Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort (09/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 28.10.2016;

Do rúk sa nám dostal ďalší vydarený kúsok z kórejskej produkcie. Tento raz nám týždňovú spoločnosť robil malý hatchback i20, ktorý síce nie je úplne najhorúcejšou novinkou, no po novom sa môže už aj on pochváliť "downsizingovým" preplňovaným litrovým trojvalcom.

testoval Jaroslav Čík




Príjemná amputácia

Druhá generácia mimoriadne obľúbeného modelu i20 s typovým označením GB, ktorý bol kompletne navrhnutý v európskom vývojovom centre Hyundai a schádza z výrobných liniek v Turecku, naše cesty úspešne brázdi od jesene 2014. V našich končinách ide o jedného z hlavných konkurentov neoblomného lídra Škody Fabie, čo dokazujú aj predaje. Za prvých 9 mesiacov tohto roku sa u nás predalo 786 kusov i20-tiek a za sebou nechala konkurentov ako Ford Fiesta, Peugeot 208, Renault Clio či Volskvagen Polo. O niečo lepšie si vedie už iba jej sestra Kia Rio (838 ks) a Opel Corsa (874 ks), no a spomínanej Fabie vo verzii hatchback sa predalo gigantických 2014 ks.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Zovňajšok novej generácie i20 dostal kompletne nový imidž v duchu filozofie dizajnu Fluidic Sculpture, ktorý sofistikovane spája modernú eleganciu a dynamiku. A rovnako ako je to bežné v poslednom čase, ani ona neignoruje nastolené trendy. Karoséria sa predĺžila o 40 mm (4035 mm) a rozšírila o 24 mm (1734 mm), vďaka čomu patrí k najširším vozidlám v segmente. No zároveň sa znížila o 16 mm (1474 mm), takže disponuje atletickejším postojom. Okrem spomínaných proporcií narástol aj rázvor o 45 mm na hodnotu 2570 mm. Vďaka zmeneným proporciám a novému dizajnu sa nová i20-tka môže pochváliť aj aerodynamickejším tvarom prispievajúcim k zníženiu koeficientu aerodynamického odporu na 0,30 (oproti 0,31 pri i20 prvej generácie).

Na predku nemôže chýbať veľká tradičná šesťuholníková predná maska s horným úzkym horizontálnym pásikom, ktorá spája veľké bi-funkčné projektorové svetlomety vybavené aj LED diódami na denné svietenie, tvorené spodným LED pásom v kombinácii s horným širokým LED lemom. Nechýba ani statické prisvecovanie do zákrut, ktoré sa aktivuje pri otočení volantu zo stredovej polohy o viac ako 25 stupňov a osvetľuje smer jazdy vozidla, čo veľmi oceníte v tmavých uličkách. Pri bočnom a zadnom pohľade sú hlavným spoznávacím prvkom unikátne zadné C-stĺpiky karosérie s lesklou čiernou povrchovou úpravou, ktoré vytvárajú ilúziu neprerušeného presklenia resp. vznášajúcej sa strechy. Dizajnéri si dali záležať aj na príťažlivých koncových svetlách, ktoré rovnako využívajú technológiu LED.

Interiér
zväčšiť obrázok Oproti predchodcovi prešla takisto kabína totálnou premenou s perfektným výsledkom, za ktorý by sa nemuseli hanbiť ani ostrieľaní európski konkurenti. Prehľadná palubná doska pôsobí veľmi elegantne a nemôžem sa sťažovať ani na dielenské spracovanie, ktoré je na vysokej úrovni. Nikde nič nevŕzga a výrazne sa zapracovalo aj na odhlučnení kabíny. Chválim sympatický kožený volant vybavený šikovnými ovládačmi na oboch stranách, ktorý disponuje dostatočným rozsahom nastavenia v 4 smeroch. Spoza neho vykukuje dvojica jednoduchých, bielych ciferníkov na čiernom podklade s 3,5" prehľadným palubným displejom uprostred. Ten síce nezobrazuje nastavenú rýchlosť tempomatu, ako je to vo vyšších modeloch, no túto funkciu čiastočne nahrádza doplnkový digitálny rýchlomer na palubnom počítači.

Mierne natočenej stredovej konzole smerom na vodiča dominuje panel audiosystému s menším displejom, ktorý môže byť za príplatok nahradený väčšou 7" farebnou obrazovkou s navigačným systémom a parkovacou kamerou. Veľmi elegantne vďaka veľkým tlačidlám a lište s lesklou plochou však pôsobí aj tento jednoduchší systém. Rovnako uhladene pôsobí aj panel klimatizácie a úzka lišta s tlačidlami pod ním.

zväčšiť obrázok Veľkým tromfom je aj vnútorný priestor, ktorý vďaka zväčšeným vonkajším rozmerom citeľne narástol. Posádka vpredu sa nebude cítiť vôbec stiesnene a ani diskomfortne vďaka dvojfarebne čalúneným pohodlným sedadlám s jemným bočným vedením. Nechýba vyhrievanie sedadiel a dokonca aj volantu, čo nie je v tomto segmente úplne bežné. Ide však o príplatkový zimný balík v hodnote 500 Eur. Nadpriemerné množstvo priestoru na svoju triedu nájdete vo všetkých smeroch aj vzadu, no traja dospelí pasažieri vedľa seba sa tu, rovnako však aj u všetkých konkurentoch v segmente, veľmi pohodlne cítiť nebudú. Samozrejmosťou sú delené sedáky v pomere 60/40, lakťovú opierku tu však nedostanete ani v najvyššej výbave. Nechýba ani množstvo úložných priestorov, či už vo dverách, v spodnej časti stredovej konzoly, držiaky na poháre alebo výklopná schránka na okuliare v strope.

zväčšiť obrázok K lídrom v segmente sa i20-tka radí aj vďaka veľkosti batožinového priestoru. V základnom prevedení pojme 326 litrov, takže do neho bez problémov naložíte aj veľký rodinný nákup a ak sa vám podarí udržať na uzde vašu manželku, určite sa do neho zbalíte aj na rodinnú dovolenku. Po sklopení zadných operadiel sa priestor zväčší na 1042 litrov a vďaka dvojitému dnu sa nemusíte obávať odskoku sklopených operadiel od podlahy. V takejto konfigurácii som vzadu bez problémov odviezol aj horský bicykel s 29" kolesami. Nechýbajú tu ani úchytné oká, háčiky a osvetlenie. Plusom je aj dostatočne vysoké vyklápanie piatych dverí, takže priemerne vysoké osoby si hlavu určite nebuchnú.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Ako som hneď v úvode spomenul, novinkou u i20-tky je litrový preplňovaný trojvalec s priamym vstrekovaním paliva, ktorý nahradil atmosférickú 1.4-ku (tá sa ponúka aj naďalej, ale iba s automatickou prevodovkou). V ponuke je v dvoch výkonových verziách: 74 kW s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a o 700 eur drahšia 88 kW s jedným prevodovým stupňom navyše. Testovaná verzia bola vybavená slabšou, 100-koňovou jednotkou. A ako sa chová v praxi?

Po naštartovaní a následnom rozbehu sa charakter trojvalca nezaprie. Hrubší prejav motora a vibrácie ale pri plynulej jazde rýchlo miznú. Devízou je však svižný záťah nastupujúci od cca 1700 ot./min. a dynamicky rastie až ku štyrom tisícom, takže oproti "atmosfére" má oveľa zábavnejší charakter. V spodnom pásme pod 1500 ot./min., kam ho častokrát tlačí indikátor radenia na palubnom displeji, je motor tupší a tak je lepšie držať motor aspoň na spodnej hranici krútiaceho momentu, ináč sa v meste nevyhnete častejšiemu radeniu. Ak ho teda budete držať v správnom spektre, na nedostatok dynamiky sa nebudete sťažovať ani vo vyšších rýchlostiach a plne naloženom aute. Priznám sa, že na prvý dojem si ma tento jednoliter nezískal, no po pár jazdách som mu došiel na chuť a obľúbil si ho. Ak ste však zarytý odporca preplňovaných motorov, nemusíte zúfať, stále je totiž v ponuke aj atmosférická 1.2-ka s výkonom 62 kW.

Maloobjemný trojvalec bol spriahnutý s výbornou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Disponuje primerane dlhými a presnými a dráhami a na chýbajúci 6-ty stupeň sa nebude stažovať ani na diaľnici. Pri 130-tke totiž motor "točí" necelých 3000 ot., takže jazda nie je nadmieru hlučná a neekonomická a aj pri tejto rýchlosti dokáže rýchlo reagovať na zošliapnutie plynového pedála. V nasledujúcej tabuľke uvádzam otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
zväčšiť obrázok
50 km/h 4. stupeň 1300 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1250 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2000 ot./min.
110 km/h 5. stupeň 2500 ot./min.
130 km/h 5. stupeň 2950 ot./min.

S i20-tkou som počas týždňa prešiel 750 km a pri odovzdávaní vozidla mi palubný počítač zobrazoval priemernú spotrebu 5,9 litra na 100 km. Od udávanej tabuľkovej spotreby som sa tak odchýlil o 1,4 litra. Nevynechal som diaľnicu, kde sa litrový trojvalec na úseku Senec - Trnava pri rýchlosti 110 km/h správal celkom úporne, keď si vypýtal príjemných 5,1 l/100 km. Pri následnej ceste z Trnavy do Žiliny už s nastaveným tempomatom na 130-tke sa spotreba po vyresetovaní "palubáku" zdvihla o rovný liter na hodnotu 6,1 l/100 km, čo je stále slušný údaj. Obstojne si i20-tka počínala aj na mojej tradičnej ceste do práce, kedy si vypýtala 5,3 litra na 100 km. Štandardom je (vypínateľný) systém automatického vypínania a štartovania ISG a zaujímavosťou je, že tento agregát už dnes spĺňa emisnú normu Euro 6c, ktorá nadobudne platnosť v roku 2017.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Tvorí ho klasická koncepcia pre tento segment, t.j. nezávislé zavesenie kolies McPherson vpedu v kombinácii s tuhou nápravou s vlečenými ramenami vzadu. Naladenie je veľmi komfortné a je priam ideálne pre naše domáce podmienky. Aj keď bolo vyladené v európskom centre v Nemecku, mal som pocit, akoby sa testovacie jazdy pri vývoji konali práve u nás. S väčšinou výtlkov si poradí hravo a posádka si tak môže užívať dostatočný komfort, tie najväčšie ale pred vami neutají a budete ich cítiť. Zároveň však i20-tke nechýba sebavedomie a istota pri športovejšej jazde, no pri porovnaní s konkurenciou by v tejto kategórii asi prvú priečku nevybojoval. Pevnejší skelet karosérie o 64 % oproti predchodcovi v kombinácii s dlhším rázvorom (+45 mm) a zväčšeným rozchodom sa citeľne prejavili v stabilite pri prejazde zákrutami. Riadenie s novým elektronickým posilňovačom je štandardne trochu preposilované, no s celkom slušnou presnosťou a odozvou od vozovky. Príjemným pomocníkom je sériový asistent rozjazdu do kopca a sťažovať sa nemôžem ani na kotúčové brzdy, ktoré podávajú slušný výkon a rovnako tak odhlučnenie.

Bezpečnosť
otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Hyundai i20 druhej generácie absolvoval testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP pri príchode na trh v roku 2015. Za ochranu pasažierov získal 85%, za ochranu detí 73%, chodcov 79% a za bezpečnostné systémy iba 64%. A práve kvôli nim nedosiahol na najvyššiu métu a odniesol si iba štyri z piatich možných hviezdičiek.

Pevnejší skelet karosérie s väčším využitím vysoko pevnostnej ocele (42 % z celkového objemu oproti 16 % pri i20 prvej generácie) spolu s vystuženými oblúkmi v stredných a zadných stĺpikoch karosérie a okolo otvoru dverí batožinového priestoru zvýšili torznú pevnosť karosérie o 81 % (na 23,2 kgf m2/rad). Okrem štandardných stabilizačných systémov či šestice airbagov je k dispozícii aj asistent vedenia vozidla v jazdných pruhoch (LDWS), ktorý upozorňuje vodiča na nechcené vybočenie z jazdného pruhu kombináciou zvukovej a vizuálnej signalizácie na stredovom displeji medzi budíkmi. Ide však iba o základnú verziu bez zásahu do korigovania volantu. Dodáva sa štandardne od druhého stupňa výbavy Comfort (teda bol aj v testovanom vozidle). Nechýbajú ani úchyty Isofix pre detské sedačky na zadných sedadlách.


Obstarávacia cena (spracované dňa 31.08.2016)

Najnižšia cena:
i20 1.2 Classic
9.640 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i20 1.0 T-GDi Comfort
11.990 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i20 1.0 T-GDi Comfort
13.790 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESC s managementom stability VSM, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, zadné parkovacie senzory, systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS), tempomat, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný kožený volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 60/40, multifunkčný kožený volant, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru,
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, kľučky dverí vo farbe vozidla, hmlovky, LED svetlá s funkciou denného svietenia, zadné LED svetlá, pneumatiky 185/65 R 15
Výbava za príplatok k základnej cene: LED denné svetlá, predné projektorové dvojfunkčné svetlomety (stretávacie/diaľkové svetlo) so statickým prisvecovaním zákrut a parkovacími svetlami z LED = 400 €
Winter Pack (vyhrievané predné sedadlá a volant) = 500 €
disky kolies z ľahkých zliatin, pneumatiky 195/55 R16 = 500 €
lak - metalíza = 400 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 31.08.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i20 Opel Corsa Renault Clio Škoda Fabia
Značka a model Hyundai i20 Opel Corsa Renault Clio Škoda Fabia
Motor 1.0 T-GDi 1.0 Turbo 0.9 TCe 1.2 TSI
Stupeň výbavy Comfort Sport Limited Ambition
Zdvihový objem motora 998 999 898 1197
Uloženie / počet valcov R/3 R/3 R/3 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 74/4500 66/3700-6000 66/5000 66/4400-5400
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 172/1500-4000 170/1800-3700 140/2500 160/1400-3500
Prevodovka 5-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna 5-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 188 180 178 182
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 10,7 11,9 12,9 10,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,5 4,5 5,0 4,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 990 1174 1082 1034
Dĺžka (mm) 4035 4021 4062 3992
Šírka (mm) 1734 1736 1885 1732
Výška (mm) 1474 1481 1448 1467
Rázvor (mm) 2570 2510 2589 2470
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 326/1042 285/1120 300/1146 330/1150
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 150.000 km 5 rokov / 100.000 km 4 roky / 60.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 12.490 15.190 11.790 11.540
Akčná cena (€) 11.990 13.190 - -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 13.790 14.590 12.860 13.413

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Opel Corsa
  • má navyše: 16" kolesá (i20 má 15"), systém pomoci na diaľku OnStar, dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou
    nemá: systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS), statické prisvecovanie do zákrut

  • Renault Clio
  • má navyše: zatmavené zadné okná, bezkľúčový systém - handsfree karta Renault, multimediálny a navigačný systém
    nemá: okenné airbagy vpredu a vzadu, systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS), statické prisvecovanie do zákrut, vyhrievané predné sedadlá a volant, alarm

  • Škoda Fabia
  • má navyše: multikolíznu brzdu, 5" farebný dotykový displej audiosystému
    nemá: systém na upozornenie opustenia jazdného pruhu (LDWS), vyhrievaný volant, 16" kolesá (Fabia má 15")


    Záverečné hodnotenie

    Hyundai s novou generáciou i20 urazil opäť veľký kus cesty a postavil proti neohrozenému lídrovi v triede silnejšieho protivníka. Nová i20-tka disponuje silným zbraňami ako príťažlivým dizajnom, priestranným a elegantne navrhnutým interiérom, bohatou výbavou, komfortným podvozkom a po novom aj preplňovaným litrovým agregátom, ktorému nechýba dynamika a zároveň úspornosť. Lákadlom je aj zaujímavá cena a 5-ročná záruka bez obmedzenia najazdených kilometrov. Bude to ale stačiť?


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok



    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
    Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 28.10.2016
    Text a foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]