Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Seat Alhambra 2.0 TDI CR 4Drive FR-LINE (12/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: m.sedlák, 6.2.2017;

Od poslednej návštevy Alhambry 2. generácie v našej redakcii uplynul už nejaký ten rôčik. Tesne pred koncom roka prišla ponuka, ktorú som nemohol odmietnuť. Vynovená Alhambra po facelifte so športovou výbavou FR-LINE, najsilnejším motorom 2.0 TDI 184 k, 7. stupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou a aby toho nebolo málo, tak aj s pohonom všetkých štyroch kolies. Priznám sa, posledný zmienený údaj mi vyčaril maličký úsmev na tvári, nevedel som sa dočkať.
testoval Marek Sedlák





Rodina na prvom mieste

Jeden pondelok v strede decembra sa zobúdzam s pocitom, že dnes je ten deň D. Dnes mám dohodnuté na test svoje prvé novinárske auto. Po rozume mi behá všetko možné, zmiešané pocity, veď predsa mám testovať stálicu, žijúcu legendu medzi rodinnými autami. Možno sa to dá nazvať aj tréma, neviem. Každopádne na parkovisku bude na mňa čakať naozaj velikán v tomto segmente, ktorý slúži už viac ako 20 rokov a podotýkam, že veľmi úspešne. Predsa len, čo môže byť lepšie ako vedieť odviesť celú rodinu, batožinu a pri možnosti tretieho radu sedadiel aj zablúdených stopárov. Model sa začal vyrábať už v roku 1996 a celých 14 rokov sa takmer vôbec nemenil. V roku 2010 nastúpila modernizovaná 2. generácia, ktorá minulý rok prešla jemným faceliftom. V tejto triede sú Alhambre najbližšími konkurentmi Ford Galaxy a jej koncernový bratranec Sharan, s ktorým má toho veľa spoločné. Alhambru som mal na test sedem dní, jazdil som po okresných cestách, diaľniciach, tankodrome, teda pardon, myslel som naše hlavné mesto. Najazdili sme spolu okolo 1200 km. Jazdil som sám, s posádkou, s plným a aj prázdnym kufrom, všetky možné kombinácie, takže môžem povedať, že sme stihli toho veľa za ten týždeň.

Exteriér

Už pri prvom pohľade na telo vynovenej Alhambry je dosť ťažké nájsť nejaké dramatické zásahy. Zmeny sú prevažne kozmetické a naozaj ich nie je veľa. Alhambra dostala novú masku chladiča s novým mriežkovaním na ktorej sa pyšne týči zväčšený znak španielskej automobilky. Svetlomety ostali bez zmeny, len v zadných brzdových svetlách pribudol efektný LED pásik. Naša testovaná verzia bola vo výbave FR-LINE čo znamená, že by mala mať trošku športovejšieho ducha, čomu nasvedčovali aj šedé športové polepy z oboch strán tiahnuce sa od predných kolies až po zadné. Nie, nepridávajú jej na výkone, ale myslím si, že sa celkom primerane hodia k 18-palcovým diskom, ktoré sa naozaj nedajú prehliadnuť.

Odhliadnuc od týchto detailov Alhambra vo mne celkovo vzbudzuje dojem bezpečnosti, istoty. Dizajn, ktorý zbytočne nevytŕča z „davu“, nekričí, doslova nie je ako päsť na oko. Žiadne zbytočne hrany, krivky, všetko pekne hrá v jednoduchej línií. Veď v jednoduchosti je krása, a tu to naozaj platí. Bol som milo prekvapený, že bočné posuvné dvere nekazia tento dojem, práve naopak, zapadajú, a asi by som si Alhambru nevedel bez nich už predstaviť.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Interiér

Karmínovočervená niť zvýrazňujúca švy, Alcantara kombinovaná s kožou, vyšité logo FR-LINE, áno, sedenie je športovo ladené. Športové sedadlá sú kvalitne spracované, s dobrým bočným vedením a pritom aj pohodlné. Prekvapilo ma, že aj tretia rada sedadiel bola tiež efektne prešitá, čo určite poteší výhercov sediacich úplne vzadu. K športovým sedadlám nemôže chýbať aj multifunkčný športový volant, na spodnej časti sploštený. Volant príjemne padne do rúk, nie je obrovský takže pocit, že šoférujem kamión sa nedostaví. Prístrojový panel sa nesie v klasickom koncernovom znamení, teda je prehľadný a jednoduchý čo mi celkom vyhovuje. Nemôžem nespomenúť presklenie, ktoré vo mne vzbudzuje pocit výletnej lode, samozrejme v pozitívnom zmysle. Okná sú veľké, takže výhľad zo sedadla šoféra je viac ako uspokojivý a aj posádka zaručene nebude mať núdzu o výhľad, a pri mladších pasažieroch bude faktor nudy potlačený o značné percento.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


V strede palubnej dosky sa nachádza užitočný multifunkčný displej, ktorý okrem Loto čísiel, vie zobraziť hádam všetko. Palubná doska je z mäkčeného plastu lemovaná čiernym lesklým plastom, jednoduché a oku lahodiace. A tu sa dostávam k multimediálnemu systému, ktorý je nabitý vymoženosťami ako navigácia, CD prehrávač, dva sloty pre SD kartu, cúvacia kamera, Bluetooth. Celý tento systém sa nesie v znamení funkčnosti, teda ovládanie je veľmi intuitívne a jednoduché. Zvládnu ho aj deti. Jediné, čo by som možno vytkol bolo rozlíšenie cúvacej kamery, a to, že nebola výklopná. Po kratšej jazde v zimnom upršanom počasí sa kamera rýchlo zašpiní a neustále ju utierať prestane rýchlo baviť aj toho najoddanejšieho.

Pod multimediálnym systémom sa nachádza ovládanie klimatizácie, ktoré sa moc nezmenilo. V úplne najspodnejšej časti stredového panelu sú umiestnené ovládače na vypnutie ESP, vypnutie systému štart-stop, otváranie a zatváranie kufra, a posledné, moje najobľúbenejšie, ovládanie posuvných dverí. Túto vymoženosť by som doprial všetkým mamičkám, ktoré majú plné ruky práce s detičkami, alebo plné ruky nákupov. Vedieť si jednoducho otvoriť dvere či už pomocou kľúčiku alebo jemným potiahnutím kľučky je na nezaplatenie. Všetky sedadlá na zadnej lavici sú nezávisle od seba posúvateľne, čo dáva cestujúcim obstojné varianty sedenia. Priestoru pred kolenami je požehnane.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Priznám sa, troška som sa obával prístupu k tretiemu radu sedadiel. No ostal som milo prekvapený. Po zatiahnutí madla na strane bočného sedadla v druhom rade sa elegantne poskladá smerom dopredu a šťastlivec sediaci úplne vzadu tak bude mať dosť miesta na nastúpenie. Na druhej strane sedenie nie je až tak pohodlné, ale na kratšie trasy znesiteľné. Ideálne pre neposlušné deti. Ako je iste známe, kufor Alhambry so sklopeným tretím radom sedadiel je priestranný, a to ešte nie je všetko. Ak sklopíme aj druhý rad sedadiel, vznikne priestor pripomínajúci letiskový hangár, schopný odviesť aj rozmernejšie predmety.

Motor, prevodovka, podvozok

Alhambra disponuje širokou škálou motorov. Testovaná disponovala motorom 2.0 TDI s 135 kW (184 k) pod kapotou, teda najsilnejší motor z ponuky. Už po pár najazdených kilometroch cítiť kultivovaný chod motora, pri prázdnom vozidle je možne jazdiť rezkejšie, samozrejme bez posádky. S plne naloženým autom sa celkom táto hra mení, no stále plní to, čo sa od silnejšieho dieslu očakáva, teda či už to je odpich z miesta alebo nutnosť niekoho obehnúť. O prenos sily na vozovku sa stará 7-stupňová DSG prevodovka. Tá radí prevodové stupne hladko a čo najrýchlejšie hore. To znamená, že pri rýchlosti 60 km/h bol zaradený už 7. prevodový stupeň. To spôsobovalo, že auto pôsobilo dojmom dusenia, bolo hlučnejšie, jednoducho podtočené na úkor spotreby.

Prevažnú časť týždňa som jazdil po obchvate. Kde sa spotreba pri 90 km/h zastavila na 6,7 l/100 kilometrov. Celkom iná kapitola bola jazda na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h sa vyšplhala spotreba na 8,0 l/100 kilometrov. Avšak je pravda, že auto bolo plne naložené piatimi dospelými osobami a plným kufrom. Celkovo príjemný dojem z jazdy trošku narúšal športový podvozok. Miestami som mal pocit, že zo mňa vytrasie dušu, myslel som, že to bude tým, že sedím v aute sám, no nezmenilo sa to ani pri plnom aute. Naozaj trocha tvrdý na rodinné auto, na druhej strane je to výbava FR-LINE a zákruty reže s prehľadom a sebaistotou, ku ktorej prispieval aj pohon 4x4. Na diaľnici medzi Brnom a Prahou ma zastihla snehová búrka. Na hrubej vrstve snehu, plne naložená Alhambra ani na chvíľku nezaváhala, a aj v takýchto podmienkach si udržala chladnú hlavu. Už pri ľahšom pretočení kolies začnú v momente zaberať všetky štyri kolesá pomocou medzinápravovej spojky Haldex.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP Testy Euro NCAP absolvovala Alhambra v roku 2010 a získala päť hviezdičiek (96% - dospelí cestujúci, 80% - deti, 46% - chodci, 71% - bezpečnostné systémy. Sériová výbava obsahuje prvky ako: ABS, ESC, ASR, asistent núdzového brzdenia, multikolízna brzda, detská poistka pre zadné dvere, ISOFIX, kontrola zmeny tlaku v pneumatikách, elektronický diferenciál s obmedzenou svornosťou, 2x čelný airbag, 2x bočný airbag, 2x hlavový airbag, kolenný airbag vodiča, možnosť deaktivácie airbagu spolujazdca, asistent rozjazdu do kopca, sledovanie mŕtveho uhla.

Nie nadarmo je Alhambra tak obľúbeným rodinným vozidlom. Čo sa týka bezpečnosti ponúka toho naozaj dosť.

Obstarávacia cena (spracované dňa 27.01.2017)



Najnižšia cena:
Alhambra 1.4 TSI Reference
24.950 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Alhambra 2.0 TDI CR 4Drive FR-LINE
39.800 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Alhambra 2.0 TDI CR 4Drive FR-LINE
40.308 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS, ESC, ASR, asistent rozjazdu do kopca, systém kontroly tlaku v pneu,2x čelný airbag, 2x bočný airbag, 2x hlavový airbag, kolenný airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, upozornenie na nezapnutý bezpečnostný pás v 1.rade, 5x 3-bodový bezpečnostný pás, elektromechanický posilňovač riadenia s premenlivým účinkom, multikolízna brzda, elektronický difereciál s obmedzenou svornosťou, detská poistka pre zadné dvere elektricky ovládateľná vodičom, ISOFIX, asistent rozjazdu do kopca, alarm s kontrolou vnútorného priestoru, záložná siréna, ochrana pred odtiahnutím, multifunkčná kamera, asistent zmeny jazdného pruhu Lane Assist, systém pre sledovanie mŕtveho uhlu, parkovacie senzory vpredu a vzadu.
Interiér:
Climatronic – automatická 3-zónová klimatizácia, vyhrievané a elektricky nastaviteľné spätné zrkadlá, ukazovateľ vonkajšej teploty, elektricky ovládané okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, tempomat, multifunkčný displej s palubným počítačom, senzor pre rozpoznanie únavy vodiča, signalizácia otvorených dverí, elektronická parkovacia brzda, komfortné sedadlá vpredu, sedadlo vodiča elektricky nastaviteľné s bedernou opierkou, sedadlo spolujazdca výškovo nastaviteľné s bedernou opierkou, vyhrievané predné sedadlá, 7- miestne prevedenie, protislnečné roletky pre zadné dvere, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, dažďový senzor, lakťová opierka vpredu, pozdĺžne a výškovo nastaviteľná s odkladacou schránkou 3 delené, samostatné posuvné sedadlá vzadu, výškovo a pozdĺžne nastaviteľný 3-ramenný multifunkčný volant, volant radiaca páka potiahnuté kožou, schránka pred spolujazdcom uzamykateľná a klimatizovaná, vnútorné spätné zrkadlo s clonou, odkladací priestor v prístrojovej doske a stropnej konzole, odkladací priestor vo dverách, dodatoční odkladacie priestory v priestore pre batožinu, 2x držiak na poháre, slnečné clony s make-up zrkadlami, farba interiéru - čierna, poťah sedadiel Alcantara s červeným prešívaním a logom FR-LINE, SEAT Navi systém, 8x reproduktor, CD prehrávač,
Exteriér:
Strešne lišty chrómové, chrómové orámovanie okien, elektrické ovládanie a dovieranie posuvných dverí a zadných výklopných dverí, bi-xenónové svetlomety s natáčaním do zákruty, ostrekovače svetlometov, FR-LINE 18‘ zliatinové disky, označenie FR-LINE na mriežke chladiča a na zadných dverách, kryty vonkajších spätných zrkadiel sivá Atom, polep vozidla
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - Biela Pure = 276 €
Sada na opravu pneumatík = 56 €
SEAT Full Link (Mirror Link) = 176 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 27.01.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Seat Alhambra Volkswagen Sharan Ford Galaxy
Motor 2.0 TDI CR 2.0 TDI SCR 2.0 TDCI Duratorq
Výbava FR-LINE Family&Business Titanium
Pohon 4Drive 4Motion AWD
Zdvihový objem motora 1968 1968 1997
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 135/3500 135/3500 132/3500
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 380/1750 380/1750 400/2000
Prevodovka 7-stupňová, dvojspojková 7-stupňová, dvojspojková 6-stupňová, automatická
Max. rychlost (km/hod) 211 211 203
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,9 8,9 10,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,8 5,7 5,8
Dĺžka (mm) 4854 4854 4848
Šírka (mm) 1904 1904 1916
Výška (mm) 1720 1720 1747
Rázvor (mm) 2919 2920 2850
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1923 1848 1956
Počet dverí/miest 5/7 5/7 5/7
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 885 955 700
Záruka 6 rokov / 150 000 km 5 rokov / 150 000 km 3 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 47.624 € 48.356 € 41.530 €
Akčná cena (€) 39.800 € 42.690 € -
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 40.308 € 43.022 € 41.790 €

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Volkswagen Sharan
  • má navyše: adaptívny tempomat, funkcia voľnobehu pre DSG, sadu pre pre opravu pneumatík, Car-Net "Guide & Iform" - 3 roky používania služieb
    nemá: 18-palcové disky, športový podvozok

  • Ford Galaxy
  • má navyše: bezkľúčové štartovanie, multifarebné ambientné podsvietenie interiéru, bezkľúčové zamykanie
    nemá: 18-palcové disky, športový podvozok, bočné posuvné dvere



    Záverečné hodnotenie

    Alhambru by som vedel charakterizovať veľmi jednoducho niekoľkými slovami. Priestor, pohodlie, kľud, presne tieto slová mi napadnú ako prvé. Všetky tieto atribúty spĺňa na výbornú a práve preto je tak obľúbená. Vo výbave FR-LINE dá šoférovi aspoň trošku pocit, že sedí v športovom aute. Najsilnejší motor v ponuke, elegantné prešité sedadlá s vyšitým emblémom FR-LINE, 18-palcové disky, bočné polepy. Naozaj celkom príjemný pocit, no jej priorita sa však nemení, a je ňou stále rodina a nie športiak. Tak ako má svoje kladné stránky, má aj svoje muchy. Mne osobne troška prekážali menšie spätné zrkadlá, hlavne pri cúvaní a parkovaní. Áno, som stará škola a nespolieham sa iba na cúvaciu kameru a parkovacie senzory. Ďalšia muška, ktorú by som vytkol, by bol podvozok. Z môjho pohľadu trocha tvrdo nastavený, prispievajú k tomu aj 18‘ disky. Keďže všetko sa dá v dnešnej dobe riešiť, za príplatok je možnosť objednať adaptabilný podvozok. V mojich očiach nechala Alhambra dobrý dojem, je to ideálne rodinné auto.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

    Ostatné testy značky Seat:
    Test Seat Leon ST Kombi 2.0 TDI X-perience (01/2015)
    Test Seat Leon ST Kombi 1.6 TDI Style (03/2014)
    Test Seat Leon SC 1.4 TSI FR (11/2013)
    Test Seat Leon 1.4 TSI Style (06/2013)
    Test Seat Alhambra 2.0 TDI 4WD Style (04/2012)
    Test Seat Leon 1.2 TSI Reference COPA (07/2011)

    Dňa: 6.2.2017
    Text a foto: Marek Sedlák

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]