Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (09/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 29.10.2014;

Veľmi príjemnú týždňovú spoločnosť nám robil opäť model s bleskom v znaku. Po bestselleri Opel Astra sme sa bližšie zoznámili s kompaktným rodinným minivanom Meriva s netradičnými, od seba otvárajúcimi sa dverami Flexdoors. V rodnom liste mal zapísaný nový vznetový agregát 1.6 CDTI, manuálnu 6-stupňovú prevodovku a sviežu žltú farbu.

testoval Jaroslav Čík



Malá zvonku, veľká vnútri

Aktuálna generácia modelu Meriva je v poradí už druhá a nesie typové označenie B. Na náš trh prišla v roku 2010, ako nástupca prvej generácie s typovým označením A, ktorá sa na našom trhu úspešne predávala 8 rokov od roku 2003. Meriva začiatkom tohto roku už stihla absolvovať jemnú omladzovaciu kúru, ktorá jej veľmi prospela.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Veľkej obľube aj vďaka príťažlivému vonkajšiemu dizajnu sa Meriva tešila už v pred faceliftovej verzii. Teraz sa to ešte umocnilo. Predku aj naďalej dominuje usmievavá tvár s vynovenou a širšou maskou chladiča, ktorá dostala viac chrómu, vďaka čomu pôsobí ešte štýlovejšie a hodnotnejšie. Chróm sa dostal aj do nových reflektorov s novou grafikou a denným LED svietením, rovnako tak aj na orámovanie predných hmloviek s novým tvarom a uložením.

Bočné partie ostali bezo zmien. Zaujmú tradičné prelisy na spodnej časti dverí, vlnka na stúpajúcej línii bočných dverí a hlavne bočné dvere samotné. Vďaka nim je Meriva druhej generácie unikátna, teda keď si odmyslíme Rolls-Royce Phantom. Iný automobil totiž dnes takéto riešenie, keď sa zadné dvere otvárajú v protismere jazdy, neponúka. Meriva sa síce na rozdiel od Fordu B-Max, ktorý disponuje zadnými bočnými posuvnými dverami, B-stĺpika nezbavila, ale vďaka širokému 84-stupňovému uhlu otvorenia dverí to vôbec nevadí. Drobné zmeny sa udiali aj vzadu: vynovený bol vnútorný dizajn koncových svetiel, ktoré dostali rovnako ako predné, technológiu LED.

Interiér
zväčšiť obrázok Výrazné zmeny sa v kabíne neudiali. Privítal ma príjemný interiér s dvojfarebnou palubnou doskou s kombináciou mäkčených aj tvrdých plastov plynulo prechádzajúcou do obkladov dverí a stredovou konzolou s tradične veľa tlačidlami. Kvalita a dielenské spracovanie je na dobrej úrovni a jazdu nesprevádzajú žiadne pazvuky. Kožený volant s prehľadne umiestnenými ovládačmi tempomatu, audiosystému a handsfree so systémom Bluetooth má akurátnu veľkosť venca, takže dobre padne do ruky. Prístrojový panel je rovnaký ako vo väčšine ostatných modelov značky. Elegantný, jednoduchý a prehľadný so stredovým multifunkčným displejom s červenou grafikou. Oveľa lepším, vysokým rozlíšením a prehľadným grafickým spracovaním sa môže pochváliť 7" obrazovka vyčnievajúca zo stredu palubnej dosky, vo výhľade však neprekáža. Okrem kvalitnej vstavanej navigácie zobrazuje informácie dvojzónovej automatickej klimatizácie, dobre hrajúceho audiosystému, telefónu s novým systémom konektivity Intellilink a tiež zadnej parkovacej kamery, ktorú dopĺňajú senzory vpredu aj vzadu.

Dobrému výhľadu z vozidla prispieva mierne vyšší posed. Posádka na predných sedadlách má dobrý komfort a dostatok priestoru vo všetkých smeroch. V prípade príplatkových sedadiel sa dokonca môže ako jediná pochváliť ergonomickou koncepciou certifikovanou nezávislými expertami z AGR („Kampaň za zdravý chrbát“). Pýchou Merivy je aj unikátna stredová konzola FlexRail s množstvom úložného priestoru a veľkou variabilitou. Súčasťou je lakťová opierka, ktorá sa dá ľubovoľne posúvať v pozdĺžnom smere, vyberať a pod sebou ukrýva okrem držiakov na poháre aj zásuvku na 12V a porty na USB a SD karty. Celkovo Meriva ponúka až 30 rôznych odkladacích priestorov, takže zábudlivci a neporiadnici si musia dať pozor, kde čo uložili.

zväčšiť obrázok Najsilnejšou stránkou Merivy je ale hlavne jej zadná časť. Najmä kvôli už vyššie spomínaným zadným dverám FlexDoors s otváraním v protismere, ktoré vďaka takmer pravému uhlu otvorenia a rovnako tak dvernému otvoru, zaručujú výborné nastupovanie a vystupovanie dospelých a pochvaľovať si budú aj rodičia pri usádzaní detí do detských sedačiek. Ocenil som ich aj pri odkladaní napríklad bundy na zadné sedadlá, kedy som nemusel "obchádzať" zadné dvere. Mínusom tohto riešenia by mohlo byť jedine stretnutie predných a zadných pasažierov v spoločnom priestore pri súbežnom vystupovaní, a trochu väčšia páka pri zatváraní dverí zvnútra.

Prívlastok Flex nesú rovnako aj zadné sedadlá FlexSpace. Okrem toho, že sú všetky tri sedadlá posuvné v pozdĺžnom smere dokážu toho ďaleko viac. V prípade, že veziete vzadu iba dvoch pasažierov, dokážete z trojmiestnej "lavice" jednoducho urobiť pohodlné "lounge" sedenie. Stačí sklopiť stredné operadlo, na ktoré sa dá pripevniť rovnaká lakťová opierka ako vpredu, a bočné krajné sedadlá zasunúť smerom dozadu. Zároveň sa cestujúci dostanú bližšie k sebe a teda viac od okna, vďaka čomu vznikne kráľovský priestor na nohy a v priečnom smere, až zabudnú v akom aute sa vlastne nachádzajú. O niečo menej miesta je ale na hlavu. Časť viny zato nesie aj panoramatické strešné okno tiahnúce sa až dozadu, ktoré však výborne presvetlí kabínu a zaručene s ním urobíte radosť detským pasažierom.

Objem batožinového priestoru síce nepatrí v rámci triedy k tým najlepším, ale pokiaľ nehľadáte sťahovák, na bežné používanie je plne dostačujúci. V základnom prevedení podľa výrobcu pojme rovných 400 litrov batožiny, po sklopení zadných sedadiel až 1500 litrov. Zadné sedadlá sa dajú posúvať, takže sa dá objem zväčšovať aj zmenšovať podľa potreby, aké však potom vzniknú rozdiely výrobca neudáva. Podlaha disponuje dvojitým dnom. Ak kryt podlahy presunieme do spodnej polohy, získame väčšiu výšku, ale zároveň aj odskok od zadných sedadiel. Na samom dne je umiestnená dojazdová rezerva. Ako prevencia proti znečisteniu alebo poškodeniu sklopených operadiel slúži veľký koberec, ktorý pokryje celý priestor, dá sa však zložiť na polovicu. Nechýba osvetlenie, úchytné oká na zafixovanie nákladu, výklopný háčik na tašku a k dispozícii sú aj bočné priečinky na povinnú výbavu a podobne. Pod otvorené piate dvere som sa s mojou výškou 180 cm zmestil bez zohnutia a oceňujem aj madlá na zatváranie na oboch stranách.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pohon mal na starosti rovnaký agregát ako v nedávno testovanej Astre, teda nová dieselová 1.6 CDTI s výkonom 100 kW (136 koní). Okrem tejto najsilnejšej výkonovej verzie sú v ponuke s týmto motorom aj verzie s výkonom 70 a 81 kW. Maximálny krútiaci moment 320 Nm pri 2000 ot./min. zaručuje výbornú pružnosť a dynamiku aj pri plne naloženom vozidle vo vyšších rýchlostiach. Plynulý nástup výkonu bez turbo efektu sa dostavuje už od cca 1500 ot./min. Moderný agregát oproti predchodcovi 1.7 CDTI chválim za citeľne tichší a kultivovanejší prejav s minimálnym prenosom vibrácií do kabíny. Rovnako ako v Astre, ani tu nebudete počuť klasický klepot naftového agregátu.

S novou Merivou som počas týždňa najazdil približne 500 km s priemernou spotrebou 5,7 litra na 100 km podľa palubného počítača. Udávanú tabuľkovú kombinovanú spotrebu 4,4 l/100 km som opäť nedosiahol, ale ani to nebolo mojim cieľom. Snažil som sa vyskúšať rôzne jazdné štýly aj druhy ciest. Cestu do práce z Pezinka do Bratislavy dlhú cca 15 km (kombinácia mimo mesto, posúvanie v kolóne a mesto plynulá jazda) som absolvoval so slušnou spotrebou 4,9 l/ 100 km. V mestskej premávke spotreba vyskočí ku 6-tim litrom a celkom dobre si počína aj vo vyšších rýchlostiach. Diaľničný úsek Senec - Trnava s maximálnou rýchlosťou 110 km/h Meriva zvládla za 5,3 l/ 100 km a následne z Trnavy do Nového Mesta nad Váhom už s rýchlosťou 130 km/h a aktivovaným tempomatom sa spotreba zdvihla o vyše pol litra na 5,9 l/ 100 km. Nový agregát sa aj v Merive správa úsporne bez ohľadu na to, či sa pohybujete v meste, alebo mimo neho. Motor spĺňa emisnú normu EURO 6 a štandardne je vybavený systémom Start&Stop, ktorý je našťastie vypínateľný tlačidlom "eco" na stredovej konzole.

zväčšiť obrázok Pochvalu dostáva aj manuálna 6-stupňová prevodovka za presné dráhy s miernym odporom pri radení. Síce nepatrí k úplnej špičke, ale rozhodne má navrch oproti francúzskym či talianskym značkám. Sťažovať sa nemôžem ani na sprevodovanie, 5-ty prevodový stupeň je možné zaradiť už pri rýchlosti 55 km/h, 6-ty už od 70-tky. Naopak pri diaľničnom tempe 130 km/h na 6-tom prevodom stupni "točí" príjemných 2350 ot./min., čo sa pozitívne prejavuje na úspore paliva a zníženom hluku v kabíne. Ako je to s otáčkami motora pri ďalších rýchlostiach je uvedené v nasledovnej tabuľke.

50 km/h 4. stupeň 1400 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1300 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1500 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1950 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2350 ot./min.


Podvozok a jazda
zväčšiť obrázok Vpredu je použité tradičné zavesenie MacPherson s priečnym stabilizátorom, zatiaľčo vzadu nájdeme jednoduchú tuhú nápravu s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou. Absencia Wattovho priamovodu, ktorý sa používa v Astre či Zafire, však nie je vôbec cítiť. Naladenie podvozku je, ako sa na správne rodinné auto patrí, veľmi komfortné a dokáže s prehľadom odfiltrovať všetky bežné nerovnosti na vozovke. Navyše sa v priamom smere a aj pri svižnejších prejazdoch zákrutami správa sebaisto a s minimálnymi náklonami dobre drží stopu. Riadenie je na svoju triedu celkom presné a komunikatívne. Kotúčové brzdy sú dostatočne výkonné, ale s trochu pomalším nástupom v počiatočnom zábere brzdového pedála. Je to však iba vec zvyku.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Meriva ponúka vysokú mieru bezpečnosti vďaka pevnej karosérii a množstvu bezpečnostných prvkov. Už v prvom výbavovom stupni Selection nechýba stabilizačný systém ESP, protipreklzový systém TCS či ABS s brzdovým asistentom HBA. Kompletnú zostavu airbagov a dvojpolohové aktívne opierky hlavy predných sedadiel dostanete v štandarde až od druhého stupňa Enjoy. V tom prvom Selection nájdete iba dvojicu čelných vankúšov, za predné bočné a hlavové pre posádku vpredu a vzadu si musíte priplatiť. Krajné zadné sedadlá sú vybavené úchytmi Isofix pre detské sedačky a nechýba vypínanie airbagu spolujazdca, v prípade umiestnenia detskej sedačky vpredu. Od júla tohto roku sa do štandardu všetkých verzií dostal systém kontroly tlaku v pneumatikách, ktorý bude od novembra 2014 povinný vo všetkých nových autách predávaných v EU. Najnovšie systémy ako napr. sledovanie mŕtveho uhla či nechceného vybočenia vozidla z pruhu v ponuke nenájdete, ale rovnako ani u väčšiny konkurentov.

otvoriť test Euro NCAP Meriva úspešne absolvovala testy bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP ešte v roku 2010 so ziskom plného počtu päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 89%, za ochranu detí 77%, za ochranu chodcov 55% a za bezpečnostné systémy 86%.


Obstarávacia cena (spracované dňa 03.09.2014)

Najnižšia cena:
Meriva 1.4 Selection
10.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Meriva 1.6 CDTI Cosmo
16.790 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Meriva 1.6 CDTI Cosmo
21.920 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP Plus, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém kontroly tlaku v pnematikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, čalúnenie v kombinácii koža/látka, posuvná lakťová opierka vpredu s úložným priestorom, 5x hlavová opierka, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, automatická dvojzónová klimatizácia, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio CD400 s CD a MP3 prehrávačom, 7 reproduktorov, Aux a USB konektorom, tempomat, dažďový senzor, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunela, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, doplnkové osvetlenie interiéru
Exteriér:
el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, disky kolies z ľahkých zliatin 17", pneumatiky 225/50 R 17, predné hmlové svetlá, chrómované lišty okolo bočných okien
Výbava za príplatok k základnej cene: - lak - metalíza = 460 €
- veľké panoramatické strešné okno = 700 €
- predné hmlové svetlá= 150 €
- LED koncové svetlá = 280 €
- audiosystém Navi 950 Europe, 7" farebná obrazovka, Bluetooth, AUX a USB port, 7 premium reproduktorov = 1 200 €
- parkovacia kamera = 300 €
- disky z ľahkých zliatin 17" = 290 €
- optická a osvetľovacia sada 1 (dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s aut. clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunelu) = 210 €
- Sada Cosmo Plus 3 (vyhrievané predné sedadlá a volant, adaptívne predné halogénové svetlomety, denné LED svietenie, parkovací asistent vpredu a vzadu) = 870 €
- Sada Cosmo Premium (zatmavené zadné okná, termoreflexné čelné okno, automatická dvojzónová klimatizácia vč. elektronického ovládania, parkovací asistent vpredu a vzadu, palubný počítač) = 770 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 03.09.2014 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

OPEL Meriva FORD C-MAX FIAT 500L Living RENAULT Scénic
Značka / model Opel Meriva Ford C-MAX Fiat 500L Renault Scénic
Motor 1.6 CDTI 1.6 TDCi 1.6 MultiJet 1.6 dCi
Stupeň výbavy Cosmo Champion X Lounge Intens
Zdvihový objem motora 1598 1560 1598 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 100/3500 85/3600 88/3750 96/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 320/2000 270/1750-2500 320/1750 320/1750
Prevodovka manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
6-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 197 184 189 195
Zrýchlenie (s) 9,9 11,3 10,7 10,3
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,3 4,3 4,6 4,4
Emisie CO2 (g/km) 114 112 120 114
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1443 1300 1370 1490
Dĺžka (mm) 4300 4380 4147 4366
Šírka (mm) 1812 1828 1784 1845
Výška (mm) 1615 1626 1665 1640
Rázvor (mm) 2644 2648 2612 2702
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l) 400/1500 471/1723 417/1480 470/1870
Záruka 5 rokov / 150.000 km 4 rokov / 100.000 km 5 rokov / 100.000 km 5 rokov / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 19.790 24.344 22.470 22.990
Akčná cena (€) 16.790 19.690 20.120 20.490
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 21.920 23.688 22.630 22.230

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Ford C-MAX
    nemá (výrobca neponúka)
    vyhrievaný volant, čalúnenie sedadiel látka/koža, parkovacie senzory vpredu, 17" disky (C-MAX má 16")
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca s nast. bedrovou opierkou, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, vyhrievané čelné sklo

  • Fiat 500L
    nemá
    vyhrievaný volant, parkovacie senzory vpredu, tri samostatné sedadlá v druhom rade (500L má lavicu a delené zadné operadlá 60/40)
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    -

  • Renault Scénic
    nemá (výrobca neponúka)
    vyhrievaný volant, parkovaciu kameru a parkovacie senzory vpredu
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    nast. bedrovú opierku sedadla vodiča, el. sklopné vonkajšie spätné zrkadlá



    Záverečné hodnotenie
    Opel Meriva je vynikajúce rodinné auto, ktoré ma dostalo svojim priestranným interiérom s ukážkovou variabilitou a dobrým prístupom na zadné sedadlá vďaka unikátnemu otváraniu zadných dverí. Jemný facelift priniesol príjemné osvieženie vonkajšieho vzhľadu a palec hore dávam aj za nový naftový agregát 1.6 CDTI, ktorý vyniká pružnosťou, tichým chodom a úspornou prevádzkou. Okrem menšieho batožinového priestoru, nemám Merive takmer čo vytknúť.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Súvisiace:
    Prezentácie noviniek: Opel Meriva facelift (04/2014)
    Prezentácie noviniek: Opel Adam (03/2013)
    Prezentácie noviniek: Nová Zafira Tourer dorazila na Slovensko (02/2012)
    Prezentácie noviniek: Opel Insignia 2.0 Biturbo CDTI (05/2012)

    Redakčný test: Opel Astra 1.6 CDTI Cosmo (08/2014)
    Redakčný test: Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4 (04/2013)
    Redakčný test: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (03/2013)
    Redakčný test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy (05/2012)
    Redakčný test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)

    Dňa: 29.10.2014
    Text a foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]