Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Download

Sociálne siete
 

testy
Test: Hyundai i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort (09/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 31.10.2017;

Do tretice všetko najlepšie? To sa dozviete v ďalšom, v poradí už treťom teste najnovšej generácie modelu i30. Tentokrát k nám od importéra vozidiel značky Hyundai dorazila verzia kombi vybavená naftovým štvorvalcom 1.6 CRDi skombinovaná so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.

testoval Jaroslav Čík




Bežec na dlhé trate

Históriu tohto obľúbeného rodinného kompaktného kombíka som detailne rozoberal v predošlom teste i30, takže ak vás to zaujíma, kliknite sem. Aspoň stručne však zhrniem, že ide v poradí už o tretiu generáciu, ktorá zdobí slovenské showroomy od jari tohto roku. A rovnako, ako jej predchodca, je navrhnutá a vyvinutá v európskom výskumnom a vývojovom centre Hyundai v Nemecku a schádza z výrobných pásov u našich západných susedov v českých Nošoviciach.

Exteriér
Predĺženú karosériu s dynamicky zaoblenými C stĺpikmi á la "shooting break" tentokrát zdobil bledší odtieň metalickej farby White Sand, vďaka čomu i30-tka trochu ožila, no zároveň nestratila absolútne nič z elegancie. Paleta odtieňov je pomerne pestrá, aktuálne si môžete vybrať až z dvanástich lakov medzi ktorými nechýba ani napr. aj sýta červená Engine Red či výrazne modrá Ara Blue. To, že ide o niečo chudobnejšiu, aj keď to asi nie je úplne to správne slovo, výbavu Comfort, prezrádza absencia chrómovanej lišty na spodnej hrane okien. Výborne to však kompenzujú štýlové 16" zliatinové disky kolies s 5-timi dvojitými lúčmi a taktiež strieborné strešné lyžiny.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Veľkú masku chladiča s chrómovaným lemovaním a efektnou kaskádovitou výplňou lemujú vycibrené reflektory vybavené LED denným svietením a šikovným statickým prisvecovaním do zákrut. Ak by ste si ale chceli dopriať výkonné LED diódy aj pre stretávacie a diaľkové svetlá, full LED reflektory sú k dispozícii až od vyššieho stupňa Family (za príplatok 900 €). Denné svietenie efektne sekunduje aj vertikálne umiestnených LED-kách v rohoch nárazníka, ktoré slúžia zároveň aj ako smerovky. Ani tu nechýbajú minimalistické predné hmlovky, ktoré sú nenápadne umiestnené hneď vedľa vo funkčných čiernych vstupných otvoroch vzduchu v športovo strihnutom nárazníku. Veľmi vydarene pôsobia aj zadné partie s horizontálne umiestnenými skupinovými svetlami, LED-ky ale môžete mať opäť až za príplatok (300 €), ale až v najvyššej výbave Style.

Nový kompaktný kombík sa medzigeneračne nevyhol rastu. Do dĺžky o rovných 100 mm (4 585 mm) a do šírky o 15 mm (1 795 mm). Výška vrátane strešných lyžín sa zmenšila o 25 mm (1 475 mm) a rázvor zostal, rovnako ako pri hatchbacku, nezmenený, t.j. 2 650 mm.

Interiér
Keďže som kombíka i30 v inej špecifikácii testoval len nedávno, podrobným opisom kabíny by som sa zbytočne opakoval, takže sa pokúsim zamerať najmä na odlišnosti. Na prvý pohľad je v elegantne a veľmi hodnotne pôsobiacom interiéri všetko rovnaké, no po bližšom skúmaní je o stupeň nižší výbavový stupeň badateľný. Napriek tomu tu stále nájdete mimoriadne bohatú výbavu, s ktorou si bezpochyby vystačí väčšina zákazníkov. Na mysli mám elektricky ovládané okná vpredu aj vzadu, diaľkové centrálne uzamykanie so sklopným kľúčom, parkovacie senzory vzadu, vyhrievané predné sedadlá a mnoho iného. Rovnako tak vydarený kožený volant s výbornými ovládačmi tempomatu, handsfree s Bluetooth či audiosystému s USB a Aux pripojením (CD prehrávač je už minulosťou). Ten využíva na pohľad rovnaký 5" displej pripevnený na stredovej konzole, čo je asi jediným vážnejším dizajnovým prehreškom. Vo výhľade mi ale vôbec neprekážal. V tomto prípade je však iba monochromatický a z dôvodu absencie dotykového ovládania pribudli pod displejom tlačidlá. Ak by ste chceli navigáciu, ktorá využíva väčší, plnohodnotnejší 8" displej, na výbavu Comfort musíte zabudnúť. Tá je totiž dostupná až pri dvoch najvyšších dvoch stupňoch výbavy Family a Style. Medzi prehľadnými ciferníkmi s čistým štýlom nájdete o niečo menší palubný displej, rovnako v čiernobielom prevedení.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Opäť pochválim ukážkovú ergonómiu s dostatočne veľkými tlačidlami či otočnými ovládačmi pri rádiu a manuálnej klimatizácii. Takisto aj príkladné dielenské spracovanie či použité materiály. Nová i30-tka nezaostáva v rámci svojej triedy ani v priestrannosti vo všetkých smeroch pre priemerne vysokú posádku, či už vpredu alebo na zadných sedadlách. Vodič si vie nastaviť pohodlné sedadlo v štyroch smeroch v dostatočnom rozsahu a k dispozícii má aj komfortnú stredovú lakťovú opierku s úložným priestorom, no oproti vyššej výbave Family bez pozdĺžneho posuvu. Novinkou u novej i30 je aj priechod na dlhé predmety za lakťovou opierkou na zadných sedadlách, no ten, rovnako ako zadná lakťová opierka, v testovanej výbave Comfort nie sú dostupné. Takisto tu nenájdete ani odkladacie vrecká na zadnej strane operadiel (až od výbavy Family). Delené sedadlá v pomere 3:2 sú však samozrejmosťou. Tiahla na sklápanie operadiel zozadu však nenájdete v žiadnej z verzií.

Základný objem batožinového priestoru v porovnaní s predchodcom narástol až o 74 litrov na hodnotu 602 litrov. V tomto ohľade sa tak dotiahol na lídrov v segmente, no nie je objem ako objem. Pod krytom podlahy nájdete totiž objemné dvojité dno s viacerými priečinkami. Ako som už písal predtým, osobne by som prijal skôr možnosť zväčšiť si základný objem a najmä zvýšiť miesto pod krycou roletkou (výška od podlahy po roletku 43 cm) preložením krytu do nižšej polohy. Po sklopení operadiel, kedy nevznikne žiadny odskok, sa objem zvýši na úctyhodných 1650 litrov. Samozrejmosťou sú úchytné oká, háčiky a od testovanej výbavy Comfort aj fixačná sieť na bezpečné uchytenie batožiny. Plusom je aj dostatočne vysoké vyklápanie piatych dverí a potešia aj vnútorné madlá na zavretie po oboch stranách.

Motor a prevodovka
zväčšiť obrázok Pod kapotou sa tentokrát pre zmenu ukrýval naftový štvorvalec s objemom 1.6 litra, konkrétne v slabšom prevedení z dvoch ponúkaných. Dosahuje maximálny výkon 81 kW, teda 110 koní a disponuje maximálnym krútiacim momentom 280 Nm v rozmedzí 1500 až 2500 ot./min. Pre porovnanie, jeho silnejší súrodenec (100 kW/136 koní) sa môže pochváliť rovnakým maximálnym krútiacim momentom, avšak vo väčšom rozsahu 1500-3000 ot./min. Cenový rozdiel medzi nimi je rovných 500 Eur, no v ponuke je až vo vyššom stupni Family.

Poďme ale späť k testovanému motoru. Po naštartovaní ma privítal kultivovaný prejav s dobrým odhlučnením bez citeľného prenosu vibrácií do kabíny. Slušná je aj dynamika keď budete motor držať v ideálnom spektre krútiaceho momentu, a to aj pri plne obsadenom vozidle. Predbiehania sa tak nemusíte obávať a spomínaná porcia výkonu bude bez kompromisov postačujúca pre väčšinu bežných vodičov. Pre uponáhľaných manažérov, ktorí trávia veľa kilometrov za volantom, bude bez pochyby vhodnejšia silnejšia 100 kW alternatíva. Viem si ale predstaviť, že by pokojne zniesli aj niečo ešte výkonnejšie, čo však Hyundai v i30-tke momentálne zatiaľ neponúka. Agregát bol spriahnutý s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou. Pochvalu si zaslúži za presné dráhy s primeranou dĺžkou a presvedčivý chod. Naopak, trochu ma sklamalo sprevodovanie. Pri presúvaní v meste, ako je pri naftových motoroch bežné, som musel zabudnúť na piaty prevodový stupeň a v tomto prípade väčšinou aj na štvrtý. Bez podradenia do trojky budete nútený počúvať nie príliš uchu lahodiace dunenie z podtočenia a nevyhnete sa ani strate dynamiky. V porovnaní s niektorými porovnateľnými motormi od konkurencie mi prišiel v spodnom pásme otáčkomera menej pružný.

zväčšiť obrázok V nasledujúcej tabuľke uvádzam otáčky motora pri rôznych prevodových stupňoch a rýchlostiach podľa tachometra.

50 km/h 3. stupeň 1550 ot./min.
50 km/h 4. stupeň 1200 ot./min.
90 km/h 6. stupeň 1550 ot./min.
110 km/h 6. stupeň 1900 ot./min.
130 km/h 6. stupeň 2200 ot./min.

S naftovou i30-tkou som počas týždňa prešiel takmer 950 km s priemernou spotrebou 5,9 l na 100 km. K udávanej kombinovanej priemerke 3,8 l/100 km som sa tak opäť veľmi nepriblížil. Okolo hranice 6-tich litrov sa budete pohybovať pri jazde v meste. Moju tradičnú rannú, cca. 15 km dlhú, trasu z okraja Pezinka do Bratislavy som ale absolvoval za slušných 5,3 l/100 km. Nevyhol som sa ani diaľnici. Na úseku Senec - Trnava s maximálkou 110 km/h (na tempomate) sa spotreba pohybovala na výborných 4,4 l/100 km. Pri 130-tke z Malaciek do Brna už o niečo viac, presnejšie 6,6 l. Na trase z Moravy, kombinujúcej cesty mimo mesta a cez obce (z Vysočiny ku Trom krížom), následne diaľnicou (do Brna a Malaciek) a na záver horským prechodom Pezinská Baba do Pezinka sa spotreba ustálila na hodnote 5,7 l/100 km, čo nie je zlé. Ekonomikou prevádzky sa tak nijako nevymyká z priemeru vo svojom segmente. Štandardom je (vypínateľný) systém automatického vypínania a štartovania ISG, ktorý sa pri každom naštartovaní opätovne aktivuje. Pozitívom je, že tento agregát, na rozdiel od väčšiny konkurencie, nepotrebuje pridávanie močoviny AdBlue na splnenie emisnej normy Euro 6.

Podvozok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Tak ako v predchádzajúcich dvoch prípadoch, aj tentokrát musím vyzdvihnúť výborné naladenie podvozku. Ten je tvorený kombináciou zavesenia kolies MacPherson vpredu a prepracovanou viacprvkovou zadnou nápravu s dvoma spodnými ramenami, ktorú, na rozdiel napr. od domáceho lídra Škody Octavia, nájdete vo všetkých modifikáciách bez ohľadu na zvolený motor či výbavu. Vývojári v Európskom testovacom centre Hyundai, ktoré mimochodom sídli priamo na najnáročnejšom pretekovom okruhu na svete – legendárnom Nürburgring Nordschleife v Nemecku, nenechali nič na náhodu a perfektne si odviedli svoju prácu. Výsledkom je sebaisté chovanie aj pri prejazdoch zákrutami vo vyšších rýchlostiach bez nepríjemného odskakovania. Zároveň však poskytuje na túto triedu mimoriadny komfort na nekvalitných vozovkách, takže do našich končín bude v tomto ohľade viac než výbornou voľbou. Pochvalu si zaslúži aj riadenie s dobrou spätnou väzbou, ktoré dostalo oproti predchodcovi o 10 % kratší prevod. Dobrú prácu však odvádzajú aj kotúčové brzdy s dostatočným výkonom a jemným dávkovaním.

Bezpečnosť
zväčšiť obrázok Medzigeneračne Hyundai popracoval aj v otázke bezpečnosti. Vďaka zvýšenému použitiu vysokopevnostnej ocele sa karoséria spevnila až o 22 %. So zdokonalenými metódami lisovania za tepla je bočný panel karosérie aj s výstuhami vyrobený ako jediný diel, zatiaľčo pri predchodcovi ho tvorila kombinácia piatich komponentov. Nová technológia prispela k redukcii hmotnosti o 4,1 kg pri súčasnom zvýšení pevnosti a zlepšení absorpcie energie nárazu. Výborný výsledok s plným počtom 5 hviezdičiek v európskych testoch bezpečnosti Euro NCAP tak nie je nijako prekvapivý. Za ochranu pasažierov nová i30 získala vysoké hodnotenie 88%, za ochranu detí 84%, za ochranu chodcov 64% a za bezpečnostné systémy 68%. Na priebeh samotný testovania sa môžete pozrieť tu.

Už v základnej výbave nájdete 6 airbagov (najvyšší stupeň Style pridáva kolenný airbag vodiča navyše) a prekvapivo aj najmodernejšie aktívne bezpečnostné a asistenčné systémy ako systém automatického núdzového brzdenia AEB, systém varovania pred čelným nárazom FCWS alebo systém na sledovanie únavy vodiča DAA, ktorý analyzuje rozličné informácie ako uhol natočenia volantu, krútiaci moment na volante, polohu vozidla v jazdnom pruhu, čas jazdy a ďalšie. Keď systém zistí odchýlku spôsobenú únavou, upozorní vodiča zvukovým signálom a textovou správou v združenom prístroji aby urobil prestávku v jazde na odpočinok a osvieženie. Nechýba ani systém pre udržanie vozidla v jazdnom pruhu pri rýchlosti nad 60 km/h LKAS s korekciou volantu, ktorý oceníte najmä ak cestujete na dlhšie trate. Systém pomocou kamery rozoznáva čiary vodorovného dopravného značenie jazdných pruhov – biele, sivé a modré plné čiary na asfalte, ako aj na prerušované čiary vrátane čiar z bodových značiek, pričom vizuálne a akusticky upozorní vodiča predtým ako automaticky uskutoční potrebnú korekciu riadením pre vrátenie vozidla do bezpečnej pozície. Takisto aj asistenčný systém s automatickým zapínaním a vypínaním diaľkových svetiel High Beam Assist, ktorý je užitočným pomocníkom a na jeho spoľahlivý chod sa nemôžem sťažovať.

Ďalšími systémami ako je asistent sledovania dopravných značiek či zdokonalený systém automatického núdzového brzdenia AEB + s ochranou chodcov, systémom monitorovania mŕtveho uhla BSD so signalizáciou v spätných zrkadlách a pri dvojspojkovej automatickej prevodovke aj komfortný adaptívny tempomat, si môžete vozidlo dovybaviť, ale jedine až v najvyššom stupni výbavy Style.


Obstarávacia cena (spracované dňa 13.09.2017)

Najnižšia cena:
i30 Kombi 1.4i Classic
13.790 €
Základná cena s danou motorizáciou a výbavou:
i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort
17.290 €
Cena testovanej verzie vrátane príplatkov:
i30 Kombi 1.6 CRDi Comfort
18.290 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a ochrana:
ABS + elektronický rozdeľovač brzdnej sily EBD, stabilizačný systém ESC s managementom stability VSM, brzdový asistent HBA, asistent rozjazdu do kopca HAC, airbag vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu, hlavové airbagy vpredu a vzadu, posilňovač riadenia, imobilizér, predné a zadné parkovacie senzory, parkovacia kamera, systém podpory udržania v jazdnom pruhu (LKAS), tempomat a obmedzovač rýchlosti, svetelný senzor a automatiké prepínanie diaľkových svetiel, kotviace miesta ISOFIX pre uchytenie detskej sedačky na zadných sedadlách, systém na sledovanie únavy vodiča, systém autonómneho núdzového brzdenia AEB, systém varovania pred čelným nárazom FCWS
Interiér:
el. ovládané predné a zadné okná, manuálne nastaviteľný kožený volant výškovo a pozdĺžne, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 5x hlavová opierka, delené a sklopné zadné sedadlá v pomere 60/40, multifunkčný kožený volant, manuálna klimatizácia, palubný počítač, ukazovateľ vonkajšej teploty, multiinformačný displej, autorádio s MP3 prehrávačom, 4 reproduktory, USB a AUX port, Bluetooth, kryt batožinového priestoru
Exteriér:
nárazníky vo farbe karosérie, el. nastaviteľné, sklopné a vyhrievané spätné zrkadlá vo farbe karosérie s ukazovateľmi smeru, hmlovky, pneumatiky 195/65 R 15, pozdĺžne strešné lyžiny
Výbava za príplatok k základnej cene: lak - metalíza = 500 €
Comfort Pack (vyhrievanie predných sedadiel a disky kolies z ľahkých zliatin s pneumatikami 205/55 R16) = 500 €



Porovnanie s konkurenciou (spracované: 13.09.2017 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Hyundai i30 Kombi Ford Focus kombi Seat Leon ST Toyota Auris Touring Sports
Značka a model Hyundai i30 Kombi Ford Focus kombi Seat Leon ST Toyota Auris Touring Sports
Motor 1.6 CRDi 1.5 TDCi 1.6 TDI 1.6 D-4D
Stupeň výbavy Comfort Edition X Reference Active
Zdvihový objem motora 1353 1198 1598 1598
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 81/4000 88/3600 85/3250-4000 82/4000
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 280/1500-2500 270/1700-2500 250/1500-3250 270/1750-2250
Prevodovka manuálna 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová 6-stupňová
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 188 193 197 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 11,3 10,2 9,9 10,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 3,8 3,8 4,1 3,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1235 1368 1230 1220
Dĺžka (mm) 4585 4560 4549 4595
Šírka (mm) 1795 1823 1816 1760
Výška (mm) 1475 1492 1454 1485
Rázvor (mm) 2650 2648 2636 2600
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 602/1650 476/1502 587/ 600/
Záruka 5 rokov bez obmedzenia km 5 rokov / 100.000 km 6 rokov / 150.000 km 3 roky / 100.000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 18.790 22.540 19.180 20.290
Akčná cena (€) 17.290 18.390 - 19.090
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 18.290 19.010 19.446 20.210

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • Ford Focus kombi
  • má navyše: 8" farebný dotykový centrálny displej, vnútorné spätné zrkadlo s aut. zatmavovaním, dažďový senzor, el. bedrovú opierku sedadla vodiča, automatickú dvojzónovú klimatizáciu (i30 má manuálnu), el. vyhrievané čelné sklo, systém automatického núdzového volania
    nemá: lakťovú opierku vzadu s priechodom na lyže,

  • Seat Leon ST
  • má navyše: kolenný airbag vodiča, farebný dotykový centrálny displej, dvojzónovú automatickú klimatizáciu (i30 má manuálnu klimatizáciu)
    nemá: asistent diaľkových svetiel, asistent udržania v jazdnom pruhu LKAS, systém sledovania únavy vodiča, vyhrievané predné sedadlá, el. sklápateľné spätné zrkadlá

  • Toyota Auris Touring Sports
  • má navyše: kolenný airbag vodiča, 7" farebný dotykový centrálny displej, rozpoznávanie dopravných značiek, vnútorné spätné zrkadlo s aut. zatmavovaním, dažďový senzor, parkovacie senzory vpredu, parkovaciu kameru, parkovací asistent, el. bedrovú opierku sedadla vodiča, automatickú jednozónovú klimatizáciu (i30 má manuálnu)
    nemá: systém na udržanie v jazdnom pruhu LKAS (Auris má len upozornenie na opustenie jazdného pruhu), systém sledovania únavy vodiča



    Záverečné hodnotenie

    Tretí test novej generácie i30 dopadol opäť na výbornú. Elegantný a nadčasový dizajn karosérie v kombinácii s ukážkovým interiérom a sebaistým komfortným podvozkom na mňa opäť urobili veľmi dobrý dojem. Nesklamal ani moderný naftový agregát, ktorý sa vám odvďačí úspornou prevádzkou. Ideálnym spoločníkom bude ak dochádzate ďalej do zamestnania či viac cestujete. Do mesta a na kratšie jazdy bude ale vhodnejší skôr niektorí z benzínových agregátov, prípadne alternatíva s modernou 7-stupňovou automatickou prevodovkou (+1 850 €). Záleží na vašich prioritách.


    Fotogaléria

    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ostatné testy značky Hyundai:
    Test: Hyundai i30 Kombi 1.4 T-GDI Family
    Test: Hyundai i30 1.4 T-GDi Now!
    Test: Hyundai i20 1.0 T-GDi Comfort
    Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi Style
    Test: Hyundai i30 1.6 T-GDI Turbo
    Test: Hyundai i30 1.6 GDI 7DCT Style
    Test: Hyundai Genesis 3.8 V6 GDI HTRAC
    Test: Hyundai ix20 1.6i LPG Style
    Test: Hyundai Grand Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai ix35 1.7 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai i10 1.2 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 kombi 1.7 CRDi Business Edition
    Test: Hyundai Genesis Coupe 3.8 GDI V6 Premium
    Test: Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi Premium
    Test: Hyundai i20 1.1 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i20 1.2i Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 CRDi Comfort
    Test: Hyundai i30 1.6 MPI Comfort
    Test: Hyundai i40 1.7 CRDi Premium
    Test: Hyundai Elantra 1.6i D-CVVT Style
    Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI Extreme
    Test: Hyundai i40 1.6 GDI Style
    Test: Hyundai ix20 1.4 CRDi Style 4x2
    Test: Hyundai ix35 1.6 GDI Style 4x2

    Dňa: 31.10.2017
    Text a foto: Jaroslav Čík

      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]