Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Nový Opel Insignia (05/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 02.06.2017;

Posledný májový deň sa slovenským novinárom kúsok za našimi hranicami v neďalekom rakúskom Hainburgu predstavila nová vlajková loď z Rüsselsheimu - nový Opel Insignia.

Nová generácia vlajkovej lode nadväzuje na svojho úspešného predchodcu Insignia prvej generácie, ktorá hneď po svojom uvedení získala vďaka inovatívnym technológiam a nadčasovému dizajnu titul európske “Auto roka 2009” a doteraz sa jej predalo vyše 930 000 kusov, na Slovensku viac ako 2 700. Výroba novej Insignie je už tradične situovaná v materskom závode v nemeckom Rüsselsheime, odkiaľ v 60. a 70. rokoch dvadsiateho storočia vychádzala aj "Veľká trojka" radu KAD. Modely Kapitän, Admiral a Diplomat definovali špičku modelového portfólia Opel. “Veľká trojka”, ako sa im hovorilo, vstúpila na trh v marci 1964, zaujala pôsobivým dizajnom a priestrannými karosériami natiahnutými na veľkorysú dĺžku 4,95 metra a šírku 1,90 metra. Kapitän, Admiral a Diplomat vytvorili nové štandardy na hornom konci trhu, predovšetkým v oblasti pohodlia, bezpečnosti a technológie. Nová limuzína Insignia Grand Sport a kombi Sports Tourer zdedili DNA svojich predchodcov a pokračujú v hrdej tradícii vlajkových lodí Opel.

zväčšiť obrázok

Inšpiráciou dizajnu karosérie a interiéru novej Insignie bola vysoko oceňovaná športová štúdia Monza Concept. Výsledok hovorí sám za seba. Podľa mňa ide o jedno z najkrajších, ak nie rovno najkrajšieho zástupcu strednej triedy súčasnosti. Napriek nepatrnému zväčšeniu dĺžky o 55 milimetrov na 4897 milimetrov oproti predchodcovi (pri Sports Tourer + 73 mm na 4986 mm) je surová karoséria ľahšia približne o 60 kilogramov, no zároveň torzná tuhosť narástla o 9 %. Celkovo je limuzína novej generácie ľahšia až o 175 kilogramov a kombi Sports Tourer až o 200 kilogramov oproti predchádzajúcemu modelu. Kým úplne nová architektúra karosérie má rázvor predĺžený o 92 milimetrov na 2829 milimetrov, previsy karosérie sú skrátené a rozchod je väčší o 11 milimetrov. O 29 milimetrov nižšia, splývajúca línia strechy dodáva dizajnu dramatickosť, atletická a elegantná silueta pripomína štvordverové kupé. Zníženie karosérie sa pochopiteľne udialo taktiež aj pri verzii kombi.



Predku dominuje nižšie položená vycibrená maska chladiča s úzkymi reflektormi, ktoré môžu byť vybavené aj špičkovou LED Matrixovou technológiou disponujúcou oproti Astre dvojnásobným počtom LED segmentov (32 oproti 16). Konštruktéri pridali do nových reflektorov IntelliLux LED® novú funkciu aktívnych zákrutových svetiel a okrem toho každý reflektor obsahuje aj bodové diaľkové svetlo, umiestnené v module tlmených svetiel, ktoré zvyšuje dosah diaľkových svetiel až na 400 metrov. Bočnej partii nechýba typická “čepeľ” automobilov Opel, ktorá sa začína na predných dverách a zdvíha sa smerom dozadu. Zadnú časť charakterizujú čisté a jednoduché línie v kombinácii so zadnými svetlami z LED s charakteristickou grafikou dvojitého krídla vizuálne rozširujú vozidlo pri pohľade zozadu. Nová Insignia Grand Sport vyniká aj aerodynamickými tvarmi, koeficient aerodynamického odporu je len 0,26, čo ju radí najaerodynamickejším vozidlám v triede.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Pod dynamickými líniami karosérie sa ukrýva prvotriedny interiér. Použité materiály a vysoká kvalita spracovania prispievajú k výbornému pocitu útulnosti a elegancie. Prehľadný prístrojový panel môže byť vybavený aj modernou digitálnou prístrojovou doskou s množstvom režimov zobrazovania. Vodič dokáže sedieť nižšie ako predtým a preto je lepšie integrovaný do automobilu. Veľká pozornosť bola venovaná aj ovládacím prvkom a rozhraniu systému infotainmentu. Novinkou je farebný head up displej premietaný priamo na čelné sklo, ktoré po novom môže byť aj vyhrievané. Dotykový monitor (7" alebo 8") vyspelého a veľmi intuitívneho systému infotainmentu IntelliLink, ktorý je kompatibilný s Apple CarPlay a Android Auto, disponuje dobrým rozlíšením a rýchlym ovládaním. Opel si zaslúži veľkú pochvalu, že hlavným a najčastejšie používaným prvkom napriek "dobe tabletovej" zanechal aj klasické ovládače na stredovej konzole. Tá obsahuje tri funkčné zóny (zhora dole: Infotainment / klimatizácia / asistenčné systémy), ktoré umožňujú rýchle a intuitívne ovládanie hlavných funkcií.



Súčasťou sériového vybavenia je aj revolučný telematický systém Opel OnStar s mnohými bezpečnostnými a asistenčnými funkciami siahajúcimi od automatického volania záchranného dispečingu pri nehode až po lokalizáciu ukradnutého vozidla. Spolu s novým modelovým radom Insignia bude zavedená nová funkcia osobného asistenta, ktorá umožňuje posádke rezervovať si hotel alebo vyhľadať voľné parkovacie miesto prostredníctvom dispečingu OnStar. Súčasťou systému OnStar je aj hotspot 4G LTE Wi-Fi, umožňujúci súčasné pripojenie mobilných koncových zariadení všetkých členovo posádky na internet. Na Slovensku ale bohužiaľ zatiaľ nedošlo nedošlo k úspešnej dohode s niektorým z operátorov. Keď spomínam mobilné telefóny, v ponuke nechýba ani ich bezdrôtová indukčná nabíjačka.

Insignia novej generácie vytvára nové štandardy aj v oblasti komfortu. Najlepším príkladom sú ergonomické predné sedadlá premium s certifikátom AGR (“Aktion Gesunder Rücken” – Kampaň za zdravý chrbát). Poskytujú jedinečnú kombináciu všestranného elektrického nastavovania polohy, vrátane bočných častí sedáka a operadla, ako aj masážnej funkcie, ventilácie a pamäte nastavenia. Aj pasažieri vzadu sa môžu tešiť na väčšie pohodlie, pretože dve vonkajšie miesta môžu byť vybavené vyhrievaním. A nakoniec vyhrievané predné okno po štarte za chladných zimných dní rýchlo zabezpečí optimálny výhľad vodiča, kým mu vyhrievaný volant príjemne zohrieva ruky.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Z nového dizajnu a zmenených proporcií najviac profitujú cestujúci na zadnom sedadle. Predĺžený rázvor a nové priestorové usporiadanie komponentov pohonu im prinieslo o 25 milimetrov väčší priestor na kolená. Súčasne nová karoséria poskytuje vzadu o 32 milimetrov väčšiu šírku v úrovni bedier, o 25 milimetrov väčšiu šírku v úrovni pliec a o 8 milimetrov väčšiu vnútornú výšku (Sports Tourer: 31 milimetrov). Už objem batožinového priestoru limuzíny Insignia Grand Sport od 490 do 1450 litrov je pôsobivý, no kombi Sports Tourer má maximálny objem až 1665 litrov – o 130 litrov viac ako predchádzajúca generácia. Kabínu si môžete presvetliť príplatkovým panoramatickým strešným oknom formátu 1400 x 860 milimetrov, ktoré siaha dozadu až nad hlavy zadných pasažierov.



Sports Tourer dostal navyše nové praktické detaily: Pre maximálne uľahčenie manipulácie s batožinou sú elektrické dvere batožinového priestoru ovládané senzorom bez fyzického dotyku vozidla. V kombinácii so systémom odomykania a štartovania bez kľúča “Keyless Open & Start” stačí malý pohyb nohou – naznačené kopnutie – pod zadným nárazníkom na otvorenie dverí batožinového priestoru (silueta vozidla premietaná na zem ukazuje správnu oblasť). Ďalšie kopnutie nohou pod nárazníkom aktivuje zatvorenie dverí. Inteligentný systém pri tom rozoznáva prekážky a v kritickej situácii zastaví pohyb dverí. Druhým detailom je uzáver palivovej nádrže. Konštruktéri Opel sa rozhodli vypustiť klasické skrutkovacie veko. Jednoducho stačí zasunúť pištoľ do hrdla a automatická klapka otvorí prívod do nádrže. Tankovanie je tak jednoduchšie, rýchlejšie a čistejšie.

Nová Insignia okrem adaptívnych reflektorov imponuje aj mnohými modernými asistenčnými systémami, ako žiadny iný konkurent v triede. V širokom zozname nájdete napr. adaptívny tempomat (ACC) s automatickým núdzovým brzdením, Lane Keep Assist s automatickou korekciou riadenia, asistenčný systém pre vyparkovanie využívajúci radarové senzory v zadnom nárazníku Rear Cross Traffic Alert, sledovanie mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, upozornenie na prekážku Forward Collision Alert, sledovanie odstupu Following Distance Indication či sledovanie dopravných značiek. Insignia novej generácie je prvým modelom Opel vybaveným aktívnou hliníkovou kapotou motora, ktorá sa v prípade kolízie s chodcom v priebehu milisekúnd zdvihne aby sa zväčšil odstup od tvrdých častí motora, čo výrazne znižuje riziko zranenia chodca. Rovnako tak aj kamerovým systémom so záberom 360° a virtuálnym pohľadom zhora, ktorý tvoria štyri kamery.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Nová Insignia sa môže pochváliť aj širokým portfóliom turbodúchadlom prepĺňaných benzínových a naftových motorov s priamym vstrekovaním paliva a s novými prevodovkami. Ponuku benzínových motorov otvára nový benzínový štvorvalec 1.5 Turbo, ktorý je k dispozícii v dvoch výkonových verziách a to so 103 kW (140 k) a 121 kW (165 k). Krátka verzia by mala dosahovať kombinovanú spotrebu 5,7 l/100 km, kombi 5,8-6,2 l/100 km. Ja som si na krátku testovaciu jazdu vybral práve túto silnejšiu verziu a príjemne ma prekvapila mimoriadne tichým a kultivovaným chodom. Porcia výkonu je viac než dostatočná pre drvivú väčšinu šoférov, vo vyššom pásme otáčok sa s ňou dá jazdiť aj dynamicky. Krivé slovo nemôžem povedať ani na presné dráhy 6-stupňovej manuálnej prevodovky a stabilný a zároveň komfortný podvozok s presným riadením.

Ďalšou významnou novinkou je štvorvalec 2.0 Turbo dosahujúci výkon 191 kW (260 k) a maximálny krútiaci moment 400 Nm s tiež zaujímavou kombinovanou spotrebou 8,6 l/100 km (8,7 l/100 km pri kombi). Pre špičkový motor je vyhradená úplne nová 8-stupňová automatická prevodovka a inteligentný systém pohonu všetkých kolies s funkciou torque vectoring – čo je unikátny prvok v strednej triede. Tento systém pohonu všetkých kolies high-tech využíva dve elektronicky ovládané multilamelové spojky namiesto klasického diferenciálu zadnej nápravy, vďaka čomu aktívne prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu na kolesá v zlomku sekundy podľa momentálnej jazdnej situácie. Okrem toho je táto verzia štandardne vybavená aj vynoveným adaptívnym podvoykom FlexRide, 18" výkonnými brzdami Brembo, akltívnym tlmením a zvýraznením hluku, navigáciou a Bose Sound systémom.



Paletu naftových agregátov tvorí štvorvalec 1.6 CDTI v dvoch výkonových verziách 81 kW (110 k) a 100 kW (136 k) dosahujúci kombinovanú spotrebu 4,0-4,3 l/100 km. Okrem toho optimalizovaný turbodiesel 2.0 CDTI s výkonom 125 kW (170 k) (spotreba kombinovaná 5,2/5,3 l/100 km). Okrem vylepšenej 6-stupňovej manuálnej prevodovke je v ponuke aj 6-stupňová (1.6 CDTI) a 8-stupňová (2.0 CDTI) automatická prevodovka.

Cena novej Insignie GS začína na veľmi sympatickej sume 20.490 Eur. Za túto cenu dostanete verziu vybavenú benzínovým motorom 1.5 Turbo (103 kW) v základnej výbave Selection. Tá obsahuje nepočetný zoznam výbavy, kde nechýbajú bezpečnostné prvky ako šestica airbagov, indikácia vzdialenosti, varovanie pred čelnou kolíziou, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, protikolízne brzdenie LSCMB či detekcia chodcov pred vozidlom a aktívna kapota. Medzi komfortnými prvkami nechýba bezkľúčové otváranie a štartovanie PEPS, bi-halogénové predné svetlomety, LED denné svietenie a LED zadné svetlá. Nechýba ani 7“ dotykový audiosystém 4.0 IntelliLink s Bluetooth a 7-mimi prémiovými reproduktormi a USB a mnoho iného. Za druhý stupeň Edition, ktorý obsahuje navyše asistenčný systém OnStar a 16“ disky z ľahkých zliatin, si priplatíte rovných 600 Eur. Za tretí stupeň Dynamic s množstvom prvkov navyše ďalších 1500 Eur navyše a za vrcholnú ponuku Innovation ďalších 400 Eur. Kombi verzia Sports Tourer je drahšia o rovných 1000 Eur. Ak ste v zozname výbavových stupňov hľadali a nenašli ostrú verziu s tromi písmenami OPC, musím vás sklamať, jej výroba sa neplánuje. Aspoň čiastočne ju má však nahradiť pripravovaná verzia GSI.

Presnejšiu špecifikáciu si môžete pozrieť v cenníku verzie Grand Sport a Sports Tourer.

Viac dojmov vám prinesieme v plnohodnotnom teste.

Text: Jaroslav Čík
Foto: autor

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]