Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Download

Sociálne siete
 

testy
Test: Hyundai Elantra 1.6 CRDi Premium (04/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 28.04.2017;

Po dlhšom čase k nám do redakcie zavítal tak trochu exot, keď záplavu hatchbackov, kombíkov či crossoverov osviežil v našich končinách nie až tak obľúbený kompaktný sedan. Príjemnú spoločnosť nám robila nová generácia Elantry s naftovým motorom 1.6i CRDi v najvyššej výbave Premium.
testoval Jaroslav Čík





Príjemné prekvapenie

Aktuálna šiesta generácia modelu Elantra s typovým označením AD (na domácom kórejskom trhu s označením Avante) sa na náš trh dostala v priebehu minulého roka. Ak by vás zaujímala celkom bohatá história tohto modelu, venoval som sa jej v teste Elantry predošlej generácie. Od onoho testu ubehlo už viac ako 5 rokov, tak sa poďme pozrieť, čo všetko sa zmenilo.

Exteriér
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Nová Elantra si zachovala osvedčené základné proporcie predchodcu a doplnila ich o moderné prvky aktuálneho dizajnu značky. Pôsobí tak skutočne veľmi príťažlivo a elegantne, čo dokazuje aj prestížne ocenenie za dizajn Red Dot. Agresívnemu predku dominuje tradičná veľká šesťuholníková predná maska s chrómovaným lemovaním, ktorý zdobia štýlové xenónové predné reflektory s LED denným svietením a prisvecovaním do zákrut či efektné malé LED hmlovky v dynamických rohoch nárazníka. LED-ky nechýbajú ani zadnej partii, ktorá vyniká dynamicky tvarovaním veka kufra akoby s integrovaným zadným spojlerom. Príťažlivosti prispievajú nepochybne aj dvojfarebné 17" disky ladiace s chrómovanými kľučkami dverí, ktoré disponujú aj efektným podsvietením. Vytknúť by som mohol akurát, síce elegantnú, no trochu nevýraznú farbu. Živšia červená, či sýta modrá by jej určite viac prospela.

Rázvor Elantry (2.700 mm) sa oproti predchodkyni nezmenil a v porovnaní s najnovšou, ale aj dosluhujúcou generáciou i30-tky je dlhší o rovných 50 mm. Dĺžka (4.570 mm) sa oproti predchodcovi zväčšila o 40 mm, šírka (1.800 mm) o 25 mm a nepatrne sa zmenila aj výška (z 1.445 na 1450 mm).

Interiér
zväčšiť obrázok Výrazné zmeny k lepšiemu sa udiali aj tu. Kórejské fluidné tvary sa stali minulosťou a interiér dostal oveľa elegantnejší vzhľad. Použité materiály a dielenské spracovanie sú na vysokej úrovni a popracovalo sa aj na ergonómii. Všetky ovládače sú dostatočne veľké, prehľadné a ľahko dostupné a ovládateľné. Pochvalu si zaslúži aj prístrojový panel s dobre čitateľným palubným displejom za jednoduchosť a prehľadnosť v čiernobielom prevedení bez zbytočných dizajnových či farebných úletov. Rovnako tak výškovo nastaviteľný kožený volant s dobre ovládateľnými ovládačmi audiosystému, palubného počítaču a tempomatu. Mínusom je však trochu nepochopiteľná absencia možnosti dovybavenia vozidla navigáciou, takže si vystačíte aj, na dnešné pomery menším, iba s 5" farebným displejom na stredovej konzole. Zato mu však nechýba dotykové ovládanie a dobré rozlíšenie, ktoré oceníte napr. pri parkovaní. Predným a zadným parkovacím senzorom totiž asistuje aj parkovacia kamera vzadu.

Veľkým tromfom Elantry je okrem komfortu, vďaka napr. vyhrievaným predným a zadným sedadlám (za príplatok sú možné aj ventilované vpredu) a dokonca aj volantu, či bezkľúčovému vstupu do vozidla s bezdotykovým otváraním batožinového priestoru, nepochybne aj vnútorný priestor vo všetkých smeroch. Na ten sa rozhodne nebude sťažovať posádka vpredu a ani tá vzadu. Najmä vzadu sa budete cítiť ako v o triedu vyššom segmente a tak sa tu budú môcť pohodlne odviezť aj vyššie postavy.

zväčšiť obrázok Lakťová opierka nechýba ani vpredu a rovnako tak vzadu. Škoda, že tá zadná nie je vybavená prechodom na dlhé predmety ako napr. lyže. V takom prípade budete nútený využiť strešný nosič, alebo sklopiť jedno zo zadných operadiel. Systém sklápania zadných operadiel zostal nezmenený. Je možný jedine z batožinového priestoru pomocou dvoch tiahiel pri pántoch veka kufra, ktoré po potiahnutí odistia zadné operadlá, no nesklopia. Takže buď máte dostatočne dlhé ruky alebo budete musieť prejsť dopredu a operadlá manuálne úplne sklopiť.

zväčšiť obrázok A dostali sme sa k najväčšej slabine sedanov, ktorou je obmedzenosť batožinového priestoru vďaka nakladaciemu otvoru. Napriek tomu, dokážete do neho prekvapivo veľa naložiť. Chce to len viac cviku a času. Mne sa do 458 litrového kufra podarilo zbaliť celú 4-člennú rodinu na predĺžený víkend k moru a okrem bežnej batožiny som do neho dokázal dostať aj 29" horský bicykel (demontované obe kolesá, sedlovka a riadidlá) a dve zložené detské kolobežky. Udávaným objemom batožinového priestoru sa radí k priemeru, akurát nový Renault Mégane udáva takmer o 100 litrov viac. Otváranie je možné buď z kabíny ovládačom na podlahe vedľa ovládača otvárania palivovej nádrže v blízkosti sedadla vodiča alebo tlačidlom na kľúči s diaľkovým ovládaním. Oproti predchodcovi pribudlo madlo na vnútornej strane veka kufra, takže by ste sa už nemali pri zatváraní zašpiniť.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Novinkou oproti predchádzajúcej generácii je rozšírenie motorovej ponuky, ktorú u nás tvorila výhradne atmosférická 1.6-tka, o očakávanú naftovú verziu s agregátom 1.6 CRDi s výkonom 100 kW (136 koní). A tá bola osadená aj v testovanom vozidle. Radový štvorvalec prepĺňaný turbodúchadlom disponuje slušnou porciou krútiaceho momentu (300 Nm pri 1 750 - 2 500 ot./min.), ktorý dokáže Elantru svižne rozhýbať aj pri plne naloženom vozidle. Nedostatok výkonu mu nechýba ani pri diaľničných rýchlostiach. Agregát je pomerne dobre odhlučnený, hlučnejší prejav sa dostaví jedine vo vyšších otáčkach alebo pri razantnej akcelerácii.

zväčšiť obrázok Aj keď naftový motor nie je práve ideálnou voľbou pre krátke jazdy do mesta, osvedčí sa aj tu vďaka novej 7-stupňovej automatickej prevodovke. V kolónach v preplnenom meste vás bude rozmaznávať a určite sa vám poďakuje aj ľavá noha. Pri bežnej jazde radí veľmi hladko a plynulo, no pri športovom vyčíňaní si necháva chvíľu čas na premyslenie. Okrem možnosti sekvenčného radenia na radiacej páke je vybavená aj voličom troch jazdných režimov. V režimoch Normal a Eco sa snaží držať otáčky motora čo najnižšie, pre čo najnižšiu spotrebu. No v Eco režime má trochu spomalené reakcie na plynový pedál. Presný opak prináša športový režim, ktorý drží otáčky nad hranicou 2000 a môžete ho využiť aj mimo mesta pri častom predbiehaní. Zároveň tu aj jemne prituhne riadenie, ktoré je v ostatných dvoch režimoch trochu preposilované. V meste si prevodovka poradí s piatym prevodovým stupňom, od 60-tky dokonca so 6-tkou. V nasledujúcej tabuľke sú uvedené otáčky motora pri rôznych rýchlostiach a prevodových stupňoch.

50 km/h 5. stupeň 1300 ot./min.
60 km/h 6. stupeň 1250 ot./min.
90 km/h 7. stupeň 1550 ot./min.
110 km/h 7. stupeň 1900 ot./min.
130 km/h 7. stupeň 2250 ot./min.

S novou Elantrou som počas týždnového testovania prešiel vyše 1500 km a pri vrátení na palubnom displeji svietila priemerná spotreba 5,8 litra na 100 km. Značnú časť som strávil na diaľnici, kedy si pri rýchlosti 130 km/h vypýtala 6,5 l/100 km. Priemerne však cestu k Jadranskému moru, a rovnako tak cestou späť, zvládla za 5,8 l. Na rýchlostnej ceste pri dodržaní maximálnej rýchlosti 110 km/h si vypýtala o rovný liter menej, t.j. 4,8 l. Moju tradičnú cca 15 km dlhú cestu do práce z okraja Pezinka do Bratislavy som pri plynulej jazde zvládol za 5,6, čo nie je najhorší údaj, no k tabuľkovej kombinovanej spotrebe 4,1 l/100 km som sa teda ani náhodou nepriblížil. V preplnenom meste sa budete pohybovať medzi 6-7 litrami. Nechýba ani vypínateľný systém Start Stop.

Podvozok
zväčšiť obrázok Koncepcia zostala nezmenená, to zn. že vpredu pracuje klasické zavesenie s tlmičovými vzperami MacPherson v kombinácii s vlečenými ramenami spojenými torzne pružnou priečkou vzadu. Generačne sa však modifikovala geometria závesov kolies a na zadnej náprave bola zmenená poloha umiestnenia vinutých pružín a hydraulických teleskopických tlmičov. Spolu so zosilneným skeletom karosérie nové usporiadanie komponentov zlepšilo komfort pruženia a súčasne aj ovládateľnosť vozidla.

Podvozok je napriek väčším 17" diskom so širšími pneumatiky rozmeru 225/45 R 17 celkom komfortný. Väčšinu nástrah menej kvalitných vozoviek príjemne filtruje, no väčšie priečne nerovnosti pred vami nezatají. Všetko je to však v rámci normy vzhľadom na triedu, kde sa Elantra nachádza. Sebavedomie jej však nechýba ani pri rýchlejšej jazde v zákrutách, kedy dobre drží stopu s minimálnymi náklonmi. Oveľa viac je ale pochopiteľne sedí komfortná a plavná jazda. Citeľne sa popracovalo aj na odhlučnení od kolies, k lídrom v triede ale v tomto ohľade stále nepatrí.

Bezpečnosť
Napriek tomu, že európskym testom bezpečnosti Euro NCAP zatiaľ nebola Elantra podrobená, dá sa vďaka pevnej štruktúre skeletu karosérie, ktorý je až z 53 percent vyrobený z vysoko pevnostnej ocele, a vzhľadom aj na dobré výsledky súrodencov i30 predpokladať, že by obstála na výbornú. Šesticu airbagov dopĺňa v testovanej najvyššej výbave Premium kolenný airbag vodiča a k dispozícii bol aj príplatkový bezpečnostný balík Safety Pack, ktorý zahŕňa systém monitorovania mŕtveho uhla BSD vrátane systému upozorňujúceho na rýchlo sa približujúce vozidlá zozadu LCA so signalizáciou v spätných zrkadlách či systém upozorňujúci na pohybujúce sa vozidlá pri cúvaní RCTA, ktorý znižuje riziko kolízie pri cúvaní kolmo na cestu z parkovacieho miesta s obmedzeným výhľadom. Samozrejmosťou sú úchyty Isofix pre prevoz detí na zadných sedadlách v detských sedačkách.


Obstarávacia cena (spracované dňa 11.04.2017)

Najnižšia cena:
Elantra 1.6i Comfort
14.490 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
Elantra 1.6 CRDi Premium
20.490 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
Elantra 1.6 CRDi Premium
24.230 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + EBD, ESP s protipreklzovým systémom TCS, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, posilňovač riadenia, imobilizér, centrálne uzamykanie s diaľkovým ovládaním a alarmom, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, dažďový a svetelný senzor, parkovacie senzory vpredu a vzadu, parkovacia kamera, vnútorné samostmievacie spätné zrkadlo
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný volant výškovo a pozdĺžne, sedadlá poťah látka, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, vyhrievané predné a zadné sedadlá, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá, lakťové opierka vpredu a vzadu, vyhrievaný volant potiahnutý kožou s ovládaním rádia, radiaca páka potiahnutá kožou, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, tempomat, autorádio s CD a MP3 prehrávačom a 5" dotykovou obrazovkou, 6 reproduktorov, USB a AUX port, Bluetooth, bezkľúčový vstup a štartovanie, bezdotykové otváranie batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, podsvietené vonkajšie kľučky dverí chrómované, hmlovky, LED denné svietenie, disky z ľahkých zliatin 17“, pneumatiky 225/45 R 17
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza: 590 €
7-stupňová automatická prevodovka DCT = 1 850 €
predné xenónové projektorové svetlomety = 700 €
Safety Pack (systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, systém upozorňujúci na pohybujúce sa vozidlá pri cúvaní RCTA, systém upozorňujúci na rýchlo sa približujúce vozidlá LCA) = 600 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 17.01.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Medzi hlavných konkurentov Elantry patrí nepochybne dlhoročná ikona sedanov - Toyota Corolla. Tá však aktuálne ponúka automatickú prevodovku výhradne s benzínovým agregátom a naftovú ponuku navyše tvorí slabšia jednotka 1.4 D-4D s výkonom 66 kW. Podobne je na tom aj talianska novinka Fiat Tipo či obľúbená Mazda 3 sedan (automat výhradne s benzínovým agregátom). Horúca novinka Honda Civic sedan zasa naftový motor ani neponúka.

Hyundai Elantra Renault MEgane GrandCoupé Opel Astra Classic
Značka a model Hyundai Elantra Renault Megane GrandCoupé Opel Astra Classic
Motor 1.6 CRDi 1.5 dCi 110 1.6 CDTI
Stupeň výbavy Premium Intens
Zdvihový objem motora 1582 1461 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 100/4000 81/4000 100/3500–4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 300/1750-2500 250/1750 320/ 2000–2250
Prevodovka automatická 7-stupňová dvojspojková 6-stupňová dvojspojková 6-stupňová
Pohon predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 200 190 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,0 12,5 11,6
Priemerná spotreba (l/100 km) 4,1 3,7 4,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1345 1320 1400
Dĺžka (mm) 4570 4632 4658
Šírka (mm) 1800 1814 1814
Výška (mm) 1450 1443 1500
Rázvor (mm) 2700 2711 2685
Počet dverí/miest 4/5 4/5 4/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 458 550 460
Záruka 5 rokov / bez obmedzenia km 5 rokov / 100.000 km 5 rokov / 150.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 23.840 19.990 21.040
Akčná cena (€) 22.340 - 18.590
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 24.230 23.010 23.130

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Renault Megane GrandCoupé
  • má navyše: 360-st. parkovacie senzory, inteligentný parkovací asistent - pozdĺžny, kolmý a uhlový, poloautomatickú parkovaciu brzdu, obmedzovač rýchlosti, čalúnenie látka+koženka (Elantra má látkové), 7" displej a 8 reproduktorov (Elantrá má 5" a 6 reproduktorov)
    nemá: kolenný airbag vodiča, vyhrievané zadné sedadlá, podsvietené vonkajšie kľučky dverí, full LED predné svetlé (Elantra má xenónové reflektory)

  • Opel Astra Classic
  • má navyše: obmedzovač rýchlosti, 7" displej (Elantrá má 5")
    nemá: kolenný airbag vodiča, vyhrievané zadné sedadlá, parkovaciu kameru, bezkľúčový vstup a štartovanie, podsvietené vonkajšie kľučky dverí, systém monitorovania mŕtveho uhla BSD, systém upozorňujúci na pohybujúce sa vozidlá pri cúvaní RCTA, systém upozorňujúci na rýchlo sa približujúce vozidlá LCA, bezdotykové otváranie batožinového priestoru



    Záverečné hodnotenie

    Nová Elantra ma po týždňovom spolunažívaní napriek počiatočnému zatracovaniu veľmi milo prekvapila. Na prvý pohľad nenápadný, ale zato mimoriadne príťažlivý a elegantný sedan ma dostal aj svojim komfortom a bohatou výbavou, aj keď s drobnými nedostatkami. Úsporný naftový agregát v kombinácii s dobre pracujúcou automatickou 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou oceníte pri cestovaní na dlhšie trasy, ale aj každodenných presunoch v meste. Praktickosti kombíka či mpv-čiek síce konkurovať nebude, no pokiaľ neprevážate v aute celú domácnosť či všemožné športové náčinie, môže byť pre vás aj častokrát zatracovaný sedan voľbou číslo jedna.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
    Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
    Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 28.04.2017
    Redaktor: Jaroslav Čík
    Foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]