Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Kia Optima 1.7 CRDi Platinum (04/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 19.04.2016;


Na krásne, takmer letné, aprílové počasie mi na testovací týždeň pripravil slovenský importér značky Kia novú Optimu. Už prvý dotyk a následné prvé metre napovedali, že testovací týždeň sa bude niesť v znamení komfortu a pohody za volantom. Nová Optima bola v plnej výbave s naftovou 1.7-čkou.
testoval Peter Linka





Na týždeň manažérom

Kórejská automobilka Kia koncom roka 2015 predstavila druhú generáciu modelu Optima. V triede, kde kraľuje VW Passat a Škoda Superb, to nebude mať hlavne na európskom trhu ľahké. Ale právom?

Exteriér

Oproti prvej generácií sa Optima na prvý pohľad zvonku príliš nezmenila. Udiali sa len drobné kozmetické úpravy, keďže revolúcia zatiaľ potrebná rozhodne nie je. Na prednej maske sa dodržalo pre Kiu typické mriežkovanie chladiča v tvare tigrieho nosa. Predné svetlomety dostali novú spodnú líniu v podobe “vlnovky“. Zaujímavé detaily ako chrómové bočné nasávanie a okrasná lišta tiahnuca sa od A-stĺpika oblúkom cez celý automobil až k zadným piatym dverám ostali zachované. Zadné svetlomety sú užšie. Nová Optima je o 10 mm dlhšia, širšia o 30 a vyššia o 10 mm. Rázvor narástol na hodnotu 2805 mm, čo je o 10 mm navrch v porovnaní s predchodcom.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Interiér

Veľkými zmenami prešiel interiér ktorý je teraz úplne nový. Hneď prvý pohľad vo mne vzbudzuje presne ten dojem, na ktorý som čakal. Toto je auto z kategórie manažérskych. Cítim sa tu veľmi dobre. Pocit umocňujú príjemné materiály a bezchybné spracovanie. Veľa zbytočných farieb tu nečakajte. Pre niekoho interiér môže vzbudzovať až pocit chladu. Pre mňa absolútne vyhovujúce.

Veniec volantu je trochu užší avšak tento neduh je vyvážený veľmi príjemným materiálom na dotyk. Prostredníctvom tlačidiel ovládam prepínanie rádio staníc, nastavenie adaptívneho tempomatu, či preberanie množstva informácií na palubnom počítači. Intuitívne a rýchle. Veľký bonus je vyhrievanie celého volantu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Stredovému panelu dominuje veľký 8“ dotykový displej, ktorý na dotyk reaguje bezchybne a okamžite. Veľmi oceňujem klasický spôsob ovládania klimatizácie a taktiež ďalších funkcií. Aj keď žijeme v dobe dotykových displejov, stále dávam prednosť prostým tlačidlám. Panel je rozložený veľmi prehľadne a vodič intuitívne siaha presne tam, kam práve potrebuje.

Predné sedadlá sa vyznačujú vysokým komfortom aj pri dlhších trasách. Pri nastupovaní ako aj vystupovaní pomáha automatické odsúvanie vodičovho sedadla, ktoré sa dá nastaviť v rozmedzí dvoch dĺžok. V najvyššej výbave je Optima vybavená nielen trojstupňovým vyhrievaním, ale čo poteší omnoho viac, a to hlavne s prichádzajúcim letným počasím, je taktiež trojstupňové odvetrávanie oboch sedadiel. Veľmi príjemná funkcia, ktorá je výsadou skôr drahších prémiových značiek. Plne elektronicky nastaviteľné predné sedadlá s možnosťou nastavenia bedrových opierok, sú na viac na strane vodiča doplnené o pamäťovú funkciu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Zadní cestujúci sú v Optime rozmaznávaní množstvom miesta, ktoré patrí do kategórie luxusných. Toto tvrdenie potvrdzuje dvojstupňové vyhrievanie zadných sedadiel, čo je pri automobiloch tiež skôr výnimka ako pravidlo. Príjemným doplnkom sú potom integrované slnečné roletky v zadných dverách.

Batožinový priestor je oproti konkurencii trochu menší a ponúka 510 litrov priestoru. Čo by mi však vadilo viac je malý nakladací otvor. Ale úprimne, koľkokrát sa budete snažiť okrem bežných nákupov naložiť do Optimy nadrozmerný náklad? Ak by ale toto mal byť dôvod prečo si Optimu nezadovážiť, odporúčam počkať na štvrtý štvrťrok, kedy do predaja nastúpi Optima s prívlastkom Combi.

Motor a prevodovka

Kórejský koncern ponúka na výber voľbu medzi dvomi pohonnými jednotkami. Jeden zážihový a jeden vznetový štvorvalec. Benzínový agregát o objeme 1999 cm3, ktorý produkuje výkon 163 konských síl (120 kW) pri 6500 ot. za minútu. Ja som mal k dispozícií pre mňa sympatickejšiu voľbu a to naftovú 1.7-čku, ktorej výkon sa ustálil na hodnote 141 konských síl (104 kW) pri 4000 otáčkach za minútu. Na viac bola Optima vybavená príplatkovou automatickou dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou.

Milým prekvapením bolo zistenie, že 1.7-čka sa chovala v tak veľkom aute celkom príjemne. Po zasadnutí za volant Optimy človek nemá nutkanie na bezhlavé naháňanie sa. Naopak, v tak komfortnom vozidle, akým Optima bez pochýb je, si posádka jazdu vychutnáva. Motor sa chová kultivovane a na zošlapnutie plynového pedálu reaguje celkom svižne. Pri diaľničných presunoch a hlavne pri predchádzaní pomalších vozidiel nie je výnimkou podradenie o dva prevodové stupne. Preto sa predbiehania rozhodne netreba báť.

K automatickej dvojspojke by som jedine vytkol fakt, že niekedy je pri rozbehu z miesta zbytočne „ostrá“. To znamená, že pri rozjazde nepríjemne trhne. Inak je samotné radenie prevodových stupňov veľmi príjemné a bez rušivých momentov. Ak by chcel ale predsa len niekto „športovať“ je tu možnosť radenia pádielkami na volante. Avšak ani manuálne radenie nie je celkom v rukách vodiča pretože ak si automat zmyslí, že je čas radiť, aj sa tak stane.

Nemenej zaujímavý je ukazovateľ spotreby, ktorý je pri takomto aute celkom dôležitý. Po prejazdení 1100 kilometrov v rôznych situáciách sa spotreba ustálila na úctyhodných 6,5 litra čo pri veľkej 70-litrovej nádrži znamená viac ako slušný dojazd.


Komfort na prvom mieste

Jazda v Optime je podriadená komfortu. Predné zavesenie McPherson a zadné dvojité lichobežníkové zavesenie tu odvádza perfektnú prácu. Podvozok elegantne filtruje nedostatky vozovky a nenechá sa vyviezť z miery ani väčšími nerovnosťami. Pocit istoty nemizne ani v zákrutách. Tento podvozok vás dostane a bude si vás híčkať po celú dobu. Na dorazy som v tomto aute nenatrafil ani raz.

Príplatkový adaptívny tempomat jazdu spríjemňuje. Je ľahko nastaviteľný. Dovoľuje vybrať si zo štyroch možností nastavenia dodržania diaľky od pred vami idúceho vozidla. Na môj vkus začínal brzdiť až moc skoro. Je tu možnosť používania tempomatu aj v mestskej premávke, kedy vozidlo zastaví až do nulovej hodnoty a po pridaní plynu či už tlačidlom na volante alebo plynovým pedálom sa dá vozidlo opäť do pohybu na poslednú stanovenú hodnotu. Veľkým pomocníkom je aj funkcia Auto Hold, ktorá drží auto kľudné aj bez potreby držania brzdového pedálu. Prekážal mi fakt, že túto funkciu je potrebné pri každom naštartovaní vozidla zapnúť a nie je aktivovaná automaticky.

Pomocou Drive Selectu je možné si zvoliť mód Eco, kedy sa prevodové stupne radia skôr ako je to v prípade štandardného nastavenia, alebo režim Sport, ktorý dovoľuje poslať otáčky do vyšších sfér. Najčastejšie som využíval štandardné a Eco nastavenie, ktoré vyhovovalo pohodovému štýlu jazdy ku ktorému ma Optima tak nejako nabádala.

Po príchode do cieľa treba auto väčšinou aj zaparkovať. Nápomocné v tomto prípade sú kamery rozmiestnené okolo celého auta vytvárajúce 360 stupňový pohľad na vozidlo. Ak by aj toto bolo málo, je možné zveriť parkovanie do „rúk“ samotnej Optimy, ktorá pomocou parkovacieho asistenta zvládne to, s čím má mnoho šoférov problém. Po aktivovaní už len stačí nájsť vhodné parkovacie miesto, riadiť sa pokynmi a ovládať plynový a taktiež brzdový pedál.

Poteší Veľmi nepoteší
komfort, podvozok, jazdné vlastnosti, miesto vzadu obmedzená ponuka motorizácii, nešikovné sklápanie sedadiel, niekedy až príliš citlivý adaptívny tempomat


Bezpečnosť

Testami Euro NCAP prešla Kia Optima v roku 2015 a získala päť hviezdičiek (89% - dospelí cestujúci, 86% - deti, 67% - chodci, 71% - bezpečnostné asistenčné systémy). Už v základnej výbave môžeme nájsť prvky ako : ABS, BAS, ESS, ESC, HAC, VSM, airbag vodiča, spolujazdca, bočný a hlavový, kolenný, ISOFIX, TPMS, elektronická parkovacia brzda, aktívny asistent udržania v pruhu, monitorovanie dopravných značiek a mŕtveho uhlu a veľmi dobrý systém na upozornenie na pohyblivé prekážky pri cúvaní. Na viac z príplatkovej výbavy bola Optima doplnená o systém núdzového autonómneho zastavenia vozidla, ktorý som ale nemal odvahu skúšať.

Veľmi dobre fungoval systém držania vozidla v pruhu, ktorý po načítaní pruhov drží auto na ceste bez toho aby som musel zasahovať do riadenia, aj keď volant je samozrejme potrebné držať. Naozaj návyková funkcia. Netreba však zabudnúť na fakt, že naše katastrofálne cesty nie vždy umožňujú systému správne fungovať. Vhod určite príde aj sledovanie mŕtveho uhla, ktoré dáva signál vizuálny pomocou grafiky na spätnom zrkadle ako aj zvukový. Veľký pomocník je potom systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní, ktorý upozorňuje vodiča na prekážku vizuálne na LCD displeji a tiež pomocou zvukovej signalizácie.

Obstarávacia cena (spracované dňa 18.04.2016)

Základná cena modelu:
Optima 2.0 CVVL Silver
24.990 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Optima 1.7 CRDi Platinum
31.390 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Optima 1.7 CRDi Platinum
33.870 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS s elektronickým rozdeľovačom brzdnej sily a asistenčným systémom bŕzd, elektronický stabilizačný systém, asistent rozjazdu do kopca, ovládanie stability vozidla, 7x airbag, ISOFIX, kontrola tlaku v pneumatikách, elektronická parkovacia brzda, imobilizér, alarm, aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu, systém monitorovania dopravných značiek, systém monitorovania mŕtveho uhla, systém upozorňujúci na pohyblivé prekážky pri cúvaní
Interiér:
výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, vyhrievané zadné sedadlá, ventilované predné sedadlá, kožené čalúnenie sedadiel, predná a zadná lakťová opierka, kožou poťiahnutý volant a hlavica riadiacej páky, palubný počítač, dvojzónová klimatizácia s funkciou automatického odhmlievania skiel, klimatizovaná schránka pred sedadlom spolujazdca, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, Smart Key, elektrické ovládanie predných a zadných okien, adaptívny tempomat, elektrochromatické spätné zrkadlo, ovládanie audia na volante, integrované slnečné roletky, Stop and Go, zásuvka 12V vpredu a vzadu, USB nabíjací port vzadu, navigačný systém s 8" dotykovou obrazovkou, zadná parkovacia kamera, Bluetooth, audio systém Harman Kardon - 10 reproduktorov, RDS, MP3, AUX, USB, Clari-Fi, prístrojová doska s farebným TFT 4,3" LCD displejom, bezdrôtové nabíjanie smartfónu, vyhrievané predné sedadlá a volant
Exteriér:
disky z ľahkej zliatiny 18", dojazdové rezervné koleso, xenónové svetlomety, predné svetlomety projektorového typu s funkciou Escort + prisvecovanie do zákrut, automatické diaľkové svetlá, LED denné svietenie, LED zadné kombinované svetlá, svetelný senzor, dažďový senzor, vonkajšie spätné zrkadlá v kombinácii farby karosérie a čiernej lesklej + kľúčky dverí v kombinácií farby karosérie a chrómu, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá s integrovanými ukazovateľmi smeru jazdy, solárne sklá, vyhrievanie predného skla, predné a zadné parkovacie senzory, parkovací asistent pre pozdĺžne a priečne parkovanie, predné LED hmlové svetlomety,
Výbava za príplatok k základnej cene: • 7-stup. dvojspojková automatická prevodovka = 2000 €
• Tech balík (adaptívny tempomat, 360 stupňová parkovacia kamera, autonómny systém núdzového zastavenia vozidla = 1490 €
• bi-xenónové svetlomety s dynamickým natáčaním do zákrut = 490 €
• metalický lak = 500 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 18.04.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Kia Optima Volkswagen Passat Opel Insignia
Motor 1.7 CRDi 2.0 TDI 1.6 CDTI
Výbava Platinum Highline Business
Pohon predný predný predný
Zdvihový objem motora 1685 1968 1598
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 104/4000 110/3500 100/3500
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 340/1750 340/1750 320/2000
Prevodovka 7-stupňová dvojspojková 6-stupňová dvojspojková 6-stupňová automatická
Max. rychlost (km/hod) 203 218 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,0 8,7 10,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,2 4,5 5,0
Dĺžka (mm) 4855 4767 4842
Šírka (mm) 1860 1832 1858
Výška (mm) 1465 1456 1498
Rázvor (mm) 2805 2791 2737
Pohotovostná hmotnost (kg) 1572 1426 1548
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 510 586 500
Záruka 7 rokov / 150 000 km 2 roky / 100 000 km 5 rokov / 150 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 31.390 33.980 35.030
Akčná cena (€) 29.390 - 30.530
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 33.870 38.987 32.715


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

Volkswagen Passat 2.0 TDI BMT Highline
má naviac: systém rozpoznania únavy vodiča, masážna funkcia pre sedadlo vodiča, 3-zónovú klimatizáciu, závesné háčiky v batožinovom priestore, systém rekuperácie brzdnej energie, selektívna redukcia emisií pomocou AdBlue
nemá: -

Opel Insignia 1.6 CDTI Business
má naviac: automatické diaľkové svetlá
nemá: elektricky nastaviteľné bedrové opierky (iba manuálne), sedadlo vodiča el. nastaviteľné v 10 smeroch (iba 6), sedadlo spolujazdca nastaviteľné v 8 smeroch (iba 6), nemá 360-stupňovú parkovaciu kameru (iba prednú a zadnú), vyhrievanie zadných sedadiel, štart-stop


Záverečné hodnotenie

Aby som sa vrátil na začiatok a zodpovedal otázku pozície Optimy na európskom trhu. Mňa osobne Kia Optima presvedčila o svojich nesporne vysokých kvalitách. Za sumu, ktorú zákazník za Optimu zaplatí dostane kvalitné a komfortné vozidlo naviac doplnené o množstvo systémov a funkcií, ktoré robia auto pohodlným a bezpečným. Niekto môže ohrnúť nos nad malou ponukou motorizácii. Mne sa naftový agregát osvedčil a nezaostával ani pri plne zaťaženom vozidle so štyrmi dospelými pasažiermi. Je už len na zákazníkovi, či dá prednosť neopozeranému autu, za ktorým sa neraz okoloidúci pootočí, alebo si vyberie možnosť ísť s "davom" a staviť na istotu, aj keď za cenu konzervativity.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Ďalšie testy Kia:
Sorento 2.2 CRDi EX
Sportage 1.7 CRDi 4x2 Gold
Sportage 2.0 CRDi 4x4 EX
Soul 1.6 CVVT EX
pro_cee'd 1.6 CRDi EX


Dňa: 19.04.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]