Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Download

Sociálne siete
 

testy
Test: Seat Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence (01/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: m.sedlák, 21.3.2017;

Španielska automobilka uviedla v roku 2016 na trh svoje prvé SUV, alebo ak chcete crossover. Nie je ním nik iný ako Seat Ateca. Vďaka nej si Seat otvára vrátka do tohto segmentu a zahajuje ofenzívu. Meno dostala podľa malého mestečka Ateca, ktoré je známe výrobou kvalitnej čokolády. Či aj menovec so štyrmi kolesami bude dobrý ako fajnová čokoláda, to sa dozviete v najbližších riadkoch.
testoval Marek Sedlák





Úspešná premiéra

Ako som už vyššie spomenul, Ateca je prvým SUV z dielne Seat-u. Postavená je na flexibilnej platforme MQB, ktorú koncern VW využíva vo viacerých modeloch. Najbližšie k Atece má jej koncernový brat Tiguan, ktorý je ale o niečo väčší. V ponuke je zatiaľ 5 motorizácií. Benzínové 1.0 TSI 85 kW a 1.4 TSI 110 kW, v budúcnosti by mal pribudnúť ešte 2.0 TSI. Čo sa týka dieselových agregátov je to 1.6 TDI 85 kW a 2.0 TDI 110 kW a 140 kW. Moja testovacia Ateca mala byť pôvodne verzia 2.0 TDI 4Drive, ale na poslednú chvíľu sa to zmenilo a bola to 1.4 EcoTSI v najvyššej výbave Xcellence, pre zaujímavosť mala najazdených len 14 km, takže úplne nová. Chvíľku som sa cítil špeciálne. Xcellence je zatiaľ tá najvyššia možná výbava. V budúcom roku by mohla prísť na trh ešte výbava FR-LINE a možno aj Cupra, no nechajme sa prekvapiť.

Exteriér

To, že Ateca sa na prvý pohľad podobá na úspešný Leon, nie je žiadna novinka. Seat stavil na istotu a dizajn Atecy podľahol "Leonizácii". Celkovo posledné roky Seat stavia na trendy štýle, teda ostré hrany a málo zaoblení. Napríklad hrana, ktorá sa tiahne od predného svetlometu až po brzdové svetlo je pekne spojená a dodáva autu jednoduchosť a eleganciu. Avšak dominantou exteriéru sú už dobre známe Full-LED svetlomety, ktoré vytvárajú nezameniteľný podpis značky Seat. Tie dostala Ateca vynovené, alebo ak chcete vylepšené.

Denné svietenie je vidno už z peknej diaľky, a to ešte nie sú zapnuté stretávačky. Večerná jazda lesnou cestou bola doslova zážitok, ale len pre mňa. Zvieratká v lese sa na chvíľu museli rozlúčiť so svojím súkromím. LED svetlá totižto tak dobre osvetľovali priestor po stranách, ale aj pred vozidlom. Jedna radosť jazdiť v noci, teda samozrejme ak nie je napršané, vtedy ako keby svetlá strácali na sile. V tesnom závese im sekunduje vznešene sa týčiaci znak španielskej automobilky. V ňom je zabudovaný radar pre adaptívny tempomat. Jedným z hlavných prvkov, ktoré prezrádzajú, že ide o malé mestské SUV je jeho oplastovanie, ktoré pekne obopína pomerne veľké 18-palcové kolesá. Takže terén pre Atecu s pohonom všetkých štyroch kolies nebude až taká „španielská dedina“. Škoda, že moja bola iba prednokolka.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Interiér

Keďže je viac ako jasné, že Ateca tak troška vychádza z Leon-u, čo sa týka exteriéru, inak by tomu nemalo byť ani v interiéri. Osobne som bol zvedavý ho inžinieri „upratali“. Celkovo sú prvé dojmy po nastúpení dovnútra veľmi príjemné. Čalúnenie sedadiel je kombinácia látky s Alcantarou. Farba Alcantary ladí s farbou auta, čo na mňa vplýva upokojujúco, žiaden farebný chaos. Prvý kontakt mojej zadnice a chrbta so sedačkami bol celkom prekvapivo pohodlný. Po nastavení sedadla podľa potreby, mám nad hlavou dosť veľa miesta. Síce nie som najvyšší, ale aj naozaj vysoký človek sa pohodlne usadí bez toho, aby si pri každom výmole udieral to najdôležitejšie - hlavu. Čo mi však chýba, je troška lepšie bočné vedenie. Výhľad z auta je v poriadku, A-stĺpik vôbec nezavadzia a manévrovanie je o to jednoduchšie. Celkovo je interiér mierne orientovaný na vodiča.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Volant je multifunkčný, potiahnutý kožou s pádlami na radenie. Zaujímavosťou je, že prešívanie volantu je farebne zladené s farbou čalúnenia sedačiek. Prístrojový panel je analógový s pekným a na pohlaď veľmi príjemným bielym podsvietením. Medzi tachometrom a otáčkomerom sa už klasicky nachádza multifunkčný displej. V strede palubnej dosky sa týči veľký multifunkčný LCD dotykový displej. Ten je, ako som už spomínal, mierne natočený na šoféra, čo mi príde celkom praktické. Ako sme už zvyknutí u koncernových vozidiel, hneď pod displejom sa nachádza ovládanie automatickej dvojzónovej klimatizácie, ktoré je naozaj prehľadné a ľahko ovládateľné. Cela palubná doska je obložená lesklým plastom, a opäť je farba totožná s čalúnením.

Tu sa dostávam k niekoľkým vychytávkam. Prvú, ktorú by som rád spomenul je tlačidlo na bezkľúčové štartovanie. Pri nastúpení, pred tým ako naštartujem, efektne bliká v rytme tlčúceho srdca - cool. O pár centimetrov vedľa sa nachádza ďalšia. Seat potešil nešťastníkov, ktorí majú nonstop vybitý telefón a kábel je v nedohľadne. Bezdrôtová nabíjacia podložka pre smartphony by mala tento problém vyriešiť. Pred časom výsada luxusných limuzín, dnes realita v malom SUV. Ateca dostala ambientné, teda náladové osvetlenie. Na výber je osem farieb. Najskôr mi napadlo, hlúposť, nepotrebná, nepodstatná vec, mýlil som sa. Celkom príjemné po náročnom dni v redakcii sadnúť za volant a mať možnosť si vybrať svoju obľúbenú farbu. Ja viem, kto by to bol povedal?

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Celkovo, na to aké rozmery má Ateca, vnútro je priestranné, a na zadných sedadlách je naozaj dosť miesta. To iste platí aj o batožinovom priestore, ktorý má úctyhodných 510 l. Jediné, čo je trošku na škodu, že sklopené zadné operadlá nevytvoria rovinu s dnom batožinového priestoru. Pod ním je umiestnené rezervné koleso, v ktorého strede je zabudovaný subwoofer od Seatsound. Naozaj šikovné riešenie.

Motor, prevodovka, podvozok

Ako som už vyššie spomínal, na test som mal 1.4 EcoTSI Xcellence (110 kW), 7-DSG. Už po prvých pár desiatkach odjazdených kilometrov, dáva motor jasne najavo, že 150-konských bohato stačí. Samozrejme, že to nie je žiaden extrém typu „zatlačený do sedadla“, ale svoju úlohu a ešte niečo navyše zvláda s prehľadom. Chod je tichý a nijako rušivý. Možno to bolo tým, že auto malo najazdených tak málo kilometrov. Celkom ma prekvapila pohotová funkcia vypínania dvoch valcov pri nižšej záťaži, respektíve ustálenej jazde. Po pridaní plynu sa opäť pripoja. Príjemné však je, že tento režim nedáva o sebe vedieť, či už vibráciami, alebo nejakým hlukom. To, že sa tento režim dostaví iba sporadicky, je už druhá vec.

Sedemstupňová DSG prevodovka radí pekne a hladko. Zaujímavosťou je, že nová Ateca dostala funkciu plachtenia. Ide o funkciu, ktorá po pustení plynového pedálu zaradí neutrál, teda motor bude mať otáčky ako pri voľnobehu. Po opätovnom zošliapnutí plynového pedálu sa rýchlosť zaradí. Ide o okamih, ktorý nie je až tak citeľný. Pri rýchlosti 60 km/h motor točí 1900 ot/min, pri 90 km/h točí 2300 ot/min a pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h to je 2700 ot/min. Podvozok Atecy je celkovo ladený troška športovo, teda je tuhší. To však neznamená, že nezvláda žehliť nerovnosti na vozovke. V zákrutách sa správa celkom isto a sebavedome. Výrobcom uvádzaná priemerná spotreba 5,5 l/100 km je troška odvážna. Mne osobne sa pri jazde alá dôchodca podarilo dosiahnuť spotrebu 6,2 l / 100 k, a to podotýkam bolo po obchvate. V mestskej premávke si vypýtala 7,2 l /100km, čo mi príde celkom dosť.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP V testoch Euro NCAP získala Ateca päť hviezdičiek (93% - dospelí cestujúci, 84% - deti, 71% - chodci, 60% - bezpečnostné asistenčné systémy). Vozidlo je sériovo vybavené bezpečnostnými prvkami: ABS, EDS, ASR, ESC, EBV, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy, kolenný airbag vodiča. Za príplatok bola testovaná verzia vybavená adaptívnym tempomatom „Front Asisst“, Traffic jam assist - asistent pre jazdu v kolóne, systém sledovania mŕtveho uhla, asistent vyparkovania, Lane assist, Asistent diaľkových svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek, Emergency assist – asistent bezpečného zastavenia, Top View kamera - zobrazenie okolia vozidla, (360 °), parkovací asistent vrátane parkovacích senzorov vpredu a vzadu (sám nájde parkovacie miesto a zaparkuje vodič ovláda iba plyn a brzdu).

Tieto systémy sú pomerne známe, no nedá mi nevypichnúť Emergency assist- asistent bezpečného zastavenia. Tento systém je schopný samostatne zastaviť vozidlo v prípade úrazu vodiča. Vyskúšal som ho niekoľkokrát. Samozrejme, vždy som sa presvedčil, či niekoho mojím testovaním neohrozím alebo neobmedzím. Opatrne púšťam volant, dlane však stále držím tesne v jeho blízkosti, keby náhodou. Pri prvom vybočení z pruhu Lane assist pekne vráti auto do pruhu. Toto sa opakuje ešte dvakrát. Po druhej korekcii ma vozidlo upozorní, aby som prevzal riadenie, popritom Lane assist stále koriguje správny smer. Po malej chvíľke príde tretie, už aj akustické upozornenie, aby som prevzal riadenie. Zatiaľ som sa volantu ešte nechytil. Po treťom upozornení príde znenazdajky krátke a razantné trhnutie pomocou bŕzd. Je celkom prudké, myslím si, že spiaceho šoféra by to prebralo. Po krátkej chvíľke nato, prichádza ďalšie trhnutie a rozsvietenie sa červenej kontrolky na multifunkčnom displeji. Krátko nato auto začne samočinne brzdiť, zapnú sa výstražné svetlá a zastaví v jazdnom pruhu. Všetky asistenčné systémy fungovali spoľahlivo, až na moment, keď začalo snežiť. Sneh sa nalepil na znak v maske chladiča a tempomat vypovedal funkciu. Po krátkej zastávke na pumpe a pretretí znova fungoval, až kým opäť nebol zasnežený. Troška obmedzujúce.

Obstarávacia cena (spracované dňa 27.01.2017)



Najnižšia cena:
Ateca 1.0 EcoTSI Reference
16.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence
25.680 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Ateca 1.4 EcoTSI Xcellence
29.343 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS, ESC, ASR, asistent rozjazdu do kopca, systém kontroly tlaku v pneu,2x čelný airbag, 2x bočný airbag, 2x hlavový airbag, kolenný airbag vodiča, airbag spolujazdca s možnosťou deaktivácie, sytém rozpoznania únavy vodiča, FRONT ASSIST systém radarového monitorovania okolia pred vozidlom, City emergency systém mestského núdzového brzdenia, systém rozpoznania chodcov, zadná parkovacia kamera
Interiér:
Climatronic – úchytné oká v batožinovom priestore, svetlá na čítanie vpredu, elektronická parkovacia brzda, lakťová opierka vpredu, držiak na poháre vpredu, integrovaný box medzi sedadlami, integrovaný box medzi sedadlami, komfortné sedadlá vpredu, operadlo zadných sedadiel sklápateľné, asymetricky delené, predné opierky hlavy s WOKS systémom, odkladací priestor pod sedadlom vodiča, kožou potiahnutý multifunkčný volant s ovládaním rádia, radiaca páka, páčky radenia pod volantom pre motorizácie s DSG automatickou prevodovkou, odkladací priestor pre okuliare (nie v kombinácii s panoramatickou strechou), osvetlenie priestoru pre nohy a osvetlenie schránky pred spolujazdcom, Media system Colour: rádio s 5" farebným displejom, dotykové ovládanie, USB a Aux-IN rozhranie, podpora SD kariet, 6x reproduktor, Bluetooth, výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca, sedadlo vodiča s bedernou opierkou, odklápanie operadie zadných sedadiel na diaľku z batožinového priestoru, Climatronic - automatická 2-zónová klimatizácia, filter s aktívnym uhlím so senzorom kvality vzduchu, lakťová opierka pre zadné sedadlá, ambienté osvetlenie interiéru a osvetlenie priestoru pre nohy vpredu, komfortné sedadlá vpredu vrátane bedrovej opierky a výškového nastavenia, osvetlenie batožinového priestoru a schránky pred spolujazdcom, chrómový dekoračný balík v interiéri, chrómový dekoračný balík v interiéri, výduchy klimatizácie zo stredového boxu smerom dozadu, Seat Drive profile s otočným ovládačom na stredovej konzole vrátane Driving Experience, strop interiéru v antracitovej farbe, ozdobné hliníkové nástupné lišty, LED osvetlenie interiéru (osvetlenie priestoru nôh, svetlá na čítanie vpredu i vzadu), viacfarebné ambienté osvetlenie interiéru (možnosť vybrať 8 farieb), bezkľúčový prístup (Keyless system) a štartovanie vozidla tlačidlom "Heartbeat", komfortné predné sedadlá, čalúnenie hnedá Alcantara
Exteriér:
chrómové strešné lišty, chrómové lišty okolo okien, stĺpiky "B" a "C" v čiernej lesklej farbe, tmavo tónované sklá od "B" stĺpika, 18" zliatinové disky "Performance" 36/1, pneumatiky 215/50 R18, dvojitá viditeľná koncovka výfuku v chrómovom prevedení, uvítacie osvetlenie "Welcome light" v spätných zrkadlách, Seat Full LED (predné svetlá, svetlá pre denné svietenie, zadné svetlá a osvetlenie EČV s LED technológiou) vrátane funkcie "Highway Assist", čierne ochranné orámovanie blatníkov
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - Hnedá Mato metalíza = 611 €
Akciový Balík TECHNIK = -584 €
Connectivity box pre Navigačný systém "Štandard" = 187 €
Driving assistance Pack 5 = 880 €
Top View kamera - zobrazenie okolia vozidla, (360 °) = 512 €
parkovací asistent vrátane parkovacích senzorov vpredu = 533 €
Seat Full link (systém Mirror link) = 158 €
Seat Sound system: 9x reproduktor + subwoofer = 272 €
alarm = 233 €
Winter pack = 468 €
navigačný systém "Štandard" = 823 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 27.01.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Značka / model Seat Ateca Peugeot 3008 Nissan Qashqai
Motor 1.4 EcoTSI 1.6L THP S&S DIG-T 160
Výbava Xcellence GT Line Tekna
Pohon predný predný predný
Zdvihový objem motora 1395 1598 1618
Uloženie / počet valcov R / 4 R / 4 R / 4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 110/600 121/6000 120/5600
Krútiací moment (Nm) pri ot. (min-1) 250/1400 240/1400 240/2000
Prevodovka 7-stupňová, dvojspojková 6-stupňová, automatická 6-stupňová, manuálna
Max. rychlost (km/hod) 198 206 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 8,6 8,9 8,9
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,5 6,0 5,8
Dĺžka (mm) 4343 4447 4380
Šírka (mm) 1841 1841 1806
Výška (mm) 1601 1620 1590
Rázvor (mm) 2638 2675 2646
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1364 1300 1365
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 510 520 401
Záruka 6 rokov / 150 000 km 4 roky / 80 000 km 3 roky / 100 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 28.680 28.990 27.930
Akčná cena (€) 25.680 - 25.070
Cena testovaného/porovnateľne vybaveného modelu (€) 29.343 30.690 26.220

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • Peugeot 3008
  • má navyše: Peugeot i-Cockpit Amplify
    nemá: ambientné osvetlenie, Emergency assist

  • Nissan Qashqai
  • má navyše: 19-palcové disky
    nemá: bezkľúčový vstup a štartovanie vozidla, ambientné osvetlenie, Emergency assist, Subwoofer, adaptabilný tempomat



    Záverečné hodnotenie

    Ateca ma, ako nie veľkého fanúšika crossoverov, príjemne prekvapila. Toho, čo by sa jej dalo vytknúť nie je veľa, a keď už sa aj niečo nájde, určite to nie je nič zásadné. Nie je jej cudzí terén a ani v mestskej premávke to nie je najhoršie. Cez týždeň sako a cez víkend treková obuv, asi tak by som charakterizoval Atecu. Z môjho pohľadu celkom podarené vozidlo, takže premiéra na výbornú. Za mňa určite palec hore.

    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Seat:
    Test Seat Leon ST Kombi 2.0 TDI X-perience (01/2015)
    Test Seat Leon ST Kombi 1.6 TDI Style (03/2014)
    Test Seat Leon SC 1.4 TSI FR (11/2013)
    Test Seat Leon 1.4 TSI Style (06/2013)
    Test Seat Alhambra 2.0 TDI 4WD Style (04/2012)
    Test Seat Leon 1.2 TSI Reference COPA (07/2011)

    Dňa: 21.3.2017
    Text a foto: Marek Sedlák

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]