aplikovať ekonomické správanie, vyšvihne sa spotreba cez 9 litrov.

Cesta okresnými cestami skončila spotrebou 5,7 l/ 100 km. Pri ustálenej jazde rýchlosťou 90 km/h po bratislavskom obchvate ukázal displej 5,3 l jedným smerom a 4,4 l/ 100 km opačným smerom. Otáčky sú vtedy na šiesty prevodový stupeň 2100 / min.

Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h „točí“ motor 3100 ot/min. Trasa BA – Kúty – BA skončila spotrebou 7,1 l / 100 km. Tu som si najviac uvedomil absenciu tempomatu. Inak je vozidlo stabilné a v interiéri nie je hluk.

V meste stačí radiť okolo 2000 ot./min., tak doporučuje aj ukazovateľ ekonomického radenia. Pri potrebe dynamického zrýchlenia je nutné podradiť niekedy aj o dva stupne nižšie. A točiť a točiť. Nad 3000 ot./min. to ujde, ale najväčšiu dynamiku predvedie motor nad 4000 ot./min. Plynulý ťah pokračuje až k červenému pásmu.

Radenie je presné a dráhy sú primerane dlhé. K prevodovke nemám výhrady. Ovládanie všetkého je ergonomické. Treba si len zvyknúť na japonské ovládanie svetiel na ľavej páčke a na ovládanie stieračov na tej pravej. Nedá mi nespomenúť, že jedno zotretie je nahor a smerom dolu sa menia intervaly stierania. Inak je ergonómia vyriešená chvályhodne, napr. ak má vodič ruku na prevodovej páke, prstom si môže meniť nastavenie klimatizácie. Trojblik si našiel cestu aj do Corolly.

Podvozok
Predná náprava je klasický MacPherson, vzadu je torzná priečka. Pre zaujímavosť doplním, že Auris s týmto motorom má vzadu dvojité lichobežníkové zavesenie. Aj táto skutočnosť spolu s nastavením tlmenia, ma opäť utvrdzuje v tom, že Corolla je určená na menej náročné trhy. Tlmenie je totiž komfortné, akoby určené ešte na horšie cesty ako sú tie naše. Všetky nerovnosti prechádza bez zaváhania, vodič má z toho veľmi dobrý pocit. Pri prudkom nájazde do zákruty s nerovnosťami sa zadná náprava javí trochu nervózne, ale nie je to nič hrozné. Náklony karosérie sú minimálne. Kotúčové brzdy sú aj vzadu a fungujú spoľahlivo. Riadenie nie je príliš preposilované. Corolle svedčí viac pohodová jazda, než športová. Toto tvrdenie potvrdzujú aj sedadlá, ktoré telo v zákrutách príliš nepodržia.

Bezpečnosť
Výsledok v testoch Euro NCAP, v ktorom Corolla získala 94 % za ochranu dospelých cestujúcich, 82 % za ochranu detí, 67 % za ochranu chodcov a 66 % za bezpečnostné systémy svedčí o vysokej bezpečnosti. Ochrana krčnej chrbtice pri náraze zozadu dostala 3,4 bodu (maximum je 3,7). Navyše oproti konkurencii je na palube kolenný airbag vodiča. V cenníku je spomenutý aj asistent rozjazdu do kopca, ale testovaný kus ho z nejakého dôvodu nemal. Rovnako tomu bolo aj pri Aurise.

Obstarávacia cena (spracované dňa 10.09.2013 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Corolla 1.33 Dual VVT-i
14.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Corolla 1.6 Valvematic Active
15.690 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Corolla 1.6 Valvematic Active
16.870 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbagy predné (vodič + spolujazdec), airbagy bočné (vodič + spolujazdec), airbagy hlavové (1. a 2. rad), airbag kolenný (vodič), deaktivácia predného airbagu u spolujazdca, trojbodové bezpečnostné pásy vpredu (2x), výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu, trojbodové bezpečnostné pásy vzadu (3x), indikácia zapnutia bezpečnostných pásov (predné + zadné), uchytenie detskej sedačky ISOFIX (2x zadné krajné sedadlá), detská poistka zadných dverí, systémy ABS/EBD/BA/VSC/TRC, asistent rozjazdu do kopca (HAC), elektrický posilňovač riadenia (EPS), kotúčové brzdy vpredu (ventilované) a vzadu, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, sklápací kľúč s otváraním batožinového krytu s diaľkovým ovládaním (2×), imobilizér
Interiér:
klimatizácia automatická dvojzónová, peľový filter, elektricky ovládané predné a zadné okná, sťahovanie okna vodiča jedným dotykom, do zelena tónované predné bočné okná, do zelena tónované zadné bočné okná a zadné okno, vyhrievanie zadné okno, trojramenný volant a hlavica radiacej páky v koži, ovládanie palubného počítača a audio systému na volante, ovládanie Bluetooth® Handsfree na volante, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, Multiinformačný displej 1 (priemerná spotreba, dojazd, celkové počítadlo najazdených km, denné počítadlo najazdených km A/B, teplota chladiacej kvapaliny, vonkajšia teplota), digitálne hodiny na palubnej doske, modré podsvietenie prístrojov s nastavením intenzity, kontrolka pre stráženie tlaku v pneumatikách, kontrolka výšky hladiny kvapaliny pre ostrekovače, komfortné blikanie – trojblik, modré podsvietenie ovládačov a tlačidiel, stierače predného okna s nastaviteľným cyklovačom, strieborné obloženie dverí, strieborné obloženie palubnej dosky, odkladacia schránka pred spolujazdcom, stropná konzola s držiakom okuliarov, slnečné clony s kozmetickými zrkadlami, osvetlenie kozmetických zrkadiel, predná lakťová opierka posuvná, držiak nápojov v stredovej konzole (2x), zadná lakťová opierka s držiakmi nápojov (2x), schránka na mince pod volantom, odkladacie vrecká v predných a zadných dverách, držiaky fliaš v predných a zadných dverách, elektrická zásuvka 12 V vpredu a na stredovej konzole pre zadné sedadlá, osvetlenie batožinového priestoru, háčik na tašku v batožinovom priestore (1x), výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, sklopné zadné sedadlá, delenie 40:60, vrecko na zadnej strane sedadla spolujazdca, čalúnenie sedadiel textilné, Toyota Touch 2 (6,1˝ dotykový displej, rádio + CD prehrávač, Bluetooth 3.0 ® Handsfree aj streaming a Bluetooth 3.0 streaming, Mirror link - zobrazenie displeja mobilu do Touch zobrazenia, ovládanie iPodu a USB MP3 prehrávača, zadná parkovacia kamera, informácie o jazde (priemerná rýchlosť, čas jazdy, dojazdová vzdialenosť), podpora MP3 a WMA, externý vstup Aux-In/USB, 4 reproduktory vpredu, 2 reproduktory vzadu
Exteriér:
oceľové disky kolies s celoplošnými krytmi 205/55 R16, súprava na opravu pneumatík, nárazníky lakované vo farbe karosérie, spätné zrkadlá - elektricky ovládané a vyhrievané vo farbe vozidla, spätné zrkadlá - s integrovanými smerovými svetlami, vonkajšie kľučky dverí vo farbe karosérie, LED svetlá denného svietenia a parkovacie svetlá, halogénové predné svetlomety, systém oneskoreného zhasnutia svetiel (FMH), automatické vypnutie svetlometov (Auto Cut), upozornenie na núdzové brzdenie (rozsvietenie výstražných svetiel), zadná parkovacia kamera
Výbava za príplatok k základnej cene: • Paket Design – 16“ zliatinové disky kolies, predné hmlové svetlá = 400 €
• lak – perleť = 780 €

Za 1000 € sa dá ešte k výbave Active dokúpiť Paket Exclusive, ktorý obsahuje okrem Paketu Design aj užitočné doplnky ako napr. tempomat, inteligentný parkovací systém, vyhrievané predné sedadlá, sklopné spätné zrkadlá atď. Čiže dosť prvkov z vyššej výbavy Style.

Porovnanie s konkurenciou (spracované: 10.09.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Najbližšou konkurenciou je Hyundai Elantra, Chevrolet Cruze a Renault Fluence. Musím spomenúť aj Ford Focus a Opel Astru (aj Astru Classic). Všetky tieto modely sa ponúkajú aj ako sedany. Z Japoncov prichádza do úvahy Mitsubishi Lancer a z Talianov Fiat Linea, ten je v predaji len s naftovým motorom. Netreba zabúdať ani na dvojičky Citroën C-Elyseé/Peugeot 301, ktoré sú však kvalitatívne na nižšej úrovni. Na opačnom konci rebríčka je VW Jetta. A do predaja prišla v týchto dňoch nová generácia Mazdy3, ktorú radím medzi silnú konkurenciu.

Zaujímavo však vyznie aj porovnanie s Aurisom Touring Sports. S výbavou Active s rovnakým motorom je od Corolly len o 300 € drahší. Má síce len jednozónovú automatickú klimatizáciu a elektrické ovládanie len predných okien, ale zato má hmlové svetlomety, výškovo nastaviteľné aj sedadlo spolujazdca a hlavne neporovnateľne lepšie využiteľný väčší batožinový priestor.

Značka / model Toyota Corolla Hyundai Elantra Chevrolet Cruze Renault Fluence
Motor 1.6 Valvematic 1.6i D-CVVT 1.6 16V 1.6 16V
Stupeň výbavy Active Style LT PLUS Privilege
Pohon predný predný predný predný
Zdvihový objem motora 1598 1591 1598 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie nie nie nie nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 97/6400 97/6300 91/6200 81/6000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 160/4400 158/4850 155/4000 151/4250
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
5-stupňová
manuálna
5-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 200 200 190 185
Zrýchlenie (s) 10,0 10,7 12,8 11,7
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,0 6,4 6,6 6,7
Emisie CO2 (g/km) 139 148 155 155
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1205 1161 1300 1300
Dĺžka (mm) 4620 4530 4603 4618
Šírka (mm) 1775 1775 1755 1809
Výška (mm) 1465 1445 1477 1479
Rázvor (mm) 2700 2700 2685 2702
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l) 452 485 450 496
Záruka 3 roky / 100.000 km 5 rokov / bez obmedzenia najazdených km 5 rokov / 120.000 km 5 rokov / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 17.290 15.990 16.580 14.190
Akčná cena (€) 15.690 - 14.050 13.290
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 16.870 16.870 14.540 14.390


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Hyundai Elantra
  • má naviac: alarm, tempomat, zadné parkovacie senzory, dažďový senzor, vyhrievané predné sedadlá
    nemá: asistent rozjazdu do kopca, kolenný airbag vodiča, dotykový displej, zadná parkovacia kamera, Bluetooth, kontrolka pre stráženie tlaku v pneumatikách, zadná lakťová opierka, LED denné svietenie

  • Chevrolet Cruze
  • má naviac: alarm, tempomat, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca
    nemá: asistent rozjazdu do kopca, kolenný airbag vodiča, automatická dvojzónová klimatizácia, dotykový displej, zadná parkovacia kamera, kontrolka pre stráženie tlaku v pneumatikách, LED denné svietenie

  • Renault Fluence
  • má naviac: tempomat, navigačný systém TomTom, Hands-free karta, látkové čalúnenie v kombinácii s koženkou, vonkajšie zrkadlá elektricky sklopné, elektrochromatické vnútorné zrkadlo, dažďový a svetelný senzor, zadný parkovací senzor, slnečné záclonky v druhom rade sedadiel a na zadnom skle, 8 reproduktorov (Corolla má 6)
    nemá: asistent rozjazdu do kopca, kolenný airbag vodiča, kontrolka pre stráženie tlaku v pneumatikách, zadná lakťová opierka, zadná parkovacia kamera


    Záverečné hodnotenie

    Dizajnovo radím Corollu medzi podarené sedany. Prístrojová doska je poskladaná kvalitne, počas testu ani nepípla. Dielenské spracovanie a použité materiály v interiéri zaručujú dlhodobú trvácnosť a funkčnosť. Lícovanie plastov na obkladoch dverí by mohlo byť však lepšie. Motorizácia je dostatočne výkonná s primeranou spotrebou a radenie je presné. Podvozok spolu s miestom na zadných sedadlách považujem za najväčšie klady tohto modelu.

    Priznám sa, že som bol voči sedanom skeptický, ale Corolla trochu zmenila môj pohľad na trojpriestorové karosérie. Ponúka elegantný vzhľad s dostatočne veľkým batožinovým priestorom, ktorý poslúži aj rodine. Cena mi však príde menej adekvátna, s ohľadom na ceny modelu Auris. Najmä verzie kombi.


    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Toyota:
    Test Toyota Auris 1.6 Valvematic Active (05/2013)
    Test Toyota Yaris 1.5 VVT-i Hybrid Synergy Drive Active (01/2013)
    Test Toyota GT86 2.0 Boxer D-4S (12/2012)
    Test Toyota Prius 1.8 VVT-i Hybrid Synergy Drive (06/2012)
    Test Toyota Avensis Kombi 2.0 D-4D Sol (05/2012)
    Test Toyota Yaris 1.33 Dual VVT-i Style (03/2012)

    Dňa: 25.09.2013
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]