Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
výstavy: VW so štyrmi výstavnými premiérami na ženevskom autosalóne  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 10.3.2015;

Mnohoraké spektrum značky Volkswagen – od rodinného vanu až po vysoko emocionálnu štúdiu – tvorí stredobod expozície značky Volkswagen na 85. ženevskom autosalóne (5.-15. marca 2015). Okrem novej generácie kompaktného vanu Touran a aktualizovaného veľkého vanu Sharan značka z Wolfsburgu vystavuje nový Passat Alltrack. Popri tom štúdia Sport Coupé Concept GTE poskytuje výhľad na budúce, progresívne výrazové prostriedky dizajnu značky Volkswagen.

Tretia generácia modelu Touran nadväzuje na úspech predchodcov, z ktorých sa predalo 1,9 milióna kusov, čím patria k najúspešnejším rodinným automobilom na svete. Nový Touran je prvým vanom vyvinutým na báze modulárnej stavebnice komponentov s priečne uloženým motorom MQB (Modulare Querbaukasten). Nová karoséria je o 130 mm dlhšia oproti predchodcovi, rázvor je predĺžený o 113 mm. Z toho profituje rovnako vnútorný priestor kabíny ako aj batožinový priestor, ktorý má pri 5-sedadlovej verzii základný objem 743 litrov (+48 litrov). Pri sklopení sedadiel v druhom rade a naložení až po strop je k dispozícii využiteľný objem až 1980 litrov. Nová karoséria má vďaka konštrukcii s komponentmi z ocele vysokej pevnosti o 25 percent vyššiu statickú pevnosť. Napriek zväčšeným vonkajším rozmerom a zvýšeným požiadavkám na bezpečnosť a komfort je hmotnosť vozidla oproti predchodcovi nižšia o 62 kg. Tento pokrok sa podarilo dosiahnuť inovatívnymi konštrukčnými riešeniami v oblasti pohonného ústrojenstva a karosérie.

V kabíne je štandardne 5 samostatných sedadiel, na želanie 7 sedadiel v troch radoch. Novo vyvinuté sklopné sedadlá Fold-Flat v druhom a treťom rade sú vybavené upevňovacími okami ISOFIX pre detské sedačky a indikáciou zapnutia bezpečnostných pásov. Bezpečnostné vybavenie môže na želanie tvoriť až 9 airbagov. Veľkorysý batožinový priestor a celkovo 47 odkladacích priestorov v kabíne robia z nového modelu Touran perfektného sprievodcu na každý deň. Čistý vzduch v kabíne zabezpečuje na želanie montovaná 3-zónová automatická klimatizácia Pure Air, vybavená filtrom zachytávajúcim alergény.

Znížená hmotnosť spolu so zlepšenou aerodynamikou (koeficient odporu 0,296) umožnila dosiahnuť aj zníženie spotreby paliva, maximálne až o 19 percent. Na výber sú tri benzínové motory – 1.4 TSI s výkonom 81 kW (110 k) alebo 110 kW (150 k) a 1.8 TSI s výkonom 132 kW (180 k), ako aj tri turbodiesle TDI. Základný 1.6 TDI dosahuje výkon 81 kW (110 k), väčší 2.0 TDI je k dispozícii s výkonom 110 kW (150 k) a 140 kW (190 k). Všetky motory sú štandardne vybavené systémom Štart-Stop a režimom rekuperácie. Najúspornejší Touran 1.6 TDI s výkonom 81 kW (110 k) a 7-stupňovou prevodovkou DSG má priemernú normovanú spotrebu paliva iba 4,1 l/100 km.

V triede kompaktných vanov je príkladné aj široké spektrum nových asistenčných systémov a systémov infotainmentu. Okrem sériových multikolíznych bŕzd je v ponuke pre rodinný bestseller radarový tempomat ACC s funkciami Front Assist a City Brake, asistent pre jazdu v dopravnej zápche, Side Assist s asistentom pre vyparkovanie, proaktívny bezpečnostný systém a asistenčný systém pre manévrovanie s prívesom Trailer Assist. Novinkou v ponuke vybavenia sú aj elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, funkcia automatického otvárania dverí batožinového priestoru Easy Open (aktivovaná pohybom nohy), voľba jazdného profilu, ako aj výkonné reflektory zo svietiacich diód LED.

Pre nový Touran je na výber celkovo päť rádiových a rádionavigačných systémov. Všetky môžu byť doplnené tunerom digitálneho rozhlasového vysielania DAB+. Pre tri špičkové systémy bude Volkswagen ako novinku ponúkať aplikáciu „App Connect“ a s ňou funkcie „Car Play“ (Apple), „Android Auto“ (Google) a „MirrorLinkTM“, umožňujúce zobrazovať a ovládať rozličné aplikácie na monitore systému infotainmentu.

Technicky vylepšený bol aj veľký rodinný van Sharan. Okrem sériových multikolíznych bŕzd, ktoré po kolízii automaticky zabrzdia vozidlo, keď vodič sám nemôže zasiahnuť, môže byť aktualizovaný Sharan na želanie vybavený rozličnými asistenčnými systémami. Patrí k ním systém monitorovania okolia Front Assist s integrovanou funkciou núdzového brzdenia v meste City-Brake, asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu Lane Assist, radarový tempomat ACC, parkovací asistent tretej generácie, ako aj senzor mŕtveho uhla Side Assist, ktorý pri zmene jazdného pruhu upozorňuje na vozidlá neviditeľné vo vonkajších spätných zrkadlách.

Portfólio výkonných a úsporných benzínových motorov TSI a turbodieslov TDI bolo kompletne obnovené. Prepĺňané agregáty s priamym vstrekovaním paliva sú teraz až o 15 percent úspornejšie a všetky spĺňajú emisnú normu Euro 6. Motory TSI s objemnom 1,4 a 2,0 litra majú výkon 110 kW (150 k) a 162 kW (220 k). Väčší benzínový motor má oproti predchodcovi zvýšený výkon o 15 kW (20 k). Turbodiesel 2.0 TDI je na výber v troch modifikáciách s výkonom 85 kW (115 k), 110 kW (150 k) a 135 kW (184 k). Všetky agregáty okrem základného motora TDI sa dajú kombinovať s agilnou 6-stupňovou prevodovkou DSG s dvoma spojkami, ktorá umožňuje aj automatické odpojenie motora pri uvoľnení pedála akcelerátora (tzv. „plachtenie“).

Modernizovaný Sharan využíva druhú generáciu modulárnej stavebnice infotainmentu MIB (Modulare Infotainment Baukasten), ktorá poskytuje najvyššiu mieru konektivity. Ako jeden z prvých modelov Volkswagen môže byť Sharan vybavený aplikáciou „App Connect“, vďaka „MirrorLinkTM“, „Android Auto“ (Google) a „Car Play“ (Apple) sa dajú v nových systémoch infotainmentu využívať rozličné aplikácie. Nové systémy majú rýchlejšie procesory a monitory s vysokým rozlíšením.

Interiér modernizovaného modelu Sharan bol vylepšený novými poťahovými látkami a dekoračnými obkladmi, prístrojový panel dostal nový združený prístroj. Nové zadné skupinové svetlá majú vďaka technike LED výraznejšiu svetelnú štruktúru.

Okrem obidvoch rodinných vanov má v Ženeve premiéru aj najnovšia generácia modelu Passat Alltrack. Predstavuje samostatný model v rámci radu Passat. Prejavuje sa to na karosérii modifikovanými nárazníkmi (s nájazdovými štítmi v hliníkovom vyhotovení), robustnými plastovými lemami blatníkov a plastovými obkladmi rozšírených prahov v antracitovej farbe. So zväčšenou svetlou výškou o 27,5 milimetrov môže Passat Alltrack jazdiť aj mimo spevnených ciest. Dizajn univerzálneho kombi dopĺňajú strieborne eloxované pozdĺžne lišty strešného nosiča, nápisy „Alltrack“ na maske chladiča a dverách batožinového priestoru, ako aj špecifické 17-palcové disky z ľahkej zliatiny (na želanie 18-palcové).

Súčasne Passat Alltrack boduje najmodernejšou technikou. Vďaka špeciálnemu jazdnému programu Offroad s primerane adaptovanými asistenčnými systémami, prispôsobenému podvozku a komplexu z EDS (elektronická uzávierka diferenciálu), XDS+ a permanentného pohonu všetkých kolies 4Motion je perfektným univerzálnym vozidlom pre jazdu na ceste i v teréne. Okrem toho sa Passat Alltrack hodí aj ako ideálne vozidlo na ťahanie prívesu: pri stúpaní 12 percent môže ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 2.200 kg, s výnimkou verzie 1.4 TSI s výkonom 110 kW (150 k), ktorá má povolených 1.800 kg.

Passat Alltrack okrem toho poskytuje široké spektrum inovatívnych asistenčných a informačných systémov. Patrí k nim o.i. Active Info Display (plne digitálny združený prístroj), Head-up displej (na premietanie informácií na čelné sklo), Front Assist (asistenčný systém pre udržiavanie jazdného pruhu), Emergency Assist (zastavenie vozidla v núdzovej situácii), asistent pre jazdu v dopravnej zápche, asistenčný systém pre vyparkovanie (rozozná pri cúvaní vozidlá v priečnom smere) a Trailer Assist (pre asistované manévrovanie s prívesom).

Aj v oblasť infotainmentu má pre Passat Alltrack veľký význam. Celkovo je na výber päť rádiových a rádionavigačných systémov, ktoré umožňujú najvyššiu mieru konektivity. K rozličným rozhraniam pre externé zriadenia patrí okrem iného pripojenie smartfónu prostredníctvom „App Connect“. Za tým sa skrývajú aplikácie ako „Mirror LinkTM“, „Car Play“ (Apple) a „Android Auto“ (Google), s ktorými sa dajú pripojiť takmer všetky smartfóny a využívať široká škála aplikácií. Pre pasažierov v zadnej časti kabíny je k dispozícii Rear Seat Entertainment „Media Control“ pre tablet.

Pre nový Passat Alltrack ponúka Volkswagen celkovo päť nových prepĺňaných motorov s priamym vstrekovaním paliva. Benzínové motory 1.4 TSI a 2.0 TSI poskytujú výkon 110 kW (150 k) a 162 kW (220 k). Turbodiesle 2.0 TDI s veľkým krútiacim momentom sú na výber s výkonom 110 kW (150 k), 140 kW (190 k) a ako BiTurbo s výkonom 176 kW (240 k). Všetky spĺňajú emisnú normu Euro 6. Systém Štart-Stop a rekuperácia energie pri brzdení patria k sériovému vybaveniu.

Ďalšou novinkou ženevského autosalónu je štúdia Sport Coupé Concept GTE. Štvorsedadlové kupé so štyrmi bočnými dverami fascinuje dizajnom v štýle exkluzívneho športového automobilu. Dr. Heinz-Jakob Neußer, člen predstavenstva značky Volkswagen pre technický vývoj, si je istý, že Sport Coupé Concept GTE ukazuje cestu do budúcnosti: „Štúdia je vzrušujúce dynamické kupé, ktoré v tejto triede posúva latku na novú úroveň. Dizajnom v štýle exkluzívneho športového automobilu kombinovaným s funkčnosťou veľkých dverí batožinového priestoru štvordverová štúdia Sport Coupé Concept GTE predstavuje presvedčivú alternatívu ku klasickým limuzínam strednej a vyššej strednej triedy.“

Pri Sport Coupé Concept GTE maska chladiča, predné reflektory a emblém VW splývajú do úplne novej interpretácie prednej časti karosérie. Strecha je napnutá v nízkom oblúku od ďaleko dozadu posunutého predného stĺpika a tým zvlášť dlhej kapoty motora až po zadnú časť karosérie. V zadnej časti siluety dominujú výrazne sklonené zadné stĺpiky karosérie, ktoré plynulo vychádzajú z oblúka strechy. Progresívny celkový vzhľad štúdie high-tech dopĺňajú 21-palcové päťlúčové disky kolies a integrované otvory na výstup vzduchu v predných blatníkoch, dverách a kapote motora.

Rovnako inovatívny ako exteriér štúdie Sport Coupé Concept GTE je aj jej interiér. Extrémne čistý dizajn, ergonomická perfekcia a nové interaktívne rozhranie medzi človekom a strojom – okrem iného využívanie biometrických dát vodiča a nový Active Info Display so zobrazovaním 3D – vytvárajú v kabíne kupé avantgardistickú atmosféru, ktorá je v dokonalej harmónii s expresívnym dizajnom exteriéru.

No nielen dizajn, aj technika štúdie je inovatívna. Skratka GTE od debutu sériového modelu Golf GTE, po ktorom bude v tomto roku nasledovať Passat GTE, reprezentuje modely s pohonom Plug-In-Hybrid. Tieto automobily môžu jazdiť cca 50 kilometrov s výlučne elektrickým pohonom a súčasne suverénne absolvujú aj veľké vzdialenosti. To všetko sa deje s najvyššou dynamikou. Verzie GTE prichádzajú do úvahy vo všetkých triedach, ako demonštrovala štúdia SUV Cross Coupe GTE, predstavená v januári na autosalóne v Detroite. Štúdiou Sport Coupé Concept GTE obohatil Volkswagen filozofiu GTE o zvlášť avantgardný rozmer. Pohonný agregát Plug-In-Hybrid poskytuje charakter športovo–cestovného automobilu Grand Tourismo a vďaka dvom elektromotorom a akumulátorovej batérii, ktorá sa dá nabíjať z vonkajšieho zdroja, umožňuje jazdu aj úplne bez emisií.

Základom systému pohonu je prepĺňaný benzínový motor V6 TSI s objemom 3,0 litra, ktorý dosahuje výkon 220 kW (299 k) a maximálny krútiaci moment 500 Nm. Elektrické komponenty tvorí lítiovo-iónová akumulátorová batéria v stredovom tuneli a dva elektromotory. Predný elektromotor s výkonom 40 kW (v prepočte 55 k) je uložený v skrini 6-stupňovej prevodovky DSG s dvoma spojkami (DQ400E). Pri zadnej náprave je druhý elektromotor s výkonom 85 kW (v prepočte 115 k) a maximálnym krútiacim momentom 270 Nm. Štúdia s týmto pohonom dosahuje maximálnu rýchlosť 250 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za iba 5 sekúnd. Napriek tejto vynikajúcej dynamike je kupé neobyčajne úsporné, má kombinovanú spotrebu paliva (podľa metodiky EÚ pre hybridné vozidlá) iba 2,0 l/100km. Dojazd výlučne s elektrickým pohonom je 50 km, celkový maximálny dojazd 1200 km.

Štandardne Sport Coupé GTE jazdí v režime „Hybrid“ ako automobil s klasickým hybridným pohonom, ktorý pri spomaľovaní rekuperáciou dobíja trakčnú batériu a podľa prevádzkových podmienok automaticky využíva motor TSI a/alebo elektromotory. Keď vodič uvoľní pedál akcelerátora a batéria je dostatočne nabitá, všetky motory sa vypnú a odpoja od pohonu. Vtedy vozidlo „plachtí“. Keď vodič uvoľní akcelerátor, resp. brzdí a batéria nie je dostatočne nabitá, fungujú obidva elektromotory ako generátory a dobíjajú trakčnú batériu. Motor TSI je pri tom prípade vypnutý a odpojený od prevodovky. Keď štúdiu poháňa výlučne motor V6 TSI, jazdí s pohonom predných kolies a to vďaka účinnosti technológie TSI a prevodovke DSG aj vtedy veľmi úsporne.

Keď vodič tlačidlom aktivuje elektrický režim „E-Mode“, pohon zabezpečuje výlučne elektromotor 85 kW na zadnej náprave. Pri jazde s elektrickým pohonom je motor V6 TSI odpojený od prevodovky a vypnutý. Keď sa na základe stavu nabitia batérie alebo iných parametrov benzínový motor má opäť zapojiť, automaticky sa naštartuje a v zlomku sekundy bez trhania zapojí do pohonu vozidla. Elektromotory napája lítiovo-iónová akumulátorová batéria s kapacitou 10,7 kWh, ktorá sa dá nabíjať aj z vonkajšieho zdroja. Toky elektrickej energie z batérie k elektromotorom a naopak riadi výkonová elektronika integrovaná v prednom motorovom priestore. Palubná sieť vozidla s napätím 12 V sa napája prostredníctvom meniča jednosmerného prúdu (DC/DC).

Rovnako ako sériové modely Volkswagen GTE má aj štúdia tlačidlo „GTE“, ktorým sa aktivuje zvlášť dynamický charakter kupé. Charakteristiky pedála akcelerátora, prevodovky DSG a posilňovača riadenia sú vtedy ešte športovejšie. Okrem toho motor TSI a elektromotory pracujú spoločne, vďaka čomu má vozidlo k dispozícii celý systémový výkon 279 kW (380 k). Okrem toho môže vodič v menu systému infotainmentu aktivovať režim „Battery Hold“ (kapacita batérie zostane konštantná), respektíve „Battery Charge“ (batéria sa nabíja počas jazdy). Tieto režimy slúžia napríklad na to, aby v cieľovom mieste (napr. v meste) mohlo vozidlo jazdiť čisto s elektrickým pohonom úplne bez emisií.

Keď si to situácia vyžaduje, Sport Coupé Concept GTE jazdí s pohonom všetkých štyroch kolies. V takomto prípade (a pri nízkom stave nabitia batérie) funguje predný elektromotor poháňaný motorom V6 TSI ako generátor a tým ako zdroj elektrickej energie pre elektromotor na zadnej náprave. Pretože energia na pohon zadných kolies sa neprenáša mechanicky ale „by wire“, hovoríme o tzv. „elektrickom kĺbovom hriadeli“. Pretože motor TSI poháňa zadný elektromotor prostredníctvom predného elektromotora fungujúceho ako generátor, pohon všetkých kolies je k dispozícii aj pri nízkom stave nabitia batérie.

Konštrukčnú bázu pre charizmatický dizajn štúdie Sport Coupé Concept GTE opäť poskytla modulárna stavebnica komponentov s priečne uloženým motorom MQB (Modulare Querbaukasten). Vďaka nej bolo možné realizovať fascinujúce proporcie a vytvoriť ideálne rozmery kabíny posádky. V centre všetkých hodnôt je pomer vonkajšej dĺžky k rázvoru. Štúdia má dĺžku 4.870 mm pri veľkorysom rázvore 2.841 mm. Výsledkom je komfortná dĺžka kabíny 1.871 mm a krátke previsy karosérie 909 mm vpredu a 1.120 mm vzadu – obidva merané od osi kolesa. Súčasne Volkswagen touto štúdiou vytvoril veľmi nízke (1.407 mm) a široké (1.865 mm) štvordverové kupé na veľkých 21-palcových kolesách. Napriek dynamickým rozmerom poskytuje kupé s panoramatickým strešným oknom vpredu aj vzadu veľkorysú výšku kabíny. Pod rozmernými, no prakticky neviditeľnými piatymi dverami má batožinový priestor s objemom 480 litrov.

Zdroj: PORSCHE SLOVAKIA, spol. s r.o.

  

[ Späť na výstavy | Zoznam sekcií ]