Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Subaru Levorg 1.6 GT-S Sport (05/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.purdeš, 09.05.2016;

Na jeseň roku 2015 k nám prišla novinka z dielne Subaru. Dostala neobyčajné meno Levorg, ktoré vzniklo spojením časti slov „LEgacy, reVOlution a touRinG“.
testoval Peter Purdeš






Príbeh Levorgu sa začal už v roku 2013, keď na autosalóne v Los Angeles prvýkrát predstavili tento model. Otázkou však zostáva, prečo sa dostal do Európy až s dvojročným oneskorením? Odpoveď je jednoduchá. V Subaru na začiatku vôbec nepočítali s tým, že by sa mohol Levorg do Európy dovážať. Nakoniec však prehodnotili svoj názor a Levorg sa objavil aj u nás. Predáva sa od septembra 2015 v dvoch výbavových stupňoch GT a GT-S Sport. V našej redakcii sme mali možnosť testovať toto zaujímavé športové kombi vo výbave GT-S Sport.

Na slovenskom trhu Levorg ponúka jediný typ benzínového motora 1.6-litrový horizontálny DIT motor Boxer s priamym vstrekovaním a prepĺňaným turbom, automatickou prevodovkou a pohonom všetkých kolies. Prevodovka Lineartronic CVT, ktorú pri činnosti neobmedzuje fixný počet prevodových stupňov, má plynule variabilný prevodový pomer, vďaka čomu môže motor stále pracovať v optimálnych otáčkach a vozidlo môže hladko akcelerovať. Za príplatok si je možné objednať metalický lak a 5-ročnú predĺženú záruku.

Exteriér
Čo sa týka dizajnu, ten je prepracovaný perfektne. Ako prvé ma na vozidle zaujal nasávací otvor na kapote, ktorý pôsobí naozaj športovo a pripomína model WRX STI. Slúži na prívod vzduchu k medzichladiču stlačeného vzduchu. Predný športový nárazník, typická mriežka chladiča s logom a chrómovými doplnkami, moderné LED svetlá, všetko k sebe pasuje a pôsobí dravo. Z vytiahnutých blatníkov vykúkajú 18-palcové disky. Spodnú časť pod dverami kopíruje športový prah dverí, no nevýhoda je, že pri nastupovaní, alebo vystupovaní, sa veľmi ľahko o neho zašpiníte. Oceňujem elektrické strešné okno a žraločiu plutvu na konci strechy. Zadná časť je ukončená dvojicou chrómových koncoviek výfuku, ktoré sú dokonca „pravé“ a navyše z nich počuť príjemné tóny.

Interiér
Po sadnutí si za volant mám hneď pocit, že sedím v športovom aute. Modré prešitie volantu, sedadiel a aj stredovej konzoly je kvalitne spracované. Posed vodiča síce nie je úplne nízky, no sedadlá vás doslovne uchopia a pevne držia. Spolujazdcové sedadlo sa nedá výškovo nastavovať, čo je problém pre človeka vyššieho vzrastu. Zadný pasažieri majú dostatok miesta, majú možnosť si nastavit sklon operadiel, čo zvyšuje ich pohodlie. Volant je vynikajúco tvarovaný, výborne sa drží. Po okrajoch z ľavej strany sú tlačidlá na ovládanie audia a telefonovania. Na pravej strane sa ovláda tempomat a zmena jazdného režimu z normálneho na športový a naopak. Pod volantom sa ukrývajú pádielka pre manuálne radenie a ovládač palubného počítača. Palubovka je mäkká, príjemná na dotyk, tak ako aj tapacír dverí, či už vpredu alebo vzadu. Na vrchu v strede sa nachádza „strieška“ stredového displeja zobrazujúceho informácie o jazde i o tlaku turbodúchadla, graf spotreby, hodiny, priemernú spotrebu a dojazd. Všetky informácie prepínate nenápadným „Enterom“, ktorý je umiestnený pod tlačidlom výstražných smeroviek.

Pod ním sa nachádza dotyková obrazovka SUBARU STARLINK s audiosystémom so 6,2-palcovým farebným displejom, prehrávačom na 1 CD, pomocou ktorej si môžete jednoducho vyberať hudbu, rovnakým spôsobom ako na smartfóne. Po pripojení smartfónu pomocou bezdrôtového rozhrania, alebo USB konektora, môžete voliť skladby priamo na dotykovej obrazovke. Ovládanie mi prišlo trošku „spomalené“, ale časom sa na to dá zvyknúť. Vadilo mi však, že počas dňa, keď som mal otvorené strešné okno, kvôli odrazu svetla som nič na nej nevidel. Pri zaradení spiatočky vďaka parkovacej kamere na obrazovke vidíte kam idete cúvať. Prenos z kamery je pomerne kvalitný, no ja by som skôr ocenil parkovacie senzory, ktoré mi tu chýbali.

Pod obrazovkou sú tri otočné ovládače pre nastavenie teploty, ako aj intenzity kúrenia. V ich strede sa nachádzajú tlačidlá na zapínanie resp. vypínanie klimatizácie, vnútorného okruhu, rozmrazovania zadného okna, a rýchleho odrosenia čelného skla.

Stredová konzola má pohodlnú posuvnú lakťovú opierku, ktorú keď odklopíte, získate celkom hlboký odkladací priestor, v ktorom je 12V zásuvka a dva USB konektory. Pri radiacej páke je tlačidlo asistenta rozjazdu do kopca, elektronická parkovacia brzda a stop-start systém. Po vodičovej pravici sú dva držiaky na nápoje, vedľa nich odkladačka na malé predmety a vyhrievanie predných sedadiel, ktoré po zapnutí funguje celkom rýchlo a vyhreje aj spodnú časť chrbta.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy
Na pohon slúži štvorvalcový štvortaktný benzínový motor s protiľahlými valcami, prepĺňaný turbodúchadlom s vysokým plniacim tlakom a veľkoobjemovým medzichladičom s objemom 1600 cm3 s maximálnym výkonom 125 kW pri 5600 ot./min. Maximálny krútiaci moment 250 Nm dosahuje pri 4800 ot./min. Horšie je to so spotrebou. Výrobca udáva kombinovanú 7,1 l / 100 km, no k tomuto údaju sa mi nepodarilo ani zďaleka priblížiť. Podarilo sa mi dostať na hranicu 10,0, ale pri prvom prudšom zošliapnutí plynového pedálu sa hodnoty rázne zvyšovali.

Prekvapila ma však CVT prevodovka. Jej radenie ani nie je cítiť. Pri kľudnom jazdnom režime sa prevod mení plynulo a takpovediac máte k dispozícii nekonečný počet rýchlostných stupňov. Pokiaľ však pritlačíte pedál prudšie k podlahe, začne vo vyšších otáčkach „hádzať“ šesť prednastavených rýchlostí.

Ďalším a určite najväčším prekvapením sú jazdné vlastnosti vozidla. Má nízke ťažisko a symetrický pohon všetkých kolies. Systém VDC s aktívnym smerovaním krútiaceho momentu pomocou senzorov sleduje a zisťuje pohyby vozidla vo vzťahu k pokynom vodiča a jazdným podmienkam, a pomáha mu držať vozidlo pod kontrolou tým, že riadi rozdeľovanie krútiaceho momentu medzi všetky štyri kolesá a reguluje výkon motora. Systém strategicky pribrzďuje kolesá tak, aby sa v zákrutách prenášalo viac krútiaceho momentu na vonkajšie kolesá, vďaka čomu vozidlo citlivejšie a presnejšie reaguje na pohyby volantu. Výhody sú ihneď citeľné: väčšia kontrola nad vozidlom v zákrutách, lepší záber kolies na šmykľavom povrchu a lepšia akcelerácia. S autom sa neskutočne dobre manévruje a žiadna zákruta mu nerobí ani najmenší problém. V režime SI Drive, ktorý môžeme nazvať športový, reaguje motor svižnejšie a stovku dosiahne za necelých deväť sekúnd.

Podvozok je pohodlný, tichý, zároveň výborne filtruje nerovnosti na komunikácii. Ak však trafíte výraznejší výtlk, v interiéri sa to prejaví celkom nahlas. Predné nezávislé zavesenie kolies je tvorené vzperami MacPherson a zadné s dvojitými priečnymi ramenami. Pri prudkom prejazde zákrutami dodáva pocit istoty, preto som si naplno vychutnával dynamiku jazdy.

Obstarávacia cena (spracované dňa 09.5.2016 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Levorg 1.6 GT
26.316 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Levorg 1.6 GT-S Sport
29.640 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Levorg 1.6 GT-S Sport
30.090€
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
airbagy – čelné, hlavové, bočné, kolenné, protiblokovací brzdový systém (ABS), brzdový asistent (BA), asistent pre rozjazd do kopca, systém výstrahy poklesu tlaku v pneumatikách, elektronický stabilizačný systém VDC, systém uchytenia detskej sedačky ISOFIX (zadné sedadlá), asistent diaľkových svetiel (HBA), kryt batožinového priestoru, bezpečnostné pásy s napínačmi a obmedzovačmi sily na predných sedadlách, výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vodiča a spolujazdca, 3-bodové bezpečnostné pásy na zadných sedadlách, núdzový systém prednostného brzdenia
Interiér:
informačno-zábavný systém SUBARU STARLINK, systém start-stop, látkové športové predné sedadlá s modrým prešívaním, kožený športový volant a hlavica radiacej páky s modrým prešívaním, sedadlo vodiča s manuálnym nastavovaním výšky, predná lakťová opierka, nastaviteľný sklon operadla zadného sedadla, dvojzónová automatická klimatizácia s peľovým filtrom, tempomat, elektrické ovládanie okien (vpredu a vzadu), výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant, multifunkčný displej, 6 reproduktorov, ovládacie prvky audiosystému na volante, Bluetooth, USB, AUX, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový systém so štartovacím tlačidlom, cúvacia kamera, vyhrievanie zadného skla s časovým spínačom
Exteriér:
stierače s dažďovým senzorom, elektricky ovládané, sklopné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, LED svetlá s automatickou reguláciou dosahu svetlometov, vysúvací systém ostrekovania svetlometov, automatické spínanie svetiel pri zotmení (časové spínanie svetiel), 18" kolesá z ľahkých zliatin, sada na opravu pneumatiky, posuvné a vyklápacie strešné okno s elektrickým ovládaním, strešný spojler, tónované zadné okná, zadné štvrtinové okná a zadné sklo, anténa v tvare žraločej plutvy, dvojitá koncovka výfuku
Výbava za príplatok k základnej cene: • metalíza = 450 €
• 5-ročná predĺžená záruka = 599 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 9.05.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Subaru Levorg Škoda Octavia
Motor 1.6 GT-S 1.8 TSI
Výbava Sport Business
Pohon 4x4 4x4
Zdvihový objem motora 1600 1798
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 125/4800 132/4500
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 250/1800 280/1350
Prevodovka automatická / variátor 6-stupňová dvojspojková
Max. rychlost (km/hod) 210 227
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,9 7,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,1 6,4
Dĺžka (mm) 4690 4659
Šírka (mm) 1780 1814
Výška (mm) 1490 1465
Rázvor (mm) 2650 2680
Pohotovostná hmotnost (kg) 1501 1375
Počet dverí/miest 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 522 610
Záruka 2 roky 4 roky / 120 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 29.640 29.240
Akčná cena (€) - -
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 30.090 31.229


Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

Škoda Octavia Combi 1.8 TSI 4x4 Business
má naviac: zadný parkovací asistent, automatické zníženie rýchlosti vozidla pred prekážkou, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, automatické stmavovanie vonkajších spätných zrkadiel, adaptívny tempomat
nemá: elektrická parkovacia brzda, kolenný airbag spolujazdca (má iba vodiča), parkovacia kamera, elektricky ovládané strešné okno, radenie pod volantom


Záverečné hodnotenie

Po týždňovom teste hodnotím Subaru pozitívne. Už po prvých najazdených kilometroch som vedel, že sa mi s ním bude ťažko lúčiť. Vytkol by som mu akurát dosť vysokú spotrebu, no na druhej strane musím pochváliť výborné jazdné vlastnosti vďaka podvozku a veľkú zábavu pri jazde hlavne v zákrutách. Páči sa mi dizajn karosérie a prepracovaný komfortný interiér. Veľmi dobre poslúži ako rodinné auto na každodenné použitie. Niekomu však môže prekážať absencia manuálnej prevodovky a úspornejšieho dieselového motora.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dňa: 09.05.2016
Redaktor: Peter Purdeš
Foto: Peter Purdeš

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]