Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

testy
Test: Audi A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction (08/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 08.09.2014;

Tak tu máme zase na test model Audi A3 Sportback. Tentokrát s pohonom v kombinácii zemný plyn a benzín. Audi označuje tento model g-tron. Motor 1.4 TFSI spolupracuje s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a model je vo výbavovom stupni Attraction.

testoval Václav Ptáček




CNG (už aj) v Audi

Audi začalo ponúkať model A3 Sportback g-tron na slovenskom trhu od februára tohto roka. Palivo CNG (Compressed Natural Gas) - stlačený zemný plyn (biometán) sa začína postupne stále viac rozširovať do modelov jednotlivých automobiliek. V porovnaní s benzínom a naftou uniká do ovzdušia podstatne menej škodlivých emisií. CNG je zaradené medzi alternatívne palivá a je ho možné vyrábať z obnoviteľných zdrojov. Audi vytvorilo projekt e-gas. Výroba elektrickej energie sa uskutočňuje veternými a solárnymi elektrárňami, kde s ich pomocou vzniká produkcia vodíka a metánu (video). Zemný plyn je síce horľavý, nie je však klasifikovaný ako výbušný plyn. Momentálne je rozšírenejší LPG (Liquid petroleum gas) - kvapalný ropný plyn aj vďaka väčšiemu počtu čerpacích staníc a lacnejšej dodatočnej prestavby vozidla na plyn.

Podľa údajov za rok 2013 celosvetovo jazdí na zemný plyn viac ako 17,5 milióna vozidiel a k dispozícií je viac ako 22 tisíc plniacich staníc. V Európe jazdí viac ako 1,8 milióna vozidiel a plniacich staníc je približne 4200. Prvenstvo v počte vozidiel na CNG má v Európe Taliansko so 746 000 vozidlami. Na Slovensku jazdí 1400 vozidiel. Počet čerpacích staníc CNG je na Slovensku slabší. Máme tu 10 verejných, 2 neverejné a cca. 20 malých súkromných staníc.

Nakoľko som už model A3 Sportback testoval, tak sa teraz zameriam len na odlišnosti, ktoré sa týkajú testovaného g-tronu.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Vozidlo je obsypané nápismi g-tron, ktoré naznačujú, že sa nejedná o bežný model. Nápisy sa nachádzajú na predných blatníkoch a veku batožinového priestoru. Zmien voči klasickému modelu je málo. Predná a bočná časť zostala nezmenená. G-tron sa líši zadnou časťou vozidla. Je zmenený nárazník, ktorý má odrazové sklá, a v spodnej časti sú strieborné lišty pri krajoch, kde sa bežne nachádzajú koncovky výfukov. Pri hľadaní koncovky výfuku sa treba pozrieť pred zadnú nápravu, kde je ukončená výfuková sústava. Pod krytom sa plniace hrdlá na plyn a benzín nachádzajú vedľa seba.

Interiér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok V interiéri sa takmer žiadne zmeny neudiali a je totožný s klasickým modelom A3 Sportback. Pri nastupovaní na predné sedadlá sú na prahoch okrasné lišty s nápisom g-tron. V združenom prístroji v otáčkomere si namiesto ukazovateľa teploty chladiacej kvapaliny našlo miesto stavu paliva CNG. Taktiež palubný počítač bol rozšírený o zobrazovanie údajov týkajúcich sa paliva CNG (spotreba paliva, kilometrový dojazd). Ďalšie upozornenie, že sa jedná o g-tron je nápis na palubnej doske pred spolujazdcom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Úpravu na pohon palivom CNG si najviac odniesol batožinový priestor, ktorý sa zmenšil o 100 litrov, z 380 na 280 litrov a pri sklopených zadných sedadlách to je 1120 litrov. V podstate odpadol priestor dvojitej podlahy a priestor pod ňou. Namiesto miestošetriaceho rezervného kolesa je sada na lepenie pneumatík, ktorá sa nachádza v bočnom čalúnení batožinového priestoru. Dve vysokotlaké nádrže stlačeného zemného plynu sú pod krytom podlahy batožinového priestoru. Nádrže sú o 70 percent ľahšie (každá o 27 kg) ako konvenčné oceľové. Zemný plyn je v nich stlačený na tlak 200 barov. Výmena nádrže na zemný plyn je predpísaná po 20 rokoch.
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Vozidlo poháňa motor 1.4 TFSI. Radový benzínový štvorvalec má objem 1395 cm3, priame vstrekovanie plynu a benzínu, prepĺňanie turbodúchadlom. Výkon je 81 kW (110 koní) pri 4800 - 6000 ot./min. a max. krútiaci moment 200 Nm pri 1500 - 3500 ot./min. Hlava valcov, turbo, vstrekovanie paliva a katalyzátor sú špeciálne navrhnuté pre prevádzku so zemným plynom. Rozdiel medzi jazdou na zemný plyn alebo benzín poznať nie je. Motor je priškrtený, nie je pre závodníkov, ale je zameraný na nízku spotrebu paliva.

zväčšiť obrázok Model je primárne určený pre jazdu na plyn, čiže ako prvé pracuje motor na plyn. Počas celej doby testovania kým bol plyn v nádrži, tak vozidlo jazdilo na plyn, čo sa zobrazovalo zelenou kontrolkou CNG na ukazovateli otáčkomera. Po vyprázdnení plynu v nádržiach sa automaticky prepol pohon na benzínový a zelená kontrolka CNG zhasla. Vozidlo štartuje na benzín len pri príliš nízkej teplote (približne -10°C). Pri klesnutí tlaku v nádrži pod 10 barov sa prepne do režimu na benzín.

zväčšiť obrázok Kožená radiaca páka sa drží dobre a radenie je presné, môžem len pochváliť. Na palubnom počítači bol aj ukazovateľ radenia, ktorý radí vodičovi kedy preraďovať prevodové stupne. Zameraný je na šetrenie paliva a preto zobrazoval radenie na vyšší prevodový stupeň čo najskôr.

Po najazdených 113 km v meste na zemný plyn bola dlhodobá priemerná spotreba na hodnote 4,4 kg/100 km, čo sedí s tabuľkovou hodnotou, ktorú udáva výrobca. Spotreba pri jazde po okresných cestách cez dediny sa pohybovala okolo 2,9 kg/100 km, ale bolo to merané na krátkom úseku. Jazda po diaľnici ukázala spotrebu na palubnom počítači nasledovne: pri zapnutom tempomate na 115 km/h bola 3,4 kg/100 km a pri tempomate na 135 km/h bola 4,3 kg/100 km.

Spotreba paliva na benzín sa pohybovala pri jazde po okresných cestách cez dediny tesne nad 5 l/100 km. Pri jazde po diaľnici sa spotreba blížila ku 7 l/100 km. Pri jazde po obchvate Bratislavy sa hodnota ustálila na 4,7 l/100 km.

Cena 1 kg zemného plynu v auguste bola 1,158 €. Cena na september je 1,154 €. Ak si zoberiem cenu benzínu 1,468 €, tak vychádza cena jazdy na CNG približne o polovicu lacnejšie.

Tabuľka spotreby a emisie CO2 udávané výrobcom:

spotreba CNG
(kg/100 km - m3/100 km)
spotreba benzín
(l/100 km)
CO2 CNG
(g/km)
CO2 benzín
(g/km)
mesto 4,4/6,7 6,9 120 159
mimo mesta 2,7/4,2 4,2 75 97
kombinovaná 3,3/5,1 5,2 92 120

Tabuľka odčítaných otáčok motora pri rôznych rýchlostiach a danom prevodovom stupni:

3. pr. stupeň 4. pr. stupeň 5. pr. stupeň 6. pr. stupeň
50 km/h 2200 ot./min. 1800 ot./min. 1300 ot./min. -
70 km/h - 2200 ot./min. 1800 ot./min. 1450 ot./min.
90 km/h - - 2350 ot./min. 2000 ot./min.
110 km/h - - 2800 ot./min. 2400 ot./min.
130 km/h - - 3300 ot./min. 2800 ot./min.

Servisný plán prehliadok má niekoľko zmien oproti bežnému pohonu. Výmena oleja je 15000 km/1 rok, kontrola stavu plniaceho hrdla nádrže zemného plynu je 30000 km/2 roky a výmena zapaľovacích sviečok je 60000 km/4 roky.

Podvozok a jazda

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Prednú nápravu tvoria tlmičové vzpery McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a priečny torzný stabilizátor. Zadná náprava je kľuková s priečnou torznou tyčou a nezávislým odpružením. Vinuté pružiny a tlmiče sú namontované oddelene. Pruženie bolo uspokojivé, nerovnosti zvládalo s prehľadom, možno trochu hlučnejší pri prejazde niektorými nerovnosťami.

V modeli zostala 50 litrová benzínová nádrž, ako má klasický model, pribudli dve nádrže, v ktorých je 14,4 kg zemného plynu. Výrobca udáva dojazd na plyn 400 km a na benzín 900 km, čo dáva veľmi slušný dojazd 1300 km. Mne sa pri prevzatí vozidla ukazoval dojazd 320 km na plyn a 740 km na benzín. Nakoniec som odjazdil na plyn 280 km (väčšina v meste) a benzín 500 km (mimo mesta a po diaľnici). Pri odovzdaní vozidla importérovi palubný počítač ukazoval ešte dojazd 270 km.

Trochu otravné bolo, že pri každom naštartovaní vozidla od dojazdu 40 km na CNG sa zobrazovala kontrolka upozornenia na dotankovanie. Primárny zámer je, aby g-tron jazdil hlavne na plyn, aj keď má dostatok benzínu v nádrži.

Pri používaní systému Start-Stop sa mi zdali štartovania vozidla hlučnejšie. Kolegovia sa kriticky vyjadrili na celkovo hlučnejší prejav motora. Ja osobne som nebadal zvýšenú hlučnosť.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Testy Euro NCAP absolvovala A3-ka v 3-dverovej verzii, kde získala plný počet hviezdičiek (95% - dospelí cestujúci, 87% - deti, 74% - chodci, 84% - bezpečnostné asistenčné systémy) a tak je predpoklad, že A3 Sportback by získal podobné výsledky, čiže 5 hviezdičiek. Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EBV, EDS, ASR, ESC, brzdový asistent, airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag na strane vodiča, Audi pre sense basic - preventívne opatrenie pred hroziacim nebezpečenstvom, ukotvenie detskej sedačky ISOFIX so systémom Top Tether s deaktiváciou airbagu. K bezpečnosti chodcov prispieva systém, ktorý pri kolízii pyrotechnicky zdvihne kapotu motora v zadnej časti, čím sa zväčší deformačná zóna a stlmí náraz.

Obstarávacia cena (spracované dňa 27.8.2014 z aktuálneho cenníka, ceny s DPH)

Základná cena modelu:
A3 Sportback 1.2 TFSI Attraction
(81 kW, 6-st. man.)
19.400 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction
(81 kW, 6-st. man.)
26.060 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
A3 Sportback 1.4 TFSI g-tron Attraction
33.715 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; EDS; ASR; ESC; brzdový asistent; Audi pre sense basic; airbag vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu; hlavové airbagy vpredu a vzadu; kolenný airbag na strane vodiča; elektronický imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX; Audi hold assist - asistent rozbehu pri stúpaní; kontrola tlaku v pneumatikách
Interiér:
elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu; elektromechanické servoriadenia; stĺpik volantu nastaviteľný vo dvoch smeroch; elektromechanická parkovacia brzda; štandardné sedadlá vpredu, manuálne výškovo nastaviteľné; operadlo zadných sedadiel delené a sklápateľné; látkové poťahy sedadiel; manuálna klimatizácia; Start-Stop systém; koberčeky vpredu a vzadu
Exteriér:
spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné a vyhrievané, kryty lakované vo farbe karosérie; determálne sklá; tretie brzdové svetlo; svetelný a dažďový senzor;
Výbava za príplatok k základnej cene: • Audi Sound System - 10 aktívnych reproduktorov, 6-kanál. zosilňovač, celkový výkon 180 W = 287,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1091,00 €
• Connectivity-Paket (Audi music interface, Bluetooth rozhranie a Audiostreaming, čítačka na SD karty, príprava pre navigáciu) = 642,00 €
• disky z ľahkých zliatin 7,5J x 17, 5-ramnné, Kinetik-dizajn, pneumatiky 225/45 R17 = 1294,00 €
• Komfort (automatická klimatizácia, akustický parkovací systém vzadu, vyhrievané sedadlá vpredu, tempomat) = 874,00 €
• Lichtpaket - prídavné osvetlenie interiéru (bezpečnostné osvetlenie otvorených dverí, 2 svetlá na čítanie vpredu a vzadu, osvetlenie priestoru nôh, dverí vrátane kľučiek, stredovej konzoly a make-up zrkadiel) = 236,00 €
• MMI Rádio (výsuvný 5,8˝ displej, samostatné MMI-ovládanie a Car-menu, CD-mechanika, čítačka kariet, podporuje MP3 a WMA, prípojka AUX-IN = 478,00 €
• hliníkové lišty okolo okien = 181,00 €
• strešné nosiče strieborné = 298,00 €
• Style (stredová opierka rúk vpredu, palubný počítač, kožený volant 4-ramenný, MMI rádio a 8 reproduktorov) = 809,00 €
• sústava úložných prvkov v interiéri a batožinovom priestore = 192,00 €
• vnútorné spätné zrkadlo s autom. clonou = 135,00 €
• multifunkčný kožený volant 4-ramenný = 406,00 €

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 27.8.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH, porovnávané modely sú v sériových výbavách)

Pri hľadaní modelu do porovnávačky som bral do úvahy kritérium prémiového vozidla s kombináciou paliva benzín/zemný plyn a vyskočil mi len Mercedes B triedy 200 Natural Gas Drive. Mercedes má väčšiu nádrž na plyn, ale pomerne malú nadrž na benzín.

Značka a model Audi A3 Sportback Mercedes B trieda
Motor 1.4 TFSI g-tron 200 Natural Gas Drive
Palivo benzín/plyn benzín/plyn
Stupeň výbavy Attraction -
Zdvihový objem motora 1395 1991
Uloženie / počet valcov R/4 R/4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 81/4800-6000 115/5000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 200/1500-3500 270/1250-4000
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 197 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,8 9,2
Priemerná spotreba (kg/100 km) (CNG) 3,3 4,4
Priemerná spotreba (l/100 km) (benzín) 5,2 -
Emisie CO2 (g/km) (CNG) 92 119
Emisie CO2 (g/km) (benzín) 120 -
Objem palivovej nádrže
CNG (kg)/benzín (l)
14,4/50 21/12
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1260 1430
Dĺžka (mm) 4310 4359
Šírka (mm) 1785 1786
Výška (mm) 1427 1557
Rázvor (mm) 2637 2699
Počet dverí/miest 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 280 488
Záruka 3 roky / 90 000 km 2 roky / bez obmedzenia km
Cena modelu bez príplatkov (€) 26.060 32.910

Rozdiely vo výbave sériovo vybavených modelov (len orientačné):

  • Mercedes B trieda
  • má naviac: stredová opierka rúk vpredu, multifunkčný volant, 6 reproduktorov (Audi má 4), rozhranie Bluetooth a USB, palubný počítač, rozpoznanie typických príznakov únavy

    Záverečné hodnotenie

    Na prvý pohľad nie je poznať rozdiel medzi verziou na zemný plyn a benzínom. Upozornia na to až nápisy na vozidle. Farbou laku vozidla sa trafili, modrá metalíza je pekná a k vozidlu sa hodí. Viacerí ju vyzdvihovali. Nevýhodou tejto farby je, že na laku je vidieť viac špina.
    Cena vozidla na CNG je voči benzínovej 1.4 TFSI 92 kW približne o 3000 eur vyššia, tak si treba spočítať, či sa tie prvotné vyššie náklady vrátia ušetrením na palive počas prevádzky. Pri hrubom prepočte pri kombinovanej spotrebe sa počiatočná vyššia cena vráti približne po odjazdení 80000 km na zemný plyn. Nevýhodou je slabšia sieť čerpacích staníc CNG. Avšak pri celkovom dojazde plynu s benzínom (tabuľkových 1300 km) odpadá stres so striehnutia si nádrže s CNG a hľadania plniacej stanice na zemný plyn.
    Momentálne je rozšírenejšie plynné palivo LPG, ale výhodou CNG je, že môžu ísť vozidlá s týmto palivom do podzemných garáží. Plyn CNG je ľahší ako vzduch a preto pri úniku stúpa hore, čiže sa lepšie vyvetrá priestor ako pri plyne LPG, ktorý klesá dole, lebo je ťažší ako vzduch.
    Tento model si vyberie asi človek, ktorý má ekologické cítenie, chce ochrániť životné prostredie a jazdiť s nižšími prevádzkovými nákladmi.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Ďalšie testy AUDI:
    Test Audi A3 Cabriolet 1.4 TFSI COD Ambition
    Test Audi A3 Limousine 1.4 TFSI COD Attraction
    Test Audi A3 Sportback 1.8 TFSI Style Ambition
    Test Audi A3 1.4 TFSI Style Ambition
    Test Audi A1 Sportback 1.4 TFSI Ambition
    Test Audi A4 2.0 TDI Prestige
    Test Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro
    Test Audi Q3 2.0 TDI Quattro
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A1 1.6 TDI Ambition

    Dňa: 08.09.2014
    Redaktor: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]