Test: Hyundai i30 1.4 T-GDI Now! (05/2017)
|
redaktor: j.čík, 08.06.2017;
To, že automobily kórejskej produkcie už dávno nepatria medzi outsiderov, ale naopak, platí už nejaký ten piatok. Najnovšie to už na prvý pohľad dokazuje aj posledný počin z dielne Hyundai, nová generácia kompaktného hatchbacku i30.
Ďalší skok k vrcholu
Tretia generácia modelu i30 s typovým označením PD dorazila na náš trh koncom januára tohto roku. Rovnako ako jej predchodkyňa (GD 2012-2016), ktorú sme mali možnosť viackrát vyskúšať aj v našej redakcii, je kompletne navrhnutá a vyvinutá v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai v Nemecku a schádza z výrobných pásov v susednom Česku v Nošoviciach. Pre Hyundai ide o najdôležitejší model značky v Európe, čo dokazujú aj predajné úspechy. Z predchádzajúcich dvoch generácií sa od roku 2008 v Európe predalo vyše 800.000 kusov. Či sa však na tieto úspechy podarí nadviazať ukáže až čas.
Exteriér
Už prvé snímky ešte pred oficiálnym predstavením na parížskom autosalóne spôsobili tak trochu rozruch. Tradičným kórejským fluidným tvarom odzvonilo a dizajnéri sa tentokrát rozhodli vsadiť na konzervatívnejšie a menej konfliktné krivky á la VW Golf. Na túto zmenu mimochodom zareagovala aj porota medzinárodných expertov udelením prestížnej ceny za dizajn ‘iF Design Award 2016’ v kategórii produktov.
Niet sa čo čudovať, nový dizajn i30-tky pôsobí veľmi elegantne a uhladene zo všetkých uhlov aj keď z môjho pohľadu za zvyškom karosérie trochu zaostáva predná časť so šesťuholníkovou maskou chladiča s hrubým chrómovaným lemom, kaskádovitou výplňou a veľkým lesklým "H"-čkom uprostred. Športového ducha zachraňuje dlhá predná kapota, krátke previsy a dynamický predný nárazník s čiernym spodným spojlerom. Štýlovým prvkom sú aj nové vycibrené full LED reflektory (pre stretávacie a diaľkové svetlá) doplnené o účinné statické LED prisvecovanie do zákrut v kombinácii s vertikálne umiestnenými dennými LED svetlami, ktoré slúžia zároveň aj ako smerovky. Nechýbajú ani predné hmlovky, ktoré sú nenápadne umiestnené hneď vedľa v čiernych vstupných otvoroch vzduchu v nárazníku, ktoré majú za úlohu znižovať turbulenciu vzduchu v predných blatníkoch. Vzadu okrem zadných LED skupinových svetiel s charakteristickou grafikou upúta aj čierny aerodynamický spojler na zadnej hrane strechy. Piate dvere tradične zdobí chrómované logo značky, pod ktorým je umiestnená parkovacia kamera. Oproti predchodcovi tak už nie je schovaná za automaticky výklopným logom a tým pádom nie je chránená voči nečistotám.
Medzigeneračne sa okrem kriviek jemne pozmenili aj proporcie. Karoséria sa predĺžila o rovných 40 mm (4 340 mm), rozšírila o 15 mm (1 795 mm), no zároveň sa znížila o 15 mm (1 455 mm), vďaka čomu disponuje atletickejším postojom. Rázvor zostal nezmenený, t.j. 2 650 mm. Testovaný model zdobila sýto červená metalická farba, ktorá i30-tke nepochybne pristane. Ak so mnou nesúhlasíte, okrem nej si môžete vybrať z ďalších 7 metalických lakov, 3 perleťových a 2 základných farieb.
Interiér
Najväčší progres sa udial práve vo vnútri. Konštruktéri si dali skutočne záležať a vyhrali sa tu takmer k dokonalosti. Nová i30 sa môže pochváliť interiérom, ktorý by jej mohli pokojne závidieť aj niektoré prémiovejšie značky. Či už v ohľade príkladného dielenského spracovania, do posledného detailu premyslenej ergonómie alebo čistých a elegantných línií. Rovnako tak vďaka použitým, kvalitne pôsobiacim, materiálom. Medzi nimi nechýbajú mäkčené plasty a vo väčšej miere zmizli aj, na údržbu náročnejšie, lesklé čierne plochy. Svoje urobila aj zmena farby na pôvodne čiernych hladkých matných plastoch obkladov dverí.
Výborný dojem ale trochu kazí centrálny stredový displej, ktorý nie je integrovaný priamo do palubnej dosky, ale je akoby pripnutý nad výduchmi automatickej dvojzónovej klimatizácie. V testovanom prípade navyše len, na dnešné pomery už malou, 5" uhlopriečkou. Na rozlíšenie, grafické spracovanie či celkom rýchle reakcie na dotyk sa ale nemôžem sťažovať. Taktiež neprekáža ani vo výhľade na vozovku. Ak vám však dnešná pretabletovaná doba nič nehovorí, jeho veľkosť vám vadiť určite nebude. Pre ostatných ale v ponuke nechýba ani riešenie v podobe väčšieho 7" displeja so vstavanou navigáciou (pre Family za 790 Eur, pre Style v štandarde, pre Now! v Premium Packu za 1300 Eur).
Pochvalu si zaslúži aj prístrojový panel Supervision s prehľadným 4,2" LCD farebným palubným displejom umiestnený medzi výbornými jednoduchými čierno-bielymi budíkmi. Vylepšený palubný počítač po novom dokáže zobrazovať, podobne ako vozidlá koncernu VW, tri priemerné spotreby (od štartu/od natankovania/dlhodobá). Nový tvar dostal aj šikovný kožený volant s dobrým rozsahom nastavenia v 4 smeroch. Okrem nových, ľahko ovládateľných ovládačov (vľavo: audiosystém a telefón, vpravo: tempomat a palubný počítač) disponuje aj vyhrievaním.
Vyhrievanie nájdete rovnako aj pri dostatočne širokých a dlhých predných sedadlách. V testovanom prípade čalúnených kombináciou látky s elegantným vzorom a kože po krajoch. Obe sedadlá disponujú aj možnosťou nastavenia výšky vo veľkom rozsahu, vodičove navyše elektricky nastaviteľnou bedrovou opierkou. Pocitovo ponúka nová i30-tka v rámci segmentu dosť miesta vo všetkých smeroch. Nie však najviac. To platí aj takisto aj pre pasažierov vzadu. Okrem lakťovej opierky s držiakmi na poháre určite ocenia aj zadné výduchy klimatizácie.
Samozrejmosťou sú delené sedáky v pomere 3:2. Ako sme pri kórejských autách zvyknutí, nechýba ani množstvo úložných priestorov. Do všetkých dverí sa vám okrem drobností zmestia aj menšie fľaše, v strope nájdete výklopnú schránku na okuliare, na stredovom tuneli držiaky na poháre s krycou roletkou, priestor pod prednou posuvnou lakťovou opierkou a dva priečinky v spodnej časti stredovej konzoly po novom nahradil jeden zatvárací s USB/AUX portom, 12V zásuvkou a bezdrôtovou nabíjačkou na telefóny, ktorá sa v testovanej výbave Now! dodáva dokonca sériovo. Okrem toho tu nájdete množstvo ďalších komfortných prvkov ako bezkľúčový vstup a štartovanie, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, vonkajšie kľučky s osvetlením a veľa veľa iného.
Objemom batožinového priestoru 395 litrov jednoznačne patrí k lídrom vo svojej triede. Zbaliť sa s rodinou na víkend na chatu či vybaviť veľký rodinný nákup tak nebude žiadnym problémom. Po sklopení zadných operadiel sa priestor zväčší až na 1 301 litrov a vďaka dvojitému dnu sa nemusíte obávať odskoku sklopených operadiel od podlahy. Nová i30 je navyše prvým vozidlom Hyundai, u ktorého sa objavil otvor s dvierkami za zadnou lakťovou opierkou na dlhé predmety ako napr. lyže, no mohol by byť trochu väčší. Pod krytom podlahy prekvapí, dnes už málo v štandarde vídané, dojazdové rezervné koleso s náradím. Samozrejmosťou sú úchytné oká, háčiky a osvetlenie. Plusom je aj dostatočne vysoké vyklápanie piatych dverí a potešia aj vnútorné madlá na zavretie po oboch stranách.
Motor a prevodovka
Pod kapotou sa ukrýval úplne nový benzínový štvorvalec preplňovaný turbodúchadlom 1.4 T-GDI, ktorý práve v i30-tke zažíva svoju premiéru. Momentálne ide o najsilnejší motor z ponuky, čo však príchodom plánovanej športovej verzie s označením N ešte v tomto roku prestane platiť. Priamovstrekový agregát oproti atmosférickému predchodcovi schudol o 14 kg a pochváliť sa môže slušným krútiacim momentom 242 Nm v rozmedzí 1500 až 3200 ot./min.
V praxi sa motor prejavuje veľmi kultivovaným prejavom bez vibrácií a príkladným odhlučnením. So spomínanou porciou krútiaceho momentu dokáže i30-tka jazdiť mimoriadne svižne s dostatočnou výkonovou rezervou. Najmä ak sa prehupnete do vyšších otáčok, čo je sprevádzané až športovo pôsobiacou zvukovou kulisou. V meste na mňa však pôsobil najmä pri pokojnom rozbiehaní "odspodu" trochu tupší a vyžadoval si aj citlivejšie zaobchádzanie s plynovým pedálom. Po preradení z jednotky na dvojku som sa musel snažiť viac ako je zvykom, aby bol rozbeh skutočne plynulý a pripadal som si tak trochu ako klient autoškoly. Rovnaký pocit mali ale aj kolegovia z redakcie, takže mi odľahlo, že problém nakoniec nebol u mňa. Stačilo však pár jázd a bolo to neporovnateľne lepšie.
Tento problém by pravdepodobne vedela vyriešiť príplatková 7-stupňová automatická dvojspojková prevodovka (+ 1 850 Eur), ktorá sa ponúka ako alternatíva k sériovej, inak dobrej, manuálnej 6-stupňovej prevodovke s celkom presnými dráhami s primeranou dĺžkou. V meste pri 60-tke pokojne môžete jazdiť so zaradeným piatym prevodovým stupňom, pri diaľničnej 130-tke motor "točí" so zaradenou 6-tkou okolo 3000 otáčok, takže aj pri vyšších rýchlostiach je jazda stále komfortná a tichá. V nasledujúcej tabuľke uvádzam otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.
50 km/h |
4. stupeň |
1550 ot./min. |
60 km/h |
5. stupeň |
1550 ot./min. |
70 km/h |
6. stupeň |
1500 ot./min. |
90 km/h |
6. stupeň |
2000 ot./min. |
110 km/h |
6. stupeň |
2400 ot./min. |
130 km/h |
6. stupeň |
3000 ot./min. |
S novou i30-tkou som počas týždňa prešiel vyše 460 km a pri odovzdávaní vozidla mi palubný počítač zobrazoval celkovú priemernú spotrebu 7,3 litra na 100 km a dojazd ešte 101 km. K udávanej tabuľkovej spotrebe 5,4 litra som teda ani zďaleka nepriblížil, ale ani to nebolo mojim cieľom. Pri pokojnej a plynulej jazde to však nie je vôbec nereálne, na 34 km dlhej trase z Čertova pri Lazoch pod Makytou do Púchova si i30-tka vypýtala 5,7 l/100 km. Obstojne zvládla aj moju tradičnú rannú 15 km dlhú trasu do práce z okraja Pezinka na okraj Bratislavy za 6,4 l. Nevynechal som ani diaľnicu, kde si pri rýchlosti 130 km/h vypýtala 7,5 l/100 km. Fakt, že moderné downsizingové preplňované benzínové agregáty sú oproti atmosféram citlivejšie na zaobchádzanie s plynovým pedálom, sa opäť potvrdil. Štandardom je (vypínateľný) systém automatického vypínania a štartovania ISG. Ten je však nutné po každom naštartovaní vypnúť. Naopak, funkciu AutoHold, ktorá vám na križovatkách odľahčí nohu na brzdovom pedále, je zasa potrebné zakaždým zapínať.
Podvozok
Konštruktéri nenechali nič na náhodu ani v prípade podvozka, ktorý bol kompletne prepracovaný pre zvýšenie jazdnej dynamiky a zároveň zlepšenia komfortu. Niet sa čo diviť, veď Hyundai má už nejaký čas svoje Európske testovacie centrum situované na najnáročnejšom pretekovom okruhu na svete – legendárnom Nürburgring Nordschleife v Nemecku, kde sa nová i30-tka podrobila nespočetnému množstvu testovania.
Testovaná verzia, ako aj všetky ostatné, sú štandardne vybavené viacprvkovou zadnou nápravou s dvoma spodnými ramenami a plynokvapalinovými tlmičmi pruženia. Výsledkom je výborné držanie stopy aj pri rýchlych prejazdoch zákrutami. Ešte väčším tromfom, ktorý ocenia najmä ťažko skúšaní vodiči v našich končinách je, napriek väčším 17" kolesám, priam ukážkové žehlenie nerovností. V tomto ohľade patrí nová i30-tka k tomu naj vo svojom segmente. Zlepšilo sa aj riadenie, ktoré má oproti predchádzajúcej generácii o 10 % kratší prevod a reakciu vozidla na impulzy riadením o 15 milisekúnd rýchlejšiu. Ovládanie je tak citeľne lepšie a s dobrou spätnou väzbou od vozovky. Dobrý výkon podáva aj brzdová sústava, ktorá dostala zväčšené predné kotúče s priemerom 288 mm.
Bezpečnosť
Najnovšia generácia i30-tky zatiaľ nestihla absolvovať testy bezpečnosti spoločnosti Euro NCAP. Dá sa však predpokladať, že ak k tomu príde, dôstojne obstojí aj v tomto smere. Podľa výrobcu je karoséria vyrobená s podielom ocele vysokej pevnosti 53 %, vďaka čomu je karoséria o 22 % pevnejšia oproti predchodcovi. Vďaka zdokonaleným metódam lisovania za tepla je bočný panel karosérie aj s výstuhami vyrobený ako jediný diel, zatiaľčo pri predchodcovi ho tvorila kombinácia piatich komponentov. Nová technológia prispela k redukcii hmotnosti o 4,1 kg pri súčasnom zvýšení pevnosti a zlepšení absorpcie energie nárazu.
O posádku je pripravená postarať sa sústava 6 airbagov, v najvyššej výbave Style a taktiež akčnej Now! dostanete kolenný airbag vodiča navyše. Štandardom, a to už od základnej výbavy Classic, je systém automatického núdzového brzdenia AEB, systém varovania pred čelným nárazom FCWS, systém na sledovanie únavy vodiča DAA či systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu LKAS s korekciou volantu, ktorý oceníte najmä ak cestujete na dlhšie trate. Testovaný stupeň Now! pridáva aj zdokonalený systém automatického núdzového brzdenia AEB + s ochranou chodcov. Ten som ale našťastie nebol nútený vyskúšať, tak budem veriť, že funguje ako má. Najbohatšiu výbavu Style si môžete nad to všetko dovybaviť ešte systémom monitorovania mŕtveho uhla BSD a pri dvojspojkovej automatickej prevodovke aj adaptívnym tempomatom.
Obstarávacia cena
(spracované dňa 05.05.2017)
Najnižšia cena: i30 1.4i Classic |
12.990 €
|
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou: i30 1.4 T-GDi Now! |
18.590 €
|
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov: i30 1.4 T-GDi Now! |
19.090 €
|
Štandardná výbava |
Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESC s managementom stability VSM, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, kolenný airbag vodiča, posilňovač riadenia, imobilizér, bezkľúčový vstup a štartovanie, predné a zadné parkovacie senzory, parkovacia kamera, systém podpory udržania v jazdnom pruhu (LKAS), tempomat a obmedzovač rýchlosti, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný kožený volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, el. nastaviteľná bederná opierka vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 60/40, multifunkčný kožený volant, automatická dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s CD/MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru,
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, podsvietené vonkajšie kľučky dverí chrómované, hmlovky, full LED svetlá, zadné LED svetlá, disky z ľahkých zliatin 17", pneumatiky 225/45 R 17
|
Výbava za príplatok k základnej cene: |
lak - metalíza = 500 €
|
Porovnanie s konkurenciou (spracované: 05.05.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)
|
 |
 |
 |
 |
|
|
|
|
|
Značka a model |
Hyundai i30 |
Opel Astra |
Mazda 3 |
Seat Leon |
Motor |
1.4 T-GDi |
1.4 Turbo |
2.0 Skyactiv-G |
1.4 TSI ACT |
Stupeň výbavy |
Now! |
Innovation |
Revolution |
Excellence |
|
|
|
|
|
Zdvihový objem motora |
1353 |
1399 |
1998 |
1395 |
Uloženie / počet valcov |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
R/4 |
Preplňovanie |
áno |
áno |
nie |
áno |
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) |
103/6000 |
110/5000 |
88/6000 |
110/5000-6000 |
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) |
242/1500-3200 |
245/2000 |
210/4000 |
250/1500-3500 |
|
|
|
|
|
Prevodovka |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
6-stupňová manuálna |
|
|
|
|
|
Pohon |
predný |
predný |
predný |
predný |
|
|
|
|
|
Max. rýchlosť (km/hod) |
210 |
215 |
195 |
215 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) |
8,9 |
8,3 |
8,9 |
8,0 |
Priemerná spotreba (l/100 km) |
5,4 |
5,4 |
5,1 |
4,9 |
|
|
|
|
|
Pohotovostná hmotnosť (kg) |
1204 |
1203 |
1205 |
1241 |
|
|
|
|
|
Dĺžka (mm) |
4340 |
4370 |
4465 |
4263 |
Šírka (mm) |
1795 |
1871 |
1795 |
1816 |
Výška (mm) |
1455 |
1485 |
1450 |
1459 |
Rázvor (mm) |
2650 |
2662 |
2700 |
2636 |
Počet dverí/miest |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
5/5 |
Objem batožinového priestoru (l/VDA) |
395/1301 |
370/1210 |
364/1263 |
380/1210 |
|
|
|
|
|
Záruka |
5 rokov bez obmedzenia km |
5 rokov / 150.000 km |
3 roky / 100.000 km |
6 rokov / 150.000 km |
|
|
|
|
|
Cena modelu bez príplatkov (€) |
20.690 |
19.790 |
20.390 |
19.640 |
Akčná cena (€) |
18.590 |
17.990 |
- |
18.960 |
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) |
19.090 |
20.320 |
20.885 |
20.999 |
Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:
Opel Astra
má navyše: systém pomoci na diaľku OnStar, rozoznávanie dopravných značiek, ambientné osvetlenie interiéru,
nemá: kolenný airbag vodiča, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, lakťovú opierku vzadu s otvorom na lyže, vonkajšie chrómované kľučky s osvetlením, statické prisvecovanie do zákrut, full LED predné svetlá
Mazda 3
má navyše: LED hmlovky (i30 má klasické), 7" farebný displej (i30 má 5"), systém stráženia mŕtveho uhla RVM, digitálne rádio DAB, 18" hliníkové kolesá (i30 má 17"), audiosystém BOSE s 9 reproduktormi (i30 má 6), farebný Head Up displej, rozoznávanie dopravných značiek, kruhový ovládač HMI na stredovej konzole na obsluhu rádia, telefónu cez Bluetooth® a nastavenie funkcií vozidla
nemá: asistent na udržanie jazdného pruhu LKA, kolenný airbag vodiča, bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, lakťovú opierku vzadu s otvorom na lyže, vonkajšie chrómované kľučky s osvetlením, polokožené čalúnenie sedadiel, statické prisvecovanie do zákrut
Seat Leon
má navyše: predné LED hmlovky, nastaviteľnú bedernú opierku sedadla spolujazdca, 8 reproduktorov (i30 má 6), ambientné osvetlenie interiéru
nemá: bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu, vonkajšie chrómované kľučky s osvetlením
Záverečné hodnotenie
Kórejský výrobca opäť ukázal, že to myslí vážne. Kým väčšina značiek napreduje krokom, Hyundai to berie rovno skokom. Aj keď výrazná zmena zovňajšku nemusí sadnúť všetkým majiteľom predošlej generácie, ukážkový a bohato vybavený interiér zoberie dych aj fanúšikom nemeckých značiek. Na výkonnom agregáte by sa síce našli nejaké drobné slabiny, zato komfortný a sebaistý podvozok si zaslúži veľkú pochvalu. Tretia generácia obľúbenej i30-tky má tak všetky predpoklady aby pokračovala v šlapajach svojich úspešných predchodcov a ešte viac potrápila svojich konkurentov.
Fotogaléria
Ostatné testy značky Hyundai:
Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2
Dňa: 08.06.2017
Text a foto: Jaroslav Čík |