Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Nissan Navara dCi 190 Tekna (08/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.linka, 13.09.2016;

Kategória pick-up. Autá pripravené zdolať najťažší terén a plniť pritom zadané pracovné úlohy. Tieto autá boli ďalej známe nie príliš veľkým pohodlím a nedisponovali práve najlepšími jazdnými vlastnosťami v bežnej premávke. To sa príchodom novej generácie Nissanu Navara mení.
testoval Peter Linka





Príťažlivý pick-up

Navara sa pýši dlhou históriou, ktorá má pramene až v roku 1985. Meno Navara sa však začalo používať až pri generácii D22, ktorá sa vyrábala v rokoch 1997-2004. Cez druhú generáciu s označením D40 (2004-2015) sa dostávam k tej, ktorá mi robila týždeň spoločnosť na cestách i mimo nich.

Exteriér

Už pri prvom pohľade je vidieť, že dizajnéri sa snažili Navare ušiť kabátik, ktorý by jej okrem terénu a práce svedčil aj pri bežnom živote v mestských uliciach. Nová Navara prichádza s oblejšími tvarmi, ktoré jej veľmi pristanú. Na mohutnej prednej maske vyniknú pochrómované časti lemujúce hmlové svetlomety, ako aj nasávanie chladiča. Pochrómovaniu sa nevyhli ani spätné zrkadlá a kryty rukovätí dverí. Testovaná Navara mala obuté priliehavé 18“ disky z ľahkých zliatin. Neoddeliteľným dizajnovým prvkom, ktorý zdôrazňuje jej terénneho ducha, je bez pochýb ochranný rám. To, čo robí z pick-upu tak praktického pomocníka je jeho ložná plocha. Testovaný Nissan bol vybavený plastovou výplňou, ktorá zabraňuje poškrabaniu laku a pôsobí naozaj robustným dojmom. Ďalším praktickým doplnkom sú hliníkové oká, ktoré sa dajú posúvať naprieč celou plochou. Čo najlepšie uchytenie nákladu je teda samozrejmosť. Z ponuky originálneho príslušenstva Nissan je k dispozícii množstvo praktických doplnkov. Spomeniem praktický organizér ložnej plochy, či uzamykateľný kryt. Taktiež je pripravená kompletná nadstavba pre váš pick-up. Je na každom z vás, čomu dáte pri svojich potrebách prednosť.


zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Interiér

Pri kategórii do akej Navara patrí, by niekto možno čakal strohosť a v prvom rade funkčnosť prevyšujúcu ostatné aspekty interiéru. Nuž, kedysi to tak aj bolo a na dizajn sa veľké nároky nekládli. Doba však pokročila. Zákazníci majú nové nároky a Navara ide s dobou. Po otvorení mohutných dverí ma privíta interiér, na ktorý som dobre zvyknutý z predchádzajúcich testovaných Nissanov. Ale poporiadku. Usadám do kožených sedadiel, (vodičove elektricky ovládané s elektronicky ovládanou bedrovou opierkou) ktoré ako som sa sám presvedčil, sa nepresedia ani po viac ako štyristokilometrovej nádielke. Beriem do rúk volant, ktorý je tak typický pre modely Nissan. Všetko potrebné z neho možno intuitívne ovládať, presne tak, ako som u Nissanu zvyknutý. Príde mi trochu úzky v pomere k autu, v akom sa nachádzam. Na tento neduh zabúdam v momente, keď s Navarou nazriem do sveta off-roadu, kde sú potrebné rýchle reakcie a rúčkovanie na tomto volante mi príde ľahšie akoby tomu bolo na hrubšom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Výplň dverí je mäkčená presne tam kde má. Na druhej strane by potrebovala trochu do dĺžky povyrásť lakťová opierka, ktorá bola na môj vkus prikrátka a taktiež nemožno nastaviť jej sklon. Ako som už spomínal, palubná doska až na minimálne zmeny v rozložení ovládačov je zhodná s predchádzajúcimi testovanými Nissanmi. Pod dvojicou výduchov sa nachádza dotyková obrazovka, ktorá dobre reaguje na samotný dotyk. Po jej bokoch sa nachádzajú veľké tlačidlá. Pod displejom možno nájsť ovládanie klimatizácie s veľkými, dobre hmatateľnými tlačidlami, ktoré možno nahmatať aj bez potreby odvracania zraku z vozovky. Veľké a dobre ovládateľné. Presne tak, ako by som v pick-upe čakal. Na spodnej časti palubnej dosky sa nachádza ovládanie, pomocou ktorého si možno voliť pohon medzi zadnou nápravou, 4x4 a uzávierkou, po ktorej siahnete v naozaj ťažkom teréne. Medzi prevodovkou a lakťovou opierkou možno nájsť ovládanie vyhrievania predných sedadiel a taktiež veľmi praktický úložný priestor.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
Ako je to so zadnými sedadlami? Možno povedať, že samotné sedadlá sú plnohodnotné. Miesto na hlavu je tiež v poriadku. O niečo horšie sú na tom kolená. Miesto ani tak nechýba, avšak sklon nie je príliš najlepší pre dospelých cestujúcich. Podlaha je trochu vysoká. Nie je to však nič, čo by vyslovene prekážalo pohodliu pri bežných cestách necestách. Je to daň za teréne auto, ktoré sa na terénne nie len hrá, ono ním naozaj je.

Motor a prevodovka

Objem motora testovanej verzie sa vyznačuje hodnotou 2 298 ccm. Maximálny výkon 140 kW (190 koní) produkuje pri 3750 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment 450 Nm je dosiahnuteľný v rozmedzí 1500 až 2500 otáčkach za minútu. Výkon je prenášaný pomocou 7-stupňovej automatickej prevodovky, ktorá sa vyznačuje bezchybným správaním aj v najťažších podmienkach testu, akými bol bez pochýb terén.

Ak by mi niekto na začiatku testu povedal, že s Navarou sa dá jazdiť pod 8 litrov na sto kilometrov, asi by som si zaklopkal udivene na čelo. No, klopkám si na čelo od prekvapenia lebo som sa dostal na hodnotu pohybujúcu sa pri siedmich litroch na sto kilometrov, čo je na auto vážiace 2 tony a na viac sprevodované na pracovné účely, viac ako pozitívne. V kombinácii s 80-litrovou nádržou to teda znamená viac ako slušný dojazd.

Patrí mi mesto

Áno, presne takto sa cítim za volantom Nissanu Navara. Zrazu mám o 25 kilogramov viac, som vyšší o 20 centimetrov a nepremohol by ma ani ten najstatnejší chlap v meste. Teda do momentu, kým nevystúpim z auta. Jazda je pre mňa pôžitok. Riadiť tak veľké, ťažké, a ako som si všimol podľa reakcie okolia, tak aj príťažlivé auto, ma jednoducho baví. Výmole, výtlky a iné nerovnosti pod kolesami tohto vozidla miznú. Navaru je potrebné dostať do rúk. Polomer otáčania ma na začiatku párkrát prekvapil a to na miestach, ktoré dobre poznám a veru, musel som si cúvnuť. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý. Cítiť tu iný podvozok a reakcie na ceste oproti klasickým osobným autám. Akoby nie. Navara je postavená na rebrinovom ráme s viacprvkovým zavesením zadnej nápravy. Našťastie tie časy, kedy tieto „malé“ nákladiaky poskakovali nervózne po ceste sú dávno preč.

Ak sa vydáte s týmto vozidlom tam, kam primárne patrí, budete mať úsmev od ucha k uchu. Áno, v teréne je Navara absolútne perfektná. Už pri jej prvom predstavení som mal možnosť vyskúšať si terénne schopnosti a bol som absolútne uchvátený. Teraz som si len potvrdil, že zastaviť toto vozidlo je naozaj náročná záležitosť. Navara sa derie akýmkoľvek terénom vpred bez mihnutia oka. A ak by nastala situácia, ktorú už klasické 4x4 nedokáže ďalej riešiť, prichádza na rad uzávierka diferenciálu a tu už vás nezastaví nič. Pre niekoho pri takto veľkom aute príde vhod 360-stupňová kamera, ktorá uľahčí život s týmto obrom.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Testami Euro NCAP prešla Navara aby získala nasledovné hodnotenie (79% - dospelí cestujúci, 78% - deti, 78% - chodci, 68% - bezpečnostné asistenčné systémy). Bezpečnosti prispieva celý rad systémov ako protiblokovací systém ABS, brzdový asistent EBD, systém elektronického riadenia pohonu kolies VDC, elektronický diferenciál eLSD, asistent zjazdu z kopca, asistent rozjazdu do kopca, automatické núdzové brzdenie a 7 airbagov (vodič, spolujazdec, bočné, hlavové, kolenný).

Bezpečnosť je určite slovo, ktoré ma v spojitosti s Navarou napadá medzi prvými. V takto robustnom aute sa jednoducho inak cítiť ani nedá. Na zadných sedadlách je potom samozrejmosť uchytenie detskej sedačky systémom ISOFIX. K bezpečnosti taktiež istou mierou prispieva LED denné svietenie.

Obstarávacia cena (spracované dňa 13.09.2016)

Základná cena modelu:
Navara 2.2 dCi Visia DC
27.640 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Navara 2.2 dCi Tekna
38.010 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Navara 2.2 dCi Tekna
41.570 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
protiblokovací systém ABS, brzdový asistent EBD, systém elektronického riadenia pohonu kolies VDC, elektronický diferenciál eLSD, asistent zjazdu z kopca, asistent rozjazdu do kopca, automatické núdzové brzdenie a 7 airbagov (vodič, spolujazdec, bočné, hlavové, kolenný), ISOFIX, LED svetlá na denné svietenie, vypínač airbagu spolujazdca
Interiér:
dvojzónová automatická klimatizácia, sedadlo vodiča nastaviteľné v 6 smeroch, sedadlo spolujazdca nastaviteľné v 4 smeroch, vyhrievané predné sedadlá, elektrické ovládanie okien, lakťová opierka, vyklápateľné sedáky zadných sedadiel, 3x 12V zásuvka, 2x predný držiak na nápoj, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním, osvetlenie zadnej časti kabíny, držiak na slnečné okuliare, osvetlenie nástupného priestoru, slnečná clona, 2DIN autorádio, 6 reproduktorov, ovládanie audio sústavy na volante, Bluetooth / USB-Aux vstup, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, palubný počítač, inteligentný kľúč, strat/stop tlačidlo, panoramatický kamerový parkovací systém, 7 palcový displej, navigačný systém, volant potiahnutý kožou, hlavica riadiacej páky a ručná brzda potiahnutá kožou
Exteriér:
vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá s LED smerovými svetlami, 18 palcové disky kolies z ľahkých zliatin, predný nárazník vo farbe karosérie, zadný nárazník s nášlapom, chromovaný, chrómové matice kolies, chrómované kryty spätných zrkadiel a predná maska, chrómované vnútorné a vonkajšie kľučky dverí, spojler zadných dverí, bočné nášlapy, LED brzdové svetlá, hmlové svetlá s chrómovanými krúžkami, elektricky sklápateľné vonkajšie spätné zrkadlá, LED svetlomety, tmavé sklá, strešné lyžiny, tmavý pás čelného skla, úchytné háky
Výbava za príplatok k základnej cene: • uzávierka zadného diferenciálu = 730 €
• metalický lak = 510 €
• kožené sedadlá a sedadlo vodiča nastaviteľné v 8 smeroch = 1470 €
• strešné okno s elektricky ovládanou slnečnou clonou = 850 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 13.09.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Nissan Navara Ford Ranger Toyota Hilux
Motor 2.2 dCi 2.2 TDCi 2.4 D-4D
Výbava Tekna DC Double Cab Limited Double Cab Executive
Pohon 4x4 4x4 4x4
Zdvihový objem motora 2298 2198 2393
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 140/3750 118/3700 110/3400
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 450/1500 385/1500 400/1600
Prevodovka 7-stupňová automatická 6-stupňová automatická 6-stupňová automatická
Max. rýchlosť (km/hod) 184 175 170
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) - - -
Priemerná spotreba (l/100 km) 7,0 8,0 7,8
Dĺžka (mm) 5300 5362 5330
Šírka (mm) 1850 1860 1855
Výška (mm) 1810 1848 1815
Rázvor (mm) 3150 3220 3085
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1958 2120 2095
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) - - -
Záruka 5 rokov / 160 000 km 5 rokov / 150 000 km 3 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 38.010 38.256 38.100
Akčná cena (€) - - -
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 41.570 40.266 41.200

Záverečné hodnotenie

Teší ma, že v dnešnej dobe sú tu ešte autá, ktoré sa na off-roadové nehrajú, ale nimi naozaj sú. Navara je pracovník, ktorý sa nezľakne ničoho. Cez týždeň pracuje v rôznych podmienkach a cez víkend s ňou môžete zájsť oddychovať k moru. V kategórii pick-up už nie je reč len o jednoúčelových automobiloch, ako tomu bolo kedysi. Prekvapí pohodlím, spotrebou, dizajnom a univerzálnosťou.

Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázoke zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Ďalšie testy Nissan:
Nissan Pulsar 1.5 dCi Acenta (12/2015)
Nissan X-Trail 1.6 dCi Tekna (12/2015)
Nissan X-Trail 2.0 dCi SE (10/2009)


Dňa: 13.09.2016
Redaktor: Peter Linka
Foto: Peter Linka

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]