Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

Sociálne siete
 

magazín
prezentácie noviniek: Opel Grandland X (11/2017)  Vytlačiť stránku
redaktor: j.čík, 10.11.2017;

Začiatkom novembra sa v malebnej jesennej atmosfére v Horných Lefantovciach pri Nitre slovenským novinárom predstavila posledná novinka z tohtoročnej mimoriadnej modelovej ofenzívy značky Opel, nazvanej 7 v 2017, ktorou je crossover Grandland X. S najnovším počinom s bleskom v znaku som sa už síce stretol počas leta pri jeho statickej prezentácii, tentokrát však nechýbali testovacie jazdy.

Predstavenie sa konalo deň pred oficiálnym predstavením ozdravného plánu značky Opel nazvaného PACE, po 100-dňovej lehote od oznámenia predaja nemeckej značky aliancii PSA. Jeho výsledkom by malo byť navrátenie ziskovosti a ušetrenie nákladov 700 Eur na jednom vozidle. To sa má udiať najmä vďaka použitiu spoločných platforiem a riešení pre všetky značky koncernu, a teda aj nemeckého Oplu. Prvými ukážkovými príkladmi tejto spolupráce sú posledné novinky z dielne Opel. Nový Crossland X, ktorý je dvojčaťom Citroënu C3 Aircross a práve aktuálne do predaja uvedený Opel Grandland X ako dvojča aktuálneho držiteľa titulu auto roka 2017 - nového Peugeotu 3008.

Nový Opel Grandland X disponuje všetkými typickými prvkami SUV, ktorými sú moderné, dynamické línie, vzhľad off-road a zvýšená poloha sedadiel s dobrým výhľadom všetkými smermi. Kým dvaja o niečo starší zástupcovia značky, Mokka X a Crossland X, patria veľkostne do segmentu B SUV, nový Grandland X bude súperiť so zástupcami segmentu C SUV.

zväčšiť obrázok

Nové kompaktné SUV značky Opel zaujme svojimi dynamickými líniami na prvý pohľad. Oproti svojmu francúzskemu dvojčaťu však pôsobí oveľa viac serióznejšie a elegantnejšie. To, že stojí na rovnakej platforme dokáže veľmi šikovne skrývať vďaka tradičným črtám z Rüsselsheimu. Grandland X s dĺžkou 4,48 metra má atletickú siluetu s krátkymi prevismi karosérie a napnutými plochami. Vďaka dlhému rázvoru 2675 milimetrov je v kabíne dostatok priestoru aj pre päť dospelých osôb. A svojim objemom batožinového priestoru (514 až 1652 litrov) môže Grandland X hravo konkurovať najpriestrannejším modelom kombi kompaktnej triedy.

Prednú časť tvorí typická maska chladiča s lesklým logom s bleskom uprostred, od ktorého vychádzajú chrómované lišty efektne prechádzajúce do predných reflektorov AFL LED. Tie síce nedisponujú technológiou Matrix ako má Astra, no dokonalé osvetlenie vozovky zaručia funkcie ako odbočovacie svetlá, asistenčný systém diaľkových svetiel a automatická regulácia dosahu zaručujú optimálne osvetlenie cesty za všetkých podmienok. Pre SUV typické plastové obklady podbehov a blatníkov či strieborné ochranné nájazdové kryty vpredu aj vzadu podporujú suverénny vzhľad a dodávajú novému crossoveru Opel funkčnú a športovú eleganciu. Zadná časť sa pýši športovo klesajúcou líniou strechy, ktorá môže byť lakovaná v inej farbe ako zvyšok karosérie a taktiež štíhlymi horizontálne uloženými LED koncovými svetlami.

Nový Grandland X prináša taktiež kvalitne vypracovaný interiér v rovnakom elegantnom štýle ako pri posledných modeloch značky. Stredová konzola je horizontálne rozdelená do troch úrovní, v ktorých sú sústredené ovládacie prvky infotainmentu s veľkou integrovanou dotykovou obrazovkou, samostatný panel klimatizácie a nastavení podvozka. Opel tak aj tu získava body navrch oproti svojmu súrodencovi 3008, ktorý má napr. ovládanie klimatizácie vložené do vyňatej dotykovej obrazovky nad palubnou doskou. Rovnako tak klasickým prístrojovým panelom s bezproblémovým výhľadom na neho spoza volantu. Takisto aj na vozovku vďaka, pre SUV typickej, zvýšenej polohe sedadiel.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Grandland X prináša aj množstvo najmodernejších asistenčných systémov a komfortných prvkov ako Forward Collision Warning s funkciou núdzového brzdenia Automatic Emergency Braking a rozoznávaním chodcov, monitorovanie únavy vodiča Driver Drowsiness Alert, parkovací automat Advanced Park Assist či kamerový systém so záberom 360°. Nechýba ani adaptívny tempomat, ktorý udržiava nastavenú rýchlosť a odstup od vozidla idúceho vpredu, v prípade potreby až do úplného zastavenia. Opel nemohol vynechať ani svoju pýchu, ktorou sú predné mmoriadne pohodlné ergonomické sedadlá s certifikátom AGR so širokým rozsahom nastavenia. Vo výbave nájdete aj vyhrievaný volant, vyhrievanie predných a zadných sedadiel, ako aj elektricky ovládané dvere batožinového priestoru, ktoré sa dajú otvoriť a zatvoriť bez dotyku pohybom nohy pod zadným nárazníkom. K dispozícii je aj veľké panoramatické strešné okno, privádzajúce do interiéru prirodzené svetlo a umožňujúce nerušený výhľad na oblohu.

V typickom duchu Opel nový Grandland X poskytuje vodičovi a spolujazdcom špičkovú konektivitu vďaka systémom infotainmentu IntelliLink najnovšej generácie, kompatibilným s Apple CarPlay a Android Auto, ako aj telematickému systému Opel OnStar s hotspotom Wi-Fi a novými službami ako rezervácia hotelovej izby a vyhľadávanie voľného parkoviska. Grandland X ale nedisponuje úplne všetkými funkciami systému OnStar ako čisto nemecké vozidlá značky. Zadanie cieľa do navigácie na diaľku tu vďaka navigačnému systému z dielne PSA nefunguje, rovnako tak detailná kontrola tlaku v pneumatikách, ktorá pracuje len kontrolou obvodu pneumatík, nie senzorovo. Smartfóny sa dajú pohodlne nabíjať bezkontaktne pomocou induktívneho nabíjania. Pre fanúšikov hudby, ktorým záleží na špičkovej kvalite reprodukcie, je k dispozícii ozvučovací systém Denon s ôsmimi reproduktormi a subwooferom.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Napriek tomu, že menšia Mokka X disponuje aj pohonom 4x4, väčší Grandland X však nie. Aspoň čiastočne ho však nahrádza príplatkový elektronický regulačný systém IntelliGrip. Vodič môže otočným ovládačom nastaviť päť jazdných režimov (Normal / Cesta, Sneh, Blato, Piesok a ESP off). Systém adaptuje prenos krútiaceho momentu na poháňané predné kolesá, zabraňuje prešmykovaniu kolies keď je to potrebné a pri automatickej prevodovke modifikuje body preraďovania ako aj charakteristiku elektronického pedála akcelerátora. To všetko spolu zaručuje optimálnu trakciu a dynamickú stabilitu bez ohľadu na to, či Grandland X jazdí na snehu, v bahne, piesku alebo na mokrom povrchu. Po čase by však rad Grandland X mala rozšíriť aj hybridná verzia, v ktorej budú zadné kolesá poháňané elektrickým pohonom a predné mechanickým od spaľovacieho motora. Podrobnosti k nej však v tejto chvíli zatiaľ nie sú k dispozícii.

V úvode predaja sú na výber iba dve pohonné jednotky, a ako sa dalo čakať, obe pochádzajú z dielne PSA. Prvým je benzínový priamovstrekový trojvalec 1.2 Turbo (96 kW), ktorý disponuje maximálnym krútiacim momentom 230 Nm pri 1750 ot./min. Druhým je naftový štvorvalec 1.6 CDTI (88 kW) s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm pri 1750 ot./min. Obidva agregáty sa budú dať kombinovať so 6-stupňovou manuálnou alebo 6-stupňovou automatickou prevodovkou a štandardne sú vybavené systémom Štart/Stop.

Práve druhá možnosť, teda naftová 1.6-tka v kombinácii s automatickou prevodovkou mi robila spoločnosť pri presune z Bratislavy do miesta prezentácie a späť. Musím povedať, že agregát je veľmi slušne odhlučnený a do kabíny sa neprenášajú žiadne vibrácie. Komfortne a hladko pracovala aj automatická prevodovka, pri ostrejšom zaobchádzaní od nej ale bleskurýchle reakcie nečakajte. Nemám čo vytknúť ani výborne vyladenému podvozku so sebaistými chovaním a dobrým filtrovaním nerovností na menej kvalitných povrchoch. Napriek vyššej stavbe vozidla sa nemusíte obávať vyšších náklonov, pri extrémenejšom zaobchádzaní vám aj tak po prstoch dá stabilizačný systém ESP. Ocenil som aj vyšší posed s výborným výhľadom na vozovku a chválim aj elegantne a ergonomicky dobre zvládnutý interiér, napriek tomu, že ma tu nemilo prekvapilo aj zopár francúzskych prvkov a detailov, ale o tom viac až v podrobnom teste. Na prvý dotyk novému Grandlandu X nemám čo vytknúť a celkovo na mňa urobil dobrý dojem, dokonca lepší ako francúzsky originál.

Hoci ponuku čoskoro rozšíri najvýkonnejší naftový agregát 2.0 CDTI, ktorý sa bude dodávať s najmodernejšou 8-stupňovou automatickou prevodovkou, na tradične mimoriadne širokú motorovú ponuku Oplu budeme musieť zabudnúť. Z môjho pohľadu tu však chýba najmä nejaký výkonnejší a hlavne objemnejší benzínový motor (Peugeot 3008 ponúka 1.6 THP 121 kW), no najbližšie by ponuku okrem naftového agregátu mal paradoxne doplniť iba výkonovo slabší trojvalec 1.2 Turbo.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


Cenovka nového Grandlandu X začína sume 18.290 Eur, za ktorú dostanete verziu 1.2 Turbo (96 kW) Selection. Oproti Peugeotu 3008, ktorý s rovnakým motorom začína až na sume 19.990 Eur, tak Opel na prvý pohľad získava značnú výhodu. Avšak 3008-čka ponúka v základe bohatejšiu výbavu. Napriek tomu, v základe Grandlandu X dostanete toho celkom dosť. Nechýba manuálna klimatizácia, elektricky ovládané okná a vonkajšie spätné zrkadlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, audiosystém s handsfree Bluetooth, LED denné svietenie či bezpečnostné systémy ako varovanie pred vybočením z jazdného pruhu či rozpoznávanie dopravných značiek. Za automatickú 6-stupňovú prevodovku si priplatíte rovných 1.500 Eur. Druhý stupeň Enjoy je oproti základu Selection drahší o 1.600 Eur, tretí Innovation oproti Enjoy drahší o 1.800 Eur a najvyšší stupeň Ultimate oproti tretiemu Innovation až o 5.300 Eur. Aj ten si však môžete dovybaviť o množstvo príplatkov, takže výsledná cenovka sa môže pokojne prehupnúť cez hranicu 30.000 Eur. Plusom oproti Peugeotu je aj širšia záruka. Kým 3008-čka disponuje len 4-ročnou zárukou/80.000 km, Grandland X ponúka tradičnú 5-ročnú rozšírenú záruku BASIC (záruka na 5 rokov/150.000 km na motor, prevodovku a rozvodovku a k tomu navyše plná Opel asistencia na 5 rokov).

Presnejšiu špecifikáciu si môžete pozrieť v cenníku.

Viac dojmov vám prinesieme v plnohodnotnom teste.

Text: Jaroslav Čík
Foto: autor

  

[ Späť na prezentácie noviniek | Zoznam sekcií ]