redaktor: k.zechmeister, 11.03.2014;
Na opačnej strane zemegule cez víkend štartuje tohtoročná Formula 1. Poďte sa s nami pozrieť na tímy, hlavných aktérov a Veľké ceny pre rok 2014.
V zozname jazdcov nenájdeme tento rok mená ako Mark Webber alebo Paul di Resta, ale zato pribudlo zopár nových a jeden navrátilec. Veľkých cien bude 19. Formulu neuvidia v Indii, ale po novom aj v Rusku, a opäť aj v Rakúsku. A technických zmien je veľmi veľa.
Infiniti Red Bull Racing
Dominancia tohto tímu bola v minulom roku ešte výraznejšia ako roky predtým. Bezchybné jazdecké výkony na skvelom monoposte nemohli skončiť inak ako štvtým titulom v rade pre Sebastiana Vettela. Stihol prekonať aj rekord krajana Michaela Schumachera v počte víťazných Veľkých cien za sebou. Vyhral ich deväť! Jeho novým kolegom po Markovi Webberovi bude ďalší Austrálčan. Z tímu Scuderia Torro Rosso prišiel Daniel Ricciardo.
Mercedes AMG Petronas F1 Team
Nico Rosberg vyhral v minulej sezóne dve Veľké ceny, ale viac bodov pozbieral Lewis Hamilton, ktorý vyhral jedny preteky. Spolu sa postarali o to, že tím skončil na druhom mieste za Red Bullom. V tomto roku si kladú najvyššie ciele.
Scuderia Ferrari
Vzpínajúci koník v minulom roku opäť nestačil na rozbehnutého býka. Fernando Alonso sa stal druhýkrát za sebou vicemajstrom sveta a fanúšikovia si želajú jediné – aby poskočil konečne o stupienok vyššie. O svojom talente nemusí nikoho presviedčať, čaká len na lepší monopost. Felipemu Massovi sa pekne v Maranelle poďakovali, aby vzápätí privítali starého známeho. Do tímu sa vracia Kimi Räikkönen! Áno, presne ten Kimi, ktorý slávil s Ferrari titul šampióna v roku 2007. Pre Ferrari doteraz posledný. Takže máme opäť v jednom tíme dvoch majstrov sveta, odlišných ako oheň a ľad. Ako bude toto spolunažívanie fungovať? Nechajme sa prekvapiť.
Lotus F1 Team
Po odchode Kimiho do Ferrari sa stáva tímovou jednotkou Francúz Romain Grosjean. Ten síce na rozdiel od Fína, ktorý vyhral jednu Veľkú cenu, nedokázal ani raz zvíťaziť, ale svojimi výkonmi si vypýtal miesto v tíme aj v tomto roku. Jeho kolega bude Venezuelčan Pastor Maldonado prichádzajúci z Williamsu, kde svojimi výkonmi neoslnil. Lotus oslnili asi peniaze jeho sponzora.
McLaren Mercedes
Anglický tím zažil jednu z najhorších sezón v histórii. Ani raz nebol ich jazdec „na bedni“. Jednotkou ostáva Jenson Button. Jeho najlepšie umiestnenie bolo 4. miesto na poslednej Veľkej cene v Brazílii, celkovo získal 73 bodov. Kolega Pérez dopadol horšie, nazbieral 49 bodov a tím sa s ním rozlúčil. A tak bude Buttonov kolega nováčik v poli - mladý 21-ročný Dán Kevin Magnussen.
Sahara Force India F1 Team
Tento tím vymenil svojich oboch jazdcov. Paul Di Resta aj Adrian Sutil sa porúčali. Do tímu sa po roku v tíme Sauber vracia Nemec Nico Hülkenberg. Jeho kolegom bude Mexičan Sergio Pérez, ktorý vydržal v McLarene len jeden rok.
Sauber F1 Team
V tíme zostal druhý Mexičan v poli – Esteban Gutiérrez. Jeho nový tímový kolega bude Adrian Sutil. Ten si vymenil sedadlo s Nicom Hülkenbergom, ktorý smeroval opačným smerom do Sahary.
Scuderia Torro Rosso
Skúsenejším jazdcom v tíme bude Francúz Vergne. Ricciardovo sedadlo po jeho odchode do Red Bullu zaujme najmladší tohtoročný jazdec a zároveň nováčik – 19-ročný Rus Daniil Kvjat.
Williams Martini Racing
Bottas získal v minulej sezóne štyri body, Maldonado len jeden. Preto sa vo Williamse radujú a dúfajú, že tých bodov bude tento rok viac. Získali totiž skúseného jazdca. Je ním Felipe Massa! Tento ostrieľaný Brazílčan prišiel z Ferrari, aby vytvoril dvojicu s Fínom Bottasom, ktorého si v tíme ponechali. Za zmienku stojí aj partnerstvo so spoločnosťou Martini, ktorú si isto mnohí fanúšikovia motošportu pamätajú v spojitosti Lancie Delta Integrale a sveta rally, alebo Porsche a Le Mans.
Marussia F1 Team
Na chvoste bude jazdiť aj tento rok dvojica Jules Bianchi s kolegom Maxom Chiltonom. Tím si ich ponechal. Najväčšie súboje budú pravdepodobne zvádzať s jazdcami Caterhamu.
Caterham F1 Team
Vďaka tomuto tímu bude mať opäť v F1 zastúpenie krajina vychádzajúceho slnka. Po ročnej pauze sa vracia totiž Japonec Kamui Kobajaši, ktorý naposledy pôsobil v tíme Sauber. Jeho kolegom bude tretí nováčik v poli – 23-ročný Švéd Marcus Ericsson. Tím tak vymenil oboch jazdcov.
Nováčikovia sú teda traja. Najväčšie zastúpenie má Nemecko so štyrmi jazdcami, nasleduje Francúzsko s tromi. Veľká Británia a Fínsko majú po dvoch. Štartovať bude aj jeden Španiel, Austrálčan, Brazílčan, Venezuelčan, Mexičan, Dán, Rus, Japonec a Švéd. Celkom pestré zoskupenie národností.
Na vymenovanie všetkých technických zmien by sme potrebovali nový článok, preto spomenieme len tie najdôležitejšie. Atmosférické motory V8 uvidíme už len v múzeu. Od tohto roka ich nahradia turbom preplňované V6 motory s objemom 1,6 litra. Je tým zaručená nižšia spotreba o cca 40 %. Systém KERS bude hrať oveľa väčšiu rolu ako bolo zvykom. Po novom sa volá už len ERS, slovíčko Kinetic odišlo do histórie. K dispozícii ponúkne ďalších 160 koní. V minulej sezóne to bola polovica. Celý systém sa tak skladá zo spaľovacieho motora, turba, dvoch rekuperačných systémov (MGU-K rekuperácia kinetickej energie pri brzdení a MGU-H rekuperácia tepelnej energie z výfukových plynov) a batérií. Pohonná jednotka je oveľa zložitejšia ako v minulosti. Zmeny sa tým pádom dotkli aj chladenia. Vlastný chladič má hybridný systém a pribudol chladič vzduchu pre turbo. Prevodovky sú nové 8-stupňové. Systém DRS zostáva aj tento rok, ale bude účinnejší, zadné krídlo sa otvorí o 7,5 cm oproti minuloročným 5 cm. Najviac viditeľná je však zmena vzhľadu monopostov. Nosy smerujú prudko k zemi a napr. taký Lotus zvolil jeho rozdvojenie. Nuž, už sme zažili oveľa krajšie časy.
Dodávateľom pneumatík je pre všetky tímy stále značka Pirelli.
Dodávatelia motorov sú nezmenený, ubudli len pohonné jednotky značky Cosworth, s ktorými jazdil v minulej sezóne len tím Marussia. Motory v tímoch pre rok 2014 sú nasledovné:
Renault – Red Bull, Lotus, Torro Rosso, Caterham
Mercedes – Mercedes GP Petronas, McLaren, Force India, Williams
Ferrari – Scuderia Ferrari, Sauber, Marussia
Aj tento rok sa uskutoční 19 Veľkých cien. Formulu tento rok neuvidia v Južnej Kórei a v Indii. Naopak, na zvuk nových motorov sa môžu tešiť v Rakúsku a v Rusku.
Zaujímavosťou je, že v posledných pretekoch v Abu Zabí získajú jazdci aj tímy dvojnásobné body. Robí sa jednoducho všetko preto, aby sezóna F1 ostala zaujímavá čo najdlhšie. Ďalšou novinkou sú štartové čísla. Každý jazdec si mohol zvoliť akékoľvek číslo v rozmedzí 2-99, ktoré bude mať počas celej kariéry v F1 na svojom monoposte. Teda pokiaľ sa nestane majstrom sveta. Vtedy si môže samozrejme zvoliť jednotku, tá ostala určená pre úradujúceho šampióna.
Ďalší hon na Vettela začína. Môžme len hádať, či sa vďaka technickým zmenám a dvojnásobným bodom v posledných pretekoch podarí zdramatizovať šampionát natoľko, aby sme spoznali majstra sveta až v samom závere šampionátu. Predsezónne testy naznačili len to, že tímy s pohonnou jednotkou Renault toho odjazdili najmenej. Naopak v dobrej kondícii sa javili pohonné jednotky Mercedes nasledované Ferrari. Nuž, uvidíme v nedeľu.
Chcete vedieť viac o F1? Doporučujeme Vám stránku: www.f1.sk
Dňa: 11.03.2014
Redaktor: Karol Zechmeister
Foto: Red Bull Racing, Scuderia Ferrari, Williams Martini Racing, Mercedes GP Petronas