Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: KTM Duke 690 R ABS (07/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 03.08.2016;

Duke je pre KTM akýmsi miľníkom v histórii spoločnosti, pretože predstavuje prvý model zameraný na cesty. Do doby uvedenia prvého Duka, vyrábala rakúska spoločnosť výhradne off-road modely a pretekárske špeciály. Od prvej generácie už ubehlo veľa času a ja mám pred sebou zatiaľ poslednú faceliftovú verziu štvrtej generácie Duka. Aby toho nebolo málo, hrdí sa označením „R“.

testoval Peter Linka





Ukutá v samom pekle

Musím sa priznať, že s jednovalcom, a to rovno najsilnejšie sériovo vyrábaným, ako aj so samotným Dukom, som mal doposiaľ nulové skúsenosti. Duka som si preberal s veľkou neznámou. Nevedel som čo od neho môžem očakávať. Ako sa jednovalec bude správať ? Aké bude mať jazdné vlastnosti?

Dámu by ste čakali len márne

Na prvý pohľad je verzia „R“ agresívnym funbikom. Oranžový rám z chrómmolybdénových rúrok, výfuk Akrapovič, nastaviteľný podvozok WP, kryt zadného sedadla a brzdový strmeň Brembo M50. Veľmi pekným detailom je priehľadný kryt airboxu. Čierne lakovanie spolu s oranžovými prvkami, spolu dokonale ladia a nenechajú vás dlho chladnými. Prehadzujem nohu cez pomerne vysoko posadené sedadlo. Tu prichádza pre mňa prvé prekvapenie. Posed je hodne „na“ motorke, čím nabáda k agresívnej jazde. Tento aspekt umocňujú široké riadidlá, ktoré dobre padnú do rúk. Predo mnou sa týči digitálna prístrojová doska ovládaná pomocou ovládačov na ľavej rukoväti. Na ovládanie sa dá celkom rýchlo zvyknúť. Okrem už klasických hodnôt si tu nastavujem palivové mapy, úroveň trakčnej kontroly a ABS. Duke umožňuje konfiguráciu obľúbeného nastavenia, kde si môžem zvoliť jazdný režim a kontrolu trakcie. Z bezpečnostných dôvodov sa nedá zvoliť stupeň ABS, ktorý si vypínam vždy, keď štartujem motorku.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Po otočení kľúča vás privíta slogan rakúskej KTM „Ready to Race“. Pre Duka viac ako výstižné. Čitateľnosť budíkov je ale na priamom slnku trochu slabšia. Po naštartovaní sa ozve charakteristický zvuk jednovalca. Na tejto motorke všetko podnecuje k bláznivej jazde. Všetky zmysli v tele sú pripravené potlačiť vás bližšie k hranici jazdy na plný plyn. Žiadne kompromisy, žiadne posúvanie sa v kolónach, žiadne približovanie sa z bodu A do bodu B. Nič také tu na vás nečaká. Jediné čo vám vie Duke ponúknuť, a to poriadne presvedčivo, je obrovský fun faktor.

Pekelná jazda

Niekoľko málo metrov mi stačí na vyčarenie zvráteného úsmevu. Našťastie mám prilbu a nikto to nevidí. Cítim sa akoby som na nej jazdil roky. Duke je až hračkársky ovládateľný. Zvuk a prejav motora ma neustále nabáda k tomu, len tak „prebrnkávať“ plyn. Inak ako na plno s ňou neviem a hlavne nechcem jazdiť. Táto motorka má jedinečnú vlastnosť z každého, kto na ňu sadne spraviť chuligána. Aby sa ale niekto nezľakol jedným dychom dodávam, že užiť sa na nej teraz dá aj pokojnejšie zvezenie, než ako tomu bolo zvykom na predchádzajúcich generáciách. Za dôsledok to má druhý vyvažovací hriadel v motore. Prečo by ale niekto jazdil na tomto type motorky pokojne? Ak chcem jazdiť pokojne, vezmem babičku do kostola. Nie Dukom, ale autom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Najlepšie sa Duke cíti v zákrutách. Je jedno či ide o dlhé tiahle alebo prudké „vracáky“. Podvozok je špičkový a vyžehlí toho naozaj veľmi veľa. Baví ma fakt, že aj pri zapnutej trakcii ide Duke do jemného šmyku na takmer každom výjazde zo zákruty. Podvozok, ako som už spomínal, je plne nastaviteľný. Avšak potrebu ho prestavovať som nemal. Fungoval perfektne. Bol som veľmi zvedavý na vibrácie od motora, konkrétne na ich odfiltrovanie. Musím povedať, že žiadny nepríjemný moment sa nedostavil. Dostávam od neho presné informácie o tom, kedy radiť rýchlostné stupne. KTM Duke je vybavený systémom MSR, ktorý má za úlohu strážiť brzdnú silu motora. Pre vysvetlenie, MSR zabraňuje zablokovaniu zadného kolesa pri prudkom ubraní plynu alebo podradení.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


So zastavením rozbehnutého jednovalca nemajú Brembá M50 žiadny problém. Na tieto brzdy vám stačí jeden článok z prsta. Dobre, teraz možno trochu preháňam. Je ale na mieste vyzdvihnúť obrovskú brzdnú silu a istotu, ktorú poskytujú. Sú skvele dávkovateľné. V kombinácií s ABS, ktoré zvláda brzdenie v zákrutách, a teda neprichádza k narovnaniu motorky, je tu vždy pocit určitého bezpečia aj pri prepálení nájazdu do zákruty. Určite poteší ABS supermoto mód, ktorý vypína ABS na zadné koleso, pričom na prednom ho ponecháva zapnuté. Skvelé na dlhé šmyky.

Sám sebe pán

Nech hľadám ako chcem, výsledok je stále rovnaký. KTM Duke 690 R vytvára kategórium, v ktorej nemá konkurenciu. Čisto teoreticky by som mohol okrajovo spomenúť Yamahu MT-07 Moto Cage. Ale predsa len sa jedná o dvojvalcovú záležitosť. Výkonom je na tom podobne Ducati Scrambler v niektorej z jej modifikácii. A napriek tomu, že hovoríme opäť o dvojvalci, musím povedať, že aj samotná koncepcia motocykla zodpovedá úplne inej cieľovej skupine. Duke kraľuje v týchto vodách sám a neohrozene. Toho, ako aj špičkových komponentov, z ktorých je Duke vyrobený, sú si v Mattighofene vedomí a preto sa cena za Duke 690 R ustálila na číslici 10.290 EUR.

Poteší Veľmi nepoteší
veľmi zábavný motor, úžasné brzdy, spracovanie na top úrovni, špičkové komponenty časté tankovanie, pretože normálne sa na nej nedá jazdiť, odlepujúce sa polepy


Technické parametre (spracované: 03.08.2016)

Značka a model KTM Duke 690 R ABS
Motor kvapalinou chladený 4-taktný jednovalec
Pohon reťaz
Zdvihový objem motora 690
Uloženie / počet valcov 1
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 55/8000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 74/6500
Vŕtanie/zdvih 105/80
Prevodovka 6-stupňová manuálna
Spojka APTC - hydraulická antihoppingová v olejovom kúpely
Objem palivovej nádrže (v litroch) 14
Priemerná spotreba (l/100 km) -
Dojazd po kontrolku rezervy -
Dĺžka (mm) -
Šírka (mm) -
Výška (mm) -
Rázvor (mm) 1466
Výška sedla (mm) 865
Svetlá výška (mm) 192
Suchá hmotnosť (kg) 147,5
Pohotovostná hmotnosť (kg) -
Predné brzdy jeden kotúč s priemerom 320 mm, radiálny štvorpiestik Brembo
Zadná brzda kotúč s priemerom 240 mm s jedným piestikom Brembo
Pney vpredu 120/70 R17
Pneu vzadu 160/60 R17
Predné odpruženie 43 mm plne nastaviteľná upside-down WP
Zadné odpruženie tlmič WP, kyvná vidlica Pro-Lever
Záruka 2 roky
Cena testovaného modelu 10.290,-


Záverečné hodnotenie

Duke prichádza priamo z najtmavších hlbín a nemá za lubom nič dobré. Jediné, čo chce, je nekončiaca zábava a adrenalín, ktorý dokáže sprostredkovať v zlomku sekundy. Všade kam sa ľudské oko pozrie, nájde krásne prepracované detaily a špičkové komponenty. Už viac si na motorke ani predstaviť neviem. Duke je motorka, ktorú si kúpi človek, ktorý vie presne, čo chce. Mne sa Duke osvedčil aj ako „everyday bike“. Dochádzanie za povinnosťami je s Dukom niečo, čo zrazu začnete robiť radi. Vyčaril mi úsmev na tvári vždy, keď som naňho sadol. Toto je ten pocit, ktorý od motorky očakávam.



Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok



Dňa: 03.08.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]