Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: VW Crafter dodávka 2.0 BiTDI (mini-test pre Das WeltAuto 09/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 30.09.2014;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť DS Car, s.r.o. autorizovaný partner značky Das WeltAuto.

Crafter nahradil v roku 2006 populárny rad vozidiel LT. Faceliftom si prešiel v roku 2011. Zmeny sa jemne dotkli dizajnu vozidla a päťvalcové motory 2.5 TDI boli nahradené štvorvalcovými 2.0 TDI. Model ponúka úžitkové verzie skriňová dodávka, podvozok s kabínou alebo dvojkabínou na prepravu nákladu. Verzia kombi je zameraná skôr na prepravou osôb. Variabilita vyhotovení týchto verzií je bohatá a záujemca si môže vyskladať model podľa vlastných potrieb. Na výber sú 3 varianty celkovej hmotnosti 30 (3 t), 35 (3,5 t) a 50 (5 t). Rázvor na vozidle je tiež v ponuke v troch dĺžkach: KR – 3250 mm, MR – 3665 mm a LR – 4325 mm.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

My sme mali možnosť sa povoziť na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy v areáli Slovakia Ringu so skriňovou dodávkou 35 s motorom 2.0 BiTDI (120 kW) s dlhým rázvorom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Po otvorení vysokých dverí a zdolaní schodu sa dostáva vodič na svoje pracovisko. Z vysokého sedenia je výborný výhľad. Hneď po nastúpení je jasné, že sa jedná o úžitkové vozidlo. Interiér je jednoduchý s množstvom odkladacích priestorov (pred vodičom a spolujazdcom na prístrojovej doske, niekoľko v stredovej konzole, v schránke pred spolujazdcom, vo dverách a nad slnečnými clonami). Mäkčené plasty je zbytočné hľadať v úžitkovom vozidle, ale dielenské spracovanie interiéru je kvalitné. Volant aj sedadlo je nastaviteľné v dostatočnom rozsahu, čiže pohodlné nastavenie sedenia je bezproblémové. Látkové sedadlá majú aj odpruženie nastaviteľné podľa hmotnosti vodiča. Pre ručnú parkovaciu brzdu po pravej strane vodiča sa treba dosť natiahnuť. Sedadlo spolujazdca je ako dvojsedadlo. Dobrú klímu v interiéri zabezpečuje príplatková klimatizácia.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Do nákladového priestoru je vstup buď cez posuvné dvere za dverami spolujazdca alebo vzadu cez dvojkrídlove dvere. V zadnom nárazníku je nástupný schodík. Náklad je oddelený od posádky pevnou stenou. Objem nákladového priestoru je 14 m3 aj vďaka vysokej streche. Rozmery nákladového priestoru sú: dĺžka 4300 mm, výška 1940 mm a šírka od 1780 do 1350 mm. Vonkajšie rozmery vozidla sú: dĺžka 6940 mm, výška 2705 mm a šírka 1993 mm (so spätnými zrkadlami 2426 mm). Polomer otáčania je 7,8 m.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pohon zadnej nápravy zabezpečuje najsilnejší štvorvalcový dieselový motor v ponuke s dvoma turbami 2.0 BiTDI s výkonom 120 kW pri 3600 ot./min. a krútiacim momentom 400 Nm pri 1800 ot./min., ktorý spolupracoval so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Krátka radiaca páka má radenie presné. Zadné perovanie tvorí dvojica listových pružín.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Vozidlo je vybavené bezpečnostnými prvkami: antiblokovací brzdový systém (ABS), protipreklzový systém (ASR), elektronický stabilizačný systém (ESP), airbag vodiča, opierky hlavy na sedadlách.

  • Prvým testom bola skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.
  • Elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti približne do 35 km/h sa Crafter vodnej prekážke vyhol chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

  • Druhou skúškou bol rozbeh do šmykľavého kopca. Rozbiehali sme sa s aktivovaným aj deaktivovaným protipreklzovým systémom ASR.
  • Cenným pomocníkom pri takomto rozbehu je systém ASR. Systém okrem pribrzďovania prekĺzavajúcich kolies vďaka spolupráci s manažmentom motora uberie aj plyn. Snaha vodiča je plyn pridávať, čo je chybné. Pomocou ASR je rozbeh do šmykľavého kopca plynulý a nehrozí šmýkanie vozidla do strany. Ak sa systém vypne, tak sa kolesá prešmykujú a rozbeh nie je taký jednoduchý.

  • V ďalšom teste sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme v oboch smeroch na šmyklavej kruhovej dráhe.
  • Simulovali sme pravotočivú a ľavotočivú zákrutu pri jazde do oboch smerov. Snažili sme sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Hranica nedotáčavosti bola ľahko zistiteľná pri veľkosti Crafteru a tak treba isť pomalšie v porovnaní s osobných vozidlom. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Systém ESP zaručoval stabilitu a ovládateľnosť vozidla. Vodič nemal v nijakej chvíli pocit, že situáciu nemá pod kontrolou.

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

  • Posledný a najzaujímavejší bol test na priečnej odtrhovej plošine. Nájazdová rýchlosť bola do 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme najprv absolvovali pri nastavení na základnú obtiažnosť bez vodnej steny. Neskôr aj so stenou.
  • Test si vyžaduje rýchlu a správnu reakciu zo strany vodiča. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla treba volant natočiť do protismeru natáčania zadnej časti (stlačeným spojkového pedálu bez brzdenia) a aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Elektronika pracovala spoľahlivo a aj pri nesprávnej reakcii vodiča sa snažila chybu napraviť. Na zvládnutie šmyku musela byť nájazdová rýchlosť nižšia ako pri osobných vozidlách.

  • Na záver sme vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť k predaju.
  • Crafter mal najazdených len niečo cez 200 km. Časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlo na strope pre cestujúcich a v nákladnom priestore, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov), nemali žiadnu závadu. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na špičkovej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    ________________________________________________________________________________________________

    Crafter je úžitkové vozidlo a tak je zameraný na funkčnosť. Pracovisko vodiča je vybavené množstvom praktických odkladacích priestorov a použité materiály sa dajú ľahko čistiť. Nákladový priestor má dostatočne veľké otvory na nakladanie prevážaného tovaru. Pri veľkých rozmeroch Crafteru sa môže zdať, že je jazda s týmto vozidlom nebezpečná, ale na jednotlivých prekážkach sme sa presvedčili, že vozidlo zvládalo nástrahy bez problémov. Samozrejme všetko závisí aj od jazdných schopností vodiča a rýchlosti jazdy, lebo fyzika nepustí a elektronika to už nezachráni. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.
    ________________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW Sportsvan 1.4 TSI
    VW Caddy Maxi 1.6 TDI
    Audi A3 Limousine 1.4 TFSI

    Text: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček, Karol Zechmeister

    Podobné články:
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]