Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: Renault Laguna Coupé (04/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.cvopa, 12.05.2014;

Koncom apríla nám importér vozidiel Renault na Slovensku, spoločnost Renault Slovensko, s.r.o. zapožičal Renault Laguna Coupé. Ponuka vyzretého, 5 rokov predávaného modelu sa dramaticky zúžila. A tak, než ostane len v archívoch na internete, sme ho vyskúšali.

Elegantná spoločníčka na cestovanie

zväčšiť obrázok Modelový rad Laguna tretej generácie sa na Slovensku začal predávať v septembri 2007 vo verziách liftback a kombi. V novembri 2008 ho doplnila rada Coupé, ktorá svojimi umelecky dotiahnutými líniami stelesňuje top výber značky pre cestovanie na dlhé vzdialenosti. Pôvodne prišlo Coupé so štyrmi motormi (2.0 Turbo, 2.0 dCi, 3.5 V6, 3.0 dCi) a dvoma úrovňami výbav (GT, Initiale), časom sa ponuka menila a zužovala až na súčasnú jednu možnosť 2,0 dCi Initiale. Ide o (svojho času) najvyšší výbavový stupeň, ktorý bol aj v našom testovacom Coupé.

Napriek jasne prúdnicovým tvarom sa jedná o plnohodnotné vozidlo pre štyroch dospelých vrátane batožiny. Tvary čela odkazujú na svojich dvoch bežne kupovaných príbuzných, táto kráska však dostala rozmerný nasávací rošt, kde od podvozku vpred decentne stúpajúca spodná plocha tvorí mäkkú čelnú hranu dištancujúcu sa od „kosenia vozovky“, ako tak často vidieť inde. Nadčasovosť a ucelená harmónia tryskajú z perimetra celého auta. Bočný profil vystavuje do priestoru hrúbku, divergujúce prúdnice obtekajú chrómom lemované bezrámové dvere, ktoré po otvorení zmietnu zo stola myšlienku na bluf ohľadne hrúbky konštrukcie. Tvary strešných plôch splývajú k zadnej kapote ako ženské vlasy k pozadiu, a to zas celý zadný zjav ovína svojimi jadrnými bokmi, ktoré s úsmevom všetko sceľujú a kontrastom prižmúrených svetiel vrhajú iskrivo nevinný pohľad po okolí. Kosoštvorec uprostred je diamant.

Pozdvihujúci pocit z exteriéru stojí za všetko, aj keby interiér bol na tom zle, čo nie je. Je ladený do skľudnenia a snahy o relax energetiky posádky. Dlhé, ťažké a masívne dvere dostali madlo blízko pántov, takže na rovine sa pohybujú s ľahkosťou, v prípade pritiahnutia „do kopca“ je potreba väčšiu silu. Ich plastové telá pri silnom stisku občas "zjajknú".

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Masívna, mäkká, bielou niťou prešívaná palubná doska dostala oázové tvary inšpirované púštnymi dunami, ktoré mäkko obopínajú čiernu lištu v klavírnom laku. Tá ako hladina jazera neustále odráža mihotajúce sa okolie a stíska hlboko zapustený displej. Dva úderné výduchy ventilácie pod ňou s miniovládaním ventilácie medzi nimi tak trochu rozvažujú inak veľmi estetickú zostavu. So svojou hĺbkou nemá schránka pred spolujazdcom ďaleko od studne. Dosiahnuť na dno chce dlllllhú ruku.

Tradičný neduh mnohých áut s krátkym pozdĺžnym posuvom volantu sa tu opakuje, čo uberá možnosť veniec vziať so sebou a výraznejšie sa odsunúť. Volantová koža má grip, aj keď mohlo to byť o kus lepšie, hodnotnejšie, či koženejšie. Renault také vie. Taktiež by bolo k veci, aby sa k aretácii nastavenia polohy volantu nemuselo naťahovať takmer k pedálom. Po upozornení kolegu som registroval vibrácie do volantu na voľnobehu dízla, ale popravde to vyruší len jemnocitnejších vodičov. Vynahradil by to hrubší veniec a aspoň trocha odlišné tlačidlá od zvyšnej produkcie koncernu (vrátane tlačidla centrálu so 4 dverami).

Ovládanie vetrania a klimatizácie napratané do malého ostrovčeka pri stredových výduchoch má pro aj kontra. "Pro" umožnilo palubnú dosku oddeliť od stredového tunela a dožičiť kolenu pravej nohy priestor. "Kontra" vyžaduje viac pozornosti a postráda intuitívnosť ovládania v porovnaní s klasickými otočnými ovládačmi. Ohľadne kolien - priestoru pre ľavú nohu, ak by madlo dverí neprekážalo, mohlo byť ešte viac, ale aj takto môže byť.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Posed. Elektricky nastaviteľné kreslo dokáže bočne viesť celé telo, podopierať stehná, byť nablízku hlave, ohrievať zospodu aj od chrbta, podporovať bedrovú oblasť (manuálna opierka) a zapamätať si tri polohy. Rozsahovo a kombinačne spokojnosť, polohu si nájde takmer každý, starší vodiči nemajú problém s na- a vystupovaním. Kľúčové slová sú „starší“ a „takmer každý“. Totiž jediný problém je, že sa kreslo nedá posunúť dostatočne nízko. To podkopáva nálady športovo ladených jedincov a podčiarkuje GT účel tohto Coupé - bez ambícii k razantnej gumyničiacej jazde, aj keď vie aj také. Svetlé tóny kožených sedadiel sa rady kolorizujú od farbu púšťajúcich materiálov oblečenia. S odklápaním predných operadiel sa sedadlá celé elektricky odsúvajú a pamätajú si polohu pri priklapnutí naspäť.

Dojem z jazdy ovplyvňuje stredový displej s R-Link systémom, teda navigáciou, rádiom, telefonovaním a možnosťou využitia online aplikácii. Jemné rozlíšenie, dobrá farebnosť a elegantná grafika displeja zobrazuje rádio aj s navigáciou pol na pol, ale možné sú aj celoplošné zobrazenia. Neustále informuje o aktuálnom čase, vonkajšej teplote a pri zotmení stmavne. Rádio zobrazuje buď zoznam staníc, alebo frekvenciu, navigácia dostala ako vodiacu ikonu obrázok červenej štúdie DeZir. Systémové funkcie a navigácia sa ovládajú zo základne pri páke prevodovky, cez joystick a okolité tlačidlá. Rádio sa ovláda z tradičnej základne pod volantom. Viacero vecí sa dá ovládať aj na dotyk displeja, na čo je však príliš utopený v palubnej doske. Všetky tieto vymoženosti sa dajú nájsť vo väčšine portfólia Renaultu, takže si treba vystačiť s individualitou karosérie.

K spomínanej plnohodnotnosti 4-miestneho vyhotovenia, vyzdvihovanej v exteriéri, nutno dodať, že vzadu by chceli sedieť len postavy do 180 cm, inak budú brúsiť hlavou strop. Nech už sa však vezie kto chce, s vyše 420 litrami priestoru v kufri s dobrým prístupom bude každý dostatočne zaopatrený. V prípade potreby sa dajú sklopiť zadné operadlá.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Jazda v skratke: „čistá agilita napriek dízlu“. Príplatkové riadenie kolies zadnej nápravy jasne cítiť v každej väčšej zákrute. Drasticky strmý prevod riadenia takmer neumožňuje pri vypnutom motore s volantom otočiť. Podstatný dojem je ten, že predné kolesá sú naplno vytočené okamžite, stačí zhruba polovičné natočenie volantu oproti verzii bez riadených zadných kolies. V pomalých ostrouhlých manévroch sa zadok očividne aktivizuje, kontrolovane vybočuje zo zákruty, vykružuje individuálnu stopu a pomáha zákrutu prejsť rýchlejšie a istejšie. Otočenie sa o 360° vyžaduje aj pocitovo menej miesta. V cestovných rýchlostiach zas cítiť väčšiu stabilitu, keď sa zadné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné. Proste neostávajú všetky zmeny smeru na prednej náprave, zadok „žije“ a spolupracuje. Podvozok sa javí akurát mäkký, ale je to najmä dojem z výbornej odizolovanosti od trápenia závesov náprav našimi cestami. Mäkkosť perfektne ladí so zameraním auta. Jediné, čo by som pridal, sú asistenti svetiel a vybočenia z jazdného pruhu, ktorí by pomohli pri skutočne dlhých jazdách. Naviac Renault tieto systémy má k dispozícii.

Brzdy to svojou citlivosťou trocha preháňajú, dávkovateľnosť však neutrpela, teda žiadne „kúsanie“. Zaujímavé je ako rýchlo sa dá s Lagunou dostať do brzdno-krízovej situácie vďaka celkovo komfortnému, no responzívnemu odladeniu. Vodič sa cíti akoby auto bolo jeho solídne kvalitné oblečenie, žije s ním, pozabudne mrknúť občas na tachometer a je to - hrozí test hraníc fyziky. Na tieto veci pomáha ESP, ktoré zasahuje veľmi decentne, žiadne skokové úpravy jazdy.

Prevodovka si v porovnaní s BMW 8° necháva trošičku viac času na rozmyslenie (o DSG ani nehovoriac), ale radí hladko a k Lagune sa hodí. Za mňa by som prijal lepšiu adaptivitu a preradenie na vyšší stupeň pri nižších otáčkach. Zlepšilo by to dojem z pomalej jazdy. K tomu však treba jemnejšie odstupňovanie, t.j. viac prevodových stupňov, lebo momentálne by skoršie preradenie motor podtočilo.

V skratke - šarmantný dizajn bez agresivity a provokácii, mäkkosť, ladnosť, to je Laguna Coupé. Toto GT s dobre spracovaným, elegantným interiérom ponúka dostatok priestoru pre štyroch cestujúcich s batožinou, primeranú úroveň výbavy a príjemne utlmený podvozok s perfektnou agilitou (pri použití 4Control). Kto je ochotný odpustiť zopár drobností, tomu bude Laguna Coupé dobrou spoločníčkou.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dňa: 12.05.2014
Redaktor: Ing. Juraj Cvopa
Foto: Ing. Juraj Cvopa
  

[ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]