Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Peugeot 108 1.2 PureTech Allure (12/2014)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 28.01.2015;

Tento raz sme siahli po najmenšom automobile z ponuky výrobcu Peugeot. Zaujímavé na ňom je, že pochádza zo zmiešanej rodiny PSA & Toyota. Jedného z jeho rovnako starých súrodencov, päťdverovú Toyotu Aygo 1.0 VVT-i x-play, sme testovali v októbri minulého roku. Aj keby sa niekto mohol domnievať, že sa jedná o trojičky, vskutku majú spoločný len podvozok a trojvalcový motor. Peugeot 108 1.2 PureTech Allure redakcii zapožičal slovenský importér PEUGEOT SLOVAKIA, s.r.o.
______________________________________________________________________________________________

Malý mestský 5-dverový automobil Peugeot 108 nahradil pôvodný model 107, ktorý sa predával v rozpätí rokov 2006 - 2014. Pri zachovaní rovnakého rázvoru kolies (2.340 mm) je model 108 dlhší o 45 mm, štíhlejší o 15 mm (bez vonk. zrkadiel) a nižší o 10 mm (3.475/1.630/1.460 mm). Pribral rovných 60 kg a tiež sa mu o 66 litrov zväčšil objem kufra. Aj keď sa vyrába ako 3- alebo 5-dverový hatchback, na Slovensku sa predáva len päťdverová verzia. Benzínové 3-valcové motory VTi a e-VTi o objeme 998 ccm s maximálnym výkonom 51 kW/69k sa montujú v kombinácii s mechanickou alebo sekvenčnou 5-stupňovou prevodovkou. Benzínový trojvalec PureTech (1.199 ccm) s výkonom 60 kW/82k sa montuje s 5-stupňovou mechanikou prevodovkou do verzie s výbavou Allure alebo Top! s otváracou plátenou strechou. Voliteľná výbava za príplatok ponúka možnosť vytvoriť si vlastný automobil s vlastnou témou personifikácie exteriéru aj interiéru rôznymi farebnými fóliami. V Čechách model 108 dostanete aj v 3-dverovej verzii a vo výbave Active.
testoval šéfredaktor Peter Mauer









Peter Mauer, šéfredaktor AAD





Dizajn - malé hravé levíča

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Konštruktéri Toyoty, Citroënu a Peugeotu dali hlavy dohromady, aby vytvorili hlavné krivky pre moderné malé mestské vozidlo postavené na rovnakej platforme. V detailoch však išiel každý vlastnou cestou. Takýmto spôsobom vznikli na pohľad tri takmer rovnako veľké, ale rôzne autíčka: Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108. Jedno krajšie, ako druhé alebo tretie. Je obdivuhodné, ako sa dizajnérom podarilo na tak malej ploche vytvoriť exteriér typický pre danú značku, a pri tom dodržať dostatočnú priestrannosť interiéru. Peugeot 108 sa vyrába s 3- alebo 5-dverovou karosériou hatchback bez, alebo s otvorom v streche. Ten prekrýva sivá, čierna alebo červená plátená zhrňovacia strecha. V kombinácii s bielym lakom je krásnym doplnkom. Škoda, že trojdverovú verziu v kombinácii farieb Red Purple a Gris Gallium v hornej časti, alebo celú v bielej farbe Blanc Lipizan ozdobenú kvetmi, si na Slovensku nekúpite. Široká ponuka farieb, exteriérových a interiérových motívov personifikácie toto malé auto predurčuje do pozornosti najmä nežnému pohlaviu. Napokon, svojou veľkosťou je určené na presun za nákupmi, a to je obľúbená činnosť všetkých žien bez rozdielu veku. Toyote Aygo a Citroënu C1 na rozdiel od modelu 108 konštruktéri vdýchli trochu športový charakter. Keď si odmyslím všetky tie polepy na karosérii Peugeotu 108, tak mám pred sebou hravé levíča.

Osvetlenie - moderná technológia s prísnym pohľadom dravca

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Vonkajšie osvetlenie už dávno neslúži len na svietenie. Je aj doplnkom na rozpoznanie automobilu. Tento malý Francúz sa pýši moderným a technologicky dokonalým predným osvetlením vhodne integrovaným medzi kapotu a nárazník. Tvarom mi pripomína oko dravca. Matná zrenica stretávacieho /diaľkového reflektora vykukuje spod zamračeného obočia LED pásika obrysového svetla. Očný kútik vyplňuje jantárovo žltá smerovka. Panel guľatej hmlovky s LED pásikom pre povinné denné svietenia si 108-čka vypožičala od väčších súrodencov. Tri červené pásiky zadného svetla tento raz výraznejšie pripomínajú zahnuté pazúry leva. Vychádzajú z útrob blatníka a akoby nimi držali cúvacie a hmlové svetlo. Osvetlenie nie je len zaujímavé ale s pohľadu konštrukcie aj veľmi praktické. Výmenu žiaroviek zvládne aj menej zručný vodič. Jednoduchá bude aj výmena prepálenej poistky, pretože pod kryt poistiek v motorovom priestore výrobca pribalil pinzetu. Prstami na ne totiž nedosiahnete. K poistkám na prístrojovej doske, pinzetu potrebovať nebudete.

Interiér a pracovisko vodiča - nezvyčajne jednoduchý s dostatočnou inteligenciou

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Ako som už spomenul, na Slovensku si model 108 môžete objednať len vo výbave Allure alebo TOP!. Ak si však vyberiete niektorý zo šiestich motívov, razom zmeníte jeho vzhľad na výstredne károvaný, jemne pruhovaný, obstarožne pepitový, kvetinkovo jarný, náznakovo športový, alebo elegantne mestský. Motívy budú viditeľné zvonku aj zvnútra. Výbavu TOP! rozoznáte len podľa tmavého zasklenia a plátenej strechy. Na testovanie sa mi ušiel model s pruhovaným motívom "Barcode". Polepené sú ním kryty zrkadiel, strecha, kapota, ale aj piate dvere. V rovnakom štýle sa nesie aj interiér. Látkový poťah predných sedadiel je tiež pruhovaný. Jemné pásiky vo farbách Aikinité a červená Purple sa striedajú na vankúši sedadla, na bočnom vedení operadla a na hlavovej opierke integrovanej do operadla. Pripadlo mi trochu zvláštne, že zadné sedadlá sú bez pruhovaného vzoru. Asi preto, že ich nevidno cez extra tónované zasklenie. Ale prečo potom je motív na zadných opierkach hlavy? Rovnaký, ale zmenšený motív, je všitý aj do koberčekov a môže byť nalepený aj na prístrojovej doske a na kľúči.

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Interiéru dominuje prístrojový panej s jedným okrúhlym prístrojom a dotykovým displejom. Kombinácia polyuretánu, tvrdého plastu s neleštenou imitáciou hliníka a nápadnými otvormi pre prívod čerstvého vzduchu, tvorí základ tejto jedinečnej prístrojovej dosky. Nápad jedného okrúhleho prístroja v čiernom lesklom rámiku si konštruktér zrejme vypožičal z motocykla. Jeho telo je dômyselne zasunuté do prístrojovej dosky spolu so stĺpikom riadenia. Spod malého displeja v kruhovom prístroji vykukuje červená ručička rýchlomeru. Priestor medzi displejom a kruhovou stupnicou vyplňujú ikony zobrazujúce dôležité prevádzkové funkcie. Počet otáčok zobrazí počet rozsvietených dielikov na vertikálnej číselnej stupnici v ľavom "uchu" prístroja. V pravom, sa zobrazí indikátor olejovej náplne, indikátor pre zmenu rýchlostného stupňa a indikátor zapaľovania motora. Zobrazovanie informácií po bokoch okrúhleho prístroja mi pripomenulo niekdajšie televízne žrebovanie lotérie Mates. Žrebovaná číslica sa objavila na vytiahnutom "uchu" loptičky. Rovnakou prístrojovou doskou sú vybavení aj "nevlastní" súrodenci modelu 108, Toyota Aygo a Citroën C1. Neprehliadnuteľný je aj lesklý čierny panel s veľkou dotykovou obrazovkou a tlačítkovým ovládaním automatickej klimatizácie. Nemôžem sa ubrániť pocitu, že bol na prístrojovú dosku nalepený dodatočne, aby vyplnil volné miesto vedľa jediného okrúhleho prístroja. Sedempalcový displej poskytuje užitočné informácie o jazde. Vyhodnocuje okamžitú spotrebu paliva a spotrebu za posledných 15 minút jazdy zapisuje do stĺpcového grafu. S technológiou Mirror Screen, môže zdielať obrazovku smartfónu s certifikovanými aplikáciami mirrorlink alebo AppinCar. Počas jazdy sú však niektoré funkcie z bezpečnostného dôvodu zablokované. Dotykom sa ovláda tiež rádio, palubný počítača a nastavujú sa niektoré parametre vozidla. Testovaný model je vybavený systémom bezkľúčového prístupu, čo umožňuje zamykať, odomykať dvere a a štartovať s kľúčom vo vrecku. Motor sa spúšťa pravou rukou stlačením tlačidla ENGINE START/STOP pod displejom. Rovnaké tlačidlo je aj na opačnej strane. To však nesie symbol výstražného trojuholníka. Optimálna teplota automatickej klimatizácie a vetranie interiéru sa dá regulovať rovnako z miesta vodiča aj z miesta spolujazdca tlačidlami, rafinovane usporiadanými okolo malého displeja v tvare lichobežníka so zaoblenými hranami. Symboly na tlačidlách a hodnoty na displeji sú dobre viditeľné a zrozumiteľné. Lesklý čierny plast prekrýva aj tri ramená volantu. Na ľavom sa ovláda rádio, na pravom telefón a medzi nimi sa ukrýva čelný airbag. Vonkajšie osvetlenie a spúšťanie jediného pantografu stierača je tradične pod volantom. Zdalo by sa, že čím menší priestor, tým lepšia dostupnosť ku všetkým ovládačom. Elektrické ovládanie zrkadiel a nastavenie svetelného lúča je však mimo ideálneho dosahu vodiča. Prístroj s nezvyčajným dizajnom, je zrozumiteľný a ovládanie dôležitých funkcií jednoduché a dostatočne inteligentné.

Komfort - najvyšší stupeň výbavy je zárukou dostatočného komfortu

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

U malého automobilu by bolo naivné očakávať prepychový interiér. Model 108 však príjemne prekvapil. Výbava "Allure" síce prepychová nie je, ale poskytuje kvalitné dielenské vyhotovenie obkladov, moderný dizajn, pohodlné čalúnenia a dostatočný komfort pre vodiča aj spolujazdca. Zámerne som spomenul len jedného a nie troch spolujazdcov, pretože na zadnom sedadle by som sa dlhodobo voziť nechcel. Deti to však budú vnímať inak. Nedovoľte im však otvárať výklopné okná, aby si pri manipulácii s pákovým mechanizmom nepricvikli pršteky. Jazdu spríjemní jednozónová klimatizácia, elektrické ovládanie okien predných dverí, elektrické ovládanie a vyhrievanie spätných zrkadiel, elektricky vyhrievané a výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča a tiež výškovo nastaviteľný kožený multifunkčný volant. Neskúšajte volant vysúvať, nemá na to miesto. O zvukovú kulisu sa postará rádio s ovládaním na volante a 4 reproduktory, alebo hudba cez zásuvku jack/USB alebo Bluetooth. Informácie o jazde odovzdáva palubný počítač na multifunkčný 7" dotykový displej s funkciou "Mirror Link". Prístup do vozidla zabezpečí diaľkové centrálne zamykanie, k batožine výklopné okno. Obmedzovač rýchlosti nepovolí prekročiť nastavenú rýchlosť a Hill Assist zas pomôže pri rozjazde do kopca. Výrobca kladie veľký dôraz aj na bezpečnosť posádky, preto ho vybavil elektronickým stabilizačným programom (ESC), hromadu airbagov vrátane bočných + hlavových a detekciou poklesu tlaku v pneumatikách.
Autá na testovanie sú zväčša vybavené aj dodatkovou výbavou za príplatok k základnej cene. Aj keď základná výbava Allure obsahuje takmer všetko, v testovanom aute mechanickú klimatizáciu nahradila automatická v balíku spolu s automatickým rozsvietením svetiel a bezkľúčovým prístupom a štartovaním za 690,00 €. Tónované okná vzadu nahradili extra tónované za 120,00 €. Pribudlo tiež vyhrievanie do predných sedadiel za 150,00 € a už spomínaný polep karosérie "Barcode" na streche/kapote/veku batožinového priestoru/vonkajších zrkadlách a koberčekoch v cene 390,00 €. Príplatok za voliteľnú metalickú farbu vyjde na 370,00 €. Cena základného modelu sa tak navýšila o 1.720,00 € na sumu 13.470,00 € s DPH. Po uplatnení akciového bonusu 1.060,00 € sa predajná cena ustáli na 12.410,00 €.

Odkladací priestor - kompromis medzi pohodlím a rozmerom auta

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Od malého automobilu by bolo rovnako naivné očakávať veľký odkladací priestor. Mestský automobil je predurčený na bežné nákupy a presun za prácou, nie na rodinné dovolenkové sťahovanie. Tomu zodpovedá aj jeho prepravný priestor za operadlami sedadiel v druhom rade. So šírkou 100 cm od ľavého k pravému vnútornému krytu kolesa, hĺbkou 47,7 cm a výškou 56 cm po kryciu dosku má objemom 190 litrov (so sadou na opravu pneumatík), alebo o 10 litrov menej s dojazdovým rezervným kolesom. S týmito rozmermi je vhodný na odloženie väčšej, prípadne dvoch menších nákupných tašiek. Na úkor sedenia na zadných sedadlách je možné jeho objem zväčšiť na 780 litrov a batožinou vyplniť priestor až po strechu. Operadlá zadných sedadiel sa dajú sklopiť každé samostatne, alebo obidve naraz, čím sa dosiahne určitý kompromis medzi počtom prepravovaných osôb a batožinou. Podľa inej metódy (VDA) má základný kufor so sadou na opravu pneumatík objem 196 dm3 alebo s dojazdovým kolesom 180 dm3. Po sklopení operadiel je to 780 dm3 s nakladacou hranou vo výške 77 cm. Tieto informácie som čerpal z technickej dokumentácie vozidla, pričom v katalógu vozidla sa uvádza iný údaj. To však nemení nič na tom, že v danej kategórii vozidiel kufor modelu 108 nepatrí medzi najväčšie. Pár kubických decimetrov z neho uberá dojazdové koleso ukryté v lôžku pod mäkkým kobercom. Prístup do kufra je dobrý. Odnímateľná zadná polica je dômyselne uchytená na sklenených výklopných dverách. Aby nezavadzala pri nakladaní batožiny, textilné tiahla ju pritiahnu k oknu. Polica neslúži na odkladanie, pretože zaťažená by sa mohla z držiakov vyvliecť. Určená je skôr na prekrytie batožiny pred zrakmi zvedavcov. Neobvyklá, ale účelná je "telefónna šnúra" medzi karosériou a sklenými dverami, ktorá v sebe ukrýva kabeláž k osvetleniu. Kľučku na pritiahnutie dverí však na piatych dverách nenájdete. Škoda. Box v boxe, asi tak by som nazval ležatý otvor pre odloženie litrovej fľaše do príručnej schránky na strane spolujazdca. Úkryt je to dobrý, ale pozor na zle zatvorenú zátku. Obsah by sa mohol preliať do schránky. Plechovky alebo poháre môžu mať poruke vodič aj spolujazdec. Dva držiaky sú na stredovej konzole pred a jeden za pákou prevodovky a ručnej brzdy. Kapsa v obklade predných dverí je navrhnutá tak, aby sa do nej zmestila fľaša. Pre obmedzený prístup na dno kapsy nebude praktické tam odkladať iné predmety, ktoré by ste chceli vytiahnuť počas jazdy.

Motorizácia - hyperaktívny 1.2 litrový trojvalec PureTech

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Zo štyroch benzínových 3-valcov som si zvolil motor s najväčším výkonom (60 kW). Bol som zvedavý, ako sa stádo 82 koní pod kapotou malého hatchbacku s hmotnosťou 1.240 kg, prejaví na ceste. Výkon sa na kolesá prenáša cez 5-stupňovú prevodovku s manuálnym preraďovaním. Disponuje maximálnym krútiacim momentom 116 Nm pri 2.750 otáčkach za minútu a maximálnou rýchlosťou 170 km/hod. Z 0 na 100 km/hod. zrýchli za 10,9 sekundy. Do nádrže sa mu zmestí 35 litrov benzínu. Trojvalec so zdvihovým objemom 1.199 cm3 by mal v kombinovanej prevádzke spapkať 4,3 litrov benzínu a do ovzdušia pri tom vypustiť 99 g emisií CO2 na jeden kilometer jazdy. V meste by mal spotrebovať 5,4 l/100 km a mimo mesta dokonca len 3,7 litrov /100 km. K takýmto lákavým údajom prišiel výrobca pri laboratórnom meraní. Zaujímalo ma, ako sa tento malý divoch prejaví v prevádzke a aký bude jeho skutočný apetít pri jazde mestom. Ale poďme pekne po poriadku.

Jazda - stabilná, pohodlná a bezpečná

Nový mestský automobil Peugeot 108 1.2  PureTech Allure

Štartovanie bez kľúča výborné. Trojvalec na voľnobeh na môj vkus hlučný a nepokojný. Zrýchľovanie na začiatku rozpačité, následne vyvážené. Spolupráca s prevodovkou je v pohode. Pokyn počítača na zmenu prevodu je pre tých, ktorí otáčky "nepočujú". Odporúčané pole otáčok som neprekročil, a tak som nemal príležitosť vidieť, ako sa oranžové dieliky na vertikálnej stupnici otáčkomeru začervenajú. Takéto zobrazovanie otáčok je efektné, ale na presnú ručičku v kruhovom číselníku nemá. Premenlivý farebný stĺpcový graf na dotykovom displeji je zábavka skôr pre spolucestujúcich. Možno som trochu staromódny, ale uprednostňujem jednoduché zobrazovanie informácií. Funkcia - autonómia (dojazd v kilometroch do úplného vyčerpania paliva) ma sklamala. Pri stupavskom výjazde na diaľnicu (smer Bratislava) sa na kruhovom prístroji rozsvietila výstražná ikona pre doplnenie paliva. Displej palubného počítača pri tom ukazoval dva zo šiestich dielikov zobrazujúcich zostatok paliva v nádrži. Na tom nie je nič neobvyklé. Dotykový displej však súčasne avizoval dojazd 24 km. Najbližšia čerpacia stanica na diaľničnom obchvate je vzdialená cca 8 km pred tunelom Sitina a ďalšia 27 km pri odbočke na letisko. Cieľ mojej cesty bol vzdialený tiež 27 km, a tak som zostal pokojný. Prvý raz som zapochyboval o správnosti tohto systému, keď som zistil, že číslo zobrazujúce kilometrový dojazd sa zmenšuje neúmerne k prejdenej vzdialenosti. Zvedavý, ako je presná táto informácia, som na prvej čerpacej stanici nezastavil. Po prejdení 17 kilometrov svietil už len posledný dielik ukazovateľa paliva, párkrát zablikal, za chvíľu zhasol a dojazd sa zmenil na nulu. Teoreticky by mal motor zhasnúť, no nestalo sa tak. Pre istotu som však diaľničný obchvat opustil. Do cieľa mojej cesty mi zostávalo ešte 10 km. Na pravej strane Dunaja som doplnil palivo. V palubnej literatúre som sa dočítal, že posledný blikajúci dielik ukazovateľa minimálnej hladiny paliva znamená zostatok 5 litrov. Keď sa intenzita blikania zrýchli, v nádrži zostanú už len 3 litre paliva. Koľko litrov benzínu zostalo v nádrži pred doplnením sa už nikdy nedozviem. Ak je stupnica ukazovateľa hladiny paliva rozdelená na 6 dielikov a nádrž má 35 litrov, čisto matematicky by mal jeden svietiaci dielik predstavovať 5,83 litrov paliva. Do akej miery sú tieto informácie pravdivé vie len výrobca. Ja sa však na funkciu autonómia už nespoľahnem. Po tejto skúsenosti odporúčam palivo doplniť už pri dvoch svietiacich dielikoch, hlavne keď neviete ako ďaleko je najbližšie čerpadlo. S vozidlom som najazdil 437 km prevažne v režime kombinovanej prevádzky (mesto /mimo mesta), pričom palubný počítač moje zaťažovanie plynového pedála odmenil priemernou spotrebou 6,8 l/100 km.
Vyskúšal som aj funkciu obmedzovača rýchlostí. Ovláda sa páčkou pod volantom pravou rukou. Zvolenú rýchlosť udržiava spoľahlivo a na potrebu náhleho prekročenia zvolenej rýchlosti zareaguje až silným zatlačením na pedál akcelerátoru alebo vypnutím režimu obmedzenia rýchlosti na konci páčky. Užitočná je aj funkcia asistenta rozjazdu z a do kopca, hlavne pri parkovaní vo svahu. S týmto najmenším modelom sa mi prekvapivo jazdilo dobre po diaľnici, ale ešte lepšie po meste. Tam sa cíti doma, trochu hluku vyváži dobrá dynamika.

Bezpečnosť - nadštandardná ochrana cestujúcich už v základnej verzii

Bariérový test nového modelu Toyota Aygo - zdroj Euro NCAP

Bezpečnosť posádky je rovnako dôležitá u veľkých aj malých automobilov. Tento malý mestský automobil je bohato vybavený prvkami, ktoré ochraňujú vodiča aj cestujúcich. Sú to čelné, bočné a hlavové airbagy vrátane navíjacích pásov vpredu a trojbodových pásov vzadu ako aj hlavových opierok na každom sedadle. Okrem toho je model 108 vybavený elektronickým stabilizačným programom (ESC), ktorý sa skladá s protiblokovacieho systému kolies (ABS), elektronického deliča brzdového systému (REF), posilňovača urgentného brzdenia (AFU), regulačného systému prešmyku kolies (TRC) a dynamického riadenia stability (CDS). Tieto systémy pomáhajú ovládať vozidlo počas brzdenia a zabezpečujú jeho kontrolu pri prejazde zákrutou. Súčasne optimalizujú prenos hnacej sily na kolesá a zlepšujú stabilitu v zákrutách a pri akcelerácii. Samozrejme to všetko pracuje spolu len v rámci fyzikálnych zákonov, takže pozor, aby ste sa nedostali za ich hranicu. Vľavo pod prístrojovou doskou je tlačidlo na krátkodobé vypnutie systémov CDS a TRC. Použite ho len pri rozbiehaní na extra šmykľavom povrchu (bahno, sneh,...). Na prístrojovom paneli za dotykovým displejom je malý, ale z bezpečnostného hľadiska užitočný displej. Zobrazuje informáciu o nezapnutých pásoch na zadných sedadlách a o deaktivovanom airbagu spolujazdca. Na bezpečnú jazdu je potrebné správne nahustenie pneumatík. Tlak zisťuje detektor podhustenia pneumatík ihneď po rozjazde. Sníma rýchlosť každého kolesa a porovnáva ju s prednastavenými referenčnými hodnotami. Oranžová kontrolka za zvukového doprovodu signalizuje pokles tlaku v pneumatike. Po každej zmene tlaku, alebo výmene kolesa je potrebné systém detekcie tlaku obnoviť 3x stlačením tlačidla v príručnej skrinke. Odporúčané hodnoty tlaku v pneumatikách uvádza štítok nalepený na strednom stĺpiku na strane vodičových dverí. Výrobca myslel aj na bezpečnosť detí prepravovaných v sedačkách pripevnených o zadné sedadlá systémom úchytov ISOFIX. Zámky dverí sú zabezpečené proti otvoreniu detskou poistkou.
Spoločnosť Euro NCAP v roku 2014 podrobila bariérovým skúškam 5-dverový model Toyota Aygo, ktorý je postavený na rovnakej platforme ako model 108. Preto pripísala rovnaké hodnotenie aj modelom 108 a Citroënu C1. Aj keď tento mestský hatchback získal v bariérových testoch len štyri z 5 hviezdičiek, toto prísne hodnotenie sa dá považovať za relatívne dobré. Peugeot vybavuje všetky svoje modely inteligentným zariadením Peugeot Connect SOS, ktoré v prípade nehody automaticky vyšle núdzové volanie o pomoc bez zásahu vodiča (zatiaľ nie na Slovensku).

Obstarávacia cena - začína na 11.050 € s DPH s akciovým bonusom už od 9.990 € s DPH

Do cenového porovnania som zahrnul všetky modely 108 ponúkané v základnej výbave bez výbavy za príplatok, ktoré importér ponúka na slovenskom trhu. V cene je zahrnutá DPH bez odpočtu akciového bonusu 1.060,00 €. Model 108 vo výbave Allure je k dispozícii s motorom 1.0 VTi (51kW/68k) a 5-stupňovou manuálnou prevodovkou za cenu 11.050,00 € (vo výbave TOP! je cena 12.150,00 €), alebo s robotizovanou 5-stupňovou prevodovkou ETG5 za cenu 11.650,00 € (vo výbave TOP! je cena 12.750,00 €). Druhý z benzínových motorov 1.0 e-VTi rovnakého výkonu s 5-stupňovým manuálom a funkciou Start&Stop je v ponuke za 11.350,00 € (vo výbave TOP! za cenu 12.450,00 €). Posledný model s najvýkonnejším benzínovým motorom 1.2 PureTech (60kW/82k) a 5-stupňovou prevodovkou sa predáva za 11.750,00 € (vo výbave TOP! za cenu 12.850,00 €).
Najlacnejší zo siedmych modelov Citroën C1 je varianta 1.0 VTi (51kW/69k) vo výbave Live. Predáva sa za 7.990,00 €. Najdrahší, s motorom 1.0 VTi (51kW/69k) vo výbave Aiscape Feel, je v ponuke za 10.890,00 €. Toyota ponúka model Aygo v 3- aj v 5-dverovej verzii. Najlacnejšiu 5-dverovú verziu Aygo 1.0 VVti (51kW/69k) x môžete vlastniť za 8.390,00 € a najdrahšie Aygo s motorom 1.0 VVTi (51kW/69k) x-ware za 11.790,00 €. Cenníkové ceny modelov 108 sa začínajú o niečo vyššie, zrejme preto importér prehodnotil cenovú politiku a zaviedol vyššie uvedený akciový bonus.

______________________________________________________________________________________________

Hodnotenie na záver - 5-dverový hatchback 108 je kvalitný, mestský automobil za cenu primeranú bohatému vybaveniu

testoval šéfredaktor Peter Mauer Nový hatchback 108 je automobil predurčený na jazdu mestom, pričom hravo zvládne aj vycestovanie na vzdialenejšie miesta. Na diaľnici nezavadzia ani sa nestratí. Jedinou jeho nevýhodou je prepravná kapacita, čo do počtu dospelých osôb aj batožiny. Ak očakávate, že malé auto s malým motorom bude mať aj malý apetít, tak Vás musím sklamať. Do malej nádrže sa moc paliva nepomestí. Na plnú prejdete 450 až 470 km. Ak dokážete prejsť viac, tak túto najvýkonnejšiu verziu motora nepotrebujete. Neviem z akého dôvodu importér neponúka aj trojdverovú verziu. Je kompaktnejšia, lepšie sa hodí pre tento malý hatchback a mne sa páči viac. V každom prípade odporúčam polepiť ho aspoň niektorou z ponúkaných tém personalizácie, aby bol Váš miláčik odlišný a spoznali ste ho už z diaľky. Všimol som si, že za testovanou 108-čkou sa nežné pohlavie obzeralo častejšie. Páni sa len pousmiali. Či kvôli veľkosti, farbe alebo pruhovanému motívu, to neviem. Ženám sa páči, a tak to má byť, veď chlapi na nákupy radi nechodia.

______________________________________________________________________________________________

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Text: Peter Mauer
Foto: Oliver Mauer
______________________________________________________________________________________________

Ďalšie testy PEUGEOT:
Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi Allure (11/2014)
Peugeot 308 2.0 BlueHDi Allure (07/2014)
Peugeot 308 1.6 THP Allure (12/2013)
Peugeot 208 1.6 THP GTi (08/2013)
Peugeot 2008 1.6 VTi Allure (08/2013)
Peugeot 208 1.6 e-HDi XY (07/2013)
Peugeot 508 RXH 2.0 HDi HYbrid4 (01/2013)
Peugeot 301 1.6 VTi Allure (02/2013)
Peugeot 4008 1.8 HDi (11/2012)
Peugeot 3008 2.0 HDi HYbrid4 (06/2012)
Peugeot 208 1.4 VTi Allure (05/2012)
Peugeot 508 SW 2.0 HDi FAP (120kW/163k) Allure (05/2012)
Peugeot RCZ 2.0 HDi coupé (04/2011)
Peugeot 4007 2.2 HDi Confort Pack (03/2010)
Peugeot 207 1.6 THP Feline (02/2010)
Peugeot 5008 2.0 HDi PlayStation (02/2010)
Peugeot 3008 1.6 THP Executive Pack (11/2009)
Peugeot 206+ 1.4 HDi Magic Pack (08/2009)
Peugeot 308 1.6 VTi Executive (11/2007)

Otvoriť stránku importéra vozidiel Peugeot

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]