Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Download

Sociálne siete
 

testy
Test: Volvo V90 D5 AWD Cross Country Pro (07/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 23.08.2017;

Prémiová švédska značka Volvo vyrobila model V90 s prívlastkom Cross Country. Otestovali sme ho s naftovým motorom D5 vo výbave s prívlastkom Pro. testoval Karol Zechmeister





Luxusný dobrodruh

V práci jazdíte na Scanii, doma máte SAAB a snívate o Koenigseggu, váš prvý mobilný telefón bol Ericsson, iný nábytok ako z IKEA nemáte, máte ale na sebe tričko z H&M, vaše obľúbené farby sú modrá a žltá, na obed ste mal Köttbullar, vaša milá používa na skrášlenie (určite to nepotrebuje) výrobky Oriflame, vysávate doma Electroluxom a kosíte trávnik Husqvarnou, v puberte ste pozerali filmy s Dolph Lundgrenom, váš obľúbený spisovateľ je Stieg Larsson, chceli by ste vedieť lyžovať ako Jon Olsson, v hokeji fandíte Tre Kronor (po vypadnutí našich samozrejme) a víťazstvo zapíjate dvojitou Absolut vodkou pri songu ABBA – Dancing Queen. V posteli túžite po švédskej... no, nechajme to tak. Ale hlavne - závidíte susedovi to jeho nové Volvo.

Pretože tie nové Volvá vyzerajú naozaj dobre. A toto obzvlášť. Jedná sa o model V90 s prívlastkom Cross Country, ktorý sa nezľakne ani nespevneného povrchu a v predaji na našom trhu je od minulého roku.

Kombi verzie ponúka Volvo už cez 60 rokov. Všetko začal model P445 Duett v roku 1953. Novšie modely 245/265 (1974 – 1993) a neskôr aj 850 (1991 – 1997) a väčšie 940/960/V90 (1990 – 1997) sa vyznačovali hranatou karosériou s kolmým zadným vekom. Ideovým predchodcom testovanej verzie bol najprv model s označením V70 XC, ten sa na Slovensku predával v rokoch 1998 a 1999. Nasledovník sa volal XC70, bol v predaji v prvej generácii od roku 2003 do 2007. Druhá generácia bola v predaji v rokoch 2007 až 2016 a kolega ju otestoval v roku 2010.

Exteriér
Nový dizajnový štýl značky sa prvýkrát predstavil na novej generácii modelu XC90. Hlavné prvky nesie aj model V90. Svietiace Thorove kladivá v predných svetlometoch sú hlavným poznávacím znakom. Úzka a kolmá predná maska so zvislým prerušovaným rebrovaním dopĺňaj tvár tohto Švéda. Jeho bočný profil je úzky a pretiahnutý. Vzadu nechýbajú typické zvislé združené svetlomety končiace vo vodorovnej polohe vo veku. To sa mimochodom vyznačuje šikmým zadným oknom dodávajúcim celku dávku športovosti.


Nakoľko sa jedná o offroadovú verziu, nechýba oplastovanie okolo spodku karosérie a blatníkov, vpredu aj vzadu je ozdobené striebornou lištou. Práve v nej sa vzadu nachádzajú dve chrómové koncovky, pri bližšom skúmaní zistíte, že skutočné ukončenie výfukového potrubia je schované tesne pred nimi. Zaujmú dvojfarebné 19-palcové disky kolies a vyššia svetlá výška oproti bežnej verzii o 65 mm. Vozidlo disponuje prirodzeným rešpektom. Je tak akurát robustné. Aj napriek svojim rozmerom si zachováva vysoký stupeň dynamiky. Pôsobí na mňa ako vyšportovaný štíhly elegán v drahom kvalitnom turistickom oblečení. Budí pozornosť takmer všade, ale hlavne u majiteľov vozidiel Volvo. A tak sa mi stalo, že na parkovisku pánko najprv peši prešiel okolo, aby následne sadol do S60-ky a išiel si oči vyočiť jazdou okolo, a na diaľnici pri predbiehaní modelu V70 sa objavil v okne vodiča veľký palec hore. Áno, svojou prítomnosťou na ceste narušuje svet nemeckej prémiovej trojky. A to je len a len dobre. Dizajn nových modelov Volvo jednoznačne chválim.

Interiér
Ovládač k vozidlu dáva ihneď najavo, čo môžete očakávať vo vnútri. Je totiž potiahnutý kožou rovnakej farby, akej sú poťahy sedadiel - wau. Vyťahovať ho z vrecka ani nemusíte, vstup je bezkľúčový. V interiéri sa prémiovosť prejavuje plnou silou. Už pri príchode k autu zaujmú podsvietené kľučky, následne podsvietené kovové nástupné prahové lišty. Bledé stvárnenie nemôže pôsobiť inak, ako luxusne. Všetky použité materiály sú použité s umom. Či už je to koža, drevo, plast alebo kov, ich zladenie je efektné, radosť sa dotýkať. Zmysel pre detail sa prejavuje pri vnútorných kľučkách, pri bezrámovom vnútornom spätnom zrkadle, pri švédskej vlajke na čalúnení sedadiel a najmä pri kovových ovládačoch s úpravou pripomínajúcou diamantový výbrus na stredovom tuneli. Dvojfarebný volant si tiež zaslúži obdiv. Celá prístrojovka je strohá, prevažuje jednoduchosť s minimom tlačidiel a kraľuje jej stredový dotykový tablet. Chod všetkých tlačidiel aj ovládačov na výduchoch je exaktný. Prístroje pred volantom sa zobrazujú digitálne. Rozlíšenie, grafika a možnosti zobrazenia sú špičkové. Celkovú príjemnú atmosféru na palube dotvára náladové osvetlenie, na výber je sedem farieb.


Jediný kompromis, čo sa týka priestoru, musí urobiť zadný stredný cestujúci kvôli značnému tunelu na podlahe. Inak je ho tu v každom smere dostatok. Zadní cestujúci sú rozmaznávaní 4-zónovou klimatizáciou nastaviteľnou na displeji medzi prednými sedadlami, vyhrievanými sedadlami, 230-voltovou zásuvkou a v neposlednom rade veľkým panoramatickým strešným oknom, ktorého predná časť sa dá otvoriť. Manipulácia s detskými sedačkami je veľmi dobrá vďaka do veľkého uhla otvárajúcim sa dverám. Takisto si pochvalu zaslúžia protislnečné roletky, pri letných horúčavách takmer nutnosť.

Po otvorení elektricky ovládaného zadného veka sa kryt batožinového priestoru sám odsunie vyššie, aby sa v plnej kráse ukázalo miesto na uloženie všetkého potrebného. Aj tu kraľuje bledá farba. Pri zameraní modelu, kedy sa očakáva vo vnútri aj nejaké to zašpinené oblečenie, topánky, možno bicykel, by som radšej volil tmavšie čalúnenie. Niekedy stačia už len zašpinené kolesá kočíka a je po parádnej čistote. Je tu gumený koberec, ale ten je opäť bledý. Z dna sa dá vyklopiť rozdeľovník s popruhmi a celé dno sa dá vyklopiť, pričom v hornej polohe drží vďaka plynovej vzpere (!). Zadné operadlá sa po stlačení príslušných tlačidiel samé sklopia. Ochrannou sieťou sa dá oddeliť priestor od cestujúcich, po pripevnení na sklopené zadné operadlá môžu dvaja cestujúci prevážať polovicu skladu z IKEA. Sú tu háčiky, úchytné oká a, ako v celom interiéri, tu svietia LED lampičky. LED svetlo je aj vo veku a osvetľuje priestor pod ním, háčiky sú súčasťou madiel. Šikovne schovaný je vo veku výstražný trojuholník.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy
Benzínovú aj naftovú motorovú ponuku tvoria len preplňované štvorvalce. Pod kapotou testovaného modelu je motor s označením D5. Jedná sa o motor s objemom 1969 ccm. Jeho maximálny výkon je štandardne 173 kW pri 4000 ot./min a najväčší krútiaci moment 480 Nm v rozmedzí 1750 – 2250 ot./min. Testovaný motor je však upravený softvérom Polestar. Týmto zásahom sa zvýšil výkon na 177 kW a krútiaci moment na rovných 500 Nm. Je preplňovaný dvomi rôzne veľkými turbodúchadlami a disponuje Power Pulse systémom, ktorý funguje do rýchlosti 30 km/h a pomáha roztočiť turbodúchadlá stlačeným vzduchom zo zásobníka. Tým sa eliminuje oneskorená reakcia na stlačenie plynu pri rozjazde, keď sa k turbám ešte nedostáva dostatok vzduchu. Motor je spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a poháňané sú všetky štyri kolesá. Páči sa mi detail v podobe štartovania a vypínania motora - deje sa to pootočením ovládača, ktorý sa vracia do pôvodnej polohy.

V praxi sa papierové technické skutočnosti prejavujú tak, že pohon poskytuje vozidlu naozaj skvelú dynamiku. Vodič má k dispozícii dostatok výkonu v akejkoľvek chvíli. Aj v diaľničných rýchlostiach za zákonom povolenou rýchlosťou je jeho rezerva značná. Predbiehania sú hračkou, s úplnou samozrejmosťou stále ochotne zrýchľuje. Hranicu neochoty som nezistil. Ale ticho je na palube takmer stále rovnaké, odhlučnenie chválim.

Volič jazdných režimov ponúka päť možností – Eco, Comfort, Off Road, Dynamic a Individual. Mení sa charakteristika pre motor, prevodovku, riadenie, brzdy, podvozok, displej pred vodičom a ESP systém. Na bežné vozenie ponúka ten správny kompromis režim Comfort. V režime Eco sa digitálny otáčkomer zmení na Eco ukazovateľ. V režime Dynamic zasa poskočia otáčky motora vyššie a auto je pripravené podať maximálny výkon, reakcia na stlačenie plynu je rýchlejšia.

Ale človek sa v tomto aute nemá chuť ponáhľať. Skôr si chce užiť ten komfort, ktorý ponúka. Jazda by sa dala opísať aj ako wellness plavba. Predné elektricky nastaviteľné sedadlá s dvomi pamäťami nastavenia ponúkajú totiž masáž - a tá naozaj stojí zato. Akoby malé detské päste masírujú chrbát od bedier až takmer medzi lopatky. A k tomu zapnuté ventilovanie – raj za volantom. Bedrové opierky a bočnice sú tiež nastaviteľné, rovnako ako predná časť sedáka. A práve tu som narazil na jedno negatívum. Po jeho predĺžení vznikne priehlbina a zrazu hrana tlačí do stehna. Malý, ale pri dlhej ceste celkom podstatný fakt. Avšak aj pri skrátenej verzii sedák podopiera stehná dostatočne.

V zornom poli vodiča hrá dôležitú úlohu Head-Up displej. Je farebný a zobrazuje okrem aktuálnej rýchlosti aj pokyny navigácie a načítané dopravné značky. Všetko je výborne čitateľné. Rovnako ako údaje na digitálnom paneli pred vodičom. Pri potrebe odčítania spotreby sa zobrazí malé okienky vpravo dole, údaje sa resetujú podržaním tlačidla na ľavej volantovej páčke. Nie je to príliš šťastné riešenie. Radšej som spotrebu sledoval na veľkom stredovom displeji.

V meste si tento švédsky koráb vypýtal na krátkej rannej jazde do redakcie 8,4 l / 100 km, pri 50 km/h drží prevodovka otáčky na hodnote tesne pod 1500 / min. Oveľa lepšie sa mu však plaví mimo mesta, na šírych okresných cestách a diaľniciach. Trasa BA – TT skončila spotrebou 6,2 l / 100 km. Medzi Trnavou a Banskou Bystricou si vypýtal o liter viac. Na okresných cestách sa dá dostať na 5,8 l / 100 km. Donovaly sa prešli za 6,2 l / 100 km a trasa BA – Zochova chata – BA skončila spotrebou 7,7 smerom nahor a 5,4 l smerom dole. Pri rýchlosti 90 km/h sú otáčky rovnaké ako pri 50 km/h – cca 1490 / min. Pri diaľničnom tempe 130 km/h je ich hodnota 2100 ot./min. Prevodovka radí jemne, oneskorenie pri náhlom zošliapnutí plynu nie je výrazné.

Na ovládanie všetkého cez dotykový displej si treba zvyknúť. Aj keď je menu celkom prehľadné, občas som sa v ňom strácal. Navyše sú dosť na ňom vidieť odtlačky prstov. Jediné hardvérové tlačidlo mi pripomína staré Nokie. To nepíšem ako kritiku, práve naopak. Jeho stlačením sa proste dostanete vždy do základného zobrazenia, čo je veľmi praktické. Horšie to je s ovládaním ventilácie počas jazdy, keď jednoducho musíte sklopiť zrak a minimálne v dvoch krokoch vykonať požadované nastavenie. Zobrazenie hudobných súborov by mohlo byť „počítačové“, aby bolo vidieť jednotlivé zložky ako súbory. Tu sa vytvorí zmes interpretov a albumov zo všetkých súborov na médiu, čo je trochu neprehľadné. Ale zasa sa pekne zobrazujú cover obrázky.

Pochvalu si zaslúži veľký okrúhly ovládač hlasitosti pred pákou a samotný audiosystém značky Bowers & Wilkins je špičkový. Vysoký dojem robí už len dizajn výškového stredového reproduktora na palubnej doske. 19 reproduktorov vykúzli v kabíne úžasný hudobný zážitok. Tým je hlavne voľba posluchu ako v Göteborgskej koncertnej sále, lebo tá funguje ako teleport. Zrazu sedím v smokingu v plnom javisku, pozerám sa na jedinečnú architektúru a nádherné steny pokryté javorovým drevom. Na pódium zrazu napochodujú členovia skupiny AC/DC, Angus Young spustí svoj prvý gitarový rif a ja si následne vychutnávam nezameniteľný vokál Briana Johnsona. Takto priestranný a čistý zvuk som ešte v žiadnom aute nazažil – špičkové.

Podvozok
Zatiaľ čo vo vnútri vás auto každým kúskom presviedča o svojej kvalite, zvonku vám dáva najavo svoju dobrodružnú povahu. Zrazu máte chuť s ním objavovať nové miesta. Chcete odbočiť na neznámu vedľajšiu cestu a zistiť, čo je na jej konci. Že ste na ňu naozaj odbočili vám vozidlo nedá nijako pocítiť. Filtrovanie nerovností na bežnej ceste robí s úplnou samozrejmosťou, v tichosti. No a keď máte zrazu pod kolesami trávu, štrk, kamene, keď sa lesná cesta zdvíha a klesá, hrboly sú väčšie, tak... sa nedeje vôbec nič zvláštne. Akoby ste stále išli po asfalte. Vďaka veľkej svetlej výške 218 mm, ktorou Volvo hravo poráža konkurentov (Audi A6 allroad 185 mm, Mercedes-Benz E-trieda All-Terrain 156 mm), a nájazdovým uhlom si môže dovoliť na nespevnenej ceste naozaj dosť. V režime Off Road vám auto nedovolí ísť rýchlo a smerom dolu udržuje ustálenú rýchlosť. Vzduchové pruženie a automatické udržiavanie svetlej výšky na zadnej náprave spolu s adaptívnymi tlmičmi sa starajú o komfortné pruženie s minimálnymi pohybmi karosérie.


Bezpečnosť
V nárazových testoch Euro NCAP bol rozbitý model S90, z ktorého testovaný model vychádza a ten získal 95 % za ochranu dospelých cestujúcich, 80 % za ochranu detí, 76 % za ochranu chodcov a 93 % za bezpečnostné systémy.

Volvo neustále vyzdvihuje bezpečnosť svojich modelov. Za volantom je pocit bezpečia naozaj citeľný. Už len to, že ako vodič vidím prednú kapotu, mi dáva určitý stupeň neohrozenia. Ovládanie adaptívneho tempomatu na ľavom ramene volantu je veľmi jednoduché. Funkčne to nie je úplne ideálne. Na diaľnici treba dosť často pretláčať plyn, nakoľko systém brzdí aj pri nastavení najmenšieho odstupu dosť skoro. Ale takto to funguje aj v iných vozidlách rôznych značiek.


Páči sa mi jemné vrátenie vozidla medzi načítané pruhy pohybom volantu. Vlastne všetky varovania a zásahy sú decentné, vodiča neprekvapia a neotravujú, dá sa na nich spoľahnúť, všetko funguje ako má. Aj samostatné zastavenie na križovatke, pre následný rozbeh stačí ťuknúť na plyn a auto sa rozbehne na predtým zvolenú rýchlosť. Masívne spätné zrkadlá s veľkým varovaním pred autom v mŕtvom uhle a načítané dopravné značky sú tiež dôležitým prvkom bezpečnostnej výbavy. Tie sa zobrazujú okrem už spomenutého Head-Up displeja aj na digitálnom paneli pred vodičom. Šikovným detailom sú trysky ostrekovača čelného skla integrované do stieračov. V motorovom priestore sú pekne vidieť hadičky smerujúce priamo do ramien, za pozornosť stojí aj umiestnenie viečka nádrže kvapaliny do ostrekovačov. Takisto chválim obraz zo všetkých štyroch kamier, ten je ostrý ako britva. Ponúka aj 360-stupňový pohľad z vtáčej perspektívy. Pocit bezpečia na palube je naozaj vysoký. Vozidlo vďaka svojim rozmerom a systémom pôsobí ako osobný ochranca.

Obstarávacia cena (spracované dňa 31.07.2017 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
V90 D4 AWD Cross Country
53.900 €
Cena testovanej verzie bez príplatkov:
V90 D5 AWD Cross Country Pro
63.100 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
V90 D5 AWD Cross Country Pro
82.070 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
CITY SAFETY - autonómne núdzové brzdenie v prípade hroziacej kolízie s iným vozidlom, chodcom, cyklistom či vysokou zverou, aktívne počas dňa i noci, systém automatického zabrzdenia v križovatke pri hroziacej zrážke s protiidúcim vozidlom, LKA (Lane Keeping Aid) - aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu (aktívne v rýchlosti medzi 65 - 200 km/h), OLM (Oncoming Lane Mitigation) - systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu: pri prekročení vodorovného značenia jazdného pruhu a hroziacej zrážke s detekovaným protiidúcim vozidlom automaticky zasiahne do riadenia pre návrat do vlastného jazdného pruhu (aktívne v rýchlosti medzi 60 - 140 km/h), DAC (Driver Alert Control) - systém sledovania bdelosti vodiča, RSI (Road Sign Information) - systém sledovania dopravných značiek, obmedzovač rýchlosti, vrátane možnosti prispôsobenia max. povolenej rýchlosti podľa dopravného značenia, adaptívny tempomat ACC, asistent pre jazdu v kolóne, upozornenie na bezpečný odstup, Pilot Assist - asistent pre poloautonómnu jazdu do rýchlosti 130 km/h, držanie vozidla v strede jazdného pruhu, ABS (Anti-lock Brake System) s elektronickým rozdelením brzdnej sily EBD (Electronic Brake Distribution), ESC (Electronic Stability Control) - stabilizačný systém vr. kontroly trakcie, kontroly nedotáčavosti a kontroly brzdenia motorom, asistent jazdy s prívesom, CTC (Corner Traction Control) - systém kontroly trakcie v zákrutách s vektorovaním krútiaceho momentu, RSC (Roll Stability Control) - systém ochrany pred prevrátením vozidla, AWD (All Wheel Drive) - elektronicky riadený pohon všetkých kolies vrátane stálej trakcie, HDC (Hill Descent Control) - asistent pre bezpečný zjazd z prudkého svahu, Run-off Road Mitigation - systém ochrany pred nechceným zídením z cesty, automatický zásah do riadenia, prípadne aj spomalenie vozidla, systém pohltenia energie vertikálneho nárazu v predných sedadlách - ochrana pred zranením chrbtice, systém prípravy predných bezpečnostných pásov pred hroziacou nehodou, predpínače bezpečnostných pásov pre všetky sedadlá, systém automatického brzdenia po náraze na zabránenie sekundárnym nehodám, WHIPS (Whiplash Protection Seating System) - systém ochrany proti hyperflexii krčnej chrbtice na všetkých sedadlách, extrémne pevná konštrukcia karosérie s vysokým využitím ultrapevnej boronovej ocele, airbagy čelné pre vodiča a spolujazdca, airbagy bočné pre vodiča a spolujazdca, airbagy hlavy a ramien “Inflatable curtain“ pre všetky rady sedadiel, airbag pre kolená vodiča, SIPS (Side Impact Protection System) - unikátny systém ochrany pred bočným nárazom, EBA (Emergency Brake Assistance) - Brzdový asistent a systém prípravy brzd na núdzové brzdenie, bezpečnostný stĺpik riadenia nastaviteľný v dvoch osiach, bezpečnostný brzdový pedál s uvoľnením pri náraze - ochrana nôh vodiča, EBL (Emergency Brake Lights) - systém regulácie núdzového brzdového svetla a aktivácia výstražných svetiel pri spomalení pod 10 km/h, elektrická parkovacia brzda s automatickým uvoľnením a funciou Auto HOLD, HSA (Hill Start Assist) - asistent rozjazdu do kopca, elektrický posilňovač riadenia EPAS, funkcia automatického zamykania za jazdy, funkcia automatického odomknutia vozidla po nehode, dvojstupňové odomykanie dverí, funkcia panického spustenia alarmu z diaľkového ovládača, upozornenie na používanie bezpečnostných pásov na všetkých sedadlách, vypínač airbagu na strane spolujazdca, úchyty ISOFIX na zadných vonkajších sedadlách, mechanická detská poistka na zadných dverách, iTPMS - systém monitorovania tlaku v pneumatikách, súprava na opravu defektu
Interiér:
manuálne nastaviteľné predné sedadlá s elektrickým nastavením výšky, vrátane nastavenia sklonu sedáku vodiča, automatická dvojzónová klimatizácia ECC, peľový filter, systém udržiavania kvality vzduchu v interiéri AQS, výduchy klimatizácie pre druhý rad sedadiel, digitálny prístrojový panel s 8-palcovým displejom vodiča, Audiosystém Sensus Connect High Performance (9-palcový centrálny dotykový displej, 10 reproduktorov, celkový výkon 330W, tethering cez Wi-Fi alebo Bluetooth - dátové párovanie so smartfónom, internetové rádio a aplikácie, Bluetooth Handsfree, Audio Streaming, vstupy pre externé zariadenia USB + AUX), multifunkčný volant s ovládaním audiosystému a tempomatu, tlačidlá v úprave lesklá čierna, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty a hodiny, 3-ramenný kožený volant s s hliníkovým obložením tlačidiel Uni Deco, kožou potiahnutá hlavica radiacej páky, dažďový a svetelný senzor, predná lakťová opierka na stredovom tuneli s držiakom nápojov, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, bezkľúčové štartovanie, elektrické ovládanie predných a zadných okien (s funkciou auto-up/auto-down), funkcia Eco+ (modifikácia systému Start-Stop, Eco klíma a funkcia plachtenia), funkcia svetiel “Approach Light“ - osvetlenie pre cestu k vozidlu, funkcia svetiel “Home Safe“ - osvetlenie pre bezpečnú cestu od vozidla, osvetlenie interiéru s oneskoreným zhasínaním, sklopné sedadlá v druhom rade, delené v pomere 40/60, vrátane otvoru na prepravu dlhých predmetov, zadná lakťová opierka s držiakom nápojov, textilné koberčeky vpredu a vzadu, plastové prahové lišty Volvo vpredu a vzadu, 12V elektrická zásuvka na zadnej strane stredového tunelu, štyri kotviace oká v batožinovom priestore, dva vešiaky pre nákupné tašky po stranách batožinového priestoru, kryt batožinového priestoru, poloautomatický, systém Start/Stop, farebne zladené vonkajšie spätné zrkadlá a kľučky dverí, odkladacie vrecko na stredovom tuneli vpredu u spolujazdca, vnútorné spätné zrkadlo automaticky zatmaviteľné, LED predné svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel AHB 1.generácie (zap./vyp.), integrované denné svietenie LED v tvare “T”, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, organizér pod podlahou batožinového priestoru, kovová nakladacia hrana batožinového priestoru, parkovacie senzory vzadu, elektrická 4-smerová bedrová opierka sedadiel vodiča a spolujazdca, dekoračné drevené obloženie interiéru Black Walnut, vysokolesklé chrómové strešné lišty, plne grafický digitálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom vodiča, komfortné kožené čalúnenie - koža Agnes Nappa s unikátnym prešívaním Cross Country, elektrické ovládanie sedadla vodiča a spolujazdca, vrátane pamäťovej funkcie pre sedadlo vodiča a spätné zrkadlá, kovové nástupné prahy dverí s nápisom Volvo podsvietené, kožou potiahnutý diaľkový ovládač kľúča od vozidla Inscription, volič jazdných režimov (nastavenie charakteristiky pre motor, prevodovku, riadenie, brzdy, podvozok, displej vodiča, ESC), Osvetlenie interiéru - vysoká úroveň (obsahuje osvetlenie strednej úrovne, plus: náladové viacfarebné osvetlenie vpredu aj vzadu (7 motívov), odkladacie priestory v predných a zadných dverách, nástupný priestor vpredu aj vzadu, podsvietené prahové lišty vpredu aj vzadu, priestor na nohy vzadu, ambientné osvetlenie vo dverách vpredu aj vzadu, ambientné osvetlenie prístrojovej dosky, držiaky nápojov vpredu, prevádzkové osvetlenie dverí batožinového priestoru, dekoračné obklady výduchov vzduchu - lesklé čierne prevedenie Piano Black)
Exteriér:
mriežka chladiča a spodná časť predného nárazníka v prevedení Cross Country, zadný nárazník v prevedení Cross Country, dve integrované lichobežníkové koncovky výfuku, rozšírené lemy blatníkov, prahov a spodných častí nárazníkov v matne čiernom prevedení, lemovanie bočných okien vo vysokolesklom čiernom prevedení, modifikovaný, komfortne ladený podvozok Touring, svetlá výška podvozka 210 mm (zvýšenie o 65 mm oproti V90), predné hmlové svetlá LED s prisvecovaním do zákrut, 19-palcové disky z ľahkej zliatiny, 5-lúčové s dvojitými lúčmi, prevedenie Black/Diamond Cut, pneumatiky 235/50 R19
Výbava za príplatok k základnej cene: • lak – metalíza = 960 €
• Business paket (Smartphone integrácia, CarPlay a Android Auto, navigačný systém Sensus vrátane bezplatných aktualizácií mapových podkladov, aktívny parkovací asistent = 1870 €
• Light paket (vysokotlakové ostrekovače svetlometov, vonkajšie spätné zrkadlá automaticky zatmaviteľné, kompletné LED svetlomety: ABL - aktívne natáčanie do zákrut Active Bending Lights a AHB II - inteligentný asistent diaľkových svetiel s aktívnym tienením) = 900 €
• Climate paket (4-zónová automatická klimatizácia, ovládací displej pre druhý rad sedadiel, chladená schránka v palubnej doske, zatmavené sklá zadných okien, od B-stĺpika dozadu) = 880 €
• Luxury paket (elektricky nastaviteľné bočné vedenie predných sedadiel, elektricky nastaviteľné bočné vedenie predných sedadiel, masážna funkcia pre operadlá predných sedadiel, čalúnenie koža Nappa Comfort perforovaná s ventiláciou vpredu, 230V elektrická zásuvka v zadnej časti stredového tunelu = 1600 €
• Versatility paket (automatický kryt batožinového priestoru, elektrické ovládanie dverí batožinového priestoru) = 550 €
• Versatility Pro paket (ochranná sieť v batožinovom priestore, systém uchytenia nákupných tašiek v batožinovom priestore, bezkľúčový prístup Keyless Drive prídavný mini diaľkový ovládač vodotesný, osvetlené vonkajšie kľučky dverí a vonkajší nástupný priestor bezdotykové ovládanie veka batožinového priestoru pohybom nohy, 12V elektrická zásuvka v batožinovom priestore, zadné operadlá elektricky sklopné z batožinového priestoru) = 950 €
• Winter paket (vyhrievané predné sedadlá, vyhrievané dýzy ostrekovačov čelného skla) = 350 €
• Xenium paket (panoramatická strecha, grafický Head-Up displej, slnečné clony zadných bočných okien, čalúnená palubná doska a vrchná časť panelov dverí s prešitím, 360-stupňový pohľad zhora) = 4970 €
• vzduchové pruženie na zadnej náprave a adaptívne tlmiče Four-C, nastaviteľná charakteristika pruženia = 1980 €
• IntelliSafe Surround paket (BLIS - monitorovanie slepého uhla, LCMA - asistent pre zmenu jazdného pruhu, CTA - varovanie pred krížením cesty iným vozidlom, RCM - systém prevencie nárazu zozadu, asistent riadenia - pri vybočení z pruhu a hroziacej zrážke s vozidlom prichádzajúcim zozadu automaticky zasiahne do riadenia) = 600 €
• vyhrievané zadné sedadlá = 260 €
• vyhrievaný volant = 230 €
• 3-ramenný športový kožený volant, perforovaná koža s dekoratívnym obložením Uni Deco = 120 €
• laminované sklá bočných okien predné bočné s vodoodpudivým povrchom = 900 €
• Volvo Guard Alarm s náklonovým a pohybovým čidlom, dvojité uzamykanie zámkov dverí, funkcia privátneho zamykania = 540 €
• dojazdové rezervné koleso 125/80 R18 vrátane zdviháku = 110 €
• Polestar optimalizácia výkonu (240 k / 500 Nm) = 1200 €

Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 01.08.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Offroadovú verziu svojich modelov tejto veľkosti ponúkajú dvaja z troch nemeckých konkurentov. Audi ponúka len naftový šesťvalec, Mercedes môže poháňať štvorvalec (v tabuľke) alebo šesťvalec 350d (190 kW) za 66 000 €. BMW rady 5 Touring je k dispozícii bez oplastovania a zvýšenej svetlej výšky s motorom 530d (195 kW) s pohonom všetkých kolies xDrive a s 8-stupňovou automatickou prevodovkou za 64 550 €.

Značka a model Volvo V90 Audi A6 Mercedes-Benz E trieda
Motor D5 3.0 TDI 220d
Stupeň výbavy Cross Country Pro allroad All-Terrain
Zdvihový objem motora 1969 2967 1950
Uloženie / počet valcov R/4 V/6 R/4
Preplňovanie 2x turbo 1x turbo 1x turbo
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 173*/4000 160/3250-4500 143/3800
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 480*/1750-2250 500/1250-3000 400/1600-2800
Prevodovka automatická 8-stupňová
Geartronic
7-stupňová dvojspojková
S tronic
9-stupňová automatická
9G-Tronic
Pohon 4x4 AWD quattro 4Matic
Max. rýchlosť (km/hod) 230 227 231
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 7,5 7,3 8,0
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,3 5,6 5,2
Emisie CO2 (g/km) 139 149 137
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1891 1890 1825
Dĺžka (mm) 4939 4938 4947
Šírka (mm) 1879 1898 1861
Výška (mm) 1543 1451 1497
Rázvor (mm) 2941 2905 2939
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 560 565 640
Záruka 2 roky / bez obmedzenia km 3 roky / do 90 000 km 2 roky
Servis predpísanej údržby žiadny 3-ročný bezplatný 6-ročný bezplatný /
do 160 000 km
Cena modelu (€) 63.100 60.100 58.362

* - testované Volvo malo zvýšený výkon na 177 kW a krútiaci moment na 500 Nm

Rozdiely v štandardnej výbave (len orientačné):

  • Audi A6 allroad
  • má naviac: Adaptive air suspension, rezervné koleso miestošetriace
    nemá: autonómne núdzové brzdenie, aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu, systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu, systém sledovania bdelosti vodiča, systém sledovania dopravných značiek, adaptívny tempomat, asistent pre poloautonómnu jazdu do rýchlosti 130 km/h, asistent pre bezpečný zjazd z prudkého svahu, systém ochrany pred nechceným zídením z cesty, elektrické ovládanie sedadla vodiča a spolujazdca vrátane pamäťovej funkcie pre sedadlo vodiča a spätné zrkadlá, plne grafický digitálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom vodiča, 9-palcový centrálny dotykový displej (Audi má výsuvný), 10 reproduktorov (Audi má 8), Bluetooth, USB a AUX vstup, vnútorné spätné zrkadlo automaticky zatmaviteľné, LED predné svetlá (Audi má bi-xenóny), automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, parkovacie senzory vzadu, kožené čalúnenie, náladové viacfarebné osvetlenie vpredu aj vzadu, otvor na prepravu dlhých predmetov, 19-palcové disky z ľahkej zliatiny (Audi má 18-palcové),

  • Mercedes-Benz E trieda All-Terrain
  • má naviac: vzduchové ovládanie pohybu karosérie s nepretržite nastaviteľným tlmením a reguláciou svetlej výšky, elektricky ovládané zadné veko, systém núdzového volania, radiace páčky na volante, osvetlenie okolia vo vonkajších zrkadlách, povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie na 3 roky
    nemá: aktívny asistent udržania vozidla v jazdnom pruhu, systém ochrany pred zrážkou s protiidúcim vozidlom vo vedľajšom pruhu, systém sledovania bdelosti vodiča, systém sledovania dopravných značiek, adaptívny tempomat, asistent pre poloautonómnu jazdu do rýchlosti 130 km/h, asistent pre bezpečný zjazd z prudkého svahu, systém ochrany pred nechceným zídením z cesty, LED predné svetlá (Mercedes má halogény), automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, pamäťová funkcia pre sedadlo vodiča a spätné zrkadlá, plne grafický digitálny prístrojový panel s 12,3-palcovým displejom vodiča, vnútorné spätné zrkadlo automaticky zatmaviteľné, automatické prepínanie diaľkových svetiel, elektricky sklopné vonkajšie spätné zrkadlá, parkovacie senzory vzadu, kožené čalúnenie



    Záverečné hodnotenie

    Ako ste zistili na začiatku, Švédsko dalo toho svetu dosť. Aj automobilovú značku, ktorá patrí medzi špičku. Testovaný model ako prvé zaujme robustným, moderným dizajnom. Spolu so svetlou výškou, so svojimi rozmermi a s offroadovou úpravou si razí cestu s rešpektom. Vnútro rozmaznáva posádku tými najkvalitnejšími materiálmi, prémiovým spracovaním a bohatou výbavou. Žiaľ, ako je v tejto triede vozidiel zvykom, je množstvo prvkov za príplatok. Pocit bezpečnosti a priestrannosť je však v základe. Motor, aj napriek len štyrom valcom, si robí svoju prácu výborne. Podvozok nepripúšťa žiadne kompromisy, jednoznačne sa priklonil na stranu skvelého komfortu na akomkoľvek povrchu. Na ovládanie cez stredový dotykový displej si treba zvyknúť. Za pochvalu stojí naozaj výborný príplatkový audiosystém. Vozidlo podporí aktívny životný štýl svojho majiteľa a poskytne mu pocit výnimočnosti, pocit bezpečia, pocit spokojnosti.

    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Volvo:
    Test Volvo V60 2.4 D5 AWD Summum (03/2011)
    Test Volvo S60 2.0 T Summum (11/2010)
    Test Volvo XC70 2.4 D5 AWD Summum (02/2010)
    Test Volvo C30 1.8 Summum R-design (09/2008)

    Dňa: 23.08.2017
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]