Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Honda CRF1000L Africa Twin (06/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 04.07.2016;

Africa Twin. Názov, ktorý vo svete motocyklov znamená mnoho. Prvá Africa s názvom XRV-650 uzrela svetlo sveta už v roku 1988. Vychádzala z úspešného dakarského špeciálu NXR 750 V. Africa Twin, v motorkárskych kruhoch často označovaná ako legenda, sa vyrábala v niekoľkých generáciách do roku 2003, kedy sa ju Honda rozhodla stiahnuť z výroby. Odvtedy uplynulo veľa času bez plnohodnotnej náhrady, ale dnes je späť! Počas roka 2015 Honda masívnou marketingovou kampaňou pomaličky chystala pôdu pre jej novú generáciu, ktorá narobila vo svete jednej stopy obrovský rozruch. Sme svedkom zrodu ďalšej legendy? Na zistenie som dostal týždeň, počas ktorého som v sedle Afriky zažil naozaj všetky možné situácie.

testoval Peter Linka





Je späť!

Blíži sa deň, kedy si Afru vyzdvihnem. Som plný očakávaní. Nebude tých necelých sto koní málo Ako je to s váhou? Dokážem s ňou manévrovať na mieste, aj keď sú moje telesné proporcie á la röntgenový snímok? Afrika je pripravená v plnej poľnej. Stojí tam, krásna, pripravená spraviť mi radosť a nasledovať ma na každej ceste, ktorou sa rozhodnem vydať.

Ako sa jej darí v meste?

O tom, že Afrika nie je primárne postavená pre mesto, polemizovať netreba. Využiteľnosť cestných endúr v dnešnej dobe, však už ani z ďaleka nepripomína to, načo boli prvotne vyrábané. Stále viac a viac kvázi cestovateľov v plnej poľnej „cestuje“ každý deň maximálne do práce a cez vychytenú miestnu kaviareň opäť domov. Nebojte sa, sklamaný neostanete. Vďaka vyššiemu posedu je situácia na cestách perfektne prehľadná. Vďaka širokým riadidlám je manévrovanie v nižších rýchlostiach doslova hračkou. V kombinácii s úzkou stavbou motocykla, sa aj prepletanie v kolónach razom stáva zábavným. Veľký radový dvojvalec o objeme 998 ccm sa nechá vodiť aj po meste a to bez väčšieho protestovania. Naplno si to ja aj motorka začíname užívať až potom, ako nechávam rušné mestské prostredie za sebou. Teraz sa začína prejavovať sila a krútiaci moment takmer sto koňového dvojvalca. Rázom sa zbavujem strachu z nedostatočnej sily motocykla. Ako čerešnička je tu nádherný „chraplák“, ktorý sa ženie z výfukovej koncovky.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Pohodlný turista vs. obratný športovec

Na odhalenie potenciálu, ktorý Afrika v sebe ukrýva, som si vyhradil dostatok času. Počas jedného týždňa som na Afrike najazdil 2400 kilometrov v rôznych podmienkach a preto sa nebojím smelo tvrdiť, že cestovať, a to aj na koniec sveta, na asfalte či mimo neho, sa Afrika nebojí. Napriek faktu, že Afrika nepôsobí dojmom „mastodonta“ a patrí medzi stredne veľké cestné endurá, poskytuje veľmi slušnú ochranu pred vetrom, pohodlné rozmerné sedadlo a sťažovať sa nebude ani spolujazdec. Čo mi trochu prekážalo bol veterný štít, ktorý mi vo vyšších rýchlostiach smeroval vzduch priamo na prilbu, čo spôsobovalo nepríjemné turbulencie. Toto je však drobnosť, ktorá sa dá ľahko vyriešiť napríklad štítom z druhovýroby. Pri diaľničných presunoch v rýchlostiach vyšších ako sú tie povolené, ma zaujímalo chovanie prednej 21-tky, ktoré sa ukázalo byť úplne bezproblémové. Najviac som strávil v sedle 750 km za deň s prestávkami na tankovanie a rýchly obed. Ani po celom dni som nepociťoval väčší pocit únavy. Veľká 18,8 litrová nádrž mi bežne vystačila na 350 km, ale stále v nej ostalo dostatok paliva na dosiahnutie 400 kilometrového dojazdu, ktorý výrobca sľubuje. Nemám nič, čo by som mohol Afrike v tomto smere vytknúť. Svoju prácu zvláda viac než dobre.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Opakom turistiky je potom športová jazda. Ostal som veľmi prekvapený s akou ľahkosťou dokážete na prudkých „vracákoch“ potrápiť nejeden superšport. Pružný motor tomu len napomáha a podvozok vám dáva obrovskú istotu aj pri naozaj hlbokých náklonoch.

Off-road

Dostávam sa ku kategórii, ktorá do značnej miery rozhoduje o tom, či si Afrika zaslúži niesť slávne meno svojej predchodkyne. V tomto smere boli limitujúce iba dva faktory. Prvým boli použité pneumatiky, ktoré poľnú cestu znesú s prehľadom, ale na mokrých úsekoch sa ich limit ukázal veľmi rýchlo. Druhým faktorom boli moje off-roadové skúsenosti. Mal som nejedenkrát možnosť vyskúšať si trojstupňovú kontrolu trakcie, ktorá aj mne dávala aspoň nachvíľu pocit, že mám motorku pevne vo svojich rukách. Aj keď z pohľadu druhej osoby, som skôr musel pripomínať dôchodcu s Parkinsonom ako niekoho, komu to v teréne celkom ide. Zastavím sa na chvíľu pri samotnej trakcii. Honda HSTC systém kontroly trakcie ponúka štyri úrovne nastavenia: 1, 2, 3 a vypnuté. Úroveň zásahov systému s rastúcou úrovňou klesá, a systém tak dovoľuje väčšie a väčšie preklzávanie zadného kolesa. Pri vypnutom systéme ABS pre zadné koleso môže navyše jazdec zadné koleso ľubovoľne zablokovať. Veľmi oceňujem široké riadidlá, veľký rajd a ľahkú manipulácia s motocyklom na mieste. Ani v ťažších pasážach som nemal pocit, že s Afrikou musím bojovať. Plyn je krásne dávkovateľný a pochvalu si zaslúži aj jazda v stúpačkách. Kto to však myslí s terénom vážne, bude musieť riadidlá zdvihnúť. Jazde v teréne napomáha dobre tvarované sedadlo, ktoré je vpredu príjemne úzke a dobre tvarované. Dovoľuje takmer motokrosový posed pri prejazde zákrut. Ďalším detailom nápomocným v teréne sú stúpačky s vyberateľnou gumovou vložku. Predná 21-tka odvádza perfektnú prácu a všetky nerovnosti pohltí podvozok, ktorý je na môj vkus trochu primäkký. Našťastie je tu reč o plne nastaviteľnej prednej obrátenej vidlici Showa so zdvihom 230 mm, takže pár kliknutí by malo všetko vyriešiť. Na zadku sa nachádza pruženie taktiež značky Showa so zdvihom 220 mm s nastaviteľným predpätím pomocou otočného kolieska. So svetlou výškou 250 mm, vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami vďaka enduro rozmerom pneumatík (21“, 18“) a skvelému motoru je Afrika pripravená zdolávať aj tie najťažšie terény.

Ťažko jej nájsť konkurenciu

Z dostupných vyrábaných endúr je ťažké postaviť pred Afriku plnohodnotného súpera. Najčastejšie sa však pre tento účel používa BMW F 800 GS. BMW má o 200 ccm nižší objem, o 10 koní menší výkon motora a rozmer zadného ráfika 17“ naproti africkým 18“. Do karát osemstovkového GS-a hrá nižšia suchá hmotnosť o 21 kilogramov. Treba si však uvedomiť, že aj keď tu píšem o dvoch motorkách z rovnakej kategórie, každá plní svoju funkciu iným spôsobom. Africa Twin na mňa pôsobí ako lepšia voľba pri zdolávaní dlhých diaľok. Tým jej však nechcem odobrať ani štipku off roadového potenciálu, ktorý má. Z rovnakej kategórie v akej sa nachádza bavorské GS je tu aj Triumph Tiger 800 XC, ktorý má taktiež objem nižší o 200 ccm avšak výkon rovnaký ako Afrika. Honda tu však jednoznačne kraľuje krútiacim momentom 98 Nm pri 6000 ot./min. Britský Tiger ponúka hodnoty 79 Nm / pri 7850 ot./min. a GS 83 Nm / pri 5750 ot./min.

Poteší Veľmi nepoteší
jazdné vlastnosti, perfektný motor, manipulácia na mieste, zvuk zo sériovej koncovky výfuku, široké riadidlá nestabilný stojan, trochu ťažšia manipulácia s centrálnym stojanom, rám z jedného kusu


Technické parametre (spracované: 01.07.2016)

Značka a model Honda CRF1000L Africa Twin ABS
Motor radový dvojvalec s 8 ventilmi, predsadením ojnicových čapov o 270 stupňov a rozvodom uni-cam
Výbava Adventure Sada - horný + bočné kufre, vyšší veterný štít, hlavný stojan, vyhrievané rukoväte, sada LED svetiel do hmly, padací rám, 12V zásuvka
Pohon reťaz
Zdvihový objem motora 998
Uloženie / počet valcov R / 2
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 70/7500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 98/6000
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Objem palivovej nádrže (v litroch) 18,8
Priemerná spotreba (l/100 km) -
Dojazd po kontrolku rezervy -
Dĺžka (mm) 2335
Šírka (mm) 930
Výška (mm) 1475
Rázvor (mm) 1575
Výška sedla (mm) 870/850
Svetlá výška (mm) 250
Suchá hmotnosť (kg) 212
Pohotovostná hmotnosť (kg) 232
Predné brzdy plávajúce kotúče s priemerom 310 mm, radiálne štvorpiestikové strmene
Zadná brzda kotúč s priemerom 256 mm s jednopiestikovým strmeňom
Ráfik vpredu 90/90 R21 s dušou
Ráfik vzadu 150/70 R18 s dušou
Predné odpruženie Upside down Showa s nastaviteľným predpätím, kompresiou a útlmom, zdvih 230 mm
Zadné odpruženie Monoblock z hliníkovej zliatiny s tlmičom Pro-Link, hydraulické nastavenie predpätia a nastavenie útlmu, zdvih 220 mm
Záruka 2 roky
Cena testovaného modelu (€) 12.590


Záverečné hodnotenie

Je nová Africa Twin hodná niesť meno svojej legendárnej predchodkyne? Tak na túto otázku mám jednoznačnú odpoveď: áno! Nová Honda Africa Twin je počin od japonských konštruktérov, na ktorý enduro svet čakal až príliš dlho. Pritom sa jedná o jednoduchý úkon, kedy stačí zobrať úžasný motor, vložiť ho do plne nastaviteľného podvozku, a použiť čo najmenej elektroniky. Toto všetko zabaliť do krásneho kabátiku a hotovo. Honda ponúka Afriku hneď v troch verziách a to: Standard – 11790 € / ABS – 12590 € / DCT – 13590 €. Na svoje si príde každý. Afrika vo mne zanechala hlboký dojem a je horúcim kandidátom na miestenku v mojej garáži. Či už sa rozhodnete len tak bezcieľne blúdiť okolo komína, zajazdiť si po poľných a lesných cestách, či vyraziť na koniec sveta, s Afrikou to bude úžasné dobrodružstvo.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Dňa: 04.07.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]