Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
prezentácie noviniek: Nový Opel Insignia Sports Tourer (10/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 09.10.2017;

Päť mesiacov po predstavení novej generácie Insignia v 5-dverovom prevedení liftback s označením Grand Sport sa slovenským novinárom na malebnom Záhorí v obci Lozorno predstavila nemenej očarujúca a o nič menej dôležitá verzia Sports Tourer.

Nová generácia vlajkovej lode značky Opel nadväzuje na svojho úspešného predchodcu, Insigniu prvej generácie, ktorá hneď po svojom uvedení získala vďaka inovatívnym technológiam a nadčasovému dizajnu titul európske "Auto roka 2009" a doteraz sa jej predalo vyše 930 000 kusov, na Slovensku viac ako 2 700. Výroba novej Insignie je už tradične situovaná v materskom závode v nemeckom Rüsselsheime, odkiaľ v 60. a 70. rokoch dvadsiateho storočia vychádzala aj "Veľká trojka" radu KAD. Modely Kapitän, Admiral a Diplomat vstúpili na trh v marci 1964 a definovali špičku modelového portfólia Opel. Zaujali pôsobivým dizajnom a priestrannými karosériami natiahnutými na veľkorysú dĺžku 4,95 metra a šírku 1,90 metra. Kapitän, Admiral a Diplomat vytvorili nové štandardy na hornom konci trhu, predovšetkým v oblasti pohodlia, bezpečnosti a technológie. A v týchto šlapajach chce ísť takisto aj nová Insignia.

zväčšiť obrázok

Inšpiráciou dizajnu karosérie a interiéru novej Insignie bola vysoko oceňovaná športová štúdia Monza Concept. Keď som sa nedávno rozplýval nad krásou kratšej verzie Grand Sport, verzia Sports Tourer je na tom z môjho pohľadu ešte ďalej a osobne by som v súčasnosti krajší kombík v tejto triede ťažšie hľadal. Napriek iba nepatrnému zväčšeniu dĺžky o 73 milimetrov na 4986 milimetrov oproti predchodcovi je surová karoséria ľahšia približne o 60 kilogramov, no zároveň torzná tuhosť narástla o 9 %. Celkovo je limuzína novej generácie vo verzii Sports Tourer ľahšia až o 200 kilogramov oproti predchodcovi. Napriek predĺženému rázvoru o 92 milimetrov na 2829 milimetrov boli previsy karosérie skrátené a rozchod sa zväčšil o 11 milimetrov.



Predok Sports Tourera je pochopiteľne totožný s kratšou 5-dverovou verziou. Rovnako tu nájdete nižšie položenú masku chladiča s úzkymi reflektormi, ktoré môžu byť vybavené aj špičkovou LED Matrixovou technológiou disponujúcou oproti Astre dvojnásobným počtom LED segmentov (32 oproti 16). Konštruktéri pridali do nových reflektorov IntelliLux LED® novú funkciu aktívnych zákrutových svetiel a okrem toho každý reflektor obsahuje aj bodové diaľkové svetlo, umiestnené v module tlmených svetiel, ktoré zvyšuje dosah diaľkových svetiel až na 400 metrov. Bočnej partii nechýba typická "čepeľ" automobilov Opel, ktorá sa začína na predných dverách a zdvíha sa smerom dozadu. Chrómovaná lišta bočných okien, ktorá je prevzatá zo spomínanej štúdie Monza Concept, prechádza efektne do zadných skupinových svetiel z LED a dodáva nízkej karosérii (iba 1500 milimetrov) ešte atletickejší vzhľad. Strieborné pozdĺžne lišty strešného nosiča (štandardné pri všetkých verziách vybavenia) vizuálne predlžujú vozidlo.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Výborný dojem z vydareného exteriéru z vás nevyprchá ani po usadnutí do kabíny. Prepracovaný interiér spĺňa tie najvyššie požiadavky a zaujme mimoriadne elegantným prevedením. Celkovému pocitu prispievajú použité kvalitne pôsobiace materiály a vysoká kvalita spracovania. Prehľadný prístrojový panel môže byť vybavený aj modernou digitálnou prístrojovou doskou s množstvom režimov zobrazovania. Vodič dokáže sedieť nižšie ako predtým a preto je lepšie integrovaný do automobilu. Veľká pozornosť bola venovaná aj ovládacím prvkom a rozhraniu systému infotainmentu. Novinkou je farebný head up displej premietaný priamo na čelné sklo, ktoré po novom môže byť aj vyhrievané. Dotykový monitor (7" alebo 8") vyspelého a veľmi intuitívneho systému infotainmentu IntelliLink, ktorý je kompatibilný s Apple CarPlay a Android Auto, disponuje dobrým rozlíšením a rýchlym ovládaním. Opel si zaslúži veľkú pochvalu, že hlavným a najčastejšie používaným prvkom napriek "dobe tabletovej" zanechal aj klasické ovládače na stredovej konzole. Tá obsahuje tri funkčné zóny (zhora dole: Infotainment / klimatizácia / asistenčné systémy), ktoré umožňujú rýchle a intuitívne ovládanie hlavných funkcií.



Insignia novej generácie vytvára nové štandardy aj v oblasti komfortu. Najlepším príkladom sú ergonomické predné sedadlá premium s certifikátom AGR ("Aktion Gesunder Rücken" – Kampaň za zdravý chrbát). Poskytujú jedinečnú kombináciu všestranného elektrického nastavovania polohy, vrátane bočných častí sedáka a operadla, ako aj masážnej funkcie, ventilácie a pamäte nastavenia. Novinkou je elektrické vyhrievanie oboch krajných zadných sedadiel. A nakoniec vyhrievané predné okno po štarte za chladných zimných dní rýchlo zabezpečí optimálny výhľad vodiča, kým mu vyhrievaný volant príjemne zohrieva ruky.

Súčasťou sériového vybavenia je aj revolučný telematický systém Opel OnStar s mnohými bezpečnostnými a asistenčnými funkciami siahajúcimi od automatického volania záchranného dispečingu pri nehode až po lokalizáciu ukradnutého vozidla. Spolu s novým modelovým radom Insignia bude zavedená nová funkcia osobného asistenta, ktorá umožňuje posádke rezervovať si hotel alebo vyhľadať voľné parkovacie miesto prostredníctvom dispečingu OnStar. Súčasťou systému OnStar je aj hotspot 4G LTE Wi-Fi, umožňujúci súčasné pripojenie mobilných koncových zariadení všetkých členovo posádky na internet a v širokej škále príplatkovej výbavy nechýba ani bezdrôtová indukčná nabíjačka na smartfóny. Na Slovensku ale stále aj rok po uvedení nedošlo k úspešnej dohode s niektorým z operátorov.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Zmenu proporcií reálne pocítia aj pasažieri na zadných sedadlách. Predĺžený rázvor a nové priestorové usporiadanie komponentov pohonu prinieslo o 25 milimetrov väčší priestor na kolená. Súčasne nová karoséria poskytuje vzadu o 27 milimetrov väčšiu šírku v úrovni bedier, o 25 milimetrov väčšiu šírku v úrovni pliec. Narástla aj vnútorná výška nad hlavami, vpredu o 9 mm, vzadu dokonca až o 31 mm.

Oproti predchodcovi výrazne narástol aj objem batožinového priestoru. V základnom prevedení dokonca až o 130 litrov na hodnotu 560 litrov. Jeho maximálna hodnota po sklopení zadných delených operadiel v pomere 40/20/40, ktoré je možné sklápať elektronicky aj priamo zozadu, predstavuje až 1665 litrov. Šírka zadného prahu bola znížená, čo uľahčuje nakladanie batožiny. A vďaka rozšírenej šírke ložnej plochy medzi podbehmi zadných kolies môžete hravo previezť aj objemnejšie predmety. Taktiež dĺžka plochy pre náklad sa zväčšila – pri sklopených zadných operadlách sa ložná plocha zväčšila o výrazných 97 mm až na 2005 mm.



Insignia Sports Tourer je vybavená novými praktickými detailmi. Pre maximálne uľahčenie manipulácie s batožinou sú elektrické dvere batožinového priestoru ovládané senzorom bez fyzického dotyku vozidla. V kombinácii so systémom odomykania a štartovania bez kľúča "Keyless Open & Start" stačí malý pohyb nohou – naznačené kopnutie – pod zadným nárazníkom na otvorenie dverí batožinového priestoru (silueta vozidla premietaná na zem ukazuje správnu oblasť). Ďalšie kopnutie nohou pod nárazníkom aktivuje zatvorenie dverí. Inteligentný systém pri tom rozoznáva prekážky a v kritickej situácii zastaví pohyb dverí. Druhým detailom je uzáver palivovej nádrže. Konštruktéri Opel sa rozhodli vypustiť klasické skrutkovacie veko. Jednoducho stačí zasunúť pištoľ do hrdla a automatická klapka otvorí prívod do nádrže. Tankovanie je tak jednoduchšie, rýchlejšie a čistejšie.

V širokej ponuke výbavy nechýba ani množstvo moderných asistenčných systémov. Nájdete tu napr. adaptívny tempomat (ACC) s automatickým núdzovým brzdením, systém udržiavania v jazdnom pruhu Lane Keep Assist s automatickou korekciou riadenia, asistenčný systém pre vyparkovanie využívajúci radarové senzory v zadnom nárazníku Rear Cross Traffic Alert, sledovanie mŕtveho uhla v spätných zrkadlách, upozornenie na prekážku Forward Collision Alert, sledovanie odstupu Following Distance Indication či sledovanie dopravných značiek. Insignia novej generácie je prvým modelom Opel vybaveným aktívnou hliníkovou kapotou motora, ktorá sa v prípade kolízie s chodcom v priebehu milisekúnd zdvihne aby sa zväčšil odstup od tvrdých častí motora, čo výrazne znižuje riziko zranenia chodca. Rovnako tak aj kamerovým systémom so záberom 360° a virtuálnym pohľadom zhora, ktorý tvoria štyri kamery.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Nová Insignia disponuje mimoriadne bohatou paletou motorizácií ako sme pri značke Opel zvyknutí. Ponuku benzínových motorov otvára nový priamovstrekový benzínový štvorvalec 1.5 Turbo, ktorý je k dispozícii v dvoch výkonových verziách 103 kW (140 k) a 121 kW (165 k), v oboch prípadoch navyše aj v úspornejšie sa chovajúcej úprave ECOTEC. Štandardom je 6-stupňová manuálna prevodovka, no v ponuke nechýba ani 6-stupňová automatická. A práve posledne spomínaná verzia mi robila spoločnosť pri krátkej skúšobnej jazde. Tak ako v prípade verzie Grand Sport s manuálom, ma aj v prípade automatu príjemne prekvapil mimoriadne tichý a kultivovaný chod motora. Pokiaľ nie ste čistokrvný pretekár či maximalista, na bežnú aj dynamickú jazdu si vystačíte so 165 koňmi pod kapotou. Automat pri pokojnej jazde radí veľmi hladko a sebaisto, pri ostrejšom zaobchádzaní však malé opozdenie cítiť. Navyše neponúka ani športový režim ani pádla pod volantom. Pri športovej jazde cez sedlo Baba spotreba povyskočila na 10 litrovú hranicu, pri bežnej jazde sa bude pohybovať okolo 7 litrov. Riadenie poskytuje dobrú spätnú väzbu od vozovky a podvozok celkom dobre zvláda naše menej kvalitné cesty aj s väčšími kolesami, no nepatrí k tým najkomfortnejším.

Na nekompromisnú jazdu ale odporúčam zvoliť si radšej benzínovú verziu 2.0 Turbo 191 kW (260 k) s maximálny krútiacim momentom 400 Nm, dodávanú výhradne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou a inteligentným pohonom 4x4 s funkciou torque vectoring. Tento systém pohonu všetkých kolies high-tech využíva dve elektronicky ovládané multilamelové spojky namiesto klasického diferenciálu zadnej nápravy, vďaka čomu aktívne prispôsobuje rozdelenie krútiaceho momentu na kolesá v zlomku sekundy podľa momentálnej jazdnej situácie. Okrem toho je táto verzia štandardne vybavená aj vynoveným adaptívnym podvoykom FlexRide, výkonnými brzdami Brembo, akltívnym tlmením a zvýraznením hluku, navigáciou a Bose Sound systémom. Vrcholom ale tentokrát nebude verzia OPC, tú nahradí športovo naladená verzia GSI s benzínovým alebo naftovým štvorvalcom, tá sa ale zatiaľ nepredáva.



Ponuku naftových agregátov tvoria štvorvalce 1.6 CDTI v dvoch výkonových verziách 81 kW (110 k) a 100 kW (136 k) a silnejší turbodiesel 2.0 CDTI s výkonom 125 kW (170 k). Okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky je v ponuke aj 6-stupňová (1.6 CDTI) a 8-stupňová (2.0 CDTI) automatická prevodovka. Čerešničkou na torte pre milovníkov nafty je ale dvakrát preplňovaný štvorvalec 2.0 CDTI BiTurbo dosahujúci výkon 154 kW (210 k), ktorý je rovnako ako benzínový dvojliter kombinovaný výhradne s 8-stupňovým automatom a pohonom 4x4.

A ako sú na tom ceny? Cenové navýšenie kombi prevedenia Sports Tourer oproti jej kratšej verzii je rovných 1000 Eur. Za základnú verziu 1.5 Turbo (103 kW) v prvom stupni výbavy Selection tak zaplatíte 21.490 Eur. A aj keď ide iba o prvý stupeň, prekvapí vás mimoriadne bohatý zoznam sériovej výbavy. Nechýbajú bezpečnostné prvky ako šestica airbagov, indikácia vzdialenosti, varovanie pred čelnou kolíziou, varovanie pred vybočením z jazdného pruhu, protikolízne brzdenie LSCMB či detekcia chodcov pred vozidlom a aktívna kapota. Medzi komfortnými prvkami nájdete bezkľúčové otváranie a štartovanie PEPS, LED denné svietenie a LED zadné svetlá. Nechýba ani 7" dotykový audiosystém 4.0 IntelliLink s Bluetooth a 7-mimi prémiovými reproduktormi a USB a mnoho iného. Za druhý stupeň Edition, ktorý obsahuje navyše asistenčný systém OnStar a 16" disky z ľahkých zliatin, si priplatíte rovných 600 Eur. Za tretí stupeň Dynamic s množstvom prvkov navyše priplatíte ďalších 1500 Eur a za vrcholnú ponuku Innovation ďalších 400 Eur. Absolútnym vrcholom je ale verzia Exclusive, ktorá zákazníkom dáva možnosť totálnej individualizácie s neobmedzeným výberom. Môžete sa tak odlíšiť farbou laku podľa svojho vlastného výberu odtieňa, na výber máte exkluzívne kolesá, výber koží a dizajnové detaily. V modelovej ponuke ani tentokrát nebude chýbať tzv. "offroad" úprava Country Tourer, ktorá začína na cenovke 23.690 Eur.

Presnejšiu špecifikáciu si môžete pozrieť v cenníkoch verzií Sports Tourer, Country Tourer a Exclusive.

Viac dojmov vám prinesieme v plnohodnotnom teste.

Text: Jaroslav Čík
Foto: autor

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]