Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Opel Meriva 1.4 Turbo LPG Cosmo (02/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 09.03.2017;

Do redakcie nám po dlhšom čase zavítal opäť člen rodiny s bleskom v znaku, avšak tentokrát to nie je žiadna horúca novinka. Navyše Merivu sme tu už mali, no predsa opäť prináša, okrem unikátnych od seba sa otvárajúcich dverí Flexdoors, niečo ojedinelé. Tým je fabricky zabudovaný pohon LPG, ktorý využíva benzínovú jednotku 1.4 Turbo.

testoval Jaroslav Čík



Milovník dlhých tratí

Aj keď to na prvý pohľad nie je až tak veľmi badateľné, aktuálna Meriva druhej generácie (typové označenie B) pôsobí na trhu už ôsmim rokom. Evidentne za to vďačí drobnému, ale príjemnému faceliftu z roku 2013, ktorý má svoj podiel na neutíchajúcej obľúbenosti tohto rodinného modelu. Veď v našich končinách sa jej za uplynulý rok 2016 predalo 424 kusov, čo Merive vynieslo druhú priečku v celom segmente MPV/B a stala sa najvýraznejším modelom značky Opel.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Ako som spomenul hneď v úvode, Meriva po facelifte nám už spoločnosť robila, takže detailné opisovanie zovňajšku by bolo asi zbytočné. Musím však uznať, že napriek tomu, že obľúbená Meriva to má už zrátané a jej žezlo onedlho preberie nástupca Crossland X, pôsobí stále veľmi aktuálne. Nechýbajú napr. moderné LED svetlá vpredu aj vzadu. Okrem šikovným kompaktným vonkajším rozmerom, ktoré oceníte pri každodennom presúvaní v meste, sú dominantou unikátne protismerne otvárané zadné dvere FlexDoors, akými sú vybavené jedine modely Rolls-Royce Phantom a Ghost. Pri nastupovaní a vystupovaní detí zozadu tak budú v spoločnom bezpečnejšom priestore s rodičmi vpredu. Napriek značne širokému 84-stupňovému uhlu otvárania ale pre niekoho nemusí byť zapínanie bezpečnostných pásov pri usádzaní menších detí do sedákov pre dospelých úplne komfortné. Menšie deti budú mať navyše sťaženú obsluhu dverí zvnútra vďaka väčšej páke. Mne sa ale toto riešenie celkom pozdávalo.

Interiér
zväčšiť obrázok Zmeny sa po dva a pol roku neudiali ani tu, takže rovnako preletím aj opis kabíny. Navyše obe testované verzie boli vo výbave Cosmo s takmer identickými príplatkami. Napriek tomu, že interiér pôsobí príjemne, Meriva je posledným vozidlom značky Opel, ktoré disponuje často kritizovanou menej prehľadnou pretlačidlovanou stredovou konzolou. Jej hornej časti dominuje veľký 7" multifunkčný farebný displej pre audiosystém IntelliLink či parkovaciu kameru. Svoj vek nezaprie ani vďaka staršiemu, no prehľadnému stredovému multifunkčnému displeju na prístrojovom paneli s červenou grafikou. Asi jedinou novinkou je nový telematický asistenčný systém OnStar, ktorý sa dodáva do vozidiel Opel vrátane Merivy od minuloročnej jesene. Testované vozidlo ním však ešte nebolo vybavené.

Použité materiály a dielenské spracovanie sú však na dobrej úrovni. Plusom Merivy je dostatok vnútorného priestoru, vyšší a komfortný posed s dobrým výhľadom a medzi tromfy nepochybne patrí aj 30 najrôznejších odkladacích priestorov či jedinečná stredová konzola FlexRail s lakťovou opierkou disponujúca mimoriadnou variabilitou. Myslelo sa však aj na pasažierov vzadu. Okrem unikátneho prístupu, vďaka spomínaným zadným dverám FlexDoors, ponúka Meriva ďalšie chytré riešenie. Namysli mám samostatné posuvné zadné sedadlá FlexSpace (40/20/40), ktoré v prípade, že veziete vzadu iba dvoch pasažierov, dokážete sklopením strednej časti a prisunutím bočných sedadiel viac do stredu a odsunutím dozadu jednoducho urobiť luxusné "lounge" sedenie. Detská posádka si okamžite obľúbi veľké panoramatické strešné okno, no vďaka nemu ubudne miesta na hlavu. Nadpriemerne vysoké osoby sa tak budú vzadu cítiť stiesnene.

zväčšiť obrázok Do batožinového priestoru, ktorý oplýva peknými pravidelnými tvarmi, v základnom prevedení dokážete naložiť rovných 400 litrov batožiny. Pre rodinné auto to síce nie je mimoriadna veľká hodnota, od toho tu máme iné kategórie áut, no mne sa do neho podarilo zbaliť celú štvorčlennú rodinu na víkendovú lyžovačku (dva páry veľkých a dva páry detských lyží, štvoro lyžiarok, prilieb a tašky s oblečením). Maximálna hodnota po sklopení zadných sedadiel predstavuje až 1500 litrov a vďaka posuvným zadným sedadlám si priestor vzadu môžete prispôsobovať podľa potreby. Štandardná Meriva disponuje podlahou s dvojitým dnom, no v testovanom prípade sa pod krytom podlahy ukrývala nádrž na LPG, navyše namiesto rezervy sa musíte spoľahnúť iba na set na opravu defektu.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Srdce testovanej Merivy tvoril benzínový štvorvalec preplňovaný turbom 1.4 Turbo dosahujúci výkon 88 kW (120 koní). Jeho prednosťou je, tak ako v testovanom prípade, možnosť fabrickej úpravy na spaľovanie okrem benzínu aj skvapalneného plynu LPG za cenové navýšenie rovných 1000 Eur. V tejto kombinácii sa tak z Merivy stane cestovateľský krížnik s kráľovským dojazdom, nakoľko k plnohodnotnej 54-litrovej nádrži na benzín pribudne ďalšia 34-litrová na LPG. Toto prevedenie sa tak stáva veľmi zaujímavou alternatívou k naftovým pohonom. Maximálny krútiaci moment 175 Nm v rozmedzí 1750 až 4800 ot./min. zaručuje slušnú pružnosť a dynamiku aj pri plne naloženom vozidle vo vyšších rýchlostiach. V úplne spodnom spektre otáčok však trochu chýba ťah, čo je citeľné najmä pri kopcovitých trasách. Chod motora, najmä vo vyšších otáčkach, je sprevádzaný trochu zvýšeným zvukovým prejavov a pred dostatočným zahriatím sú v kabíne citeľné aj jemné vibrácie.

Čo je to vlastne LPG? Ide o vedľajší produkt pri spracovaní ropy a jeho hlavnou zložkou sú Propán a Bután. Je uchovávaný v kvapalnom skupenstve a je ťažší ako vzduch, takže do niektorých podzemných garáži budete mať zakázaný vstup (kde je to uvedené). Táto úprava sa už roky využíva hlavne pri benzínových motoroch s vyššími objemami a teda vyššou spotrebou, ale majú ju v ponuke niektoré značky aj priamo z výroby aj pri bežných (menej objemových) jednotkách. V ostatných rokoch však niektoré automobilky, medzi ktorými nechýba ani Opel, začali ponúkať aj prestavby na zemný plyn CNG (stlačený zemný plyn). V tomto prípade ide o prírodné fosílne palivo, ktoré je ľahšie ako vzduch a uchováva sa vo vysokotlakových nádobách pod tlakom max. 200 bar. Úprava na CNG sa síce môže pochváliť o niečo nižšími prevádzkovými nákladmi a netrpí obmedzením vjazdu do podzemných garáží, ale nemá u nás takú rozšírenú sieť čerpacích staníc ako je to pri LPG.

Cenové porovnanie verzií: benzín / benzín+LPG / nafta

Opel Meriva Cosmo
1.4 Turbo 88 kW
14.590 € (- 1000 €)
1.4 Turbo LPG 88 kW
15.590 €
1.6 CDTI 70 kW
16.190 € (+ 600 €)
1.6 CDTI 100 kW
17.390 € (+ 1800 €)


Prestavbou na LPG získate okrem úspornej prevádzky aj ďalší mimoriadny tromf v podobe mimoriadneho dojazdu, ktorý som chcel otestovať v praxi a tak som sa rozhodol vydať na cestu do Tatier. Nevynechal som teda diaľnicu, horské priechody Čertovica a Donovaly a ani mesto. Na konci týždňa na palubnom displeji svietila hodnota 840 km a ani napriek tomu, že som jazdil v chladných podmienkach, sa mi nepodarilo všetko palivo (benzín + plyn) minúť. Navyše dojazd ďalších 370 km podľa palubného počítača ma úplne odrovnal, spolu to tak vychádzalo na neuveriteľných 1210 km.

Okrem jednej, cca 15 km dlhej cesty do práce z Pezinka na okraj Bratislavy, ktorú Meriva čisto na benzín zvládla za rovných 6 litrov na 100 km, som si zvolil taktiku spotrebovať najprv palivo LPG. Prepnutie do benzínového módu nastalo po prejdení 520-tich kilometroch, no nutno spomenúť, že pri studených štartoch sa až do nevyhnutného zahriatia spaľuje benzín a až následne motor automaticky prejde do plynového režimu, samozrejme všetko automaticky a bez toho aby ste to nejako pociťovali a bez zmien v dynamike vozidla. O tom, v akom režime práve idete vás informuje červená kontrolka na tlačidle na stredovej konzole. Ak svieti, využívate LPG, ak je zhasnutá benzín. Týmto tlačidlom si môžete kedykoľvek aj počas jazdy zvoliť typ paliva podľa potreby. Plusom je aj spoločný palivomer na prístrojovom paneli, ktorý pri prepínaní paliva ukazuje stav benzínu aj LPG v nádrži. Dojazd na plyn tak netreba sledovať na malom ukazovateli s diódami ako to bolo v prípade fabrickej úpravy pri Hyundai ix20 či pri bežných dodatočných úpravách na LPG.

Na diaľnici pri nastavenej rýchlosti 110 km/h na tempomate si Meriva vypýtala 6,8 l LPG/100 km (úsek Senec - Trnava), resp. rovných 6 litrov benzínu/100 km (úsek Trnava - Senec). Pri 130-tke sa spotreba zdvihla na 9,1 l LPG/100 km (úsek Trnava - Banská Bystrica), resp. rovných 7 litrov benzínu na 100 km (úsek Banská Bystrica - Trnava). Benzínový preplňovaný motor tak dokáže v oboch režimoch pracovať hospodárne a pre užívateľa môže byť pozitívom aj absencia častokrát otravného systému Start&Stop.

  Palivo     Priemerná cena za l    Priemerná spotreba    Náklady na 1 km 
  LPG 0,590 €   7,3 l/100 km   0,043 €  
  Benzín 1,345 €   5,8 l/100 km   0,078 €  
  Nafta 1,214 €   4,3 l/100 km   0,052 €  

zväčšiť obrázok S agregátom bola spriahnutá manuálna, iba 5-stupňová prevodovka s presnými dráhami a s príjemným miernym odporom pri radení. Jeden stupeň navyše pridáva až výkonnejšia verzia 1.4 Turbo (103 kW), no tá sa rovnako ako žiadna iná okrem testovanej s pohonom LPG neponúka. Daňou za absenciu 6-teho prevodového stupňa sú dlhšie prevody a vyššie otáčky vo vyšších rýchlostiach. Na diaľnici "točí" pri 130-tke cca 3100 ot./min., odhlučnenie je však na dobrej úrovni. Piaty prevodový stupeň si s motorom rozumie už pri rýchlosti 60 km/h. Ako je to s otáčkami motora pri ďalších rýchlostiach je uvedené v nasledovnej tabuľke.

50 km/h 4. stupeň 1400 ot./min.
60 km/h 5. stupeň 1250 ot./min.
90 km/h 5. stupeň 2200 ot./min.
110 km/h 5. stupeň 2600 ot./min.
130 km/h 5. stupeň 3100 ot./min.


Podvozok a jazda
zväčšiť obrázok Vpredu je použité tradičné zavesenie MacPherson s priečnym stabilizátorom, zatiaľčo vzadu nájdeme jednoduchú tuhú nápravu s vlečenými ramenami spojenými torznou priečkou. Naladenie podvozku je tuhé, ale zároveň komfortné. O nerovnostiach na vozovke teda budete vedieť, no len príjemne utlmene. A napriek tomu, že ide o rodinné auto a do športovej jazdy ho asi s určitosťou tlačiť nebudete, sebavedomie a dobré držanie stopy vďaka pomerne komunikatívnemu riadeniu mu chýbať nebude ani pri svižnejšom tempe kľukatými cestičkami.


Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Meriva ponúka stále slušnú mieru bezpečnosti. Už základný stupeň výbavy Selection zahŕňa okrem stabilizačného systému ESP, protipreklzového systému TCS či ABS s brzdovým asistentom HBA aj asistenta rozjazdu do kopca. Kompletnú zostavu airbagov a dvojpolohové aktívne opierky hlavy predných sedadiel dostanete v štandarde až od druhého stupňa Enjoy. V tom prvom Selection nájdete iba dvojicu čelných vankúšov, za predné bočné a hlavové pre posádku vpredu a vzadu si musíte priplatiť (spolu 250 €). Krajné zadné sedadlá sú vybavené úchytmi Isofix pre detské sedačky a nechýba vypínanie airbagu spolujazdca, v prípade umiestnenia detskej sedačky vpredu. Nakoľko sa aktuálna generácia Merivy už pomaly, ale isto blíži ku koncu, absencia najnovších bezpečnostných asistentov a systémov ako napr. sledovanie mŕtveho uhla či nechceného vybočenia vozidla z pruhu, nie je až tak prekvapujúca.

otvoriť test Euro NCAP Meriva úspešne absolvovala testy bezpečnosti od spoločnosti Euro NCAP ešte v roku 2010 so ziskom plného počtu päť hviezdičiek. Za ochranu pasažierov získala 89%, za ochranu detí 77%, za ochranu chodcov 55% a za bezpečnostné systémy 86%.


Obstarávacia cena (spracované dňa 22.02.2017)

Najnižšia cena:
Meriva 1.4 Selection
10.990 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
Meriva 1.4 Turbo LPG Cosmo
15.590 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Meriva 1.4 Turbo LPG Cosmo
19.600 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily, stabilizačný systém ESP Plus, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním, aktívne opierky hlavy predných sedadiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém kontroly tlaku v pneumatikách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, čalúnenie v kombinácii koža/látka, posuvná lakťová opierka vpredu s úložným priestorom, 5x hlavová opierka, volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, manuálna klimatizácia, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio CD300 s CD a MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, Aux a USB konektorom, tempomat, doplnkové osvetlenie interiéru
Exteriér:
el. nastaviteľné a vyhrievané spätné zrkadlá, disky kolies z ľahkých zliatin 16", pneumatiky 205/55 R 16, chrómované lišty okolo bočných okien
Výbava za príplatok k základnej cene: - lak - metalíza = 460 €
- veľké panoramatické strešné okno s tienidlom = 700 €
- LED koncové svetlá = 280 €
- audiosystém Navi 950 Intellilink, 7" farebná obrazovka, Bluetooth, AUX a USB port, 6 premium reproduktorov = 900 €
- parkovacia kamera = 300 €
- úložný box pod sedadlom vodiča, sklopné stolíky na zadnej strane operadiel predných sedadiel = 90 €
- výškovo nastaviteľné sedadlo spolujazdca = 50 €
- optická a osvetľovacia sada 1 (dažďový senzor, vnútorné spätné zrkadlo s aut. clonou, automatické prepínanie svetiel s detekciou tunelu) = 210 €
- Zimná sada (vyhrievané predné sedadlá a volant) = 250 €
- Sada Cosmo Premium (zatmavené zadné okná, termoreflexné čelné okno, automatická dvojzónová klimatizácia vč. elektronického ovládania, parkovací asistent vpredu a vzadu, palubný počítač, alarm) = 770 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované: 22.02.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

V porovnaní nájdete jediných možných konkurentov, ktorí ponúkajú fabrickú úpravu na LPG. Aj keď pridanie Dacie Dokker nie je vzhľadom na jej tak trochu "low cost" zameranie a prevedenie úplne košér, ale ak niekto hľadá LPG, aj to je jedna z možností. V minulosti takúto úpravu ponúkali aj modely Citroën C3 Picasso a Hyundai ix20, no aktuálne už nie.

OPEL Meriva FIAT 500L DACIA DOKKER
Značka / model Opel Meriva Fiat 500L Dacia Dokker
Motor 1.4 Turbo LPG 1.4 T-Jet LPG 1.6 SCe LPG
Stupeň výbavy Cosmo Plus Arctica
Zdvihový objem motora 1364 1368 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno nie
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 88/4800-6000 88/5000 75/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 175/1750-4800 215/2500 156/4000
Prevodovka manuálna
5-stupňová
manuálna
6-stupňová
manuálna
5-stupňová
Max. rýchlosť (km/hod) 188 189 170/167
Zrýchlenie B/P (s) 11,5/11,8 10,6 12,7/13,2
Priemerná spotreba B/P (l/100 km) 5,8/7,3 6,7/8,6 6,3/8,2
Emisie CO2 B/P (g/km) 137/119 140 143/132
Objem nádrže B/P (l) 54/34 50/38,4 50/33,6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1396 1310 1205
Dĺžka (mm) 4300 4147 4363
Šírka (mm) 1812 1784 1751
Výška (mm) 1615 1658 1814
Rázvor (mm) 2644 2612 2810
Počet dverí/miest 5/5 5/5 6/5
Objem batožinového priestoru (l) 400/1500 ?/? 800/3000
Záruka 5 rokov / 150.000 km 5 rokov / 100.000 km 5 rokov / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 19.590 21.050 11.290
Akčná cena (€) 15.590 17.090 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 19.600 21.310 13.874

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Fiat 500L
    nemá
    vyhrievaný volant, parkovacie senzory vpredu, alarm, LED denné svietenie, LED koncové svetlá, systém OnStar
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    -

  • Dacia Dokker
    nemá (výrobca neponúka)
    hlavové airbagy, palubný počítač, kožený volant, vyhrievaný volant, parkovacie senzory vpredu, alarm, 16" disky (Dokker má 15"), LED denné svietenie, LED koncové svetlá, systém OnStar, dažďový a svetelný senzor, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým zatmavením, elektricky ovládané zadné okná, automatickú dvojzónovú klimatizáciu (Dokker má manuálnu), čalúnenie sedadiel látka+koža
    má naviac (obsiahnuté v štandardnej výbave)
    hmlové svetlá, bočné posuvné dvere, zadné dvojkrídlové dvere



    Záverečné hodnotenie
    Napriek tomu, že sa rodinný minivan Meriva nachádza na konci svojej kariéry a jeho nástupca už čaká za dverami, stále má čo ponúknuť. Príťažlivý dizajn, množstvo vnútorného priestoru, inovatívne riešenia, to všetko sú jej nespochybniteľné benefity. Navyše vďaka možnosti fabrickej úpravy na pohon LPG dostanete veľmi zaujímavú a dokonca lacnejšiu alternatívu k úsporným naftovým agregátom. Ak zaujala aj vás, poponáhľajte sa k dílerom, kde na vás čakajú posledné kusy.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Súvisiace:
    Prezentácie noviniek: Opel Meriva facelift (04/2014)
    Prezentácie noviniek: Opel Crossland X (03/2017)

    Redakčný test: Opel Astra 1.0 Turbo Enjoy (04/2016)
    Redakčný test: Opel Insignia ST 2.0 CDTI Sport (07/2015)
    Redakčný test: Opel Corsa 1.0 Turbo Sport (04/2015)
    Redakčný test: Opel Astra 1.6 CDTI Cosmo (08/2014)
    Redakčný test: Opel Meriva 1.6 CDTI Cosmo (09/2014)
    Redakčný test: Opel Mokka 1.7 CDTI Enjoy 4x4 (04/2013)
    Redakčný test: Opel Astra Sedan 1.7 CDTI Cosmo (03/2013)
    Redakčný test: Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Enjoy (05/2012)
    Redakčný test: Opel Astra Classic Caravan 1.7 CDTI Plus (04/2012)

    Dňa: 09.03.2017
    Text a foto: Jaroslav Čík

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]