Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
dojem z jazdy: Audi A3 Sportback e-tron (mini-test pre Das WeltAuto 05/2015)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 29.05.2015;

V rámci skvalitňovania služieb spojených s predajom jazdených vozidiel pod značkou Das WeltAuto sme boli pozvaní na testovacie jazdy zamerané na správanie automobilov v kritických situáciách za podpory bezpečnostných systémov. Jazdné vlastnosti sme testovali v areáli Slovakia Ringu - na testovacej ploche profesionálnej školy šmyku Driving Academy. Vozidlo zapožičala spoločnosť Porsche Slovakia, spol. s r.o., ktorá na Slovensku zastrešuje značku jazdených vozidiel Das WeltAuto.

Aktuálny model A3 Sportback sa predáva na Slovensku od roku 2012. Jeho hybridná verzia e-tron je tohtoročná novinka. Na pohon slúži benzínový motor spolu s elektromotorom. Jedná sa o prvý prémiový model dodávaný sériovo s pohonom Plug-in Hybrid.

Hybridná verzia sa odlišuje od bežnej špecifickou maskou chladiča s označením e-tron. Iný je aj predný nárazník s lištou v hliníkovom prevedení. Za logom výrobcu sa nachádza nabíjací port. Emblém e-tron je na predných blatníkoch aj na zadnom veku. Špecifikom modelu sú aj disky z ľahkých zliatin v dizajne e-tron. Model si stále zaslúži označenie Sport v názve. Pôsobí dynamicky a atraktívne.

Vo vnútri sa nápis e-tron nachádza na nástupnej lište, prevodovej páke a na prístrojovej doske pred spolujazdcom. Špecifický je otáčkomer s nápismi ako Charge, Efficiency a Boost. Takisto v menu multifunkčného displeja pribudli položky ohľadom elektrickej jazdy. Zaujme vysúvateľný stredový displej, ktorý sa ovláda otočným ovládačom na stredovom tunely. A je na ňom možné sledovať toky energie hybridného systému. Chod všetkých ovládacích prvkov je prémiový. Takisto ako spracovanie a ergonómia. Príplatkové poťahy sedadiel v kombinácii Alcantara s kožou spolu s čiernym stropom pôsobia hodnotne. Miesta je tu na danú triedu dostatok.

Na pohon slúži preplňovaný benzínový štvorvalcový motor 1.4 TFSI s maximálnym výkonom 110 kW. Ten spolupracuje s elektromotorom s výkonom 75 kW. Maximálny krútiaci moment spaľovacieho motora je 250 Nm v rozmedzí otáčok 1750 – 4000 ot./min. Pri elektromotore je táto hodnota maximálne 330 Nm, dosahuje ho však prakticky od nulových otáčok až po 2000 ot./min. Obidva motory sa dopĺňajú. Spoločný výkon sústavy je 150 kW a maximálne vyprodukujú 350 Nm krútiaceho momentu. Prevodovka nesie označenie e-S tronic, je dvojspojková, má šesť stupňov a diskový elektromotor je integrovaný do nej.

Kapacita batérií je 8,8 kWh. Dojazd v elektrickom režime udáva výrobca 50 km, v kombinovanom režime 940 km. Nabitie so štandardne dodávaným priemyselným konektorom trvá 2 hodiny a 15 minút, z domácej zásuvky sa čas predĺži na 3 hodiny 45 minút. Systém nabíjania Audi e-tron obsahuje ovládaciu jednotku s grafickým displejom a dotykovými tlačidlami, nabíjací kábel s nabíjacím konektorom, sieťový kábel s priemyselným portom a sieťový kábel s portom pre domácu sieťovú zásuvku. Nabíjaniu nevadí ani daždivé počasie, ako sme sa mohli aj sami presvedčiť. Podľa normy ECE pre vozidlá s pohonom Plug-in Hydrid si vystačí e-tron s kombinovanou spotrebou 1,5 l paliva na 100 km, čo zodpovedá 35 g/km emisií CO2. Pohotovostná hmotnosť vozidla je 1574 kg.

Motory môžu pracovať samostatne aj spoločne. Pri pomalom rozjazde pracuje len elektromotor a ticho v kabíne je ukážkové. Pri potrebe náhleho zrýchlenia, keď sa ručička otáčkomera dostane do oblasti Boost, sa pripojí benzínový motor a pracujú spoločne. Zrýchlenie je ukážkové. Z pokoja na rýchlosť 100 km/h sa rozbehne za 7,6 s a môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 222 km/h.

Štartovacie tlačidlo je pri prevodovej páke, rovnako ako otočný ovládač s príslušnými tlačidlami na ovládanie stredového výsuvného displeja. Ovládanie je intuitívne. To platí aj o tlačidalách na volante. Tempomat má vlastnú páčku vľavo pod volantom. Sú tu aj pádielka na radenie, ktoré sa otáčajú spolu s volantom. Vpravo sa radí nahor, vľavo nadol. Dá sa radiť aj sekvenčne pákou, ale spôsob radenia je nelogický. Na vyšší stupeň sa radí vpred a podraďuje sa k sebe. Túto vymoženosť s ohľadom na zameranie pohonu asi využije málokto. Skvelým pomocníkom je asistent rozjazdu, kedy vodič po zastavení nemusí stáť na brzde, vozidlo ostane aj pri zaradenej polohe D stáť. Následne stačí pridať plyn a vozidlo sa plynulo odbrzdí a pohne vpred. Výbava je bohatá. e-tron má už štandardne bezľúčovú manipuláciu, automatickú klimatizáciu, multifunkčný športový 3-ramenný volant, MMI rádio s 5,8-palcovým výsuvným displejom, 8 reproduktorov, elektricky nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá.

Súčasťou výbavy sú však aj prvky zamerané na jazdu. Už volant naznačuje vodičovi dynamické možnosti vozidla. Ani Plug-in Hybrid nechce ostať športovému naturelu značky nič dlžný. Preto má sériovo dynamický podvozok aj systém Audi drive select – nastavenie jazdnej charakteristiky.

Bezpečnostná výbava obsahuje štandardné systémy ESC, ABS s brzdovým asistentom, ASR, EBV, EDS. Airbagy sú tu čelné pre vodiča a spolujazdca, predné bočné a hlavové vpredu aj vzadu. Vodič je chránený aj kolenným airbagom.

  • Ako prvá prišla na rad skúška maximálneho brzdenia na šmykľavom povrchu do rýchlosti 40 km/h.

  • Tu sme zistili, že elektronické systémy na podporu brzdenia pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h zostal model e-tron stabilný. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne vozidlo zastaviť. Brzdný nástup je podobný ako pri konvenčnom pohone. Rekuperácia sa tu neprejavu v takej veľkej miere ako pri elektromobiloch. Brzdný účinok je veľmi dobrý.

  • Ako druhá prišla na rad skúška na šmykľavom povrchu do ľavotočivej zákruty z kopca. Do nej sme brzdili a snažili sa vyhnúť vodným stenám pri rýchlosti do 40 km/h.

  • Aj pri tejto skúške elektronické systémy pracujú bezchybne. Pri nájazdovej rýchlosti do 40 km/h sa model e-tron vyhol vodnej prekážke chvályhodne. Stačila správna a zároveň rýchla reakcia vodiča a vozidlo pri vyhýbaní išlo požadovaným smerom. Pri brzdení pomáhal systém ABS úspešne zastaviť vozidlo pred vodnou stenou.

  • Treťou skúškou sme zisťovali hranicu nedotáčavosti vozidiel. Jazdili sme do pravotočivej zákruty na šmykľavej kruhovej dráhe.

  • Snažili sme sa dostať vozidlo do nedotáčavého šmyku. Vodič pridával plyn pri súčasnom zatáčaní do kruhu. Ak začala predná časť vozidla smerovať von zo zákruty, stačilo ubrať plyn a vozidlo sa zrovnalo do pôvodného smeru. Manéver sťažovali náhodné vodné steny, ktorým sa bolo nutné vyhnúť. Stabilita a ovládateľnosť boli aj vďaka systému ESP zaručené. Opäť stačila rýchla a správna reakcia vodiča a vozidlo prešlo manévrom stabilne a bezpečne.

  • Posledným testom bola jazda cez priečnu odtrhovú plošinu. Nájazdová rýchlosť bola 40 km/h. V momente, keď predné kolesá plošinu opustili, tá sa aj s vozidlom posunula do strany a zadnú časť vozidla (zadné kolesá) poslala do šmyku. Smer pohybu plošiny (doľava alebo doprava) je náhodný a rýchlosť pohybu regulovaná. Aby bol šmyk simulovaný dokonale, povrch je hladký a polievaný vodou. Vodné steny tvoria ďalšie prekážky. Testy sme absolvovali pri nastavení na druhú najľahšiu obtiažnosť s vodnými stenami.

  • Tento test vo veľkej miere o reakcii vodiča. Musí byť rýchla a hlavne správna. V okamihu pretáčania zadnej časti vozidla bolo nutné volant natočiť do protismeru natáčania prednej časti (bez brzdenia, len so stlačeným spojkovým pedálom) aby sa zachytila pôvodná stopa priameho smeru. Následne sa jemným zošliapnutím akcelerátora za pomoci elektronického stabilizačného systému ESP dostali kolesá do záberu a pokračovalo sa v jazde. Aj pri nesprávnej reakcii sa elektronika snažila chybu vodiča napraviť. Elektronika pracovala aj tu veľmi spoľahlivo.

  • Potom sme už len vykonali statickú obhliadku vozidiel so zameraním na výbavu, známky opotrebenia a pripravenosť na predaj.
  • Všetky časti výbavy fungovali bezchybne. Či už elektrické súčasti (napr. osvetlenie prístrojov, svetlá na strope, vonkajšie osvetlenie) alebo mechanické (ovládanie a sklápanie sedadiel, otváranie odkladacích priestorov) nevykazovali žiadne nedostatky. Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Pripravenosť vozidla na následný predaj je na profesionálnej úrovni.

    Záverečné hodnotenie
    _______________________________________________________________________________________________

    Kto chce prémiový Plug-in Hybrid v nižšej strednej triede má jedinú možnosť – Audi A3 e-tron. Kvalita spracovania v interiéri je na najvyššej úrovni. Ovládacie prvky, grafika displejov, intuitívne ovládanie to všetko sú veľké klady tohto vozidla. Pohon je pokrokový a funguje výborne. Jediným mínusom je cena, malý počet nabíjacích staníc a žiadna podpora kúpy od štátu vo forme dotácie.

    Miera opotrebenia a známky používania sú minimálne. Vozidlo je prakticky nové. Modely značky Audi si hodnotu držia veľmi dobre, platí to aj pre hybridné verzie modelov. Kúpou vozidla z portfólia Das WeltAuto kupujúci získa vozidlo so známou servisnou históriou a zárukou.

    _______________________________________________________________________________________________

    Video

    Video na YouTube

    Výsledky ďalších našich testov:
    VW e-up!
    VW e-Golf
    Audi TT 2.0 TFSI quattro

    Text: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister, Ing. Václav Ptáček

    Podobné články:
    S Das WeltAuto v Driving Academy (09/2014)
    S Weltautom na Slovakia Ringu (11/2012)
    Testovali sme jazdené automobily z portfólia Weltauto (09/2011)
    V Pachfurthe sme testovali jazdené vozidlá z portfólia Weltauto (06/2010)

      

    [ Späť na dojem z jazdy | Zoznam sekcií ]