Test: Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction (11/2013)
|
redaktor: v.ptáček, 02.12.2013;
Po teste modelov A3 v 3-dverovom prevedení a A3 Sportback sme otestovali 4-dverový sedan. Testovaná A3 Limousine bola vo výbavovom stupni Attraction s motorom 1.4 TFSI (103 kW) vybaveným systémom COD (pri malom zaťažení sa deaktivujú dva valce motora) pracujúcim s prevodovkou S tronic.
Najmenšia limuzína od Audi
Audi rozšírilo svoju ponuku o ďalší prémiový počin, ktorý je zameraný na zákazníkov túžiacich po sedane so štyrmi kruhmi, ale model A4 je zatiaľ nedosiahnuteľný. Na jar mal sedan premiéru na autosalóne v New Yorku a na Slovensku bol predstavený v septembri. Ceny boli známe už od júna. Model sa vyrába v neďalekom maďarskom závode v Györi.
Exteriér
Vpredu dominuje veľká jednodielna maska a zaujme denné LED svietenie bi-xenonóvých svetlometov. Oproti A3 Sportback má sedan pozmenený predný nárazník. Bočná línia vozidla sa na úrovni zadných sedadiel začína plynule znižovať a ukončená je decentným spojlerom na veku batožinového priestoru. Po bokoch sa tiahnu dve hrany. Horná (Tornadolinie) spája predné svetlomety so zadnými. Dolná hrana (Dynamic Line) prebieha v spodnej časti nad prahmi. Dizajn zadnej časti je vydarený. Úzke a pretiahnuté svetlá do šírky majú svietiace LED diódy. V nárazníku sú odrazové sklíčka.
Na prvý pohľad môže prísť ku zámene s väčšou A4-kou, ale samozrejme sú tam výrazné rozdiely. Tvar svetlometov je podobný, ale LED denné svietenie má iný tvar. Nárazníky sú tiež rozdielne, ale hlavne rozmermi (dĺžka a rázvor) sú tieto dva modely odlišné. Pri pohľade zozadu sú iné svetlá a nárazník.
Porovnávacia tabuľka modelov:
Interiér
Na predných sedadlách sa od svojich sesterských modelov A3 nelíši, tie rozdiely sú v zadnej časti. Interiér je síce jednoduchý, ale zameraný na detaily a správne usporiadanie ovládacích prvkov určených pre posádku. Pri dotyku s použitými materiálmi cítiť kvalitu a precízne spracovanie tlačidiel a ovládačov. Pôsobivé je ich jemné presné cvakanie a chod. Priestor na predných sedadlách je vzdušný. Sedadlá sú pohodlné a ich rozsah nastavenia je dostatočný pre rôzne postavy. Ich vyhrievanie som ocenil v chladnom počasí, nábeh vyhrievania bol rýchly.
Kožený 4-ramenný volant sa drží dobre, má multifunkčné ovládanie (palubný počítač, rádio, hlasitosť, Bluetooth). Medzi otáčkomerom a rýchlomerom je veľký prehľadný farebný displej palubného počítača. Pod volantom sa okrem páčky smeroviek a stieračov nachádza tretia na ovládanie tempomatu, ktorého ovládanie je veľmi jednoduché. Z palubnej dosky trčia štyri pekne spracované prívody vzduchu, pri ktorých nastavovaní je počuť presné cvakanie. Výsuvný 5,8 palcový displej sa nachádza v strede palubnej dosky. Displej sa vysúva pri otočení kľúča v zapaľovaní a pri vytiahnutí kľúča sa zasunie. Grafické spracovanie displeja je prepracované a jeho vysúvanie/zasúvanie prebieha v tichosti. Zasunutie je možné aj tlačidlom, ktoré sa nachádza pod prívodmi vzduchu v rade tlačidiel. Tu sa nachádzajú aj tlačidlá režimu Start-Stop, výstražných svetiel a vypnutie ESC. Nižšie je ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie a kúrenia resp. ventilácie. Farebné označenie a podsvietenie ovládačov nastavovania teploty je efektné.
Pred voliacou pákou sú dve odkladacie miesta na nápoje a priestor na odloženie napr. mobilu. Voliaca páka sa príjemne drží a je v kombinácii koža s hliníkovými prvkami. Za voliacou pákou sa nachádza zoskupenie tlačidiel MMI ovládania. Jeho ovládateľnosť je nenáročná a intuitívna, veľmi rýchlo sa dá zorientovať a dostať sa k údajom, ktoré chce vodič nastaviť. Pod ovládaním MMI sa nachádza tlačidlo elektromechanickej parkovacej brzdy a asistenta rozjazdu. Odkladacie priestory sú vo dverách, v lakťovej opierke, kde je aj prípojka AUX, a v schránke pred spolujazdcom. Tu sa nachádza CD mechanika s čítačkou kariet. Chýba schránka na okuliare v strope. Prepojenie mobilného telefónu cez rozhranie Bluetooth so systémom MMI je rýchle a pri telefonovaní je ovládanie jednoduché.
Na zadných sedadlách má sedan o 3 cm menej priestoru na hlavu naproti Sportbacku, čo je spôsobené zadným tvarom strechy modelu. Hraničnou postavou, ktorá si pohodlne sadne, je približne do výšky 180 cm. Potom nastáva problém s miestom na hlavu, podsúvanie sa na sedadle, dotýkanie sa kolenami o predné sedadlá. Kolega s výškou 195 cm si za seba nedokázal sadnúť a zavrieť dvere. Nevýhodou je aj tvrdý plast zozadu predných sedadiel. Ak sedí na zadných sedadlách osoba s dlhšími nohami a dotýka sa plastu kolenami, tak to pohodlné nie je. Mohol tam byť aspoň úložný priestor vo forme sieťky. Na zadné sedadlá si síce môžu sadnúť tri osoby, ale budú sa tlačiť. Zadná lakťová opierka má držiak na dva nápoje a nízky úložný priestor. Sedadlá sú sklopné a delené v pomere 60:40. V strede operadiel je otvor na prepravu dlhých predmetov.
Otváranie batožinového priestoru pomocou kľúča sa pri jednom stlačení len odistí, pri podržaní tlačidla sa celý otvorí, šikovné. Objem batožinového priestoru je slušných 425 litrov, pri sklopených zadných sedadlách 880 litrov. Limitovaný je sedanovským nakladacím otvorom. Na zatváranie veka batožinového priestoru slúži jeden úchyt na pravej strane, prijal by som ešte jeden aj na ľavej.
Motor a prevodovka
Štvorvalcový radový benzínový motor s priamym vstrekovaním paliva a prepĺňaným výfukovým turbodúchadlom má objem 1395 cm3. Výkon je 103 kW (140 koní) pri 5000 ot./min. a max. krútiaci moment 250 Nm pri 1500 - 3500 ot./min. Podstata motora je v systéme COD (cylinder on demand). Motor pri nízkom a strednom zaťažení, ako aj pri dobiehaní vozidla zotrvačnosťou deaktivuje druhý a tretí valec motora, čím sa zvyšuje jeho účinnosť. Otáčky musia byť medzi 1.400 až 4.000 ot./min a krútiaci moment medzi cca 25 a 75 Nm.
Ovládanie sa uskutočňuje pomocou axiálne posuvných púzdier na vačkových hriadeľoch, ktoré majú dva rozličné profily vačiek. Keď ich elektromagnetický aktuátor posunie na vačkovom hriadeli, nad nasávacími a výfukovými ventilmi druhého a tretieho valca rotujú tzv. nulové vačky. Tieto vačky kruhového profilu neotvárajú ventily, ktoré ventilové pružiny udržiavajú zatvorené, súčasne sa v príslušných valcoch deaktivuje vstrekovanie paliva. Aktívne valce 1 a 4 naproti tomu pracujú so zvýšenou účinnosťou, lebo sa prevádzkové body podsunú smerom k vyššiemu zaťaženiu. Pri intenzívnom stlačení pedála akcelerátora sa nulové vačky odsunú nabok a pôvodné vačky opäť aktivujú vypnuté valce. Proces prepínania trvá od 13 do 36 milisekúnd (podľa otáčok), korekcie vstrekovaním a škrtiacou klapkou ho zmäkčujú. Celý systém je najlepšie vidieť na tomto videu.
Škoda, že sa režim systému COD nezobrazuje na palubnom počítači ako to bolo v testovanom vozidle Volkswagen Polo BlueGT. Takto som nevedel kedy systém pracuje, lebo prejav chodu motora na 2 valce nie je počuť a nie sú ani cítiť zvýšené vibrácie. Potom sa nastoľuje otázka, či je ním vozidlo naozaj vybavené, ale importér ma uistil, že vozidlo týmto systémom naozaj disponuje. Aspoň som nemal stále nalepený pohľad na palubnom počítači a mohol som sa plne venovať dianiu okolo vozidla. Motor má tichý kultivovaný chod a jeho svižnosť je dostatočná napr. pri predbiehacích manévroch.
S motorom pracuje 7-stupňová dvojspojková automatická prevodovka S-tronic, ktorej v podstate nemám čo vytknúť. Režim D je zameraný skôr na šetrenie spotreby paliva, kedy sa snaží prevodovka čo najskôr radiť na čo najvyššie prevodové stupne. Pri režime S necháva točiť motor do vyšších otáčok kým preradí na vyšší stupeň. Ďalej je tu aj možnosť samostatného radenia si v režime M, kedy si vodič sám preraďuje stupne voliacou pákou. Šikovný pomocník je asistent rozjazdu, ktorý som veľmi ocenil pri jazde preplneným mestom, kedy som sa vozidlom posúval vždy len o kúsok. Pri aktivovanom asistente rozjazdu sa pri zabrzdení automaticky aktivuje parkovacia brzda a tým pádom netreba stáť na brzdovom pedáli a oslňovať vodiča stojaceho za mnou. Pri rozjazde stačí stlačiť plynový pedál a vozidlo sa automaticky odbrzdí.
V priebehu testu som najazdil 510 km (orientačne: v meste 290 km a zvyšok po okresných cestách cez dediny), s priemernou spotrebou 6,6 l/100 km. Po najazdených 180 km v preplnenom hlavnom meste bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote 8,4 l/100 km, čo je voči tabuľkovým hodnotám, ktoré udáva výrobca celkom rozdiel. Spotreba pri jazde po okresných cestách cez dediny sa pohybovala v rozmedzí 5,0 až 5,4 l/100 km. Výrobca udáva hodnoty spotreby: mesto 5,9 l/100 km, mimo 4,1 l/100 km a kombinovaná 4,7 l/100 km.
Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1400 ot./min. (5-prev. stupeň), 90 km/h - 1600 ot./min. (7-prev. stupeň), 110 km/h - 2000 ot./min. (7-prev. stupeň).
Podvozok
Náprava vpredu je zo vzpier McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečnym, torzným stabilizátorom. Zadná náprava je štvorprvková, s oddelenými pružinami a tlmičmi, doplnená priečnym, torzným stabilizátorom.
Komfortne ladený podvozok ma ničím negatívnym neprekvapil. Odpruženie filtruje nerovnosti s prehľadom, odhlučnenie tiež chválim, čiže posádka si môže užívať nerušene pohodlnú jazdu. Pri prejazdoch zákrutami sú náklony karosérie minimálne.
Bezpečnosť
Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, brzdový asistent, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag na strane vodiča, Audi pre sense basic - preventívne opatrenie pred hroziacim nebezpečenstvom, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX so systémom Top Tether s deaktivátorom airbagu.
Testami Euro NCAP prešla A3-ka v 3-dverovej verzii, kde získala plný počet hviezdičiek (95% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 74% - chodci, 84% - bezpečnostné asistenčné systémy) a tak predpokladám, že A3 sedan by dopadol rovnako dobre.
Obstarávacia cena (spracované dňa 19.11.2013 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)
Základná cena modelu:
A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction (92 kW, 6-st. man.) |
22.890 €
|
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction (103 kW, S tronic) |
26.050 € |
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
A3 Limousine 1.4 TFSI Attraction |
33.190 € |
Štandardná výbava: |
Bezpečnosť a ochrana: ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; brzdový asistent; Audi pre sense basic; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; kolenný airbag na strane vodiča; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; kontrola tlaku v pneumatikách
Interiér: elektrické ovládanie okien; stĺpik volantu nastaviteľný vo dvoch smeroch; elektromechanická parkovacia brzda; elektromechanické servoriadenia; štandardné sedadlá vpredu, manuálne výškovo nastaviteľné; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné; látkové poťahy sedadiel Marathon; Start-Stop systém
Exteriér: spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; svetelný a dažďový senzor |
Výbava za príplatok k základnej cene: |
• alarm s ochranou proti odtiahnutiu = 450,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1091,00 €
• Bluetooth rozhranie = 337,00 €
• disky z ľahkých zliatin 7,5J x 17, 5-lúčové, Stern-dizajn, pneu 225/45 R17 = 1294,00 €
• Komfort paket ( komfortná autom. klimatizácia, akustický parkovací systém vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat) = 874,00 €
• MMI Rádio (výsuvný 5,8˝ displej, samostatné MMI-ovládanie a Car-menu, CD-mechanika, čítačka kariet, podporuje MP3 WMA, prípojka AUX-IN = 478,00 €
• ozdobné lišty z lešteného hliníka okolo okien = 181,00 €
• palubný počítač s farebným displejom = 129,00 €
• predĺžená záruka 2+1 do 90.000 km = 0,00 €
• priestor na prepravu dlhých predmetov vzadu, so stredovou opierkou a držiakom na poháre = 174,00 €
• Style paket (stredová opierka rúk vpredu, palubný počítač, disky alu 6,5x16 10-lúčové, volant kožený 4-ramenný, MMI rádio, 8 reproduktorov) = 809,00 €
• svetlomety do hmly = 185,00 €
• volant - kožený, multifunkčný, 4-ramenný = 406,00 €
• lak - gletscherweiss metal = 732,00 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 19.11.2013 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)
Pri hľadaní prémiového konkurenta do porovnania sa našiel len Mercedes CLA.
|
|
|
|
|
|
Značka a model |
Audi A3 Limousine |
Mercedes CLA |
Motor |
1.4 TFSI COD |
180 |
Palivo |
benzín |
benzín |
Stupeň výbavy |
Attraction |
- |
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1395 |
1595 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
103/5000 |
90/5000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
250/1500-3500 |
200/1250-4000 |
|
|
|
Prevodovka |
7-stupňová dvojspojková |
7-stupňová dvojspojková * |
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
217 |
210 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
8,4 |
9,2 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
4,7 |
5,5 |
Emisie CO2 (g/km) |
109 |
129 |
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1250 |
1430 |
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4456 |
4630 |
Šírka (mm) |
1796 |
1777 |
Výška (mm) |
1416 |
1432 |
Rázvor (mm) |
2637 |
2699 |
Počet dverí/miest |
4/5 |
4/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
425 |
470 |
|
|
|
Záruka |
2 roky / bez obmedzenia km |
2 roky / bez obmedzenia km |
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
26.050 |
27.990 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
33.190 |
35.526 |
* - za príplatok 2184 €
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):
Mercedes CLA
nemá: akustický parkovací systém vzadu, 8 reproduktorov (má 6), systém cylinder on demand (COD)
Záverečné hodnotenie
Myslím, že model A3 sedan je podarené vozidlo. Dizajn je elegantný, zadná časť vozidla je atraktívna a vynikla aj jeho žiarivá biela farba laku. Model je zameraný na zákazníkov, ktorí si chcú kúpiť prvú prémiovú limuzínu. Slovíčko prémiová je oprávnené, nakoľko spracovanie a jednotlivé detaily a materiály vozidla sú prepracované, tak isto ako použitá technika. Samozrejme za kvalitu sa platí. Európanom moc sedany nie sú pochuti, čiže hlavné predaje sa budú odohrávať skôr mimo nášho kontinentu.
Z hľadiska priestoru na hlavu pre vyššie postavy na zadných sedadlách to až taká sláva nie je, čo je daň za zvažujúcu sa zadnú časť vozidla. Motoricky ide o zaujímavý počin so systémom COD, akurát tým, že sa ten režim nezobrazoval, tak neviem posúdiť jeho využitie. Nameraná spotreba v meste 8,4 l/100 km, je naproti 5,9 l/100 km, ktoré udáva výrobca o dosť vyššia, čo sa ale môže zlepšiť, nakoľko testované vozidlo malo najazdených zatiaľ len 1600 km.
Fotogaléria
Ďalšie testy AUDI:
Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition
Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
Test Audi A1 1.6 TDI Ambition
Dňa: 02.12.2013
Redaktor: Ing. Václav Ptáček
Foto: Ing. Václav Ptáček
|